quote:Aangepast: 1 uur geleden 2 uur geleden in FINANCIEEL
ROTTERDAM (ANP) - Humanitas, Nederlands grootste vrijwilligersorganisatie voor vrijwillige schuldhulp, waarschuwt voor een ’schuldenindustrie’ en wil dat die een halt wordt toegeroepen. „We staan in ons land toe dat mensen in een neerwaartse spiraal van schulden belanden”, zegt directeur Jerzy Soetekouw van Humanitas. „Als je een rekening niet kunt betalen, dan wordt die flink hoger. Zelfs vele malen hoger.”© GETTY IMAGES
In een zondag verspreide verklaring wijst Humanitas erop dat het aantal huishoudens met problematische schulden volgens vorig jaar naar buiten gekomen cijfers is gestegen tot een recordaantal van ruim 726.000. „Dit ondanks alle aandacht en aangedragen oplossingen.” De organisatie vindt het daarom nodig om een petitie te beginnen en zo een „krachtig maatschappelijk signaal” af te geven aan de politiek.
„De overheid moet niet alleen het beleid aanpassen om de ontstane schuldenindustrie te stoppen, maar ook haar eigen werkwijze drastisch veranderen”, stelt Soetekouw. Humanitas helpt naar eigen zeggen elk jaar ruim 18.000 gezinnen met ernstige geldzorgen. „Onze vrijwilligers zien elke dag dat overheidsdiensten als de Belastingdienst, CJIB en CAK nietsontziend opereren wanneer zij schulden innen bij kwetsbare mensen.”
De Humanitas-directeur haalt ook het toeslagenschandaal aan. „In plaats van dat de overheid mensen beschermt, maakt zij zelfs continu slachtoffers.” Soetekouw benadrukt hoe belangrijk het is dat huishoudens met schulden worden geholpen en dat het aangaan van schulden moeilijker wordt gemaakt. „Want als je geen geld hebt, kun je niet meedoen aan veel sociale activiteiten. En problematische schulden kunnen ook ernstig ingrijpen in het gezinsleven.”
© https://www.telegraaf.nl/(...)or-schuldenindustrie
Als jij je internetrekening 3 weken te laat pas kan betalen kan hij zomaar x4 zijn gegaan. Dat is de Nederlandse schuldenindustrie.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:14 schreef Gunner het volgende:
ts wil er vast wel meer belasting voor afdragen om hen te helpen. hij heeft immers wel genoeg.
Je hebt gewoon de vervaldatum van je rekening, dan krijg je een herinnering, dan krijg je een aanmaning, dan krijg je een laatste betalingsmogelijkheid. Dan ben je wel echt wat tijd verder dan 3 weken hoor.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als jij je internetrekening 3 weken te laat pas kan betalen kan hij zomaar x4 zijn gegaan. Dat is de Nederlandse schuldenindustrie.
Ja, die markt is er omdat mensen geen 'nee' kunnen accepteren en het dan toch kopen want immers, die TV kun je nu meenemen maar hoef je pas in 2025 te betalen! Dat het kán betekent niet dat het een goed idee is. Je bent natuurlijk wel zelf nog altijd verantwoordelijk voor je eigen keuzes he.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:26 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja, de heldere lichten besloten dat een hele generatie maar moest lenen, de voorgaande generatie kom lenen tegen gunstige (inmiddels gewijzigde) voorwaarden en zaken als afterpay en producten leasen zijn gemeengoed geworden. Is het dan heel gek dat er meer mensen met schulden bij komen?
Neem een internet abonnement bij Tele2 en test je theorie uit.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je hebt gewoon de vervaldatum van je rekening, dan krijg je een herinnering, dan krijg je een aanmaning, dan krijg je een laatste betalingsmogelijkheid. Dan ben je wel echt wat tijd verder dan 3 weken hoor.
Enerzijds is het goed om een stok achter de deur te hebben, die mensen stimuleert hun rekeningen op tijd te betalen. Anderzijds zorgt dat ervoor dat de situatie van mensen die al schulden hebben, alleen maar verergert. Als het nu even niet lukt, dan lukt het over een maand zeker niet meer en over een half jaar is het helemaal een drama. Tot het uiteindelijk zo erg wordt dat mensen in de wnsp belanden en een schuldeiser alsnog slechts een fractie ontvangt.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je hebt gewoon de vervaldatum van je rekening, dan krijg je een herinnering, dan krijg je een aanmaning, dan krijg je een laatste betalingsmogelijkheid. Dan ben je wel echt wat tijd verder dan 3 weken hoor.
Overdrijven is ook een vak.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als jij je internetrekening 3 weken te laat pas kan betalen kan hij zomaar x4 zijn gegaan. Dat is de Nederlandse schuldenindustrie.
Nou nee, voor Tele2 klopt het wel (die 4x weet ik niet, maar wel die 3 weken).quote:
Nederland is al vrij coulant richting mensen die hun rekening niet betalen. Probeer maar eens iemand die de huurt niet betaalt uit je woning te krijgen. Diegene hoeft dan lachend een jaar lang niets te dokken voordat hij eruit getrapt wordt.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:47 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Enerzijds is het goed om een stok achter de deur te hebben, die mensen stimuleert hun rekeningen op tijd te betalen. Anderzijds zorgt dat ervoor dat de situatie van mensen die al schulden hebben, alleen maar verergert. Als het nu even niet lukt, dan lukt het over een maand zeker niet meer en over een half jaar is het helemaal een drama. Tot het uiteindelijk zo erg wordt dat mensen in de wnsp belanden en een schuldeiser alsnog slechts een fractie ontvangt.
Het gaat niet x4 na 3 aanmaningen.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou nee, voor Tele2 klopt het wel (die 4x weet ik niet, maar wel die 3 weken).
Huurbescherming is niet illustratief.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nederland is al vrij coulant richting mensen die hun rekening niet betalen. Probeer maar eens iemand die de huurt niet betaalt uit je woning te krijgen. Diegene hoeft dan lachend een jaar lang niets te dokken voordat hij eruit getrapt wordt.
Overdrijven is ook een vak. Drie maanden huurachterstand is voldoende.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nederland is al vrij coulant richting mensen die hun rekening niet betalen. Probeer maar eens iemand die de huurt niet betaalt uit je woning te krijgen. Diegene hoeft dan lachend een jaar lang niets te dokken voordat hij eruit getrapt wordt.
Toen ik daar werkte was het goedkoopste abonnement 25 euro. Na 3 weken was je afgesloten, dus 20 euro heeraansluitingskosten en je was naar Bos incasso gestuurd die de hoofdprijs vroegen.quote:
Nou…. Ik had wat problemen met mijn ing app om betalingen te doen nadat ik een nieuwe telefoon had, en dat heeft me toch wel 50 euro extra gekost omdat ik weken geen betalingen kon doen.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:58 schreef nostra het volgende:
Je krijgt een boete, dat doe je zelf. Je krijgt ruim de tijd om die te betalen. Je krijgt een ruime mogelijkheid om daar een betalingsregeling over af te spreken. Je krijgt duidelijk te horen dat er een verhoging volgt als je dat allemaal nalaat. Maar god, wat zijn die mensen toch zielig als dat dan daadwerkelijk gebeurt. Schuldenindustrie! Toeslagenschandaal!
Dan ben je echt al een paar maanden verder ipv weken. Mensen moeten ook eens leren om de tering naar de nering te zetten. Buffertje aanhouden om tegenslagen op te kunnen vangen en zich niet gek laten maken door vrienden / familie om er bij te horen met de nieuwe auto,gadgets etc.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En die boeven zijn de lachende derde, die verdienen heel goed aan dit soort situaties. Incasso bureaus.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Toen ik daar werkte was het goedkoopste abonnement 25 euro. Na 3 weken was je afgesloten, dus 20 euro heeraansluitingskosten en je was naar Bos incasso gestuurd die de hoofdprijs vroegen.
Ja natuurlijk doen ze het zelf (in de meeste gevallen dan, uitzonderingen heb je altijd). Je komt niet diep in de schulden doordat je 1 rekeningetje ergens een keer te laat betaald. Dat gaat dan wel om meerdere rekeningen etc. Mensen die niet met geld om kunnen gaan zijn bijna niet te helpen. Je kunt wel beperken wat ze uit kunnen geven, of ze überhaupt iets uit mogen geven nog, maar dat is symptoombestrijding. Want als je zo iemand los laat gaat het weer mis.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:58 schreef nostra het volgende:
Je krijgt een boete, dat doe je zelf. Je krijgt ruim de tijd om die te betalen. Je krijgt een ruime mogelijkheid om daar een betalingsregeling over af te spreken. Je krijgt duidelijk te horen dat er een verhoging volgt als je dat allemaal nalaat. Maar god, wat zijn die mensen toch zielig als dat dan daadwerkelijk gebeurt. Schuldenindustrie! Toeslagenschandaal!
Echt niet. Ik heb in een callcenter gewerkt en ik heb dit gesprek letterlijk honderden keren gevoerd. Was de prijs van het incasso bureau vergeten, maar heb hem opgezocht. Na 3 weken niet betalen was je internet abonnementje van 25 euro bij het incassobureau en dan hebben we het over 20 euro heraansluitingskosten + minimaal 40 euro incassokosten. Niet helemaal x4 nee, maar wel voor die enkeling die nog een legacy abonnementje had voor 15 euro.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:03 schreef descon het volgende:
[..]
Dan ben je echt al een paar maanden verder ipv weken. Mensen moeten ook eens leren om de tering naar de nering te zetten. Buffertje aanhouden om tegenslagen op te kunnen vangen en zich niet gek laten maken door vrienden / familie om er bij te horen met de nieuwe auto,gadgets etc.
Belastingdienst is wel ellende met toeslagen overigens. Heb je ineens een dikke naheffing te pakken omdat je er achteraf ineens geen recht op leek te hebben. Maar goed, ben van mening dat alle toeslagen afgeschaft moeten worden puur om die reden. Das alleen maar geld rondpompen.
Tuurlijk..gelijk de schuld van een ander. Je kan altijd nog op een laptop of pc je zooi regelen. Meeste vaste lasten lopen via automatische incasso en die lopen gewoon door als je in het ziekenhuis / op sterven ligt. Voordat je geen salaris/uitkering meer krijgt ben je ook snel een poos verder.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:03 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nou…. Ik had wat problemen met mijn ing app om betalingen te doen nadat ik een nieuwe telefoon had, en dat heeft me toch wel 50 euro extra gekost omdat ik weken geen betalingen kon doen.
Dat stelt natuurlijk niks voor, maar stel je wordt ineens ziek en hebt nog rekeningen lopen?
Er kunnen altijd redenen zijn dat je even een tijdje je financiën niet goed kan regelen.
Als je niemand hebt die je hiermee kan helpen kunnen de kosten aardig oplopen.
Als je gewoon zorgt dat je niks met die lui te maken hebt kunnen ze ook niet het boefje uithangen.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:04 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En die boeven zijn de lachende derde, die verdienen heel goed aan dit soort situaties. Incasso bureaus.
Hogeraf, kan toch gemakkelijk de schulden van mensen kwijt laten schelden? Zodat de mensen met schulden niet meer in angst hoeven te leven voor bezoek van de schuldeisers.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:13 schreef Scjvb het volgende:
Alleen moet niet worden verwacht dat men van hoger af wonderen kan verrichten, lijkt mij. ~
Nee Descon, ter beveiliging moet je bij Apple op een nieuwe telefoon je gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw invoeren, wat ik na al die jaren niet meer wist. Dus moest een nieuwe aanvragen, wat 5 dagen duurt per post. En daar was iets bij misgegaan, hadden ze niet doorgekregen. Dus op opnieuw aangevraagd, wat nog langer duurde omdat de feestdagen ertussen zaten. Ik heb ook telefonisch contact gehad met ING en ze konden verder niet helpen. Er wordt veel over geklaagd bij klacht.nl. Zakelijke klanten hebben ook veel problemen.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:09 schreef descon het volgende:
[..]
Tuurlijk..gelijk de schuld van een ander. Je kan altijd nog op een laptop of pc je zooi regelen. Meeste vaste lasten lopen via automatische incasso en die lopen gewoon door als je in het ziekenhuis / op sterven ligt. Voordat je geen salaris/uitkering meer krijgt ben je ook snel een poos verder.
Al denk ik dat je bij de meeste bedrijven nog wel een beetje coulance kan verwachten als je een doktersverklaring laat zien dat je op sterven lag.
[..]
Als je gewoon zorgt dat je niks met die lui te maken hebt kunnen ze ook niet het boefje uithangen.
Moeten ze maar geen geld uitgeven wat ze niet hebben, dan hoeven ze ook niet bang te zijn voor bezoek van de schuldeisers.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Hogeraf, kan toch gemakkelijk de schulden van mensen kwijt laten schelden? Zodat de mensen met schulden niet meer in angst hoeven te leven voor bezoek van de schuldeisers.
Dr is idd een minimaal bedrag van een paar tientjes als ik me goed herinner. Maar dan zit je er naar een paar maand voor max een paar tientjes extra in. Niet gelijk voor duizenden euros.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Echt niet. Ik heb in een callcenter gewerkt en ik heb dit gesprek letterlijk honderden keren gevoerd. Was de prijs van het incasso bureau vergeten, maar heb hem opgezocht. Na 3 weken niet betalen was je internet abonnementje van 25 euro bij het incassobureau en dan hebben we het over 20 euro heraansluitingskosten + minimaal 40 euro incassokosten. Niet helemaal x4 nee, maar wel voor die enkeling die nog een legacy abonnementje had voor 15 euro.
Zeker waar maar van jongs af aan leren dat een economie altijd moet groeien, dat er geen beter systeem dan kapitalisme bestaat en dat in combinatie met het feit dat marketing psychologen beter in staat zijn om bepaalde groepen te ‘prikkelen’ dan dat die groepen zich hiertegen kunnen verweren leidt tot dit soort taferelen.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, die markt is er omdat mensen geen 'nee' kunnen accepteren en het dan toch kopen want immers, die TV kun je nu meenemen maar hoef je pas in 2025 te betalen! Dat het kán betekent niet dat het een goed idee is. Je bent natuurlijk wel zelf nog altijd verantwoordelijk voor je eigen keuzes he.
Ja, en de mensen die dat niet kunnen of willen leren komen alsnog in de problemen. Ik heb daar geen medelijden mee, want als je volwassen keuzes wil (mogen en kunnen) maken moet je ook de consequenties van je keuzes accepteren en niet gaan zitten huilen.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:21 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Zeker waar maar van jongs af aan leren dat een economie altijd moet groeien, dat er geen beter systeem dan kapitalisme bestaat en dat in combinatie met het feit dat marketing psychologen beter in staat zijn om bepaalde groepen te ‘prikkelen’ dan dat die groepen zich hiertegen kunnen verweren leidt tot dit soort taferelen.
Hebzucht is een sterk aanwezige emotie bij mensen en om dit te tackelen moet je mensen leren geduldig te zijn en om niet alles te willen hebben. Laat staan ala minuut.
Het is meer dan dit. Complexer ook. Denk aan jonge mensen die spullen aanschaffen om erbij te horen. Mensen die auto’s kopen of lenen om onzekerheid te maskeren. Mensen die niet in staat zijn de lange termijn te overzien maar wel dure producten op afbetaling kunnen kopen. Mensen die eigenlijk onder bewind zouden moeten staan maar vanaf hun 18e zelfstandig hun geld kunnen beheren.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Moeten ze maar geen geld uitgeven wat ze niet hebben, dan hoeven ze ook niet bang te zijn voor bezoek van de schuldeisers.
Da's flauw. U begrijpt best dat het zo niet werkt.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Hogeraf, kan toch gemakkelijk de schulden van mensen kwijt laten schelden? Zodat de mensen met schulden niet meer in angst hoeven te leven voor bezoek van de schuldeisers.
Jij hebt geen medelijden met iemand van 18, laag niveau die schulden maakt en daardoor flink in de problemen komt? Want dat is de realiteit. En leerbaarheid is hierin vaak niet eens aan de orde.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en de mensen die dat niet kunnen of willen leren komen alsnog in de problemen. Ik heb daar geen medelijden mee, want als je volwassen keuzes wil (mogen en kunnen) maken moet je ook de consequenties van je keuzes accepteren en niet gaan zitten huilen.
Tele2 bestaat niet meer.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Neem een internet abonnement bij Tele2 en test je theorie uit.
"Het is de schuld van de Rabobank ING"quote:Op zondag 14 januari 2024 14:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee Descon, ter beveiliging moet je bij Apple op een nieuwe telefoon je gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw invoeren, wat ik na al die jaren niet meer wist. Dus moest een nieuwe aanvragen, wat 5 dagen duurt per post. En daar was iets bij misgegaan, hadden ze niet doorgekregen. Dus op opnieuw aangevraagd, wat nog langer duurde omdat de feestdagen ertussen zaten. Ik heb ook telefonisch contact gehad met ING en ze konden verder niet helpen. Er wordt veel over geklaagd bij klacht.nl. Zakelijke klanten hebben ook veel problemen.
Onzin.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee Descon, ter beveiliging moet je bij Apple op een nieuwe telefoon je gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw invoeren, wat ik na al die jaren niet meer wist. Dus moest een nieuwe aanvragen, wat 5 dagen duurt per post. En daar was iets bij misgegaan, hadden ze niet doorgekregen. Dus op opnieuw aangevraagd, wat nog langer duurde omdat de feestdagen ertussen zaten. Ik heb ook telefonisch contact gehad met ING en ze konden verder niet helpen. Er wordt veel over geklaagd bij klacht.nl. Zakelijke klanten hebben ook veel problemen.
Klopt, natuurlijk had ik eerst herinneringen. En ik heb een buffer, maar kon niet bij mijn eigen geld komen, je hoeft me verder niet de les te lezen. Er kunnen dus bepaalde omstandigheden zijn waarom iemand te laat betaald.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:31 schreef descon het volgende:
[..]
"Het is de schuld van de Rabobank ING"
Je krijgt na 5/10 dagen echt geen incasso kosten, komt vaak nog een herinnering en daarna komen er pas incasso kosten.
Je kan natuurlijk ook je eigen administratie beter voor elkaar te hebben en er niet vanuit te gaan dat een ING alles goed geregeld heeft. Of om een buffer op je rekening te houden....of om via een bekende een evt rekening te betalen of een bedrijf te benaderen met "Joh, de ING maakt er een zooi van...geld komt er binnenkort aan".
Dan is 50 eu leergeld nog best goedkoop.
Ik woon nogal afgelegen en ga niet een half uur reizen naar het dichtstbijzijnde ING kantoor.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Onzin.
Vraag je bij ing gewoon een betaal apparaat aan .
Die heb ik hier liggen als nood namelijk.
Er bestaan ook nog steeds ing kantoor .
Binnen lopen en betalen is mogelijk vai die manier.
Android telefoon kopen en de ing app installeren.
Even je id voor de ing app scanner houden en het is geactiveerd.
En je ik ben een ing gebruiker
Sinds wanneer is Shell Nederlands?quote:Op zondag 14 januari 2024 14:35 schreef Mortaxx het volgende:
Ik zou Shell nationaliseren en in stukjes verkopen zodat we daarmee alle schulden kunnen vrijschelden
Dan moet je ook niet zeiken dat je dan 50 eu moest betalen.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik woon nogal afgelegen en ga niet een half uur reizen naar het dichtstbijzijnde ING kantoor.
En ik ga ook geen scanner kopen of weer een andere telefoon met Android.
Je hoeft mijn post niet af te doen als onzin.
Nee, in de schulden komen/ kosten hebben is inderdaad een véél beter idee dan wel 'een half uur moeten reizen' naar een plek waar je wellicht kunt voorkomen dat je gedoe krijgt.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik woon nogal afgelegen en ga niet een half uur reizen naar het dichtstbijzijnde ING kantoor.
En ik ga ook geen scanner kopen of weer een andere telefoon met Android.
Je hoeft mijn post niet af te doen als onzin.
Nee, niet echt nee. Dan ben ik maar een botte hork, maar nee, daar heb ik geen medelijden mee.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:26 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Jij hebt geen medelijden met iemand van 18, laag niveau die schulden maakt en daardoor flink in de problemen komt? Want dat is de realiteit. En leerbaarheid is hierin vaak niet eens aan de orde.
Zeiken?quote:Op zondag 14 januari 2024 14:38 schreef descon het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet zeiken dat je dan 50 eu moest betalen.![]()
Dat was gewoon een keuze omdat je geen actie wou ondernemen.
Ja daaaaag, je leest volgens mij niet eens goed.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, in de schulden komen/ kosten hebben is inderdaad een véél beter idee dan wel 'een half uur moeten reizen' naar een plek waar je wellicht kunt voorkomen dat je gedoe krijgt.
Zolang evt extra kosten in verhouding staan tot een schuld (en volgens mij is dat tegenwoordig wettelijk best redelijk goed geregeld) is dat hun eigen probleem.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:26 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Jij hebt geen medelijden met iemand van 18, laag niveau die schulden maakt en daardoor flink in de problemen komt? Want dat is de realiteit. En leerbaarheid is hierin vaak niet eens aan de orde.
Klopt.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:37 schreef Werkperd het volgende:
Een gezin dat net rond komt zit al gelijk klem als er bijvoorbeeld vanuit cjib een geldboete van 400+ bijkomt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |