abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 18 juni 2024 @ 18:47:30 #101
236264 crew  capricia
pi_213963118
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 18:43 schreef Lemijn het volgende:
Corrigeer me als ik het mis heb, maar volgens mij moet je een andere conclusie uit die Cito letters trekken. De score E4 betekent de score van de gemiddelde leerling eind groep 4, dus de leerling die dan een 3 (= gemiddeld op de 1 tot 5 score) haalt. En gemiddeld is vmbo-t. Dus het is logisch dat kinderen met de potentie om naar havo of vwo te gaan hoger scoren dan die 3 en dat vertaalt zich dan als voorlopen. Maar dat vind ik niet helemaal kloppen. Dan loopt 40% van de leerlingen voor.
Maar als je eind groep 3 op E4 scoort, dan loop je dus een jaar voor.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 18 juni 2024 @ 19:33:57 #102
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213963909
Ten opzichte van het gemiddelde kind. Maar als je een voorlijk kind bent is dat nogal logisch. En vooral: het betekent niet dat je in groep 4 niks meer te leren hebt. Daarvoor heb je doortoetsen en dat soort dingen nodig.

Overigens ging dat allemaal niet specifiek over jou hè Nolita. Wat fijn dat school zo goed verrijking biedt en dat er meerdere kinderen zijn zoals zij. Dat klinkt vanaf de zijlijn wel vertrouwingwekkend.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_213964651
D had op taal een m8 score eind groep 3. Dat betekende niet dat hij 5 jaar voorliep. Maar dat hij dat niveau toets net zo goed maakte als iemand uit groep 8.

Voorlopen kun je het niet noemen, omdat ze de stof van later (waarschijnlijk) nog niet hebben gehad.

Met doortoetsen bleef hij eind groep 3 toch niet verder dan de M5 toets, daarna kwam hij gewoon stof tegen die hij nog niet wist. (Hij zat in een groep 3-4-5, dus had die stof al zijdelings gezien).
  dinsdag 18 juni 2024 @ 20:32:12 #104
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213964770
Wij hadden vandaag gesprek over volgend schooljaar, met de nieuwe leerkracht (@Nolita: ik mag nog niet zeggen hoe het zit, maar het zijn niet de twee die dit jaar groep 3 hebben iig). Er ligt een gedegen plan, de ib'er zit er bovenop en de schoolbegeleider ook. Het plan voor nu: na de vakantie landen in groep 3, met meteen de zon-lijn voor lezen en het meesterwerkboek voor rekenen. Na 3 weken om tafel met alle partijen om te bekijken hoe verder en welke verbreding en verdieping nog nodig is. We weten al dat dit niet voldoende is, maar geven haar heel even om te landen.

Kut is wel dat de peergroup ineens verplaatst wordt van dinsdag naar maandag en dat we dat echt niet rond krijgen logistiek. Dus ik vrees voor geen peergroup komend schooljaar.

Wel stopt ze met pianoles en start ze met muziek maken in een groepje onder begeleiding van de juf die ook de pianoles geeft. Kan ze meerdere instrumenten proberen en uitvinden wat ze leuk vindt. En als ze dan twee instrumenten wil, vind ik het ook goed.

En ze stopt ook met turnen en start met dansen. Bij turnen komen er te vaak jongere kindjes bij (4-6 groep en ze is bijna 6) waardoor het te speels blijft. Dansen is een 6-9 groep waarin veel meer structuur is. Ze kent de juf en is heel enthousiast. Gaat ook nog een vriendinnetje heen en het is tijdens bso, dus ideaal voor ons.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213965793
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 20:23 schreef Deepfreeze het volgende:
D had op taal een m8 score eind groep 3. Dat betekende niet dat hij 5 jaar voorliep. Maar dat hij dat niveau toets net zo goed maakte als iemand uit groep 8.

Voorlopen kun je het niet noemen, omdat ze de stof van later (waarschijnlijk) nog niet hebben gehad.

Met doortoetsen bleef hij eind groep 3 toch niet verder dan de M5 toets, daarna kwam hij gewoon stof tegen die hij nog niet wist. (Hij zat in een groep 3-4-5, dus had die stof al zijdelings gezien).
Ik snap je laatste alinea niet helemaal geloof ik..

Aan de rest, natuurlijk moet het een gemiddelde zijn ja, jullie hebben gelijk. De uitleg die we gekregen hebben vind ik dan niet helemaal voldoen. Er wordt gesteld als de score E5 is wordt de stof op dat niveau beheerst. Avi lezen moet ze nu dus op m6 niveau gaan doen.
(Dus als iemand nog boekentips heeft op dat niveau die passend zijn voor een bijna 7-jarige die niet van spannende verhalen houdt...graag!)
Wat de Cito scores betreft, ben ik dan wel eens benieuwd wat voor score dan hoort bij een havo / vwo leerling en welke scores wel echt voorlopen zouden betekenen. Ik heb daar gewoon geen beeld bij.
De juffen hier wellicht die daar iets over weten?

Wat ik meer concreet lastig vindt is dus vooral om helder te krijgen of wat nu op school gedaan wordt voldoende/passend voor haar is. Ze stelt zich zo lief, meegaand en tevreden op. Is ze dat dan ook, wordt ze voldoende uitgedaagd of missen we iets?

Voor nu laat ik het maar weer even rusten tot volgend schooljaar. :)

@Tink89 fijn dat er een goed plan ligt. En met dansles komt ze dan ook bij N, leuk! :)
Je maakt me wel rete-nieuwsgierig nu wat leerkracht betreft. :D ik heb twee theoriën haha...
  dinsdag 18 juni 2024 @ 22:19:48 #106
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213966574
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 21:28 schreef Nolita het volgende:
Wat de Cito scores betreft, ben ik dan wel eens benieuwd wat voor score dan hoort bij een havo / vwo leerling en welke scores wel echt voorlopen zouden betekenen. Ik heb daar gewoon geen beeld bij.
De juffen hier wellicht die daar iets over weten?
'In mijn tijd' liep je niet voor, dan was je gewoon een snelle of slimme leerling. Geen cito of andere toetsen, gewoon elk jaar een keurig rapport en dan een vwo-advies. Best overzichtelijk.
Ik vond dit over het verband tussen cito-scores van voor de doorstroomtoets en het schooladvies dat hierbij past: klik.
De grap is volgens mij dat hoogbegaafde leerlingen lang niet altijd heel goed scoren op toetsen, omdat ze te anders denken / onderpresteren / allang zijn afgehaakt / et cetera.
quote:
Wat ik meer concreet lastig vindt is dus vooral om helder te krijgen of wat nu op school gedaan wordt voldoende/passend voor haar is. Ze stelt zich zo lief, meegaand en tevreden op. Is ze dat dan ook, wordt ze voldoende uitgedaagd of missen we iets?
Een belangrijke graadmeter is volgens mij hoe ze zich voelt en gedraagt, zowel op school als thuis. Is ze overal in principe blij en relaxed? Gedraagt ze zich min of meer leeftijdsadequaat? Dan ben je al een heel eind. Kan ze nog steeds een 'aangepast succesvolle leerling' zijn. Hier staat dat wel mooi beschreven.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_213967754
Vanaf M4 zijn boeken niet meer op avi niveau en kunnen kinderen in principe alles lezen. Gewoon A boeken uitzoeken (A/B/C gaat niet om leesniveau, maar om belevingsniveau/thema, de leesconsulent van de bieb doet hier elk jaar een praatje over op de intro-avond op school) die haar aantrekken qua thema en dan bladeren of het er een beetje goed uit ziet qua hoeveelheid tekst. Mijn meiden (die over een uur 7 zijn) zaten een paar maanden geleden ook op E5 en lezen graag superjuffie en ‘de school van de magische dieren’. Dat zijn wat dikkere boeken waar ze wat langer over doen, maar wel A. Ook de vernieuwde Pinkeltje boeken zijn erg leuk en niet zo spannend. En ik haal ook gewoon nog makkelijkere boeken die ze gewoon leuk vinden, leesplezier is het belangrijkst.

Bij citoscores krijg je toch ook gewoon V tot I+ als score? Ik dacht altijd dat dat vooral wat zei over het niveau.
pi_213967781
Mijn dochter zat eind groep 3 op groep 7 niveau qua lezen en vond heksje lily toen heel leuk. Ook A idd..
Heeft vanaf groep 5 altijd alle vragen goed van begrijpend lezen, alleen rekenen heeft niet de interesse..
Gaat komend jaar naar een havo/vwo brugklas.
pi_213967798
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 22:19 schreef Lemijn het volgende:

[..]
'In mijn tijd' liep je niet voor, dan was je gewoon een snelle of slimme leerling. Geen cito of andere toetsen, gewoon elk jaar een keurig rapport en dan een vwo-advies. Best overzichtelijk.
Ik vond dit over het verband tussen cito-scores van voor de doorstroomtoets en het schooladvies dat hierbij past: klik.
De grap is volgens mij dat hoogbegaafde leerlingen lang niet altijd heel goed scoren op toetsen, omdat ze te anders denken / onderpresteren / allang zijn afgehaakt / et cetera.
[..]
Een belangrijke graadmeter is volgens mij hoe ze zich voelt en gedraagt, zowel op school als thuis. Is ze overal in principe blij en relaxed? Gedraagt ze zich min of meer leeftijdsadequaat? Dan ben je al een heel eind. Kan ze nog steeds een 'aangepast succesvolle leerling' zijn. Hier staat dat wel mooi beschreven.
Dat laatste stuk is interessant om te lezen. De aangepast succesvolle leerling beschrijft haar vrijwel exact.
En daarom ook dat ik het moeilijk grijpbaar vind of het nu oké is of dat ze uitdagingen nog uit de weg gaat op school.
Faalangst is ook herkenbaar, ze doet alles pas als ze zeker weet dat ze het kan.
Ja, mijn gevoel zegt dat het nu goed met haar gaat. Ze heeft haar hele leven niet goed kunnen inslapen en sinds ze meesterwerk krijgt gaat dit veel beter. Toeval of toch een verband. Ik denk het laatste.
pi_213967823
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 23:27 schreef FlyingFish het volgende:
Vanaf M4 zijn boeken niet meer op avi niveau en kunnen kinderen in principe alles lezen. Gewoon A boeken uitzoeken (A/B/C gaat niet om leesniveau, maar om belevingsniveau/thema, de leesconsulent van de bieb doet hier elk jaar een praatje over op de intro-avond op school) die haar aantrekken qua thema en dan bladeren of het er een beetje goed uit ziet qua hoeveelheid tekst. Mijn meiden (die over een uur 7 zijn) zaten een paar maanden geleden ook op E5 en lezen graag superjuffie en ‘de school van de magische dieren’. Dat zijn wat dikkere boeken waar ze wat langer over doen, maar wel A. Ook de vernieuwde Pinkeltje boeken zijn erg leuk en niet zo spannend. En ik haal ook gewoon nog makkelijkere boeken die ze gewoon leuk vinden, leesplezier is het belangrijkst.

Bij citoscores krijg je toch ook gewoon V tot I+ als score? Ik dacht altijd dat dat vooral wat zei over het niveau.
Thnx voor de tips, ze leest al uit de A boeken inderdaad. En zeker ook eenvoudigere boeken als ze die leuk vindt.

V tot I+ zegt mij niets. Hier alleen de scores die ik hierboven noemde.
pi_213967839
Dochter was (en is) trouwens een ster in wegdromen. Kon je ook een vraag stellen en je daarna aandachtig aankijken alsof ze luistert. Maar als je dan je verhaal eindigde met een wedervraag kwam er een! Huh, wat? En bleek ze zelf de vraag te overdenken en niets van je antwoord op te pikken.
Ben dus benieuwd hoe het straks in de brugklas gaat. Want inmiddels weet ze dat van zichzelf. Volgens haar heeft ze bij muziekles afgelopen jaar toen ze een nieuw instrument startte geleerd hoe je moet leren (niet het hele stuk opnieuw, dan oefen je de fout erin, dat oefenen wat niet lukt en daarna steeds een iets groter stukje ervoor spelen). De juf kwam laatst naar me toe dat rekenen de laatste tijd zo vooruit gaat en dit was mijn dochters verklaring..
pi_213968639
Die scores waren ook lastig in het begin. Zeker omdat ze in het begin erg ver van het normale af zaten.

Wij kregen die cito score met 2 waardes. Een I-V en bijv een E4 score. Daar zit ergens een omrekentabel tussen. Zegt niks over het voorlopen qua stof, maar over hoe goed je op jou toets presteert vergeleken met andere leerlingen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 21:28 schreef Nolita het volgende:

[..]
Ik snap je laatste alinea niet helemaal geloof ik..

D had eind groep 3 toetsen van niveau groep 3. Daarop scoorde hij tussen de M5 en M8. (Allemaal I's dus). Dat betekende dat hij dus net zo goed scoorde als kinderen uit hogere groepen.

Maar ze hebben hem daarna de toetsen van een niveau hoger gegeven. Dus de M4 toets, de E4 toets. Net zolang tot hij gemiddeld scoorde.

Hij had op taal dus een M8 score op de E3 toets. Hij scoorde de toetsen van M4 en E4 ook nog bovengemiddeld. Op M5 scoorde hij gemiddeld. Dus dat betekend dat jij eind groep 3 de stof tot midden groep 5 al beheerste. Hij liep dus 'maar' 1,5 jaar voor.

Omdat D in een 3-4-5 groep zat, kon hij ook makkelijker die stof oppikken. Hij zat tijdens zijn werktijd gezellig achterstevoren op de stoel, mee te kijken met de uitleg van de juf aan groep 4 of 5.

[ Bericht 3% gewijzigd door Deepfreeze op 19-06-2024 08:15:35 ]
  woensdag 19 juni 2024 @ 08:37:31 #113
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_213968938
Onze oogappels zijn toch allemaal hoogbegaafd? Of hebben ADHD, autisme, aandachtsstoornis of wat dan ook. Gewone "normale" kinderen lopen niet meer rond schijnbaar :N
"Hoka Hey!"
pi_213969384
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 08:37 schreef matspontius het volgende:
Onze oogappels zijn toch allemaal hoogbegaafd? Of hebben ADHD, autisme, aandachtsstoornis of wat dan ook. Gewone "normale" kinderen lopen niet meer rond schijnbaar :N
Altijd fijn van die mensen die dit soort opmerkingen plaatsen, draagt echt bij aan begrip (dat was sarcasme, mocht het je ontgaan zijn)
.
Definieer "normaal"...
Het grappige is dat "normale" mensen altijd een beetje bang lijken voor dingen als hoogbegaafdheid, adhd, autisme en aanverwanten. Ik kan nooit zo goed peilen wat dat dan is, zijn ze bang dat "wij" als neurodiversen de wereld over komen nemen ofzo? Voelen ze zich bedreigd omdat misschien dat wat men denkt dat "normaal" is, straks helemaal niet de meerderheid blijkt te zijn?

Dat gezegd hebbende, door reacties als dit maak je dat mensen zich niet serieus genomen voelen.
Hoogbegaafd is niet een soort upgrade waardoor alles makkelijker gaat ofzo. Je loopt juist tegen andere dingen aan dan niet-hoogbegaafden. En die laatsten kunnen dat zich dan weer niet voorstellen, want je bent toch hoogbegaafd... (geldt ook voor autisme, adhd enzovoort).

Als je niks hebt toe te voegen, kan je hier misschien beter weg blijven.
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 19 juni 2024 @ 09:38:22 #115
35189 Troel
scherp en bot
pi_213969466
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 08:37 schreef matspontius het volgende:
Onze oogappels zijn toch allemaal hoogbegaafd? Of hebben ADHD, autisme, aandachtsstoornis of wat dan ook. Gewone "normale" kinderen lopen niet meer rond schijnbaar :N
Ik denk dat menigeen in dit topic heel graag een 'normaal' kind zou willen hebben. Er staat niet voor niets in de OP "voor de een een droom voor de ander een nachtmerrie". :{w
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213969539
Don’t feed the troll :N
pi_213969652
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 07:59 schreef Deepfreeze het volgende:
Die scores waren ook lastig in het begin. Zeker omdat ze in het begin erg ver van het normale af zaten.

Wij kregen die cito score met 2 waardes. Een I-V en bijv een E4 score. Daar zit ergens een omrekentabel tussen. Zegt niks over het voorlopen qua stof, maar over hoe goed je op jou toets presteert vergeleken met andere leerlingen.
[..]
D had eind groep 3 toetsen van niveau groep 3. Daarop scoorde hij tussen de M5 en M8. (Allemaal I's dus). Dat betekende dat hij dus net zo goed scoorde als kinderen uit hogere groepen.

Maar ze hebben hem daarna de toetsen van een niveau hoger gegeven. Dus de M4 toets, de E4 toets. Net zolang tot hij gemiddeld scoorde.

Hij had op taal dus een M8 score op de E3 toets. Hij scoorde de toetsen van M4 en E4 ook nog bovengemiddeld. Op M5 scoorde hij gemiddeld. Dus dat betekend dat jij eind groep 3 de stof tot midden groep 5 al beheerste. Hij liep dus 'maar' 1,5 jaar voor.

Omdat D in een 3-4-5 groep zat, kon hij ook makkelijker die stof oppikken. Hij zat tijdens zijn werktijd gezellig achterstevoren op de stoel, mee te kijken met de uitleg van de juf aan groep 4 of 5.
Bedankt voor de uitleg, nu snap ik m. Bevestigd maar weer dat ik nog niet alles weet. Ik heb wel gevraagd of ze verder doorgetest hebben dan E5, de juf zegt van wel, maar fijn om dit volgend jaar duidelijker na te kunnen vragen / te checken of we het over hetzelfde hebben. :)
pi_213969752
Het gaat bij hoogbegaafdheid vaker over begrip versus kennis. Veel begrijpen betekent niet dat je alles weet, dat moet je wel eerst uitgelegd zijn (of je moet er naar willen of kunnen luisteren :+ ) er ging echt een wereld open voor mijn zoon toen hij inzag dat slim zijn niet betekent dat je álles weet (of moet weten). Toen ging hij eindelijk het nut inzien van tafels, cijferen, grammaticaregels etc.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_213969830
Hier krijgt ze op haar rapport mooie grafiekjes voor de citoscore, waarin zowel het niveau als de voortgang te zien is.
Je ziet op de x-as het toetsmoment en op de z-as de I-V range.


[ Bericht 9% gewijzigd door lemonlime op 19-06-2024 10:30:49 ]
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
  Moderator woensdag 19 juni 2024 @ 10:35:47 #120
236264 crew  capricia
pi_213969956
quote:
18s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:22 schreef lemonlime het volgende:
Hier krijgt ze op haar rapport mooie grafiekjes voor de citoscore, waarin zowel het niveau als de voortgang te zien is.
Je ziet op de x-as het toetsmoment en op de z-as de I-V range.
[ link | afbeelding ]
En de scores zelf? Wat hier aan de rechterkant staat (65/218):



Ik keek overigens altijd alleen naar begrijpend lezen en rekenen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213970019
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:35 schreef capricia het volgende:

[..]
En de scores zelf? Wat hier aan de rechterkant staat (65/218):


Die staan op de y-as, maar dat zullen vast andere waardes zijn bij begrijpend lezen.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
  Moderator woensdag 19 juni 2024 @ 10:55:08 #122
236264 crew  capricia
pi_213970106
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:44 schreef lemonlime het volgende:

[..]
Die staan op de y-as, maar dat zullen vast andere waardes zijn bij begrijpend lezen.
Daar staat alleen 320. Maar niet de toetsscores tov de vaardigheidscores. Tevens zie ik de datum van de afname niet. En dat kan best nog verschil maken.
Er zijn namelijk op de achtergrond nog veel meer berekeningen. Bijvoorbeeld de leeropbrengst. Die gaat (oa) in maanden (zie je in mijn plaatje ook niet).

Het is best wel interessant om als je kind wat verder is dan groep 3, je eens te verdiepen in al die achterliggende scores. Dan kun je ook per toetsmoment kijken of de opbrengst hetzelfde blijft. En daar kun je dan weer vanaf leiden of een kind extra uitgedaagd kan worden.

De grafiek zelf, vind ik weer minder interessant.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213970143
Juf had die grafieken wel idd. Ik heb ze alleen van het doortoetsen in groep 3, omdat die bij het plusklas dossier zaten.

Daarop staat ook nog de DL en DLE in de tabel..
Didactische leeftijd is hoeveel maanden ze onderwijs hebben gehad. (Eind groep 3 is de DL 10. Halverwege groep 4 is het 15, tot max 60)
En DLE is ook afgeleid van de cito score. Dus zegt allemaal niet zoveel extra.
  Moderator woensdag 19 juni 2024 @ 11:02:07 #124
236264 crew  capricia
pi_213970159
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:59 schreef Deepfreeze het volgende:
Juf had die grafieken wel idd. Ik heb ze alleen van het doortoetsen in groep 3, omdat die bij het plusklas dossier zaten.

Daarop staat ook nog de DL en DLE in de tabel..
Didactische leeftijd is hoeveel maanden ze onderwijs hebben gehad. (Eind groep 3 is de DL 10. Halverwege groep 4 is het 15, tot max 60)
En DLE is ook afgeleid van de cito score. Dus zegt allemaal niet zoveel extra.
Ja. En als een toets dan in een ander maand afgenomen wordt dan het jaar ervoor, bijv tussen M en E zitten nu maar 2 maanden, kan dat van invloed zijn.
Je kunt er best veel berekeningen op maken. ^O^
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213970183
En na groep 5 merkten we dat de grafieken gewoon aftoppen. Ze scoren niet verder dan eind groep 8, dus eind groep 3 kun je max 50 maanden hoger scoren. Maar eind groep 5 'maar' 30 maanden.
Niet dat je minder kunt, maar je begint buiten het test bereik te scoren.

Gelukkig keek onze school ook wel naar de rest van het plaatje. Ze hadden ook geen toetsen voor cijfers tussendoor, alleen de methode toetsen. En die waren voor juf om te zien wat je wel/niet kon en wel/niet extra hulp bij nodig had. De kinderen kregen daar niet veel van mee tussen de 2 rapporten door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')