Nee,als het nu al te warm is moet april niet ineens mokerkoud worden. Hoewel ik dat lekker vind gat dat niet tof zijn voor mijn planten en moestuinquote:Op donderdag 15 februari 2024 10:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat zou dan nog een klein beetje goed nieuws zijn, maar het lijkt me sterk.
Binnen zeker? Werkelijk waar nog nergens struiken of planten gezien waar noemenswaardig blad aan zit. Heb net hortensia zitten snoeien.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:39 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
In De Bilt 4.4 graden warmer dan gemiddeld de afgelopen 30 jaar. Dan is vandaag nog niet meegeteld, dus zeg tot nu ruim 4.5 graden warmer dan normaal.
Dat is meer dan dubbel zo warm als februari zou moeten zijn.
Bizar eigenlijk. Hortensia's staan hier over twee weken goed in het blad al.. eerste blaadjes zijn al een paar dagen uit de knoppen. En dan gaat het in maart vriezen en alles kaputt.
April te koud is helemaal geen goed nieuws. Echt iets waar niemand op zit te wachten. Net als vorig jaar. Wat een knake april was datquote:Op donderdag 15 februari 2024 10:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat zou dan nog een klein beetje goed nieuws zijn, maar het lijkt me sterk.
Hij woont zeker in Maastricht waar het altijd warm en zonnig is.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:46 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Binnen zeker? Werkelijk waar nog nergens struiken of planten gezien waar noemenswaardig blad aan zit. Heb net hortensia zitten snoeien.
Nee hoor, gewoon in de tuin. Het is nog niet veel, maar overal zitten knoppen en best wel wat knoppen zijn al een paar dagen gewoob blaadjes. Gaat hard met deze temperaturen, iedere dag zie je nu verschil.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:46 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Binnen zeker? Werkelijk waar nog nergens struiken of planten gezien waar noemenswaardig blad aan zit. Heb net hortensia zitten snoeien.
Noord-Limburg, tussen de stations Arcen en Ell. Death Valley van NLquote:Op donderdag 15 februari 2024 11:00 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hij woont zeker in Maastricht waar het altijd warm en zonnig is.
De vlinderstruik hier achter heeft idd al knoppen met blad.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:46 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Jajaja, jij wil kou, we weten het.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
Het is gewoon statistisch gezien veel te warm voor de tijd van het jaar en dat kan forse negatieve gevolgen hebben voor de natuur. Hopelijk blijft het dan maar wat 'warm'.
Wat ons gevoel over de temperatuur is, dat is een ander thema.
Overigens ook alweer hommels/wilde bijen actief in de tuin.
Vlinderstruik schiet wel sneller nieuw blad. Soms in het najaar al.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:10 schreef aloa het volgende:
[..]
De vlinderstruik hier achter heeft idd al knoppen met blad.
Nee, een temperatuur die dubbel zo warm is als gemiddeld is gewoon niet normaal. En kan ook gewoon fikse gevolgen hebben voor de natuur én oogsten. Dat heeft niks met mijn persoonlijke wensen te maken. Maar je lijkt alleen altijd maar daar op te kunnen wijzen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jajaja, jij wil kou, we weten het.
Ook in de winter zijn warmere periodes normaal. Zeker als je richting maart gaat.
Februari te warm is ook kut, dus ach. Ik heb het grafiekje van april vorig jaar niet meer in mijn hoofdquote:Op donderdag 15 februari 2024 10:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
April te koud is helemaal geen goed nieuws. Echt iets waar niemand op zit te wachten. Net als vorig jaar. Wat een knake april was dat
Ruim een graad te koud, dat is ook vrij fors. Zeker gezien we in april juist op mooi lenteweer hopen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Februari te warm is ook kut, dus ach. Ik heb het grafiekje van april vorig jaar niet meer in mijn hoofd
Vandaag is even extreem ja, maar dubbele cijfers had je ook in de jaren 60 al in februari. Niks abnormaals aan. Jij zit continu te zeuren dat het te warm is, dus waarom zou dit niets te maken hebben met je persoonlijke voorkeur?quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nee, een temperatuur die dubbel zo warm is als gemiddeld is gewoon niet normaal. En kan ook gewoon fikse gevolgen hebben voor de natuur én oogsten. Dat heeft niks met mijn persoonlijke wensen te maken. Maar je lijkt alleen altijd maar daar op te kunnen wijzen.
Ik vind het vandaag prima weer, maar het is gewoon te warm voor de tijd van het jaar.
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2024/februariquote:Op donderdag 15 februari 2024 11:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vandaag is even extreem ja, maar dubbele cijfers had je ook in de jaren 60 al in februari. Niks abnormaals aan. Jij zit continu te zeuren dat het te warm is, dus waarom zou dit niets te maken hebben met je persoonlijke voorkeur?
En dubbel zo warm
Jij bent af.
Viel me op laatst.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:40 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Vlinderstruik schiet wel sneller nieuw blad. Soms in het najaar al.
Bijna 4.5 graden warmer dan normaal idd.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:59 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2024/februari
1990 - 2020 gemiddeld 3.9 graden in februari. We zitten - zonder vandaag op 8.3 graden. Dus ja, meer dan dubbel zo warm.
En dat heeft gevolgen voor de natuur. Ik vraag me werkelijk waar af hoe jij uit de post waarop je had gereageerd de 'conclusie' trekt dat ik het liever kouder heb voor mijn eigen.
Ik vind 15 graden met zon perfect weer. Ik vind -5 met zon ook perfect weer. Ik vind 25 graden met zon kut ja, maar dat gun ik iedereen wel hoor.
Maar wel op de goede momenten ivm de grsteldheid van onze broze natuur. Ontkennen dat februari gewoon veel te warm is, dan ben je pas echt af.
Echt, leer het verdomme verschil tussen langjarig gemiddelde en het weerquote:Op donderdag 15 februari 2024 11:59 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2024/februari
1990 - 2020 gemiddeld 3.9 graden in februari. We zitten - zonder vandaag op 8.3 graden. Dus ja, meer dan dubbel zo warm.
En dat heeft gevolgen voor de natuur. Ik vraag me werkelijk waar af hoe jij uit de post waarop je had gereageerd de 'conclusie' trekt dat ik het liever kouder heb voor mijn eigen.
Ik vind 15 graden met zon perfect weer. Ik vind -5 met zon ook perfect weer. Ik vind 25 graden met zon kut ja, maar dat gun ik iedereen wel hoor.
Maar wel op de goede momenten ivm de grsteldheid van onze broze natuur. Ontkennen dat februari gewoon veel te warm is, dan ben je pas echt af.
En waar stel ik dat dan?quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Echt, leer het verdomme verschil tussen langjarig gemiddelde en het weer
Ik kan geen enkele winter in de jaren 60 vinden dat de 10 geen enkele keer bereikt is in januari of februari. Verklaar dat met je langjarig gemiddelde.
Dan zeg je dat in plaats van "Nee, een temperatuur die dubbel zo warm is als gemiddeld is gewoon niet normaal.".quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
En waar stel ik dat dan?
Ik heb het over februari als geheel dat gewoon (veel) te warm is voor de natuur.
Misschien moet je posts ervoor lezen, dan was het vrij duidelijk dat we het over een maandgemiddelde hadden...quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan zeg je dat in plaats van "Nee, een temperatuur die dubbel zo warm is als gemiddeld is gewoon niet normaal.".
Het is heel normaal om warme dagen in januari en februari te hebben, en dit is gewoon weer ouderwets selectief statistiek toepassen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |