Volgens mij heb je nu de verkeerde voor je want dit heb ik nooit gezegd. Je zoekt Elan denk ikquote:Op woensdag 17 januari 2024 12:26 schreef CoolGuy het volgende:
Nou het is natuurlijk ook een beetje raar dat je roept dat je 'de juiste mensen kende' die sterk waren en wapens hadden. Dat is dus de dreiging van geweld
Nee, ik bedoel niet jou, ik bedoel ook niet Elan ook al heeft hij het gezegd. Het gaat om het principe. Als je niet wordt gepest omdát je bepaalde mensen kent/om je heen hebt, dan ben je dus niet zelfredzaam, want je hebt iemand anders nodig om te voorkomen dat je niet gepest wordt.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:28 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Volgens mij heb je nu de verkeerde voor je want dit heb ik nooit gezegd. Je zoekt Elan denk ik
Zelfredzaam zijn een land waarin iedereen zo dicht op elkaar leeft is een illusie.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel niet jou, ik bedoel ook niet Elan ook al heeft hij het gezegd. Het gaat om het principe. Als je niet wordt gepest omdát je bepaalde mensen kent/om je heen hebt, dan ben je dus niet zelfredzaam, want je hebt iemand anders nodig om te voorkomen dat je niet gepest wordt.
Maar die persoon is er niet ál-tijd bij. Wat ga je dan doen? Je kunt niet altijd op anderen vertrouwen, je zult op een gegeven moment ook zelfredzaam moeten zijn, en dat laatste is waar het mis gaat bij pest-slachtoffers, dat is ook waarom ze er uit gepikt worden, want een pester heeft daar een neus voor, om die mensen te vinden. Je bent of niet sterk genoeg of te schuchter om iets te doen, tot je wel sterk genoeg bent of tot je ineens toch minder schuchter blijkt te zijn dan gedacht.
Daarmee houdt pesten niet op. Het enige wat er gebeurt is dat de pester door heeft gekregen dat jij geen makkelijk slachtoffer meer bent, en dus zal ie naar het volgende slachtoffer gaan. De oplossing om niet meer gepest te worden ligt imho bij het slachtoffer in kwestie.
Vertel dat tegen de kinderen die naar huis vluchten in de hoop dat hun pester ze deze keer niét opwacht ergens in plaats van niet hoeven te vluchten omdat de pester er een keertje achter is gekomen dat ie de verkeerde heeft uitgezocht.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Zelfredzaam zijn een land waarin iedereen zo dicht op elkaar leeft is een illusie.
Het hele leven is een kwestie van de juiste contacten hebben dus daar kan je maar beter jong mee beginnen.
Denk dat je allereerst onderscheid moet maken tussen passieve en provocerende slachtoffers. Van die laatste groep hebben veel de neiging om nogal te overreageren waardoor ze het conflict in stand houden. Iets wat je bij sommigen ook terugleest in dit topic. Kinderen die ineffectieve agressors zijn, raken emotioneel van streek, escaleren conflicten in agressie, maar verliezen uiteindelijk gevechten. Ze zullen daardoor waarschijnlijk het doelwit zijn en blijven van agressie.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Vertel dat tegen de kinderen die naar huis vluchten in de hoop dat hun pester ze deze keer niét opwacht ergens in plaats van niet hoeven te vluchten omdat de pester er een keertje achter is gekomen dat ie de verkeerde heeft uitgezocht.
Ik weet wel welke van die 2 het slachtoffer liever heeft.
Je hebt ook slachtoffers die ineens blijken minder slachtoffer te zijn dan de pester had ingeschat. Waar passen die op de schaal?quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat je allereerst onderscheid moet maken tussen passieve en provocerende slachtoffers. Van die laatste groep hebben veel de neiging om nogal te overreageren waardoor ze het conflict in stand houden. Iets wat je bij sommigen ook terugleest in dit topic. Kinderen die ineffectieve agressors zijn, raken emotioneel van streek, escaleren conflicten in agressie, maar verliezen uiteindelijk gevechten. Ze zullen daardoor waarschijnlijk het doelwit zijn en blijven van agressie.
Effectieve agressors, lijkt me.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je hebt ook slachtoffers die ineens blijken minder slachtoffer te zijn dan de pester had ingeschat. Waar passen die op de schaal?
Nou, dan neem ik aan dat jij je kind(eren) verteld (of hebt verteld) dat ze vooral niet terug moeten slaan als ze geschopt of geslagen worden.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Effectieve agressors, lijkt me.
Maar dat komt in de praktijk een stuk minder vaak voor dan de sprookjesverhalen die je hier leest en is vaak alleen van toepassing op de basisschoolleeftijd, dus zo simpel ligt het niet.
Daarom zijn uiteindelijk ook die protocollen in het leven geroepen waar men hier zo gekscherend over doet.
Gaat het nu over slaan als reactie op pesten met woorden of over terugslaan na een fysieke aanval?quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, dan neem ik aan dat jij je kind(eren) verteld (of hebt verteld) dat ze vooral niet terug moeten slaan als ze geschopt of geslagen worden.
Schandalig dit, hoe durf je dit in godsnaam uit je toetsenbord te krijgen? Het ligt dus blijkbaar aan degene die gepest wordt...quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat je allereerst onderscheid moet maken tussen passieve en provocerende slachtoffers. Van die laatste groep hebben veel de neiging om nogal te overreageren waardoor ze het conflict in stand houden. Iets wat je bij sommigen ook terugleest in dit topic. Kinderen die ineffectieve agressors zijn, raken emotioneel van streek, escaleren conflicten in agressie, maar verliezen uiteindelijk gevechten. Ze zullen daardoor waarschijnlijk het doelwit zijn en blijven van agressie.
Pesten met woorden heeft geen slaan als antwoord nodig. Of denk je dat ik bedoelde dat een slachtoffer dat angstig snel naar huis rijdt bang is opgewacht te worden om dan wat woordjes naar z'n hoofd geslingerd te krijgen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Gaat het nu over slaan als reactie op pesten met woorden of over terugslaan na een fysieke aanval?
Je bent de doelpalen weer lekker aan het verzetten merk ik.
Nee. Het ligt wel aan degene die gepest wordt dat het dóór blijft gaan.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:25 schreef DjVero het volgende:
[..]
Schandalig dit, hoe durf je dit in godsnaam uit je toetsenbord te krijgen? Het ligt dus blijkbaar aan degene die gepest wordt...
Het is toch niet gek dat kinderen overemotioneel reageren? Natuurlijk moet je er niet op reageren, maar vertel dat maar tegen een 8-jarige die vanwege zijn pukkel wekenlang, zo niet maandenlang, gekleineerd en getreiterd wordt... Als volwassene is het lekker makkelijk redeneren.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee. Het ligt wel aan degene die gepest wordt dat het dóór blijft gaan.
Ja want dat staat er ook echtquote:Op woensdag 17 januari 2024 13:25 schreef DjVero het volgende:
[..]
Schandalig dit, hoe durf je dit in godsnaam uit je toetsenbord te krijgen? Het ligt dus blijkbaar aan degene die gepest wordt...
De pesters zijn net zo goed kinderen, overemotioneel en irrationeel. Als je als slachtoffer het verkeerde signaal afgeeft heb je kans dat het treiteren daarmee alleen maar verergerd. De taak ligt dus primair bij de volwassenen om het pestgedrag te signaleren en aan te pakken. Naast preventie en bewustwording voor het probleem.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het is toch niet gek dat kinderen overemotioneel reageren? Natuurlijk moet je er niet op reageren, maar vertel dat maar tegen een 8-jarige die vanwege zijn pukkel wekenlang, zo niet maandenlang, gekleineerd en getreiterd wordt... Als volwassene is het lekker makkelijk redeneren.
Nee ik zeg ook niet dat dat gek is. Ik snap prima dat dat is hoe het werkt. Maar de truc is bij woorden om niet emotioneel te worden. Gewoon terug reageren zonder tranen en weet ik veel wat, want die pester zit op een emotionele reactie te wachten. Dat is de prijs. Als je dat niet doet is de lol er een beetje af, en dan wordt het volgende uit geprobeerd.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het is toch niet gek dat kinderen overemotioneel reageren? Natuurlijk moet je er niet op reageren, maar vertel dat maar tegen een 8-jarige die vanwege zijn pukkel wekenlang, zo niet maandenlang, gekleineerd en getreiterd wordt... Als volwassene is het lekker makkelijk redeneren.
Primair, ja. Maar door eigen ervaring en gezien de ervaringen in dit topic is dat voor 90% van de slachtoffertjes niet de effectiefste oplossing. Zoals CoolGuy op de vorige pagina al aangeeft, wat doe je als het buiten schooltijd gebeurt of überhaupt buiten het zicht van volwassenen? Ga jij als vader op hoge poten naar een andere vader die altijd in de verdediging zal schieten als het om zijn oogappeltje gaat? Of wat als het om tokkies gaat?quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:34 schreef Elan het volgende:
[..]
De pesters zijn net zo goed kinderen, overemotioneel en irrationeel. Als je als slachtoffer het verkeerde signaal afgeeft heb je kans dat het treiteren daarmee alleen maar verergerd. De taak ligt dus primair bij de volwassenen om het pestgedrag te signaleren en aan te pakken. Naast preventie en bewustwording voor het probleem.
Grote kans dat als iemand niet reageert dat diegene dan als een psychische/fysieke bokszak wordt gezien. En het kan dan ook juist escalerend werken.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee ik zeg ook niet dat dat gek is. Ik snap prima dat dat is hoe het werkt. Maar de truc is bij woorden om niet emotioneel te worden. Gewoon terug reageren zonder tranen en weet ik veel wat, want die pester zit op een emotionele reactie te wachten. Dat is de prijs. Als je dat niet doet is de lol er een beetje af, en dan wordt het volgende uit geprobeerd.
Wat je doet? Pesters bewust maken van hun gedrag en de impact van hun daden.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:46 schreef DjVero het volgende:
[..]
Primair, ja. Maar door eigen ervaring en gezien de ervaringen in dit topic is dat voor 90% van de slachtoffertjes niet de effectiefste oplossing. Zoals CoolGuy op de vorige pagina al aangeeft, wat doe je als het buiten schooltijd gebeurt of überhaupt buiten het zicht van volwassenen? Ga jij als vader op hoge poten naar een andere vader die altijd in de verdediging zal schieten als het om zijn oogappeltje gaat? Of wat als het om tokkies gaat?
Pesters zijn geen willoze debielen zonder bewustwording, die weten dondersgoed wat ze doen. Dat daar op zijn beurt weer iets achter zit, is evident.quote:Op woensdag 17 januari 2024 14:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat je doet? Pesters bewust maken van hun gedrag en de impact van hun daden.
Iemand op een zieke manier treiteren is net zo goed een mentaal/sociaal gebrek.
Snap dat dat minder populair is dan er op los slaan maar je boekt veel meer resultaat door bewustwording te creëren. Want als er in de bovenkamer geen bewustwording is gaat de treiteraar gewoon op zoek naar nieuwe slachtoffers, en zal die ook vinden. Voor jou is het dan opgelost maar het feitelijke probleem heeft zich alleen verplaatst.
Ah ja precies! Voor jezelf opkomen mort ook kunnen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel niet jou, ik bedoel ook niet Elan ook al heeft hij het gezegd. Het gaat om het principe. Als je niet wordt gepest omdát je bepaalde mensen kent/om je heen hebt, dan ben je dus niet zelfredzaam, want je hebt iemand anders nodig om te voorkomen dat je niet gepest wordt.
Maar die persoon is er niet ál-tijd bij. Wat ga je dan doen? Je kunt niet altijd op anderen vertrouwen, je zult op een gegeven moment ook zelfredzaam moeten zijn, en dat laatste is waar het mis gaat bij pest-slachtoffers, dat is ook waarom ze er uit gepikt worden, want een pester heeft daar een neus voor, om die mensen te vinden. Je bent of niet sterk genoeg of te schuchter om iets te doen, tot je wel sterk genoeg bent of tot je ineens toch minder schuchter blijkt te zijn dan gedacht.
Daarmee houdt pesten niet op. Het enige wat er gebeurt is dat de pester door heeft gekregen dat jij geen makkelijk slachtoffer meer bent, en dus zal ie naar het volgende slachtoffer gaan. De oplossing om niet meer gepest te worden ligt imho bij het slachtoffer in kwestie.
Laten we wel wezen dat geweld in de bredere context het probleem niet op lost. Maar je hebt daar als slachtoffer zeker op jonge leeftijd helemaal geen bal aan. Dan wil je gewoon dat het pesten stopt, is dat niet verbaal dan maar fysiek. Het is ook per slachtoffer en per dader wel een beetje afhankelijk wat de beste manier is. Voor de een geeft een grote mond terug al genoeg resultaat, bij de ander werkt negeren het beste. En ja, in de praktijk blijkt dat een goede knal voor je kanis het effectiefst is.quote:Op woensdag 17 januari 2024 14:17 schreef DjVero het volgende:
[..]
Pesters zijn geen willoze debielen zonder bewustwording, die weten dondersgoed wat ze doen. Dat daar op zijn beurt weer iets achter zit, is evident.
Ik denk dat jij als niet-gepeste helemaal niet snapt hoe het in elkaar steekt en wat voor oplossing wel of niet werkt. Ja, misschien vanuit de theorie in één of ander boekje, geschreven door iemand die net als jij het niet zelf ervaren heeft. En nogmaals, er zal geen enkele bron te vinden zijn dat erop los meppen eigenlijk gewoon het effectiefst is. Dat dat niet wenselijk is, lijkt me evident. Maarja, je moet wat als de volwassenen met hun gepraat níks oplossen.
Dat is wat ik mijn kinderen leer: word je gepest, negeer het (wat niet bij hele jonge kinderen zal werken), mep of bijt van je af! Bij zoon is dat gelukt, die dreigde ook gepest te worden, heeft er niet op los gemept, was ook niet nodig, maar verbaal flink van zich afgebeten dan wel de boel genegeerd in de slangenkuil die de middelbare school kan zijn. Daarnaast deel ik ook plaagstootjes uit, zodat ze nu en straks weerbaar zijn.
Voor de rest wil ik het hierbij laten. Jij blijft immers maar in een oneindige veilige circlejerk praten, terwijl dat bij het merendeel dus niet de oplossing is (blijkt).
Dat was het voor mij wel, al was dat op de middelbare school dat ik dat deed. Had ik dan wel de brugklas in zijn geheel en de eerste paar maanden van de 2e voor nodig voor ik dat uitvoerde, maar zomaar ineens van de een op de andere seconde was het klaar met z'n gescheld en geduw.quote:Op woensdag 17 januari 2024 15:54 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Laten we wel wezen dat geweld in de bredere context het probleem niet op lost. Maar je hebt daar als slachtoffer zeker op jonge leeftijd helemaal geen bal aan. Dan wil je gewoon dat het pesten stopt, is dat niet verbaal dan maar fysiek. Het is ook per slachtoffer en per dader wel een beetje afhankelijk wat de beste manier is. Voor de een geeft een grote mond terug al genoeg resultaat, bij de ander werkt negeren het beste. En ja, in de praktijk blijkt dat een goede knal voor je kanis het effectiefst is.
Ik kan er niet trots op zijn maar ik heb ook wel eens aan de andere kant gestaan. Op de middelbare, in de brugklas hadden we een knul in de klas dat echt alles uitstraalde om gepest te worden. Verkeerd accent, enorme moedervlek in zijn gezicht, piepstem, verkeerde kleur tas. Ouders waren ook min of meer verhuisd omdat hij op de vorige school ook al werd gepest. Kan er nogmaals niet trots op zijn maar de hele klas deed eraan mee. Ondanks dat die hele school enorme anti-pest campagnes had en ongetwijfeld hele goede protocollen ging het 1,5 jaar door totdat het slachtoffer tijdens een gymles de grootste pestkop van de klas een enorme karatetrap op zijn achterhoofd gaf tijdens een voetbalwedstrijd. Het pesten is sindsdien geleidelijk overgegaan tot negeren. Heb er zelf achteraf best spijt van maar het is gewoon een lastige situatie waarin je als onzekere puber maar wat blij bent dat je er zelf niet in zit. Daar helpen protocollen allemaal weinig tegen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat was het voor mij wel, al was dat op de middelbare school dat ik dat deed. Had ik dan wel de brugklas in zijn geheel en de eerste paar maanden van de 2e voor nodig voor ik dat uitvoerde, maar zomaar ineens van de een op de andere seconde was het klaar met z'n gescheld en geduw.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |