abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212101761
Beste FOK!ers,

Eindelijk een huisje gekocht en nu raakt mijn vrouw haar baan eind maart kwijt (bedrijf stopt ermee)...

Bindend hypotheekaanbod is volledig getekend (hypotheek is helemaal rond). Bankgarantie geregeld.
Nu alleen dus nog begin april naar de notaris voor de overdracht.

Komen er in de tussentijd nog andere (financiële) checks?
Kijkt de notaris nog naar haar werksituatie?

Oftewel, zitten we safe of kan dit nog voor problemen gaan zorgen?

Eventueel zou ik de notaris naar eind maart kunnen verplaatsen (dan heeft mijn vrouw dus nog een lopend dienstverband), voor een datum verandering vraagt de notaris wel ¤350( :') ), dus ik vroeg me af of dit nog nodig is...
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:24:04 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_212102215
Of voor eind maart een nieuwe baan zoeken?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:25:32 #3
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212102228
Hypotheek check is door de hypotheekverstrekker en niet door de notaris.

Dit is rond dus is prima.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:26:19 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212102232
Imo is de vraag of je de hypotheek kunt betalen. Als dat zo is, zou ik de overdracht door laten gaan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212102286
wat is het probleem? er is tijd genoeg om ander werk aan te nemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212102333
Als je met de WW van je vrouw de hypotheek kunt betalen, prima. Volgens mij komt er nu geen financiële check meer vanuit anderen.
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 12:47:59 #7
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212102413
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:38 schreef PotjeSambal het volgende:
Als je met de WW van je vrouw de hypotheek kunt betalen, prima. Volgens mij komt er nu geen financiële check meer vanuit anderen.
Dat dus.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_212102414
Allereerst, wat een beroerde timing zeg!

Naast de vraag of men er voor of tijdens het passeren achter komt en of je de hypotheek kunt betalen (vermoedelijk nee en ja), zou ik de voorwaarden van de bank even doorspitten.

Als je deze situatie volgens de voorwaarden moet melden dan is door de overtreding in theorie de lening direct opeisbaar geworden. Geen enkel probleem natuurlijk zo lang niemand er achter komt en je netjes betaalt, maar als dat beide in de toekomst anders wordt dan zou de bank wel eens wat minder coulant kunnen zijn...

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 20-01-2024 12:53:58 ]
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 13:46:50 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212102964
Ja dat klopt. Openheid is aan de ene kant een goed idee. Maar aan de andere kant is er wel een slapend hondje die je dan wakker maakt. Solliciteren als de bliksem :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_212103001
Wij hadden ongeveer hetzelfde, 2015.
Heel soms checkt de hypotheeknemer of de voorwaarden hetzelfde zijn gebleven. Vertelde de hypotheekadviseur op onze vraag of het wisselen van baan voor problemen kon zorgen.

Ik zou geen slapende hond wakker maken
pi_212103070
De checks zijn geweest. Ik zou niks melden, je gaat het ook niet zeggen als je 2 weken na verhuizen werkloos raakt. Zolang je de hypotheek kunt betalen, heeft niemand er verder wat mee te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:39:45 #12
338319 ZarB
Piña colada
pi_212103515
Als de hypotheek rond is zit je formeel safe. Lang geleden hebben ze bij mij nog een x gecheckt of de intentieverklaring daadwerkelijk een vast contract was geworden (moest precies in die periode waarin de financiering rond werd gemaakt) en dat was niet het geval (weer een jaarcontract). Gelukkig kon het via een andere constructie (want mijn deel voor de hypotheek ging een dikke streep doorheen) en kwam het alsnog goed maar dat viel wel rauw op ons dak (sindsdien doe ik richting anderen ook niet meer zo luchtig over "komt wel goed met een intentieverklaring").

De vraag is alleen of jullie het kunnen betalen maar aangezien je daad verder niks over zegt denk ik dat dat geen probleem moet zijn.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_212103648
Het heet een bindend aanbod dus ja, safe. Enige dat een geldverstrekker nog kan checken is het bkr voor transport (geen nieuwe leningen afsluiten in de tussentijd)
pi_212104161
Dat ik de TT las had ik eerder verwacht dat de vraag zou zijn of je nog van de koop en hypotheek af kon zien.

Ik zou zeker open zijn want evt boetes aflossen kost je een half leven met extra schulden.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:15:12 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212104569
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:38 schreef qajariaq het volgende:
Dat ik de TT las had ik eerder verwacht dat de vraag zou zijn of je nog van de koop en hypotheek af kon zien.

Ik zou zeker open zijn want evt boetes aflossen kost je een half leven met extra schulden.
Welke boetes bedoel je?
pi_212104699
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Welke boetes bedoel je?
Het niet door laten gaan van de koop bijvoorbeeld. Is dacht ik 10% van de waarde.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:35:46 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212104712
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het niet door laten gaan van de koop bijvoorbeeld. Is dacht ik 10% van de waarde.
Dan kun je dus beter de koop door laten gaan, gesteld dat je wel aan de betalingsverplichtingen denkt te kunnen voldoen.
pi_212104758
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dan kun je dus beter de koop door laten gaan, gesteld dat je wel aan de betalingsverplichtingen denkt te kunnen voldoen.
Je kan beter aan b.v. de notaris vragen wat de consequenties zijn van deze gebeurtenis. Die man (m/v) is nu net de persoon die de wet en andere regelingen hoort te kennen en in de gaten moet houden of het wordt nageleefd.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:44:25 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212104786
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je kan beter aan b.v. de notaris vragen wat de consequenties zijn van deze gebeurtenis. Die man (m/v) is nu net de persoon die de wet en andere regelingen hoort te kennen en in de gaten moet houden of het wordt nageleefd.
De hypotheek is een overeenkomst tussen koper en bank. De overeenkomst is getekend. Wat moet de notaris daar dan nog van vinden?
pi_212104835
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]
De hypotheek is een overeenkomst tussen koper en bank. De overeenkomst is getekend. Wat moet de notaris daar dan nog van vinden?
Net wat ik zeg, die controleert of aan alle voorwaarden voor de koop is voldaan. En anders vraag je aan de bank of ze moeilijk gaan doen.

Afgaan op wat meningen op Fok lijkt mij nou niet de manier om een dergelijke gok te nemen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:55:40 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212104909
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:48 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Net wat ik zeg, die controleert of aan alle voorwaarden voor de koop is voldaan. En anders vraag je aan de bank of ze moeilijk gaan doen.

Afgaan op wat meningen op Fok lijkt mij nou niet de manier om een dergelijke gok te nemen.
En wat als je je nou juist ellende op de hals haalt als je wel de bank op de hoogte stelt?

Ik snap je wel, maar soms kun je beter je mond houden.
pi_212105455
Notaris kijkt gewoon of er voldoende centjes op de rekening staan om de overdracht door te laten gaan. Niks aan het handje dus.
pi_212105879
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als ze een onafhankelijke hypotheekadviseur hebben, zou TS deze even kunnen benaderen als TS bang is dat ze de hypotheek tzt niet kunnen betalen of checken of hypotheekverstrekker moeilijk kan gaan doen bij 1 inkomen. Notarissen doen niets met deze situatie. Juridisch is er een geldige overeenkomst.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 18:48:38 #24
338319 ZarB
Piña colada
pi_212105919
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:44 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als ze een onafhankelijke hypotheekadviseur hebben, zou TS deze even kunnen benaderen als TS bang is dat ze de hypotheek tzt niet kunnen betalen of checken of hypotheekverstrekker moeilijk kan gaan doen bij 1 inkomen. Notarissen doen niets met deze situatie. Juridisch is er een geldige overeenkomst.
Als ts het het niet op 1 inkomen kan betalen (formeel gezien) dan is hij mooi de sjaak als hij het bij de hypotheekadviseur gaat aankaarten. Die kijkt naar je financiele situatie en dat geeft ie door aan de geldverstrekker. Dus als ts met dit verhaal aankomt zegt onafhankelijke hypotheekadviseur: goed, we passen de gegevens even aan...
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_212106147
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:48 schreef ZarB het volgende:

[..]
Als ts het het niet op 1 inkomen kan betalen (formeel gezien) dan is hij mooi de sjaak als hij het bij de hypotheekadviseur gaat aankaarten. Die kijkt naar je financiele situatie en dat geeft ie door aan de geldverstrekker. Dus als ts met dit verhaal aankomt zegt onafhankelijke hypotheekadviseur: goed, we passen de gegevens even aan...
Het is toch jouw adviseur, niet van de bank? Waarom zou deze het zo der jouw toestemming doorgeven? Het is puur een informerende vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')