De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Langdurige, gerichte operaties op Hamas gecombineerd met verbeteringen in de eigen defensie hadden volstaan.
Ja ik weet het, het is moelijk. Hamas heeft tunnels, ze lopen niet met uniforms rond en ze schuilen tussen burgers. En toch moet je met precisie en geduld handelen. Als er een terrorist in jouw flatgebouw woont dan wordt jouw flatgebouw ook niet volledig opgeblazen. Zou wel makkelijker en sneller zijn, maar toch komt er dan een speciale eenheid die met een plan een precisieoperatie uitvoert.
Israël heeft alle middelen en intel om het te doen. De gijzelaars bevrijden is de enige legitieme reden waarom haast geboden is... maar ook het bevrijden van de gijzelaars gaat niet heel lekker dus daar kan Israël ook niet naar wijzen als verrechtvaardiging van het huidige handelen. De enige conclusie die ik kan trekken is dat er een hoop vergelding, lesje leren en kopje kleiner maken van alle Palestijnen bij zit. Dat Netanyahu baat heeft bij het voortduren van deze "oorlog" helpt ook niet mee.
Waarom ben jij van mening dat het de taak van het IDF is om Palestijnse burgers te beschermen? Dat is aan hun eigen defensie, Hamas in dit geval.
De enige taak van het IDF is het beschermen van Israël en haar inwoners. Ze hebben geen enkele verantwoording voor de Palestijnse bevolking, maar toch nemen ze die in al hun humaniteit. Want wees eerlijk, als de Joden zulke beesten waren als jij het wil en wenst te doen voorkomen had deze oorlog binnen drie dagen afgerond kunnen zijn, inclusief verlies van de gijzelaars, maar goed beesten zijn beesten.
Gaza is niet voorzien van een bommentapijt en is niet één radioactieve vlakte, Integendeel, Israël waarschuwt en geeft de bevolking ruimte om te evacueren, ze offeren hun eigen kinderen om zo min mogelijk slachtoffers te maken en toch hun doel te bereiken, namelijk het bevrijden van alle gijzelaars en het vernietigen van Hamas.
Kennelijk heb jij niet het fatsoen om al deze offers van Israël op waarde te schatten, dat is een armoede waar ik geen woorden voor heb. Ik weet wel dat ik mezelf diep zou schamen, werkelijk man.
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Als je denkt dat Israel uberhaupt een groepje special forces kan droppen om gijzelaars te bevrijden of terroristen uit te schakelen in hartje gaza zonder grondinvasie of dat een paar gerichte bommen enig effect hebben op hamas dan snap je er echt niks van. Vergis je je met de west bank? Heb je je niet ingelezen in het conflict? Probeer je expres te trollen?
Het kan wel maar het vergt tijd, moeite en is risicovol. Wat Israël nu doet is makkelijk en veiliger voor hun zelf maar dus wel ten koste van 25k+ onschuldige doden en miljoenen levens overhoop. Dat het niet zou kunnen is onderdeel van propaganda.
[..] Ik maak onderscheid tussen aanslag en aanval omdat bij een aanval er een serieuze kans is op gebiedsverovering en/of het omver gooien van de overheid en/of het uitroeien van een volk. Hamas is tot geen enkele van deze dingen in staat. Daarnaast zijn Hamas terroristen. Terroristen plegen aanslagen.
Waar haal je deze definitie vandaan? En op 7 oktober heeft hamas gebied in israel veroverd voor een paar uur dus volgens je eigen definitie is het dus gewoon een aanval?
[..] Het kan wel maar het vergt tijd, moeite en is risicovol. Wat Israël nu doet is makkelijk en veiliger voor hun zelf maar dus wel ten koste van 25k+ onschuldige doden en miljoenen levens overhoop. Dat het niet zou kunnen is onderdeel van propaganda.
Ik denk dat je iets te veel call of duty hebt gespeeld.
[..] Het kan wel maar het vergt tijd, moeite en is risicovol. Wat Israël nu doet is makkelijk en veiliger voor hun zelf maar dus wel ten koste van 25k+ onschuldige doden en miljoenen levens overhoop. Dat het niet zou kunnen is onderdeel van propaganda.
Dringt maar niet tot je door dat israel gewoon vierkant poep heeft aan de 'grote geopolitieke denker' die een paar 1000Km verderop wel ff bepaald dat die extra doden die zulks risicovol opereren oplevert 'de moeite waard is', is het niet.
Het is je vaker uitgelegd hé, israel heeft geen verantwoordelijkheid richting de palestijnse bevolking.
[..] Waar haal je deze definitie vandaan? En op 7 oktober heeft hamas gebied in israel veroverd voor een paar uur dus volgens je eigen definitie is het dus gewoon een aanval?
Er was nul kans dat ze dat gebied zouden kunnen behouden.
[..] Ze hebben het behouden voor een paar uur. Hoe lang moeten ze het behouden volgens jouw definitie? Dit wordt wel ingewikkeld.
Het wordt niet ingewikkeld, je zit te muggenziften. Je begrijpt toch wel het verschil tussen een terroristische aanslag en een aanval om daadwerkelijk de ander te verslaan? Je begrijpt toch wel dat Hamas nooit Israël had kunnen verslaan op 7 oktober en dat Hamas dat zelf ook wist?
Het valt me op dat heel veel mensen heel precies weten aan welke kant ze moeten staan in problemen tussen Israël en de Palestijnen.
Die aanval van Hamas op Israël is terrorisme, dat Israël terugslaat vind ik volkomen terecht.
Maar het geweld dat nu al maanden op Gaza wordt losgelaten, daar kan ik niet achter staan, daar vallen me gewoon veels teveel doden voor.
Ik weet niet wat de oplossing is voor de lange termijn, maar de huidige destructie in Gaza gaat niet voor een oplossing zorgen.
Het aanblijven van Hamas in Gaza zal natuurlijk óók niet voor een oplossing zorgen.
En het nog altijd aanblijven van Netanyahu zal Israël weer niet vooruit helpen.
Het is jammer dat een betekenisvolle vredesbeweging helemaal kapot is gemaakt door al het geweld. Het zou goed zijn als iemand met het aanzien/gezag als een Mandela zou opstaan onder zowel de Palestijnen als Israeli, radicaal tegen geweld.
Maar dat gaat niet gebeuren, het is naïef en daarom hopeloos.
[..] Het wordt niet ingewikkeld, je zit te muggenziften. Je begrijpt toch wel het verschil tussen een terroristische aanslag en een aanval om daadwerkelijk de ander te verslaan? Je begrijpt toch wel dat Hamas nooit Israël had kunnen verslaan op 7 oktober en dat Hamas dat zelf ook wist?
Helaas komt dan om de hoek kijken, dat als jij denkt dat je wel ff krijgje kan gaan spelen, je 0,0 poot hebt om op te staan, als je tegenstander met gelijke munt terug slaat, en dan ook nog eens f*ckin veel beter in dat krijgje spelen is.
Deze hele Shit show is alleen maar om Hamas te vernietigen niet waar? Hamas zou alleen maar hun wapens neer moeten leggen en dan zoude we vrede krijgen niet waar?
Israel's Settler Government Seeks to Quietly Take Over East Jerusalem as War Rages in Gaza
Two days after the Hamas attack, the Jerusalem District Planning and Building Committee approved a plan for a new Jewish neighborhood, Kidmat Tzion, adjacent to the Palestinian neighborhood of Ras al Amud. The proposal's security annex includes directives for a perimeter fence, patrol routes, armored vehicles and security cameras with facial recognition.
It has now become evident that it was just the start. Since the October 7 attack, the government has done everything it can to advance the development of Jewish neighborhoods in the heart of Palestinian East Jerusalem. To do that, it has taken measures never seen since the city was reunited in 1967.
Israeli Border Police officers filmed attacking Arab journalist in East Jerusalem Nir Hasson has revealed that the government is advancing plans for another neighborhood, the fourth, this one called Nofei Rachel. The Justice Ministry, headed by Yariv Levin, is the key figure in this undertaking.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Het wordt niet ingewikkeld, je zit te muggenziften. Je begrijpt toch wel het verschil tussen een terroristische aanslag en een aanval om daadwerkelijk de ander te verslaan? Je begrijpt toch wel dat Hamas nooit Israël had kunnen verslaan op 7 oktober en dat Hamas dat zelf ook wist?
Dus omdat hamas Israel nooit volledig had kunnen verslaan heeft Israel niet het recht volgens jou om oorlog te voeren?
Je schuift, je bent niet duidelijk. Ik probeer je te begrijpen maar je komt elke reactie met een toevoeging of met een andere voorwaarde.
[..] Nee, echt stuitendheid van een bijzonder ranzige vorm.
Meneer de toetsenbord symphatisant heeft 0 skin in the game. Gewoon 0.
Maar weet hier wel te verkondigen dat die extra doden die het aan israelische kant oplevert, maar 'moeten dan, voor het grotere goed'.
Ik heb inderdaad makkelijk praten met 0 skin in the game maar dat geldt voor ons allemaal in dit topic denk ik. En juist als je geen skin in the game hebt kun je dingen beter overzien omdat je niet gehinderd wordt door haat, wraak en dat soort dingen. Wel skin in the game hebben is daarintegen geen excuus om van alles maar te mogen. Je moet blijven wikken en wegen en men moet zich aan internationale regels blijven houden.
[..] Nee hoor, ik zie Palestijnen gelijkwaardig en volwaardig net als Nederlanders, Israëliërs, Noren, Italianen, Kenianen etc. Ik troetel niemand.
Je negeert alleen de aantoonbare culturele verschillen tussen deze volkeren. Een cultuur die is gebaseerd op antisemitisme, radicale Islam, terrorisme en martelaarschap is inferieur aan ongeveer elke andere cultuur.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Dus omdat hamas Israel nooit volledig had kunnen verslaan heeft Israel niet het recht volgens jou om oorlog te voeren?
Juist. Israël is een reus, Palestina een dwerg. Wat Hamas op 7 oktober deed was verschrikkelijk maar staat niet in verhouding met de tegenreactie van Israël. Dat is mijn punt al tijden. Biden is het tegenwoordig ook met me eens.
Op dinsdag 13 februari 2024 17:24 schreef Ronald-Koeman het volgende: Ik heb inderdaad makkelijk praten met 0 skin in the game maar dat geldt voor ons allemaal in dit topic denk ik. En juist als je geen skin in the game hebt kun je dingen beter overzien omdat je niet gehinderd wordt door haat, wraak en dat soort dingen.
Dan ben je ook niet gehinderd door realisme, blijkbaar.
Want ik kan je op een papiertje geven dat als israel de keuze heeft tussen uitkomst A met 10 IDF doden, of diezelfde uitkomst A met 1000 palestijnse doden, dat ze voor de 2de optie kiezen.
Dat zou letterlijk elke strijdende partij in welke conflict dan ook, kiezen.
Maar het concept dat israel in de race zit om haar eigen bevolking te beschermen, desnoods ten koste van die ander, ipv proberen te voldoen aan het wereldbeeld van een toetsenbord held aan de andere kant van de wereld, snap je niet.
Op dinsdag 13 februari 2024 17:20 schreef Hatseflats22 het volgende: Het valt me op dat heel veel mensen heel precies weten aan welke kant ze moeten staan in problemen tussen Israël en de Palestijnen.
Die aanval van Hamas op Israël is terrorisme, dat Israël terugslaat vind ik volkomen terecht.
Maar het geweld dat nu al maanden op Gaza wordt losgelaten, daar kan ik niet achter staan, daar vallen me gewoon veels teveel doden voor.
Ik weet niet wat de oplossing is voor de lange termijn, maar de huidige destructie in Gaza gaat niet voor een oplossing zorgen.
Het aanblijven van Hamas in Gaza zal natuurlijk óók niet voor een oplossing zorgen.
En het nog altijd aanblijven van Netanyahu zal Israël weer niet vooruit helpen.
Het is jammer dat een betekenisvolle vredesbeweging helemaal kapot is gemaakt door al het geweld. Het zou goed zijn als iemand met het aanzien/gezag als een Mandela zou opstaan onder zowel de Palestijnen als Israeli, radicaal tegen geweld.
Maar dat gaat niet gebeuren, het is naïef en daarom hopeloos.
Nee het gaat er voor mij om dat je wel of niet begrijpt wat er gebeurde 7 oktober.
het was puur terrorisme, dehumaniserend terreur dat uren duurde, waar vrouwen en kinderen werden verkracht en geëxecuteerd, er is geen begrip voor mensen die het kennelijk leuk vinden om borsten af te snijden en dit hysterisch gillend uit te zenden.
Israél zelf, die toestand daar, ik heb Achille lauro gezien, het is altijd ellende. Het probleem zit het met mensen en West europa, in Nederland nota bene, die het geheel legitiem vinden om op straat en weet ik waar te gaan scanderen dat alle joden dood moeten. Dat moeten we niet pikken, niet als het om joden gaat en niet als het om circusartiesten gaat.
Dat heet beschaving, je dient solidair te zijn met simpele regels als ik zal geen tieten afsnijden of hier hossend gebak over gaan uitdelen.
Hele simpele logische regels, wat je verder in je prive leven doet moet jij zien, doekje over je hoofd of in je blote bips door het bos dansen met je bezem, je kijkt maar hoe geschift je wil zijn, mij heb je er niet mee.
Maar met het openlijk scanderen tot uitroeien van bevolkingsgroepen wel, snap je?
Terroristen daarentegen, die mag je van mij dan weer wel compleet doodwensen.
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
[..] Juist. Israël is een reus, Palestina een dwerg. Wat Hamas op 7 oktober deed was verschrikkelijk maar staat niet in verhouding met de tegenreactie van Israël. Dat is mijn punt al tijden. Biden is het tegenwoordig ook met me eens.
Op welke manier staat het niet in verhouding? Welke metrics gebruik je hier?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio