Precies dit, en voor de welgestelden onder ons denk ook aan de wet Hillen. Wordt weliswaar afgebouwd maar scheelt mij een paar honderd euro per maand in mijn voordeel.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je het aflost hoef je er ook niet meer over na te denken
* hypotheekvrij sinds 2018
Als ik vragen mag: hoe dan?quote:Op maandag 5 februari 2024 11:48 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Precies dit, en voor de welgestelden onder ons denk ook aan de wet Hillen. Wordt weliswaar afgebouwd maar scheelt mij een paar honderd euro per maand in mijn voordeel.
De twee dingen die al genoemd zijn dus:quote:Op zondag 4 februari 2024 21:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is nou het theoretische voordeel van 5 x een 1-jaars deposito afsluiten, t.o.v. 1x een 5-jaars met 5x die inleg??
Interessante tool. Overigens, die EWF-bijtelling, gaat die gewoon in box 1 tegen je IB-tarief?quote:Op maandag 5 februari 2024 12:54 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Reken hier maar uit met een woz waarde > 1 mio ...
Ik heb nog steeds iets langer dan 1 jaar vastzitten tegen > 4,0%. Dat leek in 2023 een goede rente......quote:Op maandag 5 februari 2024 12:49 schreef Sodemieters het volgende:
Dat leek in 2022 namelijk een goede rente...
Ja, ja. Net als een lease-auto.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Interessante tool. Overigens, die EWF-bijtelling, gaat die gewoon in box 1 tegen je IB-tarief?
Dan is het dus interessant om een hypotheekschuld aan te houden zodat rente >= EWF bijtelling?quote:Op maandag 5 februari 2024 14:44 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ja, ja. Net als een lease-auto.
Ja, dat is waarom we de HRA (sinds) vorig jaar van mijn inkomen afgetrokken hebben en niet van het (veel hogere) inkomen van mijn man.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Interessante tool. Overigens, die EWF-bijtelling, gaat die gewoon in box 1 tegen je IB-tarief?
Zelfde hier. De ahk en ak doen bij mijn partner ook serieus mee. Bij mij nietquote:Op maandag 5 februari 2024 15:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat is waarom we de HRA (sinds) vorig jaar van mijn inkomen afgetrokken hebben en niet van het (veel hogere) inkomen van mijn man.
De bijtelling van het EWF was daardoor ook tegen mijn IB-tarief en niet tegen het hogere tarief.
Het duurde even voor ik begreep waarom de aftrek hoger was als we die post bij mij neerlegden, maar als je het doorhebt is het ook wel zo logisch.
Met dit verschil, dat je bij GEEN hypotheekschuld ook geen EWF-bijtelling* hebt, maar nog wel steeds je lease-auto bijtelling.quote:Op maandag 5 februari 2024 15:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is het dus interessant om een hypotheekschuld aan te houden zodat rente >= EWF bijtelling?
Dat snap ik wel allemaal en ook dat dat als onrechtmatig wordt ervaren. Mijn vraag dienaangaande is: de EWF bijtelling (nu en later) gaat tegen het IB-tarief dat tot 49,5% loopt. Echter HRA aftrek tegen 36,97%.quote:Op maandag 5 februari 2024 18:55 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Met dit verschil, dat je bij GEEN hypotheekschuld ook geen EWF-bijtelling* hebt, maar nog wel steeds je lease-auto bijtelling.
* dit voordeel wordt dus geleidelijk afgebouwd, want onbetrouwbare overheid die de spelregels tijdens de wedstijd verandert...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |