abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212517951
Dag.

Ik heb sinds kort steunkousen om het oedeem in de benen te bestrijden.
Echter als ik de benen voor een dagje laat rusten gaat dat gepaard met een een helse onophoudende jeuk en als ik ertegen krab, krab ik allerlei plekjes open alsmede er hitte bultjes ontstaan die nog meer jeuken.
Ik word er half gestoord van.

Nu heb ik van de dokter een zalf gekregen om de jeuk 's nachts te bestrijden.
Alleen ik wil die rommel - het is nogal vet - niet in mijn kleren. En dus geen zalf overdag.
Van een ander heb ik een tip gekregen om koud water op de benen te sprenkelen. Dit schrikt de jeuk af. Dit blijkt vanuit eigen ervaring enorm goed te helpen.

De vraag is nu, hoe houd ik mijn benen blijvend koud? Want elke keer de benen continu nat sprenkelen is ook geen porem.
Zijn er koudcompressen oid die je aan kunt brengen om dit schrikeffect te simuleren?
Ook hoor ik graag over evt. tips.
Bedankt voor het lezen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_212518042
Ga naar een dokter
U MAD?
pi_212518085
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:25 schreef de_boswachter het volgende:
Ga naar een dokter
Alinea 2
  dinsdag 20 februari 2024 @ 22:30:38 #4
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212518118
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:28 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Alinea 2
Misschien die zalf gebruiken dan _O-
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
pi_212518130
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:30 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
Misschien die zalf gebruiken dan _O-
Lees eens. De zalf is enorm vet en ik wil niet dat die troep in mijn kleren gaat zitten.
pi_212518134
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:28 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Alinea 2
Luister naar je dokter en smeer die zalf. Dat jij dat niet wil en vervolgens alternatieven gaat zoeken op internet…. Tsja. Wat heb je liever? Snelle behandeling en af en toe eens wat zalf in je boks of nog wekenlang gekut?
U MAD?
  dinsdag 20 februari 2024 @ 22:31:54 #7
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212518138
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:31 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Lees eens. De zalf is enorm vet en ik wil niet dat die troep in mijn kleren gaat zitten.
Ja dat heb ik gelezen, maar het klinkt alsof je een oplossing aangedragen hebt gekregen door je dokter, en je dat niet wil.

Can't have your cake and eat it too.
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
pi_212518153
Enige wat helpt tegen jeuk is er afblijven. Dan is het met een kwartiertje weg
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_212518166
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:31 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
Ja dat heb ik gelezen, maar het klinkt alsof je een oplossing aangedragen hebt gekregen door je dokter, en je dat niet wil.

Can't have your cake and eat it too.
Ik heb nergens aangegeven dat ik die oplossing niet toepas op de momenten waarvoor deze is aangedragen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:32 schreef Mortaxx het volgende:
Enige wat helpt tegen jeuk is er afblijven. Dan is het met een kwartiertje weg
Ik krab op het moment niet maar het jeukt wel. Het is onophoudelijk, zeg maar. Staat ook in de OP.
  Vis een optie? dinsdag 20 februari 2024 @ 22:38:24 #10
70532 loveli
N
pi_212518230
Dit spul heb ik voor mijn pa gehaald, hij heeft vergelijkbare problemen. Kreeg ook advies om vette creme te smeren.

Dit trekt goed in en voorkomt irritatie.

https://www.newpharma.nl/(...)-pompfles-400ml.html
crap in = crap out
pi_212518252
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:31 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Luister naar je dokter en smeer die zalf. Dat jij dat niet wil en vervolgens alternatieven gaat zoeken op internet…. Tsja. Wat heb je liever? Snelle behandeling en af en toe eens wat zalf in je boks of nog wekenlang gekut?
De zalf is voor 's nachts. Staat in de OP. Ik wil die rommel niet in mijn kleren. Staat óók in de OP.
Dus niet een ultimatum bieden 'of anders', nee, ik zoek een oplossing in verkoeling. Wat dikgedrukt staat in de OP.
pi_212518287
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:21 schreef Metalfrost het volgende:

De vraag is nu, hoe houd ik mijn benen blijvend koud? Want elke keer de benen continu nat sprenkelen is ook geen porem.
Zijn er koudcompressen oid die je aan kunt brengen om dit schrikeffect te simuleren?
Bedankt voor het lezen.
De reden dat dit werkt tegen jeuk is omdat je zenuwen tijdelijk verdoofd worden. Dat is perfect voor een tijdelijke verlichting van de jeuk, maar geen oplossing voor de hele dag. Ook al zou je je benen de hele dag koel krijgen, dan nog gaat dat onvoldoende helpen.

Als de voorgeschreven zalf wel helpt, zou ik proberen om dat je kleren niet te laten verpesten. Bijvoorbeeld met een tussenlaagje aan verband oid
pi_212518343
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:40 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
De zalf is voor 's nachts. Staat in de OP. Ik wil die rommel niet in mijn kleren. Staat óók in de OP.
Dus niet een ultimatum bieden 'of anders', nee, ik zoek een oplossing in verkoeling. Wat dikgedrukt staat in de OP.
Vraag het je huisarts. Naast de zalf.
U MAD?
  dinsdag 20 februari 2024 @ 22:56:08 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_212518421
Ik heb vanwege galbulten een medicijn daartegen gehad, dat verlichte enorm. Maar daar heb je wel een doktersbriefje voor nodig.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 22:57:05 #15
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_212518430
Of icelegs kopen, maar of dat fijn slaapt…
  Spellchecker dinsdag 20 februari 2024 @ 22:58:46 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212518447
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:21 schreef Metalfrost het volgende:
Dag.

Ik heb sinds kort steunkousen om het oedeem in de benen te bestrijden.
Echter als ik de benen voor een dagje laat rusten
gaat dat gepaard met een een helse onophoudende jeuk en als ik ertegen krab, krab ik allerlei plekjes open alsmede er hitte bultjes ontstaan die nog meer jeuken.
Ik word er half gestoord van.

Nu heb ik van de dokter een zalf gekregen om de jeuk 's nachts te bestrijden.
Alleen ik wil die rommel - het is nogal vet - niet in mijn kleren. En dus geen zalf overdag.
Van een ander heb ik een tip gekregen om koud water op de benen te sprenkelen. Dit schrikt de jeuk af. Dit blijkt vanuit eigen ervaring enorm goed te helpen.

Bedankt voor het lezen.
Je benen laten rusten voor een dag?

Zonder steunkousen?
pi_212518482
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:58 schreef maily het volgende:

[..]
Je benen laten rusten voor een dag?

Zonder steunkousen?
Ik krijg kramp tijdens het autorijden met steunkousen aan en dit is hels met schoenmaat 50. Voor werk ben ik twee dagen per week met de auto elders des lands.
  Spellchecker dinsdag 20 februari 2024 @ 23:03:02 #18
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212518496
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 23:01 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik krijg kramp tijdens het autorijden met steunkousen aan en dit is hels met schoenmaat 50. Voor werk ben ik twee dagen per week met de auto elders des lands.
Ai ... en steunkousen zijn helaas niet in twee minuten aan- en uit te trekken ....
pi_212518529
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 23:03 schreef maily het volgende:

[..]
Ai ... en steunkousen zijn helaas niet in twee minuten aan- en uit te trekken ....
Nope.
  Vis een optie? dinsdag 20 februari 2024 @ 23:42:27 #20
70532 loveli
N
pi_212518962
En een alternatief? Compressiekousen met rits voor zulke dagen, of tubigrip?

Of een aantrekhulpmiddel, waarmee je ze wel in 2 minuten aankrijgt.
Doff 'n donner, huur/leen wordt volgens mij door verzekering vergoed.
crap in = crap out
  Vis een optie? dinsdag 20 februari 2024 @ 23:46:04 #21
70532 loveli
N
pi_212518991
Wat veroorzaakt de jeuk? Benen met oedeem zijn vatbaar voor eczeem, met droge benen krijg je sneller wondjes.
crap in = crap out
pi_212519041
Jeuk is wel kut idd.

Ik zou de zalf gewoon gebruiken. Liever dat in mijn kleding dan jeuk.
  woensdag 21 februari 2024 @ 06:28:10 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_212519603
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 23:01 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Trek je schoenen uit? Adaptive cruisecontrol?
pi_212520384
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 06:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Trek je schoenen uit? Adaptive cruisecontrol?
Ik heb het rijexamen op sokken gehaald en ik heb mezelf beloofd nooit weer met alleen sokken te hoeven autorijden.
Mijn auto heeft geen cruise control.
pi_212520428
Wat zegt de instantie die de steunkousen heeft aangemeten? Die mensen weten volgens mij alles. En dagen zonder die dingen lijkt me niet heel verstandig, heb je dat met ze overlegd?
Je huid goed verzorgen hoor.
pi_212520794
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat zegt de instantie die de steunkousen heeft aangemeten? Die mensen weten volgens mij alles. En dagen zonder die dingen lijkt me niet heel verstandig, heb je dat met ze overlegd?
Je huid goed verzorgen hoor.
Het was daar lopende band werk, kwartier aanmeten en hup je kan weer vertrekken.
Ook ter controle later was het alleen de uitleg of ik de wel zelfstandig aan kon trekken of niet. 5 minuten afspraak, heen en terugreis 22km.
De kwalitatieve zorg werd gedaan door de huisarts en assistenten.
  Vis een optie? woensdag 21 februari 2024 @ 10:27:03 #27
70532 loveli
N
pi_212520983
Maar wat veroorzaakt de jeuk? Het vocht door niet dragen, of kleine beschadigingen aan je huid door aan/uittrekken van steunkousen?

Jeuk is een (behoorlijk akelig) symptoom, je wilt de oorzaak aanpakken.
crap in = crap out
  woensdag 21 februari 2024 @ 10:33:30 #28
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_212521029
quote:
Welke vitamine bij onrustige benen?
Vitamine C, magnesium en het aminozuur L-tyrosine hebben hun heilzaam effect bij rusteloze benen al bewezen.
Deze supplementen al geprobeerd? Zullen binnen een week geen effect hebben, maar het kan op lange termijn helpen. Via een bloedtest kan je ook uitvogelen of je inderdaad een Vitamine C tekort hebt
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  Moderator woensdag 21 februari 2024 @ 10:36:11 #29
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_212521052
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 22:38 schreef loveli het volgende:
Dit spul heb ik voor mijn pa gehaald, hij heeft vergelijkbare problemen. Kreeg ook advies om vette creme te smeren.

Dit trekt goed in en voorkomt irritatie.

https://www.newpharma.nl/(...)-pompfles-400ml.html
Dat is inderdaad fijn spul. Mijn dermatoloog raadde dat ook aan.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  woensdag 21 februari 2024 @ 10:38:56 #30
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212521081
Ga vooral niet terug naar de huisarts die er voor doorgeleerd heeft, maar vraag totaal random personen op het internet. Gebruik de medicatie niet, en klaag vooral.
pi_212521216
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:27 schreef loveli het volgende:
Maar wat veroorzaakt de jeuk? Het vocht door niet dragen, of kleine beschadigingen aan je huid door aan/uittrekken van steunkousen?

Jeuk is een (behoorlijk akelig) symptoom, je wilt de oorzaak aanpakken.
Dit inderdaad?
Bij de mensen die ik help met hun steunkousen is het erg belangrijk dat de benen droog (dus GEEN zalf of crème) en schoon zijn als je de steunkousen aandoet (steunkousen minstens om de 2 dagen wassen anders hangen ze vol met huidschilfertjes van de dagen ervoor en dat geeft ook jeuk). Na het uitdoen van de kousen op de avond, bij voorkeur als je in bed stapt, moeten de benen dan goed ingesmeerd worden om de huid weer te hydrateren. Als je dat te vies/ vettig vindt dan doe je een katoenen pyjamabroek aan of leg je een handdoek in bed. In de ochtend de benen weer wassen, dan pas de steunkousen aandoen. Dit omdat zalf of zalfrestjes je benen laten 'broeien' in die afgesloten kous en dan krijg je allemaal blaasjes die het nog erger gaan maken en je geraakt in een vicieuze cirkel.
Je zou ook eventueel kunnen kijken voor dijkousen als je nu kniekousen hebt. Redelijk wat mensen kunnen niet zo goed tegen die elastiek in de knieholtes en het knijpt wat teveel af op die plaats wat ook weer jeuk geeft als je de kousen uitdoet. Ook een katoenen onderlaag kan helpen (tubeverband-achtig iets), alleen is dit niet zo makkelijk voor het aandoen van de kousen.
Je zou eventueel je benen in het weekend kunnen laten rusten zonder de steunkousen als je ze zoveel mogelijk omhoog legt door de dag en dan goed behandelen met crèmes. Dat is inderdaad wat onprettig in kledij maar zolang je huid nu 'kapot' is ga je last van je steunkousen hebben. Dus dat moet doorbroken worden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_212521269
De enige optie lijkt mij om aan de arts te vragen of er ook nog andere middelen zijn die hij voor kan schrijven.

Zo niet, dan zul je er erbij neer moeten leggen, of er mee moeten leren leven for the time being.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212521610
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ga vooral niet terug naar de huisarts die er voor doorgeleerd heeft, maar vraag totaal random personen op het internet. Gebruik de medicatie niet, en klaag vooral.
Lees de OP en kom erachter wat ik gedaan heb.
De zalf is voor 's nachts.
Ik kan niet autorijden met steunkousen vanwege kramp.
Ik heb geen aversie tegen het dragen van steunkousen, ik heb er zelf voor gekozen ze te gaan dragen. Zelf naar de huisarts gegaan vanwege dikke benen e.d. om er wat aan te doen. Wetende dat ik mijn leven lang steunkousen moet dragen.
Maar een en ander gaat niet samen met de activiteit die ik op dat moment doe.

Enorm vervelend dat mensen allerlei secundaire en tertiaire redenen gaat verzinnen waarom ik mogelijk de steunkousen niet wil dragen. Dit is totaal niet aan de orde.

Het gaat mij om de jeuk, de strijd tegen de jeuk en de ideeën die mogelijk kunnen worden toegepast om de jeuk tegen te gaan.
Dat is alles.

Worden reacties alsnog gebaseerd op 'woaah je wilt je kousen niet dragen, blabla' dan kan dit topic om mijn part wel op slot.
  Vis een optie? woensdag 21 februari 2024 @ 11:28:19 #34
70532 loveli
N
pi_212521764
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:17 schreef Metalfrost het volgende:
Worden reacties alsnog gebaseerd op 'woaah je wilt je kousen niet dragen, blabla' dan kan dit topic om mijn part wel op slot.
Kies er dan voor om te reageren op posts waar je wel iets mee kunt, zoals die van Lenny.
crap in = crap out
  woensdag 21 februari 2024 @ 11:45:13 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212521987
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:17 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Lees de OP en kom erachter wat ik gedaan heb.
De zalf is voor 's nachts.
Ik kan niet autorijden met steunkousen vanwege kramp.
Ik heb geen aversie tegen het dragen van steunkousen, ik heb er zelf voor gekozen ze te gaan dragen. Zelf naar de huisarts gegaan vanwege dikke benen e.d. om er wat aan te doen. Wetende dat ik mijn leven lang steunkousen moet dragen.
Maar een en ander gaat niet samen met de activiteit die ik op dat moment doe.

Enorm vervelend dat mensen allerlei secundaire en tertiaire redenen gaat verzinnen waarom ik mogelijk de steunkousen niet wil dragen. Dit is totaal niet aan de orde.

Het gaat mij om de jeuk, de strijd tegen de jeuk en de ideeën die mogelijk kunnen worden toegepast om de jeuk tegen te gaan.
Dat is alles.

Zoals ik zei, ga vooral niet terug naar de huisarts, en vraag verder random personen op internet
pi_212522159
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je vraagt het hier en vermeld niets over dat je weer naar de huisarts gaat voor een consult of verwijzing naar een huidarts. Denk je echt dat het een goed idee is medisch advies te vragen aan Fokkertjes?
Alle advies is welkom.
Je leest op websites van brillendoekjesfabrikanten ook niet dat de binnenkant van aardappels werkt tegen het beslaan van je bril, omdat daar geen geld mee te verdienen valt.
  woensdag 21 februari 2024 @ 11:58:12 #37
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212522188
quote:
15s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:56 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Alle advies is welkom.
Je leest op websites van brillendoekjesfabrikanten ook niet dat de binnenkant van aardappels werkt tegen het beslaan van je bril, omdat daar geen geld mee te verdienen valt.
Probeer het dan daar eens mee
pi_212522198
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Probeer het dan daar eens mee
Want? De ene remedie is niet de oplossing voor een ander probleem.
  Vis een optie? woensdag 21 februari 2024 @ 12:02:53 #39
70532 loveli
N
pi_212522260
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit inderdaad?
Bij de mensen die ik help met hun steunkousen is het erg belangrijk dat de benen droog (dus GEEN zalf of crème) en schoon zijn als je de steunkousen aandoet (steunkousen minstens om de 2 dagen wassen anders hangen ze vol met huidschilfertjes van de dagen ervoor en dat geeft ook jeuk). Na het uitdoen van de kousen op de avond, bij voorkeur als je in bed stapt, moeten de benen dan goed ingesmeerd worden om de huid weer te hydrateren. Als je dat te vies/ vettig vindt dan doe je een katoenen pyjamabroek aan of leg je een handdoek in bed. In de ochtend de benen weer wassen, dan pas de steunkousen aandoen. Dit omdat zalf of zalfrestjes je benen laten 'broeien' in die afgesloten kous en dan krijg je allemaal blaasjes die het nog erger gaan maken en je geraakt in een vicieuze cirkel.
Je zou ook eventueel kunnen kijken voor dijkousen als je nu kniekousen hebt. Redelijk wat mensen kunnen niet zo goed tegen die elastiek in de knieholtes en het knijpt wat teveel af op die plaats wat ook weer jeuk geeft als je de kousen uitdoet. Ook een katoenen onderlaag kan helpen (tubeverband-achtig iets), alleen is dit niet zo makkelijk voor het aandoen van de kousen.
Je zou eventueel je benen in het weekend kunnen laten rusten zonder de steunkousen als je ze zoveel mogelijk omhoog legt door de dag en dan goed behandelen met crèmes. Dat is inderdaad wat onprettig in kledij maar zolang je huid nu 'kapot' is ga je last van je steunkousen hebben. Dus dat moet doorbroken worden.
@Metalfrost Kun je hier iets mee?
crap in = crap out
pi_212522435
Wat je eventueel extra zou kunnen proberen voor je jeuk is het innemen van anti-allergie tabletjes zoals Zyrtec of Cetirizine enz. Best voor het slapen want ze versuffen soms wat.
Als mijn eczeem te erg opspeelt neem ik deze in om niet gek te worden.
Crèmes met munt in helpen ook een beetje, maar ook maar tijdelijk.
Het probleem bij jou ligt nu (denk ik) aan je huid die het zwaar te verduren krijgt door de steunkousen en daar helpen dan de tips wel bij die ik eerder geschreven heb. Maar in combinatie met wat anti allergie medicatie misschien makkelijker te overbruggen?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_212522531
Talkpoeder een optie?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212522978
Ik zou toch terug naar de huisarts gaan, want de jeuk en kleine opengekrabde bultjes kunnen een negatieve spiraal inzetten: Huidverzorging bij oedeem: ‘Niets doen kan leiden tot de dood’
quote:
[...]
Welk effect heeft dit op de huid?
‘De huid is ons grootste orgaan en ook een kwetsbaar orgaan. Het heeft naast ons lymfatische systeem een zeer belangrijke functie in ons immuunsysteem. De huid beschermt ons tegen bacteriën en virussen van buitenaf, dankzij de huidbarrière. De huid heeft gemiddeld een pH-waarde rond de 5.5. De (opper)huid wordt gevoed door een goede balans in vochthuishouding, die wordt ondersteund door lymfevaten en bloedvaten en neurotransmitters/sensoren in de huid. Als deze balans verstoord raakt, ontstaat er een disbalans, verandert de pH-waarde en kunnen schadelijke bacteriën gaan groeien.’

Waardoor kan de balans verstoord raken?
‘Bijvoorbeeld door oedeem, het dragen van strakke kleding, bijvoorbeeld therapeutisch elastische kousen (TEK), het koude weer, warmte, gebruik van veel water, gebruik van verkeerde zeep of crème, hormonen, voeding, wondjes, stoten, krabben en gebruik van medicijnen. Er ontstaan dan kleine huiddefecten zoals droogheid, die je herkent aan kleine huidschilfers. Dit kan uiteindelijk overgaan in hevige schilfers en barstjes in de huid, wondjes aan de huid en huidveranderingen zoals kleur en structuur. Daardoor kunnen bacteriën en virussen makkelijker het lichaam binnendringen, waarop iemand griep of huidinfecties kan krijgen.’

Wat is de meest bekende huidinfectie?
‘Wondroos (erysipelas) een vaker voorkomende infectie bij mensen met oedeem en vormt dan ook een extra risico. Wondroos is een streptokok waarbij niks doen schade geeft aan huid, lymfevaten -het veroorzaakt nog meer oedeem- en bloedvaten. Het kan uiteindelijk in de bloedbaan terechtkomen, wat bij niks doen uiteindelijk de dood tot gevolg heeft. Hier is bijna altijd een orale of intraveneuze antibiotica voor nodig.’

Hoe herken je wondroos?
‘Wondroos herken je aan een rode vlek die zich snel uitbreidt. Soms kunnen er blaasjes ontstaan. Verder gaat het vaak gepaard met een toename van oedeem, de cliënt voelt zich niet zo fit en dit kan overgaan in koorts. Als iemand eenmaal wondroos gehad, is de kans op terugkeer groot. Als de wondroos met antibiotica onder controle is, blijft er vaak oedeem achter. Dit is een voedingsbodem voor bacteriën zoals de streptokok. Daarom is het onder controle krijgen van oedeem extra belangrijk om de kans op terugkeer zo laag mogelijk te houden. Want bij terugkeer veroorzaakt het steeds meer schade aan omliggend weefsel zoals lymfevaten, bloedvaten en immuunsysteem.’

Wat kun je doen tegen oedeem?
‘Vraag bij oedeem direct hulp van een expert, zoals huisarts, wondverpleegkundige of oedeemfysiotherapeut. Stel samen een behandelplan op. Stel de oorzaak van oedeem vast, zo mogelijk na goede enkel arm index -of in geval van diabetes een teendrukmeting- en sluit contra-indicaties zwachtelen uit. Vervolgens worden er meestal TEK aangemeten door een huisarts.’

Hoe houd je de huid fit?
‘Huidproblematiek pak je aan door onder andere goede huidhygiëne in acht te nemen. Zoals het insmeren van de huid met een crème. Hiervoor adviseer ik een PH 5, omdat slechte bacteriën daar niet van houden. Zo verklein je de kans op infecties. Overleg met een expert welke crème je moet gebruiken, en hoe vaak gesmeerd moet worden.’

Hoe betrek je de cliënt hierbij?
‘Vaak is het lastig goede zorg aan de bestaande problematiek te geven in cliëntentijd. Toch kunnen we cliënten betrekken door goede voorlichting te geven over goede huidverzorging en hygiëne. Het is belangrijk om de huidbarrière zo goed mogelijk in balans te houden: niet te lang douchen, gebruik niet te veel en een neutrale zeep, in geval van oedeem geen knellende kleding, sieraden, schoeisel dragen -afknellen kan nog meer oedeem veroorzaken-, niet in direct zonlicht zitten en de huid met zonnefactor 50 insmeren. En smeer in geval van droge huid de juiste crème.’

Wat als de cliënt TEK draagt?
‘Dan adviseer ik om ’s avonds te smeren. Fabrikanten kunnen namelijk geen productgarantie geven als men vlak voor het aantrekken van de TEK crème op de huid aanbrengt. Dit kan schade geven aan de TEK en kan ook sneller bacteriën achterlaten door het vet wat achterblijft in de TEK. Mocht de huid op advies van de behandelaar toch twee keer of vaker per dag moeten worden ingesmeerd, is het advies de crème een half uur tot een uur van tevoren aan te brengen alvorens aantrekken van de TEK.’
  woensdag 21 februari 2024 @ 13:16:58 #43
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_212523193
Ik herken dit - lijkt op een huidprobleem veroorzaakt door vaatproblemen:

- Ongelofelijke inkopper dit natuurlijk maar leg de benen zo vaak mogelijk omhoog zodat het vocht op een natuurlijke wijze uit je benen loopt. Zorgt ook voor minder vermoeidheid in de benen

- Benen en voeten regelmatig (laten) masseren

- Probeer eens Sudo creme op de benen, dagelijks. Goedkoop en minder vet. Kan verder geen kwaad en verzorgt de huid goed
"Hoka Hey!"
  woensdag 21 februari 2024 @ 13:35:28 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212523469
@Metalfrost

Heb je nou de posts van @Lenny77 al goed gelezen, want die geeft goede tips vanuit haar praktijk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212523546
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:35 schreef Lienekien het volgende:
@:Metalfrost

Heb je nou de posts van @:Lenny77 al goed gelezen, want die geeft goede tips vanuit haar praktijk.
Nee nog niet gedaan.
Bedankt.
  woensdag 21 februari 2024 @ 13:43:44 #46
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_212523593
Sudocreme wil ook wel helpen. Goedkoop en niet vet. Indien mogelijk de benen zo veel mogelijk hoog houden en benen en voeten (laten) masseren. Voor een natuurlijke afvloed van het vocht. Want het klinkt als een mega huidprobleem veroorzaakt door onderliggende vaatproblemen
"Hoka Hey!"
pi_212523806
@Lenny77 bedankt voor de tips. Kan ik wat mee.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:51 schreef matspontius het volgende:
Ok, dan blijf je lekker met je probleem zitten - succes met deze opbeurende houding van je
Mijn houding ja?
Ik open een topic.
Geef wat achtergrondinformatie.
Vervolgens stel ik een vraag.
De vraag luidt "Zijn er koudcompressen oid die je aan kunt brengen om dit schrikeffect te simuleren? "
Dat is de enige vraag.
De énige vraag.
Niet over het oedeem.
Niet over de steunkousen
Niet wat het gevaar is van de ziekte.
-Knip-

[ Bericht 9% gewijzigd door Jippie op 23-02-2024 23:29:45 ]
  Vis een optie? woensdag 21 februari 2024 @ 13:58:47 #48
70532 loveli
N
pi_212523824
quote:
8s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:28 schreef Metalfrost het volgende:
Ik vraag toch niet over het oedeem zelf stelletje maniakale lasteraars.
LEES.
DE.
OP.
Het oedeem kan de oorzaak zijn van de jeuk. Jeuk bestrijden verlicht tijdelijk, maar lost de oorzaak niet op.

Daarom de vraag, wat veroorzaakt de jeuk.

In een eerdere post heb ik tubigrip genoemd. Dat is een buisverband dat ook druk uitoefent, iets minder dan steunkousen. Dat zou een optie kunnen zijn voor steunkousloze dagen.

https://www.degros.nl/nl/(...)f-beige-1-meter.html

Een dermatoloog zou ook nog kunnen helpen om de huid weer rustig te krijgen.

Jeuk is ellendig, dus ik gun je een oplossing op de korte termijn.

Als je alleen een oplossing zoekt om je huid gevoelloos te maken, kun je een verdovende creme of spray proberen. Maar omdat dat niets van het echte probleem oplost, lijkt me dat geen eerste keuze. Jeuk heeft een signaalfunctie dat er een ander probleem is.
crap in = crap out
pi_212523944
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:58 schreef loveli het volgende:

[..]
Het oedeem kan de oorzaak zijn van de jeuk. Jeuk bestrijden verlicht tijdelijk, maar lost de oorzaak niet op.

Daarom de vraag, wat veroorzaakt de jeuk.

In een eerdere post heb ik tubigrip genoemd. Dat is een buisverband dat ook druk uitoefent, iets minder dan steunkousen. Dat zou een optie kunnen zijn voor steunkousloze dagen.

Een dermatoloog zou ook nog kunnen helpen om de huid weer rustig te krijgen.

Jeuk is ellendig, dus ik gun je een oplossing op de korte termijn.

Als je alleen een oplossing zoekt om je huid gevoelloos te maken, kun je een verdovende creme of spray proberen. Maar omdat dat niets van het echte probleem oplost, lijkt me dat geen eerste keuze. Jeuk heeft een signaalfunctie dat er een ander probleem is.
Mij is verteld door de huisarts dat de jeuk komt doordat de huid zich oprekt door het oedeem en afslankt middels de steunkousen.
Waarna de jeuk terugkeert als het been weer dikker wordt nadat de kousen gedragen zijn.

-knip-

[ Bericht 19% gewijzigd door Jippie op 23-02-2024 23:31:57 ]
pi_212523988
Ik heb sinds 2 jaar ook compressiekousen.

Vooral in de beginfase is het lastig om van de jeuk af te komen. ‘s Nachts deed ik er in het begin koelzalf op, dat werkt goed. Later wordt dat minder, maar daar ben jij nog niet.

Overdag draag ik ze niet altijd, dat is meestal wanneer ik een dag thuis ben. Verstandig is dat niet, wel comfortabel. Gevolg is en blijft wel dat de kans groter is dat de jeuk terugkomt en daarmee de wondjes die traag herstellen.

Het krampprobleem bij autorijden heb ik niet (2 meter lang en schoenmaat 49), maar dat maakt het wel heel vervelend.

Toch zou ik proberen daarin door te zetten. Dus toch de kousen aan als je moet autorijden en dan regelmatig even stoppen onderweg. Op termijn worden je benen dan beter, de jeuk minder en kan je misschien wel die dagen zonder kousen gaan doen.

Nu ben je - onbewust - de cirkel in stand aan het houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sometimes op 21-02-2024 14:22:38 ]
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')