abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212302575
Beste fokkers,

Ik kan wel wat inspiratie van mede-klussers en verbouwers gebruiken.
Het is ons gelukt om een nieuw huis aan te kopen. Dit huis is een bestaande bouw, maar het wordt dusdanig gestript en verbouwdt dat er eigenlijk vooral een paar buitenpalen blijven staan. Dat betekent dat we min of meer de vrije hand hebben in indeling, apparaten en andere zaken.

Nu zijn er in ons huidige huis een aantal dingen waar we tegenaan lopen, en die ik graag anders zou willen. Zoals bijvoorbeeld een waterontharder installeren. Maar er zijn ook zat dingen waar ik tegenaan loop, maar geen idee heb of er een oplossing voor bestaat. Een voorbeeld hiervan is dat onze afvoeren snel verstoppen (lang haar, huisdieren, en naar wat ik begreep te kleine afvoerbuizen met dank aan vorige verbouwer). Ik zou dat graag anders zien, maar ik heb geen idee of, en wat daarvoor bestaat.

Daarom mijn vraag aan jullie: Als geld geen overweging was en jullie een huis opnieuw zouden opbouwen, wat zou je daar dan anders in doen qua apparaten, handigheidjes etc? En waarom?

Op mijn lijstje staat op dit moment

- waterontharder
- infrarood paneel in douche
- dakraam boven douche
- grijswaterleidingen naar waar handig kan zijn (grote tuin, los bijgebouw)
- laundry chute van boven naar beneden
- makkelijk te ontstoppen/niet snel te verstoppen afvoer in douche en wc
- thuisaccu (hebben we nu ook al)

ter illustratie: er liggen al flink wat zonnepanelen en we krijgen sowieso een thermische warmteput maar de details daarvan zijn voor een latere fase.
  maandag 5 februari 2024 @ 08:29:35 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212302614
Ik zou van de hele begane grond een zwembad laten maken, maar dan wel zeg maar de ruimtes intact laten, dus dat je van kamer naar kamer kan zwemmen. Het zwembad loopt door in de tuin, dat je ook naar binnen en buiten kan zwemmen.
pi_212302677
Ik zou een rijpingskast in de keuken laten plaatsen, het liefst geintegreerd in de keuken, maar dat ik persoonlijk natuurlijk

pi_212302693
In plaats van een laundrychute van boven naar beneden zou ik kijken naar de optie om boven te wassen en te drogen en te strijken. Anders blijf je toch je strijkwas in de woonkamer hebben liggen die je elke keer moet opruimen als je nog niet klaar bent. En je moet ook weer elke keer je was weer naar boven brengen na het wassen/strijken/vouwen.

Dat is wat ik bij bijna alle woningen waar we naar kijken mis, boven een ruimte voor wassen, drogen, strijken. Dat heb ik nu wel en zou echt niet meer anders willen. Nooit meer manden met was in je woonkamer en nooit meer sjouwen met die volle manden, maar rechtstreeks van de strijkplank in de kast O+
pi_212302695
Ik zou een groen dak willen. Daarnaast de mogelijkheid om regenwater te gebruiken voor het toilet en eventueel de wasmachine. Een wasmachine en vaatwasser met een hotfill vanaf een zonnecollector lijkt me ook wel wat. Wtw in de badkamer ook.

En een ruimte voor warmtepomp, boiler, wtw en thuisaccu.

Verder een kamer voor de wasmachine, waslijnen, etc. En vooral een koele ruimte of kelder voor het bewaren van groente en fruit uit de moestuin.

Edit: Ik was het toilet doorspoelen met douchewater vergeten.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lucky_Strike op 05-02-2024 09:26:16 ]
Spoilers!
pi_212302706
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:39 schreef hilliebillie het volgende:
In plaats van een laundrychute van boven naar beneden zou ik kijken naar de optie om boven te wassen en te drogen en te strijken. Anders blijf je toch je strijkwas in de woonkamer hebben liggen die je elke keer moet opruimen als je nog niet klaar bent. En je moet ook weer elke keer je was weer naar boven brengen na het wassen/strijken/vouwen.

Dat is wat ik bij bijna alle woningen waar we naar kijken mis, boven een ruimte voor wassen, drogen, strijken. Dat heb ik nu wel en zou echt niet meer anders willen. Nooit meer manden met was in je woonkamer en nooit meer sjouwen met die volle manden, maar rechtstreeks van de strijkplank in de kast O+
oh wij laten hem juist beneden plaatsen! Dat hebben we nu ook in de bijkeuken, daar vouw en droog ik, en ben ik zo buiten om het buiten te hangen. Ik zou dat juist niet anders willen :D . Maar ik snap wat je zegt, want je moet wel inderdaad met de wasmanden op en neer.
pi_212302712
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:36 schreef Xlarge het volgende:
Ik zou een rijpingskast in de keuken laten plaatsen, het liefst geintegreerd in de keuken, maar dat ik persoonlijk natuurlijk

[ afbeelding ]
Nou ik snap het wel hoor. Het is mijn hobby niet, maar ik eet graag van goed gerijpt vlees :D
pi_212302715
- Toilet boven niet in de grote badkamer
- 2e kleine badkamer en-suite (3m2 ofzo, douche wasbak, toilet)
- Voldoende loze leidingen zodat je in de toekomst altijd nog iets kan doen.
- Betere groepenverdeling qua elektra, makkelijker om een “stukje” huis uit te zetten.
- infraroodpanelen op plekken waar ik vaak zit (kantoor, bank en evt eettafel) zodat je niet met een dekentje hoeft te zitten en de ruimte temperatuur ook iets omlaag kan
- vloerverwarming voor meer comfort (weet niet of infraroodpanelen dan nodig zijn)
- geluidswerend glas, valt me toch tegen hoeveel geluid er door glas heen komt
- urinoir in toiletruimte beneden, hoewel dat ook weer spettert
- lichtplan laten maken en spotjes op de juiste plekken laten plaatsen
- airco voor de warme zomerdagen
- ruime slim ingerichte inloopkast voor alle kleding
- 2 ovens in de keuken
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212302721
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zou een groen dak willen. Daarnaast de mogelijkheid om regenwater te gebruiken voor het toilet en eventueel de wasmachine. Een wasmachine en vaatwasser met een hotfill vanaf een zonnecollector lijkt me ook wel wat.

Verder een kamer voor de wasmachine, waslijnen, etc. En vooral een koele ruimte of kelder voor het bewaren van groente en fruit uit de moestuin.
Slim! Een hotfill heb ik nooit van gehoord, ik zal eens kijken. Ons dak wordt riet (ivm huidige bouw van de boerderij en vergunningen), en een zonnecollector komt daar denk ik niet op. Maar het schuurdak ligt vol met zonnepanelen en er is nog ruimte over. Ik weet alleen niet of het zin heeft om een zonnecollector zeg 30 meter van het huis te plaatsen ivm warmteverlies. Een goede om in te duiken!
pi_212302805
quote:
6s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:42 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Slim! Een hotfill heb ik nooit van gehoord, ik zal eens kijken. Ons dak wordt riet (ivm huidige bouw van de boerderij en vergunningen), en een zonnecollector komt daar denk ik niet op. Maar het schuurdak ligt vol met zonnepanelen en er is nog ruimte over. Ik weet alleen niet of het zin heeft om een zonnecollector zeg 30 meter van het huis te plaatsen ivm warmteverlies. Een goede om in te duiken!
Goede vraag, geen idee. Een aantal jaar geleden was een zonnecollector niet heel rendabel en vooral duur. Misschien is dat nu anders. Maar het wordt al rendabeler als je het verwarmde water kunt gebruiken voor meer dan douchen.

Op deze website kan je er misschien wat meer over vinden: https://www.familie-kleinman.nl/energie/?s=Hotfill
Spoilers!
pi_212302844
Ventilatiesysteem met warmteterugwinning: altijd goede luchtkwaliteit zonder tocht of geluid van buiten door roosters die open moeten staan.
pi_212302910
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een wasmachine en vaatwasser met een hotfill vanaf een zonnecollector lijkt me ook wel wat
totaal zinloos tenzij je collectoren ongeveer recht boven je apparaat hangen. Als ik in mijn keuken (en dat is mijn ervaring met alle keukens) de warm water kraan open draai spoel ik eerst een halve minuut koud water weg, dat is litertje of 5, voordat het warm is.

De gemiddelde nieuwe vaatwasser heeft 13 liter water nodig, en dat is voor meerder spoelbeurten
pi_212303032
Als je minder verstoppingen wilt, neem dan geen douchegoot maar een putje, veel makkelijker schoon te maken en verstopt minder snel dan een douchegoot.

Waarom deze wens?

- dakraam boven douche

Zodat je die open kan zetten? Een goede afzuiging werkt beter en zorgt voor minder warmteverlies.

Overal WTW-afzuiging, vloerverwarming en airco's (of koelen met warmtepomp).
pi_212303090
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 09:06 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
totaal zinloos tenzij je collectoren ongeveer recht boven je apparaat hangen. Als ik in mijn keuken (en dat is mijn ervaring met alle keukens) de warm water kraan open draai spoel ik eerst een halve minuut koud water weg, dat is litertje of 5, voordat het warm is.

De gemiddelde nieuwe vaatwasser heeft 13 liter water nodig, en dat is voor meerder spoelbeurten
Bij dergelijke hoeveelheid in de leiding wordt het ok tijd voor een ringleiding war je dus permanent warmwater in rondpompt.

Meestal is het niet de hoeveelheid water in de leiding maar het opwarmen van die leidingen en soms ook het warmwaterapparaat zelf.
  Official ESF Kreviewer maandag 5 februari 2024 @ 09:26:16 #15
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212303091
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:41 schreef Zedi het volgende:
- 2 ovens in de keuken
Ik kook graag en heb een grote oven. Ik heb nog nooit gehad dat ik een tweede oven nodig had. Bovendien heb je daar dan een airfryer voor.
pi_212303138
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 09:26 schreef qajariaq het volgende:
ringleiding
Net zo efficiënt als een quooker _O-

24/7/365 water op temperatuur houden voor die 3x per dag dat je het nodig hebt :') verknoeit kilowatts aan stroom/gas, een beetje water weg spoelen is vele malen goedkoper

Een minuut de kraan open zetten kost je 10 liter, doe dat 100x en je bent euro armer, continue de ringleiding op temperatuur houden of een quooker kost je vele vele vele malen meer
pi_212303231
Als ik even kijk vanuit mijn huidige woning:

-Nergens meer radiatoren
-Een douchedeur met antikalk
-Geen schuine daken boven, dat kost toch best wel veel ruimte
-Inbouw- of inloopkasten zodat je geen losse kledingkasten neer hoeft te zetten
-Ingerichte bergzolder met stellingkasten e.d. voor voorraad
-Een vloer op die bergzolder in plaats van kaal beton, dat trekt gigantisch veel stof aan
-Geen vlizotrap naar zolder maar een "echte" trap
-Airco
-Rolluiken overal
-Als je kliko's voor oud papier/GFT etc hebt: een soort dedicated stalling zodat je die lelijke dingen niet ziet staan in je tuin, maar waar je wel makkelijk bij kunt als je er iets in moet gooien
-Fatsoenlijke plek voor al je meters. Onze watermeter zit in de kruipruimte :')

Wat we wel hebben in onze woning en wat ik echt heerlijk vind:

-Een gesloten keuken, zodat het een keer wat rommeliger kan blijven op het aanrecht maar je dat vanuit de huiskamer niet ziet
-Ruimte om je auto te parkeren op eigen terrein
-Als je een baan hebt waarin je regelmatig thuis werkt: dedicated werkkamer, waar je na het werk gewoon nooit meer hoeft te zijn.
-Grote ramen zodat je veel lichtinval hebt
-HR++ glas
-Grote schuur met stroom voor een tweede koelkast en grote vriezer. Al zou ik daar zelf als je een blank canvas hebt een bijkeuken van maken zodat je niet door weer en wind naar die schuur hoeft te lopen
-Die bergzolder dus, maar die is bij ons een rotzooi :P
pi_212303261
Pfoe, dat is dan voornamelijk op keuken gebied:
- Wijnkast
- Grote amerikaanse koelkast met ijsblokjes en koud water enzo
- Magnetron (ik heb nu alleen een oven)
- Grote inductieplaat met ingebouwde afzuiger
- Grote wasbak
- Genoeg wegzet voor al het keukenapparatuur wat niet ingebouwd is

Verder:
- Regendouche
- Schuifpui naar de tuin toe
- Genoeg horren
- Luiken ipv zonnescherm
- Elke kamer UTP aansluiting
- Stroompunten voor beveiligingscamera's bij de voor en achterdeur
- Stroompunten voor de Sonos luidsprekers.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_212303390
Oh ja, lekker veel stopcontacten! Wij hadden er in onze woonkamer welgeteld 2 zitten :')
  maandag 5 februari 2024 @ 10:09:58 #20
197456 ytram
...dacht je!
pi_212303537
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:41 schreef Zedi het volgende:
- Toilet boven niet in de grote badkamer
- 2e kleine badkamer en-suite (3m2 ofzo, douche wasbak, toilet)
- Voldoende loze leidingen zodat je in de toekomst altijd nog iets kan doen.
- Betere groepenverdeling qua elektra, makkelijker om een “stukje” huis uit te zetten.
- infraroodpanelen op plekken waar ik vaak zit (kantoor, bank en evt eettafel) zodat je niet met een dekentje hoeft te zitten en de ruimte temperatuur ook iets omlaag kan
- vloerverwarming voor meer comfort (weet niet of infraroodpanelen dan nodig zijn)
- geluidswerend glas, valt me toch tegen hoeveel geluid er door glas heen komt
- urinoir in toiletruimte beneden, hoewel dat ook weer spettert
- lichtplan laten maken en spotjes op de juiste plekken laten plaatsen
- airco voor de warme zomerdagen
- ruime slim ingerichte inloopkast voor alle kleding
- 2 ovens in de keuken
Ik heb helaas geen ervaring met het nieuw bouwen of zo grondig renoveren, maar heb wel zo wat ideeën. Als toevoeging wat hierboven genoemd is:
- voldoende stopcontacten, ook boven het aanrecht.
- Loze leidingen
- vooraf nadenken en bepalen waar tv en eventueel van toepassing audio komt en of daar kabels, leidingen of stopcontacten voor nodig zijn (ook draadloze systemen hebben vaak tenminste een stopcontact nodig)
- leidingen voor accespoints (in de woonkamer, overloop, zolder, achtertuin en eventueel schuur) met de wifi van je modem in de meterkast kom je waarschijnlijk niet ver.
- bekabelde netwerkaansluiting voor alles met een vaste plek. Tv/settopbox, game console, thuiswerkplek (zou zelf 2 aansluitingen per kamer maken, incl. keuken)
- warm en koud water bij het fonteintje in de wc, zo’n armoe en typisch Nederlands om daar alleen koud water te hebben.
- openslaande deuren naar buiten
- brede (eventueel) openslaande deuren tussen woonkamer en keuken, daarmee creëer je één ruimte die je makkelijk kan opdelen als dat nodig is.
- overkapt terras
- 2 vaatwassers in de keuken, je gebruikt toch meestal dezelfde spullen, scheelt behoorlijk vaatwasser uitruimen
- geen kastjes in de keuken, alleen lades
- koelkast op ooghoogte
- voorraad-inloopkast in de buurt van de keuken.
- elektrisch en op afstand te openen garagedeur
- vooraf huis-automatisering plannen en van welk soort je gebruik wilt maken (ik heb er persoonlijk niet zoveel mee, maar was laatst bij een vriend een hoop extra werk om het achteraf om te bouwen).

Ik ben ook fan van houten-vloeren en veel natuurlijke materialen. Verder zou ik zo goed mogelijk isoleren en uitvinden of je in verre mate onafhankelijk kan zijn van derden leveranciers, van elektriciteit en water.

En zoals al in het topic door iemand opgemerkt, een groen dak.
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_212303739
2 vaatwassers???? _O-
Hoeveel kinderen heb je? 16?
pi_212303844
Eigenlijk voldoet ons huis na de verbouwing al zo behoorlijk aan onze wensen, dat ik er nog maar weinig aan zou veranderen.

Ditzelfde, maar dan vrijstaand tegen het bos aan en met grond rondom het huis zou wel lekker zijn. Een tuin met privacy waar je vanaf de straat of door buren niet gezien of gestoord kan worden. Dan zou ik een grote(re) stenen garage -verwarmd en geisoleerd- willen hebben met een verdieping erbovenop, zodat je daar een kleine logeerkamer + badkamer kan hebben. Zodat logés ook op hun eigen ritme kunnen opstaan.
Dat laatste mag ook eventueel een vrijstaande tuinkamer/tuinhuis of ander licht uitgevoerd bouwwerk zijn.

We hebben nu een betonvloer en vloerverwarming en dat is heerlijk comfortabel, ik wil nooit meer anders. In een toekomstig huis zou ik dat nog wel willen combineren met topkoeling in het plafond om de hete dagen wat comfortabeler te maken. Nu kan de vloerverwarming ook koelen, maar dat voelt toch gek aan je blote voeten zo'n ijsbaan.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_212303933
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 09:06 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

Er zijn apparaten op de markt die ervoor zorgen het warm water pas uit de leiding komt als het warm is, kost wel wat geld (iets van 300 euro).
  maandag 5 februari 2024 @ 10:54:33 #24
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_212303995
Wij zijn zelfvoorzienend en hebben accu's en daardoor zagen we dat de koelkast veel stroom gebruikt in de winter dus in ons nieuw huis komt geen gangbare koelkast maar gaan we gebruik maken van de aarde om te koelen, dus een stuk vd keuken gaan we niet isoleren en daar maken we een diep gat waar we mechanisch een koker voor maken die we omhoog kunnen halen. Ook buiten komt nog een grote rootcellar voor hetzelfde doel, opslag van de oogst vd moestuin.

We hebben de vloer geisoleerd met schuimglas en hebben een groen dak en hebben leem op de muren en krijgen als laatste een massa leemkachel. Het huis bestaat uit 2 grote ruimtes waar de kachel in de vorm een muur tussenkomt en zo beide ruimtes kan verwarmen.

Wij hebben overal meerdere opties voor dus kunnen koken en douchen op propaangas maar ook op stroom en koken ook op hout (rayburn fornuis). We hebben ook een hot-fill wasmachine erbij. Al naar gelang de omstandigheden.

Ook grote wateropslag en waterfilters en bron in de tuin.

Nu nog een grote kas om het hele huis en nog een windmolentje en dan is ons doel bereikt om zo min mogelijk afhankelijk te zijn.

Maar als dit niet je doel is heb je uiteraard heel andere eisen en wensen.
To BG or not to BG!
  maandag 5 februari 2024 @ 11:11:01 #25
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_212304195
Ik zou het meer zoeken in het indelen van kamers zoals slaapkamer op het noorden. Een vensterbankzitje met een groot raam om te lezen, weg te dromen etc. Je huis zo in kunnen richten zodat je een winter en een zomer leefstand hebt. In de winter meer op het zuiden georiënteerd, in de zomer meer op het noorden.
Ramen en deuren zo ingedeeld dat je goed kan doorluchten en daarmee ook buiten de tuininrichting betreft struiken/bomen zodat de airflow goed is.
Bladverliezende bomen (flink hoog) aan de zuid & westkant zodat je in de winter wel het licht en warmte van de zon hebt, maar in de zomer niet..
Voor de rest aan de buitenkant allerlei leuke snufjes voor ecologisch / milieuvriendelijk bouwen. Zoals plekjes voor vleermuizen, insecten, vogels. Maar ook regenopvang voor je grijswater, zonnepanelen, maar ook mini windturbines. En buiten ook een mooi systeem zodat je grijs water zoveel mogelijk zelf kan zuiveren.
Voor de rest: bedstedes ipv losse bedden (met een raam in elke bedstee voor koelte en luchting), een mooi systeem/huisjes voor je robotstofzuigers. Mooie waskamer waar ook plek is voor flinke handwasjes en genoeg ruimte is om plat te drogen. En een geïntegreerd geluidsinstallatie door het hele huis die in te delen is in zones.
Logische inrichting en architectuur zodat het makkelijk schoon te maken is en er genoeg opbergruimte is. Zoals bijvoorbeeld keukenkastjes / koven tot aan het plafond.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  maandag 5 februari 2024 @ 11:38:10 #26
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_212304563
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 10:51 schreef Managarm het volgende:

[..]
Er zijn apparaten op de markt die ervoor zorgen het warm water pas uit de leiding komt als het warm is, kost wel wat geld (iets van 300 euro).
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.
To BG or not to BG!
  maandag 5 februari 2024 @ 11:46:58 #27
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212304690
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 10:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
2 vaatwassers???? _O-
Hoeveel kinderen heb je? 16?
Beste aankoop ever 8-) .
Met 3 kinderen trouwens :P .
pi_212305112
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 09:31 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Net zo efficiënt als een quooker

24/7/365 water op temperatuur houden voor die 3x per dag dat je het nodig hebt verknoeit kilowatts aan stroom/gas, een beetje water weg spoelen is vele malen goedkoper

TS vroeg naar comfort, niet naar efficiëntie.

quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:38 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.
Ik heb in de keuken een plintboiler, dat is vijf liter, slecht geïsoleerd en extra heet. Het ding zit dan ook achter een aan/uit schakelaar en om eerlijk te zijn gaan er soms weken voorbij voor ie weer eens aan gaat. Ik heb dan wel een vaatwas en kleiner hoeveelheden gaan vaak in de waterkoker. Handen wassen kan met koud water en anders moet ik een kwartiertje wachten tot die boiler op temperatuur is. Voor vloer dweilen of ander schoonmaakwerk gaat ie wel regelmatig aan.

Een elektrische doorstroomkraan heb ik ook wel overwogen maar dat zijn foeilelijke dingen in je keuken en ik had toen twijfels over de veiligheid plus dat je straal heet water wel erg dun is.
pi_212305220
Alles drempelvrij zodat je robotstofzuiger overal kan komen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_212305358
Onder/naast (waar maar plaats is) het huis een hele grote regenwatertank op de hemelwaterafvoer... Daarop toilet reservoir en wasmachine(s) aansluiten en eventueel tapkraan in de tuin. Gezien de geruchten dat toekomstige waterprijs p/m³ de pan uit gaat swingen ben je daar op voorbereid. Geeft sowieso meerwaarde aan het huis, dus de +/- ¤ 10.000 die het extra kost komt deels wel terug... Waterprijs is al bijna 10% gestegen tussen 2023 en 2024 naar bijna ¤1.80 p/m³
pi_212305669
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:38 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Wij wel, maar een keer per dag maken we warm water (elektrisch of hout, al naar gelang de hoeveelheid zon). In ons nieuwe huis komt een cv-houtkachel, dat zal het leven wat aangenamer maken, 300 liter vat erop aangesloten in combinatie met vloerverwarming. Het is met drogende stuuk (dus hoge luchtvochtigheid) altijd 15 graden minimaal in het nieuwe huis, maar ja, wel in Portugal.
pi_212305683
quote:
14s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:50 schreef Watuntrik het volgende:
Onder/naast (waar maar plaats is) het huis een hele grote regenwatertank op de hemelwaterafvoer... Daarop toilet reservoir en wasmachine(s) aansluiten en eventueel tapkraan in de tuin. Gezien de geruchten dat toekomstige waterprijs p/m³ de pan uit gaat swingen ben je daar op voorbereid. Geeft sowieso meerwaarde aan het huis, dus de +/- ¤ 10.000 die het extra kost komt deels wel terug... Waterprijs is al bijna 10% gestegen tussen 2023 en 2024 naar bijna ¤1.80 p/m³
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.
Bij ons zit er teveel ijzer in het water, dus ik sluit de wasmachine er maar niet op aan, maar het toilet kan ik eventueel nog wel erop aansluiten.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_212305794
Plafond speakers, wij hebben ze in de keuken. Echt top.
pi_212305837
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:

[..]
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.
Bij ons zit er teveel ijzer in het water, dus ik sluit de wasmachine er maar niet op aan, maar het toilet kan ik eventueel nog wel erop aansluiten.
Bij teveel ijzer kan je een vuilafscheider in het circuit opnemen, daar zit een magneet in.
pi_212306078
quote:
14s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:50 schreef Watuntrik het volgende:
Mijn water verbruik is iets meer dan een kuub per maand. Ik denk niet dat ik met dat verbruik een grijswatertank er op na kan houden. Wat is wel doe is planten water geven met aquarium water maar of dat echt zoden aan de dijk zet?
pi_212306133
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:

[..]
4 wasjes p/w is +/- 10m³ p/j en afhankelijk van hoeveel je thuis op de pot zit en doorspoeld kun je daar bij 8 x per dag als je een schijtert bent 10m³ p/j bijtellen per schijtert. Maar dat zijn dus hoge gemiddelden. Een tank van rond de 20m³ zul je dan toch aan moeten denken om misschien een jaartje rond te komen als je hem vol krijgt in het natte seizoen.

Toilet en wassen zijn samen wel de grootverbruikers wat water betreft zal +/- de waterrekening halveren en je het is gedemineraliseerd water wat de duurzaamheid van de machine/sanitair verbeterd.

Geen idee hoeveel % maar zal in de moderne klimaathype de waarde van het huis zeker verhogen.

Familielid heeft het 25 jaar geleden al laten doen, daar heeft hij toen zelfs subsidie voor gevangen. Geen idee of dat nu nog is, misschien aftrekpostje? Wanneer je toch van de grond af aan nieuwbouwt die som zeker even meenemen... :)
pi_212306297
Centraal stofzuigersysteem, dus nooit meer opwervelend fijnstof.
Meer dan voldoende stopcontacten. Zeker in de keuken. Wij hebben ze in de plinten zitten zodat ze te verplaatsen zijn. Kunnen op dezelfde outlets ook dozen voor utp en alles wat je je kan bedenken
Vloerverwarming en evo home
Op elke verdieping een apart toilet. Hebben wij hier in een standaard rijtjeshuis ook gedaan. Heerlijk een toilet op twee hoog.
pi_212306764
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:57 schreef Debuteer het volgende:
Ventilatiesysteem met warmteterugwinning: altijd goede luchtkwaliteit zonder tocht of geluid van buiten door roosters die open moeten staan.
Dit x5, samen met een waterontharder.
Overigens krijg ik beiden in mijn nieuwbouw.

Mijn lijst:
Plafondpunt voor de accespoints;
4 mm2 5 aderige kabels voor de PV panelen;
Groepenkast indelen per kamer ipv alles te gaan combineren;
Twee vaatwassers;
Stromend aansluiten van watertappunten;
Fatsoenlijke Solidair luchtroosters ipv die ventielen;
Alles in steken op gemakkelijk onderhoud.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212306781
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 09:26 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik kook graag en heb een grote oven. Ik heb nog nooit gehad dat ik een tweede oven nodig had. Bovendien heb je daar dan een airfryer voor.
Ik gebruik dit best vaak. Twee verschillende temperaturen gebruiken of een ander gerecht warmhouden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212307025
quote:
6s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:42 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Zonnecollector klinkt leuk maar zonnepanelen zijn handiger, als je geen warm water nodig hebt kan je altijd de elektriciteit nog ergens anders voor gebruiken, ik zou een warmtepompboiler kiezen. En ook gezien de afstand zou ik het niet doen.
pi_212307868
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik gebruik dit best vaak. Twee verschillende temperaturen gebruiken of een ander gerecht warmhouden.
Met de ene oven stomen en de andere bakken. Fornuis vooral voor het aanbakken van spullen
  maandag 5 februari 2024 @ 16:28:57 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212308024
Een pantry direct grenzend aan de keuken, met veel ruimte voor voorraden en een aanrecht voor elektrische apparatuur.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212310711
Centraal stofzuigsysteem
Airco
Rolluiken
Stoomoven
Kelder
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 5 februari 2024 @ 19:53:40 #44
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_212310808
Zolderkamer :+
pi_212311030
Zeer grote plafond douche! lijkt mij echt ultiem!!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 5 februari 2024 @ 20:06:31 #46
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212311090
een open haard en een sex dungeon
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212313904
Waar ik zelf veel blij mee ben met onze verbouwing;
- dak vol zonnepanelen
- warmtepomp/boiler
- overal vloerverwarming (dus ook alle slaapkamers)
- keramisch parket op de BG
- nieuwe 32mm meerlagenbuis door de hele woning voor aanvoer van warmtepomp naar verdelers vloerverwarming
- 60m2 kelder :7 (fitness + beamer)
- alle ventilatie roosters vervangen
- 2 badkamers
- apart washok
- aparte speelkamer voor de kinderen op de bg (zodat de kelder van ons blijft).

Wat ik achteraf anders had willen doen;
- WTW in hele woning ipv roosters
- geen mat zwarte keuken.. Dit gaan we waarschijnlijk nog wel veranderen, beetje zonde van t geld.. (alleen nieuwe frontjes, kasten blijven)
- rente 30 jaar vast 1,7% ipv 20 jaar 1,52% :+

[ Bericht 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2024 23:19:40 ]
pi_212319898
Zoals eerder hier al gezegd een kelder of kelderkast, deze mis ik in m’n huidige woning zou het graag willen voor opslag.

Mogelijkheid om regenwater op te vangen en daarmee de wc doorspoelen (IBC’s van 1000 liter bijv.)

In de tuin een pomp waar je grond water kan pompen om de planten en het gras water te geven.
pi_212327942
De mogelijkheid om regenwater op te vangen om daar oa. het toilet mee door te spoelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')