abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 februari 2024 @ 10:08:58 #1
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_212342675
EenVandaag: Is Mark Rutte de juiste man om de nieuwe baas van de NAVO te worden? 'Hij is er heel dichtbij'

RTL Nieuws: Rutte heeft spijt van publiekelijk 'hengelen' naar NAVO-baan

quote:
NOS: Rutte gooit hoge ogen als nieuw 'oliemannetje' van de NAVO

De NAVO is op zoek naar een nieuwe secretaris-generaal en demissionair premier Mark Rutte is op dit moment de grootste kanshebber. Nadat hij jarenlang belangstelling voor een internationale functie had ontkend, solliciteerde Rutte vorig jaar oktober openlijk naar de functie, nadat zijn kabinet was gevallen. Volgens insiders heeft Rutte de juiste papieren voor de topfunctie.

Ruttes naam gaat al langer rond in Brusselse kringen, zegt luitenant-generaal b.d. Jan Broeks, die jarenlang een hoge functie had in de militaire staf van de NAVO. "Dat Rutte favoriet is, is niet voor niks." Broeks ziet dat Rutte waardering krijgt vanuit de NAVO. "Hij werkt altijd mee aan een oplossing. En zeker sinds de inval in Oekraïne kiest hij duidelijk positie." Zo pleitte Rutte relatief snel voor het sturen van tanks en gevechtsvliegtuigen.

Oud-topdiplomaat Timo Koster, die ook jarenlang bij de NAVO werkte, was verbaasd dat Rutte zijn interesse hardop uitsprak, maar niet over wat hij zei. Hij vermoedt dat Rutte wist dat hij de belangrijkste steun al binnen had. "Dat hij inschat dat zijn kansen groot zijn. En ik denk dat dat klopt."

Unanimiteit
Als Rutte de Noor Jens Stoltenberg dit najaar wil opvolgen als secretaris-generaal, moeten alle landen en alle bondgenoten daarmee instemmen. Een formele procedure is er niet. De NAVO-ambassadeurs komen uiteindelijk bij elkaar om de kandidaten te bespreken. De Verenigde Staten hebben een belangrijke vinger in de pap.

"Bij Stoltenberg was die meeting binnen vijf minuten klaar", zegt Broeks. Want het echte besluit is dan al door de regeringsleiders in onderlinge overleggen genomen. "Er wordt ook niet over gestemd, zoals ze binnen de NAVO nergens over stemmen", zegt Koster. "Op een gegeven moment is er gewoon unanimiteit."
Vorig jaar januari bezocht Rutte de Amerikaanse president Joe Biden. Die zou Rutte hebben gevraagd naar zijn interesse voor de functie. Het zou niet de eerste keer zijn geweest dat Rutte werd gepolst. Volgens bronnen dicht bij Rutte hapte hij toen niet toe omdat door een aangekondigd vertrek zijn kabinet zou vallen.

Maar Rutte gooide de deur voor zichzelf niet helemaal dicht, hoort Koster in Brussel terug. "Verstandig dat hij de optie openhield. Dat de president van de VS je vraagt, is geen kleinigheid. Dat zal best druk op hem hebben gelegd."

NAVO-norm
De NAVO wil het liefst een oud-premier uit een middelgroot land, en sowieso een Europeaan. Daar heeft Rutte volgens Broeks en Koster de geschikte papieren voor. "Hij heeft veel ervaring en hij heeft laten zien dat hij een flexibele en goede dealmaker is. Dat helpt als je een organisatie van meer dan dertig landen moet leiden", zegt Koster.

Al zijn er ook zaken die tegen Rutte pleiten. Zo haalt Nederland, ook de komende jaren, de NAVO-norm niet. Dat is de afspraak dat ieder land 2 procent van het bruto binnenlands product uitgeeft aan defensie. De uitgaven voor defensie zijn sinds de Russische inval in Oekraïne wel flink gestegen, maar de twee procent haalt Nederland niet.

Koster: "Rutte is de enige zittende leider die zelf de afspraken voor de NAVO-norm heeft getekend, twee keer: in 2014 in Wales en in 2016 in Warschau. Dus je kan het hem ook persoonlijk aanrekenen dat we die norm niet halen."

Broeks ziet in Amerika een stroming opkomen onder de Republikeinen die geen NAVO-leider wil uit een land dat niet voldoet aan de norm van 2 procent. "Als iemand een stok zoekt om te slaan, dan kan dit een stok zijn."

Maar Koster brengt daar tegenin dat Stoltenberg ook geen track record had op defensiegebied en zelfs nog heeft meegelopen in vredesmarsen en protesten tegen kruisraketten. "Het gaat uiteindelijk om leiderschap", zegt hij.

Dan is er nog de mogelijke wens dat het tijd is voor een vrouw als hoogste baas van de NAVO. Daarvoor meldde zich Kaja Kallas, premier van Estland. Een nieuwe lidstaat die ook nog voldoet aan de norm van 2 procent. "Er gaan zeker stemmen op dat het een Oost-Europeaan moet worden. Maar de vrees is dat die landen te veel de confrontatie zullen zoeken met Rusland", zegt Koster.

Donald Trump
Vóór Rutte pleit ook dat hij goed kan omgaan met de oud- en mogelijk toekomstige Amerikaanse president Donald Trump. Koster was eens bij een NAVO-vergadering waar Trump furieus werd omdat Europese landen te weinig aan defensie uitgaven. "Alle mensen achter de regeringsleiders moesten de zaal uit. Er werd een hartig woordje gesproken. Toen heeft Rutte een verzoenende rol gespeeld en de zaak weer binnen proporties te brengen."

Rutte zei tegen Trump dat de NAVO-uitgaven stegen en dat hij dat als zijn succes moest claimen. Dat deed Trump vervolgens op zijn persconferentie. Met de groeiende dreiging van Rusland en de mogelijke herverkiezing van Trump - die heel kritisch is op de NAVO - moet de NAVO-chef hét oliemannetje zijn dat alle lidstaten bij elkaar houdt. En die rol past Rutte als geen ander, denken zowel de oud-diplomaat als de oud-militair.

Maar helemaal een uitgemaakte zaak is het nog niet, zegt Broeks, die nóg een paar mogelijke beren op de weg ziet. "De grote vraag is wat de Hongaarse premier Viktor Orbán zal doen. En zullen Zuid-Europese landen een rekening met Rutte willen vereffenen na zijn harde opstelling tijdens de kredietcrisis? Uiteindelijk moet iedereen akkoord gaan, dus het balletje kan ook zomaar de andere kant oprollen."
Het besluit over de opvolging van Stoltenberg wordt uiterlijk in april verwacht, ruim voor de NAVO-top in juli waar het bondgenootschap het 75-jarig jubileum viert.
POLL
  donderdag 8 februari 2024 @ 10:41:47 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212343146
Lijkt me prima als Mark dit gaat doen. Verbaast me dat er nog vertrouwen is na wat hij hier vorig jaar in de nationale politiek heeft aangericht.
pi_212343368
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 10:41 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me prima als Mark dit gaat doen. Verbaast me dat er nog vertrouwen is na wat hij hier vorig jaar in de nationale politiek heeft aangericht.
Teflon Mark als diplomaat is op zich wel een betere rol voor hem. Jaap de Hoop-Scheffer kwam als SG ook beter uit de verf dan als minister.
pi_212343404
Meer dan uitstekende rol voor hem. En verdiend.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_212345354
Rutte is een heel goed 'oliemannetje', de belangrijkste eigenschap voor deze functie. Lijkt me dus een prima kandidaat. Al heb ik geen idee hoe goed de andere kandidaten zijn.
pi_212346460
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 13:00 schreef Hanca het volgende:
Rutte is een heel goed 'oliemannetje', de belangrijkste eigenschap voor deze functie. Lijkt me dus een prima kandidaat. Al heb ik geen idee hoe goed de andere kandidaten zijn.
Dat komt omdat er officieel geen kandidaten zijn. Er is ook geen verkiezing. Het is een van de minst transparante benoemingen in de Westerse wereld maar insiders zeggen dat de grote Europese landen onder elkaar uitmaken wie het gaat worden.

Persoonlijk denk ik, afgezien van kwaliteiten, dat Nederland niet weer die positie gaat krijgen, we hebben al 4 keer de SG geleverd en er staat veel druk op om dit keer een Oost-Europeaan te benoemen.
pi_212346510
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 14:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat komt omdat er officieel geen kandidaten zijn. Er is ook geen verkiezing. Het is een van de minst transparante benoemingen in de Westerse wereld maar insiders zeggen dat de grote Europese landen onder elkaar uitmaken wie het gaat worden.

Persoonlijk denk ik, afgezien van kwaliteiten, dat Nederland niet weer die positie gaat krijgen, we hebben al 4 keer de SG geleverd en er staat veel druk op om dit keer een Oost-Europeaan te benoemen.
Dat laatste denk ik ook, zeker als Bauer voorzitter van het NAVO militair comité blijft. Anders is zowel de SG als zijn belangrijkste adviseur een Nederlander.
pi_212349312
De NAVO houd er rekening meer dat Trump weer president wordt en dan staat voortbestaan van de NAVO meteen onder druk. In dat geval moet je dus niet een feministische dame die Trump de waarheid verteld als SG hebben maar juist een manlijke gladjakker die kan slijmen en alles wat krom is recht kan praten, ergo Rutte.

Ik denk serieus dat die man gezien de omstandigheden de beste optie is die de NAVO heeft.
pi_212349907
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 18:15 schreef qajariaq het volgende:
De NAVO houd er rekening meer dat Trump weer president wordt en dan staat voortbestaan van de NAVO meteen onder druk. In dat geval moet je dus niet een feministische dame die Trump de waarheid verteld als SG hebben maar juist een manlijke gladjakker die kan slijmen en alles wat krom is recht kan praten, ergo Rutte.

Ik denk serieus dat die man gezien de omstandigheden de beste optie is die de NAVO heeft.
Nee. Trump kan de VS alleen uit de NAVO terugtrekken met een tweederde meerderheid in Congress en Senaat en dat haalt hij nooit. Zelfs de Republikeinen snappen dit probleem en hebben het onmogelijk gemaakt om dat te doen.
pi_212350023
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 18:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee. Trump kan de VS alleen uit de NAVO terugtrekken met een tweederde meerderheid in Congress en Senaat en dat haalt hij nooit. Zelfs de Republikeinen snappen dit probleem en hebben het onmogelijk gemaakt om dat te doen.
Misschien officieel er uit, geen idee van hoe dat geregeld is in de US. Maar hij heeft de zaak eerder ook al flink onder druk gezet. Als er wel een beroep op art 5 gedaan wordt kan je met name de grootste partij slecht dwingen om aan de afspraken te houden.

Gezien de huidige sabotages van de republikeinen daar stelt me het niet gerust.

De enige keer dat ooit een beroep op art 5 is gedaan was na 9-11. Bush moest toen ook flink wat overtuigingskracht gebruiken om alle Europese landen mee te krijgen voor zijn plan.
pi_212431054
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 18:15 schreef qajariaq het volgende:

Rutte heeft er geen moeite mee om Trump de waarheid te vertellen, dit fragment blijft legendarisch:
Ook gewoon even het gesprek overnemen, door dat soort sterke optredens kom je in de kijker voor zulke functies. Wat een contrast met bv. Balkenende die er destijds als een verlegen scholiertje bij stond bij Bush :')
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zaterdag 17 februari 2024 @ 19:13:14 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212469781
Volgens de Duitse pers zou Olaf Scholz persoonlijk verhinderd hebben dat Ursula "Flinten Ushi" von der Leyen Sec Gen generaal wordt. De CDU Politica is in D bekend om haar telkens weer falen in wat ze doet.
https://www.ad.nl/buitenl(...)tte-groeit~aa4a90c2/
pi_212469874
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 19:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgens de Duitse pers zou Olaf Scholz persoonlijk verhinderd hebben dat Ursula "Flinten Ushi" von der Leyen Sec Gen generaal wordt. De CDU Politica is in D bekend om haar telkens weer falen in wat ze doet.
https://www.ad.nl/buitenl(...)tte-groeit~aa4a90c2/
Dat laatste is niet het genoemde argument, ze zou te fel anti-Rusland zijn... maar Rutte is na MH17 toch ook best fel geworden.
  zaterdag 17 februari 2024 @ 20:03:43 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212470566
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 19:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laatste is niet het genoemde argument, ze zou te fel anti-Rusland zijn... maar Rutte is na MH17 toch ook best fel geworden.
Dat zeg ik ook niet, ik vertel waar Flinten Ushi om bekend staat. Een schoolvoorbeeld van het Peter Principle
pi_212470793
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 19:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vond dat ook wel bijzonder. Te fel anti Rusland.
Maar dan wel voor Rutte gaan.

Maar op zich snap ik het wel. Het gaat ook om hoe je dingen zegt. En Rutte is minder koud voor de schermen, zoals zij dat doet. Beetje de manier waarop. Rutte heeft veel soft power.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_212472017
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 20:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vond dat ook wel bijzonder. Te fel anti Rusland.
Maar dan wel voor Rutte gaan.

Maar op zich snap ik het wel. Het gaat ook om hoe je dingen zegt. En Rutte is minder koud voor de schermen, zoals zij dat doet. Beetje de manier waarop. Rutte heeft veel soft power.
Te fel anti Rusland snap ik wel. De NAVO zal ooit toch wat met Rusland om tafel moeten, bijvoorbeeld om de strijd in Oekraïne te beëindigen. Dan wil je niet iemand die echt persoonlijk een hekel heeft aan de Russen. Je moet met Rusland willen praten. Daarom viel die Estse ook af, begreep ik. Alleen: heeft Rutte dat niet ook sinds MH17?

Ik denk dat het zeker in het belang van de NAVO is als de SG wat normalere contacten op kan bouwen met Rusland, op termijn (nu natuurlijk nog niet).
  dinsdag 5 maart 2024 @ 18:38:20 #17
480574 Smegma.
pi_212705585
De Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken zegt dat Hongarije de kandidatuur van Rutte niet kan steunen omdat Rutte Hongarije eerder op de knieën probeerde te krijgen.

Centraal- en Oost-Europa is nog niet geheel overtuigd van Rutte.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 18:17:33 #18
480574 Smegma.
  woensdag 8 juli 2026 @ 10:46:04 #19
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221273250
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties