De rommelkamer is de kamer geworden van de oudste en mijn werkkamer is de kamer geworden van de jongste. Mijn werkplek zit dus in de woonkamer, naast de koelkast en de vriezer en wat wasrekkenquote:Op vrijdag 9 februari 2024 17:09 schreef qajariaq het volgende:
Mogelijk heb ik het gemist maar hoe is het nu opgelost met de twee kamers minder beschikbaar in huis?
Blij dat je de humor er weer een beetje in kan zien. Hopelijk is de ergste stress nu over. Afwachten op de verzekering en de bouwkundigen. We blijven volgen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 18:07 schreef Troel het volgende:
[..]
De rommelkamer is de kamer geworden van de oudste en mijn werkkamer is de kamer geworden van de jongste. Mijn werkplek zit dus in de woonkamer, naast de koelkast en de vriezer en wat wasrekken
quote:Op vrijdag 9 februari 2024 20:39 schreef Seven. het volgende:
Ik lees weer mee. Zakt het grondwater al?
Dit klopt niet volgens de regels van het bouwbesluit. Ook al is de kelder oud, deze had altijd bescherm moeten zijn tegen intreding van grondwater.quote:We zijn er inmiddels ook achter dat de kelder al veel ouder is dan de rest van het huis: de kelder was ook al aanwezig in het vorige (afgebrande) huis. De kelder is gebouwd met inachtneming van de grondwaterstand die toen normaal was en volgens de bouwnormen die toen golden. Het verhogen van de grondwaterstand heeft dus wel effect op ons huis helaas
Overigens was er zonder de ophoging van de grondwaterstand nog een 30 cm veiligheidsmarge, dus het is niet zo dat de kelder vlak boven de oude grondwaterstand gebouwd is.
Er gaat nog veel meer vallen komende weken.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 23:08 schreef Queller het volgende:
[..]![]()
Ik weet niet waar jij woont, maar in het zuiden is er zoveel gevallen dat er eerder sprake is van een stijging dan van een daling.
Wishful thinking.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 23:08 schreef Queller het volgende:
[..]![]()
Ik weet niet waar jij woont, maar in het zuiden is er zoveel gevallen dat er eerder sprake is van een stijging dan van een daling.
Ja, hier ookquote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:29 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik think wishful met je mee, want hier loopt het water alweer een dag of drie naar binnen.
Dan kunnen we elkaar (helaas) de hand schudden. Hier namelijk ook.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:29 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik think wishful met je mee, want hier loopt het water alweer een dag of drie naar binnen.
Ah, dat klinkt wel interessant. Dat kende ik inderdaad niet. Inmiddels komt het echt gewoon weer door de muren in straaltjes naar binnen, dus een extra pomp is ook alweer ingevlogen. Helaas nog steeds geen duidelijkheid over of we bronbemaling mogen gaan toepassen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 14:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zie in de OP dat er niets te doen is aan jullie bevroren slangen. Ik weet dat je altijd grondig te werk gaat maar wellicht ken je Thermolint of verwarmingslint nog niet. Het heeft in een winter van -12 de waterleiding (20 meter) naar onze stacaravan niet laten bevriezen.
nee, maar het laatste waar we op zitten te wachten is een claim aan onze broek omdat we bronbemaling toegepast hebben terwijl dat niet mag vanwege de archeologische staat van het kavel.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Duidelijkheid zou fijn zijn nu denk ik?
Ik zou gewoon bronbemaling toepassen
Ze hebben toch ook niet met jou overlegt toen ze de waterstand verhoogden?
Maar jullie liggen buiten het risicogebied van de vernatting. Of hebben ze inmiddels aangegeven dat de inschatting in het rapport onjuist was?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 12:57 schreef Troel het volgende:
De daling van de grondwaterstand heeft hier maar zijdelings te maken met de hoeveelheid regenval, omdat het natuurgebied natgehouden wordt. De grondwaterstand is dus hoe dan ook hoger dan je zou verwachten als het alleen om de regenval gaat.
Zonder de regenval stonden de sloten al vol. Zelfs bij gewone neerslag had de grond het dus niet meer op kunnen nemen. Voor wat ik heb begrepen (ik was er zelf natuurlijk niet bij) heeft de persoon van de provincie aangegeven dat men niet verwacht had dat het bij ons effect had, maar dat het wel degelijk effect had dat er vernat was.quote:Op maandag 19 februari 2024 13:07 schreef Elpis het volgende:
[..]
Maar jullie liggen buiten het risicogebied van de vernatting. Of hebben ze inmiddels aangegeven dat de inschatting in het rapport onjuist was?
Zonder deze absurde regenval had je geen overlast gehad. Ik zou het dus niet 'zijdelings' noemen.
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd of ze met de kennis van nu daar nog wat mee gaan doen.quote:Op maandag 19 februari 2024 15:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Zonder de regenval stonden de sloten al vol. Zelfs bij gewone neerslag had de grond het dus niet meer op kunnen nemen. Voor wat ik heb begrepen (ik was er zelf natuurlijk niet bij) heeft de persoon van de provincie aangegeven dat men niet verwacht had dat het bij ons effect had, maar dat het wel degelijk effect had dat er vernat was.
Ik ook. Ik ben er inmiddels bang voorquote:Op maandag 19 februari 2024 21:24 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of ze met de kennis van nu daar nog wat mee gaan doen.
Is dat permanent of tijdelijk?quote:Op maandag 11 maart 2024 12:28 schreef Troel het volgende:
Flinke update:
Er zijn duikers open gezet en geloof het of niet: er stroomt dus nu geen water meer naar binnen.
Ik durf het je niet te zeggen. Vooralsnog ga ik uit van tijdelijk. In ieder geval is het geen reden om de boel niet aan te pakken, wie weet wat de toekomst brengt.quote:
Neequote:Op donderdag 21 maart 2024 20:27 schreef Seven. het volgende:
Ondertussen nog gehoord van de hydroloog?
De muren zijn droog. Schimmel staat op maaiveldhoogte.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:45 schreef Ronzz het volgende:
Jammer dat het niet opschiet Troel. Hoe is de situatie binnen? Zijn de muren droog? Schimmelvorming?
Inmiddels is er 'vooruitgang' de rapportage van de hydroloog van de provincie die eind februari zou komen, komt in juni. Er is eindelijk een bedrijf geweest dat de boel waterdicht kan en wil maken. Kosten: halve ton. Daarna de boel nog opnieuw inrichtenquote:
Dus er moesten serieus eerst ongelukken gebeuren voor ze ernst van de situatie inzienquote:Op maandag 27 mei 2024 03:50 schreef Troel het volgende:
Maar hey! We zijn er wel achter dat in geval van nood er een traumahelikopter in de tuin kan landen! (Monteur van zonnepanelen struikelde na het afstappen van de ladder en viel achterover over een opstaande vaste bloembak in de opgang van de kelder. Gebroken wervel (maar gelukkig geen gebroken nek!)
Er is al aangegeven door de schade-expert dat er mogelijk een ander bij moet komen. Slager die zijn eigen vlees keurt zo.quote:Op maandag 27 mei 2024 07:52 schreef Viv het volgende:
@:Troel wat absurd dat ze dezelfde hydroloog stuurden als die van het plan dat jullie als oorzaak beschouwen. Doen ze in dat vakgebied niet aan een second opinion?
Ja, maar dan heb je weer shit met Europa, want Natura2000 in slechte staat.quote:Op maandag 27 mei 2024 08:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Eigenlijk is de oplossing voor de hele buurt dat de beheerder ophoudt met de “vernatting”.
Anders wordt het een lang lopende zaak waarbij de instanties over elkaar heen buitelen om niet te vergoeden. Groningen in de Achterhoek
Ik denk dat dat uiteindelijk wel gaat gebeuren hoor. De man van het schadeloket van de provincie gaf wel aan dat als duidelijk is dat de provincie niet de 'schuldige' is, dat ze dan wel willen gaan zoeken naar wie wel de schuldige is, omdat we dus met zoveel verschillende instanties zitten. Dat vond ik dan wel weer fijn eigenlijk. Maarja, voor mij als waterleek is het heel erg simpel: verderop wordt de boel natgehouden. Al het water wat daar valt kan daar dus niet de grond in en gaat daarnaast de grond in. Als je dus zoveel regenval hebt als vorig jaar (want niet de schuld van de provincie is!), dan heeft dus een steeds groter gebied last van water. Als je dan gewoon zag dat het water van de buren onze kant op stroomde (de buren waar ze nog wel maatregelen genomen hebben), dan is toch 1 en 1 = 2 lijkt mequote:Op maandag 27 mei 2024 08:27 schreef Seven. het volgende:
Jemig.... Wat een juridisch getouwtrek.. en hopelijk komt de monteur er helemaal bovenop.
Kun je geen second opinion doen met een andere hydroloog (of dat afdwingen)? Aangezien de hydroloog in deze niet objectief is.
Dat zegt niet iedereen:quote:Op vrijdag 21 juni 2024 07:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Las dit in Trouw.
https://www.trouw.nl/binn(...)-maar-aan~b3d906d19/
“Wen er maar aan” wordt er gezegd.
quote:Verzekeringen dekken de waterschade niet, tot ongenoegen van veel gedupeerden. Vereniging Eigen Huis wil dat dit verandert. Bewoners hebben in de meeste gevallen zelf geen invloed op het waterpeil, vindt de organisatie.
“Je zou kunnen spreken van een gedeelde verantwoordelijkheid’’, zegt Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar duurzame bouw. “Waterschappen kunnen deels water wegpompen, en gemeenten kunnen kiezen voor meer groen. Dat heeft een sponseffect.”
Maar ook huiseigenaren kunnen een steentje bijdragen.
Ach ja. Hier nog steeds geen duidelijkheid overigens.quote:
Ok, hoe dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
Maar ook huiseigenaren kunnen een steentje bijdragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |