quote:
Op vrijdag 19 januari 2024 00:27 schreef ExTec het volgende:[..]
Europa moet gewoon vaart maken met zelf de productie maar aanzwengelen.
Ze hebben idd fondsen specifiek bedoeld om zelf wapen te kopen, maar de VS doneert, en verkoopt zelfs, niks meer aan oekraine.
En da's los van al het leuke theater van die wet voor oekraine steun, want biden & clan kunnen als ze dat
willen prima allerhande spul leveren, maar ze doen het niet.
En ja, voor sommigen die twijfelen of zelensky wel zo slim is om te vragen

, ja, dat
doet die.
Laatste lijst is trouwens ook redelijk uitgekiend, ze hadden van te voren uitgezocht o.a. welke dingen de VS op de nominatie had om te scrappen, en bv apache's, hebben ze er dus. Dingen hebben wel een 'modern' imago, maar bedenk dat de oudsten alweer bijna 40 jaar oud zijn.
Black Hawks, VS faseert er bakken uit,
staan ook gewoon te koop, willen ze graag, vinden ze vele malen
beter vliegen dan die sovjet meuk,
mag niet.
Lijkt er overigens op dat de VS recent een scholz'je heeft gepulled: alle overbodige bradleys richting
marokko, ken je wel weer met een straight face zeggen dat je ze niet meer over hebt.
Scholz deed dat eerder met de marders.
En wat is er met die F/A18's van australie gebeurt? En die
M1A1's die ze gaan uitfaseren tbv latere edities?
Ja, als uncle sam het niet ziet zitten dat je die aan oekraine doneert, dan kan je beter luisteren, voor je het weet komen je mooie nieuwe
onderzeeers in gevaar.
Enfin, iig
Macron begint het te snappen.
Daar ben ik het geheel mee eens. Europa moet niet alleen meer munitie gaan fabriceren maar ook meer materieel. Niet alleen voor Oekrane maar ook om de eigen voorraden weer flink omhoog te brengen.
Ook aan de EDA zijn een aantal voorwaarden verbonden. Waarvan de belangrijkste is:
https://uscode.house.gov/(...)21j%20edition:prelimquote:
2321j. Authority to transfer excess defense articles
(a) Authorization
The President is authorized to transfer excess defense articles under this section to countries for which receipt of such articles was justified pursuant to the annual congressional presentation documents for military assistance programs, or for programs under part VIII of subchapter I of this chapter, submitted under section 2394 of this title, or for which receipt of such articles was separately justified to the Congress, for the fiscal year in which the transfer is authorized.
Biden moet dus eerst de transfers tegenover het Congress rechtvaardigen voor Oekrane. Al lijkt mij dat niet zo'n groot probleem met de situatie daar.
Ook hier is dus Biden zijn macht niet absoluut. Maar zolang hij het goed kan rechtvaardigen kan het congress hier niets tegen doen. (zo interpreteer ik het artikel in elk geval. Dat aan het begin van/tijdens het fiscale jaar (Welke in de US loopt van 1 oktober tot en met 30 september) hij dit eerst moet verantwoorden, voordat hij de macht heeft om het de rest van het jaar dit daadwerkelijk te mogen doen. Als ik het mis heb hoor ik het graag.)
quote:
(b) Limitations on transfers
(1) The President may transfer excess defense articles under this section only if-
- (A) such articles are drawn from existing stocks of the Department of Defense;
Het materieel moet dus in voorraad zijn bij het ministerie van defensie. En moet dus om wat voor reden ook als overmatig gezien worden. Hier beslist defensie over (al zal dat voor Biden geen probleem moeten zijn. Daar hij de minster van defensie aangesteld heeft en hij bij zijn regering hoort)
quote:
- (B) funds available to the Department of Defense for the procurement of defense equipment are not expended in connection with the transfer;
- (C) the transfer of such articles will not have an adverse impact on the military readiness of the United States;
- (D) with respect to a proposed transfer of such articles on a grant basis, such a transfer is preferable to a transfer on a sales basis, after taking into account the potential proceeds from, and likelihood of, such sales, and the comparative foreign policy benefits that may accrue to the United States as the result of a transfer on either a grant or sales basis;
- (E) the President determines that the transfer of such articles will not have an adverse impact on the national technology and industrial base and, particularly, will not reduce the opportunities of entities in the national technology and industrial base to sell new or used equipment to the countries to which such articles are transferred; and
Ook mag het dus niet ten koste gaan van het verkeerde budget van defensie (inkoopbudget in dit geval). En mag het niet de militaire gereedheid van Amerika negatief benvloeden. Ook is het niet de bedoeling dat de transfer negatief uitpakt voor hun eigen industrie (Dus als er bedrijven zijn die zouden kunnen verdienen aan het verkopen van deze goederen, dan heeft dat prioriteit blijkbaar, maar dit is een overweging die Biden zelf kan maken)
quote:
(c) Terms of transfers
- (2) Priority
Notwithstanding any other provision of law, the delivery of excess defense articles under this section to member countries of the North Atlantic Treaty Organization (NATO) on the southern and southeastern flank of NATO, to major non-NATO allies on such southern and southeastern flank, to Taiwan, and to the Philippines shall be given priority to the maximum extent feasible over the delivery of such excess defense articles to other countries.
https://www.state.gov/major-non-nato-ally-status/quote:
Major Non-NATO Ally (MNNA) status is a designation under U.S. law [1] that provides foreign partners with certain benefits in the areas of defense trade and security cooperation. The Major Non-NATO Ally designation is a powerful symbol of the close relationship the United States shares with those countries and demonstrates our deep respect for the friendship for the countries to which it is extended. While MNNA status provides military and economic privileges, it does not entail any security commitments to the designated country.
Currently 18 countries are designated as MNNAs under 22 U.S.C. 2321k and 10 U.S.C. 2350a :
• Argentina, Australia, Bahrain, Brazil, Colombia, Egypt, Israel, Japan, Jordan, Kuwait, Morocco, New Zealand, Pakistan, the Philippines, Qatar, South Korea, Thailand, and Tunisia.
• In addition, Pub. L. 107-228 provides Taiwan shall be treated as an MNNA, without formal designation as such.
Marokko valt onder dit artikel. En heeft dus voorrang op Oekrane volgens de Amerikaanse wet. Dat die overbodige Bradleys daar dus heen gaan en niet naar Oekrane is dus helaas een prioriteit in dit geval. Daar kan Biden dus niet veel aan doen. Zoals je kan zien is Israel ook n van deze landen die prioriteit zou hebben. (indien die Bradleys voor Marokko via EDA gaan natuurlijk.)
quote:
(f) Advance notification to Congress for transfer of certain excess defense articles
(1) In general
The President may not transfer excess defense articles that are significant military equipment (as defined in section 47(9) of the Arms Export Control Act [22 U.S.C. 2794(9)]) or excess defense articles valued (in terms of original acquisition cost) at $7,000,000 or more, under this section or under the Arms Export Control Act (22 U.S.C. 2751 et seq.) until 30 days after the date on which the President has provided notice of the proposed transfer to the congressional committees specified in section 2394–1(a) of this title in accordance with procedures applicable to reprogramming notifications under that section.
Zoals je kan zien zijn er een hoop andere dingen waarvoor Biden eerst het congress moet verwittigen voordat dit verscheept mag worden naar bijvoorbeeld Oekrane. Na het verwittigen moet er dan eerst nog minimaal 30 dagen gewacht worden.
https://www.ecfr.gov/curr(...)ubchapter-M/part-121Volgens mij moet Biden voor alles met een asterisk in deze lijst eerst een melding maken bij het congress, en dan moet er dus 30 dagen gewacht op worden.
quote:
(2) Contents
Such notification shall include-
- (A) a statement outlining the purposes for which the article is being provided to the country, including whether such article has been previously provided to such country;
- (B) an assessment of the impact of the transfer on the military readiness of the United States;
- (C) an assessment of the impact of the transfer on the national technology and industrial base and, particularly, the impact on opportunities of entities in the national technology and industrial base to sell new or used equipment to the countries to which such articles are to be transferred; and
-(D) a statement describing the current value of such article and the value of such article at acquisition.
Veel papierwerk die gereed gemaakt moet worden dus.
quote:
(g) Aggregate annual limitation
- (1) In general
The aggregate value of excess defense articles transferred to countries under this section in any fiscal year may not exceed $500,000,000.
- (2) Effective date
The limitation contained in paragraph (1) shall apply only with respect to fiscal years beginning after fiscal year 1996.
Ook aan EDA zit dus een limiet, van 500.000.000 dollar (500 miljoen dollar) per fiscaal jaar. Ik heb geen idee hoe die prijs berekend wordt. Of het om nieuw prijzen gaat, of de huidige dagprijs. Maar 500 miljoen als totaal bedrag is natuurlijk een schijntje. Vooral met hoe Amerika de economische waarde berekend van producten, zoals we al een paar keer eerder gezien hebben bij hun schattingen, die later weer aangepast werden (wat positief uitpakte voor Oekrane). Dus ook met EDA kan Biden niet ongelimiteerd spullen naar Oekrane sturen.
quote:
(h) Congressional presentation documents
Documents described in subsection (a) justifying the transfer of excess defense articles shall include an explanation of the general purposes of providing excess defense articles as well as a table which provides an aggregate annual total of transfers of excess defense articles in the preceding year by country in terms of offers and actual deliveries and in terms of acquisition cost and current value. Such table shall indicate whether such excess defense articles were provided on a grant or sale basis.
Dus ze moeten al dit papierwerk (melding onder a: Authorization) bij het congress inleveren om berhaupt via EDA materieel aan Oekrane te leveren. Maar dan ook nog voor een heleboel van deze hulp nog een keer een boel papierwerk (f: Advance notification to Congress for transfer of certain excess defense articles). Omdat ze op de lijst voorkomen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 19-01-2024 11:55:10 ]