abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212239476
Beste FOK!ers,

Mijn partner heeft twee weken geleden een sollicitatiegesprek gehad bij een bedrijf waar hij graag wil werken. De functie leek vanuit de functieomschrijving op de vacaturewebsite goed aan te sluiten bij zijn huidige functie, maar tijdens het gesprek merkte hij dat het toch wel echt een grote stap hogerop is. Tijdens dit gesprek is toen benoemd dat er geinformeerd gaat worden of er budget vrij gemaakt kan worden voor een functie die beter aansluit bij de huidige functie van mijn partner.

Gisteren heeft hij een reactie ontvangen n.a.v. dit gesprek en is hem gezegd dat zij contact met hem opnemen zodra budget is vrij gemaakt en die functie binnen het bedrijf in het leven is geroepen. Zij gaven aan dat het een optie is dit af te wachten en hierover in contact te blijven, of (optie 2) dat hij alvast in dienst kan komen en instromen in een functie op een nog lager niveau, zodat hij alvast bij hen werkzaam is en dan intern de andere functie af te wachten.

Naar aanleiding van dit gesprek zijn wij beiden een beetje verward. Optie 2 betreft namelijk echt een instapfunctie waarvan de werkzaamheden mijn partner niet aanspreken, maar het geeft wel een "veilig" gevoel om alvast intern werkzaam te zijn bij het bedrijf.

Is dit een nogal vreemde manier van het bedrijf om hem binnen te krijgen met een "lokkertje" (met de mogelijkheid dat de nog in leven te roepen functie nooit zal komen/dat je nogal wanhopig kan overkomen door een functie te accepteren die een stuk onder het niveau is van hetgeen waar je voor solliciteert) of is dit een fijne optie om meer zekerheid te krijgen? Hoe kijken jullie hiernaar?
pi_212239583
Ik snap je post niet helemaal?

Je partner heeft gesolliciteerd op een functie, maar die is eigenlijk te hoog gegrepen en nu willen ze eventueel een lagere functie vrijmaken, maar voorlopig is er alleen een nog lagere functie beschikbaar?
Maar die hogere functie waar een vacature voor was blijft dan dus wel vacant/wordt ingevuld door een andere sollicitant?

Tja, dan hangt het af van de grootte van het bedrijf. Bij een groot bedrijf zal die tussenfunctie er wel kunnen komen, bij een wat kleiner bedrijf wordt dat misschien wel lastig. Gezien het feit dat er budget voor moest worden gezocht, lijkt het me geen heel groot bedrijf en denk ik zo dat er best het risico is dat het een paar jaar duurt voor je door kunt stromen.

Ik zou denk ik kiezen voor optie a, hou me maar op de hoogte als die functie er is. Er vanuit gaande dat je partner het niet erg vind om bij de huidige baan te blijven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 31 januari 2024 @ 17:50:48 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_212239604
Ik zou het alleen doen als je partner alvast aangenomen wordt op basis van de voorwaarden van de toekomstige baan. En dat er vastgelegd wordt dat partner binnen x maanden overstapt naar de andere functie.
Overigens, als ze je echt willen kan kool die toekomstige rol direct geregeld worden.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_212239606
Zou daar wel harde afspraken over op papier laten zetten, dus of die middenstap als ze dat op tijd voor elkaar kunnen krijgen en anders instappen met na een bepaalde vooraf gestelde periode promotie maken naar de functie waarop je partner heeft gesolliciteert.
pi_212239661
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 17:50 schreef Hanca het volgende:
Ik snap je post niet helemaal?

Je partner heeft gesolliciteerd op een functie, maar die is eigenlijk te hoog gegrepen en nu willen ze eventueel een lagere functie vrijmaken, maar voorlopig is er alleen een nog lagere functie beschikbaar?
Maar die hogere functie waar een vacature voor was blijft dan dus wel vacant/wordt ingevuld door een andere sollicitant?

Tja, dan hangt het af van de grootte van het bedrijf. Bij een groot bedrijf zal die tussenfunctie er wel kunnen komen, bij een wat kleiner bedrijf wordt dat misschien wel lastig. Gezien het feit dat er budget voor moest worden gezocht, lijkt het me geen heel groot bedrijf en denk ik zo dat er best het risico is dat het een paar jaar duurt voor je door kunt stromen.
Je hebt het goed begrepen hoor. Mijn post is nogal vaag omdat ik het zo anoniem mogelijk probeer te verwoorden ;-)

Gaat om een zeer groot bedrijf, vandaar dat wij het nogal een gekke werkwijze vinden. Het voorstel is trouwens gedaan door een recruiter, dus of de komst van de functie een vaste toezegging is is nog onduidelijk.
  woensdag 31 januari 2024 @ 18:00:28 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212239740
Als dit echt een groot bedrijf is, dan gaan ze niet van dit soort gekke constructies opzetten voor een functie die niet ergens hoog in het bedrijf zit. Dit lijkt meer een bait-and-switch truc, een aantrekkelijke functie in de markt uitzetten, en dan gegadigden proberen voor een lagere functie te laten tekenen (waarbij ze dan wel het werk mogen doen van de functie waarop ze reageerden).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_212239799
Waarom zou je als doorstromer een startersfunctie gaan vervullen, aannemende dat hij nu werk heeft en niet op de schopstoel zit?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212239905
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 18:04 schreef baskick het volgende:
Waarom zou je als doorstromer een startersfunctie gaan vervullen, aannemende dat hij nu werk heeft en niet op de schopstoel zit?
Hij is momenteel werkzaam bij een startup die nogal in zwaar weer zit en waar geen doorgroeimogelijkheden zijn, waardoor hij voor zijn gevoel nogal stagneert in zijn ontwikkeling.

Die startersfunctie is natuurlijk ook niet goed voor zijn groei, maar het vooruitzicht op een doorgroeimogelijkheid is dan wel weer interessant.
pi_212240008
Het hangt van nogal wat dingen af. Ten eerste: hoe is zijn situatie nu? Kan hij het zich veroorloven te wachten of heeft-ie dringend werk nodig. Ten tweede: hoe graag wil-ie juist bij dit bedrijf werken? Is dit die ene werkgever waar-ie altijd al naartoe wilde, of zijn er tal van vergelijkbare bedrijven waar hij net zo graag zou werken? Ten derde: hoe lang denk je daar te blijven werken? Hou er rekening mee dat er straks wel op z'n CV staat dat-ie hier een juniorfunctie heeft vervuld. Dat maakt het lastiger om later verder te solliciteren op functies die wel op zijn niveau zijn.

Ten vierde: ze willen 'm kennelijk graag hebben, maar als je nu toehapt is de urgentie bij hun voorlopig weg. Dan is hij binnen en kunnen ze op hun dooie gemak eens kijken of/hoe/wanneer ze die functie gaan inrichten. Ten vijfde: aan de andere kant geldt wel: binnen is binnen. Het is vaak makkelijker voor interne kandidaten om door te stromen. Dus áls die functie er komt, krijgt hij 'm dan werkelijk of gaat de functie naar één van de huidige junioren? Ten zesde: hoe werkt het qua salaris? Krijgt-ie in de juniorfunctie ook echt een juniorsalaris? En is dat dan een grote achteruitgang?

Ik denk dat ik de juniorfunctie alleen zou accepteren als ze zwart op wit beloven dat ik binnen drie maanden door kan stromen naar de hogere functie.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2024 18:29:17 ]
pi_212240045
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 18:26 schreef Sodemieters het volgende:
Ik denk dat ik de juniorfunctie alleen zou accepteren als ze zwart op wit beloven dat ik binnen drie maanden door kan stromen naar de hogere functie.
Als ze dat kunnen, zou ik erop wachten vanuit huidige baan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212240357
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 18:26 schreef Sodemieters het volgende:
<knip>
Ik zou exact hetzelfde doen. Een garantie dat ik binnen afzienbare tijd naar die beloofde functie kan doorstromen.

Maar ik zou er ook een garantie bij willen hebben dat als die doorstroming dan uiteindelijk niet doorgaat, ik wel het salaris van die functie zal gaan krijgen, of anders een extra vergoeding zal krijgen wanneer onze wegen zich achteraf zouden gaan scheiden omdat ze zich niet aan hun belofte hebben gehouden.

Ik ben namelijk geen speelballetje. Als mijn kennis zo gewild is bij dit bedrijf, dan is het ook gewild bij andere bedrijven. Als ze me met beloftes binnen halen waar ze zich vervolgens niet aan houden, dan loop ik daardoor schade op omdat ik ergens anders in de tussentijd WEL een passende functie met bijpassend salaris en emolumenten had kunnen hebben.

Als ze daar dan niet op ingaan, dan weet je meteen dat ze er op gokten dat je toe zou happen omdat je nou eenmaal een baan nodig hebt om de rekeningen te betalen en dat je toch niet weg zou gaan als ze hun belofte niet zouden vervullen.

Je hebt nu een machtspositie omdat je nog een baan hebt waarmee je je rekeningen kan betalen. Gebruik die machtspositie. Want het bedrijf zal ook zijn machtspositie op jou gebruiken.

Natuurlijk kun je er ook zonder garanties op in gaan. Maar dan ben je zelf verantwoordelijk voor de consequenties.

Ah, en ik zou het overigens ook wel iets diplomatieker in proberen te kleden dan ik hier heb opgeschreven. :P Bijvoorbeeld niet eisen, maar vragen of er mogelijkheden zijn voor garanties, en dan stapje voor stapje onderhandelen richting wat ik schreef.
pi_212240541
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 18:12 schreef Alaianaya het volgende:

[..]
Hij is momenteel werkzaam bij een startup die nogal in zwaar weer zit en waar geen doorgroeimogelijkheden zijn, waardoor hij voor zijn gevoel nogal stagneert in zijn ontwikkeling.

Die startersfunctie is natuurlijk ook niet goed voor zijn groei, maar het vooruitzicht op een doorgroeimogelijkheid is dan wel weer interessant.
Dan lekker blijven zitten waar hij zit en wachten tot die functie bij dat andere bedrijf geregeld is. (Of eigenlijk dat vage bedrijf links laten liggen en verder zoeken ...) Iets met oude schoenen weggooien...
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_212242079
Werkt die recruiter zelf ook bij dat bedrijf of is hij door het bedrijf ingehuurd?

Want het lijkt er op dat hij met een loze belofte z'n target wil halen.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_212243592
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 20:58 schreef Syrena het volgende:
Werkt die recruiter zelf ook bij dat bedrijf of is hij door het bedrijf ingehuurd?

Want het lijkt er op dat hij met een loze belofte z'n target wil halen.
Die is werkzaam bij het bedrijf inderdaad.

Bedankt voor al jullie ideeën! Zo te zien zit iedereen er een beetje hetzelfde in.
pi_212245970
Begrijp ik nu goed dat hij gesolliciteerd heeft op functie met een hogere waardering dan wat hij nu doet, maar dat hij nu een functie krijgt aangeboden "dat aansluit" op zijn huidige functie (oftewel een lagere waardering) waar hij even op moet wachten, of kan kiezen voor een nog lagere totdat die functie is gecreëerd?

Is dat niet een hele rare gang van zaken? Eigenlijk is hij dus afgewezen op de baan waarop hij solliciteerde. Ik zou sowieso bedanken want een beetje meedenkend bedrijf zou juist zelf voor die aansluiting gaan zorgen in de functie waarop hij gewoon heeft gesolliciteerd. Afhankelijk van het bedrijf kan het soms heel lastig zijn om zomaar een functie te creëren bovendien sta je direct bekent als degenen die net niet goed genoeg was voor de vacature die ze echt wilden hebben.

Dat zijn mijn alarmbellen die direct afgaan; maar goed is was niet bij dat gesprek...
pi_212246021
Ik zou rustig verder kijken.
pi_212341363
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 09:22 schreef zatoichi het volgende:
Begrijp ik nu goed dat hij gesolliciteerd heeft op functie met een hogere waardering dan wat hij nu doet, maar dat hij nu een functie krijgt aangeboden "dat aansluit" op zijn huidige functie (oftewel een lagere waardering) waar hij even op moet wachten, of kan kiezen voor een nog lagere totdat die functie is gecreëerd?

Is dat niet een hele rare gang van zaken? Eigenlijk is hij dus afgewezen op de baan waarop hij solliciteerde. Ik zou sowieso bedanken want een beetje meedenkend bedrijf zou juist zelf voor die aansluiting gaan zorgen in de functie waarop hij gewoon heeft gesolliciteerd. Afhankelijk van het bedrijf kan het soms heel lastig zijn om zomaar een functie te creëren bovendien sta je direct bekent als degenen die net niet goed genoeg was voor de vacature die ze echt wilden hebben.

Dat zijn mijn alarmbellen die direct afgaan; maar goed is was niet bij dat gesprek...
Wat ik nog vreemder vindt is dat ze het budget (nog) niet geregeld hebben. Voor hetzelfde geldt neemt hij de instapfunctie en gaan ze roepen dat er geen budget is en blijft hij in de instapfunctie hangen.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_212343986
Uiteindelijk werk je voor jezelf:

1. Is het salaris wel al op het nieuwe niveau of een stap vooruit? Zo niet, willen ze hier afspraken over maken. Ik zou sowieso nooit inleveren op mijn salaris, ook niet tijdelijk, daar betaal je ten slotte je rekeningen mee.
Het salaris dat je accepteert, reken er maar op dat je dat krijgt voor een langere tijd. Omhoog is altijd extreem moeizaam.

2. Is het werk wat je accepteert acceptabel, beter dan wat je nu hebt. Dan kan je het risico wel nemen.
Lager instromen is altijd onzin, als een bedrijf wil kan alles zo geregeld worden, ook bij grote bedrijven. Dat duurt nooit langer dan een paar weken. Als ze het nu al niet direct willen regelen, is blijkbaar de noodzaak niet hoog genoeg.

Als laatste, als je nu geen werk hebt en het is een aardig bedrijf, zou je ook het risico kunnen nemen. Geen inkomen is altijd minder dan geen inkomen.
pi_212344719
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 11:33 schreef RealRS het volgende:
Uiteindelijk werk je voor jezelf:

1. Is het salaris wel al op het nieuwe niveau of een stap vooruit? Zo niet, willen ze hier afspraken over maken. Ik zou sowieso nooit inleveren op mijn salaris, ook niet tijdelijk, daar betaal je ten slotte je rekeningen mee.
Het salaris dat je accepteert, reken er maar op dat je dat krijgt voor een langere tijd. Omhoog is altijd extreem moeizaam.

2. Is het werk wat je accepteert acceptabel, beter dan wat je nu hebt. Dan kan je het risico wel nemen.
Lager instromen is altijd onzin, als een bedrijf wil kan alles zo geregeld worden, ook bij grote bedrijven. Dat duurt nooit langer dan een paar weken. Als ze het nu al niet direct willen regelen, is blijkbaar de noodzaak niet hoog genoeg.

Als laatste, als je nu geen werk hebt en het is een aardig bedrijf, zou je ook het risico kunnen nemen. Geen inkomen is altijd minder dan geen inkomen.
Dat is niet altijd waar. Je wil niet weten door hoeveel hoepel mijn leidinggevende moet springen om mij buiten het functiehuis een salarisverhoging te geven. Heeft maanden geduurd voordat het officieel geregeld was.In de tussentijd werd ik anders gecompenseerd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212344830
quote:
7s.gif Op donderdag 8 februari 2024 07:33 schreef HSG het volgende:

[..]
Wat ik nog vreemder vindt is dat ze het budget (nog) niet geregeld hebben. Voor hetzelfde geldt neemt hij de instapfunctie en gaan ze roepen dat er geen budget is en blijft hij in de instapfunctie hangen.
Nou ja, ik werk bij een middelgroot bedrijf maar bij ons zou een dergelijk traject toch snel een paar weken in beslag nemen. Het is natuurlijk niet zo alsof iedereen duimen zit te draaien en ze bij HR wachten op het creëeren van een tussenfunctie.

Ik zou overigens nooit voor optie 2 uit de OP gaan. Mooi dat ze meedenken en iemand een kans geven maar het is graag of niet. Als sollicitant ben je vandaag de dag wel aan zet ipv de mogelijk toekomstig werkgever.
pi_212344885
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is niet altijd waar. Je wil niet weten door hoeveel hoepel mijn leidinggevende moet springen om mij buiten het functiehuis een salarisverhoging te geven. Heeft maanden geduurd voordat het officieel geregeld was.In de tussentijd werd ik anders gecompenseerd.
Die moeilijkheid bestaat uit dat niet iedereen op elk niveau zomaar instemt, waarschijnlijk?
  donderdag 8 februari 2024 @ 12:36:36 #22
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212344917
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 17:54 schreef Alaianaya het volgende:

[..]
Je hebt het goed begrepen hoor. Mijn post is nogal vaag omdat ik het zo anoniem mogelijk probeer te verwoorden ;-)

Gaat om een zeer groot bedrijf, vandaar dat wij het nogal een gekke werkwijze vinden. Het voorstel is trouwens gedaan door een recruiter, dus of de komst van de functie een vaste toezegging is is nog onduidelijk.
Dan zou ik het niet doen, ik krijg dan het idee dat die recruiter gewoon een rol wil vullen om zijn geld te krijgen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212345754
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:34 schreef baskick het volgende:

[..]
Die moeilijkheid bestaat uit dat niet iedereen op elk niveau zomaar instemt, waarschijnlijk?
Nee starre HR en niet buiten de paden denken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_212345776
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee starre HR en niet buiten de paden denken.
Ja, oke, maar dan willen ze dus niet (of althans, geen consensus):
quote:
als een bedrijf wil kan alles zo geregeld worden
pi_212345918
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 13:25 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, oke, maar dan willen ze dus niet (of althans, geen consensus):
[..]

ja punt is dat een deel van het bedrijf het wel wil en het andere dele niet.
Een bedrijf is niet een entiteit met 1 mening.
pi_212346907
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Nou ja, ik werk bij een middelgroot bedrijf maar bij ons zou een dergelijk traject toch snel een paar weken in beslag nemen. Het is natuurlijk niet zo alsof iedereen duimen zit te draaien en ze bij HR wachten op het creëeren van een tussenfunctie.

Ik zou overigens nooit voor optie 2 uit de OP gaan. Mooi dat ze meedenken en iemand een kans geven maar het is graag of niet. Als sollicitant ben je vandaag de dag wel aan zet ipv de mogelijk toekomstig werkgever.
Helemaal mee eens. Als mijn toekomstige werkgever een vacature uitzet dan ga ik als sollicitant ervan uit dat de bijbehorende zaken goed op orde zijn. Als diegene tijdens het gesprek aangeeft over "dat het budget nog niet zeker is/rond is" en het komt met een tussenfunctie aan dan creëert dat wantrouwen bij mij. Vooral als het allemaal ineens niet doorgaat en ik blijf in een functie hangen op een lager niveau dan waar ik vandaan kom. Dat schept niet echt een goede band tussen mij en mijn nieuwe werkgever.

Als je als werkgever verwacht dat de sollicitant zijn zaakjes goed op orde heeft doe het dan zelf ook en is het gesprek met mij snel klaar.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')