abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 januari 2024 @ 18:01:13 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212105446

quote:
Heb je liever een topcarrière met veel verantwoordelijkheid, een hoog salaris en maar weinig vrije tijd, of heb je liever een baan met een lager loon, maar dan wel met meer vrije tijd? De generatie Z (nu in de twintig) kiest vaak voor dat laatste, blijkt uit onderzoek van Randstad. Waarom? "Ze hebben geleerd dat ze moeten doen wat leuk is", zegt generatie Z-expert Laura Bas in Geld of je leven.

Waarom generatie Z vrije tijd belangrijker vindt dan carrière maken (17 januari 2024) - Geld of je leven
Bas (28) is zelf een zelfbenoemd carrièretijger, maar ziet bij mede-twintigers vaak dat ze vrije tijd erg belangrijk vinden. "Onze ouders leerden: er moet brood op de plank komen, als het leuk is, is het bonus. De generatie ervoor, mijn opa en oma, waren veel meer van: werken moet gewoon. Het zijn verschillende manieren van naar werk kijken."

Oscar van Mourik, gedragswetenschapper van Randstad, deed het onderzoek. Hij denkt dat technologie een rol speelt. "Ze hebben al hun hele leven een smartphone, ze zitten al hun hele leven op internet en krijgen continu door wat er gebeurt in de wereld. Ze zijn realistischer, want ze hebben gezien wat hun voorgangers hebben gedaan en ze maken andere keuzes op basis van wat ze daarvan leren", zegt hij.

'Gen Z vraagt speciale aanpak'
Een bekend kritiekpunt op de jonge generatie is dat ze niet tegen kritiek kunnen. Van Mourik denkt dat dit ook veroorzaakt wordt door de smartphone: "Je ziet in wetenschappelijke onderzoeken dat Gen Z veel tijd online doorbrengt en weinig met andere generaties. Ik kan me voorstellen dat als je op de werkvloer komt en de communicatie is opeens recht in je gezicht, dan heb je een grotere overbruggingstijd nodig. Werkgevers en Gen Z moeten aan elkaar wennen."

Dit laatste herkent hij ook van opdrachtgevers van Randstad. Een evenementenorganisatie klaagde dat de twintigers die bij hen in dienst waren, zich niet aan de instructies hielden. "Ze waren radeloos, die leidinggevenden…" vertelt Van Mourik. Toen Randstad besloot de instructies niet meer op papier te zetten maar via Whatsapp te sturen, ging het al een stuk beter. "Zo simpel kan het zijn…"

Bas herkent dit soort voorbeelden ook. "Ik was laatst bij een zorginstelling. Daar moest veel gebeld worden en het is bekend dat Gen Z'ers vaak belangst hebben. Wat ze daar gedaan hebben is alle Z'ers bij elkaar zetten en ze één voor één een eenzame oudere laten bellen. Toen kwamen ze erachter hoe fijn het was en aan het eind van de middag was niemand meer bang voor bellen."

Het is overigens niet zo dat alle Gen Z'ers er de kantjes van aflopen, zegt ze. "Als je naar de data kijkt, zie je dat 25- tot 35-plussers het vaakst fulltime werken, terwijl 55+’ers juist minder gaan werken, terwijl die juist heel boos wijzen naar Z’ers dat ze niet willen werken", zegt ze lachend.

Generatie Z vindt balans tussen werk en privé belangrijker dan glansrijke carrière
https://www.nporadio1.nl/(...)o-hard-willen-werken
pi_212105453
Heel heel verstandig allemaal.

Ik heb trouwens het idee dat dit al eens eerder is langsgekomen.
We zien de "carierretijger" weer terug...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_212105511
Ze houden nog lekker de hand op bij papa en mama en hebben een grote bek. Interview deze net uit de luiers zijnde koters over 15 jaar nog eens, kijken hoe ze dan verwoorden dat ze toch wel een tikkeltje naïef waren. Dit zijn gewoon luierikken.
U MAD?
pi_212105522
Maar ze slaan wel de hersens in van elkaar als de erfenis verdeeld moet worden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212105588
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En omdat je maar half leest en denkt dat ik vind dat je niet part time mag werken, toch?
Geen idee wat jij denkt. Vind het ook niet bijster boeiend wat jij van part time werken vindt. Maar die relatie tussen part time werken en subsidies leegtrekken is gewoon onzin. Het zal vast voorkomen, maar dan nog lijkt het me niet iets dat typisch Gen Z is.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 18:18:30 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212105615
Oh he, wat leuk, weer een gen Z bashtopic.
Als men een dag niet op allochtonen of bijstandtrekkers kan haten dan hebben we altijd gen z nog. O+
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212105627
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:08 schreef de_boswachter het volgende:
Ze houden nog lekker de hand op bij papa en mama en hebben een grote bek. Interview deze net uit de luiers zijnde koters over 15 jaar nog eens, kijken hoe ze dan verwoorden dat ze toch wel een tikkeltje naïef waren. Dit zijn gewoon luierikken.
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:09 schreef halfway het volgende:
Maar ze slaan wel de hersens in van elkaar als de erfenis verdeeld moet worden.
Gaat het weer zo'n topic worden ^p^
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_212105634
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja praktisch alle beroepen wel ja. Zou ook gewoon bedrijfsbeleid moeten zijn.
Tenzij je een specifieke kunstenaar bent of iets dergelijks.

Je komt nogal naief over maar het kerkhof ligt vol met mensen die dachten onmisbaar te zijn. Uiteindelijk draait de wereld en het bedrijf gewoon door.
Oh, nu is toch niet iedereen vervangbaar, wat je eerst wel stelde...
:')

Sommige beroepen zijn lastig in te vullen. Bij ons werkt bijv een computerprogrammeur, als die wegvalt hebben ze een probleem.

En vakwerkmensen vindt je ook niet zomaar. Wel eens een koperbewerker gezien?
pi_212105684
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:18 schreef Harvest89 het volgende:
Als men een dag niet op allochtonen of bijstandtrekkers kan haten dan hebben we altijd gen z nog. O+
Of een allochtoon van generatie Z die in de bijstand zit _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 18:28:43 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212105710
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:26 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En moslim is.
Fok! kan zo'n stormlooptopic niet aan denk ik.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212106261
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:26 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Die hier is omdat die onderweg bedacht homo zijn te faken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212106666
quote:
generatie Z-expert Laura Bas

Ik vermoed zomaar dat Laura beschikbaar is voor lezingen en nietszeggende kennis-sessies.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 19:52:11 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212106764
quote:
Ach, anderen halen weer hun plezier uit het belachelijk maken van boertjes.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 januari 2024 @ 20:27:23 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212107539
quote:
Zegt degene die boeren basht.
En geef toe, gen Z verdient het wat harder te worden,
pi_212107606
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 20:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
als ze van hun belangst af zijn dan vallen ze best mee
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 20:31:13 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212107627
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 20:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..] belangst
Moest dit 3 keer lezen
pi_212108041
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
En moslim is.
Fok! kan zo'n stormlooptopic niet aan denk ik.
Die zijn wel heel zeldzaam ja; moslim allochtoon in de bijstand.

Oh wacht.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 22:08:12 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212109990
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
"Ze hebben geleerd dat ze moeten doen wat leuk is"
Hier is toch niets mis mee? Lekker werk doen waar je plezier in hebt ^O^ ^O^ ^O^
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 20 januari 2024 @ 22:12:05 #19
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212110056
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:19 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Oh, nu is toch niet iedereen vervangbaar, wat je eerst wel stelde...
:')

Sommige beroepen zijn lastig in te vullen. Bij ons werkt bijv een computerprogrammeur, als die wegvalt hebben ze een probleem.

En vakwerkmensen vindt je ook niet zomaar. Wel eens een koperbewerker gezien?
Ja. En in een dorp hier in de omgeving een tegelzetter met een kast van een huis.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 22:13:00 #20
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212110072
quote:
84s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 22:08 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hier is toch niets mis mee? Lekker werk doen waar je plezier in hebt ^O^ ^O^ ^O^
Het steekt bij andere generaties dat zij niet de keuze hadden om gewoon te doen waar je zin in hebt.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_212111288
Mensen die toevallig binnen een tijdsbestek van 15 jaar zijn geboren, maar voor de rest totaal verschillend zijn qua opleiding, afkomst, ontwikkeling, verleden,... stoppen wij in een hokje: gen z.

En over deze grote groepen individuen gaan wij een paar algemene conclusies trekken. Ik kan er weinig mee.
pi_212111581
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:22 schreef maan_man het volgende:
Mensen die toevallig binnen een tijdsbestek van 15 jaar zijn geboren, maar voor de rest totaal verschillend zijn qua opleiding, afkomst, ontwikkeling, verleden,... stoppen wij in een hokje: gen z.

En over deze grote groepen individuen gaan wij een paar algemene conclusies trekken. Ik kan er weinig mee.
En dit zie je op vele vlakken. Is ook allemaal wel lekker makkelijk natuurlijk, maar wel vrij stompzinnig.
  zondag 21 januari 2024 @ 01:54:39 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_212112423
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 20:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
OK, boomer

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 23:22 schreef maan_man het volgende:

:@
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 21 januari 2024 @ 06:13:41 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212112721
quote:
7s.gif Op zondag 21 januari 2024 01:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
OK, boomer

Gen X
pi_212112853
Natuurlijk gaan 55 plussers als het lukt minder werken. De meeste werken al vanaf hun 17/18e. Dat kun je niet vergelijken met generatie Z natuurlijk, die hebben in verhouding nog geen klap gedaan.
Maar van mij mogen ze als ze hun zaakjes op hun manier kunnen rond breien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')