abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212089428
https://www.nu.nl/politie(...)d-spreidingswet.html

Komt de spreidingswet voor de asielopvang er wel of niet? Een sterk verdeelde Eerste Kamer debatteert er deze week over, maar nog niet alle fracties bekenden maandag kleur. Demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) zal dinsdag nog twee senatoren moeten overtuigen.
De spreidingswet is "niet moeders mooiste", erkende senator Auke van der Goot van OPNL (een samenwerking van regionale partijen). Hij is een eenpitter in de Eerste Kamer, net als senator Martin van Rooijen (50PLUS).

Toch waren alle ogen maandagavond op hen gericht. De twee senatoren hebben een sleutelpositie, omdat de Eerste Kamer sterk verdeeld is over de spreidingswet.

GL-PvdA, CDA, D66, ChristenUnie en Volt zijn uitgesproken voorstander. De SP en PvdD hebben nog wel enige aanmerkingen, maar zullen waarschijnlijk ook hun steun geven aan het voorstel. De zetels van de voorstanders tellen samen op tot 36. Dat zijn er twee te weinig voor een meerderheid.

De stemmen van Van der Goot en Van Rooijen kunnen doorslaggevend zijn. "De wet is niet moeders mooiste en biedt op de korte termijn geen oplossing", zei Van der Goot. Tegelijkertijd ziet hij dat "het water tot aan de lippen staat" bij het Groningse dorp Ter Apel en het Drentse dorp Nieuw-Weerdinge.

Van der Goot laat zijn stem afhangen van een aantal toezeggingen van Van der Burg. Zo wil hij de garantie dat kleinschalige opvang echt mogelijk wordt. Ook wil hij dat de provincie Drenthe meer geld krijgt voor de aanpak van de overlast.
Van Rooijen gaf ook nog geen duidelijkheid. Mogelijk kan Van der Burg de senatoren dinsdag overtuigen. De staatssecretaris van VVD-huize zal dan reageren op alle vragen, zorgen en eisen uit de Eerste Kamer

VVD en BBB worstelen ook met spreidingswet
De twee eenpitters zijn niet de enige senatoren die worstelen met de spreidingswet. De BBB is niet per se tegen het spreiden van de asielopvang, maar vreest dat het zonder andere maatregelen "dweilen met de kraan open blijft".

Senator Arie Griffioen (BBB) zoekt de oplossing voor het tekort aan opvangplekken liever bij het sneller uitplaatsen van statushouders. Daarvoor zouden er speciale tussenlocaties moeten komen. Op dit moment houden zij zo'n zestienduizend bedden bezet in de asielzoekerscentra (azc's), omdat er te weinig huizen beschikbaar zijn.
De Eerste Kamerfractie van de VVD worstelt ook flink met de wet. Senator Marian Kaljouw was maandag zeer kritisch, maar liet ook twijfel horen. Dat terwijl de Tweede Kamerfractie van de VVD fel tegen de wet is.

In de senaat wordt niet uitgesloten dat er mogelijk een paar VVD-senatoren zijn die de wet wel willen steunen. De stemming die volgende week dinsdag plaatsvindt, gebeurt hoofdelijk. Dat betekent dat er niet per fractie gestemd wordt, maar dat alle aanwezige senatoren een stem uitbrengen.

De spreidingswet in het kort

Alle gemeenten krijgen een wettelijke taak om asielzoekers op te vangen.

Op basis van inwonersaantal en sociaaleconomische status wordt berekend hoeveel opvangplekken een gemeente zou moeten realiseren.

Maar niet in elke gemeenten hoeft daadwerkelijk een azc te komen. Per provincie mogen gemeenten onderling afspraken maken. Wie doet wat?

Een gemeente krijg een geldbonus als het meer doet dan wordt gevraagd, of special opvang biedt.

Als de gemeenten er onderling niet uitkomen, kan het kabinet in het uiterste geval bepalen waar een asielopvang komt.

Ts

Wel stop met dit toneelstuk.
Aangezien de wet gewoon word aangenomen.
De EU wilt dit en onze kabinet gaat gewoon uitvoeren .
Oke de EU wilt dat asiel beter over landen word verspreid.
Dus we kunnen verwachten dat nederland gewoon meer asielzoekers uhmmm gelukzoekers gaat krijgen

Zie bron.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)t-deal-over-migratie

Niet mijn OP. Niels.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_212089492
<Laatste post vorige deel:>

quote:
Op vrijdag 19 januari 2024 09:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar goed dan dat nederland een democratie is en geen linkse dictatuur
[..]
jij denkt kennelijk dat hiermee het probleem opgelost is met deze struisvogel politiek van uitsmeren tot ieder dorp 1000 asielzoekers heeft rondlopen ?
Ik hoop op minstens 2000 in jouw dorp en dat führer Timmermans daar in persoon op toeziet.

</Laatste post vorige deel:>
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 12:21:12 #3
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_212089617
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 12:14 schreef Niels0Kurovski het volgende:
<Laatste post vorige deel:>
[..]
Ik hoop op minstens 2000 in jouw dorp en dat führer Timmermans daar in persoon op toeziet.

</Laatste post vorige deel:>
Timmermans is geen führer hè, had ie gewild :D
pi_212089724
Die klootzak wil van heel Nederland een randstad maken. GEERT! Doe er wat aan.
¤1100 per Nederlander kost dat feestje per jaar
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 19 januari 2024 @ 13:24:06 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212090462
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 12:21 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Timmermans is geen führer hè, had ie gewild :D
Dan kreeg ieder dorp een biomassa centrale naast de asielzoekers kampen en overal warmte monopolisten creeren, dan krijg je echt macht
Daarnaast ook de baas van de woningbouw door de stikstof smoes

en van alle weilanden natura 2000 maken
quote:
Geloof niemand die zegt dat ik op het punt sta te vertrekken", riep Timmermans. ,,Jullie zijn nog lang niet van mij af. Ik heb een missie van jaren." Onlangs bracht de Financial Times de naam van de linkse partijleider in verband met een topfunctie in Brussel.

BEKIJK OOK:

Timmermans confronteert Wilders: 'U doet mij denken aan haai Bruce uit Finding Nemo'
Hij prees donderdagavond de hoofdstad als lichtend voorbeeld voor de rest van het land. ,,We moeten laten zien waar Nederland het meest divers is, Nederland ook het sterkst is", zei hij bijvoorbeeld. ,,

Dat is wat je in Amsterdam overal op iedere straathoek kan zien."

'Ingewikkelde tijd'
Timmermans sprak van een 'ingewikkelde tijd' door de verkiezingsoverwinning van Geert Wilders.
8)7 8)7 8)7 _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 19-01-2024 13:33:59 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 23 januari 2024 @ 10:12:50 #6
323876 michaelmoore
pi_212138294
https://www.telegraaf.nl/(...)plopen-tot-1-miljard
Hee hoe kan dat nou

Dan gaan ze toch gewoon de WOZ verhogen of zo , of de reiningingsheffing
quote:
Nederlandse gemeenten komende jaren mogelijk in financiële problemen: tekorten kunnen oplopen tot 1 miljard
2 min geledenin BINNENLAND

Nederlandse gemeenten komen de komende jaren mogelijk in financiële problemen. De gemeenten verwachten in 2026 een gezamenlijk tekort van 1,1 miljard euro.

Dat blijkt uit de benchmark Nederlandse gemeenten van accountants- en adviesorganisatie BDO.
Ja dat zeg ik , niet alles willen doen he
Het is of de speeltuin of meer asielzoekers in de gemeente , niet alles tegelijk
quote:
Bouman adviseert gemeenten prioriteiten te stellen en realistisch te begroten. ,,
Zijn de huidige taken en het huidige beleid nog steeds relevant?

Gemeenten moeten keuzes maken.

Niet alleen gebaseerd op financiën, maar gezien de krapte op de arbeidsmarkt, ook op uitvoerbaarheid."
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 23 januari 2024 @ 10:24:24 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_212138405
Westland wil niet meewerken aan spreidingswet: 'Geen draagvlak voor'

De gemeenteraad in Westland is niet van plan mee te werken aan de spreidingswet waarbij gemeenten zo nodig verplicht worden om asielzoekers op te vangen. Dat zegt een meerderheid van de raad, aldus Omroep West.

Westland heeft meer dan 110.000 inwoners en zou volgens de spreidingswet 700 asielzoekers op moeten vangen. "We kunnen niet eens onze eigen jongeren, ouderen en arbeidsmigranten huisvesten. En dan moeten we nu wel 700 asielzoekers plaatsen. Dat valt aan de gewone burger gewoon niet uit te leggen", zegt Guus Bakker, fractievoorzitter van VVD Westland.

Later vandaag stemt de Eerste Kamer over de spreidingswet. Het is al bekend dat er een meerderheid is voor de wet. Remmert Keizer, fractievoorzitter van GemeenteBelang Westland: "We laten ons niks opleggen. Er is hier geen draagvlak voor." FvD en LPF zijn het daarmee eens. Volgens Keizer zegt de kiezer in Westland nee tegen een azc.

"We bepalen zelf wat we doen met onze ruimte, en er is hier gewoon geen plek. We gaan er alles aan doen om dit besluit tegen te houden en laten ons niks opleggen, zeker niet door een Eerste Kamer die anders had moeten beslissen."
Reactie burgemeester

"Wij hebben gewoon te maken met een eenheidsstaat, er worden wetten aangenomen en dat hebben overheden uit te voeren. Het politieke spel mag rustig gespeeld worden, maar uiteindelijk zal de wet uitgevoerd moeten worden", zegt burgemeester Bouke Arends in een reactie tegen Omroep West.

De drie coalitiepartijen denken daar anders over. "Omwonenden gaan procederen", verwacht VVD'er Guus Bakker. "Dan gaat het alsnog heel lang duren voordat er iets gerealiseerd is."

D66, CDA, GroenLinks en PvdA zijn wel voor uitvoering van de wet. Benjamin Hofland, fractievoorzitter van D66: "Binnen een gemeente die zó groot is en zóveel inwoners kent, is uitvoering uitdagend, maar zeker haalbaar."

Bron: https://nos.nl/artikel/25(...)-geen-draagvlak-voor

Wat een verrassing dat die kneuzen dwars gaan liggen. Dat ze bij alles.
Eens kijken of het ministerie ballen heeft om ze buiten spel te zetten.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 10:32:42 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212138467
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:24 schreef Netsplitter het volgende:

De gemeenteraad in Westland is niet van plan mee te werken aan de spreidingswet waarbij gemeenten zo nodig verplicht worden om asielzoekers op te vangen. Dat zegt een meerderheid van de raad, aldus Omroep West.

Westland heeft meer dan 110.000 inwoners en zou volgens de spreidingswet 700 asielzoekers op moeten vangen. "We kunnen niet eens onze eigen jongeren, ouderen en arbeidsmigranten huisvesten. En dan moeten we nu wel 700 asielzoekers plaatsen. Dat valt aan de gewone burger gewoon niet uit te leggen", zegt Guus Bakker, fractievoorzitter van VVD Westland.

Later vandaag stemt de Eerste Kamer over de spreidingswet. Het is al bekend dat er een meerderheid is voor de wet. Remmert Keizer, fractievoorzitter van GemeenteBelang Westland: "We laten ons niks opleggen. Er is hier geen draagvlak voor." FvD en LPF zijn het daarmee eens. Volgens Keizer zegt de kiezer in Westland nee tegen een azc.

"We bepalen zelf wat we doen met onze ruimte, en er is hier gewoon geen plek. We gaan er alles aan doen om dit besluit tegen te houden en laten ons niks opleggen, zeker niet door een Eerste Kamer die anders had moeten beslissen."
Reactie burgemeester

"Wij hebben gewoon te maken met een eenheidsstaat, er worden wetten aangenomen en dat hebben overheden uit te voeren. Het politieke spel mag rustig gespeeld worden, maar uiteindelijk zal de wet uitgevoerd moeten worden", zegt burgemeester Bouke Arends in een reactie tegen Omroep West.

De drie coalitiepartijen denken daar anders over. "Omwonenden gaan procederen", verwacht VVD'er Guus Bakker. "Dan gaat het alsnog heel lang duren voordat er iets gerealiseerd is."

D66, CDA, GroenLinks en PvdA zijn wel voor uitvoering van de wet. Benjamin Hofland, fractievoorzitter van D66: "Binnen een gemeente die zó groot is en zóveel inwoners kent, is uitvoering uitdagend, maar zeker haalbaar."

Dat krijg je natuurlijk als je dwang in een wet opneemt. Dan gaan de onderliggende partijen ook niet meer vrijwillig meewerken maar vertragen totdat er dwang toegepast wordt. Kunnen de gemeenteraad mooi het spelletje spelen dat het kabinet ook altijd doet: we willen niet maar het moet van EU!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 23 januari 2024 @ 10:34:14 #9
323876 michaelmoore
pi_212138481
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:32 schreef nixxx het volgende:

[..]
Dat krijg je natuurlijk als je dwang in een wet opneemt. Dan gaan de onderliggende partijen ook niet meer vrijwillig meewerken maar vertragen totdat er dwang toegepast wordt. Kunnen de gemeenteraad mooi het spelletje spelen dat het kabinet ook altijd doet: we willen niet maar het moet van EU!
uiteindelijk zullen ze wel mee werken en zijn de nieuwe woonruimten toch niet voor de lokale Nederlandse jongeren
pi_212138492
quote:

[..]
Werkt dat niet bij een groot deel van de wetten zo? Dat het iets is wat men dan moet doen, ongeacht of ze willen of niet?
"Pools are perfect for holding water"
pi_212138502
quote:
Begrijpelijk.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 23 januari 2024 @ 10:39:33 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_212138525
quote:

[..]
Ik denk dat 99% van het strafboek bestaat uit dwingende wetten. :D
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 10:40:53 #13
323876 michaelmoore
pi_212138537
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:39 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ja moet de nieuwe coalitie maar opschieten , anders gaat ff snel alles langs hen heen
  dinsdag 23 januari 2024 @ 10:41:15 #14
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212138542
Hier in de gemeente is juist vorig jaar een AZC geopend, maar ik las alweer dat er nu door die wet ook nog extra mensen opgevangen moeten worden. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling. Tenzij die dan in het AZC erbij komen.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 10:42:19 #15
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212138549
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:35 schreef probeer het volgende:

[..]
Werkt dat niet bij een groot deel van de wetten zo? Dat het iets is wat men dan moet doen, ongeacht of ze willen of niet?
Ja, als je een effectieve wet wil wel :D . Maar dan moet je ook niet verbaasd zijn als je eerst vriendelijk vraagt dat iedereen eigenlijk nee zegt, en gewoon wacht totdat je dwingende aanwijzingen geeft.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_212138574
quote:

Ik vind het een vreemd bericht, op meerdere vlakken. Ten eerste vraag ik me af waar dat getal van 700 vandaan komt. Is dat daadwerkelijk al aan de gemeente gecommuniceerd? Lijkt me eerder iets dat ze zelf berekend hebben. De NOS schat in dat Westland er 500 op zou moeten vangen.

Het is verder helemaal niet zo dat de spreidingswet betekent dat elke gemeente straks een bepaald aantal asielzoekers op moet vangen. Zo wordt het wel uitgerekend, maar zo hoeft het in de praktijk niet gerealiseerd te worden. Het wordt in eerste instantie neergelegd bij de provincies. De provincie kijkt in onderling overleg met de gemeenten waar asielzoekers opgevangen kunnen worden.

Gemeenten kunnen zich vrijwillig melden en krijgen daar dan geld voor. Dat bedrag loopt op naarmate de gemeente zich sneller meldt, met meer plekken, voor een langere periode. Westland zou dus kunnen weigeren, maar dat moet een andere gemeente in Zuid Holland bereid zijn om de aantallen van Westland over te nemen (en dus het extra geld opstrijken). Pas als de provincie er niet uitkomt, kan het Rijk eventueel dwingen. Dus voordat het Rijk Westland mogelijk verplicht om asielzoekers op te vangen, zijn we inmiddels wel een heel aantal stappen verder dan dat hier gesuggereerd wordt.
pi_212138592
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
uiteindelijk zullen ze wel mee werken en zijn de nieuwe woonruimten toch niet voor de lokale Nederlandse jongeren
Het gaat niet om woningen. Het gaat om asielzoekerscentra.

Woningen zijn pas aan de orde als de asielzoeker een statushouder wordt. En statushouders worden al naar rato verspreid over de gemeenten.
pi_212138640
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hier in de gemeente is juist vorig jaar een AZC geopend, maar ik las alweer dat er nu door die wet ook nog extra mensen opgevangen moeten worden. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling. Tenzij die dan in het AZC erbij komen.
De dwangwet is vooral bedoeld om de capaciteit op te rekken. Het ontlasten van Ter Apel was slechts het verkooppraatje.
  Trouwste user 2022 dinsdag 23 januari 2024 @ 10:59:25 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_212138714
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:39 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
_O_

Dit.

Straks lachen met de extreem rechtsen landelijk aan de macht. :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 23 januari 2024 @ 11:01:43 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212138737
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:59 schreef tong80 het volgende:

[..]
_O_

Dit.

Straks lachen met de extreem rechtsen landelijk aan de macht. :{

:T
Extreem-rechts komt hier helemaal niet aan de macht.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 11:05:54 #21
323876 michaelmoore
pi_212138783
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 10:47 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het gaat niet om woningen. Het gaat om asielzoekerscentra.

Woningen zijn pas aan de orde als de asielzoeker een statushouder wordt. En statushouders worden al naar rato verspreid over de gemeenten.
als een asielzoeker in een gemeente gewend is dan zal ie daar ook wel gehuisvest gaan moeten worden , dat lijkt me logisch , ze blijven niet herverdelen

Het is geen spelletje hoor
pi_212138792
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als een asielzoeker in een gemeente gewend is dan zal ie daar ook wel gehuisvest gaan moeten worden , dat lijkt me logisch , ze blijven niet herverdelen
Dat is niet hoe het werkt.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 11:08:32 #23
323876 michaelmoore
pi_212138834
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:06 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is niet hoe het werkt.
is nu een heel andere situatie,.

ze zijn nu bij een gemeente gedropt, die zal ook voor huisvesting gaan zorgen , als men statushouder is geworden,
ook zal de asiel zoeker daar werk gaan vinden, daar kennissen maken, daar naar de moskee gaan met je dochter, de kinderen gaan daar naar de Islam school

Nee die gaan echt niet meer verhuizen naar schubbekutterveen of zeshuizen, om daar woonruimte te zoeken

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 23-01-2024 11:16:20 ]
pi_212138892
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
is nu een heel andere situatie,.

ze zijn nu bij een gemeente gedropt, die zal ook voor huisvesting gaan zorgen , als men statushouder is geworden,
ook zal de asiel zoeker daar werk gaan vinden en kennissen maken daar naar de moskee gaan
Ik vertelde je net al dat het niet zo werkt. Het lijkt voor jou logisch, maar zo zit het niet in elkaar.

Bovendien worden ze niet bij een gemeente gedropt. Dat heb ik hierboven ook al uitgelegd.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 11:17:19 #25
323876 michaelmoore
pi_212138923
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik vertelde je net al dat het niet zo werkt. Het lijkt voor jou logisch, maar zo zit het niet in elkaar.

Bovendien worden ze niet bij een gemeente gedropt. Dat heb ik hierboven ook al uitgelegd.
voorheen werd men statushouder en daarna verdeeld , dat klopt , nu worden ze als asielzoeker al verdeeld
Een fase eerder dus

alleen jij begrijpt het nog niet zo of doet alsof

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 23-01-2024 11:23:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')