Paul | maandag 26 februari 2024 @ 09:35 |
![]() https://nos.nl/artikel/25(...)-brieven-te-bezorgen | |
Hathor | maandag 26 februari 2024 @ 09:38 |
Schrijven mensen nog brieven? | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 09:39 |
Terecht. Voor snelle post stuur je een E-Mail of je moet de telegram weer introduceren. | |
de_boswachter | maandag 26 februari 2024 @ 09:39 |
POSTNL wil nogal veel. Tarieven elk jaar verhogen en de service verlagen. Parasieten zijn het. | |
Pizzakoppo | maandag 26 februari 2024 @ 09:40 |
Weer een succesvol voorbeeld van privatisering. Alles voor de winst. | |
Tekaschi | maandag 26 februari 2024 @ 09:41 |
Is toch de standaard met alles in de samenleving, de laatste jaren is een duidelijke trend zichtbaar dat we meer moeten betalen voor minder kwaliteit en service, de postsector is geen uitzondering helaas. | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 09:44 |
Als jij werkt wil je aan het einde van de maand ook iets overhouden. Dat is voor een bedrijf niet anders om levensvatbaar te zijn. | |
WheeledWarrior | maandag 26 februari 2024 @ 09:44 |
Gewoon werken voor je geld. | |
Farenji | maandag 26 februari 2024 @ 09:45 |
Als ze de arbeidsomstandigheden nou eens zouden verbeteren, dan hebben ze misschien ook iets minder personeelstekort. Maar nee die worden waarschijnlijk nog kutter, en de service dus ook. Race to the bottom! | |
mvdejong | maandag 26 februari 2024 @ 09:47 |
Ik zag zaterdag een postbesteller een stapel van >5cm aan brieven in een brievenbus stouwen met de opmerking "Dan kan ik tenminste op tijd stoppen". Ook nog eens in de sleuf voor de "Overige postcodes". De volgende lichting is maandag einde van de middag, dus brieven die hij zaterdag had moeten bezorgen komen nu op zijn vroegst woensdag aan. Als je maar bezig blijft om steeds meer brieven in dezelfde tijd te laten bezorgen, krijg je dit soort acties. | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 09:47 |
Er moet geld bij dus. Nog meer betalen voor je postzegel. | |
timmmmm | maandag 26 februari 2024 @ 09:50 |
Hef post gewoon op. Dient geen enkel doel | |
MacorgaZ | maandag 26 februari 2024 @ 09:50 |
Dat krijg je dus met een vrouwelijke CEO! | |
Chadi | maandag 26 februari 2024 @ 09:51 |
Snap niet waarom ze elke dag moeten bezorgen. Vind twee maal per week ook wel goed. | |
dudewhereismycar | maandag 26 februari 2024 @ 09:55 |
Die postbezorger is dan de klos. Je kunt geen brieven die al gestempeld zijn terug in de brievenbus stoppen. Die beste man is zijn baan kwijt | |
Pizzakoppo | maandag 26 februari 2024 @ 09:56 |
Dat was dan ook mijn punt. | |
dudewhereismycar | maandag 26 februari 2024 @ 09:58 |
Dat komt, omdat brieven nog steeds de enige manier is om iemand officieel te informeren. Dat heeft mede te maken met het briefgeheim (je mag post dus nooit openmaken, alleen in bepaalde gevallen na tussenkomst van de officier van justitie). | |
Korenfok | maandag 26 februari 2024 @ 09:58 |
ik denk ook niet dat de betreffende user helemaal de waarheid vertelt in zijn anakdote.... | |
Morri2 | maandag 26 februari 2024 @ 10:03 |
Nog een artikel op Nu.nl Ook deze zin: "Dat tempo past niet meer bij de wensen van de klant", zegt een woordvoerder van PostNL. Klanten willen liever dat de post er langer over doet? Kom op toch... | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 10:04 |
Daarom kan het wel een dagje wachten. Voor snelle bezorging heb je prioriteitspost met een hoger tarief. | |
StateOfMind | maandag 26 februari 2024 @ 10:05 |
Rooksignalen ftw ![]() | |
SpecialK | maandag 26 februari 2024 @ 10:07 |
Lijkt mij beter voor het milieu | |
Isdatzo | maandag 26 februari 2024 @ 10:09 |
Nee: klanten willen liever minder betalen. Het resultaat is dan dat de post er langer over doet. | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 10:10 |
Ik heb slecht nieuws voor u. ![]() | |
StateOfMind | maandag 26 februari 2024 @ 10:11 |
![]() | |
dudewhereismycar | maandag 26 februari 2024 @ 10:12 |
Ehhhh? De vraag vanuit PostNL komt, omdat er geen personeel is. Als er volgens jou wel personeel is voor spoedbezorging, dan is er ook geen probleem met de normale bezorging... Door 2 dagen te doen over de postbezorging, kan je dus met 1 persoon een groter gebied laten bezorgen. | |
StateOfMind | maandag 26 februari 2024 @ 10:12 |
Dan maar alles ![]() | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 10:12 |
Dit. Stelletje faalhazen. In hun bedrijfsvoering zelf zitten zoveel verbeterpunten, maar ze willen dat zelf niet. Steo fossielen. Dus dan maar afwimpelen op de buitenwereld. Dus serieus nog een dag? Hier wordt al lang niet meer iedere dag post bezorgd en duurt het al langer dan hun voorgestelde timing, dus nog langer? | |
Gunner | maandag 26 februari 2024 @ 10:13 |
Heb je de prijsontwikkeling van de postzegel gevolgd de laatste jaren? ![]() | |
Sorella | maandag 26 februari 2024 @ 10:13 |
2 dagen over een brief heb ik geen problemen mee. Waar ik wel problemen mee heb is dat urgente brieven zoals bv rouwkaarten dat die extra belast worden en dat vind ik dus niet nodig. | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 10:15 |
I call bullshit idd. | |
dudewhereismycar | maandag 26 februari 2024 @ 10:19 |
Ik vind jullie wel erg hard richting PostNL... 1. Personeel vinden voor dit soort banen is erg lastig. Het is relatief zwaar: de hele dag in beweging en je hebt ook geen collega's die je spreekt. Het spreekt mensen niet snel aan. 2. We versturen elk jaar minder post, maar er komen elk jaar meer huizen bij. Het oppervlakte en het aantal adressen waar post moet worden bezorgd stijgt dus jaarlijks. Je hebt dus met de natuurlijke groei van woningen elk jaar MEER postbezorgers nodig. De kostprijs stijgt dus flink zonder inflatie. 3. Door inflatie stijgen ook alle kosten voor PostNL boven op de behoefte naar meer personeel. PostNL is met de briefbezorging gewoon fucked.. zonder subsidie gaan ze hier vanzelf door kapot. | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 10:19 |
Dan gaat postnl zelf maar een keer wat aan zn interne kosten doen. Inefficient klote bedrijf. Ook al wordt dit ingevoerd, nevernooitniet dat de consumentenprijs naar beneden gaat en volgend jaar komen ze weer met een prijsverhoging. | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 10:21 |
Personeel is er altijd, maar je hebt een tekort als je meer wil inzetten dan beschikbaar. Prioriteitspost is maar een heel klein aandeel die je door een enkele bezorger kan laten doen voor een relatief groot gebied. Je efficiëntieslag zit in de grote bulk waar je zoveel mogelijk post per tijdseenheid wilt bezorgen. Dat lukt niet meer als het aandeel post van gemiddeld 3x per dag naar 4x per week is gegaan. Tenzij je de hoofdprijs wil betalen, want dan wil iedereen wel postbode worden. | |
Morri2 | maandag 26 februari 2024 @ 10:25 |
Als ik naar de woningnood kijk, dan valt dat 'meer huizen' toch wel mee ![]() | |
Isdatzo | maandag 26 februari 2024 @ 10:28 |
Nee, want ik verstuur praktisch geen post (en dat geldt voor meer mensen... misschien heeft die prijsontwikkeling van je daar wel iets mee te maken) en persoonlijk het boeit me geen flikker of een postzegel nou 0.50 of 1.50 kost. Persoonlijk boeit het me ook geen flikker of dat poststuk er nou 1 of 3 dagen over doet. | |
HSG | maandag 26 februari 2024 @ 10:28 |
Aah ik kan dat lezen. Rook zegt "er is brand aan de horizon". | |
Cupfighter | maandag 26 februari 2024 @ 10:29 |
Post NL zou er goed aan hun personeel beter te behandelen naast de slechte betaling worden bezorgers steeds geconfronteerd met beslissingen van mensen die naar mijn idee nog nooit een brief in de handen gehad, de secundaire arbeidsomstandigheden zijn ook waardeloos, bijvoorbeeld geld voor fietsonderhoud | |
WheeledWarrior | maandag 26 februari 2024 @ 10:31 |
Race to the bottom. Gaaf land. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 10:32 |
Alleen lukt het met die winst niet echt. ![]() | |
VanKuikeren | maandag 26 februari 2024 @ 10:34 |
Hier komt de laatste tijd zo'n 25% van de poststukken überhaupt niet aan. Opvallend genoeg is dat altijd wanneer het een andere inhoud heeft dan slechts een brief of kaart. | |
Pizzakoppo | maandag 26 februari 2024 @ 10:35 |
Precies, en dan komt de onvermijdelijke ontslaggolf, nog langere levertijden, klanten die weglopen en een uiteindelijk faillissement of overname. | |
Knipoogje | maandag 26 februari 2024 @ 10:35 |
PostNL binnen 24u bezorgen? Dat gebeurt al jaren niet meer. Als ik een brief post dan duurt dat altijd enkele dagen voor hij aankomt. Als ik een iets bestel dat in een envelop past (Magic kaartjes, doe ik nogal vaak), duurt dat ook dagen. Onzin statement dus. Wist niet eens dat het verplicht was blijbaar. Had ik al die tijd kunnen klagen. Sterker nog, veel brievenbussen worden maar 2x per week geleegd dus dan kun je sowieso niet binnen 24u bezorgen. Dat gezegd hebben boeit 24u me totaal niet. Ik betaal liever 1 euro voor postzegel als het er 3 dagen over doet, dan 3 euro om het binnen 24u te bezorgen. | |
Japepk | maandag 26 februari 2024 @ 10:35 |
Er zou een regeling moeten komen die het verbied om pakketdiensten te laten adverteren met vandaag besteld, morgen in huis en dat soort fratsen. Dan kan een deel van de pakketbezorgers wellicht als postbode aan de slag. Vroeger was het een eervol beroep, maar dat is ondertussen helemaal uitgekleed. Vind de post wel iets belangrijker dan pakketdiensten. | |
mvdejong | maandag 26 februari 2024 @ 10:37 |
Jammer voor jou, maar het is 100% wat ik zaterdag waarnam. Maar het is inderdaad een trend aan het worden op Fok! om alles als fake te betitelen. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 10:40 |
Die overname is al een tijdje gaande, in slow motion. De grootste aandeelhouder is een Tjechische miljardair die af en toe wat aandelen opkoopt en zo in drie jaar tijd bijna een derde van PostNL in handen heeft gekregen. Meer info: https://www.rtlnieuws.nl/(...)retinsky-vesa-equity | |
Basp1 | maandag 26 februari 2024 @ 10:42 |
Je schreeuwt weer eens veel zonder met enige bronnen te komen waarom ze inefficiënt en een klote bedrijf zouden zijn. ![]() | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 10:45 |
Daar geloof ik helemaal niets van. De enveloppen zijn gescand en gefotografeerd en dat kun je als postbezorger dus één keer doen en daarna is de kans heel groot dat je op het matje wordt geroepen. | |
voetbalmanager2 | maandag 26 februari 2024 @ 10:45 |
Lees even hoe ze hun personeel behandelen en het is een godswonder dat ze überhaupt nog personeel hebben: WGR / [Centraal] PostNL medewerkerstopic #324 Het wordt erg slecht | |
mvdejong | maandag 26 februari 2024 @ 10:47 |
Jammer voor jou dan. | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 10:57 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)verstoppen-groningen https://www.rtlnieuws.nl/(...)-schuur-breda-postnl https://www.bnnvara.nl/ka(...)klachten-over-postnl https://www.omroepbrabant(...)en-post-in-den-bosch En dit gaat bijna alleen maar over de persoonlijk achtergehouden post. Het topje van de ijsberg. Want ook op bedrijfsniveau wordt er vaak genoeg de kantjes afgelopen. Er is een regel dat de vloer leeg moet zijn 'en dan is het klaar', maar hoe vaak die postkarren even ergens anders worden opgeslagen is niet op een hand te tellen. | |
BE | maandag 26 februari 2024 @ 11:13 |
Op zich wel, op rouwpost na. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 11:15 |
januari 2020 oktober 2019 oktober 2012 januari 2013 Poststukken die zoek raken/achtergehouden worden is iets anders dan post die een tweede keer het sorteerproces in gaat. Overigens helpt het in beide gevallen dat individuele poststukken worden gefotografeerd. Ik weet niet precies wanneer ze daar mee begonnen zijn, maar ik denk dat de foto's bij bovengenoemde gevallen nog niet in de PostNL app getoond werden want dat gebeurt nog niet zo heel lang. En als je niet weet dat je post had moeten ontvangen valt het ook minder snel op. Er gaat ontzettend veel mis bij PostNL, dat is zeker waar. Maar een postbode die anno 2024 een stapel enveloppen opnieuw in de brievenbus stopt, dat geloof ik niet zo snel. En zeker niet dat ie daar nog bij roept dat ie dan lekker vroeg naar huis kan. De meeste ellende bij PostNL (en bij andere bezorgdiensten idem) wordt veroorzaakt door de werkgever en niet door de bezorgers. Dan moet je denken aan werknemers die in een ZZP-constructie zijn gedwongen en dan prestatieloon krijgen dat stimuleert om je werk af te raffelen, slechte ICT, ondermaatse vergoedingen voor pakketpunten en wegbezuinigen van klantenservice. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 11:17 |
Zo, nu heb je me hoor! | |
TweedeKlum | maandag 26 februari 2024 @ 11:23 |
Twee dagen, dan een hele week tot je er nooit meer van op aan kunt, lekker bezig. ![]() | |
Elan | maandag 26 februari 2024 @ 11:29 |
![]() Omdat ook zij hun personeel fatsoenlijk moeten betalen maakt en te maken hebben met hogere kosten maakt dat ze nog geen parasieten. | |
Elan | maandag 26 februari 2024 @ 11:31 |
Zo vreemd is een enorm dossier aan klachten toch niet als je ziet hoeveel werk ze verzetten? Ze behandelen dagelijks miljoenen poststukken en er kan van alles mis gaan. In de bezorging, in de afhandeling, tussen verzender en ontvanger en ga zo maar door. PostNL is echt een zegen vergeleken met DHL. | |
LXIV | maandag 26 februari 2024 @ 11:36 |
Ik kijk nog maar 1 keer per drie dagen in mijn brievenbus of zo. Dus wat mij betreft prima. Ik vind de gedachte dat als het haast is, de post per 24 uur bezorgd moet worden extreem ouderwets. Als iets haast heeft dan informeer ik over Whatsapp. Alles wat per post gaat heeft per definitie geen haast en mag en wat mij betreft een week over doen. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 26 februari 2024 @ 11:38 |
En medische post. | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 11:42 |
Precies dit. Het gebeurt regelmatig dat ik een week lang de brievenbus niet controleer. Soms blijkt die na een week nog steeds leeg. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 11:42 |
Mijn persoonlijke ervaring is idd dat DHL nog wel even wat beroerder is dan PostNL maar ook bij PostNL gaat veel mis en bij klachten word je standaard van het kastje naar de muur gestuurd. Denk o.a. aan post waarvoor getekend moet worden waar de bezorger zelf voor tekent (maar wel de verzender laten betalen voor een dienst die niet geleverd wordt), pakketpunten die wegbezuinigd worden en vervangen worden door pakket- en briefautomaten waar je een flink deel van de post niet af kan leveren of verzekerde post die kwijtraakt en dan niet of nauwelijks vergoed wordt. Het gaat minder vaak fout dan bij DHL (bron: eigen ervaring) maar als het fout gaat moet je hemel en aarde bewegen om dingen recht te zetten. | |
zevenmijlslaars | maandag 26 februari 2024 @ 11:42 |
Het is toch wat. | |
saparmurat_niyazov | maandag 26 februari 2024 @ 11:42 |
Hallo allemaal, ik ben PostNL en dit is mijn spreekbeurt. Ik heb korte zinnen en simpele plaatjes gebruikt zodat ook de langzamere kinderen mijn spreekbeurt begrijpen. https://eu-assets.content(...)st-februari-2024.pdf | |
Canopus | maandag 26 februari 2024 @ 11:57 |
Ik krijg weinig post nog tegenwoordig. | |
StateOfMind | maandag 26 februari 2024 @ 11:58 |
Wollah ![]() | |
icecreamfarmer_NL | maandag 26 februari 2024 @ 12:03 |
WTF is het publiek groep 4? | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 12:06 |
Als het over een langere periode zo is, dan is het van alle tijden. Vrij naïef om te denken dat het nu niet zo is. Voor de rest ben ik het wel met je eens dat veel oorzaken van het gekloot bij postNL worden veroorzaakt door management. Alleen gum niet uit hoeveel fossielen er nog zitten die gewoon niet willen dat dingen anders gaan. | |
Rodgrod | maandag 26 februari 2024 @ 12:07 |
Waarom staan er meer gekleurde mensen dan blanke in die pdf ![]() Overigens is deze manier van presenteren ook echt typisch PostNL. | |
Jor_Dii | maandag 26 februari 2024 @ 12:22 |
Ik ben vorige maand tijdens de Webwinkel Vakdagen bij een lezing geweest van de CEO van PostNL (Herna Verhagen): zij gaf aan dat voor de komende 5-10 jaar eigenlijk alle pijlen gericht worden op het klimaat. Dat wil zeggen dat PostNL zwaar gaat investeren in openbare afhaalmuren (bijvoorbeeld in supermarkten) zodat er steeds minder behoefte / mogelijkheid komt om dus pakketten aan huis af te leveren. Persoonlijk vind ik dat een goede ontwikkeling want als we allemaal zo graag online willen blijven bestellen, dan moeten we ook maar meer moeite gaan doen om het dus af te halen op een moment dat het ons uitkomt. Scheelt ook een hoop frustratie van het wachten op de bezorger. | |
LXIV | maandag 26 februari 2024 @ 12:32 |
Alles wat ik digitaal kan doen ipv via papieren post laat ik ook digitaal doen. | |
Nobu | maandag 26 februari 2024 @ 12:36 |
Dat bizar suggestieve plaatje met vlaggetjes in bezorgtijden. Vlaggetje boven binnen 2 dagen en dan een nauwelijks zichtbaar vlaggenmastje in binnen 1 dag. ![]() | |
Noek | maandag 26 februari 2024 @ 13:05 |
Meest post is toch blauw. Ze maken er maar 1001 jaren van. All good. | |
Maerwynn | maandag 26 februari 2024 @ 14:35 |
Gaan ze dan ook even een optie geven voor aan huis MOETEN bezorgen ivm ziekte, gebroken poot, onmogelijk kunnen afhalen? Er zijn ook wel eens redenen dat mensen graag iets (op tijd) in de brievenbus of aan huis geleverd krijgen. Ze droppen nu al bij het minste of geringste pakketten maar bij een afhaalpunt, omdat geen tijd/zin meer. Post doet er ook al 3 dagen over of nog langer. PostNL komt vooral over als een zeurende tiener die geen zin heeft in z'n werk en liever iets anders zou gaan doen. ![]() | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 14:44 |
Ik snap dat die branche zwaar onder druk staat, maar dit is echt Calimero gedrag. Check voor de grap eens wat het salaris is van een postbezorger. | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 14:46 |
Ja PostNL heeft eens "tegenvallend" jaar achter de rug. De winst was slechts 90 miljoen ipv de geraamde 110. | |
saparmurat_niyazov | maandag 26 februari 2024 @ 14:52 |
De bewering dat PostNL "elke dag in elke straat" komt is in de praktijk ook al niet meer waar. | |
Jor_Dii | maandag 26 februari 2024 @ 15:10 |
Ik denk dat we op den duur wel de optie krijgen voor thuisbezorging tegen een (fikse) meerprijs. Men wil gewoon zo snel mogelijk af van al die klotebusjes die door het hele land scheuren om pakketjes te bezorgen. | |
Da_Sandman | maandag 26 februari 2024 @ 15:14 |
Maar dat is toch de kern van het probleem hier en bij vele andere bedrijven/branches? Onder aanvoering van een bepaalde Limburger schreeuwt het halve land steeds maar om meer meer meer (pun intended) zonder ook maar een beetje na te denken over wat dat meer voor iedereen voor gevolgen heeft. | |
Da_Sandman | maandag 26 februari 2024 @ 15:16 |
De onderbuik versus de praktijk ![]() | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 15:19 |
Wat je zegt klopt in de kern wel, maar in geval van PostNL is het dat ze en zichzelf klem hebben gespeeld en dat dat ook nog eens komt door wanbeleid. | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 15:35 |
24-uursbezorging 2 postzegels. 96-uursbezorging 1 postzegel. De sorteermachine doet de rest van het werk. Per wijk wijs je bezorgdagen aan zodat er efficiënt gelopen wordt. Je voldoet nog steeds aan de postwet omdat de mogelijkheid van 24-uursbezorging er nog steeds is. | |
Jor_Dii | maandag 26 februari 2024 @ 15:42 |
Zoals? | |
Da_Sandman | maandag 26 februari 2024 @ 15:44 |
Zoals? En heb je bronnen dat ze dat niet willen? Kun je aangeven waar de inefficiëntie precies in zit onderbouwd met bronnen? Waarom zou de consumentenprijs naar beneden moeten gaan in een tijd dat alles duurder wordt en de salarissen van medewerkers stijgen? Je geeft vier voorbeelden uit ruim tien jaar tijd. Hoe vaak blijven die postkarren ergens anders opgeslagen, heb je daar cijfers van? | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 15:45 |
Gaat het om de mogelijkheid van buiten die 24 uur/werkdag of gaat het om de hoeveelheid? | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 15:49 |
Ik snap je vraag niet? | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 15:49 |
In de tijd dat ik met ze te maken had was het vooral de handmatigheid die er nog heerste in de bedrijfsprocessen. Hoeveel er nog met de hand gedaan werd ipv automatisch verbaasde me echt heel erg. Totaal niet schaalbaar en als het drukker was, was het afhankelijk van het aantal uitzendkrachten wat het binnen kon trekken. Als je afhankelijk blijft van 'poppetjes' kan je echt heel moeilijk kosten besparen. En als slimme mensen daar iets aan willen doen, berg je maar voor de tegenwerking van de operatie en lokale koninkjes. Dat soort. | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 15:50 |
Moet de mogelijkheid er zijn van 24 uurs post bezorging of gaat het om alle brieven binnen 24 uur? Dus mag je niet zomaar je assortiment aanpassen? | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 15:53 |
Waarom niet? Wat maakt het uit dat de mededeling van je definitieve aanslag niet binnen 24 uur bezorgd wordt. Dat scheelt flink in de kosten. | |
Da_Sandman | maandag 26 februari 2024 @ 15:54 |
Wanneer was dit? | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 15:55 |
Er is geen differentiatie, alleen rouw en medische post heeft prioriteit in de zin dat dat "absoluut" binnen 24 uur bezorgd moet zijn. Reguliere post heeft die 24u regel ook. Binnen het bedrijf zijn dit soort dingen al vaker geopperd. Er is ontzettend veel (nuttige)feedback vanuit de werkvloer aangeleverd, maar daar is helemaal niets mee gedaan. | |
Jor_Dii | maandag 26 februari 2024 @ 15:56 |
Dit moet toch al een flinke tijd geleden zijn want PostNL is al jaren bezig met automatisering/robotisering van dat soort processen. | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 15:58 |
Alles is dus gelijk, maar de medische en rouwpost is iets gelijker. Dus dan kan je niet differentiëren op basis van bezorgingsproducten voor brieven. Dat gaat niet. Scheelt mij ook geen moer. Echter als ik een kaart verstuur voor iemands verjaardag, reken ik er wel op dat die de volgende dag wordt afgeleverd. Je kan dus wel zeggen dat er een behoefte is aan verschillende postbezorgingsproducten, echter is de afspraak nu: binnen x tijd alles bezorgd, en x tijd = 24 uur op werkdagen. Wat jij beschrijft gaat dus ook niet zomaar. | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 15:59 |
Ik denk dat het vooral een politieke kwestie is vanwege de interpretatie van de postwet. Tijd voor kamervragen. | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 15:59 |
Dit is nog geen 5 jaar geleden en heb geen enkele reden te bedenken dat het nu opeens volledig anders is, waar ik nog steeds contact heb met oud collega's. | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 16:00 |
Ook, maar er is ook echt een mentaliteitskwestie bij PostNL | |
ACT-F | maandag 26 februari 2024 @ 16:00 |
Vandaar mijn voorstel om te differentiëren door middel van het aantal postzegels. | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 16:01 |
Jij hebt het over post verdelers of niet? | |
MichaelScott | maandag 26 februari 2024 @ 16:25 |
Weer een (voormalig) staatsbedrijf wat zo min mogelijk klanten lijkt te willen. Het lijkt de NS wel. | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 16:28 |
Ik heb het over het luchtpostsorteercentrum op schiphol. Ben daar betrokken geweest in de opzet toen ze klant bij ons werden in mijn vorige baan. PostNL wilde geen loods meer zelf en ging het uitbesteden, dat werden wij. Luchtpostverwerking, pakketten en kleine pakketjes. Aan mij de taak de loodsen in te richten adhv procesbeschrijvingen, kostprijsberekeningen te maken en het project te leiden. Had dus ook te maken met meerdere divisies binnen PostNL en kreeg wel een leuk kijkje in hoe ze te werk gaan daar. Mooi voorbeeld is dat wij in de projectoverleggen zaten met 3 personen waarvan 1 commercie en 2 projectleiders die als elkaar backup fungeerde en tegenover ons zat een groep van ongeveer 40 PostNL'ers met allemaal hun eigen koninkrijkje en owee als iemand iets te ver over de lijn ging van een ander. Daarbij was samenwerken bij die groep echt iets wat nog uitgevonden moest worden. Dit was 10 jaar terug en tot 4 jaar geleden betrokken geweest als er weer eens een verandering op stapel stond, maar in de tussentijd was er weinig echt te merken van een omslag bij ze. Altijd gekloot in de marge en nooit een echte revolutie. Een werkwijzetje hier, iets overslaan en samenvoegen daar. Nooit echt een automatische scanner of sorteerder neergezet. Zonde, want die ruimte hadden ze met 6.000m2. Daarna nieuwe baan gekregen en nog steeds wel nog steeds contact met wat oud collega's. Vorig jaar een keer terug geweest toen ik 'toch in de buurt was' en kon zien in die loods dat qua inrichting 90% hetzelfde, plus nog steeds dezelfde soort verhalen van mijn oud collega's. | |
potjecreme | maandag 26 februari 2024 @ 16:43 |
Mensen vergeten het proces in een sorteercentrum. Een brief/pakketje komt niet uit zichzelf op je adres. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 16:46 |
Creatief, maar er zit hier wel een addertje onder het gras. De tarieven voor een zogenaamde universele postdienst dienen namelijk gebaseerd te zijn op de kosten + een redelijke marge: Postwet 2009 paragraaf 4.5. De ACM bepaalt jaarlijks aan de hand van ministeriele aanwijzingen wat een redelijke ruimte is waarbinnen de tarieven zich moeten bevinden. Dat betekent dus dat efficienter/goedkoper werken in ieder geval voor het deel van het werk dat binnen de "universele postdienst" valt niet zoveel oplevert: de winst gaat niet omhoog want de tarieven kunnen dan weleens omlaag gaan. Wat een universele postdienst is staat beschreven in paragraaf 4.3 van de Postwet 2009. Artikel 16 lid 5 daarvan bepaalt overigens dat wie een universele postdienst uitvoert, tenminste 5 dagen in de week bezorgt (en tenminste 5 dagen in de week de brievenbussen leegt): Overigens staat daar alleen dat minstens 5 dagen in de week brieven bezorgd moeten worden, niet hoe lang je over het bezorgen van een brief mag doen. [ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 26-02-2024 17:24:44 ] | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 17:12 |
Ik weet niet hoe het (wettelijk/contractueel) zit met de overkomstduur. Alleen dat het xx procent binnen 24u is. | |
potjecreme | maandag 26 februari 2024 @ 17:18 |
Dan zouden mensen de prijzen beter snappen. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 17:26 |
Dat staat niet in de Postwet maar wordt bij algemene maatregel vsn bestuur geregeld. Ik weet eerlijk gezegd niet welke criteria daar in staan. | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 17:37 |
https://www.acm.nl/nl/pub(...)stigingenbeleid-2020 Hier staat op 95 procent voor reguliere (5 daagse) post en voor medische en rouwpost idem | |
Bocaj | maandag 26 februari 2024 @ 17:38 |
Doe maar gewoon op Dinsdag en Vrijdag. | |
Idisrom | maandag 26 februari 2024 @ 17:39 |
Ik heb liever lagere tarieven, en dan de postbode dan drie dagen per week. In Canada zijn er wel gebieden, dat je post zelf uit het dorp moet halen | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 17:40 |
Dat is voor postNL om het in de hand te houden. Daar heeft de consument niets mee te maken. | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 17:41 |
Ik zie de zaterdag als besteldag wel verdwijnen | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 17:43 |
Ik heb liever ex overheidsbedrijven die hun shit op orde krijgen. Nuts, Postnl, ns, prorail. | |
potjecreme | maandag 26 februari 2024 @ 17:51 |
Tuurlijk wel. Als je weet waar je voor betaald. Daar heeft de consument wel degelijk mee te maken. | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 17:52 |
Alleen in de zin van "gratis" bezorgen en retour zenden. Bol en andere grote spelers betalen een fractie van wat een consument betaald. | |
Red_85 | maandag 26 februari 2024 @ 17:54 |
Ik betaal voor een stuk post van a naar b. Of wil jij ook voor je brood meekijken om 3 uur snachts hoe je broodje gekneed wordt? Boeit me echt geen reet weet je dat wat postnl doet in die sorteercentra. Het boeide me even zoals je kon lezen, nu niet meer. Post is typisch iets voor de laagste kosten, thats it. Ik hoef geen sugarcoating op mijn briefje over hoe bijzonder hun DC is. | |
Janneke141 | maandag 26 februari 2024 @ 18:09 |
Volkomen logisch. Hoe kleiner het volume, hoe groter de kosten per poststuk. Bovendien is de noodzaak van dagelijkse bezorging ook wel verdwenen nu bijna alle officiële post digitaal verstuurd wordt. Alleen rouwkaarten lijken me problematisch. | |
de_boswachter | maandag 26 februari 2024 @ 18:12 |
Ja graag. Kunnen we direct ook inzien hoeveel overhead en andere zooi er in die prijs zit. Waterhoofdconstructie POSTNL | |
Managarm | maandag 26 februari 2024 @ 18:12 |
In Portugal ook, wij hebben geen brievenbus, wij halen onze post in het café op. | |
potjecreme | maandag 26 februari 2024 @ 18:25 |
Bij een brood snappen we veel al de achterliggende kosten. Bij een post stuk van A naar B brengen weten we dat onvoldoende. Dan krijg je gezeur dat het zo duur is. Als je weet door hoeveel handen je post gaat, heb je meer begrip over de prijs. Al die handen moeten ook betaald worden. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 18:27 |
De postwet met al zijn regulering laat al zien dat het niet zo nuttig was om te privatiseren. | |
classpc | maandag 26 februari 2024 @ 18:28 |
Waar een manier om te "bezuinigen" en de post not kutter te maken. Rot op met die kuttificatie van de nederlandse posterijen. | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 19:01 |
Van het ooit mooie staatsbedrijf is niets over. Het is een Amerikaanesque fte/kpi aandeelhouders feestje geworden | |
dikkedaniel | maandag 26 februari 2024 @ 19:28 |
Mijn post kwam altijd al dagen later aan. Geen nieuws dit dus. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 20:12 |
Als voormalig aandeelhouder kan ik zeggen dat het de laatste paar jaar bepaald geen feestje was ![]() | |
Nielsch | maandag 26 februari 2024 @ 20:14 |
Ambtenaren hadden je brief sneller op de mat gegooid denk je? | |
Straatcommando. | maandag 26 februari 2024 @ 20:37 |
Bekijk voor de grap eens wat BPost per aandeel wilde betalen tov de huidige waarde ![]() | |
stalybridge | maandag 26 februari 2024 @ 20:41 |
Heel herkenbaar, Ik had via mijn werk veel met buitenlandse adressen te maken en dit is normaler dan gedacht. Sowieso hebben de meeste Nederlanders / Nederlandse bedrijven geen idee hoe het in het buitenland werkt. We kregen bijvoorbeeld bestanden terug van onze incassopartner omdat er geen huisnummers werden genoemd. (computer says no) terwijl dit heel gewoon is in o.a. Frankrijk en ik dacht ook Portugal. In Frankrijk sowieso adressen die aangegeven werden via het KM bordje van de weg die een beetje in de buurt lag. Maar ook collega's die precies dachten te weten wanneer de post bij de klant aankwam in bijv Turkije (via Post NL). Belangrijk voor inschatting wanneer de klant kon gaan bellen. Ja het is in 3 dagen in Turkije, in Istanbul ja. Dan kon het nog maanden duren voordat het in een bergdorpje in Oost Turkije aankwam. Excuus voor de offtopic | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 20:45 |
Ja pijnlijk. | |
Weltschmerz | maandag 26 februari 2024 @ 20:51 |
"In twee dagen", is dat niet een heel lelijk anglicisme? | |
Beathoven | maandag 26 februari 2024 @ 21:50 |
Een enkeling nog ja. Al is de gemiddelde leeftijd wel uitzonderlijk hoog. | |
K21 | maandag 26 februari 2024 @ 22:33 |
Ik heb een tijdje als bezorger gewerkt en bij post die verkeerd gesorteerd was (voor een andere wijk) moesten wij een herstelsticker met het juiste adres over de code rechtsonder plakken (zodat de machine het niet weer fout sorteerde) en het in de algemene brievenbus doen. Inderdaad bij overige postcodes. Geen idee of dat inmiddels anders is, want ik ben in 2018 gestopt, maar ik kreeg toen zoooo vaak opmerkingen van passerende Gerda's van "zo, da's lekker makkelijk/de postbode heeft er geen zin meer in zie ik". Nee, trut. Dit is bedrijfsprotocol. ![]() | |
nostra | maandag 26 februari 2024 @ 22:42 |
Strafbeschikkingen (en de reactie daarop) zijn ook wel zo handig met een verzetstermijn van een week of 2. | |
spectrumanalyser | maandag 26 februari 2024 @ 22:53 |
Begrijpt iemand hoe je voor 1,09 euro binnen 24 uur een envelop door heel nederland bezorgd kunt krijgen? Hoe werkt dat in godsnaam en hoe kan dat uit. | |
recursief | maandag 26 februari 2024 @ 22:57 |
Dat kan niet rendabel met 1 brief, maar als je er 7 miljoen per dag bezorgt dan kan dat waarschijnlijk wel. | |
Drekkoning | maandag 26 februari 2024 @ 23:08 |
Jep. | |
PotjeSambal | maandag 26 februari 2024 @ 23:50 |
Volume & Zo laag mogelijke lonen/kosten | |
FYazz | dinsdag 27 februari 2024 @ 00:56 |
Topic gescreend zoekende naar jouw reactie wetende dat jij vast al een goede en volledige post had geplaatst. En ja, niets meer aan toe te voegen ![]() | |
Monolith | dinsdag 27 februari 2024 @ 08:37 |
Dat heeft natuurlijk wel iets meer oorzaken. Dat 'mooie staatsbedrijf' deed post en telecom. Pakketbezorging was eigenlijk nog een verwaarloosbaar onderdeel in die tijd. Telecom is al lang en breed naar KPN gegaan (waar een stuk minder kritiek op is). Post is gewoon een gestaag afstervende markt, waar nog steeds wel allerhande wettelijke en internationale verplichtingen voor bestaan. Het soort logistieke infrastructuur dat je ervoor in stand moet houden loont eigenlijk helemaal niet meer. Enige voordeel is dat wanneer je dat enigszins kunt combineren met pakketbezorging, wat wel een enorm groeiende markt is (geweest), je nog wel synergievoordelen kunt behalen. Maar ook daar zie je dat grote internationale spelers als DHL veel makkelijker op prijs kunnen concurreren en bovendien ook nog eens grote online retailers als Bol en Amazon een dusdanige machtspositie hebben dat ze een PostNL vrij makkelijk kunnen dwingen tot lage prijzen met verwaarloosbare of zelfs negatieve marges. [ Bericht 0% gewijzigd door Monolith op 27-02-2024 13:08:34 ] | |
spectrumanalyser | dinsdag 27 februari 2024 @ 08:40 |
Het stuk na het legen van de brievenbussen; de hele distributieketen, voor het sorteer-proces. Serieus ik vind het knap dat het in 24 uur kan voor die paar euro. Ookal heb je volume en zo laag mogelijke kosten, zelfs dan moet er geld bij. | |
Red_85 | dinsdag 27 februari 2024 @ 10:26 |
Het boeit niet. Dat poststuk moet van a naar b, zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk. Aan postNL om dat uit te voeren. Hoe ze dat doen, is aan hun. | |
Jor_Dii | dinsdag 27 februari 2024 @ 10:45 |
In die zin zijn de huidige tarieven toch helemaal niet zo gek? | |
potjecreme | dinsdag 27 februari 2024 @ 11:45 |
Klopt | |
Beathoven | dinsdag 27 februari 2024 @ 12:37 |
Vroeger zou zo’n argument opgaan, toen post het enige middel was om huishoudens te bereiken. Maar met de komst van e-mail is het net als met automatische incasso en acceptgiro. Je mag in het oude systeem best wat rek bouwen. | |
SymbolicFrank | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:34 |
Wettelijk zijn ze misschien verplicht om iedere dag brieven te bezorgen, in de praktijk doen ze het bij ons maar twee keer per week. Geen toezicht. | |
Jor_Dii | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:37 |
De vraag is: in hoeverre heb je er echt last van? | |
111210 | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:38 |
Prima toch, snap ook sowieso niet waarom in Nederland pakketjes ook binnen een dag bezorgd moeten worden. In de rest van Europa is het normaal dat je minimaal 2 a 3 dagen moet wachten op je pakket. Door dit soort haast service hebben we steeds meer overlast van debiele pakketbezorgers uit landen waar ze het rijbewijs nog niet uitgevonden hebben. Krijgen die lui belachelijk betaald, worden er overal maar distributiecentra gebouwd waar vervolgens weer allerlei lui uit het buitenland moet werken en concurreert iedereen elkaar de pan uit. Allemaal nergens voor nodig. | |
SymbolicFrank | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:39 |
Niet. Ik klaag eerder als ze het niet via de email doen. Maar het wordt dan waarschijnlijk 1 keer per week, in plaats van om de dag. | |
Montagui | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:40 |
Dagvaardingen en dwangbevelen hebben volgens mij een best kort responstijd. Dus als die al 1 of 2 dagen later binnenkomen dan heb je niet veel tijd meer om daarop binnen de gestelde termijn te reageren. | |
Jor_Dii | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:41 |
Krijg je zoiets ook niet gewoon digitaal via MijnOverheid ofzo? | |
SymbolicFrank | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:41 |
Ik woon in een flatgebouw en het grootste deel van de tijd staat er hier minstens 1 pakketbezorger voor de deur. het zou veel efficiënter zijn als ze dat zouden combineren tot 1 rit per dag. Maar ja, privatisering. | |
Straatcommando. | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:42 |
Nee | |
Montagui | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:42 |
Dat lijkt me al helemaal een probleem, zeker voor de digibeten. Nee, volgens mij moeten die nog per reguliere post verzonden worden, of tenminste ook per reguliere post. | |
Jor_Dii | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:42 |
Ah oke, maar wat is dan de responstijd? Is die echt zó krap? | |
SymbolicFrank | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:43 |
Nee. Dat is geen overheid. De meeste correspondentie met de overheid gaat trouwens nog via brieven en een bezorgtijd van slechts 1 week na opmaak is heel snel. | |
Monolith | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:44 |
Dan is er ook geen enkele behoefte meer om te innoveren. Klinkt leuk zonder context, maar markten waar fatsoenlijke concurrentie mogelijk is opereren doorgaans een stuk efficiënter dan wanneer er 1 monopolist is. | |
Montagui | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:46 |
dagvaarding is 1 week dwangbevel is maar enkele dagen | |
SymbolicFrank | dinsdag 27 februari 2024 @ 13:49 |
Dat is het idee, ja. Economie 101, zoals ze zeggen. In de praktijk doet de overheid het uitstekend. Wel langzaam, maar er zitten geen 10 partijen tussen die allemaal winst moeten maken. Dat hebben we met de privatisering wel gezien. Met een vrije markteconomie streven alle bedrijven naar een monopolie, want dan kun je weinig verkopen voor veel. En dan heb je als consument geen zeggenschap meer. Dus is die "vrije" markt al zwaar gereguleerd. Het werkt prima voor massaproducten die je in de winkel kunt komen, maar dat is het dan ook. | |
Monolith | dinsdag 27 februari 2024 @ 15:24 |
Werkt het zo dramatisch slecht in de telecommarkt? Volgens mij gaat het daar prima. De postmarkt is wat lastiger, met name omdat post wettelijk een heel andere positie inneemt en bovendien een afstervende markt is. De pakketmarkt kent nauwelijks marge. Het probleem is eerder dat pakketten bezorgen te weinig kost, niet dat het veel te duur en inefficiënt is. | |
SymbolicFrank | dinsdag 27 februari 2024 @ 15:29 |
Als ze de pakketten bundelen en maar 1 keer per dag langs hoeven te komen, dan hoef je het salaris van die bezorger niet te delen door het huidige aantal bezorgers. | |
Monolith | dinsdag 27 februari 2024 @ 15:31 |
Ik geloof niet dat je heel erg goed weet hoe logistiek werkt. Er zit wel even iets meer logistieke infrastructuur achter pakketbezorging dan enkel een chauffeur die een pakketje bezorgt. | |
SymbolicFrank | dinsdag 27 februari 2024 @ 15:50 |
Misschien dat je niet goed weet waarom schaalvergroting efficiënter is. Dat is ook waarom de grote concerns geen of weinig bezorgkosten rekenen. Die sluiten een raamovereenkomst. Je moet wel een grotere vrachtwagen sturen om de pakketten op te gaan halen, maar dat is goedkoper dan 10 kleinere busjes, die bij verschillende kleinere bedrijven langs moeten. | |
Da_Sandman | dinsdag 27 februari 2024 @ 16:59 |
Geen antwoorden uiteraard. | |
Monolith | dinsdag 27 februari 2024 @ 17:19 |
Nee sorry, je hebt echt geen idee hoe de logistiek werkt. Kijk PostNL is al meer afstand de grootste speler in Nederland. Zijn ze de goedkoopste? Nee, bij lange na niet. Je hebt B2C, C2C, allerhande producten met verschillende wensen en ga zo maar door. Je kunt een heel fijnmazig netwerk van distributiecentra opzetten, je kunt werken met een veel grover model en zo zijn er nog honderden andere manieren waarop je competitieve voordelen kunt behalen. Nog afgezien van het feit dat een DHL een enorme internationale speler is en niet zozeer op schaalgrootte concurreert, maar vooral op een agressieve strategie omdat ze zich feitelijk inkopen in de Nederlandse markt. Domweg "schaalvergroting" roepen en dan denken dat monopolies optimaal zullen functioneren is nogal onnozel. Juist in markten met monopolies zie je vaak woekerwinsten en dat heeft een reden natuurlijk. | |
quo_ | dinsdag 27 februari 2024 @ 17:41 |
Het product "dagelijkse postbezorging" past niet meer in deze tijd, niet nodig en te weinig vraag naar. Het via wetgeving in stand houden van deze postbezorging door een monopolist betekent dat een postzegel straks 5 euro gaat kosten. De wet aanpassen naar bezorging op bijv woensdag en zaterdag zou een prima oplossing zijn. En dan ook meteen even in diezelfde wet vastleggen dat er fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden gelden voor de postbezorgers en sorteerders. | |
SymbolicFrank | dinsdag 27 februari 2024 @ 18:22 |
Heb je wel eens wat besteld bij IKEA? Je koopt voor 200 Euro aan spullen en dan moet je ... 100 Euro betalen voor het vervoer. Simpelweg omdat ze dat per bestelling uitbesteden aan een bedrijf dat speciaal transport doet. Hornbach is bijna net zo erg. De Praxis verstuurt net zulke grote pakketten gewoon met PostNL. Van DHL krijg ik ook hele grote pakketten. Allebei voor 5 Euro per verzending. Ik heb trouwens bij mijn vorige werkgever aan software gewerkt voor B2C en C2C. (Een afdeling van Heuts, tegenwoordig Fource en onderdeel van LKQ. Die bezorgen binnen een paar uur.) Dus ik weet aardig hoe het werkt. En inderdaad, bedrijven streven naar een monopolie, of als ze dat niet lukt, een kartel. Dan kun je dat beter door de regering laten doen, dan heb je tenminste nog inspraak. Behalve natuurlijk met een VVD regering. | |
Monolith | dinsdag 27 februari 2024 @ 20:20 |
Ja grote pakketten zijn een hele andere markt en een stuk prijziger want geen bulk en nee ook een Praxis doet dat niet voor 5 euro. Kun je letterlijk gewoon vinden op hun site hoor. Ja een doosje van 20 kilo kan de Praxis voordelig laten bezorgen, maar Ikea ook. Maar dat zegt nog steeds niets over de vraag of alle pakketbezorging onder één dak brengen en een markt zonder enige concurrentie creëren de boel goedkoper maakt. Het is nu juist goedkoop omdat er concurrentie is, niet omdat PostNL zoveel efficiënter werkt op schaal. | |
bananen-plukker | woensdag 3 april 2024 @ 23:29 |
Laat PostNL eerst eens fatsoenlijk bezorgen, ik zie welke post mijn kant op komt... en post komt gewoon niet aan. Een klacht indienen heeft geen zin, moet afzender maar vragen om opnieuw te zenden, want bedrijf met miljoenenstroom kan wel eens wat misgaan (zeggen ze) |