https://nos.nl/artikel/25(...)-brieven-te-bezorgenquote:PostNL wil langer de tijd om brieven te bezorgen
Postbedrijf PostNL wil langer de tijd krijgen om brieven te bezorgen. Het bedrijf wil dat twee dagen toegestaan wordt in plaats van binnen 24 uur zoals nu verplicht is. Op termijn wil het bedrijf brieven binnen drie dagen gaan bezorgen.
Bestuursvoorzitter Herna Verhagen deed die oproep bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf.
Het lukt het bedrijf niet om brieven in Nederland op tijd te bezorgen, voornamelijk vanwege een personeelstekort bij bezorgers. Eind vorig jaar kwam 82 procent van de brieven op tijd, terwijl het bedrijf verplicht is om 95 procent op tijd te bezorgen.
Boete
Jarenlang heeft het bedrijf aanpassingen gedaan in het netwerk om te voldoen aan de regelgeving, zegt Verhagen. Meer mogelijkheden om de bedrijfsactiviteiten aan te passen zijn er niet. Verhagen wil dat de postregelgeving verandert om de dienstverlening financieel gezond te houden.
Die regelgeving is niet vrijblijvend. PostNL heeft in 2019 een boete gekregen van de Autoriteit Consument en Markt omdat het bedrijf toen niet 95 procent maar 94 procent van de brieven op tijd bezorgde. Het bedrijf moest toen 2 miljoen euro betalen.
PostNL moet volgens de wet de basisvoorziening van postbezorging in de lucht houden, maar dat is een krimpende markt. Vorig jaar werden er 1,7 miljard brieven verstuurd. Een jaar eerder nog 1,8 miljard. PostNL verwacht dat het aantal brieven dit jaar met 7 tot 9 procent daalt.
Chinese webshops
Het aantal bezorgde pakketten bleef dit jaar met 343 miljoen ongeveer gelijk aan vorig jaar. Dat is minder dan het bedrijf had verwacht. Vooral de pakketten van binnenlandse webshops bleef achter. Pakketten van internationale webwinkels, uit bijvoorbeeld China, groeiden wel. Het bedrijf verwacht dat dat komend jaar ook doorzet.
PostNL worstelt met de inflatie waardoor de kosten bij het bedrijf oplopen, voornamelijk vanwege loonsverhogingen. Een jaar geleden kondigde PostNL daarom aan honderden kantoorbanen te schrappen om te bezuinigen.
De omzet van PostNL was afgelopen jaar 3,1 miljard euro, ongeveer gelijk aan 2022.
Is toch de standaard met alles in de samenleving, de laatste jaren is een duidelijke trend zichtbaar dat we meer moeten betalen voor minder kwaliteit en service, de postsector is geen uitzondering helaas.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:39 schreef de_boswachter het volgende:
POSTNL wil nogal veel. Tarieven elk jaar verhogen en de service verlagen. Parasieten zijn het.
Als jij werkt wil je aan het einde van de maand ook iets overhouden. Dat is voor een bedrijf niet anders om levensvatbaar te zijn.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Weer een succesvol voorbeeld van privatisering. Alles voor de winst.
Er moet geld bij dus. Nog meer betalen voor je postzegel.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:45 schreef Farenji het volgende:
Als ze de arbeidsomstandigheden nou eens zouden verbeteren, dan hebben ze misschien ook iets minder personeelstekort.
Snap niet waarom ze elke dag moeten bezorgen. Vind twee maal per week ook wel goed.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Die postbezorger is dan de klos. Je kunt geen brieven die al gestempeld zijn terug in de brievenbus stoppen. Die beste man is zijn baan kwijtquote:Op maandag 26 februari 2024 09:47 schreef mvdejong het volgende:
Ik zag zaterdag een postbesteller een stapel van >5cm aan brieven in een brievenbus stouwen met de opmerking "Dan kan ik tenminste op tijd stoppen". Ook nog eens in de sleuf voor de "Overige postcodes". De volgende lichting is maandag einde van de middag, dus brieven die hij zaterdag had moeten bezorgen komen nu op zijn vroegst woensdag aan. Als je maar bezig blijft om steeds meer brieven in dezelfde tijd te laten bezorgen, krijg je dit soort acties.
Dat was dan ook mijn punt.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als jij werkt wil je aan het einde van de maand ook iets overhouden. Dat is voor een bedrijf niet anders om levensvatbaar te zijn.
