260-280K volgens hypotheker.nl (55k bruto per jaar). Studieschuld niet meegerekend. Het is echt huilen wat je als eenverdiener kan krijgen aan hypotheek.quote:Op donderdag 11 januari 2024 21:14 schreef Sport_Life het volgende:
Netto inkomen van 3400 , dan kun je toch wel een hypotheek krijgen van 300-350k?
Kun je daar geen appartement van vinden op fietsafstand van Amsterdam?
(15km)
Ik vind het bizar, ik heb een appartement in de verhuur van 105m2 voor 1450 euro in Amersfoort.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:12 schreef Bucketlist het volgende:
Ik vind die huurprijs zo gek nog niet, rekening houdend met je inkomen en dat het inclusief is.
Wat is een acceptabele afstand van Amsterdam? Haarlem?
Inclusief? En locatie? Vind het niet zo duur.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:17 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
Ik vind het bizar, ik heb een appartement in de verhuur van 105m2 voor 1450 euro in Amersfoort.
Vind ik persoonlijk ook belachelijk veel geld, als je dat aan hypotheek zou betalen dan woon je in een kast van een huis.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:17 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
Ik vind het bizar, ik heb een appartement in de verhuur van 105m2 voor 1450 euro in Amersfoort.
Voor 315k heb je geen kast van een huis 🤷♂️quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:31 schreef 111210 het volgende:
[..]
Vind ik persoonlijk ook belachelijk veel geld, als je dat aan hypotheek zou betalen dan woon je in een kast van een huis.
Maargoed, doen we verder niks aan, de hele markt is helaas goed verziekt voor huur en koop.
Maar voor ts, voor 300K (wat je ongeveer zou moeten kunnen lenen) zijn in de regio amsterdam best wel wat dingen te koop. Je gaat dan wel naar de 30/40m2 maar goed, in je eentje is dat oke als je in die regio wil blijven
We zitten ongeveer weer op en over de ¤500,- hypotheeklasten per ¤100.000,- succes met het vinden van die kast van een woning...quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:31 schreef 111210 het volgende:
[..]
Vind ik persoonlijk ook belachelijk veel geld, als je dat aan hypotheek zou betalen dan woon je in een kast van een huis.
Maargoed, doen we verder niks aan, de hele markt is helaas goed verziekt voor huur en koop.
Maar voor ts, voor 300K (wat je ongeveer zou moeten kunnen lenen) zijn in de regio amsterdam best wel wat dingen te koop. Je gaat dan wel naar de 30/40m2 maar goed, in je eentje is dat oke als je in die regio wil blijven
Als je wat verder van Amsterdam gaat, bv Almere, staan er best nog wel iets grotere appartmenten te koop tot 300K vraagprijs. Keuze is misschien niet supergroot en er zal misschien ook nog overboden moeten worden, maar echt onmogelijk zal het niet zijn. Vraag is, hoe ver van Amsterdam is acceptabel.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:31 schreef 111210 het volgende:
Dat zeg ik ook niet, maar als je 1400 euro aan hypotheek zou betalen wel (afhankelijk waar je woont natuurlijk.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Voor 315k heb je geen kast van een huis 🤷♂️
Sterkte maat.quote:Op donderdag 11 januari 2024 20:53 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Ik kom uit Amsterdam, woon in Amsterdam en mijn vrienden en familie zitten er ook.
Dat is zeg maar ongeveer 1400 euro aan hypotheek.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:49 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar als je 1400 euro aan hypotheek zou betalen wel (afhankelijk waar je woont natuurlijk.
Hm oke, ik rekende even naar onze hypotheek om, dacht dat je met dat bedrag veel meer kon lenen, maar dat valt wel tegen ja.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is zeg maar ongeveer 1400 euro aan hypotheek.
Misschien geen geheel gerenoveerder label A woning, maar ik vind er toch wel wat onder de 300K met een vergelijkbaar woonoppervlak.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik betwijfel of je iets goedkopers kan vinden in een straal van 100km.
Je vergeet het overbiedenquote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:16 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Misschien geen geheel gerenoveerder label A woning, maar ik vind er toch wel wat onder de 300K met een vergelijkbaar woonoppervlak.
https://www.funda.nl/koop(...)26-dolingadreef-277/
https://www.funda.nl/koop(...)075-ruiseveenpad-98/
https://www.funda.nl/koop(...)erenbrouckstraat-91/
https://www.funda.nl/koop(...)-leksmondhof-203-pp/
Almere
https://www.funda.nl/koop(...)-korte-promenade-38/
of in Zaandam
https://www.funda.nl/koop(...)741-oost-dorsch-154/
Centrum Amsterdam ga je niet redden onder de 3 ton, maar als je iets verder zoekt lukt dat best wel. Vraag is misschien wel of je nog moet overbieden en hoeveel en of je dan nog er onder blijft.
Dat had ik in de laatste regel aangegeven.quote:
Daarnaast kan het wel ergens te koop/huur staan maar je bent nummer zoveel dus de vraag is hoe realistisch is het dat je het krijgt.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:12 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Dat had ik in de laatste regel aangegeven.
Maar dat is bij die ene die er boven worden gegeven door Sport_Life ook zo. Daar moet je inschrijven. Die is echter wel boven de 3 ton.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarnaast kan het wel ergens te koop/huur staan maar je bent nummer zoveel dus de vraag is hoe realistisch is het dat je het krijgt.
3400 netto is wel wat meer dan 55k per jaar. Het ligt een beetje aan de CAO (ivm het percentage dat je aan pensioenpremie betaald) maar in mijn geval zit je met een salaris van 3400 netto op een brutojaarsalaris (dus incl vakantiegeld en eindejaarsuitkering) op ongeveer 70k per jaar. Volgens Independer zou TS dan zonder studieschuld 346k kunnen lenen. Toch al wat meer. Of je het moet willen is een 2e.quote:Op donderdag 11 januari 2024 21:28 schreef DJKoster het volgende:
[..]
260-280K volgens hypotheker.nl (55k bruto per jaar). Studieschuld niet meegerekend. Het is echt huilen wat je als eenverdiener kan krijgen aan hypotheek.![]()
Toevallig laatst nog berekend wat ik met mijn inkomen van 50k / jaar zou kunnen lenen. Scheelt dat ik lekker scheefhuur voor 650 euro per maand en nog iets van kapitaal kan opbouwen)
ja een kast in huisquote:Op donderdag 11 januari 2024 22:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Voor 315k heb je geen kast van een huis 🤷♂️
Wederom: wonen is tot een businessmodel gemaakt, i.p.v. een deel van het sociaal bestaansminimum.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:02 schreef Andromache het volgende:
Dit soort bizarre huurprijzen vind ik een gelegaliseerde vorm van diefstal door verhuurders die veel te snel rijk willen worden over de rug van kwetsbare huurders. Jij betaalt niet voor je woning, je betaalt voor een groot deel ook voor het zwembad en de villa van je huisbaas.
Niet specifiek voor TS maar meer algemeen, ik hoor en zie wel eens mensen die roepen dat het voor hen onmogelijk is een huis te kopen zonder daar echt pogingen voor te hebben gedaan. Die lezen of zien wat in de media, horen wat van familie of vrienden, hebben misschien een keer met zo'n online tooltje eens bekeken wat ze kunnen lenen aan hypotheek, maar veel verder gaat het niet.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:02 schreef blomke het volgende:
Btw, erg veel goed adviezen en alternatieven t/m concrete links aan toe hier, edoch TS laat zich niet meer horen....
Hier sluit ik me aan. Vaak is er ook veel weerstand op fok als je zegt dat het nog kan, maar als je echt een nieuwe woning wil, volstaat het niet om online wat tooltjes of gegevens in te vullen. Je zult met mensen in gesprek moeten. Hypotheekadviseur, makelaar, en niet gelijk opgeven als je er een hebt gesproken. Praat ook met je eigen netwerk, in mijn sociale kring is er niet heel lang geleden nog een huis verkocht zonder dat het ooit op funda gestaan heeft. En ik heb zelf wel eens gehuurd van een kennis op basis van de leegstandswet, want die wilde gaan samenwonen en er juist vanaf, dat huis heeft ook nooit op funda gestaan.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:18 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Niet specifiek voor TS maar meer algemeen, ik hoor en zie wel eens mensen die roepen dat het voor hen onmogelijk is een huis te kopen zonder daar echt pogingen voor te hebben gedaan. Die lezen of zien wat in de media, horen wat van familie of vrienden, hebben misschien een keer met zo'n online tooltje eens bekeken wat ze kunnen lenen aan hypotheek, maar veel verder gaat het niet.
Mijn advies aan TS is dan ook, als je dat nog niet gedaan hebt: ga eens naar een goede hypotheekadviseur om te zien hoeveel je echt kunt lenen. Kijk dan eens wat je daarvoor kunt kopen, niet alleen door te kijken op Funda, maar ook naar een makelaar gaan die de markt kent en je daarmee kan adviseren. Die weet ook of overbieden (nog) nodig is en zo ja ongeveer hoeveel. En wil je echt kopen, haak niet af na een paar er naast te hebben gegrepen. Bekijk ook je financiën eens goed om te zien of je nu wat meer kan sparen om meer vermogen te hebben.
Ben razend benieuwd.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:14 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Ik ga in ieder geval zeker met een hypotheekadviseur een afspraak maken. Aan de hand van zijn berekening (welk bedrag het mag zijn) zal ik een makelaar connecten. Die weet het vast beter dan ik.
Op jouw inkomen zijn die telefoon en studieschuld natuurlijk goed op korte termijn af te lossen / af te kopen. Mobiele telefoon telt alleen als je het toestel op afbetaling hebt. Je abonnement voor belminuten en mb's doet daarin niet mee.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:14 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ten aanzien van het kopen als ik online mijn gegevens invul zal het ik gok meer of minder dan drie ton zijn. Ik denk alleen dat dit wel zal tegenvallen. Ik heb dus een studieschuld van 9K. Geen groot bedrag, maar tikt wel aan. Verder heb ik een aantal jaren geleden een privé lease auto gehad. Deze is inmiddels al een jaar geleden ingeleverd en alles is keurig betaald/beëindigd, maar de registratie blijft voorlopig nog in mijn BKR. Ook nog een mobiele telefoon, klein bedrag maar dan nog. Al met al tikt het aan denk ik. Dat in combinatie met de hoge woonmarkt kan je als alleenstaande gewoon relatief weinig lenen om wat leuks te kopen om daar in principe 20 jaar aan vast te zitten los van gezinsuitbreiding of wat dan ook. Dat blijft toch een feit.
Een willekeurige makelaar contacten heeft niet zo heel veel zin als je niet goed ogen hebt wat je wensen zijn. Allereerst zul je een overzicht moeten maken van plaatsen die in aanmerking komen om te gaan wonen. Dan kan je voor die plaatsen zelf wel op funda kijken of je er met jouw budget ook terecht kunt.quote:Wel blijf ik actief. Ik ga in ieder geval zeker met een hypotheekadviseur een afspraak maken. Aan de hand van zijn berekening (welk bedrag het mag zijn) zal ik een makelaar connecten. Die weet het vast beter dan ik. Er moet toch wel iets te vinden zijn in mijn regio (laten we zeggen op maximaal een uur van mijn werk).
Bedoel je een huisgenoot als in mede huurder, of gewoon een relatiequote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:16 schreef DoubleDip het volgende:
Zoek een nieuwe huisgenoot? Je woonlasten door de helft en jij geen verhuiscircus aan je broek.
Overigens vind ik 70 m2 voor een alleenstaande niet te groot. Je betaalt eerder veel te veel voor die ruimte, maar dat is iets anders.
Huren stijgen ook.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 21:17 schreef ArnosL het volgende:
Waarom niet gewoon daar blijven wonen en de situatie accepteren zoals ie is?
Het is even pittig nu, maar in de loop van de tijd zal je inkomen vast ook wat omhoog gaan. Dan houd je op termijn meer over dan nu en heb je alsnog je woning. Zeker als je er fijn woont dan is er niks mis mee om een tijdje wat minder geld over te houden maandelijks. Hooguit kun je even door je maandelijkse lasten lopen om te zien waar je geld kunt besparen.
Waarom? Iemand kan/mag gewoon toch zelf kiezen wat z'n samenlevingsvorm is?quote:
Sowieso een mede huurder, een relatie kan altijd nog maar lijkt me een slecht uitgangspunt. Gaat er tenslotte om dat je de woonlasten met iemand kan delen tot je weg kan.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bedoel je een huisgenoot als in mede huurder, of gewoon een relatie
Ja, maar hoe zou TS zoiets kunnen bewerkstelligen? Gewoon advertentie op je socials ofzo?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:14 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Sowieso een mede huurder, een relatie kan altijd nog maar lijkt me een slecht uitgangspunt. Gaat er tenslotte om dat je de woonlasten met iemand kan delen tot je weg kan.
Die in Zaandam:quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:16 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Misschien geen geheel gerenoveerder label A woning, maar ik vind er toch wel wat onder de 300K met een vergelijkbaar woonoppervlak.
https://www.funda.nl/koop(...)26-dolingadreef-277/
https://www.funda.nl/koop(...)075-ruiseveenpad-98/
https://www.funda.nl/koop(...)erenbrouckstraat-91/
https://www.funda.nl/koop(...)-leksmondhof-203-pp/
Almere
https://www.funda.nl/koop(...)-korte-promenade-38/
of in Zaandam
https://www.funda.nl/koop(...)741-oost-dorsch-154/
Centrum Amsterdam ga je niet redden onder de 3 ton, maar als je iets verder zoekt lukt dat best wel. Vraag is misschien wel of je nog moet overbieden en hoeveel en of je dan nog er onder blijft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |