abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213082909
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:54 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Dat is echt laat. Werk je zo ver weg of zijn je dagen zo lang? En als je specialist bent, dan hoef je niet meer 5 dagen lijkt me? Ik ken alleen maar specialisten die 80% of minder werken (met wel alle diensten natuurlijk).

En met 11 maanden tanden, haha, wow. Mijn oudste kreeg ze met 3 maanden en ik voedde aanzienlijk langer dan dat :D .
Ik werk zowel ver weg als vergaderingen s avonds als lange werkdagen haha
Ik werk 80%, dat is 4 dagen
pi_213083325
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 21:14 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Dat is wel heel pittig! Ik geloof dat ik maar vast begin met mij geestelijk voorbereiden.
Je hebt nu wel redelijk wat reistijd denk ik?
Hoe doe jij dat met koken? Bereid je alles in het weekend voor of kookt jou partner?

Mijn vriend kookt hier op kdv dagen en ik haal de kleine op. Kan vriend ongestoord koken en kan kind direct aan tafel als we thuis komen.


Hier ook een kind wat niet klimt. Wij gaan denk ik over paar maandjes de zijkant uit het ledikant halen. Dan kan ze in een bekend bed wennen aan meer vrijheid. (Is mijn theorie tenminste.) Als het niet werkt zit ie er snel genoeg weer in.
60 min reistijd enkele reis heb ik.
Ik kook 2x in het weekend (beide keren voor 2 dagen). Dan hebben we dus voor 4 dagen eten.
De andere dagen worden door mijn moeder, de vriezer of de bezorger geregeld.
Man haalt J uit het KDV. En dan kwestie van eten opwarmen. Ik kom thuis en kan dan soms nog meehelpen met het bedritueel
  Moderator donderdag 4 april 2024 @ 18:01:42 #153
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213086355
Even een vraag: kunnen jullie peuters ruiken? Ik heb het gevoel dat aapie (nog) niet kan ruiken. Hij heeft het nooit over geur en als hij iets ruikt omdat wij dat zeggen dan “snuift” hij meer dan dat hij ruikt.

Op de opvang zeiden ze net dat andere kinderen aangeven wanneer Aapie gepoept heeft, ze ruiken hem.

Mijn vader kon ook niet ruiken dus het zou best eens erfelijk kunnen zijn…
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213086531
Mijn peuter kan inderdaad wel aangeven of iets stinkt of juist lekker ruikt. En laatst had ik 2 biertjes op op kantoor en kwam ik thuis en kwam hij mij knuffelen en zei "Wat ruik ik? Ik ruik iets! IK RUIK BIER MAMA!!!!" :') dus ik geloof dat dat wel goed zit :')
pi_213088135
Hahahaha @Aure. Die van mij ruikt ook goed, geeft adequaat aan of iets lekker ruikt of stinkt. Als ik chocolade gegeten heb buiten haar zicht, roept ze dat ook gelijk als ik haar optil of iets. Dan zegt ze ‘jij hebt chocola gegeten mama, mag ik ook?’. Ik kan dat dus nooit stiekem eten als ze thuis is. :’)
  donderdag 4 april 2024 @ 19:55:23 #156
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213088235
Colin kan wel ruiken idd!

Edit: hij heeft er trouwens maar weinig interesse in, dat dan weer wel.

[ Bericht 62% gewijzigd door Seven. op 04-04-2024 20:12:01 ]
Resistance is futile.
pi_213088574
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 18:01 schreef MaJo het volgende:
Even een vraag: kunnen jullie peuters ruiken? Ik heb het gevoel dat aapie (nog) niet kan ruiken. Hij heeft het nooit over geur en als hij iets ruikt omdat wij dat zeggen dan “snuift” hij meer dan dat hij ruikt.

Op de opvang zeiden ze net dat andere kinderen aangeven wanneer Aapie gepoept heeft, ze ruiken hem.

Mijn vader kon ook niet ruiken dus het zou best eens erfelijk kunnen zijn…
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. J zegt nooit iets over geuren
  donderdag 4 april 2024 @ 20:11:20 #158
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213088618
Vandaag te horen gekregen dat het Vrijeschool plan niet doorgaat. We waren aan het voorsorteren op later instromen en dan wat langer kleuteren i.v.m. taalachterstand. Op hun aanraden is via de opvang een instantie ingeschakeld die meekijkt met de hulpvraag of Colin al toe is aan de basisschool, we zijn terug gegaan naar het audiologisch centrum om te bekijken hoe het nu staat met de taalachterstand. Meetbare vooruitgang maar nog steeds sprake van achterstand zoals verwacht.

Helaas, ook voor het jaar erop is er ondertussen een wachtlijst dus er is geen plek meer voor Colin op de Vrijeschool. Dat was niet het geval toen we voor het eerst aangaven dat wij nog Colin wat meer tijd willen geven en vroegen of ze mee wilden denken. De directeur was het overigens niet met mij eens dat het proces in deze gefaald heeft. Zij is van mening dat we moeten kijken naar een geschikte plek voor Colin (lees speciaal onderwijs). Wij vinden de Vrijeschool een prima plek voor hem, juist vanwege de onderwijsvorm.

Vooral teleurgesteld dat de Vrijeschool dus eigenlijk net zo rigide blijkt te zijn als alle andere scholen. Het moet binnen bepaalde kadertjes, of het is speciaal onderwijs.

Plan B: ipv later instromen en langer kleuteren op de Vrijeschool, later instromen op regulier onderwijs en dan een alternatief om de maanden ertussen te overbruggen.
Resistance is futile.
  donderdag 4 april 2024 @ 20:13:45 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213088691
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:41 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier voed ik wel in slaap / is peuter heel rustig met drinken, dus ja. Ik zou er ook liever vanaf willen. Of in ieder geval niet meer na het tandenpoetsen. Voor de komende weken op de planning. We hebben voor het eten het peuterbed (meegroeibed) in elkaar gezet. Toen vond madame het geweldig, na het eten kwamen de tranen en zei ze dat ze het spannend vond en dat ik niet weg moest gaan.
Ik zit er nu naast met een hand op haar rug. Ze is nu rustig, ze heeft net even bij mij gedronken. Ik moest zeggen dat ik niet weg zou gaan. Poh poh, wel een dingetje. Ben benieuwd hoe het vannacht gaat. Ik kan er gelukkig bij als het moet. Maar eerst goed aan haar bed wennen en daarna stoppen met de voeding.
1 verandering tegelijk, slim.
Resistance is futile.
pi_213094629
Wat ik er van hoor is juist de Vrije School bijzonder rigide in de in- en doorstroom en houden ze erg vast aan de ontwikkelingsfasen op basis van de leeftijd. De grens voor start im klas 1 ligt keihard op 1 september en bij kinderen die in de zomervakantie jarig zijn komt er zelfs een volledig rapport van ook een (antroposofische, vermoed ik) kinderarts die aangeeft of een kind wel of niet klaar is voor groep 3. Daar kun je als ouders vrijwel niets tegenin brengen. Dus als je maatwerk lijkt me dat juist niet de plek waar je moet zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 10:25:49 #161
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213094724
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2024 18:14 schreef Aure het volgende:
Mijn peuter kan inderdaad wel aangeven of iets stinkt of juist lekker ruikt. En laatst had ik 2 biertjes op op kantoor en kwam ik thuis en kwam hij mij knuffelen en zei "Wat ruik ik? Ik ruik iets! IK RUIK BIER MAMA!!!!" :') dus ik geloof dat dat wel goed zit :')
Wat en geweldig verhaal _O-

quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 19:51 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hahahaha @:Aure. Die van mij ruikt ook goed, geeft adequaat aan of iets lekker ruikt of stinkt. Als ik chocolade gegeten heb buiten haar zicht, roept ze dat ook gelijk als ik haar optil of iets. Dan zegt ze ‘jij hebt chocola gegeten mama, mag ik ook?’. Ik kan dat dus nooit stiekem eten als ze thuis is. :’)
Ha ook al zo'n goede ruiker!

Bij de opvang gaan ze nu ook extra opletten of hij iets ruikt. Gisteren ook weer gecheckt of hij iets ruikt en hij zegt dan wel "ja poep stinkt!" maar of hij het ook echt ruikt vraag ik me af...

quote:
9s.gif Op donderdag 4 april 2024 20:11 schreef Seven. het volgende:
Vandaag te horen gekregen dat het Vrijeschool plan niet doorgaat. We waren aan het voorsorteren op later instromen en dan wat langer kleuteren i.v.m. taalachterstand. Op hun aanraden is via de opvang een instantie ingeschakeld die meekijkt met de hulpvraag of Colin al toe is aan de basisschool, we zijn terug gegaan naar het audiologisch centrum om te bekijken hoe het nu staat met de taalachterstand. Meetbare vooruitgang maar nog steeds sprake van achterstand zoals verwacht.

Helaas, ook voor het jaar erop is er ondertussen een wachtlijst dus er is geen plek meer voor Colin op de Vrijeschool. Dat was niet het geval toen we voor het eerst aangaven dat wij nog Colin wat meer tijd willen geven en vroegen of ze mee wilden denken. De directeur was het overigens niet met mij eens dat het proces in deze gefaald heeft. Zij is van mening dat we moeten kijken naar een geschikte plek voor Colin (lees speciaal onderwijs). Wij vinden de Vrijeschool een prima plek voor hem, juist vanwege de onderwijsvorm.

Vooral teleurgesteld dat de Vrijeschool dus eigenlijk net zo rigide blijkt te zijn als alle andere scholen. Het moet binnen bepaalde kadertjes, of het is speciaal onderwijs.

Plan B: ipv later instromen en langer kleuteren op de Vrijeschool, later instromen op regulier onderwijs en dan een alternatief om de maanden ertussen te overbruggen.
Jeetje wat een stom verhaal zeg, ik zou hierdoor echt afknappen op die school. En jeetje bijzonder onderwijs, hij is pas 3?! Ik zou hem inderdaad eerst lekker laten kleuteren op een reguliere school en dan verder kijken.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213097729
Wat vervelend @Seven. ! Dat leek juist zo’n goed plan eigenlijk.
Hier blijft peuter (dan kleuter) een jaar langer thuis. Publieke pre-k houdt zonder uitzonderingen vast aan de 1 september grens en we hebben gekeken bij een aantal private pre-k’s (wat dus eigenlijk gewoon kdv is met een soort van zelfingevuld “pre-k programma”) maar daar werden we niet bepaald enthousiast van. Dus ze blijft een jaartje langer bij ons en haar zusjes O+.
pi_213097825
Wat balen Seven dat ze niet bereid zijn mee te denken.
Wij hebben over paar weken de test bij het audiologisch centrum met Purk.
Deze week de formulieren van het kdv terug gehad. Zij zien wel ongeveer hetzelfde als wij. Alleen lijkt ze daar minder te praten.
Thuis lijkt het wel wat op gang te komen.
Lily hoe gaat het bij jullie qua praten? En was er nou nog een kindje naast Colin wat logopedie krijgt?
  vrijdag 5 april 2024 @ 14:43:02 #164
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213097954
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:25 schreef MaJo het volgende:
Jeetje wat een stom verhaal zeg, ik zou hierdoor echt afknappen op die school. En jeetje bijzonder onderwijs, hij is pas 3?! Ik zou hem inderdaad eerst lekker laten kleuteren op een reguliere school en dan verder kijken.
Speciaal onderwijs als hij 4 is, en daarna doorstromen naar regulier kan juist een slimme route zijn bij sommige problemen, zoals een duidelijke taalachterstand. Dan is er veel meer aandacht voor het stuk waar je in tekort komt en vervolgens kan je bijgespijkerd en wel verder. Verzuipen op het regulier onderwijs en allemaal faal-ervaringen opdoen en dan pas naar speciaal onderwijs is niet altijd beter.

Let wel ik heb het niet perse over Colin, maar het is niet automatisch een slecht plan.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_213098672
Eens met Lemijn, je kunt beter de route speciaal onderwijs - regulier onderwijs bewandelen dan andersom als al vrij vroeg blijkt dat een kind gebaat zou kunnen zijn bij speciaal onderwijs. Ik houd daarom mijn hart een beetje vast voor het inclusieve onderwijs waar we steeds meer naar toe gaan. Het idee is mooi, maar de uitwerking gaat tegenvallen. Zo veel geld dat ook juist in ambulante begeleiding gestoken moet worden, of in extra handen ‘in de klas’. Gaat op den duur zeker duurder zijn dan in de huidige vorm.
Ik werk zelf in het speciaal onderwijs en leerlingen krijgen meestal echt een goede zet in de rug om verder te gaan met hun schoolloopbaan op het regulier of werkloopbaan. De ene leerling stroomt eerder uit naar regulier onderwijs / regulier werk dan de andere leerling en dat is afhankelijk van heel veel verschillende factoren (bij mijn leerlingen is dit grotendeels afhankelijk van hun communicatief functioneren en hun communicatieve redzaamheid), maar het vangnet is gewoon mooi.

Seven, hebben jullie binnenkort nog een vervolgafspraak op het AC, of is dit voor nu afgerond? Als er op het gebied van spraak-taal nog duidelijke hulpvragen / zorgen liggen, is een vroegbehandelgroep dan nog een optie? Daar zie je kinderen vaak wel opbloeien en meer vertrouwen krijgen in communicatie. Volgens mij kunnen ze daar tot 5 jaar oud terecht, dan zijn ze officieel pas leerplichtig.
pi_213098681
En LL, ook spannend! Weet je een beetje wat jullie te wachten staat? Worden jullie er een beetje in meegenomen?
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 16:49:59 #167
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213099400
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 14:43 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Speciaal onderwijs als hij 4 is, en daarna doorstromen naar regulier kan juist een slimme route zijn bij sommige problemen, zoals een duidelijke taalachterstand. Dan is er veel meer aandacht voor het stuk waar je in tekort komt en vervolgens kan je bijgespijkerd en wel verder. Verzuipen op het regulier onderwijs en allemaal faal-ervaringen opdoen en dan pas naar speciaal onderwijs is niet altijd beter.

Let wel ik heb het niet perse over Colin, maar het is niet automatisch een slecht plan.
Ah ok, zo had ik er nog niet over nagedacht :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 15:46 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Eens met Lemijn, je kunt beter de route speciaal onderwijs - regulier onderwijs bewandelen dan andersom als al vrij vroeg blijkt dat een kind gebaat zou kunnen zijn bij speciaal onderwijs. Ik houd daarom mijn hart een beetje vast voor het inclusieve onderwijs waar we steeds meer naar toe gaan. Het idee is mooi, maar de uitwerking gaat tegenvallen. Zo veel geld dat ook juist in ambulante begeleiding gestoken moet worden, of in extra handen ‘in de klas’. Gaat op den duur zeker duurder zijn dan in de huidige vorm.
Ik werk zelf in het speciaal onderwijs en leerlingen krijgen meestal echt een goede zet in de rug om verder te gaan met hun schoolloopbaan op het regulier of werkloopbaan. De ene leerling stroomt eerder uit naar regulier onderwijs / regulier werk dan de andere leerling en dat is afhankelijk van heel veel verschillende factoren (bij mijn leerlingen is dit grotendeels afhankelijk van hun communicatief functioneren en hun communicatieve redzaamheid), maar het vangnet is gewoon mooi.

Seven, hebben jullie binnenkort nog een vervolgafspraak op het AC, of is dit voor nu afgerond? Als er op het gebied van spraak-taal nog duidelijke hulpvragen / zorgen liggen, is een vroegbehandelgroep dan nog een optie? Daar zie je kinderen vaak wel opbloeien en meer vertrouwen krijgen in communicatie. Volgens mij kunnen ze daar tot 5 jaar oud terecht, dan zijn ze officieel pas leerplichtig.
Bedankt voor de toelichting, duidelijk ^O^
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213101369
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 15:47 schreef Komkommerschijfje het volgende:
En LL, ook spannend! Weet je een beetje wat jullie te wachten staat? Worden jullie er een beetje in meegenomen?
We hebben pas een telefonische intake gehad van een half uur. Daar hebben ze uitgebreid gevraagd naar de oa algemene ontwikkeling en de taalontwikkeling.
We krijgen die ochtend een hoortest, een test met de logopediste en een orthopedagoog als ik het goed begrepen heb. Dat is wat ik ervan weet.
Gezien de stappen die ze nu maakt vraag ik mij af of het niet allemaal net te voorbarig is. Kdv maakte zich ook nog geen zorgen. Maar als dat het geval is kan het centrum dat ook vast zeggen.
pi_213102229
L. heeft logopedie en een audiologisch onderzoek gehad. Er was sprake van gehoorverlies (gehoordrempel iets boven de 40db dacht ik). Om te beoordelen of dit langduriger aanwezig is hebben we binnenkort een herhaalonderzoek. Indien nodig willen ze dan daar ook een uitgebreider taal-spraakonderzoek doen.
L. is thuis qua spraak wel met sprongen vooruit gegaan. Zo hoor ik nu dagelijks 3-woordzinnen. Vaak ben ik wel de enige die haar verstaat. Bij “vreemden” en op het kdv praat ze niet tot nauwelijks. Behalve bij 1 vaste leidster, bij haar durft ze vanaf dag 1 al wel te praten.
Bijzonder is dat ze daar ook tijdens het spelen nauwelijks geluid maakt.
  vrijdag 5 april 2024 @ 22:55:58 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213103672
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:16 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik er van hoor is juist de Vrije School bijzonder rigide in de in- en doorstroom en houden ze erg vast aan de ontwikkelingsfasen op basis van de leeftijd. De grens voor start im klas 1 ligt keihard op 1 september en bij kinderen die in de zomervakantie jarig zijn komt er zelfs een volledig rapport van ook een (antroposofische, vermoed ik) kinderarts die aangeeft of een kind wel of niet klaar is voor groep 3. Daar kun je als ouders vrijwel niets tegenin brengen. Dus als je maatwerk lijkt me dat juist niet de plek waar je moet zijn.
Blijkbaar! Nou ja, het is wat het is. Maar eigenlijk voel ik me wel genaaid. Op advies van de directeur is een instantie ingeschakeld. Kort gezegd: Colin staat nu al bij jeugdzorg op de radar omdat zij de deur op een kiertje hield, zo van 'als zij zeggen dat er sprake is van achterstand maar wel reguliere school, dan overleggen we wel'. Dus ik dacht ze even op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, om er zo achter te komen dat er helemaal geen plek is. Dus kan best zijn dat ik vriendelijk bedank voor die instantie.

@MaJo het is zeker een afknapper, maar dat neemt niet weg dat ik wel nog geloof in de onderwijsmethoden.

@Lemijn en @Komkommerschijfje als ik het even heel plat sla, het is wat mij betreft véél te voorbarig is om naar speciaal onderwijs te kijken. Ik zeg het er maar bij: ik heb ook weinig vertrouwen in de weg van speciaal naar regulier. Ik wil dat Colin in een omgeving terecht komt waaraan hij zich op kan trekken, speciaal onderwijs kan altijd nog als hij vastloopt in regulier. Wat niet helpt is dat ik bij die scholen op de website dingen lees als 'kinderen leren gezag te aanvaarden' :') , en meer van dat soort dingen.

Ik wilde hem wel graag bij een talen groepje maar AC stond daar toch anders in. Dus nu gaan we individuele logopedie doen. Maar eigenlijk wil ik beide wegen bewandelen.
Waar ik wel over na wil denken, is op termijn uitzoeken waarom Colin bovenmatig behoefte heeft aan structuur en waarom hij altijd eventjes boos reageert als zijn routine doorbroken wordt. Al moet ik wel zeggen dat ik dat nu ook nog wel heel erg vroeg vind, liever focus ik op de taalontwikkeling om te kijken of de emotionele ontwikkeling dan volgt (is tot nu toe heel duidelijk wel het geval geweest).

@LauriLynne Colin praatte op de peuterspeelzaal ook amper, en dan liet hij thuis wel van alles zien. Je zou zelf eens kunnen proberen met logopedie te starten. Wij hadden het boek 'Praten doe je met z'n tweeën' bij de logopedie cursus. Heeft wel e.e.a. aan inzichten gegeven. Ik ben wel een soort logopedist thuis :+ . Altijd op ooghoogte, tijd geven om te antwoorden, routine opbouwen om het vervolgens te onderbreken om zo een (verbale) reactie uit te lokken. Colin gaat daar heel goed op, en het heeft onze band enorm versterkt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 20:51 schreef Takkie88 het volgende:
L. heeft logopedie en een audiologisch onderzoek gehad. Er was sprake van gehoorverlies (gehoordrempel iets boven de 40db dacht ik). Om te beoordelen of dit langduriger aanwezig is hebben we binnenkort een herhaalonderzoek. Indien nodig willen ze dan daar ook een uitgebreider taal-spraakonderzoek doen.
L. is thuis qua spraak wel met sprongen vooruit gegaan. Zo hoor ik nu dagelijks 3-woordzinnen. Vaak ben ik wel de enige die haar verstaat. Bij “vreemden” en op het kdv praat ze niet tot nauwelijks. Behalve bij 1 vaste leidster, bij haar durft ze vanaf dag 1 al wel te praten.
Bijzonder is dat ze daar ook tijdens het spelen nauwelijks geluid maakt.
Met drie woorden zinnen maak je al serieuze stappen hoor, wat goed dat ze dat ondanks gehoorverlies al kan! _O_
Resistance is futile.
  vrijdag 5 april 2024 @ 23:20:06 #171
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213103912
Ik schreef al in mijn vorige post dat ik het niet over Colin heb, maar dat ik het lastig vind om te zien dat er negatief of wantrouwend gedacht wordt over speciaal onderwijs. Weet je bijvoorbeeld dat er 4 clusters zijn, en dat cluster 2 helemaal bedoeld is voor dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met een TOS? Hier een linkje naar zo'n school: https://www.kentalis.nl/onze-scholen/doetintaal. Dat gaat niet over gedrag ombuigen, maar over fantastisch onderwijs voor als dat nodig is.

Ik weet niet of ze ooit nog online komt, maar @Moonah had lang geleden haar zoon met een taalprobleem volgens mij eerst op het SO en later op regulier.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 5 april 2024 @ 23:34:40 #172
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213104063
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 23:20 schreef Lemijn het volgende:
Ik schreef al in mijn vorige post dat ik het niet over Colin heb, maar dat ik het lastig vind om te zien dat er negatief of wantrouwend gedacht wordt over speciaal onderwijs. Weet je bijvoorbeeld dat er 4 clusters zijn, en dat cluster 2 helemaal bedoeld is voor dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met een TOS? Hier een linkje naar zo'n school: https://www.kentalis.nl/onze-scholen/doetintaal. Dat gaat niet over gedrag ombuigen, maar over fantastisch onderwijs voor als dat nodig is.

Ik weet niet of ze ooit nog online komt, maar @:Moonah had lang geleden haar zoon met een taalprobleem volgens mij eerst op het SO en later op regulier.
Ik weet dat je het niet specifiek over Colin had :) en ook fijn dat je dat benoemde. En ik snap dat het niet voor iedereen leuk is om te lezen. Dat ligt overigens 100% aan mij, eigenlijk is mijn grondhouding t.a.v. het hele onderwijssysteem negatief. Vrijeschool leek me de minst erge :+ .
Resistance is futile.
pi_213105459
Ik ben wel benieuwd Seven wat je negatief vind aan het onderwijssysteem en waar die negatieve houding vandaan komt?

Wij gaan nu mijn werk toekomst duidelijker lijkt maar is opzoek naar een basisschool voor Purk. Eigenlijk twee opties op korte afstand waar grofweg 50/50 verdeeld is qua buurkinderen. Had graag wat meer variatie gehad in de keuze. Nu alleen een christelijke en een katholieke.

@ seven: zelf met logopedie starten onthoud ik even. Het onderzoek is nog deze maand. Anders dan het consultatiebureau gezegd had is de wachtlijst bijzonder kort. Dus ik wacht even het resultaat af. Ze moet nog 2,5 jaar worden.
pi_213105914
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:16 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik er van hoor is juist de Vrije School bijzonder rigide in de in- en doorstroom en houden ze erg vast aan de ontwikkelingsfasen op basis van de leeftijd. De grens voor start im klas 1 ligt keihard op 1 september en bij kinderen die in de zomervakantie jarig zijn komt er zelfs een volledig rapport van ook een (antroposofische, vermoed ik) kinderarts die aangeeft of een kind wel of niet klaar is voor groep 3. Daar kun je als ouders vrijwel niets tegenin brengen. Dus als je maatwerk lijkt me dat juist niet de plek waar je moet zijn.
Dit verschilt wel per vrije school hoor 😁Bij onze school is er geen kinderarts geweest (kind in zomer jarig) en kinderen die na 1 september geboren zijn kunnen wel naar groep 3. Bij kinderen met speciale behoeften zijn ze ook bereid mee te denken en aan te passen. Alleen ontbreekt bij de leerkrachten soms specifieke kennis over dingen zoal tos, ass, hb enz. Maar dat is bij normale scholen ook vast zo. Ik snap wel dat als ze de kennis niet hebben, ze dan twijfelen of deze school de beste is voor Colin.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 6 april 2024 @ 10:14:09 #175
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_213106550
bij de basisschool waar onze oudste (6) zit ontbreekt het zelfs aan basiskennis over adhd, ass, hb. Ik was daar zo verbaasd over.. ik dacht dat dat wel deel van de opleiding zou zijn geweest, maar kennelijk niet of maar heel beperkt, terwijl er toch in elke klas minstens 2 a 3 kindjes zitten die zoiets hebben.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zaterdag 6 april 2024 @ 12:58:53 #176
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_213108367
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 april 2024 23:34 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik weet dat je het niet specifiek over Colin had :) en ook fijn dat je dat benoemde. En ik snap dat het niet voor iedereen leuk is om te lezen. Dat ligt overigens 100% aan mij, eigenlijk is mijn grondhouding t.a.v. het hele onderwijssysteem negatief. Vrijeschool leek me de minst erge :+ .
Ga eens kijken bij een cluster 2 school :). Anna zit op een kinderdagverblijf bij een IKC waar in hetzelfde gebouw ook 2 klassen cluster 2 en een vroegbehandelgroep vanaf 2 jaar zit. Het is echt een hele fijne plek, juist ook door de combinatie met een IKC. En wat Lemijn ook aangeeft, er zit echt een groot verschil in de clusters en de doelgroepen.

Mijn peuter weigert te slapen en ligt nu olifantje in het bos te zingen in haar bed voor haar knuffels. Heerlijk :D
pi_213108611
@Seven. eens bij wat anderen al gezegd hebben, maar als ik je verhaal zo lees (en wat je eerder ook al schreef), denk ik juist dat ze op een cluster 2-plek heel goed die structuur kunnen bieden die Colin nodig heeft. Sowieso gaan bijna alle kinderen daar goed op, maar voor kinderen met een spraak-/taalprobleem is dat nog een extra voorwaarde om tot leren te komen. Daarbij zijn in het cluster 2-onderwijs de klassen (veel) kleiner en wordt er naar mijn ervaring best goed gekeken en ook regelmatig getoetst of een kind al klaar zou zijn om (weer) over te stappen naar regulier. Mijn ervaring is dat het frustrerender voor kinderen is als ze van regulier naar speciaal onderwijs moeten dan andersom. Er zijn helaas genoeg kinderen die hun hele basisschoolloopbaan met veel hangen en wurgen en frustratie op het regulier hebben doorlopen, met ambulante begeleiding. En dat is heel mooi, maar sommige kinderen hebben echt meer nodig. En daar is het cluster 2-onderwijs voor. En dat is soms om ze een zetje in de rug te geven, soms blijven ze er ook lang, maar dat wordt per individu wel goed bekeken door de verschillende disciplines.

En klopt, er ontbreekt in het regulier onderwijs zoveel kennis op het gebied van TOS/ASS/ADHD/HB/weet ik het wat. En dan willen we over tien jaar allemaal inclusief zijn. Zoals ik al zei, ik zie het niet goed gebeuren. De basis voor het regulier onderwijs is te fragiel om alle kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op te vangen. Het is niet voor niets dat de overheid al een keer teruggekrabbeld is. Mja, nu moet het weer. Er moet nog een hoop gebeuren om het te laten slagen. De werkdruk wordt er ook niet minder door in het regulier onderwijs.
  zaterdag 6 april 2024 @ 13:33:36 #178
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213108636
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:20 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Dit verschilt wel per vrije school hoor 😁Bij onze school is er geen kinderarts geweest (kind in zomer jarig) en kinderen die na 1 september geboren zijn kunnen wel naar groep 3. Bij kinderen met speciale behoeften zijn ze ook bereid mee te denken en aan te passen. Alleen ontbreekt bij de leerkrachten soms specifieke kennis over dingen zoal tos, ass, hb enz. Maar dat is bij normale scholen ook vast zo. Ik snap wel dat als ze de kennis niet hebben, ze dan twijfelen of deze school de beste is voor Colin.
Ook goed om te lezen dat het niet op elke vrije school zo gaat. Deze school is blijkbaar niet bereid om mee te denken. Hopelijk is dat bij regulier onderwijs wel mogelijk maar het zal sowieso per school verschillen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2024 08:28 schreef LauriLynne het volgende:
Ik ben wel benieuwd Seven wat je negatief vind aan het onderwijssysteem en waar die negatieve houding vandaan komt?

Wij gaan nu mijn werk toekomst duidelijker lijkt maar is opzoek naar een basisschool voor Purk. Eigenlijk twee opties op korte afstand waar grofweg 50/50 verdeeld is qua buurkinderen. Had graag wat meer variatie gehad in de keuze. Nu alleen een christelijke en een katholieke.

@ seven: zelf met logopedie starten onthoud ik even. Het onderzoek is nog deze maand. Anders dan het consultatiebureau gezegd had is de wachtlijst bijzonder kort. Dus ik wacht even het resultaat af. Ze moet nog 2,5 jaar worden.
Gelijk heb je. Klinkt eigenlijk ook vooral of ze hulp nodig heeft bij hoe je woorden vormt als je niet goed kunt horen. Ik weet eigenlijk niet of de Hanen methode voor kinderen met gehoorproblemen 1 op 1 toepasbaar is.

Met name stoor ik mij aan de focus op cognitieve prestaties, overal wordt een cijfer aan gehangen. De focus ligt op wat een kind kent en niet wat een kind kan. Sowieso dat kinderen urenlang stil moeten zitten om te leren, daar zijn mensen niet op gemaakt. Ik zie dat leerkrachten doen wat ze kunnen binnen het systeem, maar het systeem zelf is al enorm krom. Waar mijn gevoel vandaan komt, weet ik eigenlijk niet. Ik vond het zelf in ieder geval geen stimulerende omgeving en ik kon op basis van cognitie prima meekomen (ik snapte weinig van de exacte vakken trouwens). Ik kreeg wel een te laag schooladvies t.o.v. CITO.
Resistance is futile.
pi_213108658
Wij zijn er trouwens uit qua school. We hadden afgelopen woensdagochtend een rondleiding op de grote christelijke school bij ons in het dorp. Meer dan 400 leerlingen in totaal, maar iedere bouw heeft zijn totaal eigen gedeelte, waardoor het toch een stuk knusser aandoet. De kleuters zitten bij elkaar aan een kleuterplein en daar was ook een hele themahoek opgetuigd. F. vond het de eerste vijf minuten een beetje raar, maar bij het kleuterplein gooide ze alle schroom van zich af en speelde ze daar in die hoek alsof ze er al een paar maanden komt. Ook later in het lokaal van een instroomklasje werd er vol overgave met de keuken en het strijkijzer gespeeld. De dame die ons rondleidde (teamleider) stond te kijken van wat er allemaal uit kwam qua woorden en zinnen. Blij dat F. zich daar net zo liet zien als wij haar kennen, en dat al na een paar minuten. Ik denk dat dat een goed signaal is. Binnenkort alvast aanmelden.
  zaterdag 6 april 2024 @ 14:01:28 #180
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213108879
@douche-eendje en @Komkommerschijfje er geen sprake van TOS. Er is tot nu toe alleen een achterstand vastgesteld. Ik heb vanuit AC ook nog geen reden om aan te nemen dat speciaal onderwijs beter past voor hem. Buiten fok en de Vrijeschool directeur die Colin nog nooit gezien heeft, is er werkelijk niemand die dat oppert.

Het is geen boos kind, hij zit ook niet
constant hoog in de emotie. Hij volgt in de Hanen methode perfect het tempo, zijn emotionele ontwikkeling volgt ook direct mee met de taalontwikkeling. Hij is heel zachtaardig, de leidster van de opvang is pedagoog en ze geeft aan dat hij leerbaar is. Ik vind zijn cognitie zelf lastiger in te schatten maar zij constateert dat hij heel veel begrijpt. Zij vindt zijn hang naar structuur wel reden om verder te kijken en ik sta daar zeker voor open, maar ik hou wel slag om de arm: mogelijk reageert hij boos omdat hij de taalvaardigheid mist om zich dan goed uit te kunnen drukken. Ik denk wel dat hij extra begeleiding nodig heeft in de vorm van talengroepjes en AC verwijst hem door naar individuele logopedie.

Overigens wil ik voor Colin sowieso geen onnodige frustratie, in welke onderwijsvorm dan ook. Alleen er is nog geen reden om aan te nemen dat hij in regulier onderwijs niet mee zou kunnen komen als hij wat meer tijd krijgt om zijn talenskills op te krikken.
Resistance is futile.
pi_213112538
@Seven.; Colin is iets ouder dan L dus ik ben benieuwd wat de individuele logopedie bij hem gaat inhouden.
Hier was het vooral een paar keer observeren en tips/adviezen aan mij geven. Waarbij we samen tot de conclusie kwamen dat ze niet zo heel veel had toe te voegen. We hebben nu over een aantal weken een telefonische afspraak om te zien of L zich blijft ontwikkelen. Wanneer het gehoorverlies aanwezig blijft zal logopedie waarschijnlijk wel weer tzt opgepakt worden om de uitspraak te verbeteren.

Woensdag hebben we een extra afspraak bij het cb. Daar begon de arts vorige keer al over een vve-indicatie voor extra voorschool. Wat ons betreft gaan we dit niet doen. De organisatie die dat in onze gemeente verzorgt is dezelfde als waar het kdv onder valt. De leidsters van de voorschool werken ook op het kdv. En daar praat ze dus totaal niet bij.
pi_213112765
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 13:33 schreef Seven. het volgende:


[..]
Gelijk heb je. Klinkt eigenlijk ook vooral of ze hulp nodig heeft bij hoe je woorden vormt als je niet goed kunt horen. Ik weet eigenlijk niet of de Hanen methode voor kinderen met gehoorproblemen 1 op 1 toepasbaar is.

Met name stoor ik mij aan de focus op cognitieve prestaties, overal wordt een cijfer aan gehangen. De focus ligt op wat een kind kent en niet wat een kind kan. Sowieso dat kinderen urenlang stil moeten zitten om te leren, daar zijn mensen niet op gemaakt. Ik zie dat leerkrachten doen wat ze kunnen binnen het systeem, maar het systeem zelf is al enorm krom. Waar mijn gevoel vandaan komt, weet ik eigenlijk niet. Ik vond het zelf in ieder geval geen stimulerende omgeving en ik kon op basis van cognitie prima meekomen (ik snapte weinig van de exacte vakken trouwens). Ik kreeg wel een te laag schooladvies t.o.v. CITO.
Denk dat je mij en Takkie88 door elkaar haalt. Ik heb geen twijfel aan het gehoor van mijn dochter. Behalve het Oost-Indisch doof gedeelte wat elke peuter wel zal hebben is dat volgens mij zit daar geen probleem.

Hoewel dit waarschijnlijk voor iedereen anders is deel ik je frustratie met het onderwijs systeem in grote lijnen niet.
Cijfers en cito (in de onderbouw) hoeven voor mij ook niet zo nodig. Alleen als ik kijk wat een kind moet leren/kennen in beperkte tijd denk ik dat er ook niet veel meer tijd is voor andere dingen zaken binnen de lestijd. Daar ligt in mijn ogen meer een rol voor ouders zelf. Dat zie ik mezelf ook eerder doen dan mijn kind leren staartdelen bijvoorbeeld.
pi_213112998
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 14:01 schreef Seven. het volgende:
@:douche-eendje en @:Komkommerschijfje er geen sprake van TOS. Er is tot nu toe alleen een achterstand vastgesteld. Ik heb vanuit AC ook nog geen reden om aan te nemen dat speciaal onderwijs beter past voor hem. Buiten fok en de Vrijeschool directeur die Colin nog nooit gezien heeft, is er werkelijk niemand die dat oppert.

Het is geen boos kind, hij zit ook niet
constant hoog in de emotie. Hij volgt in de Hanen methode perfect het tempo, zijn emotionele ontwikkeling volgt ook direct mee met de taalontwikkeling. Hij is heel zachtaardig, de leidster van de opvang is pedagoog en ze geeft aan dat hij leerbaar is. Ik vind zijn cognitie zelf lastiger in te schatten maar zij constateert dat hij heel veel begrijpt. Zij vindt zijn hang naar structuur wel reden om verder te kijken en ik sta daar zeker voor open, maar ik hou wel slag om de arm: mogelijk reageert hij boos omdat hij de taalvaardigheid mist om zich dan goed uit te kunnen drukken. Ik denk wel dat hij extra begeleiding nodig heeft in de vorm van talengroepjes en AC verwijst hem door naar individuele logopedie.

Overigens wil ik voor Colin sowieso geen onnodige frustratie, in welke onderwijsvorm dan ook. Alleen er is nog geen reden om aan te nemen dat hij in regulier onderwijs niet mee zou kunnen komen als hij wat meer tijd krijgt om zijn talenskills op te krikken.
Zijn er concrete dingen die je wel mee hebt gekregen vanuit het AC? Jullie zijn daar nu voor herhalingsonderzoek geweest, toch? Hebben ze aanbevelingen gedaan? Doorgaan met logopedie of toch nog een andere insteek?
pi_213113073
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 19:49 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
We hebben pas een telefonische intake gehad van een half uur. Daar hebben ze uitgebreid gevraagd naar de oa algemene ontwikkeling en de taalontwikkeling.
We krijgen die ochtend een hoortest, een test met de logopediste en een orthopedagoog als ik het goed begrepen heb. Dat is wat ik ervan weet.
Gezien de stappen die ze nu maakt vraag ik mij af of het niet allemaal net te voorbarig is. Kdv maakte zich ook nog geen zorgen. Maar als dat het geval is kan het centrum dat ook vast zeggen.
Het is inderdaad een breed onderzoek, maar ze kunnen daar vrij snel signaleren hoe het ervoor staat inderdaad. Ze pakken alles mee, dus ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn! Heb je zelf zorgen of gaan jullie op aanraden van? Waar kwam de verwijzing naar het AC ook alweer vandaan?
pi_213113335
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 20:15 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Het is inderdaad een breed onderzoek, maar ze kunnen daar vrij snel signaleren hoe het ervoor staat inderdaad. Ze pakken alles mee, dus ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn! Heb je zelf zorgen of gaan jullie op aanraden van? Waar kwam de verwijzing naar het AC ook alweer vandaan?
Wij twijfelde op haar controle cjg een beetje over haar taalontwikkeling. Die zorgen besproken en gaan nu op aanraden van het consultatiebureau. Toen nog geen twee woords zinnen en beperkt aantal woorden die ze zelf zegt.
Alleen heeft ze sinds dat gesprek wel paar flinke stappen gemaakt.
Kdv ziet wel dat ze nog weinig praat, maar het begrip is volgens hun prima. Dus zij maakte zich niet zn zorgen.

Fijn dat ze zo op haar plek leek op die school komkommer!
  zaterdag 6 april 2024 @ 22:39:23 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213115752
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 19:44 schreef Takkie88 het volgende:
@:Seven.; Colin is iets ouder dan L dus ik ben benieuwd wat de individuele logopedie bij hem gaat inhouden.
Hier was het vooral een paar keer observeren en tips/adviezen aan mij geven. Waarbij we samen tot de conclusie kwamen dat ze niet zo heel veel had toe te voegen. We hebben nu over een aantal weken een telefonische afspraak om te zien of L zich blijft ontwikkelen. Wanneer het gehoorverlies aanwezig blijft zal logopedie waarschijnlijk wel weer tzt opgepakt worden om de uitspraak te verbeteren.

Woensdag hebben we een extra afspraak bij het cb. Daar begon de arts vorige keer al over een vve-indicatie voor extra voorschool. Wat ons betreft gaan we dit niet doen. De organisatie die dat in onze gemeente verzorgt is dezelfde als waar het kdv onder valt. De leidsters van de voorschool werken ook op het kdv. En daar praat ze dus totaal niet bij.
Ik ga het zeker posten hier :) en dat observeren werd bij ons met filmpjes gedaan. Ik heb daar heel veel aan gehad.

Praat ze alleen thuis veel of ook in andere omgevingen (buiten kdv)?
Resistance is futile.
  zaterdag 6 april 2024 @ 22:40:03 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213115758
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 20:12 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Zijn er concrete dingen die je wel mee hebt gekregen vanuit het AC? Jullie zijn daar nu voor herhalingsonderzoek geweest, toch? Hebben ze aanbevelingen gedaan? Doorgaan met logopedie of toch nog een andere insteek?
Aanbeveling is nu individuele logopedie, dus dat gaan we zeker proberen.
Resistance is futile.
  zaterdag 6 april 2024 @ 22:51:33 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213115900
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 19:59 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Denk dat je mij en Takkie88 door elkaar haalt. Ik heb geen twijfel aan het gehoor van mijn dochter. Behalve het Oost-Indisch doof gedeelte wat elke peuter wel zal hebben is dat volgens mij zit daar geen probleem.

Hoewel dit waarschijnlijk voor iedereen anders is deel ik je frustratie met het onderwijs systeem in grote lijnen niet.
Cijfers en cito (in de onderbouw) hoeven voor mij ook niet zo nodig. Alleen als ik kijk wat een kind moet leren/kennen in beperkte tijd denk ik dat er ook niet veel meer tijd is voor andere dingen zaken binnen de lestijd. Daar ligt in mijn ogen meer een rol voor ouders zelf. Dat zie ik mezelf ook eerder doen dan mijn kind leren staartdelen bijvoorbeeld.
Klopt, ik haalde jou en takkie door de war. En in grote lijnen ben ik het wel met jou eens.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 20:12 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Zijn er concrete dingen die je wel mee hebt gekregen vanuit het AC? Jullie zijn daar nu voor herhalingsonderzoek geweest, toch? Hebben ze aanbevelingen gedaan? Doorgaan met logopedie of toch nog een andere insteek?
Concreet ziet ze heel veel vooruitgang, maar nog steeds achterstand. Talengroepje leek haar niet zo'n goed idee omdat dat vaak gericht is op in de groep, en Colin doet niet altijd mee met de groep bij de psz. Dus is de aanbeveling om te kijken naar individuele logopedie, en ze opperde een algemeen ontwikkelingsonderzoek.
Resistance is futile.
pi_213116438
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 april 2024 22:39 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik ga het zeker posten hier :) en dat observeren werd bij ons met filmpjes gedaan. Ik heb daar heel veel aan gehad.

Praat ze alleen thuis veel of ook in andere omgevingen (buiten kdv)?
Ik lees je ervaringen graag!
Filmpjes was bij ons wellicht ook (letterlijk) veelzeggender geweest.

Het verschilt. Meestal stopt ze met praten zodra ze door heeft dat een “vreemde” volwassene haar kan horen. En als mensen, ook bekenden, verwachten dat ze antwoord geeft houdt ze sowieso haar mond. In de winkel durft ze sinds een week wel ‘hoi’ te zeggen.
Zoals de logopediste het zei; ze moet het je gunnen om tegen te praten.
  zaterdag 6 april 2024 @ 23:44:40 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213116618
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 23:30 schreef Takkie88 het volgende:

[..]
Ik lees je ervaringen graag!
Filmpjes was bij ons wellicht ook (letterlijk) veelzeggender geweest.

Het verschilt. Meestal stopt ze met praten zodra ze door heeft dat een “vreemde” volwassene haar kan horen. En als mensen, ook bekenden, verwachten dat ze antwoord geeft houdt ze sowieso haar mond. In de winkel durft ze sinds een week wel ‘hoi’ te zeggen.
Zoals de logopediste het zei; ze moet het je gunnen om tegen te praten.
Gebaren, geluidjes, doet ze dat wel?
Resistance is futile.
pi_213121115
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 23:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Gebaren, geluidjes, doet ze dat wel?
Niet tegen vreemden. Op het kdv soms wel maar ze heeft daar ook dagen dat ze pas geluid maakt wanneer ik haar op kom halen. Ze is daar verder wel gewoon aan het spelen en doet mee in de kring enzo. Qua spreken lijkt ze vooral onzeker te zijn. Op andere vlakken is ze dit juist totaal niet.
pi_213130842
Stom hoe die vrije school gehandeld heeft Seven. Dat er opeens gewoon geen plek meer is. Zou er ook wel meteen klaar mee zijn dan.

Interessant om te lezen over jullie peuters, maar even geen herkenning.
Hopelijk komen jullie er allemaal uit en krijgen ze waar nodig de juiste ondersteuning op de best passende plek!

Peuter zit in de brokkenpiloot fase. Ze heeft nog de hechtpleisters (+lijm) van 2 weken geleden op haar ene wenkbrauw. Vandaag was papa (op tempo) aan het harken, rent ze opeens achterlangs krijgt ze vol de steel tegen haar hoofd. Meteen een dik blauw ei, die na koelen gelukkig iets kleiner werd. Hap gebeld en moeten haar iig 1x wakker maken vannacht. Het lijkt gelukkig wel prima te gaan met haar. Maar jeetje wat een schrik weer voor ons allemaal. :{
Hopelijk is het nu klaar met ongelukjes.
pi_213133120
Oh Nolita, wat een gedoetje. Hier hebben we ook een dametje wat zich regelmatig op een nogal lullige manier bezeert. Zo van de Tripp Trapp afglijden, denken dat het een goed idee is om een stoeltje bovenop een andere stoel te zetten en er dan op te klimmen… Soms ook echt ogen in m’n rug nodig.
pi_213261974
Nolita is de bult inmiddels weg?

Hier vanavond de eerste keer gepoept op het toilet. Weet niet wie er trotser was, zij of ik.
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 11:09:47 #195
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213268648
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 18:41 schreef LauriLynne het volgende:
Nolita is de bult inmiddels weg?

Hier vanavond de eerste keer gepoept op het toilet. Weet niet wie er trotser was, zij of ik.
Ha wat goed! Aapie heeft nu een paar plasjes op de wc gedaan, er zit dus wat schot in de zaak! Ik geef hem nu een cadeautje bij drie plasjes, dat heeft hem wel gemotiveerd. Hij was zo trots op z’n cadeautje O+ Nu weer op 1 plas dus ik ben benieuwd of de volgende 2 snel volgen.

Zijn jullie peuters geïnteresseerd in de natuur? Ik ben zelf moestuinfanaat en aapie wil nu elke dag kijken of de plantjes gegroeid zijn O+
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213272453
Hier überhaupt een meisje dat overal in geïnteresseerd is en alles wil weten (ze wordt door zowel oma als pm’ers als gastouder ‘nieuwsgierig F.je’ genoemd), dus ja, ook over de natuur. Ons huis ligt aan een dijk en we hebben heel veel slakken in de ochtend met vochtig / regenachtig weer. F. gaat dan meteen uit bed kijken waar alle slakken zitten bij de ramen, we hebben aan de tuinkant grote raampartijen en dan kan ze zo 10 minuten naar de slakken kijken.
pi_213272519
Ik kan me eigenlijk geen peuter (kind) voorstellen die niet geïnteresseerd is in de natuur, vooral omdat het natuurlijk zo’n breed begrip is :Y
Mijn oudste (die tot ie 2,5 was niet op gras/zand/iets anders dan steen durfde te lopen :')) was en is altijd al gek van takken, blaadjes, bloemen enzo en R bestudeerd alle mieren en andere kruipende diertjes die ze ziet.
pi_213321338
R probeert steeds mee te dansen op het Kinderen voor Kinderen Koningsspelen liedje en het gaat haar best goed af O+
Zo leuk om te zien hoe ze met haar broer meedoet!
pi_213321479
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 18:41 schreef LauriLynne het volgende:
Nolita is de bult inmiddels weg?

Hier vanavond de eerste keer gepoept op het toilet. Weet niet wie er trotser was, zij of ik.
Ja de bult was de volgende ochtend al grotendeels weg gelukkig. Heeft nog wel blauw, groen en geel gezien natuurlijk. De hechtpleister heeft ook eindelijk los gelaten en geen nieuwe ongelukken gehad tot nu toe haha.

En, is het poepen nog vaker gelukt?

Leuk eponine dat dansen!

Met sommige dingen wel ingewikkeld hoor, een grote zus hebben.
Bijvoorbeeld figuurtjes vouwen met blaadjes. Peuter kan dan enorm gefrustreerd raken als het haar niet lukt.
Ondanks haar bijna 4 jaar zijn (nog 3 maanden) kan ze zich met momenten nog altijd dramatisch ter aarde storten en hard huilen als ze het ergens niet mee eens is. :')
  dinsdag 7 mei 2024 @ 17:21:25 #200
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_213453041
Zijn er hier buikslapende peuters? Mijn buikslaper wordt volgende week 3 en krijgt nu een groot bed in plaats van ledikant. Moeten we dan ook een hoofdkussen voor hem kopen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')