Zekerquote:Op zondag 25 februari 2024 16:44 schreef WAvanBuren het volgende:
Mogen we K-B-K nu ook een monument noemen?
‘Lamperti neemt iedereen de maat’quote:Op zondag 25 februari 2024 16:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hahahaha
Hoe Laporte daar voorbij rijdt
Dit beeld op het stepje is nog leuker.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:45 schreef TommyL0204 het volgende:
Die meerennende enigzins corpulente man bij Wout
quote:Op zondag 25 februari 2024 16:46 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Dit beeld op het stepje is nog leuker.
wat een prachtventquote:Op zondag 25 februari 2024 16:45 schreef Pino112 het volgende:
Ah die dikke heeft maar een step gepakt
Genant ja. Als Laporte vrij baan had was het tien fietslengtesquote:Op zondag 25 februari 2024 16:45 schreef Felagund het volgende:
[..]
‘Lamperti neemt iedereen de maat’
Dat lijkt mij wel. Zijn ploeg heeft onderweg wel wat werk gedaan in het peloton. Misschien opgehouden bij die valpartij.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:56 schreef Marcoss het volgende:
Zat Philipsen hier helemaal niet meer bij?
Andre is een slimme jongen, maar in de koers kan hij het vaak oplossen met brute kracht.quote:Op zondag 25 februari 2024 16:57 schreef Marcoss het volgende:
André klinkt niet als een tactisch genie
quote:Op zondag 25 februari 2024 16:46 schreef Felagund het volgende:
Rik doet zelf niet veel aan sport heb ik het idee.
quote:Wanneer Van Aert of Van der Poel over de meet komen, trekt Rik (54) spurtje om hen op te vangen: “Eén keer wisten we na de Ronde niet wie de winnaar was”
Niet alleen de renners zijn klaar voor het openingsweekend van het wielerseizoen. Ook schooldirecteur Rik Bossuyt is in topconditie. Aan de aankomstmeet van zo’n 20 wedstrijden ontfermt hij zich ook dit seizoen over de renner die als eerste over de meet komt, en daar hoort geregeld een sprintje bij. Hij vertelt met veel plezier over zijn passie, en de renner met wie hij de beste band heeft. “We zijn die dag samen vier uur op schok geweest.”
Rik Bossuyt komt uit Oudenaarde, maar we gaan langs op zijn kantoor in campus Sint-Theresia in Kortrijk. Hij is coördinerend directeur van de KBK-scholengemeenschap in Kortrijk, goed voor zo’n 2.500 leerlingen. Naast die best wel drukke job heeft hij nog een heel bijzonder hobby: hij is ‘steward, begeleider van de winnaar’ in het wielrennen. Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Dwars door Vlaanderen, Kuurne-Brussel-Kuurne, Nokere Koerse, Ronde van Limburg, de Brabantse pijl, enz. Rik is er telkens als eerste bij de winnaar, houdt de pers weg, en begeleidt de renner waar hij daarna moet zijn, van tourbus naar podium, en van fans naar de vipruimte.
Rik helpt al 27 jaar een handje in het wielrennen. “Ik hielp destijds als vrijwilliger bij Dranouter Festival”, vertelt Rik. “De organisatie van de Ronde van Vlaanderen, die startte dat jaar in Brugge, had nog wat volk te kort en ze polsten bij de vrijwilligers van Dranouter Festival of die niet wilde helpen. Ik ben blijven plakken in de koers. Ieder jaar had ik meer ervaring en kreeg ik taken met wat meer verantwoordelijkheid. Sinds een jaar of 10 mag ik de winnaar begeleiden.”
Afschermen
En voor wie niet thuis is in het wielrennen: de winnaar, die heeft wel degelijk begeleiding nodig. “Een van mijn belangrijkste taken is de renner afschermen van de pers. Omdat de zender die de wedstrijd uitzendt, Sporza dus, recht heeft op het eerste interview. En dan mag CNN daar nog klaarstaan met een micro, Sporza heeft voorrang. Daarna volgt de zender van het thuisland van de renner. Wint Pogacar, dan is de Sloveense tv aan zet, bijvoorbeeld”, legt de man uit Oudenaarde uit.
“Maar we schermen renners ook nog om een andere reden af van de pers. Ze hebben net 200 km gefietst, en alles eruit geperst op het einde. Ze moeten echt op adem kunnen komen. Samen met een collega maak ik een cirkel rond de renner, om hem ademruimte te geven. Als wij daar niet zouden staan, dan worden ze gegarandeerd verstikt door fotografen, journalisten en cameramannen. Na dat eerste drukke moment begeleiden we de winnaar ook richting podium, richting bussen, richting vip,… Overal waar ze verwacht worden, daar loodsen wij hen naartoe.”
De organisatie van de koersen heeft op die plek ook liever iemand met ervaring. “Want neen, het is niet zo eenvoudig als het klinkt”, lacht Rik. “Bij een massaspurt bijvoorbeeld komt één iemand met de armen omhoog over de eindmeet, maar daarnaast ook een heleboel andere renners aan topsnelheid. In die hectiek moet je bij de winnaar geraken. Zet daar iemand die dat nooit heeft gedaan, en er gebeuren gegarandeerd accidenten.”
“Hoe je dat dan het best aanpakt? Er zijn inderdaad wel wat trucjes: ik ken intussen de familieleden en de verzorgers van de renners. Dat zijn de personen waar de renners zélf naartoe rijden aan de aankomst. Dan is het gewoon een kwestie van die personen in de gaten te houden. En is het een minder spannende aankomst omdat één renner alleen rijdt voorop, dan ga ik zelfs gewoon in de buurt staan van zijn entourage.”
Opgesplitst
“Of het niet eens misloopt? Het mag niet mislopen, of ik zou daar niet lang meer staan denk ik”, zegt Rik. “De Ronde van Vlaanderen van 2016 is om die reden wel memorabel voor me. Lizzie Armistead en Emma Johansson reden toen min of meer gelijktijdig over de meet. In eerste instantie wisten ze zelf niet eens wie de winnaar is, en wij dus ook niet. Mijn collega en ik hebben ons toen meteen opgesplitst, zodat er toch minstens één van ons al bij de juiste zou staan. Maar mislopen kan je dat niet noemen, het was gewoon een kwestie van snel reageren.”
Rik Bossuyt bereidt zich fysiek voor op het nieuwe wielerseizoen. “Ik zorg toch wel dat mijn conditie wat in orde is”, knipoogt de Oudenaardenaar. “Het is niets vergeleken met wat die mannen op de fiets moeten doen, dat weet ik ook. Maar eens de winnaar over de meet komt, start voor mij een flinke sprint. Vlak voor de renners aankomen, begin ik daarom ook wat warm te lopen. De hele tijd stilstaan en dan plots uit de startblokken schieten, dat is niet goed voor je lichaam. Ik heb het gezien bij een collega van me. Knak. Zijn beide achillespezen gescheurd.”
Belangrijk
De wielerkalender, die kent Rik Bossuyt intussen wel van buiten. “Ik ben getrouwd de dag na de Ronde van Vlaanderen. Toen had ik die dubbele boeking over het hoofd gezien, stom van mij. Maar ik heb dus een editie moeten overslaan. Ik was meteen een paar niveautjes terug achteruit de editie daarop. Zo gaat dat spijtig genoeg. Nieuwe mensen doen het ook goed en worden ook opnieuw gevraagd… Dus neen, ik sla echt geen wedstrijd over. Vraag me dus ook niet wat belangrijker is, koers of… Een tijdje terug was het communiefeest van het metekind van mijn echtgenote. Dat was de dag van het WK in ons land, en ik mocht helpen. Het WK, hé. Ik ben niet mee geweest naar het feest, neen. Maar onze vrienden en familieleden begrijpen in het algemeen wel hoe belangrijk de koers is voor mij.”
Rik doet zo’n 20 koersen op een jaar. “Het valt dus allemaal goed mee. Het is niet dat mijn vrouw mij wekenlang moet missen. Was ik een fervente voetballer, dan was ik vaker van huis. En was ik een motorcrosser, ik was ook vaker weg, én ik was nog eens veel geld kwijt erbovenop”, lacht Rik. “Nu amuseer ik me en kost het me geen geld.”
Rust
Hij kijkt ook uit naar dit weekend. “Zeer zeker. Het betekent het startschot van het nieuwe wielerseizoen, van het mooie weer opnieuw. En er zijn meteen twee koersen om er weer in te vliegen. Ik mis het wel, de periode dat er geen koersen zijn. Maar ik zou niet durven stellen dat ik verloren loop tijdens het winterseizoen. Ik heb meer dan de handen vol met mijn job als directeur, en ik kan ook wel genieten van de rust.”
“Het is ook belangrijk om te beseffen dat het van de ene op de andere dag gedaan kan zijn. Komt er iemand anders die me eens vervangt, en waar ze content van zijn, dan kan het zo afgelopen zijn voor mij. Het einde van de wereld zal dat zeker niet zijn voor mij, dat mag ook niet. Ik redeneer gewoon: wat ik heb gehad, dat heb ik gehad en dat kunnen ze me niet meer afpakken.”
Een echte wielerfan durft Rik zichzelf niet noemen. “Ik ken alle renners, ik ken hun ploegen, ik ken de familie van de renners... maar ik hoef de wedstrijd zelf niet per se te zien of te volgen. Heb ik de tijd om op een schermpje mee te kijken, dan kan dat. Maar mijn dag is niet minder geslaagd als dat niet lukt. Ik zie wel wiens armen omhoog gaan bij de aankomst. Er is maar één wedstrijd die ik écht volg, en het is Parijs-Roubaix. Die dag hoef ik niet te werken, en kan ik de koers eens op mijn gemakje volgen van bij me thuis.”
Met de ene renner klikt het al beter dan met de andere. “De beste band, die heb ik met Alberto Bettiol. In 2019 won hij, als vrij onbekende renner op dat moment, de Ronde van Vlaanderen. Hij was zelf helemaal onder de indruk van het hele circus, wist nog niet goed waar hij zich aan mocht verwachten. Ik stelde hem gerust: maak je geen zorgen, ik neem je wel overal mee waar je moet zijn. We zijn uiteindelijk vier uur samen op schok geweest, hebben samen champagne gedronken op zijn overwinning. Als we elkaar nu tegenkomen op wedstrijden, vliegt hij me rond de nek. Ik denk ook dat ik voor hem symbool sta voor die grote overwinning van hem. Logisch dat hij dan welgezind wordt als hij me ziet, denk ik dan.”
‘Onsympathieke’ renners, die zijn er ook in het peloton. “Maar dat ligt in de eerste plaats echt aan de ploeg waarvoor ze rijden”, zegt Rik. “De ene renner gaat vlotjes overal met me mee, naar de persruimte, naar de vipruimte,… Terwijl bij een andere renner alles wordt afgeblokt door de ploeg. Je merkt dat heel goed op het moment dat een renner van ploeg verandert. Die renner is nog dezelfde, en toch lijkt hij plots veel meer of minder toegankelijk.”
Ook Sagan en Cancellara zijn best wel aangename, joviale renners, weet Rik. “Hoe vaker renners winnen, hoe vaker ik ze bij mij heb. De allerbeste renners, die kennen me dus wel. Maar ik wil dat tegelijk ook relativeren, hoor. Ze kennen me, maar het is niet dat we vrienden zijn. Sta ik daar niet aan de aankomst, is het gewoon iemand anders. Voor hen is dat om het even wie hen begeleidt na hun overwinning. Maar ze zien me over het algemeen wel graag komen. Als ik me over hen ontferm, dan wil dat zeggen dat ze gewonnen zijn”, lacht Rik. “Mijn collega verzuchtte onlangs nog: ik lijk enkel maar slechtgezinde renners aan te trekken. Logisch, zei ik. Als ze bij jou komen, zijn ze net niét gewonnen. Je zou voor minder slechtgezind zijn...”
Oier zei zelf dat de benen helemaal leeg waren.. denk vooral dat hij veel minder had moeten doen toen ze voorop redenquote:Op zondag 25 februari 2024 17:15 schreef Immerdebestebob het volgende:
Toch vreemd dat Wellens en Lazkano niet samen spanden tegen Van Aert. Dat had toch prima gekund? Veel te lang gewacht.
quote:Op zondag 25 februari 2024 17:29 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Oier zei zelf dat de benen helemaal leeg waren.. denk vooral dat hij veel minder had moeten doen toen ze voorop reden
Profetische woorden.quote:Wout van Aert heeft in een interview met Het Nieuwsblad enkele vragen beantwoord die hij anders nooit gesteld krijgt.
Eén van de vragen: met welke renner van een andere ploeg wil je het liefst in de vlucht zitten? "Den dinge, hoe heet hij, die van Clasica Jaén, Oier Lazkano", was zijn antwoord. "Je zoekt dan iemand die vooral supersterk is, gas geeft en niet te veel nadenkt. Ik denk dat Lazkano daar echt een voorbeeld van is. Cavagna had ik ook kunnen zeggen. Nog zo’n typische tempobeul die gewoon oersterk is."
Dus eigenlijk is Oier een soort verbeterde en sympathiekere versie van Circus Politt.quote:Op zondag 25 februari 2024 17:33 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
[..]
Profetische woorden.
Hij is hier om te leren, we mogen aannemen dat hij in tegenstelling tot een Politt nog wel in staat is zijn zwakke punten bij te schaven.quote:Op zondag 25 februari 2024 17:47 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is Oier een soort verbeterde en sympathiekere versie van Circus Politt.
Het circus is uitermate sympathiek.quote:Op zondag 25 februari 2024 17:47 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is Oier een soort verbeterde en sympathiekere versie van Circus Politt.
Nou ja, ze hadden maar 3 minuten voorsprong natuurlijk met 25km te gaanquote:Op zondag 25 februari 2024 17:29 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Oier zei zelf dat de benen helemaal leeg waren.. denk vooral dat hij veel minder had moeten doen toen ze voorop reden
Die lag bij de valpartij aan het eind. Uiteraard.quote:Op zondag 25 februari 2024 18:06 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik denk dat het tijdperk Girmay inmiddels ook voorbij is. Weer teleurstellend vandaag
Mogen we Teunissen hiervan de schuld geven?quote:Op zondag 25 februari 2024 18:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Die lag bij de valpartij aan het eind. Uiteraard.
Ja, maar een paar beurten overslaan had wel gekund, het zijn Wellens en vooral Wout die willen dat ze vooruit blijven, dan moet je wel een beetje pokeren. Had het idee dat hij zelfs het meeste kopwerk reed, maar dat is altijd lastig zonder dataquote:Op zondag 25 februari 2024 18:08 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nou ja, ze hadden maar 3 minuten voorsprong natuurlijk met 25km te gaan
Oh sorry, ik was sarcastisch.quote:Op zondag 25 februari 2024 18:53 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ja, maar een paar beurten overslaan had wel gekund, het zijn Wellens en vooral Wout die willen dat ze vooruit blijven, dan moet je wel een beetje pokeren. Had het idee dat hij zelfs het meeste kopwerk reed, maar dat is altijd lastig zonder data
Oh, excuus, dat had ik wel moeten zien jaquote:Op zondag 25 februari 2024 20:21 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Oh sorry, ik was sarcastisch.
Hij had al lang kortere beurten moeten doen of niet meer moeten meewerken. Je hebt Jaen al gewonnen en de kans dat je succesvol demarreert als je meedraait is klein.
Jumbo/Wout wil met een peloton zo groot ook niet gaat sprinten normaal gesproken. Als ze klooien en hij wordt derde heb je hetzelfde resultaat. Wout moet snappen dat mensen hem niet naar finish rijden.
Teunissen vandaag 13e. Gisteren ook redelijk kort geëindigdquote:Op zondag 25 februari 2024 18:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Mogen we Teunissen hiervan de schuld geven?
Ik zie niks bijzonders?!? Motoren staan netjes aan de kant net als de fotografen. Aangezien er meer fotografen staan vermoed ik zelfs dat dit punt door organisatie is aangewezen om foto's te maken.quote:Op zondag 25 februari 2024 20:49 schreef Idisrom het volgende:
De fotografen blijven het verdommen om een beetje aan de kant te gaan, zodat de renners dan veiliger kunnen fietsen.
Zie vanaf 0:45
Er zit wel eentje heel duidelijk op de weg terwijl je ziet dat het heel smal is en er een heel peloton aankomt. Dan ben je niet echt bezig met de koers maar vooral met jezelf.quote:Op zondag 25 februari 2024 20:57 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Ik zie niks bijzonders?!? Motoren staan netjes aan de kant net als de fotografen. Aangezien er meer fotografen staan vermoed ik zelfs dat dit punt door organisatie is aangewezen om foto's te maken.
quote:Familieman Van Aert viert zege met Sarah en Georges, die ezeltje krijgt: “Hij was er blij mee, maar de papa ook”
Mooie bonus: Van Aert kreeg een ezeltje, de trofee die al jaren wordt uitgereikt aan de winnaar van Kuurne-Brussel-Kuurne. Hij gaf het snel af aan zoontje Georges, met wie hij vlak na de finish vierde. “Hij was er heel blij mee, maar de papa ook, hoor. (lacht) Ik ben wel een fan speciale trofeeën. Ik heb hier al vaak het podium gezien en hoopte al langer er ook zo eentje mee te nemen.”
Gaat berg op, en snelheid ligt lager. Dus echt gevaarlijk is het niet. Renners zie je er ook op anticiperen.quote:Op zondag 25 februari 2024 21:00 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Er zit wel eentje heel duidelijk op de weg terwijl je ziet dat het heel smal is en er een heel peloton aankomt. Dan ben je niet echt bezig met de koers maar vooral met jezelf.
Compensatiegedrag, is natuurlijk het halve jaar van huisquote:Op zondag 25 februari 2024 22:27 schreef DiegoFuser het volgende:
Dit is wel weer een pareltje van de altijd de familie erbij betrekkende Vlaamse Media. Sarah De Bie toch mooi weer in de picture.
[..]
De meesten doen het netjes, maar die gast die op 55s gewoon de hele tijd op z’n plek blijft zitten terwijl het peloton er rakelings langsrijdt is gewoon een idioot.quote:Op maandag 26 februari 2024 06:48 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Gaat berg op, en snelheid ligt lager. Dus echt gevaarlijk is het niet. Renners zie je er ook op anticiperen.
Altijd moeten anticiperen maakt het voor de renners ook extra vermoeiend.quote:Op maandag 26 februari 2024 06:48 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Gaat berg op, en snelheid ligt lager. Dus echt gevaarlijk is het niet. Renners zie je er ook op anticiperen.
Jan Raas heeft ze alle vierquote:Op maandag 26 februari 2024 14:13 schreef Marcoss het volgende:
Je kunt ook beter KBK en GW op je palmares hebben staan ipv Vlaanderen of Roubaix!
De checklist is volledig afgevinkt.quote:
Het fenomeen Sammyquote:
Leuk, we kunnen nog wat winnen ookquote:Op maandag 26 februari 2024 19:27 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
Vandaag in de schoolkrant.
Moet postcode invullen, en Nederlandse postcode pakt hij nietquote:Op maandag 26 februari 2024 19:34 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Leuk, we kunnen nog wat winnen ookMeedraaien met de Sporza uitzending.
Misschien mag je nog bij Karrel in het hokje plaats nemen
Geld krijgen om altijd dezelfde reportage te makenquote:
Daar mogen tegenwoordig al mislukte Ajax spitsen aanschuiven. Groetjes, Wesley Sonckquote:Op maandag 26 februari 2024 19:34 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Misschien mag je nog bij Karrel in het hokje plaats nemen
quote:Rik Bossuyt, de steward met de step, gaat viraal: “Het scheelde niet veel of ik lag op m’n neus”
Wout van Aert zette zondag Kuurne-Brussel-Kuurne naar zijn hand, maar vlak na de aankomst werd er minstens zoveel over Rik Bossuyt gebabbeld. De 54-jarige steward begeleidde de winnaar een kilometer lang op zijn step en ging zo viraal. “Enkel jammer van de grove opmerkingen over m’n gewicht.”
Maandagochtend 8.30 uur. We bellen met Rik Bossuyt. “Ja, zegt u maar, geen probleem. Ik ben aan het rijden. Op mijn step? Nee nee, met de wagen. De step zit in de koffer.”
Jammer, want dat had het verhaal nog beter gemaakt. Maar het was al geweldig om zien hoe Bossuyt zondagnamiddag tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne faam verwierf. Al 27 jaar is de 53-jarige man uit Oudenaarde steward tijdens de Vlaamse wielerklassiekers en al meer dan tien jaar vangt hij aan de meet de winnaar op, om hem als een soort bodyguard af te schermen en naar de interviewzone en dopingcontrole te begeleiden. Maar nooit eerder liep hij zo in de picture als nu. Enfin, lopen deed hij maar even. Al snel sprong hij op een elektrische step, waarmee hij op elegante wijze met Wout van Aert richting perstent gleed. Een nieuwigheidje, zo geeft hij aan.
“Ik heb die step vorige week zelf gekocht”, vertelt Bossuyt. “Ik zocht vooral een oplossing voor mijn echte job. Als algemeen directeur van de KBK-scholengemeenschap in Kortrijk moet ik mij vaak van de ene school naar de andere verplaatsen. Dat gaat vaak maar om een kilometer of twee, maar met de auto is dat niet te doen. Dan betaal je je blauw aan parking. Nu parkeer ik mij bij de eerste school en van daaruit kan ik de andere scholen met mijn step. Tegelijk was het de ideale oplossing voor Kuurne, want sinds een paar jaar moet je daar na de aankomst meer dan een kilometer overbruggen.”
Achillespezen gescheurd
Vorig jaar kwam Bossuyt ook al in beeld toen hij met zijn elektrische fiets naast winnaar Tiesj Benoot reed. Maar met zijn step ging hij nog meer over de tongen. Hij ging echt viraal. “Het is ongelofelijk. Ik heb wel honderden berichten gekregen. Ik zag ook dat Wout op Instagram een fotootje gepost heeft, waarop ik met zijn fiets rijd en hij met mijn step. Voor alle duidelijkheid, dat is niet echt gebeurd. (lacht) Dat zal bewerkt zijn met Photoshop of AI. Maar leuk dat Wout ermee kan lachen, want ik voelde me er al een beetje ongemakkelijk bij. Het moet over hém gaan, niet over mij. Ik deed gewoon mijn job.”
“Maar oké, ik snap wel dat de mensen erover praten”, zegt hij. “Het enige jammere zijn de negatieve of zelfs grove opmerkingen op sociale media. Dat gaat dan over mijn gewicht. Alsof je fysiek niets kan als je wat zwaarder bent. Bij andere koersen loop ik mee met de renners en daar warm ik mij ook voor op, door aan de aankomst wat te joggen. Dat moet ook, want anders dreig je een blessure op te lopen. Een collega scheurde ooit zijn beide achillespezen omdat hij de hele tijd had stilgestaan. Soit, ik maak mij er niet te druk in. Ik weet wat ik kan. (lachend) En ik ben door een of ander rustoord een keer uitgeroepen tot rolmodel voor kloeke mensen. Mooi toch?”
Bolt en de segway
Dat Bossuyt – zoals de renners – investeert in zijn materiaal, verdient eigenlijk net respect. “Ja, zo’n stop kost wel iets, hoor. Zeker omdat het er één voor zwaardere mensen is. Als je naar de Carrefour gaat, vind je goedkope steps, maar dat is meestal voor kindjes van max 50 kilo. Dat gaat bij mij niet vooruit, hè. Ik heb een stevig model gekocht met twee schijfremmen, daar betaal je toch bijna duizend euro voor. Maar je hebt het gezien, het komt goed van pas. Ik wil wel nog erbij zeggen: normaal draag ik altijd een helm en dat zou ik ook iedereen aanraden, want zo’n step is toch vrij gevaarlijk. Alleen is dat na zo’n koers niet echt praktisch. Je wil niet op de streep staan met helm en zonder step. En je kan ook moeilijk zeggen: ‘Wout, wacht een minuutje, ik moet m’n helm nog aandoen.’”
Maar gelukkig beging hij geen accidenten. Herinner u hoe Usain Bolt na een 200 meter spurt op het WK atletiek ooit gevloerd werd door een segway. Bossuyt: “Ik heb daar ook nog aan moeten denken. Want toen ik met Wout de bocht in moest, om af te slaan naar de tent, zag ik ineens een diepe rioolput. Ik kwam redelijk dicht, dus het was effe spannend. Het scheelde niet veel of ik lag op m’n neus, maar ik heb me nog kunnen herpakken. Stel je voor, de winnaar ten val brengen. Zoiets moet je te allen prijze proberen te vermijden. Ze zouden me snel door iemand anders vervangen.”
quote:“Ik heb die step vorige week zelf gekocht”, vertelt Bossuyt. “Ik zocht vooral een oplossing voor mijn echte job. Als algemeen directeur van de KBK-scholengemeenschap in Kortrijk moet ik mij vaak van de ene school naar de andere verplaatsen. Dat gaat vaak maar om een kilometer of twee, maar met de auto is dat niet te doen. Dan betaal je je blauw aan parking. Nu parkeer ik mij bij de eerste school en van daaruit kan ik de andere scholen met mijn step. Tegelijk was het de ideale oplossing voor Kuurne, want sinds een paar jaar moet je daar na de aankomst meer dan een kilometer overbruggen.”
quote:“Het enige jammere zijn de negatieve of zelfs grove opmerkingen op sociale media. Dat gaat dan over mijn gewicht. Alsof je fysiek niets kan als je wat zwaarder bent. Bij andere koersen loop ik mee met de renners en daar warm ik mij ook voor op, door aan de aankomst wat te joggen. Dat moet ook, want anders dreig je een blessure op te lopen. Een collega scheurde ooit zijn beide achillespezen omdat hij de hele tijd had stilgestaan.
Dit is de Belgische variant van De Speld neem ik aan.quote:Dat Bossuyt – zoals de renners – investeert in zijn materiaal, verdient eigenlijk net respect. “Ja, zo’n stop kost wel iets, hoor. Zeker omdat het er één voor zwaardere mensen is. Als je naar de Carrefour gaat, vind je goedkope steps, maar dat is meestal voor kindjes van max 50 kilo. Dat gaat bij mij niet vooruit, hè. Ik heb een stevig model gekocht met twee schijfremmen, daar betaal je toch bijna duizend euro voor. Maar je hebt het gezien, het komt goed van pas. Ik wil wel nog erbij zeggen: normaal draag ik altijd een helm en dat zou ik ook iedereen aanraden, want zo’n step is toch vrij gevaarlijk. Alleen is dat na zo’n koers niet echt praktisch. Je wil niet op de streep staan met helm en zonder step. En je kan ook moeilijk zeggen: ‘Wout, wacht een minuutje, ik moet m’n helm nog aandoen.’”
Na een schooljaar heb je het eruit!quote:Op maandag 26 februari 2024 21:35 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Een step met schijfremmen van duizend euro om van de ene school naar de andere te rijden. Want anders betaal je teveel parkeerkosten.
quote:Maar gelukkig beging hij geen accidenten. Herinner u hoe Usain Bolt na een 200 meter spurt op het WK atletiek ooit gevloerd werd door een segway. Bossuyt: “Ik heb daar ook nog aan moeten denken. Want toen ik met Wout de bocht in moest, om af te slaan naar de tent, zag ik ineens een diepe rioolput. Ik kwam redelijk dicht, dus het was effe spannend. Het scheelde niet veel of ik lag op m’n neus, maar ik heb me nog kunnen herpakken. Stel je voor, de winnaar ten val brengen. Zoiets moet je te allen prijze proberen te vermijden. Ze zouden me snel door iemand anders vervangen.”
Beter totaal negeren anders krijg je nog meer van die aandachttrekkers in de koers.quote:Op maandag 26 februari 2024 21:52 schreef Sjoerd102 het volgende:
Was dit al gepost?
https://www.wielerflits.n(...)je-mee-met-de-profs/
Matigquote:Op maandag 26 februari 2024 21:52 schreef Sjoerd102 het volgende:
Was dit al gepost?
https://www.wielerflits.n(...)je-mee-met-de-profs/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |