quote:Vanuit de judowereld wordt met name vol dankbaarheid teruggedacht aan Chris de Korte. De judocoach uit Hoogvliet, die vele successen behaalde met toppers als Mark Huizinga en Angelique Seriese, overleed vrijdag op 86-jarige leeftijd.
Huizinga, de olympisch kampioen van Sydney 2000, zegt „als judoka en als mens” te zijn gevormd door De Korte. „Ik had talent, maar zonder hem had ik niet zoveel gewonnen. Hij heeft me over grenzen geduwd en tegelijkertijd altijd beschermd.”
Huizinga deelde via een persbericht een aantal reacties van andere judoka’s. Daarin toont Seriese zich vooral dankbaar. „Zijn passie was de judosport. Wat mooi dat hij hierdoor als trainer/coach zoveel judoka’s naar de Europese en wereldtop heeft begeleid. Ik dank hem voor zijn inzet, technische inzichten en gedrevenheid. Velen zullen hem missen, maar zijn levenslessen zijn blijvend.”
Volgens oud-judoka en voormalig bondscoach Marjolein van Unen verliest de judowereld een gepassioneerde coach. „Als judoka en later als collega en vriend wist Chris mij en veel anderen te motiveren en inspireren met zijn kennis en kunde.”
Marhinde Verkerk, de laatste judoka die hij in 2009 naar de wereldtitel begeleidde, noemt hem een grondlegger en boegbeeld. „Chris wist heel goed wat er moest gebeuren om kampioenen te maken. Hij was expert in het verder ontwikkelen van je talent en daar diverse trainingsmethodes voor te bedenken. De persoon achter de judoka was net zo belangrijk en daardoor heb ik ook naast de mat veel van hem kunnen leren”, aldus Verkerk.
„Een verlies voor de Nederlandse judofamilie”, noemt Judo Bond Nederland het overlijden van De Korte. „Wij zijn hem grote dank verschuldigd, wetende dat zijn invloed voortleeft in de dojo, op de tatami en in de harten van allen die hij heeft geïnspireerd.”
Centralisatie werkt!quote:Op zondag 18 februari 2024 11:48 schreef heywoodu het volgende:
Jeetje, Steenhuis in de finale, Kamps voor brons, Korrel voor brons, Spijkers voor brons, Snippe voor brons (niet tegen elkaar).
Dat was een sneaky beentje.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:10 schreef borisz het volgende:
[x]https://twitter.com/Judo/status/1759232386892464218[/x]
Denk dat zelfs Jur Spijkers Meyer nog voorbij gaat. Zie Meyer meer buiten dan op de tatami...quote:Op maandag 19 februari 2024 21:10 schreef Marcoss het volgende:
Dan is Grol gestopt en mist Meyer weer de Spelen ja?
Geen een judoka gezien die dat beter doet hoor of minder slecht.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 18:13 schreef Riofan83 het volgende:
Misschien dat Jur Spijkers op de laatste 4 Grand Slams en het WK nog genoeg punten haalt om Snippe ook nog voorbij te gaan.
Meyer lijkt me - gezien zijn blessure - kansloos. Hopelijk krijgt hij geen rol in de dagelijkse uitzendingen van de NOS, want dat was 3 jaar geleden tijdens Tokyo 2021 tenenkrommend slecht.
Het hoeft ook geen judoka te zijn toch?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 18:14 schreef marsan het volgende:
[..]
Geen een judoka gezien die dat beter doet hoor of minder slecht.
Premium.quote:Op donderdag 22 februari 2024 11:51 schreef borisz het volgende:
Afdeling Brabant is #teamHenkGrol
https://www.ed.nl/sport-r(...)ze-ons-uit~a3f26294/
Kan ze namens Italië in de eerste ronde worden uitgeschakeld. Leuk voor de statistieken.quote:Op woensdag 3 april 2024 14:32 schreef tong80 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)uitkomen-voor-italie
Dat is dan weer een afgang minder voor Nederland.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:26 schreef VoMy het volgende:
[..]
Kan ze namens Italië in de eerste ronde worden uitgeschakeld. Leuk voor de statistieken.
Ik luister nu naar Hajime Judopodcast. Ik had een regelverandering gemist.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:36 schreef borisz het volgende:
Twee resultaten en Polling is de beste Italiaanse. Irene Pedrotti heeft 1404 punten. Kim moet volgens mij wel op 0 beginnen...
BassieAdriaan.gifquote:Op donderdag 18 april 2024 20:14 schreef DeeBee het volgende:
ONZE Kim Polling gaat goud winnen voor Italië in Parijs
quote:Oranje-judoka Tsjakadoea te zwaar bij weging: streep door EK-deelname
Tornike Tsjakadoea is uitgesloten van deelname aan de EK judo, die donderdag in Zagreb beginnen. De Nederlander met Georgische roots, uitkomend in de klasse tot 60 kilogram, bleek vandaag te zwaar bij de weging voor het toernooi.
Bij zo'n weging mogen judoka's geen gram boven het maximaal toegestane gewicht in hun klasse wegen. Het komt zelden voor dat een judoka niet door een weging komt, maar met name in de lichtgewichtklasse van Tsjakadoea is het vaak een opgave om onder de 60 kilogram te blijven.
"Er zullen natuurlijk veel mensen zijn die conclusies gaan trekken van buitenaf, maar niet weten wat er achter de schermen gebeurt en wat deze sport vraagt van je lichaam", laat Tsjakadoea weten aan de NOS.
De judoka benadrukt dat de weging zijn eigen verantwoordelijkheid is. "Natuurlijk. Dit keer ging het gewicht lastiger dan gedacht. Misschien door de vele toernooien die ik heb gedraaid. Of omdat ik vaak heb moeten afvallen en mijn lichaam daar op een bepaalde manier op reageert. Of door de ontlading en emoties na een periode van punten scoren voor de Spelen."
Tsjakadoea behaalde in maart in Tbilisi voor de vijfde keer in zijn loopbaan brons bij een grandslamtoernooi. Hij is hard op weg om zich opnieuw voor de Olympische Spelen te kwalificeren. Bij het EK had hij punten kunnen veroveren voor de olympische ranglijst.
In 2021 verloor Tsjakadoea bij de Spelen in Japan de wedstrijd om olympisch brons.
'Schuldvraag'
Een woordvoerder van de Nederlandse judobond laat weten niet precies te weten wat er mis is gegaan. "Het is niet zo zwart-wit als het soms lijkt. Hij wordt nauwgezet begeleid."
"Ik kan nu niet zeggen of Tornike zelf dingen verkeerd heeft gedaan of dat zijn lichaam door de vele toernooien de afgelopen periode anders heeft gereageerd. Dat weten we op dit moment simpelweg nog niet. Dus een 'schuldvraag' is ook echt nog niet aan de orde. We gaan dit goed onderzoeken, zodat het niet nogmaals kan gebeuren."
Tsjakadoea besluit met de woorden: "Het is gewoon van je fouten leren en verdergaan. Dat is topsport."
Geldkraan een keer helemaal dichtdraaien. Geert doe er wat aan!!!quote:
Je hebt dus eigenlijk vooral zin om je te ergeren aan de NOS anders neem je wel een abonnement bij Discovery om de sporten te kijken.quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:14 schreef Szura het volgende:
Ook enorm zin in de OS waar de NOS vast weer hele blokken inruimt voor judo met analist en al, om dan weer te zien dat de Nederlanders er niks van bakken
Echter is het zonde van je geld om voor de resultaten van de Nederlandse judoka's te betalen voor een abonnement op Discovery. Fans van judoka's uit andere landen krijgen meer waar voor hun geld.quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:19 schreef Nober het volgende:
[..]
Je hebt dus eigenlijk vooral zin om je te ergeren aan de NOS anders neem je wel een abonnement bij Discovery om de sporten te kijken.
En ik heb al HBO wijsneusquote:Op vrijdag 26 april 2024 13:19 schreef Nober het volgende:
[..]
Je hebt dus eigenlijk vooral zin om je te ergeren aan de NOS anders neem je wel een abonnement bij Discovery om de sporten te kijken.
Geen NLse deelname deze week in Dushanbe, Tajikistan (GS).quote:De Europese Kampioenschappen zijn net achter de rug, maar de WK komt er alweer aan! Zojuist is de selectie bekend gemaakt voor dit toernooi.
Onder de geselecteerde judoka's bevinden zich de drie EK medaille winnaars: Joanne van Lieshout, Frank de Wit en Michael Korrel. Emiel Jaring maakt weer zijn debuut, net als op de EK. Julie Beurskens komt voor het eerst individueel in actie op een senioren eindtoernooi.
Het WK start op zondag 19 mei en duurt tot 24 mei, op de laatste dag vindt de WK Mixed Teams plaats. Vorig jaar wist TeamNL op de slotdag geschiedenis te schrijven, door de eerste Nederlandse WK teammedaille ooit te winnen.
Selectie
Dames
-52 kg Naomi van Krevel
-57 kg Julie Beurskens
-63 kg Joanne van Lieshout en Geke van den Berg
-70 kg Hilde Jager & Sanne van Dijke
-78 kg Guusje Steenhuis
+78 kg Marit Kamps & Karen Stevenson
Reserve: Margit de Voogd (-70 kg)
Heren
-60 kg Emiel Jaring & Tornike Tsjakadoea
-81 kg Frank de Wit