Gijs Groenteman presenteert de cultuurgids in De Lichtfabriek in Haarlem. Van opera tot tentoonstelling, van theater tot muziek en van literaire festivals tot museumkunst en film.
Met gasten en publiek wordt er in de studio gelachen en gekletst en muziek gemaakt. Verrassende instarts worden afgewisseld met serieuze en prikkelende gesprekken, met zowel gevestigde namen als opkomende talenten en livemuziek. Van opera tot tentoonstelling, van theater tot muziek, dans, street art en musical, maar ook literaire festivals, museumkunst en film.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gisteravond was de eerste uitzending met een gesprek met zangeres Froukje. Haar debuutplaat kwam deze maand uit en daar hoort een tournee door Nederlandse bij. Froukje speelde twee nummers van haar album.
Corry Konings en Donnie bezochten de voorstelling 'J.S. Bach - De Apocalyps' en de tentoonstelling 'My oma', met twee verdiepingen vol kunstwerken met als thema De grootmoeder.
Gijs Groenteman ontving ook actrice, toneelregisseur en schrijver Annemarie Prins. Met haar 91 jaar is zij de oudste nog spelende actrice van het land.
Verslaggever Raïsha Zeegelaar ging langs bij het Tappin-It Collective, het enige tapdancegezelschap van Nederland.
Uit de lovende recensie van De Volkskrant van vandaag een citaat:
quote:
Wat hielp waren de sympathieke en eigengereide hoofdgasten met artiest Froukje (over haar debuutalbum) en toneeltitaan Annemarie Prins (over haar veelgeprezen theatermonoloog). Vooral kwieke, geestige negentiger Prins trok de aandacht, door ook Groenteman een paar keer van de wijs te brengen met haar eigengereide koers. Hinderlijk was dat niet: Groenteman vaart juist het best op intuïtie en improvisatie. Een al te strak format zou hem niet passen.
Bovendien was de grote roerganger zelf ook wel voorbereid op een zoekende aftrap. In een interview met NRC: ‘Meestal weet ik pas na een paar afleveringen wat ik aan het maken ben.’ Gewoon lekker een beetje uitproberen, zoals het vaker zou mogen, zeker in een tv-landschap vol dichtgetimmerde tv-formats. Liever een gastheer die zijn eigen fascinaties en interesses volgt, dan een redactie die alles tot in den voorspelbare treure voorkauwt.
De eerste Groenteman op zondag deed dan ook vooral denken aan Matthijs gaat door, het gesneuvelde programma dat ook altijd een zo breed mogelijke cultuurviering trachtte te zijn, met een mix van oude en jonge cultuursterren en veel, heel veel muziek. En hoewel Groenteman van nature vaker terugvalt op sardonische verwondering dan op het bombastisch-lyrische, werd zijn programma toch vooral een vrolijke, gezellige viering. De presentator greep zelfs nog even zijn Oprah-momentje, door het publiek onder hun stoel te laten grissen naar vrijkaartjes voor Froukje en de opera.
Het oogde als een scène die uitgebreid kon worden nabeschouwd in Van Roosmalen & Groenteman, waar de sardonische Groenteman het een dag later ongetwijfeld weer gaat winnen van de vierende Groenteman. Gelukkig kan het prima naast elkaar bestaan. Groentemans onmogelijke c-missie lijkt vooralsnog tamelijk moeiteloos te slagen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer