quote:
Op donderdag 18 januari 2024 15:12 schreef Mr.Pomtip het volgende:Wat een afgekapte verhaallijnen de laatste tijd. Alsof de schrijvers zichzelf steeds in een hoek schrijven, het niet meer weten en de boel dan maar snel overboord gooien. Het is verre van nieuw maar het blijft irritant. Eerder was het tenminste niet bij iedere verhaallijn, zoals nu. Ik ben niet rouwig om het vertrek van Mats, maar wat een onbenutte mogelijkheden weer: een ongeschikte (gevaarlijke) vader, geleefd op straat, ongure vrienden, ouderschapsproblemen voor Rik en Shanti, geldzorgen, slechte jeugdzorgwerker, contractbreuk, ruzie met Nina, maar nee: mode is voor zo'n irritant flamboyant stereotype DE oplossing voor alle problemen. Wat een investering zonder resultaat weer. Personage sloeg niet aan, maar dan nog: wat een ballast overboord!
Zelfde geldt voor Demi en Saskia, die juist wel populair waren. Weg na de cliffhanger, lang afwachten, enkele afleveringen terug en dan definitief weg. Vorig jaar was Julian ook al zolang weg en werd Steef vervangen, dus een echte hereniging was er nauwelijks. Jammer voor een gezin dat jarenlang de kar heeft getrokken. Maakt het voor kijkers knap lastig om aan Elisa te wennen nu, als 'vervanger' voor Saskia. Had als makers beter je best gedaan om dat gezin compleet te houden, als je serie er min of meer op loopt. Saskia is niet zo snel vergeten en na die zwakzinnige afronding kan ik geloven dat veel kijkers hoop houden, dat Tamara Brinkman zo snel mogelijk terugkeert (geef desnoods meer salaris).
Zit nog steeds te wachten op die winter cliffhanger, want... Was dat het nou? Vroeger kon dat gewoon op een vrijdagavond gebeuren om de week mee af te sluiten. Vervolgens is Kaan dood (geen geloofwaardige rol, matig neergezet), Wies nooit meer gezien en lag Linda maar liefst twee afleveringen in het ziekenhuis. Ook weer afgekapt, zoals Monica, Mats, Kaan, Saskia, Demi, Billy, Magriet en vele anderen eerder. Favorieten of niet? Dat maakt niks uit.
Personages kunnen ook met gemak een poosje verdwijnen. Wat maakt het uit, als ze toch niks meemaken: 'New York, Baby!' (X3) Magriet heeft het gedaan, Ludo zegt wat en dood is ze. Niet in beeld geweest, net als de dood van Billy en Kaan. Er gebeurd de laatste tijd wel veel 'buiten beeld'. Wie vind dat spannend? NIEMAND! Net als een schurk die meteen dood is zonder afrekening of resultaat. Over een jaar is iedereen deze zoutloze verhaallijn al vergeten. Het is niet erg memorabel allemaal, wat zelfs in een soap belangrijk is.
Het lijkt wel alsof ze niet meer weten hoe een verhaal schrijven werkt: introduceren > ontwikkeling > resultaat en gevolgen. Dus niet: introduceren > ontwikkeling > volgende. De kwaliteit van de verhalen en spanning kelderen zo. De binding valt ook weg met steeds wisselende rollen. Als kijker investeer je ook in die verhalen. Boeit het niet, dan haakt men af. Klinkt allemaal zo simpel, maar blijkbaar vergeten ze het iedere keer weer. Voorstel van een naam voor het volgende topic:
GTST #651: Waar we... Afgekapt!
Qua scriptniveau is de serie weer op dezelfde koers bezig als seizoen 29. Toen besloten ze, na de terechte kritiek op de tergend lange verhaallijnen een seizoen eerder, om de snelheid op te schroeven. Het gevolg was dat we de ene na de andere verhaallijn op ons afgevuurd kregen die net zo snel weer waren gestopt als begonnen. Wie was toen ook alweer de aanvoerder van het sublieme schrijfteam? Oh ja, Pia Blanco. En wie is nu opnieuw de aanvoerder van het sublieme schrijfteam?
Oh ja...
Eigenlijk hadden ze Saskia moeten laten sterven na de kettingbotsing. Dat had veel meer impact gehad op het gezin Verduyn, op Henk als vader, en het had Julian een boeiende verhaallijn kunnen geven vol verdriet en schuldgevoel; immers was hij pas net herenigd met zijn vrouw na een lange celstraf en daarvoor al de moeilijke problemen rond Saskia en Roman, en nu raakt hij haar kwijt door een ongeluk. Als ik dit opschrijf zie ik al complete scènes voor mij waarin Cas Jansen als Julian compleet los gaat tegen Jonathan en Henk wanneer bekend was geworden dat Margriet schuld heeft aan de botsing. Het had veel meer woede kunnen opwekken bij bijvoorbeeld Henk of Merel. Het had Rik een mooie functie gegeven als beste vriend van Julian aangezien hij zijn grote liefde Anita is kwijtgeraakt door een aanrijding. Door de herinneringen aan Anita ontstaat er vervolgens frictie het huwelijk met Shanti die het gevoel heeft te moeten concurreren met een dooie geliefde, et cetera.
Zie, de verhaallijnen met potentie liggen voor het oprapen. Of wat ook een optie was geweest: had Demi laten sterven. Dan was de terugkeer van Marwan (omwille van Tom) al logischer geweest dan hem nu plompverloren te dumpen in De Rozenboom en ineens scènes te moeten spelen met Nola.
Nola, ook zo'n mooi voorbeeld. Kan iemand mij vertellen hoe oud ze nu zogezegd is? De actrice is 19, maar moet een beduidend jonger meisje spelen en dat wringt. Net zoals het wringt dat Nola, of ze nu 13 of 15 jaar en acht maanden is, een baantje krijgt in De Rozenboom. De reden is net zo belachelijk als het gevolg, alsof tienermeiden helemaal wild worden om te lunchen in een sjiek restaurant. Maar goed, als ze dan zo nodig moet leren van haar eigen fouten, laat haar dan in de spoelkeuken werken of schoonmaken. Helaas gaat dat niet, want Marwan heeft ook screentime nodig, dus komt ze in het restaurant te werken. Want ja, een sterrenhotel laat een puber van fluïde leeftijd serveren in het klasserestaurant, dat begrijpt de chique klandizie van de zaak wel.
En arme, arme Marcel. Hij hield het hotel de afgelopen jaren zowat in zijn eentje draaiende en nu ineens moet ie dealen met wonderboy Marwan en verwaand pubertutje Nola

Op naar het volgende nutteloze personage: Naomi. Net als moeder Elisa voegt ze weinig toe aan de serie. Ineens is ze er en doet ze alsof ze de koningin van Het Paleis is. Maar ja, we moeten Steef toch weer een verhaaltje geven, want Ingmar enkel paniekaanvallen laten spelen is ook niet wat we willen. "Wat willen we met Steef?" Ook een goeie vraag. Was fervent gamer en ineens wil-ie rechten gaan studeren. Krijgt te maken met een aantal brallende corpsballen die inmiddels ook weer opgelost zijn in de mist. Evenals de humoristische inslag van Steef zelf overigens. Onder Tommy van Lent was het een brutaal en humoristisch joch met een hart van goud, maar sinds de recast is Steef... is hij er. En ik vind dat lullig voor acteur Ingmar Zonder Achternaam, want die jongen kan echt wel wat. De scène waarin Steef hoort dat zijn ouders uit elkaar gaan omdat Saskia verliefd is geworden op een Duitse arts en volledig tegen haar uitvalt is misschien wel zijn beste tot nu toe. Gééf hem verdomme materiaal waar hij wat mee kan, in plaats van al dat nietszeggende studentengedoe.
Doden in de serie? Met de huidige koers durft het sublieme schrijfteam dat niet aan. Of dat nu komt omdat ze het 'te vroeg' vinden na de dood van baby Jasmijn, of omdat ze hun teergevoelige kijkertjes dat niet durven aandoen is de vraag, maar feit is dat de dood het liefst ontweken wordt. Een fatale kettingbotsing waarin auto's meters door de lucht vlogen en over de kop gingen? Iedereen kwam er levend uit. Margriet? Buiten beeld dood. Kaan? Buiten beeld dood. Billy? Buiten beeld dood. Als ze volgende maand ineens met de mededeling komen dat Saskia in Duitsland gestruikeld is over een stoeptegel en het niet kan navertellen kijk ik er niet eens van op. Want waarom moeite doen als schrijfteam?
Ze waren een paar jaar geleden na het retoolen van de serie weer even goed bezig. Maar helaas, mooie liedjes duren nooit lang. En inmiddels blijft de plaat weer enorm hangen.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:Kelder! Wat doe jij nou hier? :D