abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 januari 2024 @ 15:11:08 #1
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_212141340
Ik werk momenteel ergens in een baan waar in vacatureteksten als functie-eis minimaal HBO, en ten tijde van de kredietcrisis minimaal Msc in een zeer specifieke richting werden gevraagd.

Recent zijn er 5 mensen aangenomen om een nieuw team te vormen.

Tot mijn verbazing missen ze allemaal kwalificaties. Meerdere nieuwe collega's hadden een compleet niet gerelateerde MBO gedaan.

Is dit specifiek een teken aan de wand dat het met deze werkgever niet goed gaat of is dit een nieuwe ontwikkeling?

Ook in skills of inhoudelijke kennis ontbreekt van alles. Wat ik me dan afvraag is of ze een jaar lang niks gaan doen en of HR er dan überhaupt achter komt dat er niks gedaan is.

Ben ik nou gewoon jaloers dat zij de ideale baan hebben gevonden?
  dinsdag 23 januari 2024 @ 15:12:45 #2
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212141359
In veel branches is er een enorm tekort aan geschoolde medewerkers. Dan moet je je als bedrijf gaan afvragen of je vast blijft houden aan je eisen, en daarmee ook de kans dat je vacatures nooit opgevuld gaat krijgen, of je moet je eisen wat soepeler maken, en hopen dat je dit soort mensen via praktijk ook op niveau krijgt.
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
  Official ESF Kreviewer dinsdag 23 januari 2024 @ 15:16:29 #3
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212141405
Ik heb liever iemand met ervaring dan met een papiertje. Dat kan ook een reden zijn.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 15:16:43 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212141410
Doorgaans vragen bedrijven vaak toch meer dan daadwerkelijk nodig is voor een bepaalde functie.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 23 januari 2024 @ 15:16:59 #5
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_212141412
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 15:16 schreef Kreator het volgende:
Ik heb liever iemand met ervaring dan met een papiertje. Dat kan ook een reden zijn.
Ze hebben ook geen relevante werkervaring. Niet om over naar huis te schrijven.

Onderdeel van de baan is het schrijven van juridisch kloppende teksten. Ik kwam er vrij snel in gesprek achter dat daar geen enkele kennis of skill zat. Ik ben echt verbaasd.

Ben heel benieuwd hoe zoiets in de praktijk zal verlopen eerlijk gezegd :@
  dinsdag 23 januari 2024 @ 15:18:55 #6
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212141431
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 15:16 schreef Mishu het volgende:

[..]

Onderdeel van de baan is het schrijven van juridisch kloppende teksten. Ik kwam er vrij snel in gesprek achter dat daar geen enkele kennis of skill zat. Ik ben echt verbaasd.

Ik had ook totaal geen relevante werkervaring mbt mijn huidige baan. Maar mijn werkgever had ingeschat dat ik wel de mogelijkheid had om de materie eigen te maken :)
pi_212141628
Ik had 0 kennis en 0 ervaring in mijn veld ondat er geen opleiding voor bestaat en aangenomen ondat ze dachten dat ik het gauw genoeg zou kunnen leren.

Mijn vorige werkgever deed dit ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 15:55:55 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212141889
quote:

[..]

Wat kunnen wij hier nou verder van zeggen?

Gaan ze interne opleiding krijgen, worden ze begeleid door mensen met kennis van zaken, worden taken als die juridisch kloppende teksten schrijven niet bij hen neergelegd maar bij collega’s die het wél kunnen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_212142006
Steeds meer bedrijven zijn allang blij als ze iemand vinden om zelf op te leiden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212143044
Dan komt het erop neer dat jij ze alles zal moeten leren
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_212143103
Tsja, we zitten in een periode dat je iedereen aanneemt die een hartslag heeft, zijn naam kan zeggen en eten kan binnenhouden.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_212143164
Juridische teksten schrijven is ook niet zo heel spannend. Je kunt prima aan de hand van een paar tests achterhalen of iemand dat snel onder de knie kan krijgen.

Maar dan moet het nog wel aangeleerd worden als het bedrijf daar een goed plan voor heeft is een tweede.
No bitch to me
  dinsdag 23 januari 2024 @ 18:12:19 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212143182
Ten tijde van de kredietcrisis, konden werkgevers hoge eisen stellen. Nu in tijden van personeelstekorten kunnen werkgevers dat niet. En mensen met de juiste instelling zijn veel waardevoller dan een papiertje waarvoor je 4 jaar boeken hebt zitten lezen.
Resistance is futile.
pi_212143297
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 16:05 schreef Hanca het volgende:
Steeds meer bedrijven zijn allang blij als ze iemand vinden om zelf op te leiden.
het nadeel is dat de ervaren mensen zo vreselijk vreselijk druk zijn dat die helemaal geen tijd hebben om ze op te leiden.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 18:21:58 #15
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212143311
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 18:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het nadeel is dat de ervaren mensen zo vreselijk vreselijk druk zijn dat die helemaal geen tijd hebben om ze op te leiden.
En als je het niet doet, blijven ze het druk hebben omdat de vacatures niet gevuld worden :')
pi_212143322
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 18:21 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
En als je het niet doet, blijven ze het druk hebben omdat de vacatures niet gevuld worden :')
nee hoor, je kan ook minder werk aannemen, werk afmaken, dan mensen aannemen, opleiden en dan weer meer werk aannemen.
Bij ons gaat dit nu langzaam aan beginnen maar veel managers willen hier nog mee, maar worden gedwongen door hoger management gelukkig. Vaak vermenigvuldigen ze de prijs met meerdere factoren van een offerte met de verwachting dat ze het het werk dan niet krijgen, maar tegenwoordig werkt dat niet meer. Het werk komt toch binnen ook met een factor 4 aan prijs.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 18:23:51 #17
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212143328
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het een msc functie is?
pi_212143438
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 15:11 schreef Mishu het volgende:
Ik werk momenteel ergens in een baan waar in vacatureteksten als functie-eis minimaal HBO, en ten tijde van de kredietcrisis minimaal Msc in een zeer specifieke richting werden gevraagd.

Tot mijn verbazing missen ze allemaal kwalificaties. Meerdere nieuwe collega's hadden een compleet niet gerelateerde MBO gedaan.

Is dit specifiek een teken aan de wand dat het met deze werkgever niet goed gaat of is dit een nieuwe ontwikkeling?

Ook in skills of inhoudelijke kennis ontbreekt van alles. Wat ik me dan afvraag is of ze een jaar lang niks gaan doen en of HR er dan überhaupt achter komt dat er niks gedaan is.

Viesmad zijn dat een collega met een lager diploma hetzelfde zielige salaris krijgt als jij :')
  dinsdag 23 januari 2024 @ 18:44:16 #19
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_212143512
Tjah, veel functies op wo niveau blijken ook prima door scholieren van het mbo uitgevoerd te kunnen worden.
pi_212144240
quote:

[..]

Ik weet het wel, jij bent degene die het mag nakijken en corrigeren _O-
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212145012
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 18:23 schreef Bezsen het volgende:
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het een msc functie is?
Dat hebben ze haar wijsgemaakt.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_212146240
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 15:16 schreef Kreator het volgende:
Allebei is helemaal grandioos,maar die zijn er niet heel veel.
pi_212146259
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 15:18 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
Ik had ook totaal geen relevante werkervaring mbt mijn huidige baan. Maar mijn werkgever had ingeschat dat ik wel de mogelijkheid had om de materie eigen te maken :)
ja als je enig aanleg voor moeilijke zaken hebt,zit je altijd gebeiteld.
pi_212146294
quote:
Onderdeel van de baan is het schrijven van juridisch kloppende teksten
dat lijkt me heel lastig,als je niet uit die branche komt,straks krijgen jullie allemaal claims.
pi_212146714
Ik ben eerlijk gezegd juist niet onder de indruk van mensen die een m.sc hebben. Ze lopen harstikke vast in project management omdat ze de ervaring missen en het gebeurt nog best wel regelmatig dat ik ze als b.sc met ervaring en aanvullende opleiding ze dan uit de shit moet halen. Als ze verder zijn in hun carriere of omdat de baan een bepaalde wettelijke verantwoordelijkheid vereist (denk bijv aan een apotheker) kan ik het nog begrijpen maar dit is zeker niet voor alle functies zo.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 22:07:21 #26
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212146921
hele toppa ruikt er wel naar dat ts het niet prettig vindt dat ze zich zo dichtbij mbo'ers moet begeven
  woensdag 24 januari 2024 @ 08:23:19 #27
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_212149329
quote:

Liever wat meer ervaring of handigheid dan de correcte opleiding.
Daar had je ook mee kunnen komen in plaats van dat dedaine "zie mij eens mijn masters gehaald hebben"-toontje.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_212149371
Je bent gewoon jaloers.

Waar maak je je in hemelsnaam druk om?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 24 januari 2024 @ 08:33:24 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212149414
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je bent gewoon jaloers.

Waar maak je je in hemelsnaam druk om?
Zou jij het prettig werken vinden met collega’s die noch de juiste opleiding noch de juiste ervaring hebben?
  woensdag 24 januari 2024 @ 08:59:41 #30
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_212149551
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zou jij het prettig werken vinden met collega’s die noch de juiste opleiding noch de juiste ervaring hebben?
Op heel veel plekken is opleiding echt niet zo relevant.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 24 januari 2024 @ 09:03:35 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212149580
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:59 schreef avotar het volgende:

[..]
Op heel veel plekken is opleiding echt niet zo relevant.
Noch ervaring, hè.
  woensdag 24 januari 2024 @ 09:06:08 #32
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212149594
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Noch ervaring, hè.
iedereen moet het ergens leren :)
  woensdag 24 januari 2024 @ 09:08:10 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212149622
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:06 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
iedereen moet het ergens leren :)
En jij zal dan maar de ervaren collega zijn met opleiding die het op zijn bord krijgt geschoven. Als mogelijke reden om je hier druk over te maken.
  woensdag 24 januari 2024 @ 09:10:58 #34
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212149649
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En jij zal dan maar de ervaren collega zijn met opleiding die het op zijn bord krijgt geschoven. Als mogelijke reden om je hier druk over te maken.
Ik ben momenteel twee mensen zonder ervaring in aan het werken ja. Ik zie het probleem niet.
pi_212149760
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom ik dat niet prettig zou moeten vinden. Als ze hun werk gewoon goed doen en prettige mensen zijn werk ik er graag mee samen.

Dat heb ik liever dan mensen die wel de juiste opleiding hebben en verder niet functioneren of niet in een team samen kunnen werken.

Ik heb mensen met mbo in mijn team en mensen met universiteit. Het is niet zo dat de mbo'ers automatisch onderpresteren. Integendeel.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 24 januari 2024 @ 09:26:21 #36
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212149779
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom ik dat niet prettig zou moeten vinden. Als ze hun werk gewoon goed doen en prettige mensen zijn werk ik er graag mee samen.

Dat heb ik liever dan mensen die wel de juiste opleiding hebben en verder niet functioneren of niet in een team samen kunnen werken.

Ik heb mensen met mbo in mijn team en mensen met universiteit. Het is niet zo dat de mbo'ers automatisch onderpresteren. Integendeel.
Dit soort medewerkers lijken te klagen omdat "ze het al druk genoeg hebben", en dan misschien geen tijd krijgen om mensen in te werken. Dan is je klacht dat je een waardeloze werkgever hebt, en niet die collega's met MBO :')
pi_212149897
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:26 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
Dit soort medewerkers lijken te klagen omdat "ze het al druk genoeg hebben", en dan misschien geen tijd krijgen om mensen in te werken. Dan is je klacht dat je een waardeloze werkgever hebt, en niet die collega's met MBO :')
Daarbij moeten hoger opgeleide collega's ook ingewerkt worden.

En wij hebben hier ook weleens mensen die wel de juiste opleiding hebben weggestuurd na een maand omdat we er geen vertrouwen in hadden dat hij het op ging pakken.
  woensdag 24 januari 2024 @ 09:56:05 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212150408
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is dus maar helemaal de vraag of die mensen hun werk gewoon goed doen.

Als er uit noodzaak mensen worden aangenomen die niet de gewenste opleiding en ook niet de gewenste ervaring hebben, dan snap ik wel waar TS zich druk om maakt.
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 10:00:38 #39
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_212150476
Ik ben een hbo-dropout en ik werk al zo'n 9 jaar in MSc-functies mede dankzij mijn werkervaring (die bestaat uit gerenommeerde werkgevers cq. multinationals, geen MKB).

Verder neem ik ook mensen aan en het is verbazingwekkend hoe blind er op een papiertje gestaard wordt anno 2024. Zonder relevante werkervaring en een gezond karakter stelt dat papiertje niks voor.

Ik heb die ene kans aan het begin van mijn carrière verzilverd, gestopt met mijn hbo en nu kom ik internationaal overal aan de bak ondanks dat ik, in de ogen van TS, maar een "mbo-er" ben. Dus is het genieten van de afgunst van mensen zoals TS.

quote:
Ja.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_212150506
quote:

Blijkbaar hadden ze niet veel betere kandidaten voor die functies, anders hadden ze die lui niet aangenomen.
  woensdag 24 januari 2024 @ 10:33:35 #41
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_212150826
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als er uit noodzaak mensen worden aangenomen die niet de gewenste opleiding en ook niet de gewenste ervaring hebben, dan snap ik wel waar TS zich druk om maakt.
Het is dus helemaal maar de vraag of die mensen hun werk niet goed zullen doen.

Iedereen verdient een kans.
  woensdag 24 januari 2024 @ 10:40:54 #42
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212150886
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Juist een goede mogelijkheid om jezelf ook te ontwikkelen, bij een bepaalde senioriteit hoort het kunnen begeleiden en opleiden van nieuwe mensen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 24 januari 2024 @ 10:43:25 #43
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212150914
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:00 schreef Flitsbezorger het volgende:
Ik ben een hbo-dropout en ik werk al zo'n 9 jaar in MSc-functies mede dankzij mijn werkervaring (die bestaat uit gerenommeerde werkgevers cq. multinationals, geen MKB).

Verder neem ik ook mensen aan en het is verbazingwekkend hoe blind er op een papiertje gestaard wordt anno 2024. Zonder relevante werkervaring en een gezond karakter stelt dat papiertje niks voor.

Ik heb die ene kans aan het begin van mijn carrière verzilverd, gestopt met mijn hbo en nu kom ik internationaal overal aan de bak ondanks dat ik, in de ogen van TS, maar een "mbo-er" ben. Dus is het genieten van de afgunst van mensen zoals TS.
[..]
Ja.
TS wordt wild als ze erachter komt dat ik alleen de middelbare school heb afgemaakt en wel op universitair niveau werk.
  Moderator woensdag 24 januari 2024 @ 11:01:20 #44
pi_212151143
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:43 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
TS wordt wild als ze erachter komt dat ik alleen de middelbare school heb afgemaakt en wel op universitair niveau werk.
Laat TS maar lekker haten, ik heb tenminste geen studieschuld en heb zelf met mijn werkervaring en vakkennis meer deuren geopend dan welk hbo-/wo-papiertje dan ook. Mijn carrière van 9 jaar op MSc-functies zegt mij veel en veel meer dan welk afgunstig gezeur dan ook.

Heb ik het toch goed geregeld als domme mbo'er.
[..]
pi_212151631
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 09:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
dat geldt ook voor mensen die wel de juiste papieren hebben.
quote:
TS kan zich beter druk maken over mensen die hun werk niet goed doen ipv zich druk maken over mensen die in haar ogen niet de juiste papieren hebben maar kennelijk prima functioneren.
pi_212152447
Gewoon een test van de werkgever om AI beter te trainen en zodoende op den duur veel personeel kunnen ontslaan. ;)
  woensdag 24 januari 2024 @ 14:30:46 #47
3542 Gia
User under construction
pi_212153146
quote:

Vroeger moest je voor de opleiding verpleegkundige minimaal een havo-diploma hebben en stond het diploma gelijk aan HBO. Nu kun je met een mavo-diploma een MBO-4 diploma verpleegkundige halen. Ze moeten wel als ze anders de vacatures niet vol krijgen.

En dit wordt alleen maar erger, aangezien Havo/vwo klantjes hedentendage liever doorstuderen naar de betere banen dan werk verrichten wat iemand met minder hersens ook kan doen.
pi_212153229
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:30 schreef Gia het volgende:

[..]
Vroeger moest je voor de opleiding verpleegkundige minimaal een havo-diploma hebben en stond het diploma gelijk aan HBO. Nu kun je met een mavo-diploma een MBO-4 diploma verpleegkundige halen. Ze moeten wel als ze anders de vacatures niet vol krijgen.
Sinds 1972 bestaat de opleiding tot verpleegkundige op mbo én hbo. Over hoe lang geleden heb jij het?
  woensdag 24 januari 2024 @ 14:43:51 #49
3542 Gia
User under construction
pi_212153258
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:40 schreef Maverick_tfd het volgende:
Sinds 1972 bestaat de opleiding tot verpleegkundige op mbo én hbo. Over hoe lang geleden heb jij het?
Ik ben in 1981 van de havo afgekomen en in maart 1982 begonnen met de in service opleiding verpleegkundige, waarvoor je toen nog Havo nodig had.
pi_212153319
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 14:30 schreef Gia het volgende:

[..]

En dit wordt alleen maar erger, aangezien Havo/vwo klantjes hedentendage liever doorstuderen naar de betere banen dan werk verrichten wat iemand met minder hersens ook kan doen.
De taken en de functieinhoud zijn toch ook anders.
pi_212153554
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 22:07 schreef Speklap3000 het volgende:
hele toppa ruikt er wel naar dat ts het niet prettig vindt dat ze zich zo dichtbij mbo'ers moet begeven
Zijn ook wel smerige lui natuurlijk.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  woensdag 24 januari 2024 @ 15:18:42 #52
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212153559
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:17 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Zijn ook wel smerige lui natuurlijk.
Ik zou het niet weten, ik ben afgehaakt na de middelbare
pi_212153566
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 15:18 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
Ik zou het niet weten, ik ben afgehaakt na de middelbare
Ik tijdens de middelbare _O_
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  donderdag 25 januari 2024 @ 14:56:56 #54
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_212165212
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 18:12 schreef Seven. het volgende:
Ten tijde van de kredietcrisis, konden werkgevers hoge eisen stellen. Nu in tijden van personeelstekorten kunnen werkgevers dat niet. En mensen met de juiste instelling zijn veel waardevoller dan een papiertje waarvoor je 4 jaar boeken hebt zitten lezen.
Ik vergelijk het met een rijbewijs, kan je zonder een papiertje rijden?
Jazeker maar soms weet je niet wat bepaalde theorie is etc en dat moet je dan gaanderweg ervaring in op doen.
En sommige hebben zeker talent in rijden dus pakken het sneller op dan anderen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 25 januari 2024 @ 18:41:50 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212167080
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 14:56 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ik vergelijk het met een rijbewijs, kan je zonder een papiertje rijden?
Jazeker maar soms weet je niet wat bepaalde theorie is etc en dat moet je dan gaanderweg ervaring in op doen.
En sommige hebben zeker talent in rijden dus pakken het sneller op dan anderen.
Je kunt niet leren rijden door een boekje te lezen.
Resistance is futile.
  donderdag 25 januari 2024 @ 18:53:37 #56
459912 FlippingCoin
pi_212167199
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 18:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Je kunt niet leren rijden door een boekje te lezen.
Mwa in de bijbel staat wel genoeg om je veilig thuis te krijgen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_212170124
Niet heel lang geleden zaten wij trouwens in de situatie dat we de keuze hadden tussen een ervaren MBO´er (25+ jaar) en een niet-ervaren hoopopgeleide (3 jaar max, ook burnout gehad). De MBO'er had ook niet zo'n goede reputatie. Desalniettemin liet de MBO'er veel meer motivatie en karakter zien en die hebben we toen aangenomen. Nog geen moment spijt van gehad.
pi_212184687
quote:

[..]

Die krijgen cursus Chat GPT of andere AI tool en komen een heel eind.

Veel simpele juridische zaken komen toch op het zelfde neer.
pi_212185614
quote:

[..]

En nu? Waar moeten ze dan hun werkervaring ophalen? Als elk bedrijf in die houding blijft zitten krijgen heel veel mensen nooit een kans. Daarnaast..... wat hebben jullie qua inwerkprocedure of opleidingstraject. Of ga je iemand op zijn plek zetten, om die vervolgens aan zijn/haar lot over te laten en aan het eind van de maand te gaan klagen dat die zijn/haar werk niet goed doet?
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  zaterdag 27 januari 2024 @ 10:23:33 #60
459912 FlippingCoin
pi_212185693
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 21:45 schreef Daboman het volgende:
Niet heel lang geleden zaten wij trouwens in de situatie dat we de keuze hadden tussen een ervaren MBO´er (25+ jaar) en een niet-ervaren hoopopgeleide (3 jaar max, ook burnout gehad). De MBO'er had ook niet zo'n goede reputatie. Desalniettemin liet de MBO'er veel meer motivatie en karakter zien en die hebben we toen aangenomen. Nog geen moment spijt van gehad.
Maar wij hadden een keer een mbo'er aangenomen en die rook de hele tijd naar kaas. :{
pi_212186395
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 10:23 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Maar wij hadden een keer een mbo'er aangenomen en die rook de hele tijd naar kaas. :{
Volgens mij geeft dat alleen maar des te meer aan dat je je niet blind moet staren op papiertjes, want dit heeft totaal geen relatie met elkaar.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 11:58:18 #62
459912 FlippingCoin
pi_212186512
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 11:47 schreef Daboman het volgende:

[..]
Volgens mij geeft dat alleen maar des te meer aan dat je je niet blind moet staren op papiertjes, want dit heeft totaal geen relatie met elkaar.
Net als motivatie en karakter papegaaitje. ;)
pi_212188646
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 11:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Net als motivatie en karakter papegaaitje. ;)
Motivatie en karakter is geen goede voorspeller van succes zeg je? Nouja kan je vinden, ik ben het er in ieder geval niet mee eens.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 15:53:11 #64
459912 FlippingCoin
pi_212188862
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 15:30 schreef Daboman het volgende:

[..]
Motivatie en karakter is geen goede voorspeller van succes zeg je? Nouja kan je vinden, ik ben het er in ieder geval niet mee eens.
Jij hebt geen papiertje zeker.

Haha
pi_212189359
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 15:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Jij hebt geen papiertje zeker.

Haha
En jij hebt duidelijk het topic niet gelezen :+
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:38:11 #66
459912 FlippingCoin
pi_212189538
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:11 schreef Daboman het volgende:

[..]
En jij hebt duidelijk het topic niet gelezen :+
Zeer zeker wel meneer.
pi_212189549
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Zeer zeker wel meneer.
Dan moet je toch s wat doen aan je leesvaardigheid.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:41:49 #68
459912 FlippingCoin
pi_212189568
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:39 schreef Daboman het volgende:

[..]
Dan moet je toch s wat doen aan je leesvaardigheid.
Jii voegt hier aan dit topic een post toe, die bepaalde karaktereigenschappen al dan niet zou moeten toekennen aan het wel of niet hoger opgeleid zijn, op basis van 2 personen. Dat is vergelijkbare onzin als mijn latere post. :lijstje: :G
pi_212189931
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Jii voegt hier aan dit topic een post toe, die bepaalde karaktereigenschappen al dan niet zou moeten toekennen aan het wel of niet hoger opgeleid zijn, op basis van 2 personen. Dat is vergelijkbare onzin als mijn latere post. :lijstje: :G
I rest my case. Dit is niet wat er staat, dit is een conclusie die je er zelf uit trekt, het enige dat ik daar doe is een observatie delen. Verder heb je volgens mij ook mijn eerdere post gemist, aangezien je ook suggereert dat ik geen papiertje heb.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 18:47:53 #70
459912 FlippingCoin
pi_212190012
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 18:35 schreef Daboman het volgende:

[..]
I rest my case. Dit is niet wat er staat, dit is een conclusie die je er zelf uit trekt, het enige dat ik daar doe is een observatie delen. Verder heb je volgens mij ook mijn eerdere post gemist, aangezien je ook suggereert dat ik geen papiertje heb.
En wat was precies jouw intentie met het delen van deze observatie? :? :R
pi_212190030
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 18:47 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
En wat was precies jouw intentie met het delen van deze observatie? :? :R
Het omgekeerde aantonen van wat jij eruit haalde, namelijk dat je niet puur en alleen zou moeten selecteren op een papiertje. Dat was dus niet bijster effectief, maar ach. Misschien nu wel.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 18:50:05 #72
459912 FlippingCoin
pi_212190038
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 18:49 schreef Daboman het volgende:

[..]
Het omgekeerde aantonen van wat jij eruit haalde, namelijk dat je niet puur en alleen zou moeten selecteren op een papiertje. Dat was dus niet bijster effectief, maar ach. Misschien nu wel.
Dat is dus precies wat ik schreef, game over. :Y)
pi_212190144
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 18:50 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dat is dus precies wat ik schreef, game over. :Y)
Okee, ik snap wat je wil zeggen, je zou je ook niet moeten blindstaren op motivatie en karakter. Maar dat staat er toch ook niet, er staat ook dat de MBO'er 8 keer zoveel werkervaring heeft.
pi_212190426
Gebeurt op meer plekken, ook ervaring mee, uni gedaan. De mbo collegas kunnen prima functioneren, alleen analyses maken (wat best een belangrijk deel van het werk is) gaat wat moeizamer vooral in het begin. Maar ik neem dat niemand kwalijk, zoiets leer je niet op een mbo opleiding. En met wat training komt dat ook best goed. Oveirgens zijn ook niet alle hbo/wo collegas er even bekwaam in.

Eigenlijk vind ik het zelfs oneerlijk voor de mbo collegas. Van hen wordt hetzelfde verwacht qua productie en analyses schrijven, terwijl met name dat laatste vaak in de opleiding niet geleerd is. Maar iedereen wordt gelijk beoordeeld. Maar goed, personeelstekorten dus veel opties zijn er niet.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 19:31:29 #75
459912 FlippingCoin
pi_212190710
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 18:58 schreef Daboman het volgende:

[..]
Okee, ik snap wat je wil zeggen, je zou je ook niet moeten blindstaren op motivatie en karakter. Maar dat staat er toch ook niet, er staat ook dat de MBO'er 8 keer zoveel werkervaring heeft.
Akkoord.
pi_212190805
Als ze 5 personen extra kunnen aannemen lijkt het me dat het goed (genoeg) gaat met het bedrijf.
pi_212203654
quote:

Ja, daar lijkt het wel op.

Wacht nou maar eerst af wat deze mensen laten zien, misschien dat ze je in positieve zin verbazen. Uiteindelijk is ervaring, inzet, doorzettingsvermogen, de wil en ambitie om te leren en te groeien in een functie veel belangrijker dan iemand die HBO heeft gehaald omdat hij/zij bij meer dan de helft van de vakken in een groepje zat die alles voor hem/haar deden.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_212210972
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:00 schreef Flitsbezorger het volgende:

Het zou zo moeten zijn dat een "papiertje" de garantie geeft dat er een bepaalde kennisniveau is bij de kandidaat. Niets meer, niets minder.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 10:48:48 #79
pi_212211031
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:42 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Het zou zo moeten zijn dat een "papiertje" de garantie geeft dat er een bepaalde kennisniveau is bij de kandidaat. Niets meer, niets minder.
Als iemand jaren relevante werkervaring en een aantoonbare successen heeft, lijkt mij dat precies hetzelfde of zelfs meer waard dan dat papiertje.

Je hebt geen idee hoeveel afgestudeerden zichzelf enorm overschatten op junior functies, om daarna te falen of met langdurig verzuim te gaan.
[..]
pi_212211110
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:48 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Als iemand jaren relevante werkervaring en een aantoonbare successen heeft, lijkt mij dat precies hetzelfde of zelfs meer waard dan dat papiertje.

Je hebt geen idee hoeveel afgestudeerden zichzelf enorm overschatten op junior functies, om daarna te falen of met langdurig verzuim te gaan.
Dat ligt er mijn inziens aan hoe bepalend dat kennisniveau is.
Verschilt per sector. In de sales of marketing werken is bijvoorbeeld totaal anders dan als je wil werken bij een ingenieursbureau ofzo.
pi_212305691
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 10:48 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]

Klopt, in mijn netwerk bevinden zich nogal wat andere captains of industry en het algemene geluid daar is dat er al een paar jaar een enorme kwaliteitsinflatie van hbo- en masteropleidingen is. Dat is eigenlijk begonnen toen allerlei vage hoge scholen masteropleidingen gingen aanbieden en het niet meer het monopolie van universiteiten was.

Een mastertitel wordt voorlopig als het nieuwe hbo gezien en hbo als als het nieuwe mbo, maar ook dat beeld zullen we binnenkort naar beneden moeten bijstellen.
  maandag 5 februari 2024 @ 13:24:50 #82
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212305816
quote:

[..]

Bedoel je misschien "vaardigheid"?
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_212305978
quote:

Of dat team zal functioneren zal vooral afhangen van de team-manager....

Ik denk zelf dat een goede manager nog steeds ook een team met mensen die niet de beste papieren hebben goed kan laten functioneren, mits ze goed begeleid worden, duidelijke taken voorgelegd krijgen en de nodige sturing krijgen.

evengoed kan een team bestaande uit personen met de juiste opleiding volledig disfunctioneren als dat ontbrekt als is het vaak wel zo dat mensen met wat meer en betere opleiding zelfstandiger kunnen functioneren en meer zelf oppikken.

Waarom maak jij je er verder druk over, ben je jaloers omdat je zelf in dat team had willen werken, aangezien je het 'de perfecte baan' noemt..
of juist omdat je denkt dat ze daar 'niks' doen en het je streven is zo min mogelijk uit te voeren (lijkt me zelf gen prettige baan, als je daar vooral niks doet)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_212355194
Kan het signaal zijn om te vertrekken. Ik werkte ook ooit ergens op een mts functie, maar op een dag kwam nieuwe collega rechtsteeks uit de supermarkt, zonder echt technisch ervaring.

Was meer een wake up call, dat mijn werk wellicht te makkelijk was en ben vrij snel gaan solliciteren naar iets anders, beste stap ooit. Anders was ik er wellicht nog steeds, met een stuk minder kans om nog weg te komen.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')