abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211997808
Hoi allemaal,

Momenteel woon ik als 28-jarige alleen in een huurwoning in Amsterdam van ongeveer 70m2 voor een huurprijs van ¤ 1.700,00 per maand inclusief g/w/l. Ik woonde hier eerst samen met mijn ex. Nu onze relatie voorbij is, woon ik er alleen en kom je er toch achter dat je te ruim en te duur woont.

Ik ben dus van plan om te verhuizen. Net als iedereen heb ik alleen behoorlijk last van de woningmarkt. Zowel koop als huur.

Mijn huidige netto inkomen bedraagt het dubbele van mijn netto huur momenteel. Ik kan de huur betalen en mijn overige kosten, houd dan zeker nog wat over voor wat leuks maar je bent wel 50% van mijn inkomen aan huur kwijt. Dat is toch zonde en weggegooid geld. Ik wil mijn maandlasten dan ook verlagen.

Ik kom uit Amsterdam, woon in Amsterdam en mijn vrienden en familie zitten er ook. Mijn ouders zijn een tijdje terug helaas overleden. Ik wil graag in de stad blijven maar vind het niet erg om buiten de stad te gaan wonen zo lang het maar op een acceptabele afstand is van Amsterdam ivm familie, vrienden en werk. Ik heb geen auto verder. Ik werk hybride.

Kopen -> Onmogelijk als alleenstaande. Ik heb geen ruim vermogen, ik heb niemand die garant kan stellen. Ik kan hooguit wat als alleenstaande kopen ergens in the middle of nowhere wat ik om de zojuist genoemde redenen niet wil. Ik heb een kleine studieschuld van 10K. Qua maximale hypotheek krijg ik een bedrag waar ik bijna niks van kopen. Hoe graag ik dat ook wil. Kopen zit er voor mij als 28-jarige dus niet in... gaat dat er ooit wel in zitten vraag ik mij af..

Huren -> Ik zal wat kleiners en voor een lagere prijs moeten gaan huren. Kleine appartementen, studio's etc. Ik wil alleen echt niet op kamers. Daar ben ik echt te oud voor en ik houd veel waarde aan mijn privé (dus geen gedeelde badkamers enz). Ik merk alleen dat het heel lastig is in ook de verhuurmarkt. De prijzen zijn ongekend hoog, er wordt zelfs flink overboden op de HUURprijs en er worden zelfs aanbetalingen gevraagd voor bezichtigingen. Uiteraard is Amsterdam extreem, maar ook buiten Amsterdam gebeurt dit. Buiten Amsterdam in een rustige omgeving huren is ook lastig merk ik. Het is eenmaal alleen heel lastig.

Dat de woningmarkt verhit is, is voor iedereen geen geheim. Dat het voor een alleenstaande nog moeilijker is, weet ook iedereen. De beste oplossing is natuurlijk een relatie zoeken maar dat forceer je eenmaal niet.

Ik loop dus een beetje vast. Wat zouden jullie kijkend naar mijn situatie adviseren of hebben jij aanpaktips? Aangezien het gaat om geldzaken plaats ik dit in WGR.

Alvast bedankt,

CSG.
pi_211998016
Proberen om een appartementenruil te organiseren? Dat je via internet iemand / een koppel probeert te vinden die groter willen wonen. Dan kan jij hun kleinere appartement eventueel overnemen.
pi_211998121
Netto inkomen van 3400 , dan kun je toch wel een hypotheek krijgen van 300-350k?
Kun je daar geen appartement van vinden op fietsafstand van Amsterdam?
(15km)
pi_211998251
Wellicht woonverenigingen in de buurt waar je voor een schappelijke huur kan wonen? Er zijn ook woonverenigingen waar je niet iedere week met elkaar moet eten / bomen knuffelen, waar je bijvoorbeeld hier en daar wat onderhoud samen doet aan het pand.
pi_211998343
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 21:14 schreef Sport_Life het volgende:
Netto inkomen van 3400 , dan kun je toch wel een hypotheek krijgen van 300-350k?
Kun je daar geen appartement van vinden op fietsafstand van Amsterdam?
(15km)
260-280K volgens hypotheker.nl (55k bruto per jaar). Studieschuld niet meegerekend. Het is echt huilen wat je als eenverdiener kan krijgen aan hypotheek. ;(
Toevallig laatst nog berekend wat ik met mijn inkomen van 50k / jaar zou kunnen lenen :'( . Scheelt dat ik lekker scheefhuur voor 650 euro per maand en nog iets van kapitaal kan opbouwen)
pi_211998852
Ik vind die huurprijs zo gek nog niet, rekening houdend met je inkomen en dat het inclusief is.

Wat is een acceptabele afstand van Amsterdam? Haarlem?
pi_211998891
Probeer huizen te zoeken in zogenaamde reishubs.... dus bijvoorbeeld Zoetermeer, Almere, Lelystad, Purmerend, Zaandam...... direct te bereizen naar Amsterdam en toch betere woningkansen.
pi_211998905
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 22:12 schreef Bucketlist het volgende:
Ik vind die huurprijs zo gek nog niet, rekening houdend met je inkomen en dat het inclusief is.

Wat is een acceptabele afstand van Amsterdam? Haarlem?
Ik vind het bizar, ik heb een appartement in de verhuur van 105m2 voor 1450 euro in Amersfoort.
pi_211998941
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 22:17 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
Ik vind het bizar, ik heb een appartement in de verhuur van 105m2 voor 1450 euro in Amersfoort.
Inclusief? En locatie? Vind het niet zo duur.
pi_211999007
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 22:17 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
Vind ik persoonlijk ook belachelijk veel geld, als je dat aan hypotheek zou betalen dan woon je in een kast van een huis.

Maargoed, doen we verder niks aan, de hele markt is helaas goed verziekt voor huur en koop.

Maar voor ts, voor 300K (wat je ongeveer zou moeten kunnen lenen) zijn in de regio amsterdam best wel wat dingen te koop. Je gaat dan wel naar de 30/40m2 maar goed, in je eentje is dat oke als je in die regio wil blijven
pi_211999126
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 22:31 schreef 111210 het volgende:

[..]
Vind ik persoonlijk ook belachelijk veel geld, als je dat aan hypotheek zou betalen dan woon je in een kast van een huis.

Maargoed, doen we verder niks aan, de hele markt is helaas goed verziekt voor huur en koop.

Maar voor ts, voor 300K (wat je ongeveer zou moeten kunnen lenen) zijn in de regio amsterdam best wel wat dingen te koop. Je gaat dan wel naar de 30/40m2 maar goed, in je eentje is dat oke als je in die regio wil blijven
Voor 315k heb je geen kast van een huis 🤷‍♂️
pi_211999318
quote:

[..]

We zitten ongeveer weer op en over de ¤500,- hypotheeklasten per ¤100.000,- succes met het vinden van die kast van een woning... :7 (In Amsterdam en directe omgeving.)
pi_211999525
quote:

Als je wat verder van Amsterdam gaat, bv Almere, staan er best nog wel iets grotere appartmenten te koop tot 300K vraagprijs. Keuze is misschien niet supergroot en er zal misschien ook nog overboden moeten worden, maar echt onmogelijk zal het niet zijn. Vraag is, hoe ver van Amsterdam is acceptabel.
En eenmaal op de koopmarkt is het makkelijker om later iets in een hoger segment te kopen, misschien op den duur terug naar Amsterdam of meer directe omgeving. Mogelijk kun je in de loop der jaren wat meer sparen dan wanneer je blijft huren, omdat je niet ieder jaar een huurverhoging hebt. Ik zou dan ook wat verder van Amsterdam kijken en zien wat daar mogelijk is.
pi_211999855
https://www.funda.nl/koop(...)6-ingelandenweg-108/

Is dat niet iets ? Komt misschien nog iets bij voor keuken en vloer.

Ken de locatie verder niet hoor:).
pi_212000653
Ik betwijfel of je iets goedkopers kan vinden in een straal van 100km.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212000829
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 22:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook niet, maar als je 1400 euro aan hypotheek zou betalen wel (afhankelijk waar je woont natuurlijk.
pi_212000881
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 20:53 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Ik kom uit Amsterdam, woon in Amsterdam en mijn vrienden en familie zitten er ook.
Sterkte maat.
pi_212000927
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:49 schreef 111210 het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook niet, maar als je 1400 euro aan hypotheek zou betalen wel (afhankelijk waar je woont natuurlijk.
Dat is zeg maar ongeveer 1400 euro aan hypotheek.
pi_212001005
Je woonquote is 50 %. Daarmee zit je 10 % (data uit 2021) boven jouw groep. Lijkt me niet de moeite om te verhuizen. Als je voor het overige tevreden bent over je huis, gewoon blijven zitten.
pi_212001023
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is zeg maar ongeveer 1400 euro aan hypotheek.
Hm oke, ik rekende even naar onze hypotheek om, dacht dat je met dat bedrag veel meer kon lenen, maar dat valt wel tegen ja.
pi_212004379
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik betwijfel of je iets goedkopers kan vinden in een straal van 100km.
Misschien geen geheel gerenoveerder label A woning, maar ik vind er toch wel wat onder de 300K met een vergelijkbaar woonoppervlak.

https://www.funda.nl/koop(...)26-dolingadreef-277/
https://www.funda.nl/koop(...)075-ruiseveenpad-98/
https://www.funda.nl/koop(...)erenbrouckstraat-91/
https://www.funda.nl/koop(...)-leksmondhof-203-pp/

Almere
https://www.funda.nl/koop(...)-korte-promenade-38/

of in Zaandam
https://www.funda.nl/koop(...)741-oost-dorsch-154/

Centrum Amsterdam ga je niet redden onder de 3 ton, maar als je iets verder zoekt lukt dat best wel. Vraag is misschien wel of je nog moet overbieden en hoeveel en of je dan nog er onder blijft.
pi_212004435
gewoon wat eisen los laten , voor 250-300k kan je echt best een knap huis vinden.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_212004683
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 14:16 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Misschien geen geheel gerenoveerder label A woning, maar ik vind er toch wel wat onder de 300K met een vergelijkbaar woonoppervlak.

Almere

of in Zaandam

Centrum Amsterdam ga je niet redden onder de 3 ton, maar als je iets verder zoekt lukt dat best wel. Vraag is misschien wel of je nog moet overbieden en hoeveel en of je dan nog er onder blijft.
Je vergeet het overbieden
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212004888
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je vergeet het overbieden
Dat had ik in de laatste regel aangegeven. :)
Maar die eerste 2e zijn zo'n ¤250.000, met ¤25.000 overbieden zit je nog onder de 3 ton.

Verder is het wel even kijken naar de bijdrage VVE en mogelijk erfpacht.
pi_212004907
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 15:12 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat had ik in de laatste regel aangegeven. :)
Daarnaast kan het wel ergens te koop/huur staan maar je bent nummer zoveel dus de vraag is hoe realistisch is het dat je het krijgt.
pi_212004952
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 15:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Daarnaast kan het wel ergens te koop/huur staan maar je bent nummer zoveel dus de vraag is hoe realistisch is het dat je het krijgt.
Maar dat is bij die ene die er boven worden gegeven door Sport_Life ook zo. Daar moet je inschrijven. Die is echter wel boven de 3 ton.

Met een dergelijk budget is het zeker niet makkelijk, maar als je er al van tevoren van uitgaat dat het onmogelijk is kom je er nooit.
pi_212005016
Ik denk dat het lastig wordt om goedkoper te gaan huren in die regio.
De pest van verhuren is dat het meestijgt met de inflatie. Bij kopen heb je daar veel minder last van.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 12 januari 2024 @ 15:30:23 #28
338319 ZarB
Piña colada
pi_212005048
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 21:28 schreef DJKoster het volgende:

[..]
260-280K volgens hypotheker.nl (55k bruto per jaar). Studieschuld niet meegerekend. Het is echt huilen wat je als eenverdiener kan krijgen aan hypotheek. ;(
Toevallig laatst nog berekend wat ik met mijn inkomen van 50k / jaar zou kunnen lenen :'( . Scheelt dat ik lekker scheefhuur voor 650 euro per maand en nog iets van kapitaal kan opbouwen)
3400 netto is wel wat meer dan 55k per jaar. Het ligt een beetje aan de CAO (ivm het percentage dat je aan pensioenpremie betaald) maar in mijn geval zit je met een salaris van 3400 netto op een brutojaarsalaris (dus incl vakantiegeld en eindejaarsuitkering) op ongeveer 70k per jaar. Volgens Independer zou TS dan zonder studieschuld 346k kunnen lenen. Toch al wat meer. Of je het moet willen is een 2e.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  vrijdag 12 januari 2024 @ 17:02:30 #29
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_212005759
Je hebt jezelf genaaid door geen toets van de aanvangshuurprijs aan te vragen bij de Huurcommissie; dat kan in de vrije sector. Maar dat kan misschien alsnog. Hoe lang geleden is het vaste huurcontract ingegaan (of van max. 2 jaar tijdelijk naar vast gegaan), korter dan 6 maanden geleden?

Dit soort bizarre huurprijzen vind ik een gelegaliseerde vorm van diefstal door verhuurders die veel te snel rijk willen worden over de rug van kwetsbare huurders. Jij betaalt niet voor je woning, je betaalt voor een groot deel ook voor het zwembad en de villa van je huisbaas.

Ik zou je adviseren ook een dikke huid te kweken en het nummer van de wijkagent in je snelkeuze op te nemen, maar ik adviseer je vooral een eind te maken aan deze diefstal uit jouw portemonnee en je recht te halen.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_212006015
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 22:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ja een kast in huis :)
In het westen heb je in bijv Amsterdam net een parkeerplek voor.
pi_212006198
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 17:02 schreef Andromache het volgende:
Dit soort bizarre huurprijzen vind ik een gelegaliseerde vorm van diefstal door verhuurders die veel te snel rijk willen worden over de rug van kwetsbare huurders. Jij betaalt niet voor je woning, je betaalt voor een groot deel ook voor het zwembad en de villa van je huisbaas.

Wederom: wonen is tot een businessmodel gemaakt, i.p.v. een deel van het sociaal bestaansminimum.

Btw, erg veel goed adviezen en alternatieven t/m concrete links aan toe hier, edoch TS laat zich niet meer horen....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212009200
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 18:02 schreef blomke het volgende:

Btw, erg veel goed adviezen en alternatieven t/m concrete links aan toe hier, edoch TS laat zich niet meer horen....
Niet specifiek voor TS maar meer algemeen, ik hoor en zie wel eens mensen die roepen dat het voor hen onmogelijk is een huis te kopen zonder daar echt pogingen voor te hebben gedaan. Die lezen of zien wat in de media, horen wat van familie of vrienden, hebben misschien een keer met zo'n online tooltje eens bekeken wat ze kunnen lenen aan hypotheek, maar veel verder gaat het niet.

Mijn advies aan TS is dan ook, als je dat nog niet gedaan hebt: ga eens naar een goede hypotheekadviseur om te zien hoeveel je echt kunt lenen. Kijk dan eens wat je daarvoor kunt kopen, niet alleen door te kijken op Funda, maar ook naar een makelaar gaan die de markt kent en je daarmee kan adviseren. Die weet ook of overbieden (nog) nodig is en zo ja ongeveer hoeveel. En wil je echt kopen, haak niet af na een paar er naast te hebben gegrepen. Bekijk ook je financiën eens goed om te zien of je nu wat meer kan sparen om meer vermogen te hebben.
pi_212013039
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 23:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Niet specifiek voor TS maar meer algemeen, ik hoor en zie wel eens mensen die roepen dat het voor hen onmogelijk is een huis te kopen zonder daar echt pogingen voor te hebben gedaan. Die lezen of zien wat in de media, horen wat van familie of vrienden, hebben misschien een keer met zo'n online tooltje eens bekeken wat ze kunnen lenen aan hypotheek, maar veel verder gaat het niet.

Mijn advies aan TS is dan ook, als je dat nog niet gedaan hebt: ga eens naar een goede hypotheekadviseur om te zien hoeveel je echt kunt lenen. Kijk dan eens wat je daarvoor kunt kopen, niet alleen door te kijken op Funda, maar ook naar een makelaar gaan die de markt kent en je daarmee kan adviseren. Die weet ook of overbieden (nog) nodig is en zo ja ongeveer hoeveel. En wil je echt kopen, haak niet af na een paar er naast te hebben gegrepen. Bekijk ook je financiën eens goed om te zien of je nu wat meer kan sparen om meer vermogen te hebben.
Hier sluit ik me aan. Vaak is er ook veel weerstand op fok als je zegt dat het nog kan, maar als je echt een nieuwe woning wil, volstaat het niet om online wat tooltjes of gegevens in te vullen. Je zult met mensen in gesprek moeten. Hypotheekadviseur, makelaar, en niet gelijk opgeven als je er een hebt gesproken. Praat ook met je eigen netwerk, in mijn sociale kring is er niet heel lang geleden nog een huis verkocht zonder dat het ooit op funda gestaan heeft. En ik heb zelf wel eens gehuurd van een kennis op basis van de leegstandswet, want die wilde gaan samenwonen en er juist vanaf, dat huis heeft ook nooit op funda gestaan.

In ieder geval. Kom achter dat scherm vandaan en ga praten. Het zal je verbazen wat nog wel kan.
pi_212013088
Iedereen bedankt voor de reacties!

Ten aanzien van het kopen als ik online mijn gegevens invul zal het ik gok meer of minder dan drie ton zijn. Ik denk alleen dat dit wel zal tegenvallen. Ik heb dus een studieschuld van 9K. Geen groot bedrag, maar tikt wel aan. Verder heb ik een aantal jaren geleden een privé lease auto gehad. Deze is inmiddels al een jaar geleden ingeleverd en alles is keurig betaald/beëindigd, maar de registratie blijft voorlopig nog in mijn BKR. Ook nog een mobiele telefoon, klein bedrag maar dan nog. Al met al tikt het aan denk ik. Dat in combinatie met de hoge woonmarkt kan je als alleenstaande gewoon relatief weinig lenen om wat leuks te kopen om daar in principe 20 jaar aan vast te zitten los van gezinsuitbreiding of wat dan ook. Dat blijft toch een feit.

Wel blijf ik actief. Ik ga in ieder geval zeker met een hypotheekadviseur een afspraak maken. Aan de hand van zijn berekening (welk bedrag het mag zijn) zal ik een makelaar connecten. Die weet het vast beter dan ik. Er moet toch wel iets te vinden zijn in mijn regio (laten we zeggen op maximaal een uur van mijn werk).

Ten aanzien van het huren kijk ik inderdaad veelal in de omgeving om mij heen. Ik merk alleen dat ik continu teleurgesteld wordt. Niet gek, vraag is hoger dan het aanbod. Daarnaast merk ik dat als een huurwoning anno 2024 aangeboden wordt voor xxxx bedrag per maand je er standaard vanuit kan gaan dat hier overboden wordt dat zomaar 100-200 euro extra kan zijn. Zelfs voor bezichtigingen moet je soms betalen als je met een grote groep in zo'n mini woning aankomt... Het is eigenlijk te zot voor woorden, maar wel de realiteit. Je zult door moeten gaan met zoeken.

Ik vrees dan ook dat er voor alleenstaanden in dit land weinig opties zijn. Ja, de oplossing is simpel: zoek een partner. Daarmee los je al het bovenstaande veel sneller op. Je wordt in deze huur en woonmarkt eigenlijk wel gedwongen. Niet gek dat er steeds minder kinderen worden geboren in Nederland, de woningmarkt is het perfecte voorbehoedsmiddel...
  zaterdag 13 januari 2024 @ 12:34:00 #35
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_212013288
Dan snap ik het probleem niet, als je een uur kunt reizen. In Hoorn, Enkhuizen, Lutjebroek, Almere, evt. Lelystad is er genoeg koopaanbod onder de drie ton. Nee, binnen de gemeente kun je het vergeten. En Almere en Lelystad zit toch al vol met etnische Amsterdammers.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_212013366
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 12:14 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Ik ga in ieder geval zeker met een hypotheekadviseur een afspraak maken. Aan de hand van zijn berekening (welk bedrag het mag zijn) zal ik een makelaar connecten. Die weet het vast beter dan ik.
Ben razend benieuwd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212013374
- weg -

[ Bericht 98% gewijzigd door blomke op 13-01-2024 12:51:25 ]
pi_212014020
Probeer een appartementje in Amsterdam Noord in de omgeving van Buikslotermeerplein. Het zijn meestal wel opknappers en ik weet niet of je er blij van wordt om daar te wonen. Daar gaan ze nog van tussen de 250 en 300k.
pi_212015379
Zoek een nieuwe huisgenoot? Je woonlasten door de helft en jij geen verhuiscircus aan je broek.

Overigens vind ik 70 m2 voor een alleenstaande niet te groot. Je betaalt eerder veel te veel voor die ruimte, maar dat is iets anders.
pi_212017174
Ik vind ¤1.700 inclusief GWL niet superduur toch, hoeveel is GWL per maand?
pi_212017674
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 12:14 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Iedereen bedankt voor de reacties!

Ten aanzien van het kopen als ik online mijn gegevens invul zal het ik gok meer of minder dan drie ton zijn. Ik denk alleen dat dit wel zal tegenvallen. Ik heb dus een studieschuld van 9K. Geen groot bedrag, maar tikt wel aan. Verder heb ik een aantal jaren geleden een privé lease auto gehad. Deze is inmiddels al een jaar geleden ingeleverd en alles is keurig betaald/beëindigd, maar de registratie blijft voorlopig nog in mijn BKR. Ook nog een mobiele telefoon, klein bedrag maar dan nog. Al met al tikt het aan denk ik. Dat in combinatie met de hoge woonmarkt kan je als alleenstaande gewoon relatief weinig lenen om wat leuks te kopen om daar in principe 20 jaar aan vast te zitten los van gezinsuitbreiding of wat dan ook. Dat blijft toch een feit.
Op jouw inkomen zijn die telefoon en studieschuld natuurlijk goed op korte termijn af te lossen / af te kopen. Mobiele telefoon telt alleen als je het toestel op afbetaling hebt. Je abonnement voor belminuten en mb's doet daarin niet mee.
De Private lease auto waarvan het contract al is afgelopen doet ook helemaal niet mee. Tenzij je tijdens de looptijd betaalachterstanden hebt gehad. Dat blijft je 5 jaar achtervolgen.

quote:
Wel blijf ik actief. Ik ga in ieder geval zeker met een hypotheekadviseur een afspraak maken. Aan de hand van zijn berekening (welk bedrag het mag zijn) zal ik een makelaar connecten. Die weet het vast beter dan ik. Er moet toch wel iets te vinden zijn in mijn regio (laten we zeggen op maximaal een uur van mijn werk).
Een willekeurige makelaar contacten heeft niet zo heel veel zin als je niet goed ogen hebt wat je wensen zijn. Allereerst zul je een overzicht moeten maken van plaatsen die in aanmerking komen om te gaan wonen. Dan kan je voor die plaatsen zelf wel op funda kijken of je er met jouw budget ook terecht kunt.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 20:05:09 #42
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_212017712
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 16:16 schreef DoubleDip het volgende:
Zoek een nieuwe huisgenoot? Je woonlasten door de helft en jij geen verhuiscircus aan je broek.

Overigens vind ik 70 m2 voor een alleenstaande niet te groot. Je betaalt eerder veel te veel voor die ruimte, maar dat is iets anders.
Bedoel je een huisgenoot als in mede huurder, of gewoon een relatie :D
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_212018768
Waarom niet gewoon daar blijven wonen en de situatie accepteren zoals ie is?

Het is even pittig nu, maar in de loop van de tijd zal je inkomen vast ook wat omhoog gaan. Dan houd je op termijn meer over dan nu en heb je alsnog je woning. Zeker als je er fijn woont dan is er niks mis mee om een tijdje wat minder geld over te houden maandelijks. Hooguit kun je even door je maandelijkse lasten lopen om te zien waar je geld kunt besparen.
pi_212020297
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 21:17 schreef ArnosL het volgende:
Waarom niet gewoon daar blijven wonen en de situatie accepteren zoals ie is?

Het is even pittig nu, maar in de loop van de tijd zal je inkomen vast ook wat omhoog gaan. Dan houd je op termijn meer over dan nu en heb je alsnog je woning. Zeker als je er fijn woont dan is er niks mis mee om een tijdje wat minder geld over te houden maandelijks. Hooguit kun je even door je maandelijkse lasten lopen om te zien waar je geld kunt besparen.
Huren stijgen ook.
pi_212021241
TS moet een nieuwe partner zoeken :P
Mja
pi_212023058
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:19 schreef TAmaru het volgende:
TS moet een nieuwe partner zoeken :P
Waarom? Iemand kan/mag gewoon toch zelf kiezen wat z'n samenlevingsvorm is?
  zondag 14 januari 2024 @ 10:40:23 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212023902
Voor jouw salaris kun je zeker wel iets kopen in de periferie van Amsterdam. Dat zou ik in jouw positie ook doen. Het is met het oog op de toekomst altijd veel voordeliger iets te kopen dan te huren.
pi_212105062
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 20:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bedoel je een huisgenoot als in mede huurder, of gewoon een relatie :D
Sowieso een mede huurder, een relatie kan altijd nog maar lijkt me een slecht uitgangspunt. Gaat er tenslotte om dat je de woonlasten met iemand kan delen tot je weg kan.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 18:51:54 #49
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_212105953
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 17:14 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Sowieso een mede huurder, een relatie kan altijd nog maar lijkt me een slecht uitgangspunt. Gaat er tenslotte om dat je de woonlasten met iemand kan delen tot je weg kan.
Ja, maar hoe zou TS zoiets kunnen bewerkstelligen? Gewoon advertentie op je socials ofzo?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_212106156
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 14:16 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Almere

of in Zaandam

Die in Zaandam:

bijdrage VVE: ¤ 471,70 per maand

Dat hakt er ook nog wel in. Is misschien terecht maar het is de vraag of zoiets binnen de "vrije" ruimte zit bovenop de hypotheek. En dan heb je dus een kutflatje in Zaandam voor meer dan de helft tot wel 80% van je netto inkomen. Niet benijdenswaardig.

Kan je nog 1 keer per week klein karretje boodschappen halen niet te duur en dan is het salaris alweer op.
Men wordt volledig leeggezogen door dit soort prijzen voor een eenvoudig dak boven je hoofd.

De huidige generatie jonge mensen is volkomen fucked door de rupsjes nooitgenoeg die hun voorgingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 20-01-2024 19:23:39 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')