Nola krijgt momenteel veel te doen, want zij is een rijzende ster tussen een hele berg oudgedienden. Van alle nieuwere personages (afgelopen drie jaar) lijkt haar rol het beste ontvangen door de kijkers. Beter niet teveel tegelijk, maar Nola zit voor nu niet zonder verhaallijnen.
Steef en Naomi wel. Die maken niets mee. Zelf vind ik Steef al overbodig sinds de recast en aan Naomi ben ik nog steeds niet helemaal gewend. Aan deze personages ga ik niets missen, mochten ze de serie echt verlaten. Zo'n wereldreis kan ook gebruikt worden om personages op te ruimen, dat bijvoorbeeld één van de twee terugkomt. Het ging onderweg uit of het werkte toch niet. Ruzie? Met die Naomi kan ik mij dat wel voorstellen. Steef loopt er al een tijdje zonder ruggengraat bij, waarbij hij zijn vriendinnetje nu blind volgt. Die profiteert daar wel van, maar Naomi is gewoon nog steeds geen sympathiek personage. Eigenlijk hoeft dat ook niet, maar geef haar een duidelijkere rol in de serie.
In GTST kan je eigenlijk ieder probleem of soort ellende en tegenslag verwachten. Natuurlijk halen de schrijvers ook inspiratie uit wat er in het echte leven gebeurd, al is dat ook niet altijd zo. Zo sloeg de corona epidemie schijnbaar Meerdijk over. De 'woke' personages (Lynn, Mats) sloegen zo slecht aan, dat ze maar kort bleven. Van mij hoeft GTST dat allemaal niet te doen, maar ze willen de serie ook wat eigentijds meegeven. Of je het leuk vindt of niet: het speelt wel in de wereld. Gelukkig bakken ze er niks van, om zo'n verhaallijn succesvol op te zetten. Doe maar niet! Voor Ludo en Janine was dat relatiegedoe ook een slecht idee, want daardoor stoor ik me nu mateloos aan allebei. Ludo met de rem erop en Janine die overal wel iets op aan te merken heeft. Het was zo geforceerd allemaal. Dat draait wel weer bij, maar het was een zeer zwak verhaal.
Actualiteiten kunnen tot interessante verhalen leiden, al heb ik liever dat ze gewoon spannende verhalen typen en genoeg om de week te vullen. Met vier afleveringen per week moet dat toch al 20% makkelijker zijn, al blijft het wisselvallig. Als ik naar mensen wil kijken die niets meemaken, dan kijk ik wel naar een realitysoap zoals Big Brother of over een mediabeluste bekende Nederlander (al vind ik daar helemaal niks aan).
Het was geen goed seizoen. Veel afgekapte verhaallijnen, personages die even snel weer verdwenen als dat ze opdoken, rollen die ineens uitgespeeld zijn, verhalen die ineens beginnen of stoppen, schrijvers die zichzelf in de hoek hebben geschreven, enzovoorts. Oh, wat handig: door het nieuwe beleid kunnen ze ieder personage waar ze even niets voor weten even uit de serie sturen. In plaats van creatief schrijven kun je nu dus alles verzieken, personages wegsturen en als ze dan terugkomen, is alles weer normaal. Schrijf gewoon als je schrijver bent! De beste oplossingen kunnen leiden tot goede verhalen. Alles beter dan alles afkappen en personages dan maar een tijdje eruit te schrijven. Begint ook op te vallen dat dit verlaten steeds in duo's is: Demi en Saskia, Stefano en Merel, Linda en Luuk, Steef en Naomi... Waarom?! De ideeën zijn soms echt op, he? Dit zorgt ervoor dat er nooit meer iets opgelost hoeft te worden. Is het niet leuk, dan kan het gewoon van tafel geveegd worden. Weten ze even niks bij een personage? "New York, baby!"
We zitten nu vlak voor de seizoensfinale, maar wie merkt daar al iets van? Een indicatie dat het binnenkort spannend wordt of dat de lopende verhaallijnen binnenkort losbarsten? Ze kunnen op zich veel kanten op, al verwacht ik de laatste tijd dat dingen eerder buiten beeld gebeuren of ineens anders zijn. Voorbeeld: ik verwacht dat Tamara en Marwan uiteindelijk bij elkaar komen, omdat Tamara buiten beeld is gescheiden. Saai! Hoeveel spannender is het dat ze betrapt worden en die man van Tamara meteen overgaat op grof geweld of stalking en dat dan de zomer-cliffhanger begint. Kan eventueel ook spannend zijn voor op een vrijd... eh... donderdagavond, maar waarschijnlijk gebeurd toch het eerste scenario, waarbij het ineens geregeld is buiten beeld. Vervelend om daar min of meer al vanuit te gaan: ze gaan voor de saaiste oplossing. Die man komt mogelijk niet eens in beeld. Ze mogen bewijzen dat het beter kan!
En zo zijn er nog wel meer manieren waarop ze een sterke cliffhanger kunnen bouwen. We zullen zien waar de makers echt mee aan komen zetten. Hopen op iets spannend, maar de verwachting is iets dat binnen een aflevering weer is opgelost maar nog weken doelloos blijft doorsudderen op de achtergrond. Zo goed als de cliffhanger vorig jaar was, zo matig was de nasleep ervan (vooral voor Demi en Saskia). Dat mag dit jaar beter!
[ Bericht 1% gewijzigd door Mr.Pomtip op 16-05-2024 13:02:18 ]