sturmpie | maandag 26 februari 2024 @ 20:29 |
Hoi, ik heb 'n nissan micra '04, distributieketting en koppeling dienen vervangen te worden. Heb de auto voor ¤1850 gekocht en qua onderhoud heb ik er ¤600 aan besteed. Km stand is 165k km Wat denken jullie dat 't kost om de distributieketting en koppeling te vervangen van 'n nissan micra k12 1.2 benzine ? | |
Chandler | maandag 26 februari 2024 @ 20:31 |
Gaat prijzig worden, denk 600+ | |
sturmpie | maandag 26 februari 2024 @ 20:43 |
distributieketting vervangen is ongeveer ¤1200 de hele motor moet eruit om dat klusje te klaren | |
#ANONIEM | maandag 26 februari 2024 @ 20:43 |
ik gok eerder 1400 [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2024 20:44:11 ] | |
#ANONIEM | maandag 26 februari 2024 @ 20:45 |
voordeel is wel dat als die motor er uit is ze gemakkelijk de koppeling kunnen vervangen, eventueel ook de bak reviseren als ze die toch los hebben liggen | |
Zorro | maandag 26 februari 2024 @ 20:48 |
Ik was laatst voor een Toyota Aygo koppeling, toch vergelijkbare kleine auto, 600 Euro kwijt. En dan moet de distributieriem nog. Riem ja, want een ketting hoef je normaal gesproken niet te vervangen, | |
Chandler | maandag 26 februari 2024 @ 20:52 |
Was even wezen googlen en zag een bedrag rond de 600 euro voor alleen de ketting... dacht dat kan vast iets goedkoper en vast ook vele malen duurder! | |
sturmpie | maandag 26 februari 2024 @ 21:12 |
google geeft allerlei onzin als je gaat zoeken op kosten reparaties, meestal komt 't niet overeen met de werkelijkheid. ik heb al uitvoerig gevraagd hoe dat zit met het vervangen van de distributieketting, er zijn 2 manieren: 1. via de wielkast, maar dan moet je ontzettend moeilijk doen 2. motor eruit, dat gaat sneller als via de wielkast je snapt wel als de motor eruit gaat dat ze vele uurtjes verder zijn | |
sturmpie | maandag 26 februari 2024 @ 21:13 |
ketting is uitgerekt, moet vervangen worden. je hebt gelijk dat 'n ketting bij goed onderhoud makkelijk 300k km mee gaat in mijn geval, heeft de auto te weinig onderhoud gehad en is de ketting zodanig uitgerekt dat vervangen noodzakelijk is | |
Chandler | maandag 26 februari 2024 @ 21:14 |
Nou klote voor je! Iig sterkte er mee! | |
sturmpie | maandag 26 februari 2024 @ 21:16 |
ja ik zit natuurlijk te denken om de auto naar de sloop te brengen en 'n andere te kopen maar dan ben ik ¤3000 verder om 'n fatsoenlijk autootje te kopen dus repareren is financieel gezien wel 'n optie | |
Chandler | maandag 26 februari 2024 @ 21:17 |
Tja, soms is het beter om verder te kijken en soms ook niet. Ik heb zelf een Toyota uit 2001 en als deze meer moet kosten aan reparaties dan 500 p/j gaat die echt wel weg... | |
sturmpie | maandag 26 februari 2024 @ 21:23 |
zo denk ik er ook over in mijn geval zal ik er ¤2K tegen aan moeten gooien om de auto weer in orde te krijgen maar dan kan ik er wel weer probleemloos jaren in rijden, dan reken ik op 10 jaar. | |
Chandler | maandag 26 februari 2024 @ 21:24 |
Is dat een schatting van jezelf of van je garage? je kunt natuurlijk ook even een aantal offertes aanvragen, wie weet kan het stukken goedkoper... | |
sturmpie | maandag 26 februari 2024 @ 21:26 |
is 'n ruime schatting op basis van 'n eerdere offerte mbt distributieketting vervangen distributieketting vervangen gaat zowiezo ¤1200 kosten heb ik begrepen gewoon omdat het 'n grote klus is, de motor eruit, onderdelen vervangen, de motor weer inbouwen, dat is 'n grote operatie en dat kost nu eenmaal tijd&geld. | |
halfway | maandag 26 februari 2024 @ 21:40 |
Zoek een Ali, neef van neef je weet. | |
sturmpie | maandag 26 februari 2024 @ 21:47 |
nee, ik ken niemand die dat kan, ik ga naar de vakgarage, komt nogal wat expertise bij 'n distributieketting kijken. de motor op tijd gezet worden en dat kan alleen 'n specialist. [ Bericht 6% gewijzigd door sturmpie op 27-02-2024 00:31:15 ] | |
SnodeSnuiter | dinsdag 27 februari 2024 @ 00:17 |
Of je neemt het risico dat hij niet knapt of je onverwachts tot stilstand komt Idem met de koppeling | |
Hallojo | dinsdag 27 februari 2024 @ 00:22 |
Beter een ander autootje van een paar jaar oud kopen. Volgend jaar heb je weer andere kosten aan deze. En het jaar daarop weer andere. | |
sturmpie | dinsdag 27 februari 2024 @ 00:30 |
de uitgerekte distributieketting is niet zo'n groot probleem, bij 't starten hoor je 'n ratel en je moet rustig rijden, niet hoog in de toeren dan komt 't wel goed. maar bij de koppeling is 't 'n ander verhaal, als die op is dan sta je stil. | |
sturmpie | dinsdag 27 februari 2024 @ 00:32 |
dat geld heb ik niet ik heb wel 'n beetje spaargeld maar ik ga niet meer dan ¤5K aan 'n auto uitgeven, dus dan heb je 't al over auto's met 'n leeftijd van 15jaar, en die zijn niet altijd goed onderhouden | |
classpc | dinsdag 27 februari 2024 @ 00:34 |
Als je voor hetzelfde bedrag een andere zoekt is het ook maar de vraag wat voor staat die is. Als je verder blij bent met de auto en geen aanmerkingen hebt, en het kunt veroorloven, lijkt me 1200 wel een redelijk bedrag voor zoiets. | |
boegschroef | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:51 |
Dat valt nogal mee bij het vervangen van een ketting, kwestie van markeringen zetten en het aantal schakels op de ketting tellen en overnemen op de nieuwe ketting. Garage's laten het allemaal moeilijker klinken dan het daadwerkelijk is. Hoe dan ook zelfs een beunhaas zal hier een aardig bedrag voor rekenen. | |
halfway | dinsdag 27 februari 2024 @ 16:47 |
Wat zeur je dan over prijzen? Specialisten zijn duur. | |
Captain_Ghost | dinsdag 27 februari 2024 @ 18:08 |
Nou ja 1200 euro uitgeven en daarna nog 4 a 5 jaartje mee rijden.. Daarna naar de sloop of inruilen. Of 5k aan nieuw auto.. Kies maar. De distributie riem zelf kost geen drol, maar de arbeidsuren die erin gaat is enorme. Als je de koppeling erbij neemt, scheelt ook in kosten. | |
sturmpie | dinsdag 27 februari 2024 @ 23:31 |
jij hebt er duidelijk verstand van. om de distributieketting te vervangen halen ze de motor eruit, is dat extra handig om aan de koppeling te werken of maakt dat niet veel uit qua tijd ? | |
sturmpie | dinsdag 27 februari 2024 @ 23:33 |
¤1200 is alleen de distributieketting vervangen de koppeling vervangen komt er ook nog bij dus dat gaat afgerond richting de ¤2K denk ik. maarja, voor ¤2K koop je 'n auto die vaak wel iets mankeert of onderhoud nodig heeft dus het lijkt mij wel de beste keus om voor reparatie te gaan ipv 'n andere auto aanschaffen ik weet wat ik aan deze auto heb en bij 'n andere auto moet je daar nog achter komen | |
classpc | dinsdag 27 februari 2024 @ 23:35 |
Ja, precies. Succes ermee. | |
suijkerbuijk | woensdag 28 februari 2024 @ 00:16 |
Zelf doen. https://www.scegliauto.com/nl/video/nissan/tutorial/40172/ | |
boegschroef | woensdag 28 februari 2024 @ 09:02 |
Weet je zeker dat de koppeling slecht is, slipt hij al? Hoe weet je dat de koppeling moet worden vervangen? Als de koppeling niet hoeft en ik zou het zelf doen dan zou ik de motor laten zitten, de ketting zit namelijk aan de andere kant van de versnellingsbak (in tegestelling tot veel duitse auto's waar die wel aan de kant van de versnelllingsbak zit). De rede daarvoor is dat je met een motor uit situatie ook het koelsysteem moet doen, en je veel kans hebt of afbrekende clipjes, connectors enz. Al met al is het een goed dagje werk als je de motor laat zitten en die uren (kosten) die lopen best snel op. Moet de koppeling echt, ja dan denk ik dat ik de motor er wel uit zou halen. Matteriaal kosten lopen ook al snel op: Ketting en toebehoren 150 Koppeling 150 Pakkingen, olie, (en filters als je dan toch bezig bent) 150 Koelvloeistof enz 50 Zit je zonder dat er iets tegenvalt al aan 500 euro aan onderdelen, garage doet daar nog eens 20% op dus garage kosten aan onderdelen minimaal 600 euro, en dan het uurloon. | |
sturmpie | woensdag 28 februari 2024 @ 19:27 |
ja die begint te slippen, als ik rustig optrek dan schiet hij even hoog in de toeren, maar als je rustig rijdt gaat 't wel dus 't zit er iig aan te komen. ik heb al filmpjes bekeken op youtube mbt vervangen distributieketting. 1 monteur doet 't ook via de zijkant/wielkast maar nadat hij klaar is met de klus zegt hij dat hij beter 'motor uit' had gedaan omdat dat sneller is dan via de zijkant omdat 't zo'n gedoe is via de wielkas schijnbaar. ik ben naar 'n garage geweest voor 'n controle van de distributieketting en die zeiden ook: motor uit is 't handigste om de distributieketting te vervangen 't kan ook via de zijkant/wielkast maar dan ben je er langer mee bezig, blijkbaar nogal onhandig, dan moet je je in allerlei bochten wringen om erbij te kunnen en dat is dus zo onhandig dat ze liever 'motor uit' doen. bedankt voor je reactie, als ik weet hoeveel 't gaat kosten laat ik 't hier weten, kan nog wel even duren, ik rijd er mee verder tot de koppeling echt op is. [ Bericht 3% gewijzigd door sturmpie op 28-02-2024 20:43:03 ] | |
boegschroef | donderdag 29 februari 2024 @ 10:18 |
Het verschil is dat een garage rekent met 'de extra kosten von het koelsysteem wegen niet op tegen de extra uren' Terwijl als je het zelf doet je vaak juist andersom denkt 'Liever een uurtje of 2 langer werken dan 50 euro aan extra kosten' Dus voor een garage is het makkelijker en ook goedkoper om de motor eruit te halen (naast het feit dat ze daar ook de spullen voor hebben) Overigens vind ik niet dat je nu moet denken, nu door de zure appel heen beiten en je kan weer 4 of 5 jaar rijden. Dit soort auto's hebben de neiging dat je elk jaar flinke kosten gaat hebben als ze eenmaal over een leefttijd/km grens heen zijn. Nu is het dit, volgend jaar is het vast iets anders (wiellagers, remmen, ophanging, uitlaat, versnellingsbak, er zitten zoveel slijtage onderdelen in een auto...) | |
Notorious_Roy | donderdag 29 februari 2024 @ 10:21 |
Met die leeftijd komen er wel meer gebreken aan het licht. Mijne uit 2006 kreeg problemen met de remklauw, kost je ook 500 per voorwiel. Op een gegeven moment is het een sinkhole van geld... | |
TAmaru | donderdag 29 februari 2024 @ 10:40 |
Als hij nog rijdt: probeer hem te verkopen. | |
sturmpie | maandag 11 maart 2024 @ 17:46 |
check engine light brandt dus verkopen met 'n gebrek dat zit er niet in, bij de sloop krijg ik er ¤300 voor. | |
ACT-F | woensdag 20 maart 2024 @ 19:26 |
Toevallig heb ik vorig jaar de koppelingsplaten en distributieriem vervangen waar ik ¤2000 voor gereserveerd had. Het werd uiteindelijk ¤1800. Je zou kunnen overwegen om naar Polen te rijden. | |
sturmpie | woensdag 20 maart 2024 @ 20:05 |
omdat 't in Polen goedkoper zou zijn ? | |
ACT-F | woensdag 20 maart 2024 @ 20:06 |
Arbeid is daar goedkoper. | |
sturmpie | woensdag 20 maart 2024 @ 20:11 |
haha dat doet me herinneren aan 'n gast uit UK die pakte 't vliegtuig naar Duitsland om boodschappen te doen en was goedkoper uit incl. ticket dan in UK. interessante tip maar ik houd 't liever in de buurt, dan kost 't maar iets meer, ben er iig geen dagen mee kwijt. al kan 't natuurlijk wel 'n leuk uitstapje zijn. | |
ACT-F | woensdag 20 maart 2024 @ 20:15 |
Je komt uiteraard met een volle kofferbak terug ![]() | |
Watuntrik | donderdag 21 maart 2024 @ 09:34 |
Wanneer de ketting doorgaans 3 ton meegaat en door vermeend slecht onderhoud bij 1.5 ton al zover opgerekt is dat die vervangen dient te worden en daarnaast de koppeling/druklager ook al gaar is. Dan zou ik toch wat meer vraagtekens hebben want dit riekt naar langdurige mishandeling en verwaarlozing. Of onlogische km stand. Kortom Kat in de Zak? De hamvraag is "What's next" na de zogenaamde reparatie... Wat is de staat van de nokkenas, kleppen, zuigers en krukaslagers? Als leek kun je dat allemaal niet aan de buitenkant afzien. Dan zou ik er toch voor kiezen om dat geval een goed door te laten lichten met de vraag of het überhaupt nog te redden is. https://www.winparts.nl/w(...)t-2010/p1020448.html Hierin staan wel wat gegevens waar je iets mee kunt, bv. min. max. cilinderdruk per cilinder die je kunt laten checken middels een compressietest. Kun je eventueel ook zelf uitvoeren, bougies eruit compressiemeter erin en even motor rond zwengelen en de druk noteren. Dit op alle cilinders om een beeld te krijgen hoe het met de zuigers of kleppen zit en wat je er op termijn van nog kunt verwachten. Zit je aan de ondergrens van de voorgeschreven compressie dan heb je of wat kleppen lek of de zuigerveren zijn gaar. Alle cilinders moeten binnen een bepaalde tolerantie dezelfde druk vertonen, liefst bovengrens als je nog wat km eruit wenst te halen. Lang met lekkende kleppen rondrijden, kan kleppen verbranden en of verontreinigen. Dan sluiten ze niet meer goed en is blijvend zonder kop revisie. Versleten zuigerveren idem dito, moet dan ook in de revisie. En ga maar door in het domino verhaaltje. https://www.hbm-machines.(...)-voor-benzinemotoren Dit is wat de vakman in de garage doorgaans niet verteld, diagnosticeert opgerekte ketting adviseert nieuwe ketting en That's it. Ze kijken niet verder of het wel een haalbare reparatie is, willen natuurlijk geen dief van eigen beurs zijn en 30% van de klanten zeggen gooi maar weg dat ding. U vraagt wij draaien, heet dat, wat U niet vraagt wordt niet gedraaid. [ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 21-03-2024 09:57:38 ] | |
sturmpie | vrijdag 22 maart 2024 @ 01:46 |
ik heb besloten er niks aan te doen en de auto gewoon op te rijden tot ie rijp is voor de sloop |