https://www.juridischloke(...)ren/erfafscheiding/#quote:Welke regels zijn er over schuttingen, heggen en andere erfafscheidingen?
Als de schutting, heg of andere erfafscheiding op uw grond staat, mag u bepalen wat u ermee doet. U moet zich wel houden aan de regels voor erfafscheidingen, zoals de maximale hoogte. Staat de erfafscheiding precies op de erfgrens, dan moet u afspraken maken met uw buren.
()
Hoogte erfafscheiding
Zorg dat u de erfafscheiding niet te hoog maakt:
Een schutting, muur of hek naast en achter een huis mag maximaal 2 meter hoog zijn. Vóór het huis is de maximale hoogte 1 meter.
Dit ja, niet lopen stressenquote:Op woensdag 14 februari 2024 19:29 schreef Piles het volgende:
Tja, ik zou niet weten of je hier iets tegen kan doen. Als het al kan kost het je heel veel energie en is de relatie verpest.
Ik zou jouw kant netjes aftimmeren, zodat je hun rommel niet ziet. Lijkt me de makkelijkste oplossing.
En dan niet aan hun overkapping, maar je eigen schutting ophogen.
Jaaaa! En met Victor Brand die dan quasi-naïeve vragen stelt en af en toe met puppy-ogen geschrokken in de camera kijktquote:Op woensdag 14 februari 2024 21:00 schreef Kiid het volgende:
Ik voel een aflevering komen van F. visser
quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:00 schreef Kiid het volgende:
Ik voel een aflevering komen van F. visser
Met wat dan? schutting is 2 meter, overkapping 3 meter op eigen terrein. Dat is dus gewoon binnen de regels.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:38 schreef Chinless het volgende:
Melden bij gemeente, kan handhaving aan de bak.
Moet minimaal 1 meter van erfgrens af staan en daarnaast maximaal 2,5m hoog dus kan prima moeilijk doen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:23 schreef 111210 het volgende:
[..]
Met wat dan? schutting is 2 meter, overkapping 3 meter op eigen terrein. Dat is dus gewoon binnen de regels.
Denk dat dit moeilijk doen om het moeilijk doen is. Zet er een boom, klimop of iets voor op je eigen stuk grond en je hebt er geen last meer van.
De tuin van onze buren is ook een grote tering zooi met halve bouwprojecten. En een opslag met van alles en nogwat. Ga me daar echt niet aan storen
Ik lees overal 3 meter en binnen 2,5 meter van de achtergevel zelfs 4meter.quote:Op woensdag 14 februari 2024 23:57 schreef Chinless het volgende:
[..]
Moet minimaal 1 meter van erfgrens af staan en daarnaast maximaal 2,5m hoog dus kan prima moeilijk doen.
Mag gewoon tegen de erfgrens: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/quote:Op woensdag 14 februari 2024 23:57 schreef Chinless het volgende:
[..]
Moet minimaal 1 meter van erfgrens af staan en daarnaast maximaal 2,5m hoog dus kan prima moeilijk doen.
Nee, een overkapping is geen erfafscheiding maar een bouwwerk. Voor bouwwerken gelden andere regels.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:49 schreef sigme het volgende:
[..]
https://www.juridischloke(...)ren/erfafscheiding/#
Heb je hier wat aan?
Maar, afdwingen van het ongedaan maken van overtredingen is nog weer heel wat anders dan de regels over wat mag...
Het belangrijkste uit dat artikel is de opmerking dat het per gemeente kan verschillen, en dat er wordt aangeraden om altijd ff contact op te nemen met de gemeente over je plannen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 07:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mag gewoon tegen de erfgrens: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/
He jakkes.quote:Op donderdag 15 februari 2024 08:30 schreef Da hopman het volgende:
Ik mis de gouden tip, ga met je buren in gesprek.
Ja. Ik heb ook zulke buren. Helaas. Het moet goedkoop, het moet snel en het ziet er niet uit.quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef Ilse.1991 het volgende:
Iemand iets soortgelijks meegemaakt
Klopt. Aangezien er een dak op zit wordt het gezien als een bouwwerk. Als het een open pergola was, dan was het 'tuinmeubilair'. Tuinmeubilair mag tegen de schutting aan, maar niet hoger dan 2,5 meter. Een bouwwerk mag op een afstand van 1 meter van de schutting 3 meter hoog zijn. Tenzij het vastzit aan de oorspronkelijke woning, dan mag je gewoon 3 meter hoog bouwen tegen de erfgrens. (Dacht dat het officieel 30 cm boven de verdiepingsvloer was, wat meestal neerkomt op 3 meter)quote:Op woensdag 14 februari 2024 23:57 schreef Chinless het volgende:
[..]
En waarom hadden ze dat precies moeten doen dan?quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef Ilse.1991 het volgende:
Ik baalde eerst een beetje, vooral omdat er vooraf geen overleg geweest is.
Ik kan toch echt nergens vinden dat een overkapping 1 meter van de erfgrens moet, wel dat het tegen de erfgrens aan mag: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Aangezien er een dak op zit wordt het gezien als een bouwwerk. Als het een open pergola was, dan was het 'tuinmeubilair'. Tuinmeubilair mag tegen de schutting aan, maar niet hoger dan 2,5 meter. Een bouwwerk mag op een afstand van 1 meter van de schutting 3 meter hoog zijn. Tenzij het vastzit aan de oorspronkelijke woning, dan mag je gewoon 3 meter hoog bouwen tegen de erfgrens. (Dacht dat het officieel 30 cm boven de verdiepingsvloer was, wat meestal neerkomt op 3 meter)
Ik zou hier geen ruzie om riskeren maar er iets tegenaan laten groeien. Echter, als ze daar dan vervolgens over gaan zeuren (blaadjes overlast) dan zou ik denken: dan maar ruzie.
Een overkapping mag echt gewoon tegen de erfgrens aan, tenzij de gemeente in een gemeentelijke verordening iets anders heeft vastgelegd.quote:Afstand tot de erfgrens
Het is mogelijk dat jouw bouwwerk op een bepaalde afstand van de erfgrens moet staan. Of dit zo is, hangt af van wat je precies wilt plaatsen.
Een uitbouw, overkapping, schuur of garage: er geldt geen minimale afstand. Je mag dus gewoon tegen de erfgrens aan bouwen.
Een bouwwerk met ramen, zoals een tuinhuis: heeft het bouwwerk ramen die uitkijken over het erf van jouw buren? Dan moet het op minimaal 2 meter afstand van de erfgrens staan.
Een muur: je mag een scheidsmuur tegen de erfgrens bouwen, maar niet zomaar óp de erfgrens. Doe je dit wel, dan staat de muur voor de helft op het erf van je buren.
Een airco: zonder vergunning mag je maximaal één airco aan de achtergevel van jouw woning bevestigen. De afstand tot de erfgrens moet minimaal 1 meter zijn en de oppervlakte van de airco mag maximaal 0,5 vierkante meter zijn.
https://www.betonpoerengi(...)ping-in-je-tuin-zijnquote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan toch echt nergens vinden dat een overkapping 1 meter van de erfgrens moet, wel dat het tegen de erfgrens aan mag: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/
https://www.unive.nl/rech(...)n/bouwen-op-erfgrens
[..]
Een overkapping mag echt gewoon tegen de erfgrens aan, tenzij de gemeente in een gemeentelijke verordening iets anders heeft vastgelegd.
quote:Met het vergunningsvrij bouwen van een overkapping krijg je te maken met de 2.5 meter zone. Komt het binnen 2.5 meter vanaf een woning te staan dan mag de overkapping maximaal 4 meter hoog worden. Buiten de 2.5 meter mag de overkapping maar 3 meter hoog worden als je hiervoor geen vergunning aan wilt vragen. Is het de bedoeling dat de overkapping vlak bij een erfgrens komt te staan? Dan geldt er zelfs maar een maximale hoogte van 2 meter. Op de erfgrens bouwen mag trouwens nooit, wel ertegenaan. Houd er echter wel rekening mee dat ook de eventuele achterzijde van een overkapping onderhoud nodig heeft. En de buren wil je natuurlijk ook liever te vriend houden. Overleg in ieder geval even of ze er problemen mee hebben dat je een overkapping in de buurt van de erfgrens wilt bouwen.
Het mag dus volgens jouw tekst wel tegen de erfgrens aan, 2 meter hoog. TS heeft volgens mij nog niet gezegd dat het hoger dan dat is. Dat stond ook in mijn link trouwens:quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:58 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.betonpoerengi(...)ping-in-je-tuin-zijn
[..]
Heb je kans dat ze het dicht maken, dan mag het hoger:quote:Hoe hoog mag een overkapping zijn op de erfgrens?
Wil je zonder vergunning een overkapping tegen de erfgrens plaatsen, dan mag deze maximaal 2 meter hoog zijn.
quote:Hoe hoog mag een schuur zijn?
Als je zonder vergunning een schuurtje wilt bouwen tegen de erfgrens, dan mag het dak van de schuur maximaal 3 meter hoog zijn.
OP: schutting is 2 meter hoog en het bouwsel steekt daar een meter bovenuit.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het mag dus volgens jouw tekst wel tegen de erfgrens aan, 2 meter hoog. TS heeft volgens mij nog niet gezegd dat het hoger dan dat is. Dat stond ook in mijn link trouwens:
[..]
Heb je kans dat ze het dicht maken, dan mag het hoger:
[..]
Ah, dan moeten de buren er een schuur van maken, dan mag het wel. Heb je alleen nog meer om tegenaan te kijken...quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
OP: schutting is 2 meter hoog en het bouwsel steekt daar een meter bovenuit.
Niks aan de hand dus.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
OP: schutting is 2 meter hoog en het bouwsel steekt daar een meter bovenuit.
Dat is toch wel zo fatsoenlijk? Toen mijn ouders gingen verbouwen is mijn pa ook met de bouwtekening naar de buren gegaan. Scheelt een hoop gezeik.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:22 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
En waarom hadden ze dat precies moeten doen dan?
Het is wel zo fatsoenlijk en ik doe het zelf ook altijd.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 15:14 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat is toch wel zo fatsoenlijk? Toen mijn ouders gingen verbouwen is mijn pa ook met de bouwtekening naar de buren gegaan. Scheelt een hoop gezeik.
Nogmaals, dat kan verschillen per gemeente. Er bestaan geen nationale regels over.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan toch echt nergens vinden dat een overkapping 1 meter van de erfgrens moet, wel dat het tegen de erfgrens aan mag: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/
https://www.unive.nl/rech(...)n/bouwen-op-erfgrens
[..]
Een overkapping mag echt gewoon tegen de erfgrens aan, tenzij de gemeente in een gemeentelijke verordening iets anders heeft vastgelegd.
Als je in je recht staat, sta je in je recht natuurlijk. Anders kan iedereen wel hun tuinen volrammen, dat is ook weer niet de bedoeling.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:29 schreef Piles het volgende:
Tja, ik zou niet weten of je hier iets tegen kan doen. Als het al kan kost het je heel veel energie en is de relatie verpest.
Ik zou jouw kant netjes aftimmeren, zodat je hun rommel niet ziet. Lijkt me de makkelijkste oplossing.
Sinds wanneer zijn in elke gemeente de regels van het omgevingsplan hetzelfde? Aangezien TS die niet heeft vermeldt valt er weinig over te zeggen. En zelfs binnen de gemeente kunnen er onderling verschillen zijn per deelgebied.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:23 schreef 111210 het volgende:
Met wat dan? schutting is 2 meter, overkapping 3 meter op eigen terrein. Dat is dus gewoon binnen de regels.
Dichttimmeren, leuke klimop tegenaan en het ziet er allemaal weer fleurig uit.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:29 schreef Piles het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |