quote:Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs geüpgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commerciële draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commerciële raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commerciële ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commerciële ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er één verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon
quote:Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commerciële klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2
quote:Starship
Starship is een tweetraps, al dan niet bemand, zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling bij SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De naam Starship slaat op zowel de tweede trap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel. Het project heeft, tot het eind 2018 zijn huidige naam kreeg, meerdere namen gehad zoals de Mars Colonial Transporter of MCT (voor september 2016), het Interplanetary Transport System of ITS (sept. 2016 - juni 2017) en Big Falcon Rocket (BFR) (juni 2017 - november 2018). Intern bij SpaceX werd de raket rond 2015-2016 (mogelijk al in 2010) enige tijd aangeduid met de onofficiële werknaam Big Fucking Rocket.
Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op Mars of op de Maan landen.
Met een ontwerp voor een aangepast Starship won SpaceX de aanbesteding voor de bemande maanlander van NASA's Artemisprogramma.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX-oprichter en CEO Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetary Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In de daaropvolgende jaren werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waarvan de keuze om de raket van roestvast staal in plaats van koolstofvezel te bouwen de grootste was. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.
Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. In de twee jaar daarop werden in hoog tempo prototypes gebouwd, waarvan een aantal tijdens grondtests of testvluchten explodeerde. De informatie over het punt van falen maakte het snel verbeteren van het ontwerp mogelijk. Via een proces van hoppervluchten tot 150 meter en atmosferische vluchten tot 10 kilometer kreeg SpaceX het vliegen en het zeer complexe landingsproces van een Starship tussen augustus 2020 mei 2021 onder de knie. Sindsdien wordt de eerste ruimtevlucht met toevoeging van een Super Heavy-booster voorbereid. Op 14 april 2023 ontving SpaceX een FAA-lanceerlicentie voor de eerste ruimtevlucht die bijna de orbitale snelheid moet halen. SpaceX hoopt die vlucht op 20 april 2023 uit te voeren. Beide trappen zullen tijdens deze testvlucht volgens plan in zee landen.
Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er werd vanaf 2018 gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023 hoewel die vlucht waarschijnlijk later zal plaatsvinden. Hij wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)
Starbase
Starhopper:
Starship Mk1:
Starship:
Starship Moon:
Ah, je bedoelt, SpaceX gaat een heel ander ruimteschip ontwerpen dat wel geschikt is om mee op de maan te landen? Of ze laten het doen door Blue Origin?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 15:01 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Tja, het is ook totaal ondenkbaar dat daar rekening mee wordt gehouden. Rare jongens.
Nee, ik bedoel dat je om een of andere reden denkt het allemaal beter te weten dan de mensen die er daadwerkelijk aan werken en ervoor gestudeerd hebben. Je bent duidelijk geen engineer. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, je bent vast wel goed in andere dingen, maar wellicht moet je dan iets minder doen alsof je dat wel bent. Komt vrij komisch over.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 15:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, je bedoelt, SpaceX gaat een heel ander ruimteschip ontwerpen dat wel geschikt is om mee op de maan te landen? Of ze laten het doen door Blue Origin?
Lobby en marketing. Het is niet alsof de NASA veel keus heeft. Zonder SLS geen budget en de persoon die het contract met SpaceX getekend heeft, is nu in dienst bij datzelfde SpaceX als manager voor dat project. Kennis en kunde komt er niet meer aan te pas. Ze hebben het er maar mee te doen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 15:21 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat je om een of andere reden denkt het allemaal beter te weten dan de mensen die er daadwerkelijk aan werken en ervoor gestudeerd hebben. Je bent duidelijk geen engineer. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, je bent vast wel goed in andere dingen, maar wellicht moet je dan iets minder doen alsof je dat wel bent. Komt vrij komisch over.
Moet wel kunnen natuurlijk. Maar er zullen heeeeeel veel testen aan vooraf gaan voordat NASA zijn astronauten erin laat zitten.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 16:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
De laatste twee landingen gingen allebei fout omdat de lander omviel. Denk je dat je dit kunt landen in de woestijn, op een plaats waar je alleen een foto van hebt gezien?
[ afbeelding ]
Kijk maar naar Dragon. Heel wat onbemande tests, inclusief een mid-air escape. En vier jaar geleden (ietsje minder zelfs) pas de eerste bemande vlucht. En nu is het "normaal". Kwestie van continu verbeteren en "test to failure".quote:Op zondag 25 februari 2024 10:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Moet wel kunnen natuurlijk. Maar er zullen heeeeeel veel testen aan vooraf gaan voordat NASA zijn astronauten erin laat zitten.
Dus: tankstation bouwen in de ruimte en 10 keer op de maan landen om te testen? Afgezien van de bouw van dat tankstation is dat dan 21 lanceringen per test (20 tankers en 1 lander), of 210 lanceringen in totaal. En alhoewel de schattingen uiteen lopen hoe snel die gelanceerd worden (minimaal "enkele weken" tussen 2 lanceringen), gaat dat wel wat jaartjes duren.quote:Op zondag 25 februari 2024 10:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Moet wel kunnen natuurlijk. Maar er zullen heeeeeel veel testen aan vooraf gaan voordat NASA zijn astronauten erin laat zitten.
Afgunst is iets dat menigeen drijftquote:Op zondag 25 februari 2024 14:08 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Iemand hier wil heel graag dat SpaceX het niet lukt. Ik vraag me af waarom
Ik wil graag geslaagde maanlandingen, in plaats van veel weggegooid geld. Starship is niet de beste oplossing voor alle problemen. Ik zie het meer in de categorie van Hyperloop, de goedkope tunnels van The Boring Company of Tesla Semi. Dat is meer het terrein van de Musk cult.quote:Op zondag 25 februari 2024 14:08 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Iemand hier wil heel graag dat SpaceX het niet lukt. Ik vraag me af waarom
Musk wil graag een mars kolonie starten evenals de NASA. Starship zal dan toch minstens de maan moeten kunnen koloniseren om dat mogelijk te maken. Voor zover mij bekend zijn er ook alternatieven voor de maan om te landen namelijk met Blue Origin. Musk won overigens de tender juist omdat het goedkoop was.quote:Op zondag 25 februari 2024 15:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, theoretisch is het mogelijk om iets te bedenken om met Starship op de maan te landen. Dat zijn ze ook druk aan het doen. En met veel mazzel kunnen ze zelfs weer opstijgen. Maar je kunt misschien beter een maanlander bouwen die daar speciaal voor ontworpen is. Dan is de kans op slagen een stuk groter en is het vele malen goedkoper. En zelfs dan blijft het lastig, zoals we net gezien hebben.
quote:Artemis program
NASA later exercised an option under the initial contract to commission an upgraded Starship HLS for Artemis 4 and a separate contract to Blue Origin to develop a third crewed lunar lander, which will make its first crewed flight as part of the Artemis 5 mission.
Vrij knullig om de veiligheidspal van je vuurwapen op blokkeren te hebben staan, terwijl je een vuurwapengevaarlijke verdachte nadert daar komt het eigenlijk wel op neerquote:
Scott Manley.quote:
Nee, de persoon die dat contract ondertekende voor de NASA (Kathryn Lueders) werkte een maand later voor SpaceX. Omkoping. Ze heeft het doen voorkomen dat SpaceX goedkoper was, door de concurrentie te diskwalificeren en al gedane betalingen aan SpaceX niet mee te tellen.quote:Op zondag 25 februari 2024 15:48 schreef Digi2 het volgende:
Musk won overigens de tender juist omdat het goedkoop was.
Graag een bron met de gerechtelijke uitspraak dat Musk voor deze omkoping is veroordeeld?quote:Op maandag 26 februari 2024 02:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, de persoon die dat contract ondertekende voor de NASA (Kathryn Lueders) werkte een maand later voor SpaceX. Omkoping. Ze heeft het doen voorkomen dat SpaceX goedkoper was, door de concurrentie te diskwalificeren en al gedane betalingen aan SpaceX niet mee te tellen.
Dat is wat Elon Musk goed kan. Voor wetenschap moet je hopelijk bij zijn ingenieurs zijn.
Ach, ik hoop voor jullie dat Elon het allemaal waarmaakt. Ik zie het wel.quote:Op maandag 26 februari 2024 05:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Graag een bron met de gerechtelijke uitspraak dat Musk voor deze omkoping is veroordeeld?
Ik meld mij weer stiekem in dit topic.quote:
Wordt weer spannend!quote:Op zondag 10 maart 2024 11:23 schreef Wertha het volgende:
[..]
Ik meld mij weer stiekem in dit topic.
Ooh ik schrok. Ik dacht nuquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |