abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212356059
In de pers is veel te doen over grensoverschrijdend gedrag op werkvloeren. Dat gedrag bestaat vaak al jaren. Mensen die klagen zijn er wel, maar zij worden niet serieus genomen. Op het moment dat er een rapport verschijnt, wordt er schande van gesproken en wordt beterschap beloofd. Ik laat in het midden hoe geloofwaardig ik dat vind.

Intussen vindt er op werkvloeren met een lager shownieuwsgehalte ook onverkwikkelijk gedrag plaats. Aan de koffieautomaat wordt Matthijs van Nieuwkerk de maat genomen terwijl de manager een ondergeplaatste afblaft, er flink wordt geroddeld, collega's worden buitengesloten en er soms zelfs sprake is van pestgedrag. Mensen die onder de werksfeer lijden doen hun beklag en misschien komt er eens een cursus Sociale Veiligheid, maar er verandert niets.

Hoe zit dat op jullie werkvloer? Hoe gebruikelijk is onbetamelijk gedrag? Wat vind je dat we van elkaar te accepteren hebben en waar ligt de grens? Wat zou je doen als je ziet dat een collega lijdt onder een verziekte werksfeer?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212356088
Ik ben ondernemer en werkgever geweest en had als adagium: stop je lul nooit in de loonlijst...
  vrijdag 9 februari 2024 @ 09:18:14 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212356109
Ik werk bij een bedrijf dat enorm hamert op inclusiviteit, diversiteit, iedereen moet vooral zichzelf kunnen zijn, veel aandacht aan andere culturen en wat ik maar even de queer community noem. Maar van alle bedrijven waar ik gewerkt heb wordt er nergens zoveel geroddeld over en weer als hier.
pi_212356298
Op mijn vorige werkplek had ik een collega van dezelfde leeftijd en ze was ontzettend jaloers op wat ik had en zij niet (vriend en kinderen). Ze heeft erg nare dingen tegen mij en achter mijn rug om gezegd . Ik heb paar keren melding gemaakt van dingen die ik echt niet vond kunnen en er is niks mee gedaan. Nu praat ik wel over meerdere jaren geleden.

Op mijn huidige werkplek nergens last van. We zijn een klein team waar we elkaar helpen en waar geen misselijk geroddel plaatsvindt. Lieve leidinggevende ook die iedereen met respect behandeld. Ik denk dat een goede leidinggevende zeker wel kan bijdragen aan een goede werksfeer.
pi_212356501
Ik heb bij een bedrijf gewerkt met vrijwel alleen mannelijke werknemers (it'ers), slechts 2 of 3 vrouwen (office manager, boekhouder, projectleider). Daar hing wel een hengstensfeertje. Met name de CEO was een nogal lompe gast met een grote muil, en dat zette de toon wel, binnen de rest van het management maar ook het overige personeel. Er werden (zeker op borrels) regelmatig foute grappen vol seksisme en racisme gemaakt die soms echt over de grens gingen. En de paar vrouwen die er werkten moesten zich ook bijna als man profileren, meelachen om de foute grappen en opmerkingen. Het had zelfs invloed op het aanname-beleid, het stond nog net niet in de functie-eisen, maar het was zeker wel een pro als je als vrouw gewoon "one of the boys" kon zijn. Niet iedereen had daar natuurlijk zin in.

Moet wel zeggen dat er wel langzaam een cultuur-omslag plaatsvond, de CEO zag ook wel in dat er iets moest veranderen (waarschijnlijk na botsingen of klachten), hij heeft daar zichtbaar moeite voor gedaan en de grappen en foute opmerkingen werden wat minder. Maar zo'n sfeer verander je nooit helemaal. Ik ben er inmiddels al een paar jaar weg en eigenlijk ben ik daar wel blij om. Het bedrijf had ook echt goede kanten maar dit was wel een van de dingen die ik zeker niet mis.
pi_212356574
Ik herken die berichten nooit. Heb zelf nooit een onprettige sfeer meegemaakt. Vraag me dan altijd af of ik geluk heb, of dat het er wel is maar ik het niet zie (witte mannelijke privileges en zo), of dat het in sommige werkgebieden minder voorkomt.

De groep van mijn universitaire studie is wel met ruzie uit elkaar gevallen, lol. Ik had nog getwijfeld om een PhD te doen en dan zou ik daar middenin gezeten hebben.
https://www.mareonline.nl(...)atistiek-uiteenviel/
  vrijdag 9 februari 2024 @ 10:10:38 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212356631
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Ik herken die berichten nooit. Heb zelf nooit een onprettige sfeer meegemaakt. Vraag me dan altijd af of ik geluk heb, of dat het er wel is maar ik het niet zie (witte mannelijke privileges en zo), of dat het in sommige werkgebieden minder voorkomt.

De groep van mijn universitaire studie is wel met ruzie uit elkaar gevallen, lol. Ik had nog getwijfeld om een PhD te doen en dan zou ik daar middenin gezeten hebben.
https://www.mareonline.nl(...)atistiek-uiteenviel/
Dit ga ik na mijn werk eens even lekker doorlezen, klinkt als heerlijk leesvoer.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 10:47:23 #8
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212356994
Gaat wel lekker hier :)
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
  Moderator vrijdag 9 februari 2024 @ 10:57:15 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212357099
Bij mijn toenmalige eerste 'serieuse' werkgever wel eens een paar vraagtekentjes gezet bij beleid. Achteraf gezien hadden sommige opmerkingen wel wat genuanceerder gekund. Er werd altijd 'familie' geschetst, dat we het zo goed konden vinden. Maar wanneer ik op mijn strepen stond werd ik afgeschilderd als een zeur en hebbert en zo.

In de pauze werd een spel ontwikkeld 'het SOAspel'. Plaatjes werden afgedrukt met allemaal SOAs en daarmee kon je dan bingo spelen. Onbetamelijk? Nee, misschien niet per se. Maar professioneel ook weer niet.

Al met al onschuldig maar discutabel soms.

Nu bij een grote werkgever, waar je vooral stelletjes ziet tussen de verschillende afdelingen. Er is een korte tijd ophef geweest door iemand die discriminatie ervoer totaan mediation en een ontslagzaak. Maar dat is nimmer bewezen en ik heb niet het idee dat dat speelt.

Dus nee, onbetamelijkheid valt mee. Maar overal is wel iets waarbij het wenkbrauwtje omhoog gaat. Het merendeel wordt wel besproken indien iets niet goed lijkt te gaan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_212357439
Het enige wat ik ooit heb meegemaakt is dat er ergens wel erg veel negatieve opmerkingen over mijn christen-zijn werden gemaakt, gelijk eigenlijk vanaf dag 1 al (ik zou binnen een paar maanden gaan trouwen en had mijn trouwkaart met bijbeltekst op mijn bureau staan). Maar goed, ik voelde me in die werkomgeving in Den Haag toch echt niet thuis, dus ik heb daar uiteindelijk maar 3 maanden gewerkt. Maar ook zonder die 'Haagse' sfeer had ik het als christen daar denk ik niet lang volgehouden. Ik hoorde later ook van een ander die daar als christen was 'weggepest'.

Het seksuele of geweldadige onbetamelijke gedrag ken ik niet, gelukkig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212358418
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 09:13 schreef Claudia_x het volgende:

Aan de koffieautomaat wordt Matthijs van Nieuwkerk de maat genomen terwijl de manager een ondergeplaatste afblaft, er flink wordt geroddeld, collega's worden buitengesloten en er soms zelfs sprake is van pestgedrag.

Stom gejank allemaal... mensen moeten is leren om wat harder te worden. Dit soort dingen horen er gewoon bij. Waar mensen zijn, zal er geroddeld worden en zullen er ruzies en onenigheid ontstaan. Natuurlijk moet er over gepraat kunnen worden binnen het bedrijf (zeker in geval van serieus pesten), maar ik vind niet dat zoiets juridisch relevant is of dat het echt tot rechtszaken zou moeten komen. Zeker niet de situaties in bovenstaande posts.
Facts don't care about your feelings
pi_212358788
Ik heb ook op een plek gewerkt waar flink geroddeld werd en waar mensen ook achter je rug liepen te klikken en te lullen bij de baas,
pi_212359140
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 09:18 schreef herverwijderd het volgende:
Ik werk bij een bedrijf dat enorm hamert op inclusiviteit, diversiteit, iedereen moet vooral zichzelf kunnen zijn, veel aandacht aan andere culturen en wat ik maar even de queer community noem. Maar van alle bedrijven waar ik gewerkt heb wordt er nergens zoveel geroddeld over en weer als hier.
Wat verschrikkelijk :')

Doen wij gelukkig niet aan. Lekker VI sfeertje op kantoor hier en rest van de collega's zijn ook geen sneeuwvlokjes.

Je moet wel een beetje in het team passen want anders is t snel tabee
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  vrijdag 9 februari 2024 @ 14:29:11 #14
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_212359397
Gelukkig nog niet meegemaakt, tenminste niet dat ik weet. Maar ook hier een blanke man, dus misschien ervaar ik het minder snel dan iemand anders. We hebben hier procentueel veel mensen met een niet-Nederlandse achtergrond, misschien ervaren die het anders maar dat idee heb ik niet.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_212359521
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 13:29 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb ook op een plek gewerkt waar flink geroddeld werd en waar mensen ook achter je rug liepen te klikken en te lullen bij de baas,
Zoiets meegemaakt in (bijna) alle ziekenhuizen waar ik 7 jaren werkte. Gewoon secretaresses di elkaar wegpestten, artsen die andere collega's onderuit haalden.

Zelfs toen ik al jaren weg was uit die kliniek, heeft een oud-collega nog geprobeerd mij in mijn nieuwe baan te molesteren.

Nu in de el-productie omgeving, hoegenaamd nergens last van. Pestgedrag, racisme en onwelwillende opmerking worden absoluut niet getolereerd, die worden tot de hoogste manager doorgespeeld en actie op ondernomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 februari 2024 @ 14:51:41 #16
426493 crew  PippenScottie
pi_212359660
Ik herken het helemaal niet en ik kom al 15 jaar om de paar jaar ergens anders over de vloer. Het zal er vast mee te maken hebben dat ik met IT’ers samenwerk. Heel weinig haantjesgedrag. Weinig vrouwen ook.

Het zal ook meespelen dat ik zelf niet hou van roddelen, racisme of seksisme. Ik begin er niet mee en zou het afkappen als iemand anders iver de scheef gaat
My friends all drive horses
pi_212359770
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 09:18 schreef herverwijderd het volgende:
Dus dat helpt niks.
Vakman pur sang
pi_212359784
Het is (binnen bepaalde perken) ook gewoon het leven.
Mensen voedt uw kinderen zo op dat ze niet snel van slag zijn en zelfvertrouwen behouden zelfs als. Een leidinggevende eens een snauw geeft.
Thats life.
Vakman pur sang
pi_212359795
Voor tips kijk naar Hans Teeuwen en de kindertekening.
(Mama is groter dan het huis)
Vakman pur sang
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:13:42 #20
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_212359902

[ Bericht 100% gewijzigd door Tinkepink op 09-02-2024 16:19:39 ]
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:14:03 #21
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212359905
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 14:05 schreef Solotovski het volgende:
Wat verschrikkelijk
Het is redelijk makkelijk te negeren gelukkig, en soms zelfs hilarisch. Laatst stond er bijvoorbeeld een excuusbericht op intranet: de diversiteitsvlag kon niet gehezen worden die dag omdat de vlaggenmast kapot was. Ik verzin dit niet.

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dus dat helpt niks.
Nee, je merkt er op de werkvloer heel weinig van.
pi_212359910
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Voor tips kijk naar Hans Teeuwen en de kindertekening.
(Mama is groter dan het huis)
Papa is groter dan het huis toch ? Mama was kaal....
pi_212360012
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 11:25 schreef Hanca het volgende:
Het enige wat ik ooit heb meegemaakt is dat er ergens wel erg veel negatieve opmerkingen over mijn christen-zijn werden gemaakt, gelijk eigenlijk vanaf dag 1 al (ik zou binnen een paar maanden gaan trouwen en had mijn trouwkaart met bijbeltekst op mijn bureau staan). Maar goed, ik voelde me in die werkomgeving in Den Haag toch echt niet thuis, dus ik heb daar uiteindelijk maar 3 maanden gewerkt. Maar ook zonder die 'Haagse' sfeer had ik het als christen daar denk ik niet lang volgehouden. Ik hoorde later ook van een ander die daar als christen was 'weggepest'.

Het seksuele of geweldadige onbetamelijke gedrag ken ik niet, gelukkig.
SPOILER: beetje off topic want niet grensoverschrijdend
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lucky_Strike op 09-02-2024 15:50:29 ]
Spoilers!
pi_212360022
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:14 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Het is redelijk makkelijk te negeren gelukkig, en soms zelfs hilarisch. Laatst stond er bijvoorbeeld een excuusbericht op intranet: de diversiteitsvlag kon niet gehezen worden die dag omdat de vlaggenmast kapot was. Ik verzin dit niet.
[..]
Nee, je merkt er op de werkvloer heel weinig van.
Amerikaanse werkgever zeker?

Hier op 't bedrijventerrein pik je die Amerikaanse bedrijven er zo uit, daar wappert standaard die queervlag naast al die andere vlaggen
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:26:01 #25
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212360040
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:24 schreef Solotovski het volgende:

[..]
Amerikaanse werkgever zeker?

Hier op 't bedrijventerrein pik je die Amerikaanse bedrijven er zo uit, daar wappert standaard die queervlag naast al die andere vlaggen
Zo Nederlands als wat en nog gevestigd in Limburg ook!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')