Tja volgende maand gaan we cruisen. Schoonouders zijn dan 35 jaar getrouwd en wilde ons perse meenemen. Zelf nooit gecruised en altijd het idee gehad dat dat iets is voor ouwe gepensioneerdenquote:Op dinsdag 20 januari 2026 07:49 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ja, ik toevallig! Wel al 10-12 jaar geleden. Ik ben geen cruiser maar mijn schoonmoeder vraagt ons steeds mee, dit was de tweede cruise die ik ooit maakte, was best onder de indruk.
De boot was mooi, en groots, maar wel een beetje druk. Welke route kijk je precies naar?
Heb eerde vanuit Miami een tocht langs Jamaica, Cayman en Haiti gehad, het is gewoon een prachtig stuk zee.
Debiel inderdaad. Mijn schoonouders boeken altijd de grootste suites met 24-uurs butlerservice. Een soort slijmerige overwerkte lakeien krijg je er dan bij. Paar nachten in het Ritz op Key West erbij, die brengen duizenden euro's aan fooi naar die mensen. Krijg je dan een handdoek in de vorm van een aap of zwaan voor terug. Ik vind het absurde verspilling en er is daar ook een echte generatiekloof als je probeert te bepalen wat je nou echt luxe vindt, maar ja, mag een gegeven paard enzo..quote:Op dinsdag 20 januari 2026 19:57 schreef admiraal_anaal het volgende:
Oja en excursies vanaf de boot voor simpele dingen die zonder blikken en blozen 200 euro kost of 4 uurtjes enzo.
Of 2 strandbedjes met een cabana voor 1 dag op een eiland voor maar 1700 dollar![]()
![]()
Ja, ok. Het zal ook zeker per bestemming uitmaken natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 18:42 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik vind de kosten juist ontzettend meevallen, zeker als je naar Noorwegen/IJsland wil. Alles is inclusief, reis, verblijf en eten. Dus naast wat je aan de cruise kwijt bent heb je nauwelijks kosten, een excursie of een lunch plaatselijk daargelaten. Het verbaasde mij juist hoeveel waar je voor je geld hebt
Erg lang verblijf in Miami btw. Bijna 2 week in Miami, lijkt mij wat overkill. Maar goed.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 19:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
Geen idee wat te verwachten maar voor mij ziet zo'n schip er gigantisch groot en kolossaal uit. En dan nog dat verplichte tipgeld per dag 19 dollar ofzo en andere nieuwe dingen waar ik tegenaan loop
Meestal krijg je op voorhand een briefje met de tips per persoon per dag, bijvoorbeeld 5 dollar per dag voor je kamermeisje, 4 dollar per dag voor je hoofd bediening, 3 per dag voor de serveerster, en dan zijn er nog één of twee functies waar je een envelopje voor kan nalaten geloof ik.quote:Op woensdag 21 januari 2026 07:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Erg lang verblijf in Miami btw. Bijna 2 week in Miami, lijkt mij wat overkill. Maar goed.
Dat tipgeld zal wel zijn omdat het Amerikaans is. Daar moet je nog tipgeld geven als ze je groeten.
Beter met de filters spelen op sites als cruisewinkel. Mrs Fabulous en ik hebben nu twee cruises gedaan, en gaan binnenkort voor een derde, en betalen dat zeker niet,quote:Op woensdag 21 januari 2026 07:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, ok. Het zal ook zeker per bestemming uitmaken natuurlijk.
Noorwegen is ontzettend duur om heen te gaan, en dan zal een cruise sneller uitkunnen.
Maar ik had even gekeken naar een cruise in de middelandse zee. Dan zat je met absolute basis basis basis al op 1100 euro (ong) voor 7 dagen. En dan had je de slechtste plekken en er niets bij in.
Nou ja dat bedrag was dus een binnenhut. En dat geeft ons ook niet veel, binnenhut hebben we wel eerder gehad.quote:Op woensdag 21 januari 2026 09:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Beter met de filters spelen op sites als cruisewinkel. Mrs Fabulous en ik hebben nu twee cruises gedaan, en gaan binnenkort voor een derde, en betalen dat zeker niet,
Maar wij nemen altijd binnenhutten, en dat scheelt heel veel. Als je cruises doet met goed weer heb je die hut alleen nodig om te slapen en om te kleden feitelijk.
Als in niet all inclusive of wat dan ook.quote:Als je cruises doet met goed weer heb je die hut alleen nodig om te slapen en om te kleden feitelijk. En wat bedoel je met 'niets er bij in'? Het hangt ook af van de maatschappijen. We hebben tot nu toe in Griekenland gecruised met Celebrity (dure maatschappij, maar vonden een goeie deal) en bij de Canarische eilanden met Aida. En over een maand gaan we met Costa cruisen.Al onze cruises kosten minder dan 100 euro per dag, tussen de 70 en 100 euro denk ik uit mn hoofd. Als je kijkt dat het eten, slapen en vervoer is...
Wij zijn allebei wel drinkers, maar zeker niet overmatig. Als er een leuke show/muziek is dan blijven we wel tot laat hangen, maar met 5 drankjes per persoon kom je er wel. En ´´zo veel´´ zullen we ook niet dagelijks drinken.quote:Op de site van cruisemummy staat een calculator waarmee je kan zien of een drankenpaket de moeite waard is. https://www.cruisemummy.co.uk/cruise-drink-packages/. Als je niet de hele dag staat te tanken, meestal niet. Voor ons in elk geval niet. Voor Celebrity moest ik geloof ik 10 bier en een paar cocktails drinken per dag, voor het de moeite waard was. En dat doe ik niet.En iedereen in de cabine moet hetzelfde paket nemen. Mrs Fabulous drinkt praktisch niet, dus wij zouden 2 paketten moeten betalen voor mij aleen. Niet dus.
Maar Celebrity is dan wel duurder begrijp ik. Maar Aida heeft dat idd dan ook wel prima open staan.quote:Celebrity heeft de hele dag en avond water, limonade en vruchtenpunch, thee en koffie gratis staan in het bufet restaurant. Aida had bij het eten gratis bier en tafelwijn, sap en cola/sprite/fanta en vruchtesap. En aangezien haast de hele middag 1 van de bufet restaurants open was, kon je haast de hele dag door gratis drinken pakken. Alleen het bier en de wijn gingen tussen de maaltijden door achter slot.
Bij allebei de maatschappijen kan je gewoon een grote fles vullen met wat je wil om mee te nemen als je van het schip gaat, zodat je aan wal een lunch paket hebt. En croisants, chocoladebroodjes en fruit meesnaaien zal ook niemand van de staf wat van zeggen.Gewoon een tasje meenemen, je bord volladen en aan een tafeltje de boel overladen.
Wat zijn dan die top data? Zal ik ook wel zien bij rondkijken aan de prijzen natuurlijk, maar indien bekend is dat wel zo makkelijk.quote:Cruises kunnen belachelijk duur zijn, maar als je niet op de top data boekt, en flexibel bent waar je naar toe gaat, kan het echt op een budget!
Alleen ga niet met Aidsa. De maatschappij is Duits, de boot zit 90% vol met Duitsers, het eten is Duitse en belachelijk zwaar en zout(en vaak hetzelfde) en bij excursies moet je maar afwachten of de gids zin heeft het ook in het Engels te vertellen. Dus ondanks het gratis bier nooit meer Aida voor ons! Mrs Fab heeft ook een cruise met MSC gedaan in de Middelandse zee met onze dochter, en da dames waren hier ook heel tevreden over.
Wat mij betreft:quote:Op woensdag 21 januari 2026 10:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je hebt cruises en cruises, giga schepen die een soort varend las Vegas zijn, kleinere luxe schepen, zeilcruises op grote jachten of tallships. Waar ben je naar op zoek? Voor de meeste mensen is een cruise gelijk aan een varend las Vegas schip met toeters, bellen en entertainment maar er is dus veel meer
Probeer die calculator even, maar met 5 drankjes de man ben je waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit als je los koopt. Maar het is soms echt zoeken, sommige maatschappijen laten je 15-20 procent fooi per bestelling betalen als je los koopt. Dus het is niet simpel te zien soms helaas. Die drankpaketten hebben vaak een versie met alleen softdrinks, sap, energiedranken, koffie specialteiten ed. Dan een alcohol versie met de meeste goedkopere/basis alcohol, en een luxe versie met de topmerken.quote:Op woensdag 21 januari 2026 10:20 schreef bianconeri het volgende:
Wij zijn allebei wel drinkers, maar zeker niet overmatig. Als er een leuke show/muziek is dan blijven we wel tot laat hangen, maar met 5 drankjes per persoon kom je er wel. En ´´zo veel´´ zullen we ook niet dagelijks drinken.
[..]
Maar Celebrity is dan wel duurder begrijp ik. Maar Aida heeft dat idd dan ook wel prima open staan.
Mijn vrouw is geen grote eter, dus ontbijt zal voor haar wel zat zijn tot dinner.
Ik ben een grote eter en prop mij graag vol bij ontbijt![]()
Daar overleef ik het ook dan wel mee.
[..]
Wat zijn dan die top data? Zal ik ook wel zien bij rondkijken aan de prijzen natuurlijk, maar indien bekend is dat wel zo makkelijk.
Thanks! Die van MSC in middelandse zee is echt wel een leuke. Met mooie bestemmingen als Rome, Malta en Barcelona.quote:Op woensdag 21 januari 2026 12:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Probeer die calculator even, maar met 5 drankjes de man ben je waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit als je los koopt. Maar het is soms echt zoeken, sommige maatschappijen laten je 15-20 procent fooi per bestelling betalen als je los koopt. Dus het is niet simpel te zien soms helaas. Die drankpaketten hebben vaak een versie met alleen softdrinks, sap, energiedranken, koffie specialteiten ed. Dan een alcohol versie met de meeste goedkopere/basis alcohol, en een luxe versie met de topmerken.
Als het om eten gaat, is een cruise als je wil 1 groot continuu eetfestijn. De eerste dagen probeer je alles, en je wordt elke dag critischer en eet minder. Je gaat geen honger hebben, dat staat vast!
Top data zijn natuurlijk juli/augustus/kerst en nieuwjaar...net als met vliegtickets en accomodaties in feite.
Die Aida cruise was van 17 tot 24 december, en daardoor veel goedkoper dan die waarin je Kerst op het schip hebt bijvoorbeeld.
Ga maar eens naar cruisewinkel.nl of zo'n soort site. En zet de filters op maximaal 1000 euro pp, sorteren op laagste prijs eerst, en bijvoorbeeld vaargebied Middelandse zee. Dan kun je ook de reisduur aangeven van minder dan 6 dagen, 6-9 dagen, 10-15 dagen of langer dan 15 dagen. Of kies geen vaargebeid maar bijvoorbeeld vertrekhaven Barcelona. Je komt soms hele goeie aanbiedingen tegen!
Deze is bijvoorbeeld als je Middelandse zee als vaargebied doet:
https://www.cruisewinkel.(...)search&paket=1#route
vertrek in februarie, 8 dagen voor minder dan 700 euro, en bij MSC zijn de fooien inbegrepen.
Wij boeken tot nu toe zonder vlucht, doen gewoon een Ryanair ed naar de vertrekhaven. Wel de dag van te voren, dus een goedkoop hotelletje moet je d'r bij optellen. Meestal mag je vanaf 14.00 al aan boord, ook al vertrekken ze 's avonds.quote:Op woensdag 21 januari 2026 12:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Thanks! Die van MSC in middelandse zee is echt wel een leuke. Met mooie bestemmingen als Rome, Malta en Barcelona.
En all inclusief voor 700 euro is echt goedkoop. Toeslag bij sommige restaurants, geen idee om hoeveel restaurants dit dan gaat. Dat je niet alleen maar ´´gratis´´ bij de McDonalds aan boord kan eten.
Maar leuk, ga ik zeker even in de gaten houden.
Inclusief de vluchten kom je voor ons alsnog wel uit rond 1100 euro (voor cruise en vluchten).
Maar goed dan heb je wel bijna alles inbegrepen en is dus best goede prijs.
Oh ja dat zouden wij sowieso ook zelf regelen. En zeker met bv Rome of Barcelona als start haven zou ik er sowieso wat dagen aan vast plakken. Die steden wil je niet door heen gaan zonder het echt te bekijken, veel te mooi. (en nee 1 dag noem ik geen goed bezoek voor zulke steden).quote:Op woensdag 21 januari 2026 13:44 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Wij boeken tot nu toe zonder vlucht, doen gewoon een Ryanair ed naar de vertrekhaven. Wel de dag van te voren, dus een goedkoop hotelletje moet je d'r bij optellen. Meestal mag je vanaf 14.00 al aan boord, ook al vertrekken ze 's avonds.
Wij zijn toch niet echt luxe eters, gewoon lekker buffet met prima keuze doet het goed genoeg voor ons.quote:Met restaurants hangt het af van de maatschapij, maar er is altijd minstens 1 bufet restaurant met veel keuze van echt eten. Goed eten over het algemeen. En voor de avond is ook vaak een restaurant met bediening aan tafel inbegrepen, maar bij Celebrity was dan alleen water gratis. Als je in het bufet avondeten deed had je de gratis water, limonade, punch, thee, koffie etc machines waar je gewoon pakt wat je wil. Bij Aida stond gewoon een gratis biertap bij het eten. Maar daar vond ik het eten veel minder gevarieerd en goed dan bij Celebrity.
Haast alle maatschappijen hebben rond 1600-1700 gratis gebak en snacks ook.
Wat wij doen is als we een aanbieding zien die ons leuk lijkt op Youtube zoeken, er zijn heel veel vloggers die met dat specifieke schip en die route hebben gereisd en dat gepost hebben. Is handig.
Echt een koopje wordt het niet snel. Maar dit is met vertrek uit Hamburg, waar woon je dat je het over Riga hebt?quote:Op woensdag 21 januari 2026 13:59 schreef bianconeri het volgende:
Edit:
Oops. Ik zat even te kijken en zie nu pas dat de prijzen p.p. zijn......
Dus je ziet al op 700 euro p.p. voor een reis, 1400 euro voor ons 2 dus.
En dan nog minstens 400 euro retour vlucht.
Tot zo ver dat ik dacht dat het goedkoop was![]()
Estland, vandaar ook mijn ervaring met de mini-cruises die vanuit Tallinn gaanquote:Op woensdag 21 januari 2026 14:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Echt een koopje wordt het niet snel. Maar dit is met vertrek uit Hamburg, waar woon je dat je het over Riga hebt?
https://www.cruisewinkel.(...)d.html?source=search
Ik zie nu dat het wel wat in de toekomst ligt...
Thanks voor de tip.quote:Op woensdag 21 januari 2026 15:49 schreef PPL het volgende:
Overweeg anders een cruise met Costa langs de Noorse fjorden. De dorpjes die je dan bezoekt redt je echt wel in één dag. Ik kan mij wat voorstellen bij hetgeen je zegt over het bezoeken van grotere steden en dat één dag dan wat kort is.
Ach, hoeveel luxe kun je willen?quote:Zelf vond ik de reis met de Costa Favolosa langs de fjorden geweldig. Let wel dat je naast de op de website genoemde prijzen nog tips/fooien moet afkopen voor een vast bedrag. Costa is ook wat minder luxe dan andere genoemde maatschappijen, maar ik heb mij erg vermaakt. Persoonlijk vond ik het (muzikale) entertainment aan boord wat tegenvallen, maar dat is ook een kwestie van smaak. Het leven in Noorwegen (bar, koffietentje, lunch) is wel wat aan de prijs, maar dat hebben we weinig gedaan. Nadat het dorp was bezocht terug naar de boot en lekker een cocktail aan de bar in afwachting van het dinner.
Costa heeft regelmatig deals waarbij je All Inclusive er bij krijgt. Meestal betekent dat een drankenpakket en soms ookgratuities (verplicht afkopen van fooi). Je kan vertrekken vanuit Hamburg, Kiel of Copenhagen. https://www.costacruises.nl/deals/promo-all-inclusive.html
Costa komt mij wel beetje over als een instap cruise. Prima om dat te doen als het je (zoals in ons geval) eerste keer is, mogelijk valt het wat tegen als je HAL, Disney, Canard of MSC 'gewend' bent.
Kan je uberhaupt kiezen in welk gedeelte je de hut krijgt?quote:Denk ook even goed na wat voor hut je wilt. Wil je echt en raam of een balkon? Die zijn duurder dan en binnenhut, maar ga je het ook echt gebruiken? Ik ben alleen in de hut geweest om te slapen en te douchen, dara heb ik geen raam bij nodig. Hangt er natuurlijk beetje van af hoe jullie er in staan, zijn jullie barhangers of zit je liever binnen een boek te lezen? Persoonlijker vind ik de lokatie van de hut veel belangrijker. Je wilt niet op achter op dek 1 bij de motor zitten. Je wilt ook niet vlak boven het auditorium liggen (waar shows worden gehouden) als je graag vroeg naar bed gaat.
Ja, afhankelijk van hoeveel je betaalt heb je meer keuze uit welke hut je neemt. Je krijgt bij het boeken een plattengrond van de dekken te zien, en op welke dekken welke nummers je uit mag kiezen. Ze adviseren op Vlogs om geen cabine helemaal achterin of voorin te kiezen, want als de zee ruig wordt ga je meer op en neer dan in het midden. En ja, bij onze Canarische cruise zaten we helemaal voorin, en je kon het wel voelen schommelen soms. Maar daar hadden wij geen last van, ook niet in een binnenhut...Onze logica was dat je in het midden veel meer verkeer hebt van mensen die langs je hut sjouwen, en dat klopte wel, Dus je moet dat afwegen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 07:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kan je uberhaupt kiezen in welk gedeelte je de hut krijgt?
Bij de mini-cruises hier hebben wij vaak gewoon de binnenhut, staat dan altijd wel de opmerking bij dat je dan motor geluid kunt horen. Maar niets van gemerkt, althans buiten het gewone gedrom.
Maar daar had je verder dan geen keuze in waar je hut dan zat.
Wij zijn ook geen nachtbeesten, maar er zijn altijd drukke en rustige plekjes. Maakt veel uit of het warm genoeg is om 's avonds nog buiten op de dekken te lopen of zitten. In de zomer, late zonsondergang, op een rustig dek is fijner dan op de kamer vinden we.quote:Op donderdag 22 januari 2026 07:44 schreef bianconeri het volgende:
Wij zitten er wat tussenin. We mogen ook graag lekker even rustig thuis blijven (op de hut beetje zelfde idee dan) om gewoon even rust te hebben.
Maar zeker in de avond vinden we het ook wel leuk om even de sfeer te proeven, maar niet voor uren en uren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |