Als je niet meteen gaat samen wonen, dan is er wel gewoon partneralimentatie verschuldigd. Of als het gewoon een scharrel was.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:51 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Die krijg je niet meer als je met een andere partner gaat samenwonen.
In die zin is er dus wel een beperking in het met een ander er vandoor gaan of keurig naderhand een nieuwe relatie aangaan.
En bedenk je ook dat door die partner alimentatie in best veel gevallen de staat financieel bij zal moeten gaan dragen. Zeker dat eerste jaar/twee jaar.
Zoals de ‘discussie’ over het recht op vrije keuze bij abortus.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 07:04 schreef Rostrup het volgende:
Dit soort onderwerpen wordt gestart de geesten rijp te maken voor dit soort oerconservatieve onzin.
Trap er niet in.
Bestaat dat nog?quote:Op maandag 5 februari 2024 17:33 schreef Halcon het volgende:
Ik vind wel dat het van invloed zou moeten zijn op bijvoorbeeld de partneralimentatie.
Voor zover ik weet is de enige juridische reden voor scheiden de duurzame ontwrichting. Dan krijg je dus het kip en ei verhaal of de ontrouw het gevolg of de oorzaak is van de duurzame ontwrichting.quote:Op maandag 5 februari 2024 17:33 schreef Halcon het volgende:
Ik vind wel dat het van invloed zou moeten zijn op bijvoorbeeld de partneralimentatie.
de afschaffing van het strafbaar zijn van overspel is ook exact gelijk opgegaan met de hervorming van het scheidingsrecht (voor 1971 was er een 'schuldtoewijzing' voor een scheiding en overspel strafbaar)quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is de enige juridische reden voor scheiden de duurzame ontwrichting. Dan krijg je dus het kip en ei verhaal of de ontrouw het gevolg of de oorzaak is van de duurzame ontwrichting.
Dat heeft het in bijvoorbeeld België wel:quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is de enige juridische reden voor scheiden de duurzame ontwrichting. Dan krijg je dus het kip en ei verhaal of de ontrouw het gevolg of de oorzaak is van de duurzame ontwrichting.
Bovendien heeft de alimentatie voor zover ik weet niet zoveel met de reden en directe aanleiding van de scheiding te maken.
Ik denk dat je in NL er ook niet mee weg komt om je partner weg te jagen door die in elkaar te meppen en op grond daarvan alimentatie te vragen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat heeft het in bijvoorbeeld België wel:
Behalve in buitengewone omstandigheden mag de duur van de uitkering niet langer zijn dan de duur van het huwelijk. Een ex-echtgenoot die bijvoorbeeld een zware fout heeft begaan of partnergeweld heeft gebruikt die de voortzetting van het samenleven onmogelijk maken, krijgt geen onderhoudsgeld.
https://www.belgium.be/nl(...)een%20onderhoudsgeld.
Je zou natuurlijk met percentages kunnen werken. Bijvoorbeeld dat de schuld van ontwrichting 50-50 is, dus de helft van de partneralimentatie betalen.
Dat eerste zou wel terecht zijn als dat zou zo zijn. Vind in principe niet dat overspel in het strafrecht thuishoort, maar bij het bepalen van de schuld bij de echtscheiding en de gevolgen daarvan voor partneralimentatie zou het wel mee mogen wegen wat mij betreft. Voor de kinderalimentatie en omgangsregeling uiteraard niet.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik denk dat je in NL er ook niet mee weg komt om je partner weg te jagen door die in elkaar te meppen en op grond daarvan alimentatie te vragen.
Maar goed, overspel is wel iets anders dan dan geweld gebruiken al zal het best zo nu en dan als net zo erg ervaren worden. Mogelijk kan je het dan op geestelijke mishandeling gooien.
Waar twee vechten hebben twee schuld. De schuldvraag bij een echtscheiding is niet aan de orde. Alimentatie is er puur voor economische redenen, het is geen strafmiddel.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat eerste zou wel terecht zijn als dat zou zo zijn. Vind in principe niet dat overspel in het strafrecht thuishoort, maar bij het bepalen van de schuld bij de echtscheiding en de gevolgen daarvan voor partneralimentatie zou het wel mee mogen wegen wat mij betreft. Voor de kinderalimentatie en omgangsregeling uiteraard niet.
In dat geval ligt de schuld niet 100% bij degene die vreemd gaat natuurlijk.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:55 schreef Ringo het volgende:
Dus als jij als man je vrouw slaat en die vlucht in de armen van een andere man, wat jou weer zo boos maakt dat je wilt scheiden, dan zou jouw vrouw ‘schuld hebben’ aan de scheidingsellende omdat ze je niet trouw is gebleven.
Zo rollen conservatieve extremisten.
Maar dat is het nooit. In ieder geval is het niet vast te stellen. Volkomen subjectief. Als mijn fictive vrouw alle avonden in de kroeg staat te flirten met andere kerels maar er niet mee naar bed gaat dan heb ik er geen zin meer in. Wie is er dan schuldig?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
In dat geval ligt de schuld niet 100% bij degene die vreemd gaat natuurlijk.
Maar hoe ga je schuld aantonen? Juridisch dus.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat eerste zou wel terecht zijn als dat zou zo zijn. Vind in principe niet dat overspel in het strafrecht thuishoort, maar bij het bepalen van de schuld bij de echtscheiding en de gevolgen daarvan voor partneralimentatie zou het wel mee mogen wegen wat mij betreft. Voor de kinderalimentatie en omgangsregeling uiteraard niet.
Dat valt niet onder de definitie van overspel.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat is het nooit. In ieder geval is het niet vast te stellen. Volkomen subjectief. Als mijn fictive vrouw alle avonden in de kroeg staat te flirten met andere kerels maar er niet mee naar bed gaat dan heb ik er geen zin meer in. Wie is er dan schuldig?
Dat mensen er over liegen is nu ook al schering en inslag. Er is bijna altijd niets aan de hand, gewoon een goede vriend/vriendin, gezellige collega, etc. Je zult het natuurlijk wel moeten bewijzen als je stelt dat er sprake is van overspel.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:51 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Maar hoe ga je schuld aantonen? Juridisch dus.
Zeker zodra het nare financiële gevolgen gaat hebben ga je nog meer krijgen dat mensen gewoon vol blijven houden dat er niets gebeurd is.
Dat kon in een tijd waarin omgang met het andere geslacht al probleem werd gezien. Mag hopen dat je daar niet naar terug wil.
Of je krijgt te maken met onwenselijke zaken zoals prive detectives en dat soort onzin. Met veel suggestieve shit om maar iets dat lijkt op bewijs te hebben.
Zelfs nu zonder verdere gevolgen is het al vaak een heel gedoe om iemand uiteindelijk te laten toegeven dat er echt vreemd gegaan is.
Ik zie de afwikkeling van de relatie vooral langer en pijnlijker worden als er nog meer en nijpendere redenen zijn om stug vol te blijven houden dat er niets is.
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:46 schreef Rostrup het volgende:
Deze discussie is precies wat de conservatieve krachten, waar TS een stroman van is, willen; nogmaals: trap er niet in.
Maar wie is er schuldig aan de scheiding?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat valt niet onder de definitie van overspel.
Daarom kun je werken met percentages. Wat ze in België ook doen/deden. Niemand is voor 100% schuldig, maar iemand die volop vreemdgaat of losse handjes heeft is natuurlijk wel wat meer schuldig dan de ander.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar wie is er schuldig aan de scheiding?
Ik bedoel dus dat je vrijwel nooit een schuldige kan aanwijzen.
En wat wil je met die schuldverdeling?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daarom kun je werken met percentages. Wat ze in België ook doen/deden. Niemand is voor 100% schuldig, maar iemand die volop vreemdgaat of losse handjes heeft is natuurlijk wel wat meer schuldig dan de ander.
Het valt allemaal wel mee.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 07:15 schreef Ringo het volgende:
Het zijn ook bijna altijd mannen die zulke discussies beginnen, van die rauwconservatieve typetjes pik-omhoog, die op een goede dag door hun vrouw de wacht zijn aangezegd en nog altijd azen op revanche. Een ‘zuiver theoretische’ overweging als die van TS is onderdeel van hun zelftherapie, tevens wraakfantasie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |