quote:Contractrente-op-rente
Bij de meeste deposito’s wordt de rente periodiek uitgekeerd op de tegenrekening. Het is beter als de rente wordt bijgeschreven op het deposito. Dan krijg je het rentepercentage van de depositorekening.
Dit is zo bij:
Centraal Beheer
CKV (België)
Euram Bank (Oostenrijk)
Kiarna en Nordax Bank (Zweden)
Orange Bank en Younited (Frankrijk)
De genoemde buitenlandse banken opereren in Nederland via bemiddelaar Raisin.
Keuze bijschrijven of uitkeren
Nóg beter vinden wij het als je kunt kiezen tussen bijschrijven of uitkeren. Dit is zo bij de deposito's van ASN Bank, SNS en Rabobank DoelSparen. Maar als de rente op de rekening DoelSparen wordt bijgeschreven, geldt voor die rente een eigen rentetarief dat hoort bij de resterende looptijd.
Ja, maar helaas 2.85%quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:
2,85% bij abn Amro
https://www.abnamro.nl/nl(...)n/spaardeposito.html
Consumentenbond:
[..]
Wil jij misschien toelichten het hoe en waarom? Benieuwd!quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:18 schreef investeerdertje het volgende:
Hi,
Ik ben bezig een soort depositoladder te bouwen waarbij elke maand een deposito vrij valt. Dit zodat ik straks van de depositoladder risicovrij de hypotheek(rente) kan betalen.
Ik heb alleen wel een probleem, het is "veel" werk om elke maand opnieuw een deposito aan te maken en de vrijgevallen weer opnieuw in een deposito te zetten. Helemaal omdat het niet perse allemaal op een vaste dag is gedaan.
Nu is mijn vraag, kent iemand een bank met depositorente tussen de 3-4% welke elk jaar de rente uitkeert. Dus als ik een deposito open van 10 jaar, elk jaar de rente vrij komt.
Deposito bedragen variëren van 500-2000 euro.
Bigbank schijnt jaarlijks uit te keren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, maar helaas 2.85%
Centraal Beheer bied het wel zie ik nu. Thanks! Wist niet dat zij ook deposito's deden.
Omdat je hypotheek aflossen fiscaal zeer onhandig is.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:57 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Wil jij misschien toelichten het hoe en waarom? Benieuwd!
Yapi heeft een iets te hoog inleg bedrag nu voor maandelijkse inleg. Bigbank was iets mee, weet alleen niet meer wat.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:58 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Bigbank schijnt jaarlijks uit te keren.
https://www.spaarrente.nl/spaardeposito/10-jaar/vergelijken
Ja, goed snap ik denk ik. Je spaart om op enig moment je hypotheek af te kunnen lossen. Maar waarom moet het bedrag dan maandelijks vrij vallen? … ik snap het toch niet…quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat je hypotheek aflossen fiscaal zeer onhandig is.
Volgens wil TS de rente van de hypotheekschuld betalen van de rente uit het depositoquote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:07 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ja
[..]
Ja, goed snap ik denk ik. Je spaart om op enig moment je hypotheek af te kunnen lossen. Maar waarom moet het bedrag dan maandelijks vrij vallen? … ik snap het toch niet…
Om de hypotheekrente te betalen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:07 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ja
[..]
Ja, goed snap ik denk ik. Je spaart om op enig moment je hypotheek af te kunnen lossen. Maar waarom moet het bedrag dan maandelijks vrij vallen? … ik snap het toch niet…
Ik wil helemaal mijn hypotheek niet afbetalen van het bedrag, ik wil zoals @KrekelJapie zegt mijn verschuldigde maandbedrag uit rente inkomsten betalen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:07 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ja
[..]
Dit dus.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Om de hypotheekrente te betalen.
Dan woon je dus gratis.
Ja, dan gaat het zeker sneller. Maar heeft ook een zeker risico bij zich. Mijn idee is wel dat ik dus aan het einde looptijd het geld heb staan mocht de bank door omstandigheden niet willen herfinancieren of als het voor mij economisch niet relevant is te herfinancieren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
En stel dat je het niet uit een deposito doet maar uit een portfolio van "Crown Castle, Realty Income en Simon Property Group"? Dan tik je ook 5,5% per jaar aan. Realty betaalt zelfs maandelijks dividend.
Neemt niet weg dat ik zelf ook zit te kijken naar een deposito voor het deel dat niet in aandelen zit.
Nog aanbevelingen?
vrh waarschijnlijk. Is met deposito gevoelig lager. En ts geeft aan risicoloos.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
En stel dat je het niet uit een deposito doet maar uit een portfolio van "Crown Castle, Realty Income en Simon Property Group"? Dan tik je ook 5,5% per jaar aan. Realty betaalt zelfs maandelijks dividend.
Neemt niet weg dat ik zelf ook zit te kijken naar een deposito voor het deel dat niet in aandelen zit.
Nog aanbevelingen?
Nee. Vind vrh niet zo relevant. Ik wil gewoon straks 20 jaar lang niet over mijn aflossingsvrije te hoeven nadenkenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:32 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
vrh waarschijnlijk. Is met deposito gevoelig lager. En ts geeft aan risicoloos.
Als je het aflost hoef je er ook niet meer over na te denkenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee. Vind vrh niet zo relevant. Ik wil gewoon straks 20 jaar lang niet over mijn aflossingsvrije te hoeven nadenken
Zeker. Alleen nu aflossen is niet perse gunstig ofzoquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je het aflost hoef je er ook niet meer over na te denken
* hypotheekvrij sinds 2018
Heeft alleen niets met mijn wens uit de OP te maken.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:19 schreef blomke het volgende:
Haitong* biedt 3,95% op 1 jrs deposito's, en je kan simpel een deposito-verlenging in de Raisin omgeving aanmaken.
*Haitong heeft een bankvergunning in Portugal, maar biedt deposito's op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor in Madrid.
Als je het uitrekent zullen veel dingen niet perse gunstig zijn maar wel goed voor de nachtrust.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zeker. Alleen nu aflossen is niet perse gunstig ofzo
1,8% hier. Aflossingsvrij.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je het uitrekent zullen veel dingen niet perse gunstig zijn maar wel goed voor de nachtrust.
Misschien is je rente heel laag waardoor je je niet zo druk maakt, ik zat op 5,9%.
Ik heb zelf jaren geleden een paar jaar achter elkaar deposito's voor 10 jaar geopend bij NIBC maar daar krijg ik gewoon ieder jaar de rente van uitbetaald. De meeste ervan zijn intussen al afgelopen, er lopen er nu nog 2.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:31 schreef investeerdertje het volgende:
Ik was zelf bij nibc begonnen, maar loop er dus tegen aan dat een looptijd van meer dan een jaar niet relevant is door het gebrek aan tussentijdse betalingen.
Bij 5.9 had ik het overgesloten en vervolgens mijn strategie aangehouden. Maar ook toen mijn rente rond de 5.5 zag lag ik er geen nacht van wakker.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je het uitrekent zullen veel dingen niet perse gunstig zijn maar wel goed voor de nachtrust.
Misschien is je rente heel laag waardoor je je niet zo druk maakt, ik zat op 5,9%.
Nee, want zie berichtenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:32 schreef Zwansen het volgende:
Gooi alles in een Dividend ETF (of in Shell).
Huh, ik las jaarlijks. Maar dan ben ik ogenschijnlijk aan de blinde kant. Nou dan ben ik al helemaal geholpen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:09 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik heb zelf jaren geleden een paar jaar achter elkaar deposito's voor 10 jaar geopend bij NIBC maar daar krijg ik gewoon ieder jaar de rente van uitbetaald. De meeste ervan zijn intussen al afgelopen, er lopen er nu nog 2.
NIBC geeft aan "Rente wordt jaarlijks uitgekeerd bij termijndeposito´s van 2 t/m 10 jaar of aan het einde van de looptijd (termijndeposito´s van 1 jaar of korter)."
NIBC biedt nu 3% bij een looptijd van 1 jaar of 10 jaar.
Als ze de rente maar beter berekenen dan in hun eigen rekenvoorbeeldquote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:23 schreef investeerdertje het volgende:
Huh, ik las jaarlijks. Maar dan ben ik ogenschijnlijk aan de blinde kant. Nou dan ben ik al helemaal geholpen.
quote:Stel u opent op 1 november 2020 een NIBC Termijndeposito van 25.000 euro. De looptijd van het deposito is 2 jaar en uw rentepercentage is 0,45%.
Uw rentevergoeding over de dagen in 2020 (1 november t/m 31 december 2020) bedraagt 25.000 euro * 0,45% * 61/366 (schrikkeljaar) = 18,75 euro.
Uw rentevergoeding over de dagen in 2021 (1 januari t/m 31 oktober 2021) bedraagt 25.000 * 0,45% * 304/365 (geen schrikkeljaar) = 93,44 euro.
De totale rentevergoeding op uw termijndeposito komt hiermee op 112,19 euro.
Bijzondere berekening....quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:38 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Als ze de rente maar beter berekenen dan in hun eigen rekenvoorbeeld
Dat is natuurlijk alles behalve gratis.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Om de hypotheekrente te betalen.
Dan woon je dus gratis.
Als je geen moeite hebt met valuta schommelingen, dan raad ik aan fonds te kopen dat investeert in 0-1yr US T-bonds, die doen >5% momenteel. Al mijn cash dat aan de zijlijn staat gaat regelrecht in IBTU (keert halfjaarlijks uit) en/of IB01 (herbeleggend)quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog aanbevelingen?
Afbetalen kost dan juist geld, dus effectief bekeken is het met de oude situatie gratis.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 17:50 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk alles behalve gratis.
Wat?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 22:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Afbetalen kost dan juist geld, dus effectief bekeken is het met de oude situatie gratis.
Per 10 euro die ik aflos kost mij dat over de resterende looptijd 7 euro. Als ik aflos gaat mijn vrij besteedbare vermogen -17, mijn vermogen over die looptijd -7. Dus dan is het gratis, of zelfs geld verdienen als je niet aflost.quote:
Want?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat je hypotheek aflossen fiscaal zeer onhandig is.
Spaarrentes zijn nu hoger dan tot 5% rente met HRA. Het aflossen kost je over de looptijd letterlijk geldquote:
Je ontvangt alleen geen hra wanneer je aflossingsvrij zit. Of je heb een hele oude hypotheek.quote:Op zondag 4 februari 2024 00:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Spaarrentes zijn nu hoger dan tot 5% rente met HRA. Het aflossen kost je over de looptijd letterlijk geld
Van voor 2013. Overigens, denk ik dat een aflossingsvrije hypotheek van na 2013 (i.d.d. geen HRA) in box 3 komt en tegen een fictief tarief van ...%. Kan interessant zijn.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Je ontvangt alleen geen hra wanneer je aflossingsvrij zit. Of je heb een hele oude hypotheek.
Ik zit inderdaad in het overgangsbeleid. Zo oud hoeft de hypotheek ook weer niet te zijn. Maar de post die je quote gaat ook op voor annuïtaire de hypotheken.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je ontvangt alleen geen hra wanneer je aflossingsvrij zit. Of je heb een hele oude hypotheek.
Bij oa Leaseplanbank kun je depo's voor 3 - 6 - 9 mnd afsluiten / bij Argenta voor 6 mnd. Ik weet niet of er andere aanbieders zien met dergelijke perioden. Dus bijv. voor het snel opbouwen v e depositoladder.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 17:49 schreef Sodemieters het volgende:
Bij Leaseplan krijg je de rente op meerjarige deposito's ook jaarlijks uitgekeerd.
Ja, maar ik leid uit de OP af dat TS dat juist niet meer wil. Hij wil deposito's afsluiten met veel langere looptijden, maar dan toch jaarlijks de rente ontvangen.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:17 schreef peterc het volgende:
[..]
Bij oa Leaseplanbank kun je depo's voor 3 - 6 - 9 mnd afsluiten / bij Argenta voor 6 mnd. Ik weet niet of er andere aanbieders zien met dergelijke perioden. Dus bijv. voor het snel opbouwen v e depositoladder.
bijv. bij leaseplan
direct 1 depo voor bijv 1(0) jaar jan24-jan25
een depo voor 3x het mndbedrag voor drie maanden 1jan24-31mrt24 > worden dan de depo van 1apr+1mei+1jun
een depo voor 3x het mndbedrag voor zes maanden 1jan24-30jun24 > worden dan de depo van 1jul+1aug+1sep
een depo voor 3x het mndbedrag voor negen maanden 1jan24-30sept > worden dan de depo van 1okt+1nov+1dec
= jaartje rond en toch nog wat extra rente.
Ik zit even te kijken. Maar LeasePlan geeft bijv voor 6 maanden depositie 1,4% rente op jaarbasis.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:17 schreef peterc het volgende:
[..]
Bij oa Leaseplanbank kun je depo's voor 3 - 6 - 9 mnd afsluiten / bij Argenta voor 6 mnd. Ik weet niet of er andere aanbieders zien met dergelijke perioden. Dus bijv. voor het snel opbouwen v e depositoladder.
bijv. bij leaseplan
direct 1 depo voor bijv 1(0) jaar jan24-jan25
een depo voor 3x het mndbedrag voor drie maanden 1jan24-31mrt24 > worden dan de depo van 1apr+1mei+1jun
een depo voor 3x het mndbedrag voor zes maanden 1jan24-30jun24 > worden dan de depo van 1jul+1aug+1sep
een depo voor 3x het mndbedrag voor negen maanden 1jan24-30sept > worden dan de depo van 1okt+1nov+1dec
= jaartje rond en toch nog wat extra rente.
Gaat me niet om leaseplanbank of een andere bank, maar om een voorbeeld opbouw-methodiek. Je kan elke maand een xxjaars depo afsluiten. Maar dan moet je voor de depo van bijv 1 okt nog 9 maanden wachten met het geld op je spaarrekening. Mogelijk kan je zo gebruik maken van kortlopende depo's om meer rente te verkrijgen.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zit even te kijken. Maar LeasePlan geeft bijv voor 6 maanden depositie 1,4% rente op jaarbasis.
Dat is bizar weinig.
Lijkt me echt heel slecht om dat te doen.
Bij Bunq heb je vrij opneembaar al 2,48%. En wekelijks je rente over rente.
Waarom zou je überhaupt LeasePlan adviseren?
Ts heeft ook niet het idee dat hij er onduidelijk over wasquote:Op zondag 4 februari 2024 14:31 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, maar ik leid uit de OP af dat TS dat juist niet meer wil. Hij wil deposito's afsluiten met veel langere looptijden, maar dan toch jaarlijks de rente ontvangen.
Als je op een normale bankrekening 2% krijgt dan is het gehannes met kort lopende deposito's echt de moeite niet waardquote:Op zondag 4 februari 2024 15:24 schreef peterc het volgende:
[..]
Gaat me niet om leaseplanbank of een andere bank, maar om een voorbeeld opbouw-methodiek. Je kan elke maand een xxjaars depo afsluiten. Maar dan moet je voor de depo van bijv 1 okt nog 9 maanden wachten met het geld op je spaarrekening. Mogelijk kan je zo gebruik maken van kortlopende depo's om meer rente te verkrijgen.
De kortlopende rentes van LPB zijn laag maar bij Argenta is deze voor 6mnd 2,85%.
Bij een 10jaars depo met de hoogste rente kan je waarschijnlijk beter elke maand er een afsluiten bij die bank die je wilt hebben voor je 10jaars. Tussentijds kan dit een optie zijn, of een idee voor people's die een depo-ladder met 1 of 2 jaars depo willen opbouwen
Men moet voor jezelf ff goochelen wat/waar/hoe hij het wil. Just an idea.
Verwacht jij dat de rente nog gaat stijgen de komende jaren?quote:Op zondag 4 februari 2024 15:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je op een normale bankrekening 2% krijgt dan is het gehannes met kort lopende deposito's echt de moeite niet waard
Nou, ik open elke maand een deposito. Vandaar, soort van ladderquote:Op zondag 4 februari 2024 16:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Verwacht jij dat de rente nog gaat stijgen de komende jaren?
Want anders begrijp ik niet waarom je het sws niet vast zet (met jaarlijkse rentebetaling op je tegenrekening) voor die 5 of 10 jaar.
Die ladder lijkt me vooral geschikt als je denkt dat de rente gaat stijgen. En je dus niet alles te lang vast wil zetten.
Het grote voordeel van een depositoladder is dat je renteschommelingen dempt. Je hebt dan wel de hogere rente (t.o.v. vrij opneembaar), maar loopt niet het risico dat je er over een paar jaar achter komt dat al je geld vastzit tegen een veel te lage rente. Verder kun je je ladder natuurlijk inrichten zoals je wilt: je kunt bijv. je spaargeld delen door twaalf en elke maand een deposito van een jaar afsluiten. Je kunt ook je spaargeld delen door dertig en elke twee maanden een deposito van vijf jaar afsluiten. En allerlei andere varianten.quote:Op zondag 4 februari 2024 16:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Verwacht jij dat de rente nog gaat stijgen de komende jaren?
Want anders begrijp ik niet waarom je het sws niet vast zet (met jaarlijkse rentebetaling op je tegenrekening) voor die 5 of 10 jaar.
Die ladder lijkt me vooral geschikt als je denkt dat de rente gaat stijgen. En je dus niet alles te lang vast wil zetten.
Wat is nou het theoretische voordeel van 5 x een 1-jaars deposito afsluiten, t.o.v. 1x een 5-jaars met 5x die inleg??quote:Op zondag 4 februari 2024 18:38 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het grote voordeel van een depositoladder is dat je renteschommelingen dempt. Je hebt dan wel de hogere rente (t.o.v. vrij opneembaar), maar loopt niet het risico dat je er over een paar jaar achter komt dat al je geld vastzit tegen een veel te lage rente. Verder kun je je ladder natuurlijk inrichten zoals je wilt: je kunt bijv. je spaargeld delen door twaalf en elke maand een deposito van een jaar afsluiten. Je kunt ook je spaargeld delen door dertig en elke twee maanden een deposito van vijf jaar afsluiten. En allerlei andere varianten.
Dat je eerder over een gedeelte van je geld beschikt. Namelijk na 1 jaar al over 1/5e.quote:Op zondag 4 februari 2024 21:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is nou het theoretische voordeel van 5 x een 1-jaars deposito afsluiten, t.o.v. 1x een 5-jaars met 5x die inleg??
Het 'voordeel' is natuurlijk dan dat je rente-uitkeringen ook elke maand binnenkomen als een soort inkomen. Maar in principe maakt het natuurlijk geen verschil of je elke maand 500 euro binnenkrijgt of in januari 6000 euro. Tenminste: als je de zelfbeheersing hebt om van die 6000 euro af te blijven en er alleen de rente elke maand van te betalen.quote:Op zondag 4 februari 2024 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat je eerder over een gedeelte van je geld beschikt. Namelijk na 1 jaar al over 1/5e.
Dat is alleen interessant als je denkt dat geld nodig te hebben en vooral als je denkt dat de rente wel eens kan gaan stijgen, dunkt me.
Sws, het idee van je spaargeld opgedeeld in maanden wegzetten.. dan mis je dus wel die rente van de maanden die je wacht. Lijkt me. Of hoe zie jij dat?
Bigbank, 10 jaar tegen 3,5%. Jaarlijkse uitbetaling op NL tegenrekening, wel Estse depositogarantiestelsel en min. ¤1000 per deposito.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:18 schreef investeerdertje het volgende:
Nu is mijn vraag, kent iemand een bank met depositorente tussen de 3-4% welke elk jaar de rente uitkeert. Dus als ik een deposito open van 10 jaar, elk jaar de rente vrij komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |