Livevideo dader Weiteveen. Waarschijnlijk opgenomen na het incident. Eveneens een heftige video van de vermoedelijke vrouw van de vermoedelijke dader.quote:Bij een geweldsincident in het Drentse Weiteveen zijn twee mensen omgekomen. De politie meldt dat er bij
het incident geschoten lijkt te zijn. Een vijftigjarige verdachte uit Klazienaveen is opgepakt.
Het incident gebeurde aan de Bargerweg. De politie kreeg rond 8.45 uur een melding van een geweldsincident.
Volgens RTV Drenthe ging de melding over een auto die op een boom gebotst zou zijn. Al snel zou zijn gebleken dat er meer aan de hand was. Een van de dodelijke slachtoffers lag in de auto, het andere in een woning.
De omgeving is ruim afgezet en hulpverlening is opgestart. De politie doet sporenonderzoek en praat met getuigen.
quote:OM verdenkt 50-jarige man uit Klazienaveen van een dubbele moord in Weiteveen
Nieuwsbericht | 19-01-2024 | 15:15
De rechter-commissaris van de rechtbank Noord-Nederland heeft vandaag besloten dat een 50-jarige man uit Klazienaveen veertien dagen langer vast blijft zitten. Ook zal hij voor observatie worden opgenomen in het Pieter Baan Centrum. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt hem van twee moorden. Volgens het OM heeft hij op dinsdag 16 januari 2024 een 38-jarige man en een 44-jarige vrouw in hun woonplaats Weiteveen met voorbedachten rade om het leven gebracht.
Daarbij is volgens het Openbaar Ministerie (OM) excessief geweld gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat onder meer op beide slachtoffers is geschoten. De vrouw is van korte afstand doodgeschoten, de man is op meerdere manieren letsel toegebracht. Hij is beschoten, gestoken en geslagen. Van het gebruikte geweld zijn mensen deels getuige geweest, waaronder de zoon van de twee dodelijke slachtoffers.
Alles wijst er op dat de verdachte gebruik heeft gemaakt van meerdere wapens die hij heeft meegenomen naar de plaats van het delict. De verdachte was in het bezit van een wapenvergunning. We onderzoeken welke wapens hij mocht hebben en of die gebruikt zijn bij het incident.
Het OM is ermee bekend dat er een langer lopend conflict ten grondslag ligt aan dit incident, waarbij beide partijen het laatste jaar meerdere meldingen en enkele aangiften hebben gedaan van in hun ogen overlast gevend of strafbaar gedrag door de ander. Gezien het lopende onderzoek kan het OM nu nog niet ingaan op enig detail. Datzelfde geldt voor het onderzoek naar de in beslag genomen wapens en een verstrekte vergunning.
Nogmaals wil het OM benadrukken dat er twee mensen om het leven zijn gebracht die jonge kinderen en andere familieleden achterlaten. Dat heeft grote impact op hen. Het OM vraagt om respectvol om te gaan met de belangen en de gevoelens van de nabestaanden en andere betrokkenen.
Ook als er geen verborgen gebreken zijn kun je er vanuit gaan dat de kinderen van de slachtoffers een forse schadevergoeding van de dader kunnen eisen.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:06 schreef grimselman het volgende:
[..]
Er zal eerst bewezen moeten worden dat er sprake is van verborgen gebreken. Ik heb gelezen dat de meterkast op kosten van de verkoper vervangen is. De rest is een wellus nietus verhaal tussen kopers en verkoper. Zeker is wel dat dit de aanleiding was van een forse ruzie.
Ik snap wel dat men geneigd is om de kopers te geloven, die hebben nu eenmaal de sympathie in dit verhaal.
https://www.rtvdrenthe.nl(...)pril-voor-de-rechterquote:Verdachte dubbele moord Weiteveen op 17 april voor de rechter
De eerste openbare zitting in de zaak van de dubbele moord in Weiteveen staat gepland op 17 april in de rechtbank in Assen. Dat bevestigt een woordvoerder van de rechtbank Noord-Nederland aan het ANP.
Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt de 50-jarige Richard K. uit Klazienaveen van de dood van een 44-jarige vrouw en een 38-jarige man op 16 januari. Hij zou daarbij meerdere wapens en excessief geweld hebben gebruikt.
De verdachte had een langlopend conflict met de slachtoffers. Dat zou zijn gegaan over de verkoop van een huis. Het OM liet eerder weten dat "beide partijen het laatste jaar meerdere meldingen en enkele aangiften hebben gedaan van in hun ogen overlast gevend of strafbaar gedrag door de ander".
Eerst beslissing over voorarrest
Voorafgaand aan de eerste openbare zitting beslist een raadkamer van de rechtbank in Groningen op 31 januari of het voorarrest van de verdachte moet worden verlengd. Ook wordt hij onderzocht in het Pieter Baan Centrum.
Na het incident op de Bargerweg verschenen twee video's op sociale media. In een video zegt een man dat er "iets heel ergs is gebeurd" en dat hij "de rest van zijn leven de bak in zal gaan". In een ander zegt een vrouw dat haar man "helemaal is doorgedraaid".
Volgens mij kiest men vooral bij minderjarige daders niet voor een openbare zitting.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 17:19 schreef MissButterflyy het volgende:
Openbare zitting? Ik lees vaak dat dit soort zittingen juist gesloten zijn maar er is de keuze voor gemaakt dit niet te doen of begrijp ik het verkeerd?
Het is wellicht dus bijna zoals Richard zei, maar dan precies omgekeerdquote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:40 schreef huxley84 het volgende:
"De risico's rond de wapenvergunning van Richard K., die verdacht wordt van dubbele moord in Weiteveen, waren vorig jaar al bekend bij de politie. Zo heeft de familie van de vermoorde vrouw meerdere malen haar bezorgdheid geuit.
De vermoorde vrouw liet begin oktober 2023 aan een goede kennis weten dat ze aangifte tegen K. heeft gedaan vanwege doodsbedreigingen."
https://www.rtvdrenthe.nl(...)ngegeven-bij-politie
Ja, nu zou het leuk zijn als de pers weer eens langskomt en de goedpraters in beeld brengt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
Ben trouwens benieuwd of de Weiteveense buurtkliek rondom Richard heen een beetje is bijgedraaid, of dat ze hun kop volledig in het zand hebben gestoken en alle verdere berichtgeving ten nadele van Richard bewust negeren...
Een beetje zoals een deel van de Fok!kers. Het deel met de meest bizarre uitspraken in de eerste 2 delen van deze topicreeks...
De politie had bij beide partijen waarschijnlijk eerder in moeten grijpen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:12 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is wellicht dus bijna zoals Richard zei, maar dan precies omgekeerdDe politie heeft de slachtoffers in de steek gelaten ondanks dat ze de politie om hulp vroegen.
.quote:Weiteveen ‘ziet veel door de vingers’, maar nu heerst er verbijstering: ‘Dan moet je wel heel erg ziek zijn, toch?’
De gruwelijke moord op de kopers van een huis in Weiteveen door de verkoper is niet alleen een persoonlijk drama voor de betrokken families. In het Drentse dorp speelt een verscholen probleem: het ongenoegen over Randstedelingen die hier huizen opkopen. ,,Sommige westerlingen bellen voor elk wissewasje de politie’’
Precies, je kunt moeilijk iemand preventief lang vast gaan zetten en ze belden beide, dus dat maakte het ook nog moeilijk in te schatten wat de echte situatie was. Er komt iemand eens langs om als mediator te fungeren en het geschil was verder een civiele zaak. Je kunt ook moeilijk een agentenpost neer gaan zetten voor een burenruzie.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:38 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
De politie had bij beide partijen waarschijnlijk eerder in moeten grijpen.
Maar dat is altijd achteraf gepraat. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ze kunnen doen, maar zelfs "De rijdende rechter" kan nog een contactverbod opleggen. Met hele hoge boetes als je dat verbreekt.
Ik beweer niet dat iedereen zich daaraan houdt, maar dan was er tenminste nog iets geprobeerd.
Volgens mij ia dat dorp net als Urk en staan ze elkaar allemaal half.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
Ben trouwens benieuwd of de Weiteveense buurtkliek rondom Richard heen een beetje is bijgedraaid, of dat ze hun kop volledig in het zand hebben gestoken en alle verdere berichtgeving ten nadele van Richard bewust negeren...
Een beetje zoals een deel van de Fok!kers. Het deel met de meest bizarre uitspraken in de eerste 2 delen van deze topicreeks...
Ga anders even een rondje doen daar en dan horen we het later hoe de hele gemeenschap er nu instaat.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
Hoeveel meldingen waren het ook alweer?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:38 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Maar dat is altijd achteraf gepraat. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ze kunnen doen, maar zelfs "De rijdende rechter" kan nog een contactverbod opleggen. Met hele hoge boetes als je dat verbreekt.
Ik beweer niet dat iedereen zich daaraan houdt, maar dan was er tenminste nog iets geprobeerd.
Het is ook best lastig voor de politie. Die zullen ongetwijfeld een risico inschatting maken en op basis daarvan ingrijpen of niet. In Nederland komt het gelukkig niet vaak voor dat mensen elkaar af schieten (even buiten het criminele circuit) dus ik snap dat de politie dat risico ook als zeer laag in schat.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:38 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Tuurlijk hebben ze wat laten liggen, maar in hoeverre wil je ze dat aanrekenen dan?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:55 schreef Noek het volgende:
[..]
Hoeveel meldingen waren het ook alweer?
48?
Kun je wel achteraf praten maar men heeft sowieso wel wat laten liggen daar met dit als gevolg. Hulde.
Tel daarbij op dat de politie hopeloos onderbezet is en dus de meest werkbare beslissingen moet nemen over wel of niet opvolgen. Het risico dat iemand zo doorschiet is doorgaans heel laag.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:55 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is ook best lastig voor de politie. Die zullen ongetwijfeld een risico inschatting maken en op basis daarvan ingrijpen of niet. In Nederland komt het gelukkig niet vaak voor dat mensen elkaar af schieten (even buiten het criminele circuit) dus ik snap dat de politie dat risico ook als zeer laag in schat.
Ik VIND dat ze het hebben laten liggen als het om godbetert 48 meldingen gaat en er kinderen weesjes zijn geworden en nu moet ik gaan verantwoorden in hoeverre ik ze dat ga aanrekenen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 12:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De post komt cynisch over. Kun je nu wel bijdehand gaan doen maar zet het dan niet op die manier weg als je er verder niks over wil zeggen en alleen maar je mening even komt spuien.
Ja, dat bedoel ik juist, als de politie in aktie komt zijn er meestal al doden gevallen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 11:55 schreef Noek het volgende:
[..]
Hoeveel meldingen waren het ook alweer?
48?
Kun je wel achteraf praten maar men heeft sowieso wel wat laten liggen daar met dit als gevolg. Hulde.
Vooral boos nu op DE media die er in hun ogen nu teveel aandacht aan besteedt.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:15 schreef KreKkeR het volgende:
https://dvhn.nl/drenthe/e(...)gerweg-28865767.htmlquote:Moordverdachte Richard K. kwam met smoes aan de deur bij 12-jarige zoon die niet wist dat zijn moeder was doodgeschoten
'Pas na zijn aanhouding vinden agenten de doodsbange zoon, verschanst in een kast in het huis.'quote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:09 schreef hole1988 het volgende:
DVHN heeft ook weer nieuw artikel.
[..]
https://dvhn.nl/drenthe/e(...)gerweg-28865767.html
https://archive.is/58ohR
Brugklasser hèquote:Op zaterdag 27 januari 2024 20:23 schreef NoCigar het volgende:
'Pas na zijn aanhouding vinden agenten de doodsbange zoon, verschanst in een kast in het huis.'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |