oh wij laten hem juist beneden plaatsen! Dat hebben we nu ook in de bijkeuken, daar vouw en droog ik, en ben ik zo buiten om het buiten te hangen. Ik zou dat juist niet anders willenquote:Op maandag 5 februari 2024 08:39 schreef hilliebillie het volgende:
In plaats van een laundrychute van boven naar beneden zou ik kijken naar de optie om boven te wassen en te drogen en te strijken. Anders blijf je toch je strijkwas in de woonkamer hebben liggen die je elke keer moet opruimen als je nog niet klaar bent. En je moet ook weer elke keer je was weer naar boven brengen na het wassen/strijken/vouwen.
Dat is wat ik bij bijna alle woningen waar we naar kijken mis, boven een ruimte voor wassen, drogen, strijken. Dat heb ik nu wel en zou echt niet meer anders willen. Nooit meer manden met was in je woonkamer en nooit meer sjouwen met die volle manden, maar rechtstreeks van de strijkplank in de kast
Nou ik snap het wel hoor. Het is mijn hobby niet, maar ik eet graag van goed gerijpt vleesquote:Op maandag 5 februari 2024 08:36 schreef Xlarge het volgende:
Ik zou een rijpingskast in de keuken laten plaatsen, het liefst geintegreerd in de keuken, maar dat ik persoonlijk natuurlijk
[ afbeelding ]
Slim! Een hotfill heb ik nooit van gehoord, ik zal eens kijken. Ons dak wordt riet (ivm huidige bouw van de boerderij en vergunningen), en een zonnecollector komt daar denk ik niet op. Maar het schuurdak ligt vol met zonnepanelen en er is nog ruimte over. Ik weet alleen niet of het zin heeft om een zonnecollector zeg 30 meter van het huis te plaatsen ivm warmteverlies. Een goede om in te duiken!quote:Op maandag 5 februari 2024 08:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zou een groen dak willen. Daarnaast de mogelijkheid om regenwater te gebruiken voor het toilet en eventueel de wasmachine. Een wasmachine en vaatwasser met een hotfill vanaf een zonnecollector lijkt me ook wel wat.
Verder een kamer voor de wasmachine, waslijnen, etc. En vooral een koele ruimte of kelder voor het bewaren van groente en fruit uit de moestuin.
Goede vraag, geen idee. Een aantal jaar geleden was een zonnecollector niet heel rendabel en vooral duur. Misschien is dat nu anders. Maar het wordt al rendabeler als je het verwarmde water kunt gebruiken voor meer dan douchen.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:42 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Slim! Een hotfill heb ik nooit van gehoord, ik zal eens kijken. Ons dak wordt riet (ivm huidige bouw van de boerderij en vergunningen), en een zonnecollector komt daar denk ik niet op. Maar het schuurdak ligt vol met zonnepanelen en er is nog ruimte over. Ik weet alleen niet of het zin heeft om een zonnecollector zeg 30 meter van het huis te plaatsen ivm warmteverlies. Een goede om in te duiken!
totaal zinloos tenzij je collectoren ongeveer recht boven je apparaat hangen. Als ik in mijn keuken (en dat is mijn ervaring met alle keukens) de warm water kraan open draai spoel ik eerst een halve minuut koud water weg, dat is litertje of 5, voordat het warm is.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een wasmachine en vaatwasser met een hotfill vanaf een zonnecollector lijkt me ook wel wat
Bij dergelijke hoeveelheid in de leiding wordt het ok tijd voor een ringleiding war je dus permanent warmwater in rondpompt.quote:Op maandag 5 februari 2024 09:06 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
totaal zinloos tenzij je collectoren ongeveer recht boven je apparaat hangen. Als ik in mijn keuken (en dat is mijn ervaring met alle keukens) de warm water kraan open draai spoel ik eerst een halve minuut koud water weg, dat is litertje of 5, voordat het warm is.
De gemiddelde nieuwe vaatwasser heeft 13 liter water nodig, en dat is voor meerder spoelbeurten
Ik kook graag en heb een grote oven. Ik heb nog nooit gehad dat ik een tweede oven nodig had. Bovendien heb je daar dan een airfryer voor.quote:
Net zo efficiënt als een quookerquote:
Ik heb helaas geen ervaring met het nieuw bouwen of zo grondig renoveren, maar heb wel zo wat ideeën. Als toevoeging wat hierboven genoemd is:quote:Op maandag 5 februari 2024 08:41 schreef Zedi het volgende:
- Toilet boven niet in de grote badkamer
- 2e kleine badkamer en-suite (3m2 ofzo, douche wasbak, toilet)
- Voldoende loze leidingen zodat je in de toekomst altijd nog iets kan doen.
- Betere groepenverdeling qua elektra, makkelijker om een “stukje” huis uit te zetten.
- infraroodpanelen op plekken waar ik vaak zit (kantoor, bank en evt eettafel) zodat je niet met een dekentje hoeft te zitten en de ruimte temperatuur ook iets omlaag kan
- vloerverwarming voor meer comfort (weet niet of infraroodpanelen dan nodig zijn)
- geluidswerend glas, valt me toch tegen hoeveel geluid er door glas heen komt
- urinoir in toiletruimte beneden, hoewel dat ook weer spettert
- lichtplan laten maken en spotjes op de juiste plekken laten plaatsen
- airco voor de warme zomerdagen
- ruime slim ingerichte inloopkast voor alle kleding
- 2 ovens in de keuken
Er zijn apparaten op de markt die ervoor zorgen het warm water pas uit de leiding komt als het warm is, kost wel wat geld (iets van 300 euro).quote:Op maandag 5 februari 2024 09:06 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
totaal zinloos tenzij je collectoren ongeveer recht boven je apparaat hangen. Als ik in mijn keuken (en dat is mijn ervaring met alle keukens) de warm water kraan open draai spoel ik eerst een halve minuut koud water weg, dat is litertje of 5, voordat het warm is.
De gemiddelde nieuwe vaatwasser heeft 13 liter water nodig, en dat is voor meerder spoelbeurten
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.quote:Op maandag 5 februari 2024 10:51 schreef Managarm het volgende:
[..]
Er zijn apparaten op de markt die ervoor zorgen het warm water pas uit de leiding komt als het warm is, kost wel wat geld (iets van 300 euro).
Beste aankoop everquote:Op maandag 5 februari 2024 10:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
2 vaatwassers????
Hoeveel kinderen heb je? 16?
TS vroeg naar comfort, niet naar efficiëntie.quote:Op maandag 5 februari 2024 09:31 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Net zo efficiënt als een quooker
24/7/365 water op temperatuur houden voor die 3x per dag dat je het nodig hebt verknoeit kilowatts aan stroom/gas, een beetje water weg spoelen is vele malen goedkoper
Ik heb in de keuken een plintboiler, dat is vijf liter, slecht geïsoleerd en extra heet. Het ding zit dan ook achter een aan/uit schakelaar en om eerlijk te zijn gaan er soms weken voorbij voor ie weer eens aan gaat. Ik heb dan wel een vaatwas en kleiner hoeveelheden gaan vaak in de waterkoker. Handen wassen kan met koud water en anders moet ik een kwartiertje wachten tot die boiler op temperatuur is. Voor vloer dweilen of ander schoonmaakwerk gaat ie wel regelmatig aan.quote:Op maandag 5 februari 2024 11:38 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.
Wij wel, maar een keer per dag maken we warm water (elektrisch of hout, al naar gelang de hoeveelheid zon). In ons nieuwe huis komt een cv-houtkachel, dat zal het leven wat aangenamer maken, 300 liter vat erop aangesloten in combinatie met vloerverwarming. Het is met drogende stuuk (dus hoge luchtvochtigheid) altijd 15 graden minimaal in het nieuwe huis, maar ja, wel in Portugal.quote:Op maandag 5 februari 2024 11:38 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.quote:Op maandag 5 februari 2024 12:50 schreef Watuntrik het volgende:
Onder/naast (waar maar plaats is) het huis een hele grote regenwatertank op de hemelwaterafvoer... Daarop toilet reservoir en wasmachine(s) aansluiten en eventueel tapkraan in de tuin. Gezien de geruchten dat toekomstige waterprijs p/m³ de pan uit gaat swingen ben je daar op voorbereid. Geeft sowieso meerwaarde aan het huis, dus de +/- ¤ 10.000 die het extra kost komt deels wel terug... Waterprijs is al bijna 10% gestegen tussen 2023 en 2024 naar bijna ¤1.80 p/m³
Bij teveel ijzer kan je een vuilafscheider in het circuit opnemen, daar zit een magneet in.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.
Bij ons zit er teveel ijzer in het water, dus ik sluit de wasmachine er maar niet op aan, maar het toilet kan ik eventueel nog wel erop aansluiten.
Mijn water verbruik is iets meer dan een kuub per maand. Ik denk niet dat ik met dat verbruik een grijswatertank er op na kan houden. Wat is wel doe is planten water geven met aquarium water maar of dat echt zoden aan de dijk zet?quote:Op maandag 5 februari 2024 12:50 schreef Watuntrik het volgende:
Onder/naast (waar maar plaats is) het huis een hele grote regenwatertank op de hemelwaterafvoer... Daarop toilet reservoir en wasmachine(s) aansluiten en eventueel tapkraan in de tuin. Gezien de geruchten dat toekomstige waterprijs p/m³ de pan uit gaat swingen ben je daar op voorbereid. Geeft sowieso meerwaarde aan het huis, dus de +/- ¤ 10.000 die het extra kost komt deels wel terug... Waterprijs is al bijna 10% gestegen tussen 2023 en 2024 naar bijna ¤1.80 p/m³
4 wasjes p/w is +/- 10m³ p/j en afhankelijk van hoeveel je thuis op de pot zit en doorspoeld kun je daar bij 8 x per dag als je een schijtert bent 10m³ p/j bijtellen per schijtert. Maar dat zijn dus hoge gemiddelden. Een tank van rond de 20m³ zul je dan toch aan moeten denken om misschien een jaartje rond te komen als je hem vol krijgt in het natte seizoen.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.
Bij ons zit er teveel ijzer in het water, dus ik sluit de wasmachine er maar niet op aan, maar het toilet kan ik eventueel nog wel erop aansluiten.
Dit x5, samen met een waterontharder.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:57 schreef Debuteer het volgende:
Ventilatiesysteem met warmteterugwinning: altijd goede luchtkwaliteit zonder tocht of geluid van buiten door roosters die open moeten staan.
Ik gebruik dit best vaak. Twee verschillende temperaturen gebruiken of een ander gerecht warmhouden.quote:Op maandag 5 februari 2024 09:26 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik kook graag en heb een grote oven. Ik heb nog nooit gehad dat ik een tweede oven nodig had. Bovendien heb je daar dan een airfryer voor.
Zonnecollector klinkt leuk maar zonnepanelen zijn handiger, als je geen warm water nodig hebt kan je altijd de elektriciteit nog ergens anders voor gebruiken, ik zou een warmtepompboiler kiezen. En ook gezien de afstand zou ik het niet doen.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:42 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Slim! Een hotfill heb ik nooit van gehoord, ik zal eens kijken. Ons dak wordt riet (ivm huidige bouw van de boerderij en vergunningen), en een zonnecollector komt daar denk ik niet op. Maar het schuurdak ligt vol met zonnepanelen en er is nog ruimte over. Ik weet alleen niet of het zin heeft om een zonnecollector zeg 30 meter van het huis te plaatsen ivm warmteverlies. Een goede om in te duiken!
Met de ene oven stomen en de andere bakken. Fornuis vooral voor het aanbakken van spullenquote:Op maandag 5 februari 2024 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik gebruik dit best vaak. Twee verschillende temperaturen gebruiken of een ander gerecht warmhouden.
Dat is een van de dingen waar ik wel "spijt" van heb, dat de meterkast niet groter is.quote:Op woensdag 7 februari 2024 19:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een serverruimte voor netwerkswitch, NAS, etc.
Handigst om dat direct naast / achter de meterkast te realiseren.
Maar dat is dan wel een beetje een nerd dingetje
De eerste week vanaf het moment dat ik hier de sleutel kreeg ben ik alleen maar bezig geweest met de bekabeling en het netwerk.quote:Op woensdag 7 februari 2024 19:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is een van de dingen waar ik wel "spijt" van heb, dat de meterkast niet groter is.
Als ik nog een keer een huis bouw dan wordt dat niet meer het ondergeschoven kindje.
Ik heb wel overal Cat6 en Coax laten aanleggen, onze slaapkamer heeft zelfs 2 aansluitingen, maar het had wat ruimer mogen zijn in de meterkast, ook vanwege de warmte die overal van af komt: ziggo modem, glasvezel kastje (dat modem staat op zolder), verdeelding om al die Cat6 naar de diverse ruimtes te doen enzo.quote:Op woensdag 7 februari 2024 19:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De eerste week vanaf het moment dat ik hier de sleutel kreeg ben ik alleen maar bezig geweest met de bekabeling en het netwerk.
Alles staat nu op zolder in een klein patchkastje en de accesspoints voor de WiFi hebben ook mooie centrale plekjes in de woning gekregen (en worden gevoed via de netwerkkabel, ofwel PoE).
Ik kon het natuurlijk ook later nog doen maar dan ga je weer beschadigingen maken op plekken die je net keurig geplamuurd, geschuurd en gewit hebt.
Ik heb alleen nog nieuwe COAX naar de woonkamer getrokken in 2018 en dat is inmiddels al niet meer in gebruik omdat de tuner via ethernet werkt.quote:Op woensdag 7 februari 2024 19:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb wel overal Cat6 en Coax laten aanleggen, onze slaapkamer heeft zelfs 2 aansluitingen, maar het had wat ruimer mogen zijn in de meterkast, ook vanwege de warmte die overal van af komt: ziggo modem, glasvezel kastje (dat modem staat op zolder), verdeelding om al die Cat6 naar de diverse ruimtes te doen enzo.
Het past wel, maar volgende keer reseveer ik een ruimte die zo groot is als een klein toilet voor de meterkast.
En dan ook gelijk genoeg ruimte voor omvormer/laders en je thuisbatterij. Dat wordt ook hot de komende paar jaarquote:Op woensdag 7 februari 2024 19:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een serverruimte voor netwerkswitch, NAS, etc.
Handigst om dat direct naast / achter de meterkast te realiseren.
Maar dat is dan wel een beetje een nerd dingetje
Dat lijkt me dan weer niet praktisch. Heb je elke keer een trapje of opstapje nodig om de stekker er in te doen. Kun je heb beter in de buitenmuur maken. (Al zit hij hier meteen om het hoekje in de garage dus heb hem buiten nog nooit gemist). Maar in het plafond, dat zie ik zelf als klein meisje dan weer niet zo zittenquote:Op donderdag 8 februari 2024 00:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
Stopcontact in de carport plafond
Niemand die het ziet en rete handig voor stofzuigen en HD spuit
4 kids hier maar vooralsnog werkt 1 vaatwasser prima. De Amerikaanse koelkast is wel echt een uitkomstquote:Op maandag 5 februari 2024 11:46 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Beste aankoop ever.
Met 3 kinderen trouwens.
Hoezo heb je dan niet gekozen voor een losse inbouwkoelkast en inbouwvriezer? Wij hebben nu een 300 liter koelkast en een 200 liter vriezer, en dat vinden wij ideaal.quote:Op donderdag 8 februari 2024 08:50 schreef Leandra het volgende:
Ik heb gewoon 2 koelvriescombinaties in de keuken, een aan de ene kant, bij de kookplaat, een aan de andere kant, waar we brood smeren enzo.
Meer koel- en vriezerruimte dan in een Amerikaanse koelkast, ze gebuiken samen minder stroom, en ik heb niet zo'n spuuglelijk ding in mijn keuken staam.
Omdat het handiger is om aan iedere kant van de keuken een combinatie te hebben.quote:Op donderdag 8 februari 2024 09:15 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Hoezo heb je dan niet gekozen voor een losse inbouwkoelkast en inbouwvriezer? Wij hebben nu een 300 liter koelkast en een 200 liter vriezer, en dat vinden wij ideaal.
Je bent alleen, of heb je een gezin met kinderen?quote:Op donderdag 8 februari 2024 10:16 schreef ludovico het volgende:
M.b.t. bovenstaande, zou ik een koelkast in de keuken houden en als het nabij de keuken in een bijkeuken kan, de vriezer daar plaatsen.
Vriezer gebruik ik niet eens dagelijks...
Ik zie het eigenlijk niet zo vaak gebeuren?quote:Op donderdag 8 februari 2024 10:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent alleen, of heb je een gezin met kinderen?
En in het laatste geval; hoe vaak gebruiken je gezinsleden de vriezer?
Okay, je bent alleenstaand dus.quote:Op donderdag 8 februari 2024 10:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zie het eigenlijk niet zo vaak gebeuren?
Om de habbekrats de vriezer open?
Misschien mis ik wat maar ik zie het niet zo voor me dat je die heel veel open en dicht doet dagelijks.
Naja ons bouwplan (en kinderen zullen allicht wel komen) heeft wel een bijkeuken direct achter de keuken... Het grote lopen zal meer zijn naar de wasmachine.quote:Op donderdag 8 februari 2024 11:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, je bent alleenstaand dus.
Prima.
Ik moet er niet aan denken de vriezer alleen in een andere ruimte te hebben.
Wij hebben er ook nog een in de garage en het irriteert me al als ik daar iets moet gaan halen omdat het niet in de vriezer in de keuken ligt.
En weet je partner al dat er geen vriezer of vriesgedeelte in de keuken komt?quote:Op donderdag 8 februari 2024 11:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Naja ons bouwplan (en kinderen zullen allicht wel komen) heeft wel een bijkeuken direct achter de keuken... Het grote lopen zal meer zijn naar de wasmachine.
Wij hebben alleen een koelkast in de keuken. In de kelder staan 2 vriezers en een 2e koelkast(in ons vorige huis idem)quote:Op donderdag 8 februari 2024 11:00 schreef Leandra het volgende:
Ik moet er niet aan denken de vriezer alleen in een andere ruimte te hebben.
Ze zal over alles meebeslissen, maar praktisch zal er een deur achter in de keuken komen naar een bijkeuken, daar kan gelijk de vriezer komen te staan.quote:Op donderdag 8 februari 2024 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
En weet je partner al dat er geen vriezer of vriesgedeelte in de keuken komt?
ooh wij gebruiken de vriezer erg vaak moet ik zeggen, zeker wel 1 of 2 keer per dag (smoothies, ijsblokjes, groentes, man zeker 's avonds airfryer snacks etc). We hebben er nu 2: een kleine in de keuken en een grote vrijstaande in de bijkeuken. Dat wil ik ook zeker zo houden, al zie ik degene in de keuken wel vervangen worden voor een vriezerlade ipv een vrieskast onder de koelkast.quote:Op donderdag 8 februari 2024 10:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zie het eigenlijk niet zo vaak gebeuren?
Om de habbekrats de vriezer open?
Misschien mis ik wat maar ik zie het niet zo voor me dat je die heel veel open en dicht doet dagelijks.
Jij kan handen schudden met mijn man. Die denkt hetzelfde over vrijwel al deze punten (behalve dat 'ie dan in de cloud werkt, niet met fysieke servers). Sauna laten we er juist uithalen omdat dat ding echt op een rotte plek zit en zijn ontluchting/ventilatie in de slaapkamer heeft (quote:Op donderdag 8 februari 2024 00:12 schreef TigerXtrm het volgende:
- Airco in woonkamer en elke slaapkamer. Als het even kan geïntegreerd in het plafond.
- Rolluiken op alle zuidelijke ramen (zeker slaapkamers).
- Vloerverwarming in de badkamer, maar het liefst gewoon overal.
- Warmtepomp, gasvrij huis, ben je er maar vast vanaf.
- De kamer naast de badkamer opofferen om de badkamer groter te maken en er een sauna in te zetten.
- Minimaal 2 CAT 6 UTP naar elke ruimte, 6 keer in de woonkamer, mooi afgewerkt op een patchpaneel in de meterkast.
- Als je een tech nerd bent, een grotere, diepere meterkast om serverapparatuur in kwijt te kunnen.
- Thuisbioscoop.
- Quooker Cube in de keuken.
- Plafondspeakers in de keuken, badkamer en slaapkamers zo je wil.
Hallo Kirsten. Het is mij. Je manquote:Op donderdag 8 februari 2024 14:28 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Jij kan handen schudden met mijn man. Die denkt hetzelfde over vrijwel al deze punten (behalve dat 'ie dan in de cloud werkt, niet met fysieke servers). Sauna laten we er juist uithalen omdat dat ding echt op een rotte plek zit en zijn ontluchting/ventilatie in de slaapkamer heeft (), we willen tzt. een barrel in de tuin zetten.
Quooker Cube zou ik even in moeten duiken wat dat precies is. We hebben nu een 'gewone'.
Ja dus een heel kleintje voor wat ijsblokjes in de koelkast, en wat ander dagelijks klein is het overwegen waard, maar dat kost wel wat koelkast ruimte.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:26 schreef kirsten. het volgende:
[..]
ooh wij gebruiken de vriezer erg vaak moet ik zeggen, zeker wel 1 of 2 keer per dag (smoothies, ijsblokjes, groentes, man zeker 's avonds airfryer snacks etc). We hebben er nu 2: een kleine in de keuken en een grote vrijstaande in de bijkeuken. Dat wil ik ook zeker zo houden, al zie ik degene in de keuken wel vervangen worden voor een vriezerlade ipv een vrieskast onder de koelkast.
Tis wel erg luxe denk ik om speakers te doen overal, maar is zo een ingreep niet later ook nog uit te voeren zonder extreem in de buidel te tasten?quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:28 schreef kirsten. het volgende:
Jij kan handen schudden met mijn man. Die denkt hetzelfde over vrijwel al deze punten
Ik heb nu een koelkast met vriesvakje in de keuken voor het brood en een grote koelvriescombi in de garage.quote:Op donderdag 8 februari 2024 10:16 schreef ludovico het volgende:
M.b.t. bovenstaande, zou ik een koelkast in de keuken houden en als het nabij de keuken in een bijkeuken kan, de vriezer daar plaatsen.
Vriezer gebruik ik niet eens dagelijks...
ik zou het misschien niet overal doen maar ik weet al een aantal ruimtes waar ik het sowieso wil. Of ik nou Sonossen aanschaf en die vervolgens ophang of iets inbouw...quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis wel erg luxe denk ik om speakers te doen overal, maar is zo een ingreep niet later ook nog uit te voeren zonder extreem in de buidel te tasten?
Voor het geval ik echt teveel geld ga verdienen ofzo. Wie weet.
Mja wat koel je waar je maar 1x per week komt? Dranken? Bier? Denk niet dat dit veel ruimte kost....quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In die vriezer/koelkast kom ik 1x per week.
Moet bekennen dat ik wel een lach op mijn gezicht krijg van het idee goede speakers te hebben in een badkamer :pquote:Op donderdag 8 februari 2024 15:05 schreef kirsten. het volgende:
[..]
ik zou het misschien niet overal doen maar ik weet al een aantal ruimtes waar ik het sowieso wil. Of ik nou Sonossen aanschaf en die vervolgens ophang of iets inbouw...
Op mijn lijstje staan in ieder geval woonkamer, serre en badkamer (ik luister graag muziek daar). en aangezien we de plafonds, vloeren, muren en nagenoeg alles onder handen gaan nemen!
Eens, en de vraag is ook wat we allemaal nou echt kunnen uitvoeren als puntje bij betalend paaltje komt. We zijn aan infrastructurele zaken (dak, isolatie, energiehuishouding) al een flinke som kwijt dus we moeten ook zien wat er overblijft om 'leuk' van te doen. Maargoed we kunnen nu wel alvast maatregelen nemen om e.e.a. later makkelijker aan te kunnen sluiten. Zaken zoals loze buizen, leidingwerk etc.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Moet bekennen dat ik wel een lach op mijn gezicht krijg van het idee goede speakers te hebben in een badkamer :p
Woonkamer zal bij ons wat speakers krijgen (staand) dat is al één ruimte met de keuken, maar ok, dan sta je niet centraal tussen de speakers, doch denk ik dat dat wel voldoende zal zijn.
Heb wel in mijn achterhoofd hangen dat het zonde is als het net niet lekker gaat.....
Kan me overigens voorstellen dat je gewoon een oplaadbare bluetooth speaker ophangt ergens in de badkamer, als het zo moet.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:11 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Eens, en de vraag is ook wat we allemaal nou echt kunnen uitvoeren als puntje bij betalend paaltje komt. We zijn aan infrastructurele zaken (dak, isolatie, energiehuishouding) al een flinke som kwijt dus we moeten ook zien wat er overblijft om 'leuk' van te doen. Maargoed we kunnen nu wel alvast maatregelen nemen om e.e.a. later makkelijker aan te kunnen sluiten. Zaken zoals loze buizen, leidingwerk etc.
Dat inderdaad of grote schalen die ik in de andere niet kwijt kan.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja wat koel je waar je maar 1x per week komt? Dranken? Bier? Denk niet dat dit veel ruimte kost....
Qua andere vriezer meuk kost wel snel wat ruimte.
Die dagelijkse vriezer snap ik opzicht wel voor wat kleinigheid, maar in ons geval zal die vriezer in de bijkeuken echt erg dichtbij de keuken zijn.
Heb nog een oud ding staan, stekker er niet in, maar bij feestjes ofzo stekker er wel in.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat inderdaad of grote schalen die ik in de andere niet kwijt kan.
Ik heb een downdraft afzuigkap in het eiland en de afvoer gaat via de kruipruimte naar buiten.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb nu een koelkast met vriesvakje in de keuken voor het brood en een grote koelvriescombi in de garage.
Dat werkt eigenlijk heel goed behalve dat de garage wat te ver weg staat. In die vriezer/koelkast kom ik 1x per week.
Overigen wil ik ook een afzuigkap naar buiten want recirculatie blijft troep. Vraag is echter of ze dat toestaan bij mijn nieuwbouw.
Daar heb ik mijn derde koelkast voor.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heb nog een oud ding staan, stekker er niet in, maar bij feestjes ofzo stekker er wel in.
Idealiter zou ik een oud horeca model overnemen (zo een ding dat ze de snackbar hebben staan waar je zelf je blikje uit pakt), flesjes in normale koelkasten is eigenlijk altijd kut.
Warmtebatterij, is toch elektrisch met een COP van 1? Niet echt efficiënt nog.quote:Op donderdag 8 februari 2024 13:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Verder wil ik een warmtebatterij laten plaatsen onder het huis, indien dat de aanbeveling is. En wil nog wat kennis vergaren m.b.t. koelvermogen van de warmtepomp (of dat voldoende is)
(warmtebatterij wordt hard nodig, het stroomnet gaat keihard falen in dit land vanwege de energietransitie, dan moet je warmtepomp gaan werken op een thuisbatterij..... Dat is enigszins dubbel als je de warmte gelijk kunt maken en gebruiken als batterij.
Neuh gewoon een vet buffervat van 4000 liter met extra isolatie. Kan een warmtepomp voor.quote:Op donderdag 8 februari 2024 17:06 schreef Managarm het volgende:
[..]
Warmtebatterij, is toch elektrisch met een COP van 1? Niet echt efficiënt nog.
Maar het lijkt mij dat het voordeel daarvan zeer beperkt is. Het werkt dus alleen op dagen dat je wel stookt maar ook voldoende zon hebt. Vier kuub plus knappe isolatie is waanzinnig veel ruimte. Daar moet je dus een complete kelder voor bouwen of een half schuurtje.quote:Op donderdag 8 februari 2024 17:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Neuh gewoon een vet buffervat van 4000 liter met extra isolatie. Kan een warmtepomp voor.
Wat mis ik aan zo'n sunshower?quote:Op donderdag 8 februari 2024 17:49 schreef Litpho het volgende:
De Sunshower in de regendouche en de twee stoomovens gebruik ik dagelijks (ok, soms maar één oven) en zou ik niet meer willen missen.
Wat ik er zo van zie is het een (veel te duur) IR paneel met lamp en een klein beetje UV lamp. Ik mis dat niet in ieder geval.quote:Op donderdag 8 februari 2024 19:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat mis ik aan zo'n sunshower?
Een bruine snikkel en een rooie reet van de uw stralen zodat je niet meer weet hoe je moet liggen in bedquote:Op donderdag 8 februari 2024 19:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Je warmtepomp kan draaien als je elektriciteit hebt. Als je een aansluiting hebt op het net kun je dus praktisch altijd stroom gebruiken ten gunste van het opwarmen van je buffer.quote:Op donderdag 8 februari 2024 17:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar het lijkt mij dat het voordeel daarvan zeer beperkt is. Het werkt dus alleen op dagen dat je wel stookt maar ook voldoende zon hebt. Vier kuub plus knappe isolatie is waanzinnig veel ruimte. Daar moet je dus een complete kelder voor bouwen of een half schuurtje.
Maar goed, je zal er over nagedacht hebben. Heb je iets meer details?
Ik ben een groot fan van mijn Quookerkraan (dit is mijn tweede huis met zo'n kraan), maar ik heb er juist bewust voor gekozen om niet ook de bruisend water-functie te nemen. Financieel bleek dat indertijd eenvoudigweg onverstandig te zijn. Bruisend water in de supermarkt was ontzettend goedkoop. En als ik het me goed herinner, heb je dan geen controle over hoe bruisend je water wordt. Tegenwoordig gebruik ik een Sodrastream (was een cadeau).quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:47 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Hallo Kirsten. Het is mij. Je man![]()
Quooker Cube is een toevoeging die op de nieuwste Quookers kan worden aangesloten en zorgt dat je ook koud/gefilterd water en bruisend water direct uit je kraan kan halen. Bruisend moet je maar net van houden, maar gekoeld water in de zomer is echt heerlijk om te hebben zonder een koelkast vol met flessen.
Het lijkt me goedkoper en minder gedoe om je tuin zo in te richten dat de beplanting langdurige droge periodes aankan.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik ben het met bijna al je punten eens, maar niet met dit punt. Ik ben nog steeds heel blij met ons kookeiland: praktisch én gezellig tijdens koken en bakken.quote:Op woensdag 7 februari 2024 19:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Mijn tip:
[b]
- Zitkamer af te scheiden met ensuite deuren van de leefkeuken. Géén kookeiland! Die dingen zijn super hip maar eigenlijk ontzettend onhandig in de meeste huizen
De kosten op zich wel mee. De put slaan kostte ons 900 ¤, de pomp 400 en dan nog wat leidingwerk, door alle borders druppelslangen en op 3 plekken in de tuin een watertappunt.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het lijkt me goedkoper en minder gedoe om je tuin zo in te richten dat de beplanting langdurige droge periodes aankan.
Wat jij er aan mist weet ik niet. Ik vind het heerlijk dat mijn rugspieren een stuk losser zijn na het 's ochtends douchen. Dat is ongetwijfeld ook prima te doen met een goedkoper IR paneel, maar dit is degene die we bij de badkamerverbouwing hebben gekozen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 19:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Tja, ik ben een tuinierliefhebber en mijn filosofie is dat je beter met de natuur mee kunt werken. Zo te horen heb ik daar ook nog eens minimaal 1300 euro door weten te besparen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:50 schreef Gripper het volgende:
[..]
De kosten op zich wel mee. De put slaan kostte ons 900 ¤, de pomp 400 en dan nog wat leidingwerk, door alle borders druppelslangen en op 3 plekken in de tuin een watertappunt.
Eens, die keuzes moeten wij waarschijnlijk ook nog gaan maken. Het huis zelf is bestaand maar aangezien nagenoeg alles aangepakt gaat worden (dak, isolatie, vloeren, schuur ombouwen tot werkkamer) is het 'vernieuwbouw' zoals ze het zo mooi noemen. Ook omdat het allemaal tegelijk/in 1x komtquote:Op woensdag 7 februari 2024 19:28 schreef Leandra het volgende:
Verder: laat voor doen of voorbereiden wat later moeilijk of duur te realiseren is.
Zo hebben wij wel vloerverwarming in de garage maar is de garage nog niet geïsoleerd.
Later de garage isoleren is vrij makkelijk te doen.
Later vloerverwarming (en een extra groep op de verdeler) in de garage aanleggen is veel lastiger.
Zo heb ik wel meer keuzes gemaakt met de afweging "wat kan later wel makkelijk, wat kan later niet makkelijk".
Is ook een overweging natuurlijk, maar je betaalt altijd voor gemak. Ik drink zoveel bruisend water (ter vervanging van frisdrank) dat ik regelmatig meerdere 4 packs flessen naar huis zeulde, koelkast vol met flessen, moet allemaal weer terug naar de supermarkt. En er kan zo een fles per dag doorheen gaan hier. Was veel gedoe, veel makkelijker om het dan uit je kraan te hebbenquote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben een groot fan van mijn Quookerkraan (dit is mijn tweede huis met zo'n kraan), maar ik heb er juist bewust voor gekozen om niet ook de bruisend water-functie te nemen. Financieel bleek dat indertijd eenvoudigweg onverstandig te zijn. Bruisend water in de supermarkt was ontzettend goedkoop. En als ik het me goed herinner, heb je dan geen controle over hoe bruisend je water wordt. Tegenwoordig gebruik ik een Sodrastream (was een cadeau).
Maar die cartridges zijn vrij prijzig als ik me niet vergis toch? Ik ben ooit eens een Quooker winkel ingelokt voor de bruisend-waterkraan (we hebben nu alleen kokend), maar ik schrok best wel van de omgerekende kosten per liter. Is dat nog steeds zo?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 11:35 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Is ook een overweging natuurlijk, maar je betaalt altijd voor gemak. Ik drink zoveel bruisend water (ter vervanging van frisdrank) dat ik regelmatig meerdere 4 packs flessen naar huis zeulde, koelkast vol met flessen, moet allemaal weer terug naar de supermarkt. En er kan zo een fles per dag doorheen gaan hier. Was veel gedoe, veel makkelijker om het dan uit je kraan te hebben
Eens, daar hebben we de thuisaccu voor. We hebben er nu in ons rijtjeshuis eentje hangen van 7.5Kwh (effectief 5 want er zit wat marge op dat ie niet volledig leeg mag lopen etc) en daar kunnen we het een hele dag + nacht van uithouden. Kijk, je auto laadt je er niet mee op maar daar is het ook niet voor bedoeld. In de zomer maakt het doorgaans geen klap uit wanneer ik mijn wasjes draai of vaatwasser aanzet want de zon vult de accu direct weer aan vanaf een uur of 8 tot ongeveer 20.00. In de winter is dat natuurlijk minder maar ook daar kunnen we op een normale licht bewolkte dag nog een kwh of 1-2 opwekken en opslaan, en dat is genoeg voor de basis overdag. Als ik verder zou willen gaan dan zouden we hem nog zo kunnen instellen dat hij op basis van dynamische tarieven alleen bijlaadt van het net op de goedkope momenten en voedt op de dure momenten, maar voor nu werkt het out of the box al prima.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 09:09 schreef Leandra het volgende:
Zonnepanelen met "100% opbrengst", en dus een volledige zuidligging zijn alleen maar van belang zolang je kunt salderen.
Wij hebben een groot zuiddakvlak en een groot noorddakvlak en dat zuiddakvlak ligt vol met panelen, maar met de kennis van nu had ik het huis een kwartslag gedraaid, zodat de grote dakvlakken op oost en west zouden komen, en ze beiden volleggen met panelen.
Dat je om 12.30 uur de maximale opbrengst hebt is helemaal niet meer zo interessant, dat je van 06.00 tot 19.00 uur direct stroom van je eigen panelen kunt gebruiken is veel interessanter.
De Quooker cilinders zijn wel gruwelijk duur jaquote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:26 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Maar die cartridges zijn vrij prijzig als ik me niet vergis toch? Ik ben ooit eens een Quooker winkel ingelokt voor de bruisend-waterkraan (we hebben nu alleen kokend), maar ik schrok best wel van de omgerekende kosten per liter. Is dat nog steeds zo?
Ook met een thuisaccu is een oost-westligging uiteindelijk gunstiger.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:39 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Eens, daar hebben we de thuisaccu voor. We hebben er nu in ons rijtjeshuis eentje hangen van 7.5Kwh (effectief 5 want er zit wat marge op dat ie niet volledig leeg mag lopen etc) en daar kunnen we het een hele dag + nacht van uithouden. Kijk, je auto laadt je er niet mee op maar daar is het ook niet voor bedoeld. In de zomer maakt het doorgaans geen klap uit wanneer ik mijn wasjes draai of vaatwasser aanzet want de zon vult de accu direct weer aan vanaf een uur of 8 tot ongeveer 20.00. In de winter is dat natuurlijk minder maar ook daar kunnen we op een normale licht bewolkte dag nog een kwh of 1-2 opwekken en opslaan, en dat is genoeg voor de basis overdag. Als ik verder zou willen gaan dan zouden we hem nog zo kunnen instellen dat hij op basis van dynamische tarieven alleen bijlaadt van het net op de goedkope momenten en voedt op de dure momenten, maar voor nu werkt het out of the box al prima.
Ik kan het echt iedereen aanraden. Ook qua brandgevaar is het niet gevaarlijker dan welk ander apparaat dan ook, want deze dingen kunnen niet snel in de brand vliegen. Vraag me niet precies hoe het zit maar daar hebben we ook wat certificaten van.
Fijn om te horen dat je een groot liefhebber bent, geniet van je mooie tuin. Doen wij ook - zonder kostbaar drinkwater te verspillen ook nog eens.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, ik ben een tuinierliefhebber en mijn filosofie is dat je beter met de natuur mee kunt werken. Zo te horen heb ik daar ook nog eens minimaal 1300 euro door weten te besparen.
Jij verspilt kostbaar grondwater en energie. Tenminste als je dat vergelijkt met zo goed als nooit bewateren van de tuin.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 13:53 schreef Gripper het volgende:
[..]
Fijn om te horen dat je een groot liefhebber bent, geniet van je mooie tuin. Doen wij ook - zonder kostbaar drinkwater te verspillen ook nog eens.
Als je interesse hebt om je in deze keuze van ons te verdiepen, er is destijds een artikel over onze tuin verschenen in Trouw - wel even de paywall proberen te omzeilen
Grappig, hier in Duitsland hebben de meeste huizen ook kelders en vrijwel iedereen heeft daarom zijn ketel/geiser/wasmachine/droger/etc. daar staan. Dit i.t.t. in Nederland, waar velen dat op zolder hebben.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:39 schreef hilliebillie het volgende:
In plaats van een laundrychute van boven naar beneden zou ik kijken naar de optie om boven te wassen en te drogen en te strijken. Anders blijf je toch je strijkwas in de woonkamer hebben liggen die je elke keer moet opruimen als je nog niet klaar bent. En je moet ook weer elke keer je was weer naar boven brengen na het wassen/strijken/vouwen.
Dat is wat ik bij bijna alle woningen waar we naar kijken mis, boven een ruimte voor wassen, drogen, strijken. Dat heb ik nu wel en zou echt niet meer anders willen. Nooit meer manden met was in je woonkamer en nooit meer sjouwen met die volle manden, maar rechtstreeks van de strijkplank in de kast
Ligt aan de prijs die het oplevert en de opbrengstfactor in kwh.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 12:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook met een thuisaccu is een oost-westligging uiteindelijk gunstiger.
Zeker wanneer je gasloos bent.
quote:Op maandag 5 februari 2024 10:09 schreef ytram het volgende:
[..]
Ik heb helaas geen ervaring met het nieuw bouwen of zo grondig renoveren, maar heb wel zo wat ideeën. Als toevoeging wat hierboven genoemd is:
- geen kastjes in de keuken, alleen lades
Wij hebben juist de wasmachine en droger verplaatst van kelder naar een aparte slaapkamer op de eerste verdieping (nu dus washokquote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:18 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Grappig, hier in Duitsland hebben de meeste huizen ook kelders en vrijwel iedereen heeft daarom zijn ketel/geiser/wasmachine/droger/etc. daar staan. Dit i.t.t. in Nederland, waar velen dat op zolder hebben.
Zo'n laundry chute is echt knijterhandig, mijn schoonouders hebben dat ook. Zo van eerste verdieping via de begane grond de wasmand in de kelder in. Wil ik later ook wel.
Je mag straks al blij zijn als je niet hoeft te betalen voor je overproductie, dus niet maximaal produceren op het heetst van de dag en van vroeg tot laat je eigen productie kunnen gebruiken is uiteindelijk sowieso gunstiger.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 21:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ligt aan de prijs die het oplevert en de opbrengstfactor in kwh.
Meeste mensen kunnen hier niet super in sturen verder denk ik.
Ik doelde ook niet op de zolder, maar op de eerste verdieping. Daar waar ik ook m’n badkamer en m’n kledingkast heb. En dus ook m’n strijkplank. Nooit meer een strijkplank in m’n woonkamer hebben staan en was daar liggen dat nog gestreken moet worden en weer naar boven moet. Maar alles in een ruimte, wassen, strijken en m’n kledingkasten.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:18 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Grappig, hier in Duitsland hebben de meeste huizen ook kelders en vrijwel iedereen heeft daarom zijn ketel/geiser/wasmachine/droger/etc. daar staan. Dit i.t.t. in Nederland, waar velen dat op zolder hebben.
Zo'n laundry chute is echt knijterhandig, mijn schoonouders hebben dat ook. Zo van eerste verdieping via de begane grond de wasmand in de kelder in. Wil ik later ook wel.
Zelfs voor een alleenstaande is dat ideaal, nooit meer uitruimen en kun je gewoon vanuit een van de twee vaatwassers leven en wat smerig is gaat in de andere, zodra dat schoon is draai het om.quote:Op maandag 5 februari 2024 10:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
2 vaatwassers????
Hoeveel kinderen heb je? 16?
Ik zou daar niet mee om kunnen gaan en zie de voordelen ook niet echt.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zelfs voor een alleenstaande is dat ideaal, nooit meer uitruimen en kun je gewoon vanuit een van de twee vaatwassers leven en wat smerig is gaat in de andere, zodra dat schoon is draai het om.
Dit jaar ga ik hopelijk verhuizen en de bedoeling is dan dat er ook een tweede vaatwasser inkomtquote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zou daar niet mee om kunnen gaan en zie de voordelen ook niet echt.
vloerverwarming komt er sowieso. Boven ging dat niet volgens de architect (houten tussenvloer waar we waarschijnlijk parket gana leggen, te dun om goede warmteverspreiding op te krijgen dus dan krijg je van die hotspots), m.u.v. de badkamer natuurlijk. Tzt gaan we nog even kijken wat de alternatieven zijn en of het echt niet kan. Loze leidingen voor een airco in de slaapkamers is sowieso aangehouden (schoonvader is aircomonteur, appareten zijn veel beter via hem te regelen dan via een aannemer natuurlijk).quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:25 schreef Anton91 het volgende:
Bij een nieuwe woning zou ik sowieso kijken voor vloerverwarming en alle kamers bedraad internet.
Ik vind het zelf ook niet nodig maar een vriendin van mij had het ook. Met haar gezin en kinderen kan ik me voorstellen dat het lekker werkte. Ik vond het zelf wat overbodig (en voel me er goed bij als ik netjes eens wat opruim, haha).quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zou daar niet mee om kunnen gaan en zie de voordelen ook niet echt.
Hoe groter het gezin hoe groter het probleem volgens mij.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:48 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook niet nodig maar een vriendin van mij had het ook. Met haar gezin en kinderen kan ik me voorstellen dat het lekker werkte. Ik vond het zelf wat overbodig (en voel me er goed bij als ik netjes eens wat opruim, haha).
Je hebt daar toch speciale vloerverwarming systemen voor? Zijn van die platen die je over je houten vloer neerlegt.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:47 schreef kirsten. het volgende:
[..]
vloerverwarming komt er sowieso. Boven ging dat niet volgens de architect (houten tussenvloer waar we waarschijnlijk parket gana leggen, te dun om goede warmteverspreiding op te krijgen dus dan krijg je van die hotspots), m.u.v. de badkamer natuurlijk. Tzt gaan we nog even kijken wat de alternatieven zijn en of het echt niet kan. Loze leidingen voor een airco in de slaapkamers is sowieso aangehouden (schoonvader is aircomonteur, appareten zijn veel beter via hem te regelen dan via een aannemer natuurlijk).
Bedraad internet gaan we ook doen inderdaad. Overal Cat6 naartoe, ook naar de serre in de tuin en het bijgebouw. Als we dan toch bezig zijn...
Maar wat doe je als de tweede vaatwas vol is en de eerste nog lang niet leeg? Ik deed indertijd niet direct uitruimen maar wel de vieze troep op het aanrecht verzamelen. Het kwam nooit voor dat de vaatwasser grotendeels leeg was voor ik het weer wilde inruimen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:32 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dit jaar ga ik hopelijk verhuizen en de bedoeling is dan dat er ook een tweede vaatwasser inkomt
Dan zal dat in lijn zijn met die formule, maar dat is echt niet dermate een gedane zaak. Zeker als voldoende woningen de keuze van de zuid ligging niet kunnen maken, al zouden ze het willen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 22:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je mag straks al blij zijn als je niet hoeft te betalen voor je overproductie, dus niet maximaal produceren op het heetst van de dag en van vroeg tot laat je eigen productie kunnen gebruiken is uiteindelijk sowieso gunstiger.
In de meeste huishoudens wordt elke dag wel ongeveer dezelfde hoeveelheid bordjes, kopjes, glazen en bestek gebruikt.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar wat doe je als de tweede vaatwas vol is en de eerste nog lang niet leeg? Ik deed indertijd niet direct uitruimen maar wel de vieze troep op het aanrecht verzamelen. Het kwam nooit voor dat de vaatwasser grotendeels leeg was voor ik het weer wilde inruimen.
Mijn oplossing is een kleine vaatwasser, die is binnen een paar minuten weer uitgeruimd na het draaien. B.v. als je op de waterkoker moet wachten of zo.
Als de ruimte er echt voor is en naar ontworpen is kan het prima werken. In de praktijk is echter, zeker bij renovatie van bestaande bouw, de ruimte vaak niet helemaal geschikt voor een kookeiland.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 08:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben het met bijna al je punten eens, maar niet met dit punt. Ik ben nog steeds heel blij met ons kookeiland: praktisch én gezellig tijdens koken en bakken.
Ik heb een hoog (snijden en spoelen) en laag gedeelte (koken) in mijn eiland, het hoge deel is 210*110, het lage deel is 150*110, wel zo ergonomisch.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:20 schreef Smart_ass het volgende:
Mee eens. Ik vind kookeilanden sowieso ook eigenlijk alleen mooi als ze vrij groot zijn. Zo’n kleintje waar net twee stoelen aan passen vind ik weinig toevoegen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb een hoog (snijden en spoelen) en laag gedeelte (koken) in mijn eiland, het hoge deel is 210*110, het lage deel is 150*110, wel zo ergonomisch.Wij hebben dus helaas wel zo’n naad want mijn vriend wilde het blad een bepaalde grootte hebben dus we konden er niet omheen helaas. Maar ik begrijp het heel goed, zonder is mooier. Wij hebben overigens helemaal niets in ons eiland qua wasbak of kookplaat, expres zo gedaan. Gewoon één gaaf blad (nouja, twee dusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:36 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Wij hebben dus helaas wel zo’n naad want mijn vriend wilde het blad een bepaalde grootte hebben dus we konden er niet omheen helaas. Maar ik begrijp het heel goed, zonder is mooier. Wij hebben overigens helemaal niets in ons eiland qua wasbak of kookplaat, expres zo gedaan. Gewoon één gaaf blad.Ja, die stopcontacten had je ook wel wat kunnen verbergen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij hebben (één) dubbel opklapbaar stopcontact (met USB) in het werkblad, en aan iedere zijkant nog zo'n zelfde omklap stopcontact.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:38 schreef Smart_ass het volgende:
Ja die hadden onder de kastjes gekund erboven. Dus dat is ook wel een goede tip voor dit topic.
Precies dat, overigens hadden wij hiervoor een nieuwbouwwoning, we hebben toen wel even gekeken naar een eiland, maar dat werd door diverse verkopers afgeraden. Keuken was 4m breed .quote:Op zaterdag 10 februari 2024 14:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als de ruimte er echt voor is en naar ontworpen is kan het prima werken. In de praktijk is echter, zeker bij renovatie van bestaande bouw, de ruimte vaak niet helemaal geschikt voor een kookeiland.
En dan is een L of U keuken met klein barretje/zitgedeelte in veel gevallen praktischer dan een keuken met echt kookeiland.
Ja idem, maar ik ga er van uit dat als geld geen rol speelt, het huis of in ieder geval de keuken/eetkamer wel groot genoeg is voor een mooi, groot kookeiland.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:22 schreef Leandra het volgende:
Ik sta daar dubbel in: een (kook) eiland in de keuken is leuk, maar ook alleen als je daar echt de ruimte voor hebt.
om nog even op de kookeiland discussie in te haken: ik ben zelf ook niet zo'n fan van kookeilanden, en aangezien wij een oude boerderij hebben vind ik de stijl al snel te modern. Vandaag met de architect gezeten voor ronde 2 van de benedenverdieping (ronde 1 hadden we een beetje afgeketst omdat dat echt niet naar onze zin was). Hij heeft alles op een waanzinnig geweldige manier omgegooid qua indeling waardoor er veel meer ruimte is voor de keuken. We gaan nu naar een schiereiland (kookeiland met 1 korte wand tegen een wand aan, in ons geval een wand van de bijkeuken) waardoor we toch lekker naar de tuin kunnen werken met koken, en ik ook nog een volledige wand achter me heb voor een stuk lage keuken/kasten. Plus snelle toegang tot de bijkeuken als pantry.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben (één) dubbel opklapbaar stopcontact (met USB) in het werkblad, en aan iedere zijkant nog zo'n zelfde omklap stopcontact.
Oh, een open keuken dwingt mij juist ook om het een beetje opgeruimd te houden! Anders zou het waarschijnlijk net zo'n zwijnenstal als onze bijkeuken op het moment zijn. Gezonde dwang zullen we maar zeggen:Pquote:Op woensdag 14 februari 2024 10:38 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik hou enorm van koken, maar van een kookeiland en woonkeuken en dat soort dingen zie ik het nut niet echt in
Voor mij is de keuken een praktische plek, waar ik alles wat ik tijdens het koken nodig heb binnen handbereik wil hebben, waar ik geen decoraties of andere gekke dingen hoef omdat dat alleen maar kostbare ruimte kost, waar er geurtjes zijn die ik niet wil hebben in leefruimtes, waar lelijke dingen als een prullenbak staan, waar apparaten als de vaatwasser herrie staan te maken, waar er soms nog afval op het aanrecht ligt omdat het kutweer is en ik nog niet de tuin ben ingelopen naar de kliko's voor het plastic, waar er soms nog afwas op het aanrecht staat omdat de vaatwasser nog niet klaar is.... En zo kan ik nog wel even doorgaan
Keuken die in een eigen ruimte staat die afsluitbaar is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |