quote:DAVOS - Een skiwinkel in het Zwitserse Davos heeft een besluit dat het geen ski’s en sleeën meer zou verhuren aan Joodse klanten teruggedraaid. De politie heeft een onderzoek ingesteld naar het voorval.
Op inmiddels verwijderde borden en posters in de etalage stond in het Hebreeuws dat de winkel niet langer sportartikelen zou verhuren aan ’onze Joodse broeders’. De winkel gaf verschillende incidenten als reden voor de borden. Zo zouden producten vaak niet worden geretourneerd en moest het personeel met enige regelmaat berghellingen afstruinen op zoek naar achtergelaten sleeën.
Velen vonden de zaak een schending van wetten tegen discriminatie en het aanzetten tot raciale of religieuze haat. Na een storm van protest werden de borden uiteindelijk weggehaald. De burgemeester van Davos, Philipp Weilhelm, zei volgens de BBC: „Alle vormen van antisemitisme, racisme en discriminatie moeten worden veroordeeld. Dit hoort niet thuis in Davos.”
De manager van de skiwinkel heeft zijn excuses aangeboden en zei dat Joodse klanten ’met onmiddellijke ingang’ weer welkom waren. Hij vond zijn boodschap ’slecht geformuleerd’. Zwitserse antiracismegroepen wijzen erop dat ’dergelijke aanvallen’ op bepaalde groepen ernstiger zijn dan ’onhandige bewoordingen’ en een ’klassiek teken’ is van discriminatie.
Het is niet de eerste keer dat Davos, de thuisbasis van het jaarlijkse World Economic Forum, in opspraak raakt door moeilijkheden met Joodse bezoekers. De badplaats annex ski-oord is populair bij de Joodse gemeenschap van Israël, maar het hoofd van een toeristenbureau zei dat er gevallen zijn geweest waarin bezoekers respectloos gedrag vertoonden tegen personeel. Er is een werkgroep opgericht om de spanningen aan te pakken.
Wat een bullshit.quote:Zwitserse antiracismegroepen wijzen erop dat ’dergelijke aanvallen’ op bepaalde groepen ernstiger zijn dan ’onhandige bewoordingen’ en een ’klassiek teken’ is van discriminatie.
Prima.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:10 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Wat een bullshit.
En verder, als een ondernemer herhaaldelijk problemen ondervind met een bepaalde groep mensen, dan mag die wmb besluiten deze groep niet meer te bedienen.
Moslims, Christenen, blanke mannen, zeehonden, allemaal geen uitzondering.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Prima.
Maar dan ook je bekkie dicht als hier een bordje op deuren staat: geen moslims! oid.
Waarom reageer je zo overtrokken?quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:11 schreef Red_85 het volgende:
En wie zijn die ja stemmers hier?
Goorlappen.
Ach dat is toch overal zo. In Turkije zijn het de Russen, in Spanje de Hollanders, in Nederland de Friezen etc.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:19 schreef Sodemieters het volgende:
Israëlische toeristen zijn vaak wel verschrikkelijk. Die denken dat de wereld om hen draait. Asociaal en arrogant.
Moet je ze dan expliciet allemaal als klant gaan weigeren? Mwah, ik denk dat je dat ook anders op kunt lossen. Reken maar een flinke borgsom bij de verhuur van die spullen.
Mensen die vinden dat je mag discrimineren op basis van godsdienst.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:11 schreef Red_85 het volgende:
Stelletje klootzakken.
Goorlappen.
Ikquote:Op woensdag 14 februari 2024 10:11 schreef Red_85 het volgende:
Stelletje klootzakken.
Goorlappen.
Russen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:19 schreef Sodemieters het volgende:
Israëlische toeristen zijn vaak wel verschrikkelijk. Die denken dat de wereld om hen draait. Asociaal en arrogant.
...
Waarom?quote:
Beter blijf je thuis.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Russen.
Indianen.
Chinezen.
Arabieren.
Fransen.
Engelsen.
Alle Amerikanen N en Z behalve Canadezen.
Friezen.
Allemaal goed voor een verpeste vakantie.
Van moslimkant naar joden verbaasd het me niks. Van de rest naar joden weer wel.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Mensen die vinden dat je mag discrimineren op basis van godsdienst.
Schrik je daar zo van, dat die mensen er zijn?
Omdat ik het er ergens wel mee eens benquote:
https://www.hln.be/buiten(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Zwitsers hotel vraagt joodse gasten om te douchen voor het zwemmen
In Israël is een polemiek losgebarsten over een Zwitsers hotel dat expliciet aan joodse gasten vraagt om eerst een douche te nemen alvorens het zwembad te betreden.
Het Aparthaus Paradies in de Zwitserse Alpen had aan de inkom van het zwembad een affiche opgehangen die zich specifiek richtte tot joodse mannen, vrouwen en kinderen. De directie nam dat initiatief nadat ze een klacht had ontvangen over twee joodse meisjes die zonder voorafgaande douche in het water waren gesprongen.
Koosjere diepvriezer
Daarnaast had de directie ook een affiche met een boodschap voor de joodse gasten bevestigd aan de diepvriezer van het hotel. Joodse gasten mogen de diepvriezer gebruiken om koosjer voedsel te bewaren, maar via de affiche wordt hen gevraagd enkel op welbepaalde momenten de diepvriezer te betreden.
"Hotel van de haat"
Een gast nam foto's van de affiches en plaatste ze op sociale media, waar het hotel meteen in het oog van de storm kwam te liggen. Viceminister van Buitenlandse Zaken Tzipi Hotolevy eiste meteen officiële excuses voor deze "antisemitische daad" en het Centrum Simon Wiesenthal vroeg aan de Zwitserse minister van Justitie om over te gaan tot sluiting van "het hotel van de haat".
"Beetje naïef"
Het hotel heeft de affiches inmiddels verwijderd. De directrice zit verveeld met de zaak, maar ontkent antisemitische sympathieën. "We hebben momenteel heel veel joodse klanten en ik merk op dat sommigen niet eerst een douche nemen voor het zwemmen. Aangezien andere gasten me vroegen iets te doen, heb ik een beetje op een naïeve manier deze affiche gemaakt. Ik had me beter gericht tot alle klanten van het hotel", erkende ze in de krant Blick.
Het Zwitserse ministerie van Buitenlandse Zaken deelde vandaag alvast mee dat Zwitserland tegenover de Israëlische ambassadeur heeft bevestigd dat het land "racisme, antisemitisme en alle vormen van discriminatie veroordeelt".
Indianen?quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Russen.
Indianen.
Chinezen.
Arabieren.
Fransen.
Engelsen.
Alle Amerikanen N en Z behalve Canadezen.
Friezen.
Allemaal goed voor een verpeste vakantie.
Nouja ... Een groot deel van de Nederlandse bevolking (en volgens mij relatief gezien een nog groter deel van FoK!) heeft in november nog aangegeven dat ze discriminatie op basis van godsdienst prima vinden.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Van moslimkant naar joden verbaasd het me niks. Van de rest naar joden weer wel.
Kan je ook even uitgebreider verklaren waarom?quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
Omdat ik het er ergens wel mee eens ben
Het lijkt me nogal voor de hand liggen tbhquote:Op woensdag 14 februari 2024 10:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kan je ook even uitgebreider verklaren waarom?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |