abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212260285
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 00:54 schreef freaky40 het volgende:

[..]
Had je de aflevering gezien? Het gaat exact zo zoals je beschrijft!
Jaa, zo bedoelde ik het ook haha
't Echte en 't ware!
pi_212263583
Bing die niet kan acteren? Echt nog nooit aan geïrriteerd. :o

Naomi, die maar één gezichtsuitdrukking lijkt te kennen en een air van hier tot Dubai heeft, vind ik vele malen ergerlijker.
pi_212263620
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:23 schreef DjVero het volgende:
Bing die niet kan acteren? Echt nog nooit aan geïrriteerd. :o

Naomi, die maar één gezichtsuitdrukking lijkt te kennen en een air van hier tot Dubai heeft, vind ik vele malen ergerlijker.
Enorm slecht die Naomi inderdaad
pi_212266972
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 14:45 schreef tgnsqw het volgende:

[..]
Niet helemaal met je eens, hij heeft Margriet dit seizoen min of meer de dood ingepraat. Typische Ludo actie.
Een geestesziek iemand tot zelfdoding aanzetten door haar verbaal het laatste zetje te geven vind ik anders ook geen typische Ludo-actie hoor, en dat is nog buiten het feit dat zijn beweegredenen ervoor te zwak waren. Als Stefano of Nina nou zouden zijn overleden als gevolg van die kettingbotsing zou ik zo'n actie nog kunnen begrijpen. Nu is het achteraf bekeken niet meer dan een makkelijke reden geweest om een Jonathan vs. Ludo neer te kunnen zetten, maar gezien de uitwerking daarvan is dat ook zonde van de moeite geweest.
En daarnaast is Erik de Vogel altijd van mening geweest dat Ludo niet mag doden; hij heeft ook altijd verdedigd dat Ludo Bowien niet aan haar lot overliet aan de cliff in Finland, maar nét te laat was met zijn hand naar haar uitsteken. Wat ik overigens nog redelijk discutabel noem, aangezien er geen duidelijk shot is van Ludo die haar nog wil redden, maar dat terzijde :P

Maar goed, je zet hier wel een goed punt neer wat eigenlijk aansluit op mijn kritiekpunt: Ludo is niet heel consistent meer. Enerzijds hebben we Ludo die zich nog altijd met de duistere zaakjes bezighoudt, anderzijds hebben we nu ook een Ludo die door de schrijvers in 'komische' scènes wordt neergezet. Dat staat wat mij betreft geheel haaks op elkaar, waardoor het wat mij betreft afbreuk doet aan het karakter Ludo en zijn plaats binnen de serie.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 15:49 schreef Japepk het volgende:

[..]

Dat hij nu wat zachter is vind ik wel mooi en toepasselijk. Zijn kinderen doppen hun eigen boontjes, hij is opa geworden; het is niet ongeloofwaardig dat hij daardoor wat zachter wordt. We wisten bijvoorbeeld altijd al dat Ludo heel goed kan koken, daar is alle jaren al sprake van geweest. Om hem in die zin dan ook eens wat huiselijks te zien doen, dat vind ik niet abnormaal. De Ludo die alleen maar met zijn vingers knipte is er al niet meer sinds zijn gezin prominenter in beeld kwam; ergo al een jaar of 25.
Er is groot een verschil tussen Ludo een pasta zien koken voor de familie (wat hij bijvoorbeeld deed toen hij in seizoen 27 failliet was) of Ludo als 'komische situatie' de plinten zien stofzuigen bij gebrek aan een huishoudster. En dát is voor mij de crux. Dat Ludo deelneemt in het huishouden of bij sociale activiteiten vind ik prima, maar het komische ongemakkelijke sausje wat er nu telkens over gegoten wordt door de makers vind ik niet kloppen. Daar hebben ze Johnny Kraaijkamp voor, die past makkelijker in een karaoke-scène of bij een solexritje door het stadspark.

quote:
Dat vrijgezellenfeest; ach. Ik moest er inderdaad wel over denken toen ik het zag. Hoe komt iemand als Ludo nou bij zoiets terecht? Maar sowieso die twee vriendenclubjes. In beide zitten ouder en (schoon)kind, mensen die elkaar al 20 jaar kennen en mensen die ze net 2 jaar kennen, etc. Maar goed, in de samenstelling van de cast zijn Ludo en Janine nu gewoon één van de stellen die in het cluppie vallen. Ik vind het op zich niet onrealistisch dat de zakenman met de sportleraar in een vriendenclub zit. Dat zie ik in mijn omgeving ook wel.
Dat laatste is dus wat niet rijmt omdat er geen sprake is van één vriendenclub, want Ludo is bijvoorbeeld niet bevriend met Rik of Julian. Ze kennen elkaar, maar er is al een wezenlijk verschil in hoe Luuk met Rik en Julian omgaat en hoe zijn band met Ludo is. Het zou pas interessant worden als ze in die scènes de verschillen tussen die werelden laten zien. Janine is bij de vrouwen gewoon altijd one of them geweest, terwijl Ludo jaren en jarenlang alleen op de apenrots zat. Benoem dat, maak dat duidelijk in plaats van hem lukraak in die scènes kwakken alsof het niks vreemds is. Dan wordt het ook logischer om hem in zulke scènes te zien deelnemen.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_212266998
Er komen weer opnames in het buitenland: onder andere Jette en Caroline reizen af naar Curaçao om daar scènes te draaien: https://www.rtl.nl/boulev(...)n-caroline-de-bruijn

En in dit interview praat Jette over de Parkinson-lijn van Laura. Wat ik uit haar verhaal opmaak is dat ze er lang de tijd voor (willen) nemen; Jette haalt bijvoorbeeld Michael J. Fox aan die al decennia aan de ziekte lijdt. https://www.rtl.nl/boulev(...)krijgt-veel-reacties
pi_212267264
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:28 schreef PeterKelder het volgende:
Er komen weer opnames in het buitenland: onder andere Jette en Caroline reizen af naar Curaçao om daar scènes te draaien: https://www.rtl.nl/boulev(...)n-caroline-de-bruijn

En in dit interview praat Jette over de Parkinson-lijn van Laura. Wat ik uit haar verhaal opmaak is dat ze er lang de tijd voor (willen) nemen; Jette haalt bijvoorbeeld Michael J. Fox aan die al decennia aan de ziekte lijdt. https://www.rtl.nl/boulev(...)krijgt-veel-reacties
Op de socials is te zien dat Bing en Linda ook meegaan. Ben benieuwd wat de aanleiding is. En hoe groot de olifant in de kamer is als Laura en Janine hun voormalig bff en parner in crime Barbara niet op gaan zoeken.
't Echte en 't ware!
pi_212267570
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:53 schreef Japepk het volgende:

[..]
Op de socials is te zien dat Bing en Linda ook meegaan. Ben benieuwd wat de aanleiding is. En hoe groot de olifant in de kamer is als Laura en Janine hun voormalig bff en parner in crime Barbara niet op gaan zoeken.
Het zou wel heel gek zijn als ze in elk geval niet verwijzen naar Barbara/de Fischers met hun B&B op het eiland. Charlotte Besijn werkt niet meer bij GTST, maar wellicht kunnen ze haar voor een kleine gastrol terughalen.
pi_212290579
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:17 schreef PeterKelder het volgende:

[..]
Het zou wel heel gek zijn als ze in elk geval niet verwijzen naar Barbara/de Fischers met hun B&B op het eiland. Charlotte Besijn werkt niet meer bij GTST, maar wellicht kunnen ze haar voor een kleine gastrol terughalen.
Ik zou er niet van staan te kijken als ze het gewoon negeren. Of iets spinnen als 'Barbara heeft hier nog gewoond. Jammer dat ze ondertussen is verhuisd naar Kuala Lumpur.'
't Echte en 't ware!
  dinsdag 6 februari 2024 @ 12:06:17 #59
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_212317701
Haha, echt Linda weer dit tijdens die bruiloft _O- . Ze speelt haar karakter overigens best goed, want dit is hoe ze het moet doen. Hoe irritant en achterlijk haar personage soms ook is :D
pi_212319472
Ik mis de Linda die ze met Anton was. sowieso Anton hoorde in de serie
pi_212319496
Ik wil Merel terug
pi_212331859
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 12:06 schreef GwaiLow het volgende:
Haha, echt Linda weer dit tijdens die bruiloft _O- . Ze speelt haar karakter overigens best goed, want dit is hoe ze het moet doen. Hoe irritant en achterlijk haar personage soms ook is :D
Het was simpelweg gewoon slecht geacteerd. Babette van Veen is nooit een sterke actrice geweest en dat werd hier ook pijnlijk duidelijk!
  woensdag 7 februari 2024 @ 20:28:20 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_212337417
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:25 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Enorm slecht die Naomi inderdaad
Net zo'n vreselijk personage als Mats. Altijd verongelijkt over van alles, voegt niets toe aan de serie, vreselijk karakter.

Schrijf er maar weer uit.
pi_212338996
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 15:07 schreef jk1999 het volgende:
Ik mis de Linda die ze met Anton was. sowieso Anton hoorde in de serie
Ik mis de Linda die ze was vanaf begin seizoen 7: haar streken had ze achter zich gelaten en ze werd een evenwichtige jonge vrouw die een duurzame carrière begon. De clown die de huidige schrijvers van Linda gemaakt hebben kan ik amper als Linda beschouwen.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 14:02 schreef tgnsqw het volgende:

[..]
Het was simpelweg gewoon slecht geacteerd. Babette van Veen is nooit een sterke actrice geweest en dat werd hier ook pijnlijk duidelijk!
Het grootste probleem is vooral dat de makers Linda (en daarmee Babette) in de komische hoek willen duwen, terwijl dat een acteerskill is die Babette niet voldoende beheerst om het overtuigend te brengen. En het is ook zo'n achterlijke 180-graden draai ten opzichte van de Linda die ooit is geïntroduceerd. Natuurlijk, mensen veranderen naarmate ze ouder worden, maar dit slaat alles.
pi_212341971
Ik vraag me echt af waarom sommigen nog kijken als ze hier élke keer hele epistels neerplempen hoe kut het allemaal wel niet is. :D
pi_212353274
Ik kijk het ook niet, maar speel een paar keer per jaar in een scene.
Gewoon voor de lol. Zo ben ik eens aangereden door een auto en een paar weken later zat ik weer als extra in 'De Koning'.
Dat is toch geweldig?
De serie is verder enigszins prettig voor mensen die Nederlands willen leren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 9 februari 2024 @ 13:12:56 #67
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_212358613
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 09:07 schreef DjVero het volgende:
Ik vraag me echt af waarom sommigen nog kijken als ze hier élke keer hele epistels neerplempen hoe kut het allemaal wel niet is. :D
Twee alinea's is een epistel? Dat jij moeite hebt met lezen moet je niet aan een ander overdragen :') Het is en blijft een discussieforum, mensen die hier reageren hebben weet van hoe het was en hoe het hoort te zijn; als iets niet is zoals het was, dan kan dat prima aangehaald worden.

EDIT: Maar om je inhoudelijk te beantwoorden: omdat het topic anders doodbloedt. Serieus. Dit wat je nu zegt is namelijk een jaar of... acht? geleden al eens geopperd, toen was er hier een user die ineens helemaal mater familias ging uithangen en "wel even zou bepalen hoe het hier moest lopen"; die werd helemaal gek van de posts over seizoen 6 of 7 die toen net op dvd was uitgekomen, en waar mensen hier over liepen te posten. Op hoge poten de mods erbij gehaald en mevrouw kreeg haar zin: een CLASSIC GTST-topic, en een LIVE-GTST topic, voor de huidige reeks.

Dat huidige reeks-topic bloedde hartstikke dood binnen 1 deel.

Sorry, dit was onverwachts toch weer een epistel :D _O-
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_212359659
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 13:12 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Twee alinea's is een epistel? Dat jij moeite hebt met lezen moet je niet aan een ander overdragen :') Het is en blijft een discussieforum, mensen die hier reageren hebben weet van hoe het was en hoe het hoort te zijn; als iets niet is zoals het was, dan kan dat prima aangehaald worden.

EDIT: Maar om je inhoudelijk te beantwoorden: omdat het topic anders doodbloedt. Serieus. Dit wat je nu zegt is namelijk een jaar of... acht? geleden al eens geopperd, toen was er hier een user die ineens helemaal mater familias ging uithangen en "wel even zou bepalen hoe het hier moest lopen"; die werd helemaal gek van de posts over seizoen 6 of 7 die toen net op dvd was uitgekomen, en waar mensen hier over liepen te posten. Op hoge poten de mods erbij gehaald en mevrouw kreeg haar zin: een CLASSIC GTST-topic, en een LIVE-GTST topic, voor de huidige reeks.

Dat huidige reeks-topic bloedde hartstikke dood binnen 1 deel.

Sorry, dit was onverwachts toch weer een epistel :D _O-
Rustig maar, ik zeg nergens dat er niet gereageerd mag worden, ik zeg alleen dat ik niet begrijp waarom je (nog) kijkt als je je aan zóveel dingen stoort. Lijkt mij dat als iets teveel energie zuigt je er mee kapt, toch? ;). Het is slechts een soap, zonder een miljoenenbudget, waarbij de oscars niet het beoogde doel zullen zijn, me dunkt. Gewoon wat dagelijks vermaak. Op 1 februari 2024 zat het totaal aantal kijkcijfers rond de 1,3 miljoen (https://www.kijkonderzoek.nl/component/kijkcijfers/file,d1-1-0-p). Op 31 januari 2024 zelfs 1,4 miljoen. Dat vind ik niet slecht in het hedendaagse tv-landschap, terwijl hier wordt gedaan alsof het enkel kommer en kwel is. Waar komen zulke aantallen vandaan dan? Tsja. :)

Natuurlijk zijn er verbeterpunten. Ik erger me bijvoorbeeld ook dood aan een Stefano die off-screen revalideert en straks 'gewoon' weer kan lopen. Maar dat je je ergert aan een Merel die tijdens haar opleiding zolang weg kan blijven, zijn zaken die je bij tievie (lees: geen realisme dus) maar een beetje door de vingers moet zien. Kom op, zeg. :D

Ik had het overigens zéker niet over de post boven mij :D #8, #20 (geen epistel though), #37, #47 of #54 (of kijk ook eens in het vorige deel) zijn voorbeelden van ellenlange posts met vrijwel niks anders dan geklaag. Maar nogmaals, dat is hun goed recht. Ik snap gewoon niet waarom je er die energie in zou stoppen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DjVero op 09-02-2024 14:57:17 ]
pi_212360686
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 14:51 schreef DjVero het volgende:
#8, #20 (geen epistel though), #37, #47 of #54 (of kijk ook eens in het vorige deel) zijn voorbeelden van ellenlange posts met vrijwel niks anders dan geklaag. Maar nogmaals, dat is hun goed recht. Ik snap gewoon niet waarom je er die energie in zou stoppen.

Ik zou mijn energie dan weer niet stoppen in het terugzoeken van de nummers van die posts :P
't Echte en 't ware!
pi_212362122
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:31 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik zou mijn energie dan weer niet stoppen in het terugzoeken van de nummers van die posts :P
Vooral niet als het grotendeels epistels van mijn hand zijn, de username typen was gemakkelijker geweest :P

Maar goed,@DjVero, ik zal je de reden geven van mijn kritische, ellenlange epistels. En om je alvast te waarschuwen: dit zal er ook weer eentje worden. Just in case :)

Ik ben liefhebber van het soapgenre, vind het een prachtig en uniek genre waar de makers (binnen gestelde grenzen) álles kunnen doen en creëren en je als kijker in principe altijd wel iets van je goesting vindt. Ik heb in de afgelopen twintig jaar soaps gezien uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland, en van nog een aantal soaps uit landen waarvan ik de taal minder machtig ben heb ik puur uit nieuwsgierigheid al eens een aflevering bekeken om te zien welke geur die hebben.
Des te spijtiger vind ik dat het genre hier in Nederland feitelijk nog weinig voorstelt, ondanks dat het hier ooit is gestart op het Europese vasteland. GTST is een instituut wat dat betreft, mede daardoor vind ik het zo spijtig dat het (wat mij betreft) inhoudelijk een schim is van wat het ooit is geweest.
Nu wil ik niet beweren dat de makers van nu er alles aan doen om de serie oninteressant te maken. Ze hebben er visueel behoorlijk aan gesleuteld (ten goede!) en er zijn zo nu en dan ook tekenen dat ze er echt moeite voor doen om het naar een hoger plan te tillen, maar aan de inhoudelijke uitwerking schort het al een aantal jaar in mijn optiek. En dat is eeuwig zonde, zeker als je met een 'simpele soap' moet opboksen tegen het geweld van alle high-end fictiereeksen die met één druk op de knop te kijken zijn.

Ik ben geen trouwe kijker van de huidige reeks. Ik lees elke week de samenvatting van Televizier door en zie het 's ochtends met een half oog tijdens het ontbijt op RTL Lounge. Daar worden eerst twee afleveringen uit de 'classic'-reeks herhaald (momenteel halverwege seizoen 14), en daarna de aflevering van de huidige reeks die een avond eerder op RTL4 te zien was. En als je zo op dagelijkse basis de verschillen tussen de vroegere en huidige reeksen op je ontbijtbord gepresenteerd krijgt ga je vergelijken. Dat is overigens niet nieuw, ik zou bijna willen zeggen dat het de basis is van deze topicreeks. Toen de serie vanaf 2006 op dvd werd uitgebracht zijn verschillende users (waaronder ik) in de digitale pen geklommen om te zeggen dat de oude seizoenen veel beter waren. Sterker nog: zelfs in de begindagen van deze topicreeks werd door users veelvuldig teruggegrepen naar het verleden van de serie. Nu wil ik zeker niet gaan beweren dat het vroeger allemaal beter was, want een reeks als seizoen 14 had ook zeker zijn zwakke plekken, zoals ieder seizoen. Maar inhoudelijk gezien vind ik de zwakke plekken van vroeger beter dan het merendeel dat de makers anno nu op de kijker afvuren.

Neem de laatste seizoensfinale bijvoorbeeld, met de kettingbotsing. Oprecht: het was gaaf en bewonderenswaardig om na 33 jaar een auto eens écht te zien crashen in de serie, ten opzichte van alle generieke "we rijden de wagen het shot uit en flikkeren er in post-productie een blikkerig geluidseffectje onder". Het was duidelijk dat kosten noch moeite gespaard waren om er iets bijzonders van te maken, en daar zijn ze om te prijzen. Ferri Somogyi vergeleek het met de kwaliteit van een Netflix-serie. Dat vind ik eerlijk gezegd iets teveel eer, maar het ontsteeg absoluut vergelijkbare scènes van de serie uit het verleden.
Maar dat is de visuele uitwerking. De inhoudelijke uitwerking was niet veel meer dan een "op naar het volgende dramatische moment!". Het was alsof de schrijvers de kleurplaat al hadden ingekleurd maar dat de omlijning ontbrak. Margriet was ineens labiel, want er was iemand nodig om die botsing te veroorzaken. En welke langdurige gevolgen heeft het nu echt gehad, behalve Stefano die in een rolstoel zit? Als je de gehele cast in een cliffhanger zet die draait om een vreselijk ongeluk en 99% van de personages loopt na vijf minuten weer vrolijk rond, dan doe je iets verkeerd als schrijvers. Ze hadden alle mogelijkheden om met die kettingbotsing een emotionele katalysator in gang te zetten die het hele seizoen kon na-ijlen, er must-see television van te maken. Voorbeeld: ze hadden dáár de mogelijkheid om de familie Verduyn op hartverscheurende wijze uiteen te rukken, maar dat verzuimden ze. Demi die levensgevaarlijk verbrandt om haar vervolgens off-screen te laten herstellen is géén goede uitwerking. Saskia die off-screen verliefd wordt op een Duitse arts en laten terugkeren puur om d'r spullen te pakken is géén goede uitwerking. Dat is lui, zwak werk van een team van 15 personen! En dat vind ik kwalijk, want daarmee is zo'n kettingbotsing niet meer dan simpel effectbejag. "En doorrrrrr!"

Zelfde voor Mats. Had een prima verhaallijn kunnen zijn, maar het ontbrak aan een goede uitwerking. Wat was de functie van Monica's terugkeer nu helemaal? Welk nut heeft het om Billy off-screen te laten sterven, behalve Richard van Nooten terug te halen in een stupide vermomming? Kan iemand mij de logica vertellen van die lijn met Kaan en Bing? Hoe zat het zelfs met Linda die voor vijf minuten weddingplanner was? Een paar zwakke lijntjes in een seizoen zijn prima, de boog kan niet altijd gespannen staan. Maar dit is een opsomming van hoofdlijnen van dit seizoen tot dusver! Ik kan nog meer voorbeelden geven uit het recente verleden, maar dan wordt dit epistel nog langer dan het al is. En uit je reactie merkte ik ook op dat je hebt teruggezocht, dus er valt genoeg terug te lezen. Maar eerst dit nog even uitlezen hè ;)

En nee, het is geen serie met een miljoenenbudget (alhoewel, op jaarbasis wel) met alle middelen die de high-end fictiereeksen wel hebben. Het zijn juist de vele beperkingen van het soapgenre die het zo mooi maken om elke keer opnieuw creatief uit de hoek te komen onder hoge druk van tijd en budgetbeperkingen, met verhaallijnen en personages die de kijkers verroeren en verrassen, waar men zich kan herkennen in situatie en/of emotie. Maar dat zou dan wel doorheen een heel seizoen moeten kunnen, alle 160 tot 220 afleveringen lang. Niet alleen als er een seizoensfinale, jubileumaflevering of zelfbenoemde 'wintercliff' is die ingevuld moet worden, om daarna een inhoudelijke turn te maken waardoor een plottwist of gebeurtenis binnen vijf minuten geen effect meer heeft.

Too long, didn't read: het is passie voor het genre en de rijke geschiedenis van de serie die mij dit soort epistels doet schrijven. Want ik ben van mening dat het beter kan - nee, dat het beter moet kunnen; de geschiedenis heeft dat wel uitgewezen. Maar op de een of andere manier lijkt het erop dat de makers voornamelijk achterover leunen en maar iets doen, want "directe concurrentie is er toch niet en GTST is een instituut dus ze zouden wel gek zijn om het te cancelen", en enkel in gang schieten als de serie weer op de tocht staat. En dat stoort mij, dat vind ik eeuwig zonde. Dan kun je zeggen: steek je tijd en energie er niet in, en hey, misschien heb je daar een punt. Maar het is liefde, passie. En dat laat je niet zomaar los.

P.S.: de kritiek op Merel die langer wegblijft komt voort uit de verklaring van het 'reservebak-principe' alsook de eigen bewering van de makers dat ze realistischer willen zijn. Daarbij zijn details belangrijk voor een goed verhaal, anders houdt het geen steek, soap of geen soap.
En kijkcijfers zijn geen harde graadmeter om te tonen of iets goed of slecht is. Er zijn programma's en series die inhoudelijk verdomd goed ineen zitten en geen deuk in een pakje boter slaan, terwijl gemakzuchtige titels de pannen van het dak scoren. Het is puur en alleen een getal van een select aantal mensen dat er naar kijkt, het wordt zelfs niet gemeten of ze het daadwerkelijk leuk of boeiend vinden. En dan is 1,4 miljoen met uitgestelde cijfers alsnog een far cry van de ruim 2 miljoen die het vroeger op één en hetzelfde moment bekeken. Maar dat is andere discussie :P
pi_212372323
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 19:04 schreef PeterKelder het volgende:

[..]
Verhaal
Kijk, in ieder geval wat achtergrondinformatie over waarom het je zo aan het hart gaat. ^O^ Ik ga hier en daar wat reageren, niet bedoeld om je te overtuigen verder. ;) Kleine kanttekening: ik lees graag (fictie), dus liever niet doen alsof het allemaal teveel moeite kost. :D

quote:
Margriet was ineens labiel, want er was iemand nodig om die botsing te veroorzaken. En welke langdurige gevolgen heeft het nu echt gehad, behalve Stefano die in een rolstoel zit? Als je de gehele cast in een cliffhanger zet die draait om een vreselijk ongeluk en 99% van de personages loopt na vijf minuten weer vrolijk rond, dan doe je iets verkeerd als schrijvers. Ze hadden alle mogelijkheden om met die kettingbotsing een emotionele katalysator in gang te zetten die het hele seizoen kon na-ijlen, er must-see television van te maken. Voorbeeld: ze hadden dáár de mogelijkheid om de familie Verduyn op hartverscheurende wijze uiteen te rukken, maar dat verzuimden ze. Demi die levensgevaarlijk verbrandt om haar vervolgens off-screen te laten herstellen is géén goede uitwerking. Saskia die off-screen verliefd wordt op een Duitse arts en laten terugkeren puur om d'r spullen te pakken is géén goede uitwerking. Dat is lui, zwak werk van een team van 15 personen! En dat vind ik kwalijk, want daarmee is zo'n kettingbotsing niet meer dan simpel effectbejag. "En doorrrrrr!"
Verhalen hebben aanleiding nodig om geïntroduceerd te worden, waar labiele Margriet voor was bedacht. Ik denk dat het hem meer zit in de snelheid waarmee dat gebeurt, maar persoonlijk zit ik er niet op te wachten dat bijvoorbeeld zo'n verhaallijn als die van Laura, waarin mijns inziens heerlijk de tijd wordt genomen voor haar ziektebeeld, bij meerdere verhaallijnen gaat plaatsvinden. Eens met je stuk over de familie Verduyn (incl. straks ook Stefano weer), daar had veel meer uitgehaald moeten worden. Kleine nuance, maar die weet ik niet helemaal zeker meer, Demi en Saskia (echte namen ga ik niet gebruiken, geen idee) gaven pas ná de cliff aan te willen stoppen, dus daar zit je dan als schrijversteam. Ik denk dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat Julian de vreemdganger zou worden dit seizoen, maar da's een aanname.

quote:
Zelfde voor Mats. Had een prima verhaallijn kunnen zijn, maar het ontbrak aan een goede uitwerking. Wat was de functie van Monica's terugkeer nu helemaal? Welk nut heeft het om Billy off-screen te laten sterven, behalve Richard van Nooten terug te halen in een stupide vermomming? Kan iemand mij de logica vertellen van die lijn met Kaan en Bing? Hoe zat het zelfs met Linda die voor vijf minuten weddingplanner was? Een paar zwakke lijntjes in een seizoen zijn prima, de boog kan niet altijd gespannen staan. Maar dit is een opsomming van hoofdlijnen van dit seizoen tot dusver! Ik kan nog meer voorbeelden geven uit het recente verleden, maar dan wordt dit epistel nog langer dan het al is. En uit je reactie merkte ik ook op dat je hebt teruggezocht, dus er valt genoeg terug te lezen.
Monica: moet elke terugkeer - of anders: elke rol - een grote functie hebben die maandenlang effect heeft op Meerdijks bewoners? Vind ik niet. Hoewel terugkeer Monica teleurstellend en braafjes was - in de zin van dat ze geen feeks meer was - zie ik het meer als Manu wat meer screentijd geven, die minderjarig is en dus niet zoveel mag acteren, dus zit je aan een verhaallijn vast die maar een paar weken kan duren. De nasleep tussen Monica en haar nieuwe vriend en Bing en Nina had groots kunnen zijn, hebben ze echter niet voor gekozen.
Richard van Noten: lijkt me duidelijk, de aanleiding voor de verhaallijn met Shanti. Maar hoe laat je hem terugkeren zonder dat ook deze aanleiding/verhaallijn veel te langdradig wordt? Billy dood en erfenis naar Shanti, waar hij op jaagt. Vind ik niet heel vergezocht. Lui? Mwa, maar het heeft z'n doel. En stupide vermomming? Jij wilt dat hij zonder die pruik in de Roozenboom gaat zitten, terwijl hij een ontsnapte gevangene is? Over geloofwaardigheid gesproken.... Persoonlijk zou ik Willem Holleeder met pruik en bril ook niet 1,2,3 herkennen, dus het heeft - wederom - z'n doel.
Kaan en Bing: tsja, de hele verhaallijn duurde hier wat te kort, had meer tijd voor genomen moeten worden, dan zit het automatisch ook logischer in elkaar.
Mats: eens, potentieel zeer interessant karakter. Hopelijk komt hij nog terug. Berooid en een illusie armer.

Het grote manco van gtst heden ten dage, vind ik, is dat je vaak ineens in een verhaallijn zit en ineens er ook weer uit bent. Alles is zo snel weer gewoontjes. Schrijvers lijken daar niet over na te denken. Met de verhaallijnen zelf vind ik niet zoveel mis, kijkt allemaal lekker weg. Of dingen logisch zijn in de zin van strookt het met de werkelijkheid, vind ik bij fictie tot op zekere hoogte niet boeiend. Om het bij hoogtes te houden, Steef moet bijvoorbeeld niet ineens ruimtevaarder zijn, of zo.

Maar blijf vooral epistels schrijven, soms lees ik ze wel. Zonde van je tijd, dat wel, maar dat was al duidelijk, me dunkt. En nou heb ik precies hetzelfde gedaan als jullie. Eenmalig!
pi_212392880
Waarom is seizoen 11 eigenlijk een cliffhanger met eigenlijk alleen maar zonder daadwerkelijke cliffhanger met allemaal koppels?
  maandag 12 februari 2024 @ 11:17:21 #73
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_212398340
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:15 schreef jk1999 het volgende:
Waarom is seizoen 11 eigenlijk een cliffhanger met eigenlijk alleen maar zonder daadwerkelijke cliffhanger met allemaal koppels?
Goeie vraag! In mijn herinnering was dat een bewuste keuze - de schrijvers en het productieteam wilden voor één keer een cliffhanger waarbij alles gewoon 'goed' zat, met het oog op eventuele wrijving in het nieuwe seizoen doordat een paar koppels helemaal niet met elkaar bezig waren. Het was de basis voor een opfrissing van de serie, een 'great reset' van de soapwereld als het ware, waarbij ook het format en zelfs de tune vernieuwd zouden worden. De format- en tunewijziging zijn er niet doorheen gekomen, maar de cliff valt wel op door voor één keer geen kommer en kwel te bieden.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_212398941
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 11:17 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Goeie vraag! In mijn herinnering was dat een bewuste keuze - de schrijvers en het productieteam wilden voor één keer een cliffhanger waarbij alles gewoon 'goed' zat, met het oog op eventuele wrijving in het nieuwe seizoen doordat een paar koppels helemaal niet met elkaar bezig waren. Het was de basis voor een opfrissing van de serie, een 'great reset' van de soapwereld als het ware, waarbij ook het format en zelfs de tune vernieuwd zouden worden. De format- en tunewijziging zijn er niet doorheen gekomen, maar de cliff valt wel op door voor één keer geen kommer en kwel te bieden.
Interessant, zijn de plannen ook bekend wat ze wilde vernieuwen aan de tune en het format?
  maandag 12 februari 2024 @ 19:17:02 #75
445555 GayGuy
Just your average gayguy
pi_212403541
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:15 schreef jk1999 het volgende:
Big brother zat GTST in de weg, en RTL bleef lange tijd twijfelen of ze nog wel verder wilden gaan met de soap. (Zelfs nadat Yorin Big brother van het 8 uur slot haf gehaald) btw, op dit moment lijkt het weer goed te gaan met de soap, ze zitten nu elke dag over de 90.000, en gaan zelfs weer richting het miljoen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')