Dat komt, omdat brieven nog steeds de enige manier is om iemand officieel te informeren. Dat heeft mede te maken met het briefgeheim (je mag post dus nooit openmaken, alleen in bepaalde gevallen na tussenkomst van de officier van justitie).quote:Op maandag 26 februari 2024 09:51 schreef Chadi het volgende:
[..]
Snap niet waarom ze elke dag moeten bezorgen. Vind twee maal per week ook wel goed.
ik denk ook niet dat de betreffende user helemaal de waarheid vertelt in zijn anakdote....quote:Op maandag 26 februari 2024 09:55 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Die postbezorger is dan de klos. Je kunt geen brieven die al gestempeld zijn terug in de brievenbus stoppen. Die beste man is zijn baan kwijt
Daarom kan het wel een dagje wachten. Voor snelle bezorging heb je prioriteitspost met een hoger tarief.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:58 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat komt, omdat brieven nog steeds de enige manier is om iemand officieel te informeren. Dat heeft mede te maken met het briefgeheim (je mag post dus nooit openmaken, alleen in bepaalde gevallen na tussenkomst van de officier van justitie).
Rooksignalen ftwquote:Op maandag 26 februari 2024 09:39 schreef ACT-F het volgende:
Terecht. Voor snelle post stuur je een E-Mail of je moet de telegram weer introduceren.
Nee: klanten willen liever minder betalen. Het resultaat is dan dat de post er langer over doet.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:03 schreef Morri2 het volgende:
Nog een artikel op Nu.nl
Ook deze zin:
"Dat tempo past niet meer bij de wensen van de klant", zegt een woordvoerder van PostNL.
Klanten willen liever dat de post er langer over doet? Kom op toch...
Ehhhh? De vraag vanuit PostNL komt, omdat er geen personeel is. Als er volgens jou wel personeel is voor spoedbezorging, dan is er ook geen probleem met de normale bezorging...quote:Op maandag 26 februari 2024 10:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom kan het wel een dagje wachten. Voor snelle bezorging heb je prioriteitspost met een hoger tarief.
Dit. Stelletje faalhazen.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:39 schreef de_boswachter het volgende:
POSTNL wil nogal veel. Tarieven elk jaar verhogen en de service verlagen. Parasieten zijn het.
Heb je de prijsontwikkeling van de postzegel gevolgd de laatste jaren?quote:Op maandag 26 februari 2024 10:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee: klanten willen liever minder betalen. Het resultaat is dan dat de post er langer over doet.
I call bullshit idd.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:03 schreef Morri2 het volgende:
Nog een artikel op Nu.nl
Ook deze zin:
"Dat tempo past niet meer bij de wensen van de klant", zegt een woordvoerder van PostNL.
Klanten willen liever dat de post er langer over doet? Kom op toch...
Dan gaat postnl zelf maar een keer wat aan zn interne kosten doen. Inefficient klote bedrijf.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee: klanten willen liever minder betalen. Het resultaat is dan dat de post er langer over doet.
Personeel is er altijd, maar je hebt een tekort als je meer wil inzetten dan beschikbaar. Prioriteitspost is maar een heel klein aandeel die je door een enkele bezorger kan laten doen voor een relatief groot gebied.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:12 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ehhhh? De vraag vanuit PostNL komt, omdat er geen personeel is. Als er volgens jou wel personeel is voor spoedbezorging, dan is er ook geen probleem met de normale bezorging...
Door 2 dagen te doen over de postbezorging, kan je dus met 1 persoon een groter gebied laten bezorgen.
Als ik naar de woningnood kijk, dan valt dat 'meer huizen' toch wel meequote:Op maandag 26 februari 2024 10:19 schreef dudewhereismycar het volgende:
2. We versturen elk jaar minder post, maar er komen elk jaar meer huizen bij. Het oppervlakte en het aantal adressen waar post moet worden bezorgd stijgt dus jaarlijks. Je hebt dus met de natuurlijke groei van woningen elk jaar MEER postbezorgers nodig. De kostprijs stijgt dus flink zonder inflatie.
Nee, want ik verstuur praktisch geen post (en dat geldt voor meer mensen... misschien heeft die prijsontwikkeling van je daar wel iets mee te maken) en persoonlijk het boeit me geen flikker of een postzegel nou 0.50 of 1.50 kost. Persoonlijk boeit het me ook geen flikker of dat poststuk er nou 1 of 3 dagen over doet.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:13 schreef Gunner het volgende:
[..]
Heb je de prijsontwikkeling van de postzegel gevolgd de laatste jaren?
Aah ik kan dat lezen. Rook zegt "er is brand aan de horizon".quote:Op maandag 26 februari 2024 10:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb slecht nieuws voor u.
[ afbeelding ]
Race to the bottom.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:29 schreef Cupfighter het volgende:
Post NL zou er goed aan hun personeel beter te behandelen naast de slechte betaling worden bezorgers steeds geconfronteerd met beslissingen van mensen die naar mijn idee nog nooit een brief in de handen gehad, de secundaire arbeidsomstandigheden zijn ook waardeloos, bijvoorbeeld geld voor fietsonderhoud
Alleen lukt het met die winst niet echt.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Precies, en dan komt de onvermijdelijke ontslaggolf, nog langere levertijden, klanten die weglopen en een uiteindelijk faillissement of overname.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:32 schreef recursief het volgende:
[..]
Alleen lukt het met die winst niet echt.
[ afbeelding ]
Jammer voor jou, maar het is 100% wat ik zaterdag waarnam.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:58 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ik denk ook niet dat de betreffende user helemaal de waarheid vertelt in zijn anakdote....
Die overname is al een tijdje gaande, in slow motion. De grootste aandeelhouder is een Tjechische miljardair die af en toe wat aandelen opkoopt en zo in drie jaar tijd bijna een derde van PostNL in handen heeft gekregen.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:35 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Precies, en dan komt de onvermijdelijke ontslaggolf, nog langere levertijden, klanten die weglopen en een uiteindelijk faillissement of overname.
Je schreeuwt weer eens veel zonder met enige bronnen te komen waarom ze inefficiënt en een klote bedrijf zouden zijn.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan gaat postnl zelf maar een keer wat aan zn interne kosten doen. Inefficient klote bedrijf.
Ook al wordt dit ingevoerd, nevernooitniet dat de consumentenprijs naar beneden gaat en volgend jaar komen ze weer met een prijsverhoging.
Daar geloof ik helemaal niets van. De enveloppen zijn gescand en gefotografeerd en dat kun je als postbezorger dus één keer doen en daarna is de kans heel groot dat je op het matje wordt geroepen.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:47 schreef mvdejong het volgende:
Ik zag zaterdag een postbesteller een stapel van >5cm aan brieven in een brievenbus stouwen met de opmerking "Dan kan ik tenminste op tijd stoppen". Ook nog eens in de sleuf voor de "Overige postcodes". De volgende lichting is maandag einde van de middag, dus brieven die hij zaterdag had moeten bezorgen komen nu op zijn vroegst woensdag aan. Als je maar bezig blijft om steeds meer brieven in dezelfde tijd te laten bezorgen, krijg je dit soort acties.
Lees even hoe ze hun personeel behandelen en het is een godswonder dat ze überhaupt nog personeel hebben:quote:Op maandag 26 februari 2024 10:19 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ik vind jullie wel erg hard richting PostNL...
Personeel vinden voor dit soort banen is erg lastig. Het is relatief zwaar: de hele dag in beweging en je hebt ook geen collega's die je spreekt. Het spreekt mensen niet snel aan.
Jammer voor jou dan.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:45 schreef recursief het volgende:
[..]
Daar geloof ik helemaal niets van. De enveloppen zijn gescand en gefotografeerd en dat kun je als postbezorger dus één keer doen en daarna is de kans heel groot dat je op het matje wordt geroepen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)verstoppen-groningenquote:Op maandag 26 februari 2024 10:45 schreef recursief het volgende:
[..]
Daar geloof ik helemaal niets van. De enveloppen zijn gescand en gefotografeerd en dat kun je als postbezorger dus één keer doen en daarna is de kans heel groot dat je op het matje wordt geroepen.
Op zich wel, op rouwpost na.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:51 schreef Chadi het volgende:
[..]
Snap niet waarom ze elke dag moeten bezorgen. Vind twee maal per week ook wel goed.
januari 2020quote:Op maandag 26 februari 2024 10:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)verstoppen-groningen
oktober 2019quote:
oktober 2012quote:
januari 2013quote:
Er gaat ontzettend veel mis bij PostNL, dat is zeker waar. Maar een postbode die anno 2024 een stapel enveloppen opnieuw in de brievenbus stopt, dat geloof ik niet zo snel. En zeker niet dat ie daar nog bij roept dat ie dan lekker vroeg naar huis kan. De meeste ellende bij PostNL (en bij andere bezorgdiensten idem) wordt veroorzaakt door de werkgever en niet door de bezorgers. Dan moet je denken aan werknemers die in een ZZP-constructie zijn gedwongen en dan prestatieloon krijgen dat stimuleert om je werk af te raffelen, slechte ICT, ondermaatse vergoedingen voor pakketpunten en wegbezuinigen van klantenservice.quote:En dit gaat bijna alleen maar over de persoonlijk achtergehouden post. Het topje van de ijsberg. Want ook op bedrijfsniveau wordt er vaak genoeg de kantjes afgelopen. Er is een regel dat de vloer leeg moet zijn 'en dan is het klaar', maar hoe vaak die postkarren even ergens anders worden opgeslagen is niet op een hand te tellen.
quote:Op maandag 26 februari 2024 09:39 schreef de_boswachter het volgende:
Zo vreemd is een enorm dossier aan klachten toch niet als je ziet hoeveel werk ze verzetten?quote:Op maandag 26 februari 2024 11:15 schreef recursief het volgende:
[..]
januari 2020
[..]
oktober 2019
[..]
oktober 2012
[..]
januari 2013
Poststukken die zoek raken/achtergehouden worden is iets anders dan post die een tweede keer het sorteerproces in gaat. Overigens helpt het in beide gevallen dat individuele poststukken worden gefotografeerd. Ik weet niet precies wanneer ze daar mee begonnen zijn, maar ik denk dat de foto's bij bovengenoemde gevallen nog niet in de PostNL app getoond werden want dat gebeurt nog niet zo heel lang. En als je niet weet dat je post had moeten ontvangen valt het ook minder snel op.
[..]
Er gaat ontzettend veel mis bij PostNL, dat is zeker waar. Maar een postbode die anno 2024 een stapel enveloppen opnieuw in de brievenbus stopt, dat geloof ik niet zo snel. En zeker niet dat ie daar nog bij roept dat ie dan lekker vroeg naar huis kan. De meeste ellende bij PostNL (en bij andere bezorgdiensten idem) wordt veroorzaakt door de werkgever en niet door de bezorgers. Dan moet je denken aan werknemers die in een ZZP-constructie zijn gedwongen en dan prestatieloon krijgen dat stimuleert om je werk af te raffelen, slechte ICT, ondermaatse vergoedingen voor pakketpunten en wegbezuinigen van klantenservice.
En medische post.quote:
Precies dit. Het gebeurt regelmatig dat ik een week lang de brievenbus niet controleer. Soms blijkt die na een week nog steeds leeg.quote:Op maandag 26 februari 2024 11:36 schreef LXIV het volgende:
Ik kijk nog maar 1 keer per drie dagen in mijn brievenbus of zo. Dus wat mij betreft prima. Ik vind de gedachte dat als het haast is, de post per 24 uur bezorgd moet worden extreem ouderwets. Als iets haast heeft dan informeer ik over Whatsapp. Alles wat per post gaat heeft per definitie geen haast en mag en wat mij betreft een week over doen.
Mijn persoonlijke ervaring is idd dat DHL nog wel even wat beroerder is dan PostNL maar ook bij PostNL gaat veel mis en bij klachten word je standaard van het kastje naar de muur gestuurd. Denk o.a. aan post waarvoor getekend moet worden waar de bezorger zelf voor tekent (maar wel de verzender laten betalen voor een dienst die niet geleverd wordt), pakketpunten die wegbezuinigd worden en vervangen worden door pakket- en briefautomaten waar je een flink deel van de post niet af kan leveren of verzekerde post die kwijtraakt en dan niet of nauwelijks vergoed wordt. Het gaat minder vaak fout dan bij DHL (bron: eigen ervaring) maar als het fout gaat moet je hemel en aarde bewegen om dingen recht te zetten.quote:Op maandag 26 februari 2024 11:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Zo vreemd is een enorm dossier aan klachten toch niet als je ziet hoeveel werk ze verzetten?
Ze behandelen dagelijks miljoenen poststukken en er kan van alles mis gaan. In de bezorging, in de afhandeling, tussen verzender en ontvanger en ga zo maar door.
PostNL is echt een zegen vergeleken met DHL.
Het is toch wat.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:47 schreef mvdejong het volgende:
Ook nog eens in de sleuf voor de "Overige postcodes".
Wollahquote:Op maandag 26 februari 2024 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hallo allemaal, ik ben PostNL en dit is mijn spreekbeurt. Ik heb korte zinnen en simpele plaatjes gebruikt zodat ook de langzamere kinderen mijn spreekbeurt begrijpen.
https://eu-assets.content(...)st-februari-2024.pdf
WTF is het publiek groep 4?quote:Op maandag 26 februari 2024 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hallo allemaal, ik ben PostNL en dit is mijn spreekbeurt. Ik heb korte zinnen en simpele plaatjes gebruikt zodat ook de langzamere kinderen mijn spreekbeurt begrijpen.
Als het over een langere periode zo is, dan is het van alle tijden. Vrij naïef om te denken dat het nu niet zo is.quote:Op maandag 26 februari 2024 11:15 schreef recursief het volgende:
[..]
januari 2020
[..]
oktober 2019
[..]
oktober 2012
[..]
januari 2013
Poststukken die zoek raken/achtergehouden worden is iets anders dan post die een tweede keer het sorteerproces in gaat. Overigens helpt het in beide gevallen dat individuele poststukken worden gefotografeerd. Ik weet niet precies wanneer ze daar mee begonnen zijn, maar ik denk dat de foto's bij bovengenoemde gevallen nog niet in de PostNL app getoond werden want dat gebeurt nog niet zo heel lang. En als je niet weet dat je post had moeten ontvangen valt het ook minder snel op.
[..]
Er gaat ontzettend veel mis bij PostNL, dat is zeker waar. Maar een postbode die anno 2024 een stapel enveloppen opnieuw in de brievenbus stopt, dat geloof ik niet zo snel. En zeker niet dat ie daar nog bij roept dat ie dan lekker vroeg naar huis kan. De meeste ellende bij PostNL (en bij andere bezorgdiensten idem) wordt veroorzaakt door de werkgever en niet door de bezorgers. Dan moet je denken aan werknemers die in een ZZP-constructie zijn gedwongen en dan prestatieloon krijgen dat stimuleert om je werk af te raffelen, slechte ICT, ondermaatse vergoedingen voor pakketpunten en wegbezuinigen van klantenservice.
Waarom staan er meer gekleurde mensen dan blanke in die pdfquote:Op maandag 26 februari 2024 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik ben vorige maand tijdens de Webwinkel Vakdagen bij een lezing geweest van de CEO van PostNL (Herna Verhagen): zij gaf aan dat voor de komende 5-10 jaar eigenlijk alle pijlen gericht worden op het klimaat. Dat wil zeggen dat PostNL zwaar gaat investeren in openbare afhaalmuren (bijvoorbeeld in supermarkten) zodat er steeds minder behoefte / mogelijkheid komt om dus pakketten aan huis af te leveren. Persoonlijk vind ik dat een goede ontwikkeling want als we allemaal zo graag online willen blijven bestellen, dan moeten we ook maar meer moeite gaan doen om het dus af te halen op een moment dat het ons uitkomt. Scheelt ook een hoop frustratie van het wachten op de bezorger.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:35 schreef Japepk het volgende:
Er zou een regeling moeten komen die het verbied om pakketdiensten te laten adverteren met vandaag besteld, morgen in huis en dat soort fratsen. Dan kan een deel van de pakketbezorgers wellicht als postbode aan de slag. Vroeger was het een eervol beroep, maar dat is ondertussen helemaal uitgekleed. Vind de post wel iets belangrijker dan pakketdiensten.
Alles wat ik digitaal kan doen ipv via papieren post laat ik ook digitaal doen.quote:Op maandag 26 februari 2024 11:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Precies dit. Het gebeurt regelmatig dat ik een week lang de brievenbus niet controleer. Soms blijkt die na een week nog steeds leeg.
Dat bizar suggestieve plaatje met vlaggetjes in bezorgtijden. Vlaggetje boven binnen 2 dagen en dan een nauwelijks zichtbaar vlaggenmastje in binnen 1 dag.quote:Op maandag 26 februari 2024 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Gaan ze dan ook even een optie geven voor aan huis MOETEN bezorgen ivm ziekte, gebroken poot, onmogelijk kunnen afhalen? Er zijn ook wel eens redenen dat mensen graag iets (op tijd) in de brievenbus of aan huis geleverd krijgen. Ze droppen nu al bij het minste of geringste pakketten maar bij een afhaalpunt, omdat geen tijd/zin meer. Post doet er ook al 3 dagen over of nog langer.quote:Op maandag 26 februari 2024 12:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik ben vorige maand tijdens de Webwinkel Vakdagen bij een lezing geweest van de CEO van PostNL (Herna Verhagen): zij gaf aan dat voor de komende 5-10 jaar eigenlijk alle pijlen gericht worden op het klimaat. Dat wil zeggen dat PostNL zwaar gaat investeren in openbare afhaalmuren (bijvoorbeeld in supermarkten) zodat er steeds minder behoefte / mogelijkheid komt om dus pakketten aan huis af te leveren. Persoonlijk vind ik dat een goede ontwikkeling want als we allemaal zo graag online willen blijven bestellen, dan moeten we ook maar meer moeite gaan doen om het dus af te halen op een moment dat het ons uitkomt. Scheelt ook een hoop frustratie van het wachten op de bezorger.
Ja PostNL heeft eens "tegenvallend" jaar achter de rug. De winst was slechts 90 miljoen ipv de geraamde 110.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
De bewering dat PostNL "elke dag in elke straat" komt is in de praktijk ook al niet meer waar.quote:Op maandag 26 februari 2024 12:36 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat bizar suggestieve plaatje met vlaggetjes in bezorgtijden. Vlaggetje boven binnen 2 dagen en dan een nauwelijks zichtbaar vlaggenmastje in binnen 1 dag.
Ik denk dat we op den duur wel de optie krijgen voor thuisbezorging tegen een (fikse) meerprijs. Men wil gewoon zo snel mogelijk af van al die klotebusjes die door het hele land scheuren om pakketjes te bezorgen.quote:Op maandag 26 februari 2024 14:35 schreef Maerwynn het volgende:
Gaan ze dan ook even een optie geven voor aan huis MOETEN bezorgen ivm ziekte, gebroken poot, onmogelijk kunnen afhalen?
Maar dat is toch de kern van het probleem hier en bij vele andere bedrijven/branches? Onder aanvoering van een bepaalde Limburger schreeuwt het halve land steeds maar om meer meer meer (pun intended) zonder ook maar een beetje na te denken over wat dat meer voor iedereen voor gevolgen heeft.quote:Op maandag 26 februari 2024 14:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik snap dat die branche zwaar onder druk staat, maar dit is echt Calimero gedrag. Check voor de grap eens wat het salaris is van een postbezorger.
quote:Op maandag 26 februari 2024 10:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In hun bedrijfsvoering zelf zitten zoveel verbeterpunten, maar ze willen dat zelf niet. Steo fossielen.
De onderbuik versus de praktijkquote:Op maandag 26 februari 2024 12:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik ben vorige maand tijdens de Webwinkel Vakdagen bij een lezing geweest van de CEO van PostNL (Herna Verhagen): zij gaf aan dat voor de komende 5-10 jaar eigenlijk alle pijlen gericht worden op het klimaat. Dat wil zeggen dat PostNL zwaar gaat investeren in openbare afhaalmuren (bijvoorbeeld in supermarkten) zodat er steeds minder behoefte / mogelijkheid komt om dus pakketten aan huis af te leveren. Persoonlijk vind ik dat een goede ontwikkeling want als we allemaal zo graag online willen blijven bestellen, dan moeten we ook maar meer moeite gaan doen om het dus af te halen op een moment dat het ons uitkomt. Scheelt ook een hoop frustratie van het wachten op de bezorger.
Wat je zegt klopt in de kern wel, maar in geval van PostNL is het dat ze en zichzelf klem hebben gespeeld en dat dat ook nog eens komt door wanbeleid.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:14 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Maar dat is toch de kern van het probleem hier en bij vele andere bedrijven/branches? Onder aanvoering van een bepaalde Limburger schreeuwt het halve land steeds maar om meer meer meer (pun intended) zonder ook maar een beetje na te denken over wat dat meer voor iedereen voor gevolgen heeft.
Zoals?quote:Op maandag 26 februari 2024 15:21 schreef Red_85 het volgende:
Ik heb het over interne efficiencyverbeteringen.
quote:Op maandag 26 februari 2024 15:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ag gossie, maar weer eens niet verder lezen natuurlijk. Puur met iemand anders' veren gaan pronken.
Je bent weer aan het zoeken, sfeertje maken.
Succes man.
Zoals? En heb je bronnen dat ze dat niet willen?quote:Op maandag 26 februari 2024 10:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit. Stelletje faalhazen.
In hun bedrijfsvoering zelf zitten zoveel verbeterpunten, maar ze willen dat zelf niet.
Kun je aangeven waar de inefficiëntie precies in zit onderbouwd met bronnen? Waarom zou de consumentenprijs naar beneden moeten gaan in een tijd dat alles duurder wordt en de salarissen van medewerkers stijgen?quote:Op maandag 26 februari 2024 10:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan gaat postnl zelf maar een keer wat aan zn interne kosten doen. Inefficient klote bedrijf.
Ook al wordt dit ingevoerd, nevernooitniet dat de consumentenprijs naar beneden gaat en volgend jaar komen ze weer met een prijsverhoging.
Je geeft vier voorbeelden uit ruim tien jaar tijd. Hoe vaak blijven die postkarren ergens anders opgeslagen, heb je daar cijfers van?quote:Op maandag 26 februari 2024 10:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)verstoppen-groningen
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-schuur-breda-postnl
https://www.bnnvara.nl/ka(...)klachten-over-postnl
https://www.omroepbrabant(...)en-post-in-den-bosch
En dit gaat bijna alleen maar over de persoonlijk achtergehouden post. Het topje van de ijsberg. Want ook op bedrijfsniveau wordt er vaak genoeg de kantjes afgelopen. Er is een regel dat de vloer leeg moet zijn 'en dan is het klaar', maar hoe vaak die postkarren even ergens anders worden opgeslagen is niet op een hand te tellen.
Gaat het om de mogelijkheid van buiten die 24 uur/werkdag of gaat het om de hoeveelheid?quote:Op maandag 26 februari 2024 15:35 schreef ACT-F het volgende:
24-uursbezorging 2 postzegels. 96-uursbezorging 1 postzegel. De sorteermachine doet de rest van het werk. Per wijk wijs je bezorgdagen aan zodat er efficiënt gelopen wordt. Je voldoet nog steeds aan de postwet omdat de mogelijkheid van 24-uursbezorging er nog steeds is.
Ik snap je vraag niet?quote:Op maandag 26 februari 2024 15:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gaat het om de mogelijkheid van buiten die 24 uur/werkdag of gaat het om de hoeveelheid?
In de tijd dat ik met ze te maken had was het vooral de handmatigheid die er nog heerste in de bedrijfsprocessen. Hoeveel er nog met de hand gedaan werd ipv automatisch verbaasde me echt heel erg. Totaal niet schaalbaar en als het drukker was, was het afhankelijk van het aantal uitzendkrachten wat het binnen kon trekken.quote:
Moet de mogelijkheid er zijn van 24 uurs post bezorging of gaat het om alle brieven binnen 24 uur? Dus mag je niet zomaar je assortiment aanpassen?quote:
Waarom niet? Wat maakt het uit dat de mededeling van je definitieve aanslag niet binnen 24 uur bezorgd wordt. Dat scheelt flink in de kosten.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moet de mogelijkheid er zijn van 24 uurs post bezorging of gaat het om alle brieven binnen 24 uur? Dus mag je niet zomaar je assortiment aanpassen?
Wanneer was dit?quote:Op maandag 26 februari 2024 15:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In de tijd dat ik met ze te maken had was het vooral de handmatigheid die er nog heerste in de bedrijfsprocessen. Hoeveel er nog met de hand gedaan werd ipv automatisch verbaasde me echt heel erg. Totaal niet schaalbaar en als het drukker was, was het afhankelijk van het aantal uitzendkrachten wat het binnen kon trekken.
Als je afhankelijk blijft van 'poppetjes' kan je echt heel moeilijk kosten besparen.
Dat soort.
Er is geen differentiatie, alleen rouw en medische post heeft prioriteit in de zin dat dat "absoluut" binnen 24 uur bezorgd moet zijn.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moet de mogelijkheid er zijn van 24 uurs post bezorging of gaat het om alle brieven binnen 24 uur? Dus mag je niet zomaar je assortiment aanpassen?
Binnen het bedrijf zijn dit soort dingen al vaker geopperd. Er is ontzettend veel (nuttige)feedback vanuit de werkvloer aangeleverd, maar daar is helemaal niets mee gedaan.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat maakt het uit dat de mededeling van je definitieve aanslag niet binnen 24 uur bezorgd wordt. Dat scheelt flink in de kosten.
Dit moet toch al een flinke tijd geleden zijn want PostNL is al jaren bezig met automatisering/robotisering van dat soort processen.quote:
Alles is dus gelijk, maar de medische en rouwpost is iets gelijker.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is geen differentiatie, alleen rouw en medische post heeft prioriteit in de zin dat dat "absoluut" binnen 24 uur bezorgd moet zijn.
Reguliere post heeft die 24u regel ook.
Scheelt mij ook geen moer. Echter als ik een kaart verstuur voor iemands verjaardag, reken ik er wel op dat die de volgende dag wordt afgeleverd. Je kan dus wel zeggen dat er een behoefte is aan verschillende postbezorgingsproducten, echter is de afspraak nu: binnen x tijd alles bezorgd, en x tijd = 24 uur op werkdagen. Wat jij beschrijft gaat dus ook niet zomaar.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat maakt het uit dat de mededeling van je definitieve aanslag niet binnen 24 uur bezorgd wordt. Dat scheelt flink in de kosten.
Ik denk dat het vooral een politieke kwestie is vanwege de interpretatie van de postwet. Tijd voor kamervragen.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:55 schreef Straatcommando. het volgende:
Binnen het bedrijf zijn dit soort dingen al vaker geopperd. Er is ontzettend veel (nuttige)feedback vanuit de werkvloer aangeleverd, maar daar is helemaal niets mee gedaan.
Dit is nog geen 5 jaar geleden en heb geen enkele reden te bedenken dat het nu opeens volledig anders is, waar ik nog steeds contact heb met oud collega's.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit moet toch al een flinke tijd geleden zijn want PostNL is al jaren bezig met automatisering/robotisering van dat soort processen.
Ook, maar er is ook echt een mentaliteitskwestie bij PostNLquote:Op maandag 26 februari 2024 15:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral een politieke kwestie is vanwege de interpretatie van de postwet. Tijd voor kamervragen.
Vandaar mijn voorstel om te differentiëren door middel van het aantal postzegels.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles is dus gelijk, maar de medische en rouwpost is iets gelijker.
Dus dan kan je niet differentiëren op basis van bezorgingsproducten voor brieven. Dat gaat niet.
[..]
Scheelt mij ook geen moer. Echter als ik een kaart verstuur voor iemands verjaardag, reken ik er wel op dat die de volgende dag wordt afgeleverd. Je kan dus wel zeggen dat er een behoefte is aan verschillende postbezorgingsproducten, echter is de afspraak nu: binnen x tijd alles bezorgd, en x tijd = 24 uur op werkdagen. Wat jij beschrijft gaat dus ook niet zomaar.
Jij hebt het over post verdelers of niet?quote:Op maandag 26 februari 2024 15:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is nog geen 5 jaar geleden en heb geen enkele reden te bedenken dat het nu opeens volledig anders is, waar ik nog steeds contact heb met oud collega's.
Ik heb het over het luchtpostsorteercentrum op schiphol. Ben daar betrokken geweest in de opzet toen ze klant bij ons werden in mijn vorige baan. PostNL wilde geen loods meer zelf en ging het uitbesteden, dat werden wij. Luchtpostverwerking, pakketten en kleine pakketjes. Aan mij de taak de loodsen in te richten adhv procesbeschrijvingen, kostprijsberekeningen te maken en het project te leiden. Had dus ook te maken met meerdere divisies binnen PostNL en kreeg wel een leuk kijkje in hoe ze te werk gaan daar. Mooi voorbeeld is dat wij in de projectoverleggen zaten met 3 personen waarvan 1 commercie en 2 projectleiders die als elkaar backup fungeerde en tegenover ons zat een groep van ongeveer 40 PostNL'ers met allemaal hun eigen koninkrijkje en owee als iemand iets te ver over de lijn ging van een ander. Daarbij was samenwerken bij die groep echt iets wat nog uitgevonden moest worden.quote:Op maandag 26 februari 2024 16:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jij hebt het over post verdelers of niet?
Mensen vergeten het proces in een sorteercentrum. Een brief/pakketje komt niet uit zichzelf op je adres.quote:Op maandag 26 februari 2024 09:39 schreef de_boswachter het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |