abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212427141
Hallo allemaal.

Ik woon al heel wat jaren met plezier in een koophuis, met buren geen intensief contact. Gewoon begroeten en af en toe een klein praatje, meer niet.

Onze buren zijn zeer actieve DIYers, maar het komt allemaal niet echt goed uit de verf. Op af en toe wat geluidsoverlast na hebben we daar ook geen last van.

Nu hebben ze alleen een overkapping direct tegen de schutting en de schuur aangebouwd. Onze schuren grenzen aan elkaar en daar staat een schutting tussen van 2 meter hoog. Helaas geen keurig mooie overkapping, maar weer een zelfverzonnen project. Ik baalde eerst een beetje, vooral omdat er vooraf geen overleg geweest is. Ik had het idee dat het bij de palen en het dak bleef, dus besloot het maar zo te laten.

We kwamen gisteren terug van vakantie en kwamen tot de ontdekking dat de hele zijde van de overkapping die grenst aan de schutting nu ook dichtgetimmerd is. En niet netjes, maar helaas weer met allemaal resthout. Het komt een meter boven de schutting uit en zit dus vol in ons zicht.

Iemand iets soortgelijks meegemaakt, of verstand hiervan? Kan ik hier iets tegen doen?
  woensdag 14 februari 2024 @ 19:22:07 #2
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_212427446
Vergeven geeft veel rust.
En Allah weet het het beste
pi_212427551
Tja, ik zou niet weten of je hier iets tegen kan doen. Als het al kan kost het je heel veel energie en is de relatie verpest.

Ik zou jouw kant netjes aftimmeren, zodat je hun rommel niet ziet. Lijkt me de makkelijkste oplossing.
En dan niet aan hun overkapping, maar je eigen schutting ophogen.
pi_212427571
Oh en doe eens een foto. We zijn natuurlijk wel benieuwd hoe de creatie er dan uitziet O-)
pi_212427907
quote:
Welke regels zijn er over schuttingen, heggen en andere erfafscheidingen?
Als de schutting, heg of andere erfafscheiding op uw grond staat, mag u bepalen wat u ermee doet. U moet zich wel houden aan de regels voor erfafscheidingen, zoals de maximale hoogte. Staat de erfafscheiding precies op de erfgrens, dan moet u afspraken maken met uw buren.

()
Hoogte erfafscheiding
Zorg dat u de erfafscheiding niet te hoog maakt:

Een schutting, muur of hek naast en achter een huis mag maximaal 2 meter hoog zijn. Vóór het huis is de maximale hoogte 1 meter.

https://www.juridischloke(...)ren/erfafscheiding/#
Heb je hier wat aan?

Maar, afdwingen van het ongedaan maken van overtredingen is nog weer heel wat anders dan de regels over wat mag...
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212428337
Laat er lekker een klimop tegenaan groeien.
pi_212428551
Ik denk dat je voor de verlaging naar 2 meter (als hij al hoger is) de relatie met de buren niet op moet offeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212428976
Ik voel een aflevering komen van F. visser
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_212429391
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:29 schreef Piles het volgende:
Tja, ik zou niet weten of je hier iets tegen kan doen. Als het al kan kost het je heel veel energie en is de relatie verpest.

Ik zou jouw kant netjes aftimmeren, zodat je hun rommel niet ziet. Lijkt me de makkelijkste oplossing.
Dit ja, niet lopen stressen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212429428
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:00 schreef Kiid het volgende:
Jaaaa! En met Victor Brand die dan quasi-naïeve vragen stelt en af en toe met puppy-ogen geschrokken in de camera kijkt
pi_212429430
Nou… ik zou dit toch echt niet zomaar klakkeloos accepteren.. Ben wel héél benieuwd naar hoe het er in het echt uitziet. Heb je een foto?
Alius aliud dicit
  roze woensdag 14 februari 2024 @ 21:33:15 #12
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_212429435
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:00 schreef Kiid het volgende:
Your beauty never ever scared me.
pi_212429497
Melden bij gemeente, kan handhaving aan de bak.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_212429621
Wat ik ooit begreep is dat een erfafscheiding (bij ons in de gemeente)niet hoger dan die 2 meter mag, maar een schuur of overkapping wel. Hier en bij het vorige huis ook van die foeilelijke dingen die boven de erfafscheiding uit steken, ik probeer er maar een hoog opgaande struik/boompje voor te zetten.
pi_212429994
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:38 schreef Chinless het volgende:
Melden bij gemeente, kan handhaving aan de bak.
Met wat dan? schutting is 2 meter, overkapping 3 meter op eigen terrein. Dat is dus gewoon binnen de regels.

Denk dat dit moeilijk doen om het moeilijk doen is. Zet er een boom, klimop of iets voor op je eigen stuk grond en je hebt er geen last meer van.

De tuin van onze buren is ook een grote tering zooi met halve bouwprojecten. En een opslag met van alles en nogwat. Ga me daar echt niet aan storen
pi_212430242
Sowieso aanschieten bij de gemeente die lijers.
U MAD?
pi_212430837
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 22:23 schreef 111210 het volgende:

[..]
Met wat dan? schutting is 2 meter, overkapping 3 meter op eigen terrein. Dat is dus gewoon binnen de regels.

Denk dat dit moeilijk doen om het moeilijk doen is. Zet er een boom, klimop of iets voor op je eigen stuk grond en je hebt er geen last meer van.

De tuin van onze buren is ook een grote tering zooi met halve bouwprojecten. En een opslag met van alles en nogwat. Ga me daar echt niet aan storen
Moet minimaal 1 meter van erfgrens af staan en daarnaast maximaal 2,5m hoog dus kan prima moeilijk doen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_212431372
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 23:57 schreef Chinless het volgende:

[..]
Moet minimaal 1 meter van erfgrens af staan en daarnaast maximaal 2,5m hoog dus kan prima moeilijk doen.
Ik lees overal 3 meter en binnen 2,5 meter van de achtergevel zelfs 4meter.

O.a.
https://gadero.nl/blog_hoe-hoog-mag-een-overkapping-zijn/
pi_212431580
quote:

[..]
Mag gewoon tegen de erfgrens: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212431680
quote:
2s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:49 schreef sigme het volgende:

[..]
https://www.juridischloke(...)ren/erfafscheiding/#
Heb je hier wat aan?

Maar, afdwingen van het ongedaan maken van overtredingen is nog weer heel wat anders dan de regels over wat mag...
Nee, een overkapping is geen erfafscheiding maar een bouwwerk. Voor bouwwerken gelden andere regels.
  donderdag 15 februari 2024 @ 07:50:04 #21
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212431775
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 07:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mag gewoon tegen de erfgrens: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/
Het belangrijkste uit dat artikel is de opmerking dat het per gemeente kan verschillen, en dat er wordt aangeraden om altijd ff contact op te nemen met de gemeente over je plannen.

Simpel stellen dat het tegen de erfgrens mag, is onjuist.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 15 februari 2024 @ 08:30:47 #22
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_212432114
Ik mis de gouden tip, ga met je buren in gesprek.
De mensen zijn gek geworden
pi_212432571
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 08:30 schreef Da hopman het volgende:
Ik mis de gouden tip, ga met je buren in gesprek.
He jakkes.
Tap tap tap
pi_212433357
quote:
18s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef Ilse.1991 het volgende:
Iemand iets soortgelijks meegemaakt
Ja. Ik heb ook zulke buren. Helaas. Het moet goedkoop, het moet snel en het ziet er niet uit.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212449155
Altijd lastig dit soort situaties. Een oorlog met je buren starten wil je niet, maar sommige mensen maken misbruik van die terughoudendheid. Je moet ook niet alles slikken. Ik zou het wel even benoemen, desnoods bel je daar met een sixpack bier aan en ga je op een luchtige manier het gesprek aan. Dan heb je in ieder geval je hart gelucht en je kan ook gewoon uitspreken dat je niet op een conflict uit bent en dat er in overleg een hoop kan.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:23:35 #26
3542 Gia
User under construction
pi_212449303
quote:

[..]
Klopt. Aangezien er een dak op zit wordt het gezien als een bouwwerk. Als het een open pergola was, dan was het 'tuinmeubilair'. Tuinmeubilair mag tegen de schutting aan, maar niet hoger dan 2,5 meter. Een bouwwerk mag op een afstand van 1 meter van de schutting 3 meter hoog zijn. Tenzij het vastzit aan de oorspronkelijke woning, dan mag je gewoon 3 meter hoog bouwen tegen de erfgrens. (Dacht dat het officieel 30 cm boven de verdiepingsvloer was, wat meestal neerkomt op 3 meter)

Ik zou hier geen ruzie om riskeren maar er iets tegenaan laten groeien. Echter, als ze daar dan vervolgens over gaan zeuren (blaadjes overlast) dan zou ik denken: dan maar ruzie.
pi_212450576
quote:
18s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef Ilse.1991 het volgende:
Ik baalde eerst een beetje, vooral omdat er vooraf geen overleg geweest is.
En waarom hadden ze dat precies moeten doen dan?
pi_212450795
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt. Aangezien er een dak op zit wordt het gezien als een bouwwerk. Als het een open pergola was, dan was het 'tuinmeubilair'. Tuinmeubilair mag tegen de schutting aan, maar niet hoger dan 2,5 meter. Een bouwwerk mag op een afstand van 1 meter van de schutting 3 meter hoog zijn. Tenzij het vastzit aan de oorspronkelijke woning, dan mag je gewoon 3 meter hoog bouwen tegen de erfgrens. (Dacht dat het officieel 30 cm boven de verdiepingsvloer was, wat meestal neerkomt op 3 meter)

Ik zou hier geen ruzie om riskeren maar er iets tegenaan laten groeien. Echter, als ze daar dan vervolgens over gaan zeuren (blaadjes overlast) dan zou ik denken: dan maar ruzie.
Ik kan toch echt nergens vinden dat een overkapping 1 meter van de erfgrens moet, wel dat het tegen de erfgrens aan mag: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/
https://www.unive.nl/rech(...)n/bouwen-op-erfgrens

quote:
Afstand tot de erfgrens
Het is mogelijk dat jouw bouwwerk op een bepaalde afstand van de erfgrens moet staan. Of dit zo is, hangt af van wat je precies wilt plaatsen.

Een uitbouw, overkapping, schuur of garage: er geldt geen minimale afstand. Je mag dus gewoon tegen de erfgrens aan bouwen.

Een bouwwerk met ramen, zoals een tuinhuis: heeft het bouwwerk ramen die uitkijken over het erf van jouw buren? Dan moet het op minimaal 2 meter afstand van de erfgrens staan.

Een muur: je mag een scheidsmuur tegen de erfgrens bouwen, maar niet zomaar óp de erfgrens. Doe je dit wel, dan staat de muur voor de helft op het erf van je buren.

Een airco: zonder vergunning mag je maximaal één airco aan de achtergevel van jouw woning bevestigen. De afstand tot de erfgrens moet minimaal 1 meter zijn en de oppervlakte van de airco mag maximaal 0,5 vierkante meter zijn.
Een overkapping mag echt gewoon tegen de erfgrens aan, tenzij de gemeente in een gemeentelijke verordening iets anders heeft vastgelegd.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:52:27 #29
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212450845
Er zijn wel wat opties

Ik zou met de buren gaan praten om te vragen of je iets tegen hun muur mag maken, wat jouw uitzicht verbetert. Je probleem is niet dat het er staat, maar dat je het niet netjes/mooi vind.

Mochten ze dat niet goedkeuren, dan verzin je iets moois om bovenop op de schutting vast te maken, zodat het mooier wordt.

Officieel is dit ophogen van je erfgrens, maar de buren zullen daar niets van zeggen.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:58:13 #30
3542 Gia
User under construction
pi_212450905
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik kan toch echt nergens vinden dat een overkapping 1 meter van de erfgrens moet, wel dat het tegen de erfgrens aan mag: https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/
[..]
Een overkapping mag echt gewoon tegen de erfgrens aan, tenzij de gemeente in een gemeentelijke verordening iets anders heeft vastgelegd.
https://www.betonpoerengi(...)ping-in-je-tuin-zijn
quote:
Met het vergunningsvrij bouwen van een overkapping krijg je te maken met de 2.5 meter zone. Komt het binnen 2.5 meter vanaf een woning te staan dan mag de overkapping maximaal 4 meter hoog worden. Buiten de 2.5 meter mag de overkapping maar 3 meter hoog worden als je hiervoor geen vergunning aan wilt vragen. Is het de bedoeling dat de overkapping vlak bij een erfgrens komt te staan? Dan geldt er zelfs maar een maximale hoogte van 2 meter. Op de erfgrens bouwen mag trouwens nooit, wel ertegenaan. Houd er echter wel rekening mee dat ook de eventuele achterzijde van een overkapping onderhoud nodig heeft. En de buren wil je natuurlijk ook liever te vriend houden. Overleg in ieder geval even of ze er problemen mee hebben dat je een overkapping in de buurt van de erfgrens wilt bouwen.
pi_212450919
quote:
Het mag dus volgens jouw tekst wel tegen de erfgrens aan, 2 meter hoog. TS heeft volgens mij nog niet gezegd dat het hoger dan dat is. Dat stond ook in mijn link trouwens:

quote:
Hoe hoog mag een overkapping zijn op de erfgrens?
Wil je zonder vergunning een overkapping tegen de erfgrens plaatsen, dan mag deze maximaal 2 meter hoog zijn.
Heb je kans dat ze het dicht maken, dan mag het hoger:
quote:
Hoe hoog mag een schuur zijn?
Als je zonder vergunning een schuurtje wilt bouwen tegen de erfgrens, dan mag het dak van de schuur maximaal 3 meter hoog zijn.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 14:04:17 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212450971
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het mag dus volgens jouw tekst wel tegen de erfgrens aan, 2 meter hoog. TS heeft volgens mij nog niet gezegd dat het hoger dan dat is. Dat stond ook in mijn link trouwens:
[..]
Heb je kans dat ze het dicht maken, dan mag het hoger:
[..]

OP: schutting is 2 meter hoog en het bouwsel steekt daar een meter bovenuit.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212450996
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ah, dan moeten de buren er een schuur van maken, dan mag het wel. Heb je alleen nog meer om tegenaan te kijken...
pi_212451008
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Niks aan de hand dus.

Ben wel benieuwd naar een fototje hoe het eruit ziet.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 15:14:12 #35
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_212451809
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:22 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
En waarom hadden ze dat precies moeten doen dan?
Dat is toch wel zo fatsoenlijk? Toen mijn ouders gingen verbouwen is mijn pa ook met de bouwtekening naar de buren gegaan. Scheelt een hoop gezeik.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_212452068
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:14 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]
Dat is toch wel zo fatsoenlijk? Toen mijn ouders gingen verbouwen is mijn pa ook met de bouwtekening naar de buren gegaan. Scheelt een hoop gezeik.
Het is wel zo fatsoenlijk en ik doe het zelf ook altijd.
Nu heb ik wel een goede of redelijke verstandhouding met de buren dus dat scheelt.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 16:56:25 #37
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212453106
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
[..]
Nogmaals, dat kan verschillen per gemeente. Er bestaan geen nationale regels over.

Zonder een adres van OP en het bestemmingsplan, welstandsnota, etc valt er over dit specifieke geval weinig te zeggen over wat wel of niet mag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212454901
Ik zou er een mooie leiboom voor zetten als het je stoort en er geen ruzie met de buren voor riskeren.
pi_212506911
quote:

Als je in je recht staat, sta je in je recht natuurlijk. Anders kan iedereen wel hun tuinen volrammen, dat is ook weer niet de bedoeling.

Ik heb op deze manier een dakterras laten verwijderen, ook een buur die eventjes ging klussen. Dat was trouwens nadrukkelijk tegen het bestemmingsplan in, dus had ik mijn recht aan mijn zijde.

Dit geval zeg ik: lastiger. Vaak is er een verscil tussen uit/aanbouw en een losstaand bouwwerk. Dit lijkt op het laatste zijn, en die is vaak ook wel gelimiteerd in hoogte.
pi_212506918
Oh god, bestemmingsplan heet nu omgevingsplan. Regels veranderen natuurlijk ook.
pi_212507291
@Ilse.1991 : nog een update? Of foto?
pi_212593863
Wij gaan dit voorjaar ook een aluminium overkapping (met open zijkanten en voorkant) plaatsen en dat zullen onze buren ook gaan zien. We informeren hun dat het gaat gebeuren maar ga ze niet vragen ofzo
pi_212594531
Wij hebben een kattenren geplaats tussen de 2 schuttingen in, 1 kant van de buren geinformeerd en die waren het ermee eens tot ze zagen dat de ren hoger werd als de schutting, de buurvrouw was toen iets minder blij.
Andere kant stond te koop.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 06:32:35 #44
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_212642908
pi_212645884
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 22:23 schreef 111210 het volgende:
Sinds wanneer zijn in elke gemeente de regels van het omgevingsplan hetzelfde? Aangezien TS die niet heeft vermeldt valt er weinig over te zeggen. En zelfs binnen de gemeente kunnen er onderling verschillen zijn per deelgebied.
pi_212656769
quote:

Dichttimmeren, leuke klimop tegenaan en het ziet er allemaal weer fleurig uit.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_212656992
Maar die schutting mag je waarschijnlijk niet ophogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')