abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212399174
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ben jij nou pro-Hamas of anti-semiet? Ik weet het niet meer als ik zo je rants hier lees.
Oh ja dat is het natuurlijk. :D

Als je het gedrag van Israël niet goedkeurt dan moet je wel in één van die twee hokjes passen natuurlijk.
pi_212399190
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:32 schreef HiZ het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dit?
Hamas hield mensen in het noorden tegen toen Israel ze opriep naar het zuiden te gaan. Ze beschoten zelf een aantal keren mensen om te voorkomen dat ze zouden vertrekken.

Hamas' enige kans op overleving is veel burgerdoden zodat men in het westen gaat jammeren dat Israel moet stoppen.
pi_212399204
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dat Egypte op vier benen of meer loopt? Ze bewaken de grens, verder doen ze toch niks? (Behalve hulpgoederen toelaten maar dat verandert niet)

En IDF wil alle miljoen+ vluchtelingen herlokaliseren voor Egypte? Je bent de eerste die ik dit heb zien of horen zeggen
Egypte liep de jaren voor de oorlog ook al op meerdere benen en daarmee bedoel ik dat zij gewoon vaker dan eens 'moeilijk vervoer' (lees verboden vervoer via Israël) toeliet via haar grenzen. Het was gewoonweg makkelijker om via Egypte de goederen- en aanlevering van materialen te krijgen.

Rafah is dan ook niet voor niets te stad van de meeste opslaghuizen in het Gazagebied - het is een best groot uitgestrekt gebied waar de bewoners er een goede band hadden/hebben met de Egyptische kant van handel en doorvoer. Via Egypte is dan ook veel eerder daarvoor de input van de Moslimbroederschap ontstaan (naast Koeweit via Egypte en dergelijke - de andere kant van Syrië en Libanon of Jordanië) en dus heeft Egypte nu eenmaal een zeer positief sentiment altijd gehad voor de Gazanen.

Dus waar mijn opmerking met name over ging is dus ook de wens van veel van de gevluchte Gazaanse mensen, die toch uitkwam bij Rafah - hun wens tot veiligheid: zij het familie die er zit (vaak het geval) zij het de gedachte dat het nu eenmaal te eerste plek kan worden waar vluchten echt mogelijk zou worden.

Lange tijd was het dan ook (onder omstandigheden) vrij rustig in Rafah. De donderslag van Nethanyahu om dus ook Rafah te willen ontruimen (vanwege natuurlijk de oorlogsmotieven die het hen bied) heeft de druk op Egypte toe laten nemen in deze oorlogstrijd.

Waarom dat belangrijk is? Tot op heden wilde Egypte liever haar handen niet verder branden dan noodzakelijk was en afwachten hoe de wending geopolitiek zou gaan. Alleen nu moet Egypte onder diezelfde geopolitieke druk wel mee onderhandelen en mee beslissen.

Dan nog verder: zoals gebruikelijk in oorlogssituaties worden hulporganisaties geïnformeerd via verschillende kanalen dat het beter is om "de spullen op te pakken of te herplaatsen" - in dit geval zijn veel verschillende hulporganisaties dat gaan doen.

Wat daardoor wel mogelijk was schijnbaar, is het plaatsen van 4 extra veld/noodhospitalen (wellicht een deal, maar dat is invullen van mijn kant).

[ Bericht 0% gewijzigd door HannahVrede op 12-02-2024 13:38:09 ]
pi_212399213
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:38 schreef Tarado het volgende:

[..]
Ze speculeren en dat is nogal broos vind ik, dat kan een rechter niet doen, die moet alleen gebaseerd op feiten oordelen.
Er staat: dat er een duidelijk risico bestaat dat

Waaruit dat ‘duidelijke risico’ bestaat weten we nu niet, wellicht omdat bij het ICJ een zaak loopt. De schijn tegen hebben of het feit dat een straaljager in een dichtbevolkt gebied niks kan zonder onschuldigen te raken is al snel voldoende lijkt het, zeg ik zonder enige juridische kennis
pi_212399230
quote:
10s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:40 schreef Chadi het volgende:

[..]
Oh ja dat is het natuurlijk. :D

Als je het gedrag van Israël niet goedkeurt dan moet je wel in één van die twee hokjes passen natuurlijk.
Nou, ik zie je vooral Hamas verdedigen op bepaalde momenten, en op andere momenten ben je volledig op het orgel aan het gaan over het slechte Israël.

Dus ja, ik denk dat je 1 van de 2 of misschien wel beide bent. Vind je dat erg dan, als dat boven water komt?
  maandag 12 februari 2024 @ 12:45:07 #256
131800 Tarado
capô de fusca
pi_212399234
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:43 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Er staat: dat er een duidelijk risico bestaat dat

Waaruit dat ‘duidelijke risico’ bestaat weten we nu niet, wellicht omdat bij het ICJ een zaak loopt. De schijn tegen hebben of het feit dat een straaljager in een dichtbevolkt gebied niks kan zonder onschuldigen te raken is al snel voldoende lijkt het, zeg ik zonder enige juridische kennis
Dat is toch heel mager, als ik een auto koop bestaat er ook een duidelijk risico dat ik er iemand mee dood kan rijden.
pi_212399236
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:38 schreef Tarado het volgende:

[..]
Ze speculeren en dat is nogal broos vind ik, dat kan een rechter niet doen, die moet alleen gebaseerd op feiten oordelen.
Feiten zijn best wel goed aanwezig. 12.000 kinderen in 3 maanden lijkt me een goede indicator. 100+ journalisten lijkt me ook wel een goede indicator, bijna alle ziekenhuizen , 1,3 miljoen vluchtelingen. Vele uitspraken die openlijk spreken over het begaan van dit soort misdaden... ja denk dat de rechter goed heeft gehandeld.
pi_212399241
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nou, ik zie je vooral Hamas verdedigen op bepaalde momenten, en op andere momenten ben je volledig op het orgel aan het gaan over het slechte Israël.

Dus ja, ik denk dat je 1 van de 2 of misschien wel beide bent. Vind je dat erg dan, als dat boven water komt?
Als wat boven water komt?
pi_212399261
Volgens Israel zijn er 2 gijzelaars bevrijd.

Israëlische aanvallen op Rafah, twee gijzelaars bevrijd
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212399263
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:19 schreef Chadi het volgende:

[..]
Die eenzijdige blik weer. Het is allemaal Hamas en Israel treft geen blaam. Heb je nog bewijzen van de UNWRA leden die beschuldigd werden of is dat net als met de 40 onthoofde babies met het water mee gespoeld? Net als de bewijzen van Al shifa hospital dat een commando centrum zou zijn geweest maar waarvoor tot vandaag geen bewijs is geleverd.
Misschien mis je de beelden maar het IDF heeft het daar op weerloze mensen gemunt. De beelden liegen er niet om. Laatst ook in het nieuws hier omdat ze er niet omheen konden een 6 jarige die uren lang beschoten is in een auto tot er niemand meer overbleef inclusief ambulance en hulpverleners waarvan ze wisten dat die aanwezig zouden zijn en die toestemming hadden om aanwezig te zijn. Allemaal Hamas.. Hamas..

Hoe wil je Rafah ontruimen?
Ook nog zo: bewijzen van inmenging van de UNRWA in verkeerde zaken zijn er te over. Het item over de 'datacenter' die er gevonden in onder het UNRWA is er maar eentje van natuurlijk.

Maar laten we er voor het gemak van de conversatie vanuit gaan dat het UNWRA geen blaam treft (om maar met jouw woorden te spreken)

Dan vraag ik mij af waar ze nu zijn in het hulp gebied dan? Ik heb ze niet meer aanwezig gezien tijdens grote hulpgoederen leveringen. Ineens geen blauwe jassen meer? Ineens is er dus teveel angst opgekomen onder de bevolking zelf om uit te komen voor UNWRA?

Laat mij de vraag stellen, waarom zou je dat doen onder de bevolking die je wil helpen dan? De bekende UN vestjes hebben toch eigenlijk altijd gezorgd voor eht vaste neutrale aanspreekpunt in tijden van oorlog? Het vaste UN-punt is toch altijd een verstevigde vesting van onderdak gebleven in oorlogssituaties?

Maar nu dan, wat nu? En daar ging mijn hopeloosheid dus ook over die ik omschreef op de Frontpage.

Jij vindt mij overdrijven en deed mijn gedeelde vragen (en angst) af als overdrijven. Maar het lijkt mij toch inmiddels wel duidelijk dat - hoe ik schrijf en over de Palestijnse mensen over wie ik het het, toch echt minder zwart-wit denken is dan jouw reactie op mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door HannahVrede op 12-02-2024 13:19:35 ]
pi_212399277
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:13 schreef Chadi het volgende:

[..]
Hamas heeft nu ook een Data center? Hahahaha :D Voor wat? om hun personeelszaken te doen?
Ja, gewoon glashard ontkennen, hé?

Weer een gevalletje: ik wil het gewoon niet horen, dus verklaar ik dat 'er geen bewijs' is?
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  maandag 12 februari 2024 @ 12:49:46 #262
131800 Tarado
capô de fusca
pi_212399286
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:45 schreef Chadi het volgende:

[..]
Feiten zijn best wel goed aanwezig. 12.000 kinderen in 3 maanden lijkt me een goede indicator. 100+ journalisten lijkt me ook wel een goede indicator, bijna alle ziekenhuizen , 1,3 miljoen vluchtelingen. Vele uitspraken die openlijk spreken over het begaan van dit soort misdaden... ja denk dat de rechter goed heeft gehandeld.
Lijkt jou ja, dat zijn geen feiten maar eenzijdige berichten en dan nog moet het gaan over wat er met deze vliegtuigen specifiek gedaan is.
pi_212399299
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:47 schreef Digi2 het volgende:

Volgens Hamas kwamen daar onschuldige burgers bij om het leven. Waarom die bij gijzelaars in de buurt waren is me overigens een raadsel.
pi_212399317
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:45 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dat is toch heel mager, als ik een auto koop bestaat er ook een duidelijk risico dat ik er iemand mee dood kan rijden.
waardeloze metafoor.

Ik heb geprobeerd om jouw metafoor aan te passen, maar dan ga ik op woorden of zogenaamd achterliggende gedachte gepakt worden terwijl voor die ene zin van de rechter eigenlijk geen metafoor nodig is
pi_212399337
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:51 schreef Ulx het volgende:

[..]
Volgens Hamas kwamen daar onschuldige burgers bij om het leven. Waarom die bij gijzelaars in de buurt waren is me overigens een raadsel.
Hoe onschuldig 'burgers' zijn als ze zich zo dicht in de buurt van de gijzelaars bevonden?
Ik vind dat nogal twijfelachtig.
pi_212399379
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 10:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hoe werkt dit eigenlijk. Bedoel, in hoeverre heeft de politiek zich te houden aan uitspraken van het gerechtshof over geopolitieke zaken?
Het gaat om een algemene doorvoervergunning (NL009) voor de F-35 onderdelen. De onderdelen zijn Amerikaans eigendom. Dit type vergunning wordt vooral gebruikt bij doorvoer naar niet controversiële bondgenoten om de export te vergemakkelijken zodat niet iedere keer een aparte vergunning voor ieder onderdeel moet worden afgegeven. De vergunning had niet zonder meer gebruikt mogen worden voor de doorvoer naar Israël.

Het gerechtshof heeft blijkbaar geoordeeld dat Buitenlandse zaken de doorvoerregeling opnieuw had moeten toetsen vanwege het risico op het schenden van humanitair oorlogsrecht in Gaza. De Staat zal in cassatie gaan maar het gerechtshof heeft gesteld dat de leveringen in de tussentijd stop gezet moeten worden en daar zal de Staat zich aan moeten houden. De rechter zegt eigenlijk (wederom) dat de overheid haar eigen regels beter had moeten naleven.

Ik denk dat er nu door juristen haastig gezocht wordt naar een oplossing die de schade voor Nederland beperkt.

Misschien dat er nu snel een nieuwe vergunning wordt opgesteld specifiek voor Israël waarbij een afweging wordt gemaakt dat bijvoorbeeld de F-35 bijdraagt minder burgerslachtoffers o.i.d. Misschien kan er via het leger geleverd worden buiten het burgerlijk recht om, of gaat er gebruik worden gemaakt van een tussenpersoon.
pi_212399434
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:47 schreef Digi2 het volgende:

Dat is wel mooi voor die mensen en hun familie.
pi_212399443
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:51 schreef Ulx het volgende:

[..]
Aangezien Hamas hun strijders ook gewoon opgeven als (burger)slachtoffers vermoed ik dat dit de bewakers van de gijzelaars waren.
pi_212399470
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:09 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Nou en? We zijn toch geen oorlogsmachine of dat we een economie hebben die afhankelijk is van wapenhandel of het leveren van onderdelen daaraan?

Jaren geleden zou NL miljarden uitgeven aan bepaalde oorlogsvliegtuigen en was iedereen in rep en roer dat niet te doen, en nu is dit ineens erg?
Er is zeg maar een Europese oorlog gaande en wanneer die groter wordt kunnen we ongeveer twee dagen meedraaien voor onze defensie kapot is. Daarom kopen we nieuwe spulletjes en zien mensen de noodzaak ervan. Himars is een van de wat meer belangrijkere wapens in Oekraïne. We hebben raketartillerie wegbezuinigd, maar die blijkt toch weer nodig te zijn. Daarom wordt nu PULS uit Israël aangeschaft. Onze zwaarste pantserwagen krijgt momenteel een mlu. Wederom met spul uit Israël. Daarnaast is onze sleutelrol binnen de NAVO logistiek. Wil je als Polen wel afhankelijk zijn van Nederlandse rechters?

Wat je ook van de oorlog vindt, dit is een enorme eigen goal. En het gaat op de grond in Gaza geen verschil maken.
pi_212399474
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 13:01 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat is wel mooi voor die mensen en hun familie.
Er zijn wel onschuldige palestijnse burgers bij doodgeschoten hoor. Zelfs een baby van zeventien.
pi_212399502
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:48 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ook nog zo: bewijzen van inmenging van de UNRWA in verkeerde zaken zijn er te over. Het item over de 'datacenter' die er gevonden in onder het UNRWA is er maar eentje van natuurlijk.

Maar laten we er voor het gemak van de conversatie vanuit gaan dat het UNWRA geen blaam treft (om maar met jouw woorden te spreken)

Dan vraag ik mij af waar ze nu zijn in het hulp gebied dan? Ik heb ze niet meer aanwezig gezien tijdens grote hulpgoederen leveringen. Ineens geen blauwe jassen meer? Ineens is er dus teveel angst opgekomen onder de bevolking zelf om uit te komen voor UNWRA?

Laat mij de vraag stellen, waarom zou je dat doen onder de bevolking die je wil helpen dan? De bekende UN vestjes hebben toch eigenlijk altijd gezorgd voor eht vaste neutrale aanspreekpunt in tijden van oorlog? Het vaste UN-punt is toch altijd een verstevigde vesting van onderdak gebleven in oorlogssituaties?

Maar nu dan, wat nu? En daar ging mijn hopeloosheid dus ook over die ik omschreef op de Frontpage.

Jij vind mij overdrijven en deed mijn gedeelde vragen af als overdrijven. Maar het lijkt mij toch inmiddels wel duidelijk dat - hoe ik schrijf en over de Palestijnse mensen over wie ik het het, toch echt minder zwart-wit denken in dan jouw reactie op mij.
Als arts moet je weten dat je problemen zover mogelijk bij de bron moet oppakken. Zolang je een symptoom (Hamas) aanwijst als de bron van ellende ben je in mijn optiek bezig met symptoom bestrijding en laat je de onderliggende oorzaak onbehandeld. En natuurlijk is het een oplossing die veelzijdig is maar het kan niet zo zijn dat we gaan ontkennen wat er daar echt gebeurd. Elke keer is er wel een reden waarom de Palestijnen geen eigen staat krijgen.
Vind jij dat de Palestijnen een eigen staat moeten krijgen en zo ja welke grenzen?
pi_212399515
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:49 schreef Tarado het volgende:

[..]
Lijkt jou ja, dat zijn geen feiten maar eenzijdige berichten en dan nog moet het gaan over wat er met deze vliegtuigen specifiek gedaan is.
Het zijn feiten.
pi_212399517
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 13:05 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Wat je ook van de oorlog vindt, dit is een enorme eigen goal. En het gaat op de grond in Gaza geen verschil maken.
Blijkbaar was de rechter van mening dat doorvoervergunning (NL009) voor de F-35 onderdelen niet juist werd toegepast aangezien Israël geen 'niet controversiële bondgenoot' is. Dat de nlse overheid zijn zaakjes niet op orde heeft afgelopen decennia wordt door steeds meer feiten ondersteunt. Een goed functionerend grondwettelijk hof kan veel van dergelijke flaters voorkomen mijns inziens en dat Omtzigt dat zich als doel heeft gesteld kan ik goed begrijpen. In Duitsland lijkt het goed te werken, menig wetsvoorstel of besluit wordt daar door het hof naar de prullenmand verwezen. Het werkt ook preventief zoals bijv. nu bij het toepassen van de "Schuldenbremse"

[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 12-02-2024 13:18:09 ]
pi_212399534
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:57 schreef Havermout2 het volgende:

De rechter zegt eigenlijk (wederom) dat de overheid haar eigen regels beter had moeten naleven.

Dat kun je trouwens de rechts-activistische "we moeten BV Nederland als een bedrijf runnen" kwalijk nemen. Die proberen al tijden de eigen wetjes en regels te omzeilen en te negeren als het uitkomt.
  maandag 12 februari 2024 @ 13:13:25 #275
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212399556
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 12:45 schreef Chadi het volgende:

[..]
Feiten zijn best wel goed aanwezig. 12.000 kinderen in 3 maanden lijkt me een goede indicator
Van wat? De bevolkingspiramide van Gaza?
quote:
. 100+ journalisten lijkt me ook wel een goede indicator,
Van wat? Het feit dat er burgerslachtoffers vallen?
quote:
bijna alle ziekenhuizen ,
Bijna alle ziekenhuizen wat? Getroffen? Vast. Buiten werking? Nee, niet bijna alle ziekenhuizen. Vernield? Ook niet.
quote:
1,3 miljoen vluchtelingen.
Waar is dat een indicator van? In een klein gebied met 2,1 miljoen inwoners oorlog voeren levert natuurlijk ontheemden op.
quote:
Vele uitspraken die openlijk spreken over het begaan van dit soort misdaden...
Er zijn walgelijke uitspraken van extremisten, spierballentaal vanuit politici zoals Netanyahu en Gallant, maar niks qua de kwantiteit van vergelijkbare uitspraken als we zien vanuit Hamas.
quote:
ja denk dat de rechter goed heeft gehandeld.
Oneens, ik vind de redenering van de rechter niet stoelen op feiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')