abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212483403
Hi allemaal,

Ik overweeg om een robotstofzuiger te kopen en ben erg benieuwd naar ervaringen. Heb van een aantal mensen al wat positieve geluiden gehoord, maar benieuwd naar meer ervaringen.

Kortom; zijn er hier mensen di een robotstofzuiger hebben? Zo ja, welke hebben jullie gekozen en waarom? Welke functies heeft deze robotstofzuiger en is het een waardevolle toevoeging? Bijv: is met dweilfunctie handig?

Ik heb al wat onderzoek gedaan naar verschillende merken en modellen, maar ik zou graag wat persoonlijke ervaringen horen voordat ik een beslissing neem. Alle input wordt op prijs gesteld. Alvast bedankt! :)
  zondag 18 februari 2024 @ 15:16:13 #2
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212483436
Ik heb er een van marktplaats gehaald. Een Roomba 671.

Echt een super basic model, om gewoon eens te kijken of ik het wat vond.

Ik heb dit beestje nu ruim 2 jaar en ben er zeer tevreden mee.

Hij kan dus echt alleen maar stofzuigen, kan geen routes onthouden, heet daarom suckeltje, maar zou niet meer zonder willen.

Hij start drie keer in de week automatisch als ik het huis verlaat.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212483550
Voor mijn huis onpraktisch omdat er veel plekken zijn waar hij niet kan komen, zo is de bank en de salon tafel te laag, kan hij niet goed onder de eettafel komen omdat daar stoelen met poten staan en de stofzuiger daar niet overal kan komen, hij kan ook de huiskamer niet uit door de drempel, als ik hem iedere keer moet verplaatsen kan ik net zo goed even met de stofzuiger rond gaan.
pi_212483568
Ik heb een basic Ecovacs DEEBOT dus geen routes en geheugen. Is onze tweede, de eerste door een slechter wordende accu vervangen.

Kan wel dweilen maar dat gebruik ik nooit. Doet iedere dag zijn rondje in de woonkamer en soms zetten we hem boven of in de keuken.

Werkt heel goed en dat terwijl we meerdere langhaar katten hebben. We hoeven nu niet meer iedere dag te stofzuigen. Vaak doen we dat nu alleen op de zaterdag.
Voorheen Post ID 101472
pi_212483589
Een paar jaar geleden had ik een Roborock gekocht met map functie. Ik gebruik die map functie om sommige gedeeltes van het huis vaker te laten stofzuigen (bv rond de kattenbak). In mijn vorige huisje had ik alleen maar houtenvloeren, dus had een model genomen met mop functie. Iedere maand liet ik het een rondje gaan met bona voor houten vloeren.

Ik heb nu een 2de "domme" roborock voor mijn 2de verdieping. Op de 2de verdieping zijn 2 slaapkamers en een badkamer, dus echt intelligent hoeft dat ding niet te zijn. Het ding is slim genoeg om niet van de trap te vallen, dus goed genoeg.

Ik had voor het merk Roborock gekozen omdat het goedkoper is dan Rumba en even goed werkt. In een ver verleden had ik een Rumba, maar dat ding was uitermate dom. Het ging random door het huis en sloeg soms gedeeltes over.
pi_212483603
Hier kan hij wel onder de zithoek en de meeste (Ikea) kasten (10cm of hoger).
En ook als hij niet overal onderdoor kan, het scheelt toch fors in de hoeveelheid stof die je verzamelt.

Ik heb een Xiaomi Roborock S55.
De dweilfunctie is meer een gimmick, 1x gebruikt en niet heel bijzonder.

Als je vloer bezaaid is met speelgoed, kabels of andere spullen dan is het niet zo ideaal denk ik.

Voordeel van een wat luxere zoals deze S55 is dat hij Lidar heeft en een efficiënte route rijdt.
Dat scheelt tijd, je weet zeker dat hij overal geweest is, hij rijdt nergens (hard) tegenaan en het voorkomt slijtage.
De goedkopere "domme" modellen zigzaggen maar wat random tot ze een obstakel raken en daardoor heb je ook meer draaiuren en een kortere levensduur.

Filtertjes en reserve borstels kan je voor veel modellen via Aliexpress kopen, dat scheelt flink.
Wel handig om dat van tevoren uit te zoeken.
pi_212483606
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:28 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
zo is de bank en de salon tafel te laag
Ik had speciaal daarvoor een soort van onderzetters gekocht voor mijn banken zodat mijn robot net wel daar onder kon komen :@
  One tough cookie zondag 18 februari 2024 @ 15:35:48 #8
169210 liesje1979
pi_212483637
Hier ook een roborock, met dweilfunctie maar dat gebruik ik echt nooit. Hij gaat dagelijks zijn rondje door mijn kleine huis en soms zet ik hem handmatig nog eens aan. Hij kan ongeveer overal wel komen en als ik er aan denk schuif ik de stoelen bij mijn eetkamer soms even aan de kant zodat hij dan daar ook onder kan komen. Ik ben heel blij met het ding en stofzuig zelf eigenlijk nooit meer echt. :D
Wat ook echt een groot bijkomend voordeel is, is dat andere dingen ook veel minder snel stoffig lijken te worden.
Dus euh ja, ik zou het zeker aanraden!
pi_212483665
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:35 schreef liesje1979 het volgende:
Hier ook een roborock, met dweilfunctie maar dat gebruik ik echt nooit. Hij gaat dagelijks zijn rondje door mijn kleine huis en soms zet ik hem handmatig nog eens aan. Hij kan ongeveer overal wel komen en als ik er aan denk schuif ik de stoelen bij mijn eetkamer soms even aan de kant zodat hij dan daar ook onder kan komen. Ik ben heel blij met het ding en stofzuig zelf eigenlijk nooit meer echt. :D
Wat ook echt een groot bijkomend voordeel is, is dat andere dingen ook veel minder snel stoffig lijken te worden.
Dus euh ja, ik zou het zeker aanraden!
Dat laatste voornamelijk.
Omdat je vaker stofzuigt met zo'n ding komt er ook minder in de hoeken terecht.
Want wat er uiteindelijk in de hoeken en onder kasten ligt begon vaak in het "midden".
pi_212483667
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb een Xiaomi Roborock S55.
De dweilfunctie is meer een gimmick, 1x gebruikt en niet heel bijzonder.

Ik heb de S5, waarschijnlijk een voorloper van de S55. De dweilfunctie is niet superefficient, maar ik merk wel dat een beetje helpt. Net zoals met de hand stofzuigen efficiënter is dan een robot, een robot scheelt een hoop tijd.
pi_212483675
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat laatste voornamelijk.
Omdat je vaker stofzuigt met zo'n ding komt er ook minder in de hoeken terecht.
Want wat er uiteindelijk in de hoeken en onder kasten ligt begon vaak in het "midden".
True
  One tough cookie zondag 18 februari 2024 @ 15:38:02 #12
169210 liesje1979
pi_212483681
quote:
10s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:32 schreef devzero het volgende:

[..]
Ik had speciaal daarvoor een soort van onderzetters gekocht voor mijn banken zodat mijn robot net wel daar onder kon komen :@
Toen ik nog geen laminaat met ondervloer in de gang had kon de roborock de gang niet uitkomen omdat dan de drempels te hoog waren. Toen had ik dunne stroken van een buitenmat geknipt en die langs de drempels met ducktape eronder vastgezet. Zag er niet uit maar dat woog niet op tegen het genot van de stofzuiger. :D
pi_212483706
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:38 schreef liesje1979 het volgende:

[..]
Toen ik nog geen laminaat met ondervloer in de gang had kon de roborock de gang niet uitkomen omdat dan de drempels te hoog waren. Toen had ik dunne stroken van een buitenmat geknipt en die langs de drempels met ducktape eronder vastgezet. Zag er niet uit maar dat woog niet op tegen het genot van de stofzuiger. :D
Ik had vroeger een drempeltje naar de keuken. Mijn roborock kon er wel over, maar alleen als die in een bepaalde richting kwam. Dus dat ding stond soms een minuut te proberen om er over te komen, maar het lukte uiteindelijk wel.

Nu klinkt het of ik een grappig huisdier aan het beschrijven ben :@
  One tough cookie zondag 18 februari 2024 @ 15:42:14 #14
169210 liesje1979
pi_212483754
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:40 schreef devzero het volgende:

[..]
Ik had vroeger een drempeltje naar de keuken. Mijn roborock kon er wel over, maar alleen als die in een bepaalde richting kwam. Dus dat ding stond soms een minuut te proberen om er over te komen, maar het lukte uiteindelijk wel.

Ja naja zo neemt hij bij mij nu ook de drempels. Gister zei ik nog tegen hem: kom op hoor, je kan dit gewoon. :')
pi_212483763
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:40 schreef devzero het volgende:

[..]

Hehe, wel herkenbaar. Van keuken naar kamer gaat soms ook moeizaam maar hij komt er altijd wel.
M'n eetkamertafel (in de keuken) heeft zo'n metalen x-frame en daar is hij ook wel eens tegenop gereden waarna hij klem zat omdat de wielen de grond niet meer raakten. Dat is in 3 jaar misschien 2x gebeurd, dus niet echt zorgwekkend.

Ik weet niet of de Xiaomi Roborocks het meest betrouwbaar zijn maar bijna alle onderdelen zijn wel modulair te vervangen, dus buiten garantie kan je met 1 schroevendraaier heel wat repareren zonder heel technisch te hoeven zijn.
  zondag 18 februari 2024 @ 15:43:09 #16
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212483772
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:31 schreef devzero het volgende:

Ik had voor het merk Roborock gekozen omdat het goedkoper is dan Rumba en even goed werkt. In een ver verleden had ik een Rumba, maar dat ding was uitermate dom. Het ging random door het huis en sloeg soms gedeeltes over.
Daarom had ik via Marktplaats iets gekocht

Prijstechnisch was dit prima.

De accu is na 2 jaar en 2de eigenaar nog goed genoeg om volledige programmas te kunnen zuigen.

Mocht er een nieuwe komen, dan zal dit waarschijnlijk ook een Xiaomi worden

quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:28 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Voor mijn huis onpraktisch omdat er veel plekken zijn waar hij niet kan komen, zo is de bank en de salon tafel te laag, kan hij niet goed onder de eettafel komen omdat daar stoelen met poten staan en de stofzuiger daar niet overal kan komen, hij kan ook de huiskamer niet uit door de drempel, als ik hem iedere keer moet verplaatsen kan ik net zo goed even met de stofzuiger rond gaan.
Onder de tafel kan de mijne ook niet. Maar dat doe ik een keer in de week op de hand wel ff.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212483779
Er was hier ooit een topicreeks van

Wij hebben de goedkoopste simpele Dirt Devil Spider. Doet wat hij moet doen, inderdaad vaak z’n rondjes laten doen scheelt stof in het hele huis. Heb ‘m al jaren en alleen de accu een keer moeten vervangen omdat we ‘m een te lange periode aan de oplader hadden laten hangen.
pi_212484070
Over het algemeen geldt voor robotstofzuigers dat goedkoop duurkoop is. Die meuk van de Aldi of de Action rijdt je hele meubilair aan gort. De betere modellen hebben lidar of een camera en kunnen tijdens het rijden de kamer in kaart brengen waardoor ze effectief de ruimte kunnen schoonmaken ipv random heen en weer rijden.
pi_212484319
Er is hier in die 6 jaar geen enkel meubelstuk of plint of deur beschadigd door de goedkope domme robot van destijds nog geen ¤80
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 16:20:21 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212484537
Ik heb er ook een, een ECOVACS Deebot T9+. Die heb ik dan 2x, want ook een voor boven. Voor zolder heb ik er geen. Kan over drempels heen tot 2cm, onthoudt zijn route etc etc, kan ook dweilen (en parfum verspreiden) maar die laatste 2 gebruik ik nooit. Het is alleen maar een aanvulling op, want hij kan hier prima onder de bank en de eethoek etc, maar onder de eethoek staan ook stoelen natuurlijk en hij schuift niet even die stoelen aan de kant om daar ook te stofzuigen.

Dus je moet echt alles opgeruimd hebben en niks rond hebben slingeren, want daar gaat hij dan wel omheen, maar goed, dan wordt natuurlijk niet alles gestofzuigd.

Maar nogmaals, ik zie het puur als een aanvulling op want in hoekjes etc komt ie niet, dus het is geen vervanging voor de reguliere stofzuiger. Dat docking station waar ie heen terug gaat en waar hij zijn reservoir dumpt in dat docking station is wel handig, maar alsnog heb je onderhoud aan het ding.

Je moet om de zoveel tijd haren etc van de borstels afhalen, er zit een filtertje in dat je moet schoon maken om de zoveel tijd etc. Is allemaal heel makkelijk (bereikbaar) etc, maar je moet het wel doen. De app geeft die meldingen op het moment dat een schoonmaakbeurtje van een of ander nodig is, maar goed, je moet het wel doen en kost dus alsnog tijd.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 16:33:00 #21
5428 crew  miss_sly
pi_212484829
Wij hebben zowel op de begane grond als op de eerste verdieping een Rowenta met dweilfunctie.

We zijn erg tevreden. Om de nacht laten we die beneden zijn werk doen. Boven twee keer per week. Dweilen boven wat vaker dan beneden op de houten vloer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 18 februari 2024 @ 16:48:39 #22
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212485071
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Er is hier in die 6 jaar geen enkel meubelstuk of plint of deur beschadigd door de goedkope domme robot van destijds nog geen ¤80
Dat soort dingen worden ook doorgaans beweerd door mensen die het zelf niet hebben
pi_212485204
quote:
3s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:48 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Dat soort dingen worden ook doorgaans beweerd door mensen die het zelf niet hebben
Ik kan me voorstellen dat goedkopere modellen minder zuigkracht hebben en dus minder goed opruimen als het echt een puinhoop is. Maar om meubels te beschadigen, moet er wel erg veel kracht gebruikt worden en dat hebben die robots niet. Of het waren al wankele meubels

Wat ik nog wel regelmatig heb is dat mijn dochtertje ergens een bol garen op de grond heeft laten slingeren en ik het uit het rollersysteem mag peuteren.
pi_212485326
Ik heb een roborock s5 max in de woonkamer. Doet elke avond een stofzuigronde over de hele begane grond. En op zaterdagochtend zet ik 'm 2x aan met de dweil (tussendoor schoon dweildoekje). Hij kan natuurlijk niet schrobben zoals een gewone dweil doet, maar er gaat in elk geval elke week een natte doek over de vloer zonder dat ik er zelf wat voor hoef te doen, dus prima. Ik heb geen kinderen, alleen twee katten, en loop op sokken binnen. Dus erg vies wordt 't ook niet.

Op mn slaapkamer heb ik een Xiaomi Mi 1C die elke ochtend een rondje loopt. Is iets minder slim dan die beneden, maar voor slaapkamer prima. Die zet ik af en toe ook in de andere kamers boven en op zolder voor een rondje.

Ik ben er heel blij mee. Heb wel mn salontafel, bank en tv-kast erop uitgezocht dat de robot er onderdoor kan.

Heb de Xiaomi sinds augustus 2020, de Roborock sinds april 2021. Beide werken nog zonder problemen.

Hiervoor had ik ook een Xiaomi Mi robot, sinds 2017, die is bij uit elkaar gaan met ex mee gegaan. Daar was ik ook heel tevreden over.
pi_212485848
Ik heb al jaren een Ecovacs deebot Ozmo T8 AIVI https://reoverview.nl/ecovacs-ozmo-t8-aivi/

Kan ook dweilen. Heeft lidar zodat hij in het donker kan werken. Herkent kabels, keutels, sokken en zo.
Dus geen ongelukjes die door het huis worden verspreid of sokken die klem komen te zitten.
Hij maakt een platte grond en kan meerder plattegronden aanmaken. (voor verschillende verdiepingen) en daar kun je ook no go zones aanmaken.
Ik heb een extra dweilunit erbij voor iets zwaarder werk. En er bestaat ook een ander laadstation dat de robot na gebruik leeg maakt.
Vorig jaar werd de accu iets minder en haalde hij het niet meer om de hele benedenverdieping (die erg groot is) in 1x te dweilen dus heb ik (met 2 linker handen) er een nieuwe accu ingezet en is ze weer als nieuw.
Op youtube staan allemaal filmpjes om zelf onderdelen te vervangen.
Ik zou mijn Rosie niet meer willen missen. O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')