Ik werk zowel ver weg als vergaderingen s avonds als lange werkdagen hahaquote:Op woensdag 3 april 2024 19:54 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat is echt laat. Werk je zo ver weg of zijn je dagen zo lang? En als je specialist bent, dan hoef je niet meer 5 dagen lijkt me? Ik ken alleen maar specialisten die 80% of minder werken (met wel alle diensten natuurlijk).
En met 11 maanden tanden, haha, wow. Mijn oudste kreeg ze met 3 maanden en ik voedde aanzienlijk langer dan dat.
60 min reistijd enkele reis heb ik.quote:Op woensdag 3 april 2024 21:14 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Dat is wel heel pittig! Ik geloof dat ik maar vast begin met mij geestelijk voorbereiden.
Je hebt nu wel redelijk wat reistijd denk ik?
Hoe doe jij dat met koken? Bereid je alles in het weekend voor of kookt jou partner?
Mijn vriend kookt hier op kdv dagen en ik haal de kleine op. Kan vriend ongestoord koken en kan kind direct aan tafel als we thuis komen.
Hier ook een kind wat niet klimt. Wij gaan denk ik over paar maandjes de zijkant uit het ledikant halen. Dan kan ze in een bekend bed wennen aan meer vrijheid. (Is mijn theorie tenminste.) Als het niet werkt zit ie er snel genoeg weer in.
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. J zegt nooit iets over geurenquote:Op donderdag 4 april 2024 18:01 schreef MaJo het volgende:
Even een vraag: kunnen jullie peuters ruiken? Ik heb het gevoel dat aapie (nog) niet kan ruiken. Hij heeft het nooit over geur en als hij iets ruikt omdat wij dat zeggen dan “snuift” hij meer dan dat hij ruikt.
Op de opvang zeiden ze net dat andere kinderen aangeven wanneer Aapie gepoept heeft, ze ruiken hem.
Mijn vader kon ook niet ruiken dus het zou best eens erfelijk kunnen zijn…
1 verandering tegelijk, slim.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:41 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier voed ik wel in slaap / is peuter heel rustig met drinken, dus ja. Ik zou er ook liever vanaf willen. Of in ieder geval niet meer na het tandenpoetsen. Voor de komende weken op de planning. We hebben voor het eten het peuterbed (meegroeibed) in elkaar gezet. Toen vond madame het geweldig, na het eten kwamen de tranen en zei ze dat ze het spannend vond en dat ik niet weg moest gaan.
Ik zit er nu naast met een hand op haar rug. Ze is nu rustig, ze heeft net even bij mij gedronken. Ik moest zeggen dat ik niet weg zou gaan. Poh poh, wel een dingetje. Ben benieuwd hoe het vannacht gaat. Ik kan er gelukkig bij als het moet. Maar eerst goed aan haar bed wennen en daarna stoppen met de voeding.
Wat en geweldig verhaalquote:Op donderdag 4 april 2024 18:14 schreef Aure het volgende:
Mijn peuter kan inderdaad wel aangeven of iets stinkt of juist lekker ruikt. En laatst had ik 2 biertjes op op kantoor en kwam ik thuis en kwam hij mij knuffelen en zei "Wat ruik ik? Ik ruik iets! IK RUIK BIER MAMA!!!!"dus ik geloof dat dat wel goed zit
Ha ook al zo'n goede ruiker!quote:Op donderdag 4 april 2024 19:51 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hahahaha @:Aure. Die van mij ruikt ook goed, geeft adequaat aan of iets lekker ruikt of stinkt. Als ik chocolade gegeten heb buiten haar zicht, roept ze dat ook gelijk als ik haar optil of iets. Dan zegt ze ‘jij hebt chocola gegeten mama, mag ik ook?’. Ik kan dat dus nooit stiekem eten als ze thuis is. :’)
Jeetje wat een stom verhaal zeg, ik zou hierdoor echt afknappen op die school. En jeetje bijzonder onderwijs, hij is pas 3?! Ik zou hem inderdaad eerst lekker laten kleuteren op een reguliere school en dan verder kijken.quote:Op donderdag 4 april 2024 20:11 schreef Seven. het volgende:
Vandaag te horen gekregen dat het Vrijeschool plan niet doorgaat. We waren aan het voorsorteren op later instromen en dan wat langer kleuteren i.v.m. taalachterstand. Op hun aanraden is via de opvang een instantie ingeschakeld die meekijkt met de hulpvraag of Colin al toe is aan de basisschool, we zijn terug gegaan naar het audiologisch centrum om te bekijken hoe het nu staat met de taalachterstand. Meetbare vooruitgang maar nog steeds sprake van achterstand zoals verwacht.
Helaas, ook voor het jaar erop is er ondertussen een wachtlijst dus er is geen plek meer voor Colin op de Vrijeschool. Dat was niet het geval toen we voor het eerst aangaven dat wij nog Colin wat meer tijd willen geven en vroegen of ze mee wilden denken. De directeur was het overigens niet met mij eens dat het proces in deze gefaald heeft. Zij is van mening dat we moeten kijken naar een geschikte plek voor Colin (lees speciaal onderwijs). Wij vinden de Vrijeschool een prima plek voor hem, juist vanwege de onderwijsvorm.
Vooral teleurgesteld dat de Vrijeschool dus eigenlijk net zo rigide blijkt te zijn als alle andere scholen. Het moet binnen bepaalde kadertjes, of het is speciaal onderwijs.
Plan B: ipv later instromen en langer kleuteren op de Vrijeschool, later instromen op regulier onderwijs en dan een alternatief om de maanden ertussen te overbruggen.
Speciaal onderwijs als hij 4 is, en daarna doorstromen naar regulier kan juist een slimme route zijn bij sommige problemen, zoals een duidelijke taalachterstand. Dan is er veel meer aandacht voor het stuk waar je in tekort komt en vervolgens kan je bijgespijkerd en wel verder. Verzuipen op het regulier onderwijs en allemaal faal-ervaringen opdoen en dan pas naar speciaal onderwijs is niet altijd beter.quote:Op vrijdag 5 april 2024 10:25 schreef MaJo het volgende:
Jeetje wat een stom verhaal zeg, ik zou hierdoor echt afknappen op die school. En jeetje bijzonder onderwijs, hij is pas 3?! Ik zou hem inderdaad eerst lekker laten kleuteren op een reguliere school en dan verder kijken.
Ah ok, zo had ik er nog niet over nagedachtquote:Op vrijdag 5 april 2024 14:43 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Speciaal onderwijs als hij 4 is, en daarna doorstromen naar regulier kan juist een slimme route zijn bij sommige problemen, zoals een duidelijke taalachterstand. Dan is er veel meer aandacht voor het stuk waar je in tekort komt en vervolgens kan je bijgespijkerd en wel verder. Verzuipen op het regulier onderwijs en allemaal faal-ervaringen opdoen en dan pas naar speciaal onderwijs is niet altijd beter.
Let wel ik heb het niet perse over Colin, maar het is niet automatisch een slecht plan.
Bedankt voor de toelichting, duidelijkquote:Op vrijdag 5 april 2024 15:46 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Eens met Lemijn, je kunt beter de route speciaal onderwijs - regulier onderwijs bewandelen dan andersom als al vrij vroeg blijkt dat een kind gebaat zou kunnen zijn bij speciaal onderwijs. Ik houd daarom mijn hart een beetje vast voor het inclusieve onderwijs waar we steeds meer naar toe gaan. Het idee is mooi, maar de uitwerking gaat tegenvallen. Zo veel geld dat ook juist in ambulante begeleiding gestoken moet worden, of in extra handen ‘in de klas’. Gaat op den duur zeker duurder zijn dan in de huidige vorm.
Ik werk zelf in het speciaal onderwijs en leerlingen krijgen meestal echt een goede zet in de rug om verder te gaan met hun schoolloopbaan op het regulier of werkloopbaan. De ene leerling stroomt eerder uit naar regulier onderwijs / regulier werk dan de andere leerling en dat is afhankelijk van heel veel verschillende factoren (bij mijn leerlingen is dit grotendeels afhankelijk van hun communicatief functioneren en hun communicatieve redzaamheid), maar het vangnet is gewoon mooi.
Seven, hebben jullie binnenkort nog een vervolgafspraak op het AC, of is dit voor nu afgerond? Als er op het gebied van spraak-taal nog duidelijke hulpvragen / zorgen liggen, is een vroegbehandelgroep dan nog een optie? Daar zie je kinderen vaak wel opbloeien en meer vertrouwen krijgen in communicatie. Volgens mij kunnen ze daar tot 5 jaar oud terecht, dan zijn ze officieel pas leerplichtig.
We hebben pas een telefonische intake gehad van een half uur. Daar hebben ze uitgebreid gevraagd naar de oa algemene ontwikkeling en de taalontwikkeling.quote:Op vrijdag 5 april 2024 15:47 schreef Komkommerschijfje het volgende:
En LL, ook spannend! Weet je een beetje wat jullie te wachten staat? Worden jullie er een beetje in meegenomen?
Blijkbaar! Nou ja, het is wat het is. Maar eigenlijk voel ik me wel genaaid. Op advies van de directeur is een instantie ingeschakeld. Kort gezegd: Colin staat nu al bij jeugdzorg op de radar omdat zij de deur op een kiertje hield, zo van 'als zij zeggen dat er sprake is van achterstand maar wel reguliere school, dan overleggen we wel'. Dus ik dacht ze even op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, om er zo achter te komen dat er helemaal geen plek is. Dus kan best zijn dat ik vriendelijk bedank voor die instantie.quote:Op vrijdag 5 april 2024 10:16 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik er van hoor is juist de Vrije School bijzonder rigide in de in- en doorstroom en houden ze erg vast aan de ontwikkelingsfasen op basis van de leeftijd. De grens voor start im klas 1 ligt keihard op 1 september en bij kinderen die in de zomervakantie jarig zijn komt er zelfs een volledig rapport van ook een (antroposofische, vermoed ik) kinderarts die aangeeft of een kind wel of niet klaar is voor groep 3. Daar kun je als ouders vrijwel niets tegenin brengen. Dus als je maatwerk lijkt me dat juist niet de plek waar je moet zijn.
Met drie woorden zinnen maak je al serieuze stappen hoor, wat goed dat ze dat ondanks gehoorverlies al kan!quote:Op vrijdag 5 april 2024 20:51 schreef Takkie88 het volgende:
L. heeft logopedie en een audiologisch onderzoek gehad. Er was sprake van gehoorverlies (gehoordrempel iets boven de 40db dacht ik). Om te beoordelen of dit langduriger aanwezig is hebben we binnenkort een herhaalonderzoek. Indien nodig willen ze dan daar ook een uitgebreider taal-spraakonderzoek doen.
L. is thuis qua spraak wel met sprongen vooruit gegaan. Zo hoor ik nu dagelijks 3-woordzinnen. Vaak ben ik wel de enige die haar verstaat. Bij “vreemden” en op het kdv praat ze niet tot nauwelijks. Behalve bij 1 vaste leidster, bij haar durft ze vanaf dag 1 al wel te praten.
Bijzonder is dat ze daar ook tijdens het spelen nauwelijks geluid maakt.
Ik weet dat je het niet specifiek over Colin hadquote:Op vrijdag 5 april 2024 23:20 schreef Lemijn het volgende:
Ik schreef al in mijn vorige post dat ik het niet over Colin heb, maar dat ik het lastig vind om te zien dat er negatief of wantrouwend gedacht wordt over speciaal onderwijs. Weet je bijvoorbeeld dat er 4 clusters zijn, en dat cluster 2 helemaal bedoeld is voor dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met een TOS? Hier een linkje naar zo'n school: https://www.kentalis.nl/onze-scholen/doetintaal. Dat gaat niet over gedrag ombuigen, maar over fantastisch onderwijs voor als dat nodig is.
Ik weet niet of ze ooit nog online komt, maar @:Moonah had lang geleden haar zoon met een taalprobleem volgens mij eerst op het SO en later op regulier.
Dit verschilt wel per vrije school hoor 😁Bij onze school is er geen kinderarts geweest (kind in zomer jarig) en kinderen die na 1 september geboren zijn kunnen wel naar groep 3. Bij kinderen met speciale behoeften zijn ze ook bereid mee te denken en aan te passen. Alleen ontbreekt bij de leerkrachten soms specifieke kennis over dingen zoal tos, ass, hb enz. Maar dat is bij normale scholen ook vast zo. Ik snap wel dat als ze de kennis niet hebben, ze dan twijfelen of deze school de beste is voor Colin.quote:Op vrijdag 5 april 2024 10:16 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik er van hoor is juist de Vrije School bijzonder rigide in de in- en doorstroom en houden ze erg vast aan de ontwikkelingsfasen op basis van de leeftijd. De grens voor start im klas 1 ligt keihard op 1 september en bij kinderen die in de zomervakantie jarig zijn komt er zelfs een volledig rapport van ook een (antroposofische, vermoed ik) kinderarts die aangeeft of een kind wel of niet klaar is voor groep 3. Daar kun je als ouders vrijwel niets tegenin brengen. Dus als je maatwerk lijkt me dat juist niet de plek waar je moet zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |