Maar als je eind groep 3 op E4 scoort, dan loop je dus een jaar voor.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 18:43 schreef Lemijn het volgende:
Corrigeer me als ik het mis heb, maar volgens mij moet je een andere conclusie uit die Cito letters trekken. De score E4 betekent de score van de gemiddelde leerling eind groep 4, dus de leerling die dan een 3 (= gemiddeld op de 1 tot 5 score) haalt. En gemiddeld is vmbo-t. Dus het is logisch dat kinderen met de potentie om naar havo of vwo te gaan hoger scoren dan die 3 en dat vertaalt zich dan als voorlopen. Maar dat vind ik niet helemaal kloppen. Dan loopt 40% van de leerlingen voor.
Ik snap je laatste alinea niet helemaal geloof ik..quote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:23 schreef Deepfreeze het volgende:
D had op taal een m8 score eind groep 3. Dat betekende niet dat hij 5 jaar voorliep. Maar dat hij dat niveau toets net zo goed maakte als iemand uit groep 8.
Voorlopen kun je het niet noemen, omdat ze de stof van later (waarschijnlijk) nog niet hebben gehad.
Met doortoetsen bleef hij eind groep 3 toch niet verder dan de M5 toets, daarna kwam hij gewoon stof tegen die hij nog niet wist. (Hij zat in een groep 3-4-5, dus had die stof al zijdelings gezien).
'In mijn tijd' liep je niet voor, dan was je gewoon een snelle of slimme leerling. Geen cito of andere toetsen, gewoon elk jaar een keurig rapport en dan een vwo-advies. Best overzichtelijk.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 21:28 schreef Nolita het volgende:
Wat de Cito scores betreft, ben ik dan wel eens benieuwd wat voor score dan hoort bij een havo / vwo leerling en welke scores wel echt voorlopen zouden betekenen. Ik heb daar gewoon geen beeld bij.
De juffen hier wellicht die daar iets over weten?
Een belangrijke graadmeter is volgens mij hoe ze zich voelt en gedraagt, zowel op school als thuis. Is ze overal in principe blij en relaxed? Gedraagt ze zich min of meer leeftijdsadequaat? Dan ben je al een heel eind. Kan ze nog steeds een 'aangepast succesvolle leerling' zijn. Hier staat dat wel mooi beschreven.quote:Wat ik meer concreet lastig vindt is dus vooral om helder te krijgen of wat nu op school gedaan wordt voldoende/passend voor haar is. Ze stelt zich zo lief, meegaand en tevreden op. Is ze dat dan ook, wordt ze voldoende uitgedaagd of missen we iets?
Dat laatste stuk is interessant om te lezen. De aangepast succesvolle leerling beschrijft haar vrijwel exact.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 22:19 schreef Lemijn het volgende:
[..]
'In mijn tijd' liep je niet voor, dan was je gewoon een snelle of slimme leerling. Geen cito of andere toetsen, gewoon elk jaar een keurig rapport en dan een vwo-advies. Best overzichtelijk.
Ik vond dit over het verband tussen cito-scores van voor de doorstroomtoets en het schooladvies dat hierbij past: klik.
De grap is volgens mij dat hoogbegaafde leerlingen lang niet altijd heel goed scoren op toetsen, omdat ze te anders denken / onderpresteren / allang zijn afgehaakt / et cetera.
[..]
Een belangrijke graadmeter is volgens mij hoe ze zich voelt en gedraagt, zowel op school als thuis. Is ze overal in principe blij en relaxed? Gedraagt ze zich min of meer leeftijdsadequaat? Dan ben je al een heel eind. Kan ze nog steeds een 'aangepast succesvolle leerling' zijn. Hier staat dat wel mooi beschreven.
Thnx voor de tips, ze leest al uit de A boeken inderdaad. En zeker ook eenvoudigere boeken als ze die leuk vindt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 23:27 schreef FlyingFish het volgende:
Vanaf M4 zijn boeken niet meer op avi niveau en kunnen kinderen in principe alles lezen. Gewoon A boeken uitzoeken (A/B/C gaat niet om leesniveau, maar om belevingsniveau/thema, de leesconsulent van de bieb doet hier elk jaar een praatje over op de intro-avond op school) die haar aantrekken qua thema en dan bladeren of het er een beetje goed uit ziet qua hoeveelheid tekst. Mijn meiden (die over een uur 7 zijn) zaten een paar maanden geleden ook op E5 en lezen graag superjuffie en ‘de school van de magische dieren’. Dat zijn wat dikkere boeken waar ze wat langer over doen, maar wel A. Ook de vernieuwde Pinkeltje boeken zijn erg leuk en niet zo spannend. En ik haal ook gewoon nog makkelijkere boeken die ze gewoon leuk vinden, leesplezier is het belangrijkst.
Bij citoscores krijg je toch ook gewoon V tot I+ als score? Ik dacht altijd dat dat vooral wat zei over het niveau.
D had eind groep 3 toetsen van niveau groep 3. Daarop scoorde hij tussen de M5 en M8. (Allemaal I's dus). Dat betekende dat hij dus net zo goed scoorde als kinderen uit hogere groepen.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 21:28 schreef Nolita het volgende:
[..]
Ik snap je laatste alinea niet helemaal geloof ik..
Altijd fijn van die mensen die dit soort opmerkingen plaatsen, draagt echt bij aan begrip (dat was sarcasme, mocht het je ontgaan zijn)quote:Op woensdag 19 juni 2024 08:37 schreef matspontius het volgende:
Onze oogappels zijn toch allemaal hoogbegaafd? Of hebben ADHD, autisme, aandachtsstoornis of wat dan ook. Gewone "normale" kinderen lopen niet meer rond schijnbaar
Ik denk dat menigeen in dit topic heel graag een 'normaal' kind zou willen hebben. Er staat niet voor niets in de OP "voor de een een droom voor de ander een nachtmerrie".quote:Op woensdag 19 juni 2024 08:37 schreef matspontius het volgende:
Onze oogappels zijn toch allemaal hoogbegaafd? Of hebben ADHD, autisme, aandachtsstoornis of wat dan ook. Gewone "normale" kinderen lopen niet meer rond schijnbaar
Bedankt voor de uitleg, nu snap ik m. Bevestigd maar weer dat ik nog niet alles weet. Ik heb wel gevraagd of ze verder doorgetest hebben dan E5, de juf zegt van wel, maar fijn om dit volgend jaar duidelijker na te kunnen vragen / te checken of we het over hetzelfde hebben.quote:Op woensdag 19 juni 2024 07:59 schreef Deepfreeze het volgende:
Die scores waren ook lastig in het begin. Zeker omdat ze in het begin erg ver van het normale af zaten.
Wij kregen die cito score met 2 waardes. Een I-V en bijv een E4 score. Daar zit ergens een omrekentabel tussen. Zegt niks over het voorlopen qua stof, maar over hoe goed je op jou toets presteert vergeleken met andere leerlingen.
[..]
D had eind groep 3 toetsen van niveau groep 3. Daarop scoorde hij tussen de M5 en M8. (Allemaal I's dus). Dat betekende dat hij dus net zo goed scoorde als kinderen uit hogere groepen.
Maar ze hebben hem daarna de toetsen van een niveau hoger gegeven. Dus de M4 toets, de E4 toets. Net zolang tot hij gemiddeld scoorde.
Hij had op taal dus een M8 score op de E3 toets. Hij scoorde de toetsen van M4 en E4 ook nog bovengemiddeld. Op M5 scoorde hij gemiddeld. Dus dat betekend dat jij eind groep 3 de stof tot midden groep 5 al beheerste. Hij liep dus 'maar' 1,5 jaar voor.
Omdat D in een 3-4-5 groep zat, kon hij ook makkelijker die stof oppikken. Hij zat tijdens zijn werktijd gezellig achterstevoren op de stoel, mee te kijken met de uitleg van de juf aan groep 4 of 5.
En de scores zelf? Wat hier aan de rechterkant staat (65/218):quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:22 schreef lemonlime het volgende:
Hier krijgt ze op haar rapport mooie grafiekjes voor de citoscore, waarin zowel het niveau als de voortgang te zien is.
Je ziet op de x-as het toetsmoment en op de z-as de I-V range.
[ link | afbeelding ]
Die staan op de y-as, maar dat zullen vast andere waardes zijn bij begrijpend lezen.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:35 schreef capricia het volgende:
[..]
En de scores zelf? Wat hier aan de rechterkant staat (65/218):
Daar staat alleen 320. Maar niet de toetsscores tov de vaardigheidscores. Tevens zie ik de datum van de afname niet. En dat kan best nog verschil maken.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:44 schreef lemonlime het volgende:
[..]
Die staan op de y-as, maar dat zullen vast andere waardes zijn bij begrijpend lezen.
Ja. En als een toets dan in een ander maand afgenomen wordt dan het jaar ervoor, bijv tussen M en E zitten nu maar 2 maanden, kan dat van invloed zijn.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:59 schreef Deepfreeze het volgende:
Juf had die grafieken wel idd. Ik heb ze alleen van het doortoetsen in groep 3, omdat die bij het plusklas dossier zaten.
Daarop staat ook nog de DL en DLE in de tabel..
Didactische leeftijd is hoeveel maanden ze onderwijs hebben gehad. (Eind groep 3 is de DL 10. Halverwege groep 4 is het 15, tot max 60)
En DLE is ook afgeleid van de cito score. Dus zegt allemaal niet zoveel extra.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |