Gelukkig is dat verder volstrekt irrelevant in een strafzaak.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Dorpsgenoten zien hem ewl als een held. (O.a. op Facebook.)
Precies, je zou nog kunnen stellen dat het zelfverdediging was met die man, maar dat ie ook nog even die vrouw doodschiet laat zien dat het vooral wraak is. Hoe kut de situatie ook is, iemand die wegrijdt alsnog neerschieten zal niet als zelfverdediging worden gezien. Maar ik vind het vooral knap hoeveel mensen de hele zaak al hebben afgesloten op basis van Facebook en onderbuik, opmerkelijk eigenlijk. Ik hoop echt voor die mensen dat als ze ooit voor de rechter komen dat men die zaak ook gewoon zorgvuldig onderzoekt.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:44 schreef FYazz het volgende:
[..]
Twee moorden plegen is volgens mij verre van een oplossing ...
Daarnaast denk ik dat we ook niet alle problemen en oplossingen bij de politie kunnen en moeten willen neerleggen. Soms heeft de politie juridisch gewoonweg geen mogelijkheid om op te treden en wat mij betreft is de politie er ook niet om "burenruzies" op te lossen. Dat vind ik meer iets voor een wijkteam of gemeente of simpelweg de volwassen mensen zelf.
Als blijkt dat de slachtoffers wel degelijk gerichte plannen hadden om de dader of zijn gezin wat aan te doen in de vorm van verkrachting of moord, dan heeft de politie wel wat uit te leggen ja.
Toch heb ik zo het vermoeden dat van een reële bedreiging richting de dader en zijn gezin geen sprake was.
Daarbij schat ik in dat het vrouwelijke slachtoffer onschuldig is danwel dat het vermoorden van haar op geen enkele manier te sympathiseren valt.
Ik verwacht dat het de mannen van beide partijen waren die hard tegen hard gingen en het zullen ook de mannen zijn geweest die gewelddadige uitlatingen en gedragingen hebben gedaan (Richard die wordt beschuldigd van stalking op de motor en de Poolse man met de inbeslagname van een honkbalknuppel).
Misschien dat de dader zich nog bedreigd heeft kunnen voelen door de man.
De vrouw, de vluchtende vrouw, is zeer waarschijnlijk geheel uit rancune en wraak vermoord en valt denk ik in geen opzicht goed te praten of te begrijpen.
*Uitgaande van de feiten nu ...
Tja, in een dorp als Weiteveen trekt iedereen per definitie partij voor de dorpsgenoten i.p.v. de import-Randstedelingen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Dorpsgenoten zien hem ewl als een held. (O.a. op Facebook.)
Same here. Ook behoorlijk gesprokken van hoe mensen op basis van EENZIJDIGE RODDELS plus een verhaal van de meervoudige MOORDENAAR van een vader EN moeder van een of twee kinderen, tot de meest bizarre conclusies komen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik schrik er ook van dat veel mensen het wel een toffe actie vinden. Zit misschien veel verborgen agressie in die mensen.
Mijn onderbuik zegt dat ook, maar ook in dorpjes wonen genoeg onafhankelijk denkende mensen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:51 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Tja, in een dorp als Weiteveen trekt iedereen per definitie partij voor de dorpsgenoten i.p.v. de import-Randstedelingen.
Nou dat. Ik vind het maar raar allemaal. 2 moorden plegen en een filmpje online gooien wat niet voor buitenstaanders te zien is op Richard zijn Facebook maar wel viraal gaat. Zelfde verhaal met zijn vrouw geen open social media maar dit wel ineens viraal. Waar komen die filmpjes vandaan? Iemand moet ze toch gedeeld hebben?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:45 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Iemand vermoorden en dan alles online delen, ik snap het niet.
Verder een heleboel levens naar de klote omdat iemand doordraait. Mensen die hierom juichen snappen niet hoeveel impact dit heeft op levens.
Niet alleen dat, hij moet ook een lintje krijgenquote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:54 schreef Vis1980 het volgende:
Ook mooi hoe een groot deel van Fok eerder vandaag nog levenslang gaf aan een vader waarvan zijn kind is verdronken, maar iemand die twee mensen vermoord (waarvan iig een niet zelfverdediging was, dikke kans dat de tweede dat ook niet was) die moet vrijgesproken worden.
Het kan ook waar zijn, mijn gevoel neigt naar een mix. Ja, die man was altijd aardig toen ie daar woonde en de nieuwe bewoner is vast minder sociaal en heeft vast zo zijn problemen. Maar wat er verder is gebeurd, daar waren ze ook vast niet allemaal bij.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:55 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Mijn onderbuik zegt dat ook, maar ook in dorpjes wonen genoeg onafhankelijk denkende mensen.
Maar goed, dat aanhalen van dat het dorp achter de dader zou staan, is ook allemaal tot nu toe onbewezen gelul uit de echokamer van Facebook.
Waarschijnlijk diegene die vrienden zijn van hen en toegang hebben/hadden tot de beelden.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:55 schreef Wiepje het volgende:
[..]
Nou dat. Ik vind het maar raar allemaal. 2 moorden plegen en een filmpje online gooien wat niet voor buitenstaanders te zien is op Richard zijn Facebook maar wel viraal gaat. Zelfde verhaal met zijn vrouw geen open social media maar dit wel ineens viraal. Waar komen die filmpjes vandaan? Iemand moet ze toch gedeeld hebben?
Een beroep op noodweerexces zou in theorie succesvol kunnen zijn, ook wanneer er vanuit de neergeschoten vrouw op dat moment geen dreiging uitging. In die zin kan het plaatsen van het filmpje hem wellicht juist helpen, nu daar duidelijk zijn hevige gemoedsbeweging uit blijkt. Dan moet er wel in eerste instantie van noodweer sprake zijn geweest.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:51 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Precies, je zou nog kunnen stellen dat het zelfverdediging was met die man, maar dat ie ook nog even die vrouw doodschiet laat zien dat het vooral wraak is. Hoe kut de situatie ook is, iemand die wegrijdt alsnog neerschieten zal niet als zelfverdediging worden gezien. Maar ik vind het vooral knap hoeveel mensen de hele zaak al hebben afgesloten op basis van Facebook en onderbuik, opmerkelijk eigenlijk. Ik hoop echt voor die mensen dat als ze ooit voor de rechter komen dat men die zaak ook gewoon zorgvuldig onderzoekt.
Politie ook inderdaad, je moet eens weten hoeveel gebeld worden over allerlei zaken. Die mensen verwachten ook allemaal dat er gelijk 7 man gezet wordt op een zaak die niet eens bij de politie wordt afgehandeld, maar bij een rechter. Bedreiging met een vuurwapen is strafbaar, verder is het lastig om verbale bedreiging vast te stellen.
Iemand achtervolgen die vlucht neerschieten is geen noodweer, lijkt mij zo. Dan had ze op hem af moeten rijden, denk ik, maar het kan best dat er een 'maar' is in de wet.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:58 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Een beroep op noodweerexces zou in theorie succesvol kunnen zijn, ook wanneer er vanuit de neergeschoten vrouw op dat moment geen dreiging uitging. In die zin kan het plaatsen van het filmpje hem wellicht juist helpen, nu daar duidelijk zijn hevige gemoedsbeweging uit blijkt. Dan moet er wel in eerste instantie van noodweer sprake zijn geweest.
Hangt volgens mij vooral af van de vraag van wie het moordwapen is. Als hij dat zelf heeft meegenomen is het een ander verhaal natuurlijk.
ja en dat snap ik dus niet. Als vrienden dit ineens naar mij zouden sturen ga je dit toch niet gelijk online zetten? Ik zou me rot schrikkenquote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:57 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk diegene die vrienden zijn van hen en toegang hebben/hadden tot de beelden.
Zoiets staat openbaar en dan gaat het heel hard. Binnen een uurtje max. zijn sites als dumpert al getiptquote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:01 schreef Wiepje het volgende:
[..]
ja en dat snap ik dus niet. Als vrienden dit ineens naar mij zouden sturen ga je dit toch niet gelijk online zetten? Ik zou me rot schrikken
Tuurlijk, is zeker waar. Maar Weiteveen is niet echt een divers dorp hoor. Feit is wel dat je als import (en in dit geval ook nog eens buitenlander) je wel extra je best moet doen om geaccepteerd te worden als volwaardig inwoner van het dorp. Als je dan ook nog eens ruzie krijgt met een "gewaardeerd en doodgoede inwoner" van hetzelfde dorp kan ik wel snappen dat er op voorhand partij gekozen gaat worden.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:55 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Mijn onderbuik zegt dat ook, maar ook in dorpjes wonen genoeg onafhankelijk denkende mensen.
Maar goed, dat steeds weer door mensen aanhalen van dat het hele dorp achter de dader zou staan, is ook allemaal tot nu toe onbewezen gelul uit de echokamer van Facebook.
Ja, nee. Staat gewoon in een nieuwsartikel op een weliswaar wat vage site.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:51 schreef Rnie het volgende:
Hebben we al namen van de slachtoffers? Of is dat een beetje tè?
Naast noodweer heb je noodweerexces, d.w.z. 'te ver gaan' in het noodweer. Daar kan eveneens sprake van zijn indien de oorspronkelijke aanranding is opgehouden en er feitelijk geen sprake meer is van noodweer, maar iemand als gevolg van de aanranding in een dusdanig emotionele staat is dat hij zichzelf niet meer onder controle heeft (tardief of extensief exces in tweede graad).quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Iemand achtervolgen die vlucht neerschieten is geen noodweer, lijkt mij zo. Dan had ze op hem af moeten rijden, denk ik, maar het kan best dat er een 'maar' is in de wet.
Waar stond het openbaar dan? Bij Richard niet en zijn vrouw ook niet volgens mijquote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Zoiets staat openbaar en dan gaat het heel hard. Binnen een uurtje max. zijn sites als dumpert al getipt
Zucht, ja zo kun je iedereen neerzetten natuurlijk. Ik vraag me af in hoeverre hij echt geen andere keus had dan ze neerschieten. En als dat verhaal over achter die zoon aanrijden waar is, verwacht die meneer dan dat de andere partij dat wel accepteert? En dat allemaal om een huis en een tuin...quote:
Verschillende plekken, o.a. reactie op GS. Volgens een tweet ging het om glas in de voerbak van de paarden.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:44 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waar komt het verhaal van het gebroken glas in het weiland nu opeens vandaan?
Ook gewoon in de Telegraafquote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:03 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja, nee. Staat gewoon in een nieuwsartikel op een weliswaar wat vage site.
https://timesgo24.com/news/weiteveen/
Wat een goedzakquote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:31 schreef ToT het volgende:
[..]
De eerste, voorlopige indruk die ik krijg is dat het een man betreft die een simpel leventje leidde met z'n gezinnetje waar hij veel van hield, in een kneuterig inteeltdorpje waarin iedereen elkaar kent.
Op een dag verkoopt hij zijn huis voor veel meer geld dan wat hij verwacht had.
Er waren wat onenigheden over wat kleine mankementen, maar hij was een vriendelijke goedzak die open stond voor oplossingen ervoor.
De kopers wilden ook de weiland van de kopers overnemen, waar de paarden van de kopers nog in liepen.
De goedzak zei dat dat niet kon, en toen begonnen de bedreigingen, en de kopers gooiden gebroken glas in dat weiland dat ze wilden kopen en begonnen allemaal nare dingen te roepen en te doen.
Die goedzak kon dit totaal niet verwerken in zijn beperkte belevingswereldje en knapte veel, VEEL sneller dan mensen in een grote stad zouden doen, zeker ook omdat de politie niets voor hem kon betekenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |