Dit is helaas een deel 3 van een topic waarvan ik nooit gedacht zou hebben dat ik het zou openen.
Ik woon in een prachtig groot huis in het buitengebied in het schone en nijvere Twente. Het huis is zo groot dat het ook door mijn ouders bewoond wordt (wat in het buitengebied in Twente veel vaker voorkomt dan je zou denken). We hebben dezelfde voordeur, maar eigen woonkamers, slaapkamers, etc.
Al voor de kerstdagen hadden wij thuis last van water dat het huis binnendrong door de muren. We dachten in eerste instantie dat het te maken had met de vele regenval en het hoge water in de beek naast ons huis, maar niets bleek minder waar. Het is grondwater afkomstig van het natuurgebied waar wij naast wonen en waarvan besloten is dat het 'natte hei' moet worden. Het waterschap had niet verwacht dat we hier last van zouden gaan krijgen, maar helaas heeft het water zich niet aan de berekeningen gehouden.
Op dit moment is ons volledige souterrain onbewoonbaar verklaard. Twee slaapkamers, de hal waar wat apparatuur stond, een badcel en een toilet moeten volledig gerenoveerd worden. De inboedel is gelukkig onaangetast, want goede vrienden van ons hebben op 26 december de boel leeg gehaald. Er staan pompen, maar op dit moment doen die niets (iets met bevroren slangen). Dat is helaas echt niet te voorkomen.
In de kelder waar onze meterkast is, komt het water via het trappetje naar binnen. Om de zoveel tijd is het daar hozen, waterstofzuigen en dergelijke. Ook daar zijn al een heleboel spullen verdwenen of hoog gezet. Tot op het moment van schrijven is het nog te doen.
Nee op dit moment is er geen neerslag en de rivieren dalen. Goed nieuws toch? Nee, dit heeft helaas geen effect, omdat het gaat om grondwater. Het natuurgebied wordt vochtig gehouden en de duikers zijn nog steeds dicht waardoor er geen water weg kan stromen uit het gebied (behalve dus via het grondwater naar ons huis (en dat van de buren enzo). Nee, de verzekering vergoedt de schade niet, want muren horen waterdicht te zijn. Helaas wordt er niet gekeken naar de 43 jaar dat het terrein niet vochtig werd gehouden door het waterschap waardoor er dus geen sprake was van zoveel water. Onze hoop moeten we richten op een of ander schademeldpunt van de provincie.
We wonen aan een zandpad, al is dat al maanden een modderpad. Dat heeft ook te maken met de hoeveelheid grondwater. Het zandpad is dus niet te vergelijken met een gewoon zandpad in het buitengebied zonder dat water. De grote hoeveelheid regen de afgelopen tijd heeft uiteraard wel effect gehad, maar is niet de oorzaak. Op dit moment parkeren we de auto's op een paar minuten lopen, zodat we in ieder geval weg kunnen als dat nodig is.
De twee weken kerstvakantie zijn 'nuttig besteed'. Mijn twee zoons zijn weer naar school, ik ben weer aan het werk en mijn ouders zitten alleen in een nat huis. Het moge duidelijk zijn dat we dus eigenlijk geen vakantie gehad hebben, zeker niet in de periodes dat we in de nacht ons bed uit moesten om tegen het water te vechten.
Meest recente update:
Inmiddels is het heel duidelijk te zien dat het probleem echt zit in de grondwaterstand. Dat is ook de lijn waarop je keurig de schimmel ziet ontstaan en waar de verf losbladdert.
We zijn er inmiddels ook achter dat de kelder al veel ouder is dan de rest van het huis: de kelder was ook al aanwezig in het vorige (afgebrande) huis. De kelder is gebouwd met inachtneming van de grondwaterstand die toen normaal was en volgens de bouwnormen die toen golden. Het verhogen van de grondwaterstand heeft dus wel effect op ons huis helaas

Overigens was er zonder de ophoging van de grondwaterstand nog een 30 cm veiligheidsmarge, dus het is niet zo dat de kelder vlak boven de oude grondwaterstand gebouwd is.
[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 09-02-2024 18:18:53 ]