Goedemorgen allen. Wij presenteren met trots Costiou een berg, scoort een beetje
Warren Barguil zal U bekend voorkomen. Hij is de eerste man die vier maal voor dit team mag rijden, waar hij ook al de eerste was die voor de derde keer mocht rijden. In 2017 was hij vooral goed in WT-wedstrijden, in 2022 sprokkelde hij echter echt overal als MVP voor een ietwat teleurstellende 14e plaats. Vorig jaar reed hij een stuk minder goed, maar was toch af en toe lekker om erbij te hebben. Zijn prijskaartje lag dit jaar lager, maar hopelijk kent hij nog een leuk jaar bij de Sekte. Daar weet je het immers helaas nooit.
Ion Izagirre gaat ook voor zijn derde contractjaar. In 2019 won hij 2 rittenkoersen en werd een keertje tweede, maar daarna viel het een beetje stil bij Ion. In 2022 was hij vooral goed in het Baskenland, maar sprokkelde daarnaast ook wel wat. Vorig jaar was hij weer wat beter dan 2022, dus dit jaar krijgt hij opnieuw de kans zich te bewijzen.
Orluis Aular mag ook opnieuw meedoen in mijn team. In 2021 was hij onderdeel van een treurige 32e plaats, maar nu mag hij weer deelnemen. Toen won hij een paar sprokkelsprintjes in rittenkoersen en dat was het. Hopelijk nu meer van hem in het Spaans-Portugese circuit, maar de laatste twee jaren van oorluis waren al een stukje beter. Zolang ie maar geen Taminiaux doet. Die had in 2020 nog het excuus dat er nauwelijks koersen in het lagere circuit waren, maar deed in 2021 ook een half jaar niks. Toen verkocht ik hem maar ging ie daarna ineens wel nog wat resultaten rijden. Wij zijn flink in het Taminiauxtje genomen daar.
Matis Louvel keert ook terug en mag zo in de voetsporen van Hugod treden. Tattooboy Hugo brak in 2018 door onder mijn vleugels en wist in maar liefst 10 eendagskoersen vanaf half maart tot half april top 10 te rijden. Hij was het geheime wapen achter de vijfde plaats, nog altijd het beste resultaat voor dit team. In 2020 won Hofstetter Le Samyn.. en toen kwam corona. Ach ja. Louvel had een vergelijkbaar jaar in 2022 met Hofstetter in 2018. Wel iets grilliger, maar veel top 10s in eendagskoersen. Hopelijk is zijn vervolg beter.
Ook Andrea Vendrame voegt zich bij de club van 2 waar ook Formolo (2017/18), Gesbert (2021/22), Keukeleire (2017, 2020), Kiryienka (2017/18), Molano (2022/23), Schachmann (2019/20), Stuyven (2019, 2023), Van Asbroeck (2021/22) en van der Hoorn (2018/2020) horen. Soms draait zo'n contractverlenging. Formolo bleek beide jaren niet goed voor dit spel al was hij in jaar 2 wat beter in eendagskoersen. Bij de anderen was ik eigenlijk het eerste jaar redelijk tevreden, maar Kiryienka kon er in 2018 plots niets meer van nadat hij in 2017 nog een van de nuttigere krachten waas voor een 20e plaats. Van Asbroek was in 2021 misschien nog wel mijn beste renner (tsja) maar in 2022 wist hij heel goed 16e en 17e te worden, de lul. Gesbert reed twee vergelijkbare seizoenen, maar het was beide niet slecht. Een contractverlenging verdienen na een laatste plaats, dan heeft het niet aan jou gelegen. Stuyven had in 2019 een waardfeloos voorjaar terwijl ik hem daarvoor had ingekocht, maar deed het daarna prima in een seizoen voor de 16e plaats. Vorig jaar toonde hij wel dat zijn beste tijd was geweest, maar hij haalde zijn puntjes wel. Keukeleire werd in 2017 een keertje tweede en mocht in 2020 veldvulling spelen, maar dat was alsnog niet veel. Daar word je toch niet vrolijk van? Taco was in 2018 een half jaar geblesseerd en een half jaar schroeiend, die had toen zijn wonderweken. In 2020, snel vergeten. Schachmann was ook ooit een goede renner, weten jullie het nog? Werd in 2019 3x top 5 in de Waalse klassiekers maar viel in de Tour en toen was het klaar. In 2020 won ie Parijs tegen Nice, de koers naar de coronalockdown. Nu geen schim meer, misschien moet ie hier eens terugkomen. En Molanootje, kopstotende bv Molano. Leuke rubriek. Jammer dat ie vorig jaar door een of andere klote Belg onderuit gereden werd, hij reed echt sterk. Ik wens zijn nieuwe eigenaar veel plezier toe als ie nog zo'n wonderjaar kent. Laten we hopen dat het jaar van Vendrame ook zo is. Vorig jaar een nuttige kracht voor P12, vooral in eigen land goed. Toch tevreden met een jaartje verlenging, hij mag nogmaals schroein in Italië.
Simon Yates was in 2020 mijn mvp en nu is de wisselvalligste Yates-telg terug. Maar ja, 2020, tsja. Hopelijk kan hij opnieuw mvp worden. Zoals Demare in 2018. Niet zoals Sagan in 2021, die er ineens niks meer van kon. Koop je eens een echte toprenner, besluit ie net over z'n piek te zijn. Misschien had ik het kunnen zien aankomen, achteraf. Maar ja, achteraf is mooi wonen. Of zoals alles-of-niets sprinter Merlier vorig jaar. Zo is Yates ook wel, alles of niets. Laten we hopen op een jaar van alles.
Luca Mozzato is hopelijk de sprokkelaar van dienst. Die heb je nodig. Dat wisten we in 2017 nog niet echt, toen voegde ik Pasqualon pas heel laat toe en die bleek best goed in dit spelletje. In 2018 was deze rol voor Danny van Poppel, beter dan z'n broertje die er geen kloot van kan, maar toch van waarde was in mijn team in 2021, en in 2019 voor Sam Dumoulin, maar die besloot te stoppen met sprokkelen. Gold eigenlijk ook voor Paolo Toto en Luca Pacioni, dat was in de tijd dat asia tour goden nog wat relevanter waren, dat is sinds de Kerona echt afgeschaald he? In 2020 had ik Jules, maar die lag na 3 dagen koers in de kreukels en is nooit hersteld, verdomme. In 2021 viste ik overal achter het net, huilen. Gallopin gehaald maar die bleek er sinds corona écht niets meer van te kunnen. In 2022 was Noppe een leuke sprokkelaar, maar die sprokkelde vooral 43e plaatsen. Oprotten in de transferperiode voor Vauquelin, mijn enige geslaagde midjaarse transfer. Townsend en Tiller lijken best leuke namen, maar toen ik ze voor de tweede seizoenshelft kocht konden ze er geen reet van. Vorig jaar Zingle was wel puur genieten. Die besloot iedere keer weer 4e te worden. Die man verdiende een contract voor het leven, maar 20 miljoen was me wel veel geld. Mozzato moet toch hetzelfde kunnen. Vorig jaar 6x top 10, dit jaar gaan we voor 12. Lukte in 2021 ook.
Sam Bennett is er weer bij. Nouja, voor het eerst. Ik had wel ooit S Bennett gekocht in de transferperiode, bleek het een soort J. Herrada of C. Rodriguez te zijn. Sean was vooral goed in DNFs. Kan zomaar ook gebeuren met Sam dit jaar, die rijdt al 2 jaar matig rond. Kan ook zomaar dat ie ineens een wonderjaar heeft. Met een beetje pech in het rijtje floppende toppers. Enger na zijn wonderjaar in 2016 leek wel een leuke aankoop, maar die reed in 2017 echt niets. Spilak had in 2018 ook een vervroegd pensioen aangevraagd, al reed ie nog wel goed in Suisse. Ben Zwift had toen ook een dramatisch jaar, altijd tegen mij. In 2019 Jelle Vanendert, maar goed, dan vraag je er ook om. 2020 had ik eigenlijk geen echte onverwachte miskopen, dat had een heel leuk jaar kunnen zijn. Was het niet. In 2021 kan ik iedereen wel noemen. Hivert was al met vervroegd pensioen en Costa had een klotejaar. Was vorig jaar ineens wel weer goed, bijzonder. Majka was ik wat naief in, daar had ik hoop dat hij later in het UAE-treintje mocht. Mocht dus niet. Soms wordt domheid in de FPCL afgestraft. Veel vaker, ja, niet. In 2022 was Ben Hermans de miskoop. Long covid is een bitch. Vorig jaar had ik geen echte miskoop, De La Cruz voor een fooitje in ronde 2 die toch wat sprokkelde, het kan allemaal erger. Mijn ronde 3 miskopen waren matig, maar dat was ronde 3. Sam, zet deze lijn door en word geen miskoop. Tot zover.
Dani Martinez had een wonderjaar in 2022 en was vorig jaar ineens niks. Dus dat leek me wel leuk, maar soms slaagt zoiets niet. Hopelijk rijdt hij minimaal zo goed als Van Gils vorig jaar, die brak wel echt door. Toch wel beter dan Konrad, die deed het juist als er niet meer al te veel geklommen moest worden. Maar blijft wel een leuke sprokkelaar. Caruso in 2022, mag ook zelfs. Toen had ik met Rusty zelfs nóg een prima puncheur. Hirt in 2021 was dan weer een jaar te vroeg, die vloog pas in 2022. Hirschi in 2020, die won zelfs LBL. Al lijkt me dat een brug te ver voor Dani, zelfs in topvorm. Higuita, mijn favoriete Colombiaantje was in 2019 dan weer vliegende op de Waalse flanken. De eerste 2 jaar hebben we het niet over. Sepp Kuss was in 2018 nog niet de man die de Vuelta zou gaan winnen, Amerikanen en mijn team zijn geen succes getuige ook Bookwalter die in 2019 nauwelijks reed of scoorde, al werd Powless in 2020 een keertje 4e in Australië. Het immer nutteloze 2020. In 2017 ging ik maar in paniek allemaal B-klassementsrenners binnenharken in ronde 2. Meintjes, Rolland, Kreuziger. Nu zouden we erom lachen, dus dat doe ik ook. Dat eerste jaar was echt dolkomisch.
Maar goed, als het draait bij Dani gaan we dus gewoon schroeien. Mijn vorige Colombiaantje Molano deed dat en Higuita ook. Muñoz in het gewraakte 2021 tellen we even niet mee.
In de klassiekers komt het dit jaar van Dylan van Baarle. Hopelijk een betere bonus dan de Jumbonus bij Affini vorig jaar nu Jumbo weg is, maar ja dat was een knecht dus te verwachten. In 2022 deed Nils Poliep het nog boven verwachting in de klassiekers. In 2021 Amund Jansen een keertje 15e, huilen. Dillier in 2020, ook zo'n schertsfiguur. Deed het ooit goed uit de kopgroep, dat levert altijd valse hoop he? In 2017 had ik nog VDB3, wie kent hem nog. Dommekracht Stijn. Zelfs Nils heeft meer koersinzicht. In 2018 Breschel die zelfs toen al vijf jaar over de datum was. Je oude teams bekijken is soms echt grappig. Zal Van Baarle dan de eerste zijn die voor ons team een echte grote Vlaamse wedstrijd wint?
Door met Samuel Watson. Hij moet winnen in de Franse koersen. Een niet-Fransoos in de Franse koersen, dat is toch eens wat anders dan een wel-Fransoos. Gougaerd (2017), Pacher (2020) en Ferron (2022) hadden redelijk succes, Gougeard nog de minste. Ferron is toch alweer een paar jaar een leuke om erbij te hebben. Watson is nog jong, hopelijk komt die stap. Hetzelfde is te zeggen voor Ewen Costiou, naamgever van de equipe.
Komen we nu bij het brandhout uit België en Italië. Dat was in de eerste jaren wel populair. In 2017 Guardini, Waeytens en hoewel niet Italiaans reed Durasek wel jaren voor Lampre. Ouwe Kroatische dopeur, mooi man. Was echt nutteloos bij UAE. Puur brandhout die gasten. In 2018 Backaert, Breschel, Peyskens. En Schwarzmann, Duitser, maar reed recent voor Lotto, nemen we gewoon mee. Die reed ooit een keer een ereplaats in de Vuelta, was blijkbaar genoeg om er op te bieden. Manmanman. In 2019 was Meurisse nog best prima, die verdient deze kwalificatie niet. Ista past er dan wel weer goed bij. Nick van der Lijke dan weer wel, maar ja, die heeft geen Belgische of Italiaanse links. Maar nemen we mooi mee voor 2020, toen mochten Gabburo, Molenaar en Serry het proberen. Wat een treurnis he? In 2021 was iedereen brandhout, maar een speciale vermelding voor Jonas Koch. Nog wel een van de betere genoemde renners. Twee jaar geleden Snushoorn en Rosa. Vorig jaar Cattaneo, die reed weer vanaf het NK best aardig. Wisselvallige renner. En dan ook nog Banaszek, Elissonde en Govekar. Blijkbaar vermijd ik tegenwoordig België, Italië en Nederland wat meer. Nu allemaal gare oostblok troep en Elissonde die alleen 13e kan worden in etappes in rittenkoersen. Waarom ik daar wat geld op zette vorig jaar is een raadsel.
Als ik dit hele zooitje achter elkaar noem, dan is het zo slecht nog niet. Ik zie best kansen op progressie en leuke klasseringen in wedstrijden voor Rune Herregodts en Lorenzo Milesi
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]