abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212314602
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 23:51 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Die krijg je niet meer als je met een andere partner gaat samenwonen.
In die zin is er dus wel een beperking in het met een ander er vandoor gaan of keurig naderhand een nieuwe relatie aangaan.

En bedenk je ook dat door die partner alimentatie in best veel gevallen de staat financieel bij zal moeten gaan dragen. Zeker dat eerste jaar/twee jaar.
Als je niet meteen gaat samen wonen, dan is er wel gewoon partneralimentatie verschuldigd. Of als het gewoon een scharrel was.

De staat? Als iemand eigen inkomen heeft, dan zal dat wel loslopen toch?
  dinsdag 6 februari 2024 @ 07:04:48 #52
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212314608
Dit soort onderwerpen wordt gestart om de geesten rijp te maken voor dit soort oerconservatieve onzin.
Trap er niet in.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rostrup op 06-02-2024 07:43:21 ]
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 07:10:06 #53
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_212314624
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 07:04 schreef Rostrup het volgende:
Dit soort onderwerpen wordt gestart de geesten rijp te maken voor dit soort oerconservatieve onzin.
Trap er niet in.
Zoals de ‘discussie’ over het recht op vrije keuze bij abortus.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 07:15:41 #54
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_212314643
Het zijn ook bijna altijd mannen die zulke discussies beginnen, van die rauwconservatieve typetjes pik-omhoog, die op een goede dag door hun vrouw de wacht zijn aangezegd en nog altijd azen op revanche. Een ‘zuiver theoretische’ overweging als die van TS is onderdeel van hun zelftherapie, tevens wraakfantasie.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 07:49:35 #55
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212314941
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 17:33 schreef Halcon het volgende:
Ik vind wel dat het van invloed zou moeten zijn op bijvoorbeeld de partneralimentatie.
Bestaat dat nog?
pi_212315131
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 07:49 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Bestaat dat nog?
Ja. Wel gemaximeerd qua periode, maar het bestaat nog wel.
pi_212316204
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 17:33 schreef Halcon het volgende:
Ik vind wel dat het van invloed zou moeten zijn op bijvoorbeeld de partneralimentatie.
Voor zover ik weet is de enige juridische reden voor scheiden de duurzame ontwrichting. Dan krijg je dus het kip en ei verhaal of de ontrouw het gevolg of de oorzaak is van de duurzame ontwrichting.

Bovendien heeft de alimentatie voor zover ik weet niet zoveel met de reden en directe aanleiding van de scheiding te maken.
pi_212316446
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is de enige juridische reden voor scheiden de duurzame ontwrichting. Dan krijg je dus het kip en ei verhaal of de ontrouw het gevolg of de oorzaak is van de duurzame ontwrichting.
de afschaffing van het strafbaar zijn van overspel is ook exact gelijk opgegaan met de hervorming van het scheidingsrecht (voor 1971 was er een 'schuldtoewijzing' voor een scheiding en overspel strafbaar)

de reden van de hervorming was natuurlijk dat de procedure om zogenaamd die schuld toe te wijzen enorm kostbaar en eerder traumatiserend was... vooral betekende het meestal dat de financieel machtigste persoon meestal wel zijn wil kon doordrukken ... objectief vaststellen wie de 'schuld' zou zijn is voor een rechter onmogelijk en dus hebben advocaten dan er een onevenredig grote invloed op en spelen vooral economische principes mee.

en effectief leidde het er vooral toe dat de minder economisch sterke partner vooral vervolgens geheel afhankelijk was van overheidssteun, dus de overheid moest dat financieren...

Partner-alimentatie nu is gewoon een voortvloeding van het onderhoudsprincipe... binnen een huwelijk zijn de partners verantwoordelijk voor elkaars onderhoud..
en kunnen dus ook keuzes treffen die een zeer ongelijke inkomensverdeling mogelijk maken, maar bv doordat de ene partner afziet van carriere en een goed inkomen om andere (huishoudelijke en verzorgings-)taken uit te voeren..
de partner die minder verdiend heeft ook na een scheiding nog steeds recht op onderhoud van de expartner omdat een lager inkomen ok een gevolg is van de keuzes tijdens de relatie...

De duur en hoogte hiervan zijn ook bepaald door de duur van de relatie en de economische afhankelijkheid:

Als je geen partner alimentatie wil betalen, moet je ook voorkomen dat de partner veel minder verdiend en alle onbetaald taken uitvoert.
Partnerschappen waarin de partners gelijke inkomens hebben, worden ook beeindigt zonder enige grond voor een partner-alimentatie.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_212316504
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Bovendien heeft de alimentatie voor zover ik weet niet zoveel met de reden en directe aanleiding van de scheiding te maken.
Dat heeft het in bijvoorbeeld België wel:

Behalve in buitengewone omstandigheden mag de duur van de uitkering niet langer zijn dan de duur van het huwelijk. Een ex-echtgenoot die bijvoorbeeld een zware fout heeft begaan of partnergeweld heeft gebruikt die de voortzetting van het samenleven onmogelijk maken, krijgt geen onderhoudsgeld.

https://www.belgium.be/nl(...)een%20onderhoudsgeld.

Je zou natuurlijk met percentages kunnen werken. Bijvoorbeeld dat de schuld van ontwrichting 50-50 is, dus de helft van de partneralimentatie betalen.
pi_212316594
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:40 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat heeft het in bijvoorbeeld België wel:

Behalve in buitengewone omstandigheden mag de duur van de uitkering niet langer zijn dan de duur van het huwelijk. Een ex-echtgenoot die bijvoorbeeld een zware fout heeft begaan of partnergeweld heeft gebruikt die de voortzetting van het samenleven onmogelijk maken, krijgt geen onderhoudsgeld.

https://www.belgium.be/nl(...)een%20onderhoudsgeld.

Je zou natuurlijk met percentages kunnen werken. Bijvoorbeeld dat de schuld van ontwrichting 50-50 is, dus de helft van de partneralimentatie betalen.
Ik denk dat je in NL er ook niet mee weg komt om je partner weg te jagen door die in elkaar te meppen en op grond daarvan alimentatie te vragen.

Maar goed, overspel is wel iets anders dan dan geweld gebruiken al zal het best zo nu en dan als net zo erg ervaren worden. Mogelijk kan je het dan op geestelijke mishandeling gooien.
pi_212316620
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik denk dat je in NL er ook niet mee weg komt om je partner weg te jagen door die in elkaar te meppen en op grond daarvan alimentatie te vragen.

Maar goed, overspel is wel iets anders dan dan geweld gebruiken al zal het best zo nu en dan als net zo erg ervaren worden. Mogelijk kan je het dan op geestelijke mishandeling gooien.
Dat eerste zou wel terecht zijn als dat zou zo zijn. Vind in principe niet dat overspel in het strafrecht thuishoort, maar bij het bepalen van de schuld bij de echtscheiding en de gevolgen daarvan voor partneralimentatie zou het wel mee mogen wegen wat mij betreft. Voor de kinderalimentatie en omgangsregeling uiteraard niet.
pi_212316672
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat eerste zou wel terecht zijn als dat zou zo zijn. Vind in principe niet dat overspel in het strafrecht thuishoort, maar bij het bepalen van de schuld bij de echtscheiding en de gevolgen daarvan voor partneralimentatie zou het wel mee mogen wegen wat mij betreft. Voor de kinderalimentatie en omgangsregeling uiteraard niet.
Waar twee vechten hebben twee schuld. De schuldvraag bij een echtscheiding is niet aan de orde. Alimentatie is er puur voor economische redenen, het is geen strafmiddel.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 10:55:51 #63
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_212316763
Dus als jij als man je vrouw slaat en die vlucht in de armen van een andere man, wat jou weer zo boos maakt dat je wilt scheiden, dan zou jouw vrouw ‘schuld hebben’ aan de scheidingsellende omdat ze je niet trouw is gebleven.

Zo rollen conservatieve extremisten.
pi_212316828
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:55 schreef Ringo het volgende:
Dus als jij als man je vrouw slaat en die vlucht in de armen van een andere man, wat jou weer zo boos maakt dat je wilt scheiden, dan zou jouw vrouw ‘schuld hebben’ aan de scheidingsellende omdat ze je niet trouw is gebleven.

Zo rollen conservatieve extremisten.
In dat geval ligt de schuld niet 100% bij degene die vreemd gaat natuurlijk.
pi_212317002
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:03 schreef Halcon het volgende:

[..]
In dat geval ligt de schuld niet 100% bij degene die vreemd gaat natuurlijk.
Maar dat is het nooit. In ieder geval is het niet vast te stellen. Volkomen subjectief. Als mijn fictive vrouw alle avonden in de kroeg staat te flirten met andere kerels maar er niet mee naar bed gaat dan heb ik er geen zin meer in. Wie is er dan schuldig?
  dinsdag 6 februari 2024 @ 11:46:38 #66
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212317399
Deze discussie is precies wat de conservatieve krachten, waar TS een stroman van is, willen; nogmaals: trap er niet in.
pi_212317501
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 10:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Maar hoe ga je schuld aantonen? Juridisch dus.

Zeker zodra het nare financiële gevolgen gaat hebben ga je nog meer krijgen dat mensen gewoon vol blijven houden dat er niets gebeurd is.

Dat kon in een tijd waarin omgang met het andere geslacht al probleem werd gezien. Mag hopen dat je daar niet naar terug wil.
Of je krijgt te maken met onwenselijke zaken zoals prive detectives en dat soort onzin. Met veel suggestieve shit om maar iets dat lijkt op bewijs te hebben.

Zelfs nu zonder verdere gevolgen is het al vaak een heel gedoe om iemand uiteindelijk te laten toegeven dat er echt vreemd gegaan is.
Ik zie de afwikkeling van de relatie vooral langer en pijnlijker worden als er nog meer en nijpendere redenen zijn om stug vol te blijven houden dat er niets is.
pi_212317502
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dat is het nooit. In ieder geval is het niet vast te stellen. Volkomen subjectief. Als mijn fictive vrouw alle avonden in de kroeg staat te flirten met andere kerels maar er niet mee naar bed gaat dan heb ik er geen zin meer in. Wie is er dan schuldig?
Dat valt niet onder de definitie van overspel.
pi_212317518
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:51 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Maar hoe ga je schuld aantonen? Juridisch dus.

Zeker zodra het nare financiële gevolgen gaat hebben ga je nog meer krijgen dat mensen gewoon vol blijven houden dat er niets gebeurd is.

Dat kon in een tijd waarin omgang met het andere geslacht al probleem werd gezien. Mag hopen dat je daar niet naar terug wil.
Of je krijgt te maken met onwenselijke zaken zoals prive detectives en dat soort onzin. Met veel suggestieve shit om maar iets dat lijkt op bewijs te hebben.

Zelfs nu zonder verdere gevolgen is het al vaak een heel gedoe om iemand uiteindelijk te laten toegeven dat er echt vreemd gegaan is.
Ik zie de afwikkeling van de relatie vooral langer en pijnlijker worden als er nog meer en nijpendere redenen zijn om stug vol te blijven houden dat er niets is.
Dat mensen er over liegen is nu ook al schering en inslag. Er is bijna altijd niets aan de hand, gewoon een goede vriend/vriendin, gezellige collega, etc. Je zult het natuurlijk wel moeten bewijzen als je stelt dat er sprake is van overspel.
pi_212317528
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:46 schreef Rostrup het volgende:
Deze discussie is precies wat de conservatieve krachten, waar TS een stroman van is, willen; nogmaals: trap er niet in.
pi_212317558
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat valt niet onder de definitie van overspel.
Maar wie is er schuldig aan de scheiding?

Ik bedoel dus dat je vrijwel nooit een schuldige kan aanwijzen.
pi_212317612
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar wie is er schuldig aan de scheiding?

Ik bedoel dus dat je vrijwel nooit een schuldige kan aanwijzen.
Daarom kun je werken met percentages. Wat ze in België ook doen/deden. Niemand is voor 100% schuldig, maar iemand die volop vreemdgaat of losse handjes heeft is natuurlijk wel wat meer schuldig dan de ander.
pi_212317682
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 11:58 schreef Halcon het volgende:

[..]
Daarom kun je werken met percentages. Wat ze in België ook doen/deden. Niemand is voor 100% schuldig, maar iemand die volop vreemdgaat of losse handjes heeft is natuurlijk wel wat meer schuldig dan de ander.
En wat wil je met die schuldverdeling?

Het is alleen maar een dure manier iets vast te stellen waar niemand iets mee kan. Laat iedereen aan familie/vrienden vragen wie schuldig is. Alimentatie heeft niets met schuld te maken en moet dat ook niet gaan doen. Wordt alleen maar ingewikkelder en gaan mensen elkaar nog meer het bloed onder de nagels vandaan halen om maar te zorgen dat de ander ontspoort.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 12:07:52 #74
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_212317716
100%, doodstraf op overspel _O_
pi_212317804
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 07:15 schreef Ringo het volgende:
Het zijn ook bijna altijd mannen die zulke discussies beginnen, van die rauwconservatieve typetjes pik-omhoog, die op een goede dag door hun vrouw de wacht zijn aangezegd en nog altijd azen op revanche. Een ‘zuiver theoretische’ overweging als die van TS is onderdeel van hun zelftherapie, tevens wraakfantasie.
Het valt allemaal wel mee.

Als je kijkt naar lesbische vrouwen die trouwen, is er sprake van 75% wat uiteindelijk scheid.
Dat is aanzienlijk hoger dan man-vrouw.

Redenen van scheiden is dan overspel, van mening zijn dat de ander niet genoeg inbrengt, huiselijk geweld.

Denk niet dat je mannen daar de schuld van kan geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')