abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211987316
Hallo allemaal,

Vraagje: we zijn voornemens om de beglazing in huis te laten vervangen.
Het gaat om een jaren 60 woning, met boven enkel glas en beneden dubbel glas.

We hebben verschillende offertes opgevraagd, en wat mij opvalt is dat de installateurs allen uitgaan van HR++ ipv tripple glas.
Bij 1 aanbieder gevraagd wat het prijsverschil is, en die kwam op een meerprijs van 1500 euro op een offerte van 36.000 euro.
Een klein verschil dus, dat ook nog eens wordt afgedekt door de ISDE subsidie, die 131 euro per m˛ bedraagt, ipv 46 euro per m˛.

Wat ik me dan afvraag, waarom biedt men HR++ aan?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_211987342
past het triple glas uberhaupt in je kozijnen? wel bizar veel geld voor wat glas 36k zeg man man man
pi_211987526
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:18 schreef Jahr00n het volgende:
past het triple glas uberhaupt in je kozijnen? wel bizar veel geld voor wat glas 36k zeg man man man
Ik had vandaag een installateur, die vroeg 50K voor HR++ :o

Of het past, ik neem aan van wel als de installateur dat als mogelijk aanbiedt.
Ik heb bij andere aanbieders ook geīnformeerd, en argumenten die ik krijg is dat het verschil in isolatiewaarde te minimaal is, of dat het nadeel is dat bijvoorbeeld vocht iin huis niet op de ramen slaat, maar ergens anders, wat schimmelvorming kan veroorzaken.

Maar niet dat het niet zou passen.
pi_211987590
36k voor alleen het glas? Tering Jantje. Hoeveel ramen heb je wel niet?

Hr+++ lijkt me het dan wel waard. Niet alleen voor de warmte zelf maar ook voor het comfort, ie minder geluid en kou bij het raam.

Maar je kunt ook gewoon de verwarming hoger zetten. Voor 36.000 euro kun je heel veel gas kopen. Krijg je er niet meer uit denk ik.
pi_211987921
Serieus? 36k voor alleen glas vervangen? Zit daar niet stiekem ook de vervanging van alle kozijnen bij? In 2018 hier op de middenverdieping bij 7 ramen nieuwe houten kozijnen met HR++ glas laten vervangen/plaatsen voor 11.500.
Of zit er ook compleet opnieuw schilderen van alles bij?

En om op je vraag terug te komen: omdat de subsidie nu heel hoog is op triple glas is het verschil klein. Triple glas is alleen wel anderhalve keer zo dik als HR++ glas, dus het moet wel in je kozijnen passen. Het is ook flink zwaarder, dus eventuele scharnieren moeten het ook aan kunnen. Daarbij geeft triple glas een andere kleuring, dus dat wil je niet naast HR++ glas. Het verschil in isolatiewaarde tussen HR++ en Triple glas is heel klein, veel kleiner dan tussen dubbel glas en HR++ glas. Als het niet enorm gesubsidieerd was dan zou ik de vraag omdraaien: waarom wil je triple glas ipv HR++ glas?
Sterker nog: ik zou zeggen: kap met die belachelijke subsidie en besteed dat extra aan het isoleren van woningen met F of G labels. Dat levert een veeeeel hogere rendement op.

[ Bericht 58% gewijzigd door vigier op 10-01-2024 21:11:33 ]
Da gao nie nou!
pi_211988143
Voor ¤36000 kun je 20 jaar gas verstoken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211988278
Ik ben niet duidelijk geweest merk ik, het gaat inderdaad om compleet vervangen van de kozijnen door kunstof met HR+ of tripple glas.
De woning heeft een F keurmerk, ik wil dat het liefst op A krijgen of B.

Subsidie is dus welkom :7

Waarom wil ik tripple?
Geen idee, ik wil het hoogstmogelijke, zodat ik in 1 x klaar ben.
En de veel hogere subsidie suggereert dat het beter is.

Als het verschil zo minimaal is, vraag ik me af waarom er naast dubbel ook tripple is, en waarom dat meneer subsidie oplevert.
pi_211988336
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:20 schreef halfway het volgende:
Voor ¤36000 kun je 20 jaar gas verstoken.
Ja, dat verdient zichzelf niet terug op die manier.
pi_211988470
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee? Waarom moet iets zich terug verdienen?

Je hebt de keuze om ofwel nu 36.000 uit te geven en dan dat wellicht op je 85e verjaardag terug te hebben verdiend. Of je hoeft nu geen investering van 36.000 te maken en je koopt een ouwe porsche en gaat hoeren neuken en Wagyu steak vreten tot je er bij neer valt en ... Oh nee, ik bedoel je zet de verwarming een graadje hoger dan dat nodig zou zijn indien je tripple glas zou hebben en dan houd je dan 20 jaar vol voordat je ook maar in de buurt komt van 36k.

Ik zou het maar om 1 reden doen en dat is wooncomfort. Ik denk dat je het in de praktijk het er amper uit zult krijgen. Als je straks je nieuwe ramen hebt, dan moet de verwarming nog steeds aan. Je zult wellicht iets minder verbruiken, maar het is niet zo dat je gasrekening naar 0 gaat natuurlijk. Dus ik vind die 20 jaar nog niet zo gek geschat van de user hierboven.
pi_211988636
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:47 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee? Waarom moet iets zich terug verdienen?
Nou, verschillende haalden aan dat je van dat bedrag best lang je huis warm kunt stoken.
Vandaar mijn opmerking.
Het is geen investering die zichzelf op die manier terug verdiend.

quote:
Je hebt de keuze om ofwel nu 36.000 uit te geven en dan dat wellicht op je 85e verjaardag terug te hebben verdiend. Of je hoeft nu geen investering van 36.000 te maken en je koopt een ouwe porsche en gaat hoeren neuken en Wagyu steak vreten tot je er bij neer valt en ... Oh nee, ik bedoel je zet de verwarming een graadje hoger dan dat nodig zou zijn indien je tripple glas zou hebben en dan houd je dan 20 jaar vol voordat je ook maar in de buurt komt van 36k.

Ik zou het maar om 1 reden doen en dat is wooncomfort. Ik denk dat je het in de praktijk het er amper uit zult krijgen. Als je straks je nieuwe ramen hebt, dan moet de verwarming nog steeds aan. Je zult wellicht iets minder verbruiken, maar het is niet zo dat je gasrekening naar 0 gaat natuurlijk. Dus ik vind die 20 jaar nog niet zo gek geschat van de user hierboven.
Ja, dat is ook meer de insteek.
Nu investeren, en dan tot aan mijn dood daar geen zorgen meer over en meer comfort in huis, etc.
Verder is de toekomst gasloos op lage temperatuur verwarmen, en dan is goed isolerende beglazing welkom. En ik begreep dat dat in combinatie met kunststof kozijnen beter is dan de bestaande houten kozijnen uit 1962.

En wat ik hier begrijp is dat dat net zo goed met HR+++ kan.

Ik schrok vandaag wel van de laatste kozijnleverancier, die voor het hele huis op 50K kwam.
Want moeilijk moeilijk, maatwerk, grote ramen, kraan erbij, boeidelen, whatever...

Ter illustratie, aan de voorzijde gaat het om een bloemkozijn van 1.90 hoog en 275 breed, zijkant 1 bloemkozijn van 1.60 hoog en 2.75 breed, achter schuifpui van 2.75 breed en 2.30 hoog, daarnaast kiepraam van 90 hoog, 60 breed, en 2 kleine ramen van 40x90.
Dan 1e verdieping met 2 x 2.75 breed en 1.20 hoog, 1 raam van 60 breed en 1.20 hoog, badkamerraam van 1.20 hoog en 2.80 breed, wc raampje, voordeur en 3 Keralit boeidelen van 2.75 breed en 1.20 hoog.
pi_211988670
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:04 schreef Wantie het volgende:
Nou, verschillende haalden aan dat je van dat bedrag best lang je huis warm kunt stoken.
Vandaar mijn opmerking.
Het is geen investering die zichzelf op die manier terug verdiend.
Ah ja je bedoelde dus eigenlijk hetzelfde. My bad.

Ja het is nogal een klus natuurlijk.

Wil je ook tot je dood in het huis blijven wonen? Ook iets om over na te denken natuurlijk.

En hoe zit het met andere facetten van het huis? Dakisolatie? Vloerisolatie? Vloerverwarming? Ik weet niet precies wat de juiste volgorde is, maar volgens mij zijn de ramen vaak niet de 'ergste' warmteverliezers.
pi_211988735
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:09 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Wil je ook tot je dood in het huis blijven wonen? Ook iets om over na te denken natuurlijk.

En hoe zit het met andere facetten van het huis? Dakisolatie? Vloerisolatie? Vloerverwarming? Ik weet niet precies wat de juiste volgorde is, maar volgens mij zijn de ramen vaak niet de 'ergste' warmteverliezers.
Dak, spouw en vloer worden als eerste geīsoleerd.
Vloerverwarming momenteel niet, dan moet de hele vloer vervangen worden, en dat is een flinke operatie.

Heeft ook te maken dat we de huidige woonruimte snel moeten verlaten, en de nieuwe dus snel 'bewoonbaar' moet zijn.
Kozijnen vervangen is minder invasief dan vloer vervangen in een bewoonde woning, en nu nog is de subsidie op glas aardig gunstig. Alhoewel wel 20 euro per m˛ minder dan vorig jaar.
Door andere meetmethode is dat verschil in iets kleiner, maar toch...
En op vloerverwarming zit helaas geen subsidie.

Verder heb je tegenwoordig allerlei potjes waaruit je kunt tappen, en die hebben allemaal eigen regels ten aanzien van duurzaamheid, etc.
Zoals een duurzaamheid bouwdepot, SNN-subsidie, Warmtefonds, etc.

Wil ik er tot mijn dood wonen ?
Tja,nu verhuis ik bijna elk jaar, dus misschien tijd om wat meer te settelen.
Daarnaast stijgt de waarde van de woning woning natuurlijk als deze is voorzien van nieuwe kozijnen.
En een A label levert 0,15% korting op de hypotheekrente op.
Na hypotheekrente aftrek bespaart dat iets van 10.000 euro op de looptijd van de hypotheek.
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:27:08 #13
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211988811
quote:

[..]
Hoe goed is het bestaande dubbel/enkel glas nog? Hoe goed zijn de kozijnen nog? Moet het sowieso vervangen worden? Dat zijn eventuele kosten die je eigenlijk ook in je berekening moet meenemen.

Als je kozijnen bv. verrot zijn, dan zou vervangen door precies hetzelfde je misschien al 25k kosten.

Met betrekking tot de keuze triple glas of HR+++:
- Wat zijn de U-waarden? Er bestaat HR++ glas met beter waarden dan triple glas.
- Als de meerkosten van het triple glas relatief laag zijn, en de subsidie aanzienlijk hoger is, dan is de keuze w.m.b. snel gemaakt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:46:39 #14
392328 Keukendrol
Vuile klootzak!!!
pi_211988899
Los van alle rekensommentjes en dergelijke. Wat mensen vaak vergeten is dat je met triple glas op sommige dagen tot 12:00 smiddags (bij wijze van) niet door je ramen kan kijken omdat ze beslagen zijn. Dat zei onze kozijnenboer in ieder geval.
Op zaterdag 5 januari 2013 00:14 schreef LompeHork het volgende:
Deze username is gewoon perfect.
-------------------------------------------------
- Dearest (UI)
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:47:49 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211988905
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:46 schreef Keukendrol het volgende:
Los van alle rekensommentjes en dergelijke. Wat mensen vaak vergeten is dat je met triple glas op sommige dagen tot 12:00 smiddags (bij wijze van) niet door je ramen kan kijken omdat ze beslagen zijn. Dat zei onze kozijnenboer in ieder geval.
Onzin.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:59:27 #16
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211988964
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:17 schreef Wantie het volgende:

Als het prijsverschil echt zo klein is, kan ik me voorstellen dat men geen zin heeft in al het extra gedoe (gewicht vnl) van triple glas.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 10 januari 2024 @ 23:20:21 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989140
Wij zijn net begonnen met het na-isoleren van een vrijstaande woning van 100m uit 1987 met beneden 1 schuifpui (vervangen we door dubbel openslaande), 4 zijramen, 1x erker. Boven hebben we 5 ramen. De prijzen die jij noemt voor kozijnen zijn echt hoog. Wij hebben een maand geleden 15k betaald voor triple glas en aluminium kozijnen via Creon. Die plaatsen we zelf (is geen rocket science). En we hebben ook al eens een offerte gehad voor het plaatsen via een lokale klussenbedrijf: 7000 euro. Sowieso nuttig om de vergelijking te maken via Creons website. Subsidies heb ik nog niet meegenomen.

Keuzes die wij gemaakt hebben:

Vloerverwarming beneden en boven. Als je het nu niet doet, ga je het nooit doen. Is overigens een klus die je wel zelf kunt. Wij hebben het laten doen voor 11k.

Muren en dak van binnenuit isoleren met PIR (platen waar gips al op zit dus na montage kun je direct laten stucen). Wij hebben spouwmuurisolatie overwogen maar de redenen om dit niet te doen was dat de spouw maar 4cm is en daarmee kun je nooit een echt hoge isolatiewaarde halen. Dus ja, we zijn binnen wel wat ruimte kwijt omdat onze muren nu bijna 10cm dikker zijn.

Verder moet je uitzoeken of je niet eerst een ecologisch onderzoek moet uitvoeren. Raad van State heeft hier in augustus uitspraak over gedaan (als in, verplicht ter bescherming van vleermuizen). Kosten: 5000 euro en het duurt een jaar: https://www.eigenhuis.nl/(...)ij-spouwmuurisolatie

We kozen voor triple glas wegens minimaal prijsverschil. We hebben ook nog gekeken naar alleen glas vervangen (HR++) en kozijnen + HR++. Nou ja, met triple glas doe je dus geen ventilatieroosters en dat scheelt weer in de kosten. Het was in ons geval iets van 1800 euro duurder dan HR++ en het houdt geluid veel beter tegen. Dus die keuze was uiteindelijk wel rap gemaakt.

Verder moet je bij goed isoleren ook nadenken over goed ventileren. Mechanische ventilatie is echt een must. Wij zijn voor warmte terugwin unit gegaan uiteindelijk.

Anyway, we wonen net in het huis en alleen het Badkamerraam heeft mijn man al gezet. Het is echt lekker warm in de badkamer en daar hebben we alleen vloerverwarming. Rest van het huis is nog behoorlijk tochtig met de oude ramen (zelfde als jij, TS, dubbel beneden en enkel boven).

We willen nog vloerisolatie maar eerst ff wachten tot de kruipruimte en kelder droog zijn :+ . Maar dan hebben we echt ruim voldoende gedaan om uiteindelijk van het gas te gaan.
Resistance is futile.
  woensdag 10 januari 2024 @ 23:21:25 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989153
quote:
Dan heb je een probleem met de ventilatie, niet met het glas zelf.
Resistance is futile.
pi_211989262
quote:
7s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee, condensatie aan de buitenkant. Het is wel een ding met triple glas maar niet zo extreem dat je er last van hebt.

Alleen al om de extra geluidsdemping is triple glas het waard.
pi_211989273
quote:
7s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat heb ik hier al met hr++, condens aan de buitenkant.

Maar hoezo zou je geen tickets doen met triple?
pi_211989307
quote:
Heb ik met hr++ glas ook weleens in de zomer. 12uur is overdreven, zodra de zon echt op is, is het met een uurtje wel verdampt
pi_211989376
Zorg dat je niet over isoleert, dan krijg je vocht/schimmel in huis.
Cindy De Vuyst
pi_211989388
De kleine verbetering van tripple tov hr++ is de investering niet waard, HR++ is prima en stukken goedkoper
Vakman pur sang
pi_211989729
Wij zijn nu aan het kijken naar het alleen laten vervangen van glas in hardhouten kozijnen uit 81. Kozijnen zijn allemaal goed bijgehouden en dus nog hard/goed.

Wij dachten aan hr++, maar worden door een glasboer nu geadviseerd mogelijk vacuumglas te zetten wat nog 2 keer zo goed isoleert als HR++, maar heel dun is.

Dat vacuumglas tov Hr++ is wel 2x zo duur.

[ Bericht 7% gewijzigd door Superrudi op 11-01-2024 06:57:07 (Toevoeging) ]
  donderdag 11 januari 2024 @ 07:42:09 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989860
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 06:55 schreef Superrudi het volgende:
Wij zijn nu aan het kijken naar het alleen laten vervangen van glas in hardhouten kozijnen uit 81. Kozijnen zijn allemaal goed bijgehouden en dus nog hard/goed.

Wij dachten aan hr++, maar worden door een glasboer nu geadviseerd mogelijk vacuumglas te zetten wat nog 2 keer zo goed isoleert als HR++, maar heel dun is.

Fineo? Ik vond het te gek worden en ook t.o.v. triple glas idioot duur. Vacuüm glas wordt veel gebruikt voor monumenten. Buiten dat het mooi, licht en dun is, geen voordelen t.o.v. triple glas.

Wij hebben ook gekeken naar alleen glas vervangen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat met buitenschilderwerk en al het hang- en sluitwerk vervangen, het verschil met nieuwe kozijnen best klein was.

[ Bericht 20% gewijzigd door Seven. op 11-01-2024 07:49:41 ]
Resistance is futile.
  donderdag 11 januari 2024 @ 07:44:56 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989876
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat heb ik hier al met hr++, condens aan de buitenkant.

Maar hoezo zou je geen tickets doen met triple?
Je bedoelt geen ventilatieroosters? Koudebrug, dit ondermijnt de werking van het triple glas.
Resistance is futile.
pi_211989880
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 07:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Fineo?
Nee Bengglas
  donderdag 11 januari 2024 @ 07:50:41 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989910
@Superrudi ben je niet bang dat je over 10 jaar alsnog moet vervangen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Seven. op 11-01-2024 08:00:14 ]
Resistance is futile.
  donderdag 11 januari 2024 @ 07:52:26 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989915
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik had vandaag een installateur, die vroeg 50K voor HR++ :o

Of het past, ik neem aan van wel als de installateur dat als mogelijk aanbiedt.
Ik heb bij andere aanbieders ook geīnformeerd, en argumenten die ik krijg is dat het verschil in isolatiewaarde te minimaal is, of dat het nadeel is dat bijvoorbeeld vocht iin huis niet op de ramen slaat, maar ergens anders, wat schimmelvorming kan veroorzaken.

Maar niet dat het niet zou passen.
Op zich heeft hij wel een punt. Als je gaat isoleren, dan is een goed ventilatiesysteem echt een must.
Resistance is futile.
pi_211989919
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 07:52 schreef Seven. het volgende:

[..]
Op zich heeft hij wel een punt. Als je gaat isoleren, dan is een goed ventilatiesysteem echt een must.
Dat klopt inderdaad, maar dat geldt toch ook voor HR+++ glas?
  donderdag 11 januari 2024 @ 07:56:16 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989924
@Wantie ga je de hele voordeur vervangen?
Resistance is futile.
  donderdag 11 januari 2024 @ 07:57:33 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989933
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 07:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat klopt inderdaad, maar dat geldt toch ook voor HR+++ glas?
Jawel maar omdat de isolatiewaarde wat minder hoog is, is het iets minder belangrijk. Evengoed is goede ventilatie altijd belangrijk.
Resistance is futile.
pi_211990011
quote:
7s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:20 schreef Seven. het volgende:
Wij zijn net begonnen met het na-isoleren van een vrijstaande woning van 100m uit 1987 met beneden 1 schuifpui (vervangen we door dubbel openslaande), 4 zijramen, 1x erker. Boven hebben we 5 ramen. De prijzen die jij noemt voor kozijnen zijn echt hoog. Wij hebben een maand geleden 15k betaald voor triple glas en aluminium kozijnen via Creon. Die plaatsen we zelf (is geen rocket science). En we hebben ook al eens een offerte gehad voor het plaatsen via een lokale klussenbedrijf: 7000 euro. Sowieso nuttig om de vergelijking te maken via Creons website. Subsidies heb ik nog niet meegenomen.
Nou ja, ik zou het om willen draaien: de 15k die jij kwijt bent, is eerder erg laag. Maar goed, dat zou dus in ieder geval 22k worden inclusief montage. Dat vind ik nog steeds weinig. Is dat trouwens met of zonder BTW?

quote:
Vloerverwarming beneden en boven. Als je het nu niet doet, ga je het nooit doen. Is overigens een klus die je wel zelf kunt. Wij hebben het laten doen voor 11k.
Dat heb ik vaker gelezen, dat je dat wel zelf kunt doen, en dat vind ik eerlijk gezegd niet zo realistisch. Als je al kluservaring hebt en weet wat je doet, dan misschien wel. Ik zie het de gemiddelde huizenkoper niet zelf doen. Het is niet zoiets als een laminaatvloer leggen.

quote:
Muren en dak van binnenuit isoleren met PIR (platen waar gips al op zit dus na montage kun je direct laten stucen). Wij hebben spouwmuurisolatie overwogen maar de redenen om dit niet te doen was dat de spouw maar 4cm is en daarmee kun je nooit een echt hoge isolatiewaarde halen. Dus ja, we zijn binnen wel wat ruimte kwijt omdat onze muren nu bijna 10cm dikker zijn.
Toch hebben wij met een niet veel diepere spouw een huis uit de jaren zestig afdoende weten te isoleren.

quote:
Verder moet je uitzoeken of je niet eerst een ecologisch onderzoek moet uitvoeren. Raad van State heeft hier in augustus uitspraak over gedaan (als in, verplicht ter bescherming van vleermuizen). Kosten: 5000 euro en het duurt een jaar: https://www.eigenhuis.nl/(...)ij-spouwmuurisolatie
Zie ook van dezelfde website: Spouwmuurisolatie zonder vleermuisonderzoek snel weer mogelijk

quote:
Verder moet je bij goed isoleren ook nadenken over goed ventileren. Mechanische ventilatie is echt een must. Wij zijn voor warmte terugwin unit gegaan uiteindelijk.
Goede ventilatie is een must, maar mechanische ventilatie niet. Wij redden het prima zonder.

quote:
Anyway, we wonen net in het huis en alleen het Badkamerraam heeft mijn man al gezet. Het is echt lekker warm in de badkamer en daar hebben we alleen vloerverwarming. Rest van het huis is nog behoorlijk tochtig met de oude ramen (zelfde als jij, TS, dubbel beneden en enkel boven).
Ik vond zelf het vervangen van oude beglazing het meeste verschil maken in comfort. Dat lijkt mij een heel zinnige investering.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211990016
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 07:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Fineo? Ik vond het te gek worden en ook t.o.v. triple glas idioot duur. Vacuüm glas wordt veel gebruikt voor monumenten. Buiten dat het mooi, licht en dun is, geen voordelen t.o.v. triple glas.

Wij hebben ook gekeken naar alleen glas vervangen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat met buitenschilderwerk en al het hang- en sluitwerk vervangen, het verschil met nieuwe kozijnen best klein was.
Ja, dat speelt bij mij ook mee.
De kozijnen zijn niet verrot, maar is jarenlang geen onderhoud gepleegd, verder moet in de badkamer sowieso alles vervangen worden, en op begane grond kan geen enkel raam open.

Dat kun je beter alles in 1 X goed doen..
  donderdag 11 januari 2024 @ 09:12:35 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211990439
quote:
Ik lees allerlei zaken die mensen van de kozijnenboer gehoord hebben en die ik in mijn huis met triple glas helemaal niet tegenkom.

Ja, de ruiten beslaan aan de buitenkant.
Nee, het is niet zo dat je tot 12.00 niet naar buiten kunt kijken.

Ook bij triple glas kan er vocht aan de binnenkant staan, in onze badkamer is dat wel eens zo.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 11 januari 2024 @ 09:18:33 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211990506
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 08:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
De kozijnen zijn niet verrot, maar is jarenlang geen onderhoud gepleegd, verder moet in de badkamer sowieso alles vervangen worden, en op begane grond kan geen enkel raam open.

De vergelijking die door sommige users gemaakt wordt met de kosten van gas is niet terecht.

Je vervangt de ramen en de kozijnen, dat maakt nogal uit, en omdat je de kozijnen voor kunststof kozijnen vervangt bespaar je vanaf nu ook op schilderwerk, en als je dat altijd laat doen heb je de kosten er zo uit, plus dat je het comfort hebt.

Ik zou met zo'n klein prijsverschil voor triple gaan, ik verwacht dat het prijsverschil klein is omdat het inclusief de kozijnen is, dat is wat anders het prijsverschil groot zou maken, dat je HR++ wel zou kunnen laten plaatsen zonder de kozijnen te vervangen, maar triple niet.

Gelijk in 1 keer goed doen en voor triple gaan dus.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  donderdag 11 januari 2024 @ 09:26:50 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211990586
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:40 schreef tux87 het volgende:

[..]
Nee, condensatie aan de buitenkant. Het is wel een ding met triple glas maar niet zo extreem dat je er last van hebt.

Alleen al om de extra geluidsdemping is triple glas het waard.
Dit dus.
Het is 's avonds en 's morgens, als de ruiten aan de buitenkant beslaan en het is vooral een oldskool "bloemen op de ramen" gevoel, met de wetenschap dat het niet binnen zit en zonder de ijzige kou die er bij hoort.

Als ik weer een huis zou bouwen dan komt er zeker weer triple glas in, wat de aannemer ook voor argument aanvoert, en ja, ik heb "duur" en "beslaat aan de buitenkant" ook allemaal langs horen komen.
Grappig: kenissen hebben ook recent een huis laten bouwen, hebben jaren in de alpen gewoond en hier in NL dus nu ook triple glas, dat was voor hen ook een no-brainer op basis van hun alpen-ervaring.

[ Bericht 19% gewijzigd door Leandra op 11-01-2024 09:32:52 ]
Wullie bin KOEL Š Soneal
  donderdag 11 januari 2024 @ 09:29:03 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211990601
quote:

[..]

Yep. Die van ons moesten dan alsnog over 5 jaar volledig vervangen worden. Nog 1x schilderen en we hadden het verschil in kosten ook alweer terugverdiend, dus dan maar alles nieuw.
Resistance is futile.
pi_211990698
Ik baal hier zo enorm dat we ons door de aannemer van ons nieuwbouwhuis hebben laten leiden en niet voor triple glas als meerwerk hebben gekozen. Ik merk geen verschil tussen het jaren 90 dubbelglas uit ons vorige huis en het hr++ in dit huis. Nog steeds komt er kou (en in de zomer warmte)vanaf en ik hoor echt veel geluid van buiten. Volgende huis ooit wordt zeker triple glas.
pi_211990765
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 09:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik baal hier zo enorm dat we ons door de aannemer van ons nieuwbouwhuis hebben laten leiden en niet voor triple glas als meerwerk hebben gekozen. Ik merk geen verschil tussen het jaren 90 dubbelglas uit ons vorige huis en het hr++ in dit huis. Nog steeds komt er kou (en in de zomer warmte)vanaf en ik hoor echt veel geluid van buiten. Volgende huis ooit wordt zeker triple glas.
Kun je dat wel goed met elkaar vergelijken, als het om twee verschillende woningen op verschillende locaties gaat?

Al moet ik zeggen dat wij in een paar ramen nog oud dubbelglas hebben en ik weinig noodzaak voel om dat te vervangen. Zou ongetwijfeld beter zijn, maar gaat prima zo. Het enkele glas was daarentegen vreselijk. Toen we dat hadden vervangen, maakte dat meteen enorm verschil.
pi_211990853
Ik denk niet dat Triple beglazing echt een verschil gaat maken ten opzichte van HR++, gezien het een jaren 60 woning betreft met label F.

Na aanpassing van de kozijnen zullen deze echt niet meer de bepalende factor zijn van het warmteverlies.
  donderdag 11 januari 2024 @ 10:07:21 #42
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_211990945
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 08:13 schreef Claudia_x het volgende:

Goede ventilatie is een must, maar mechanische ventilatie niet. Wij redden het prima zonder.
Bedoel je dan alsnog gewoon ventilatieroosters?

Ik had laatst een 'energie-adviseur' over de vloer en die vond dat alle ventilatie eruit moest. Niet alleen geen ventilatieroosters meer, maar ook de bestaande ventilatie-openingen dichtzetten. Moest ik dan mechanische ventilatie? Nee, gewoon, als het muf ruikt een raampje open zetten..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_211991655
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 07:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Je bedoelt geen ventilatieroosters? Koudebrug, dit ondermijnt de werking van het triple glas.
Ja. Roosters. Moet echt opletten als ik swype op het toetsenbord ipv tik.
pi_211991842
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 09:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik lees allerlei zaken die mensen van de kozijnenboer gehoord hebben en die ik in mijn huis met triple glas helemaal niet tegenkom.

Ja, de ruiten beslaan aan de buitenkant.
Nee, het is niet zo dat je tot 12.00 niet naar buiten kunt kijken.

Ook bij triple glas kan er vocht aan de binnenkant staan, in onze badkamer is dat wel eens zo.
Oh bij ons kan het op specifieke ramen zeker tot 12:00 duren. Op het noorden, uit de wind.

quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 09:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik merk een wereld van verschil tussen jaren 90 dubbel glas en kozijnen vs modern hr++

quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 10:07 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik had laatst een 'energie-adviseur' over de vloer en die vond dat alle ventilatie eruit moest. Niet alleen geen ventilatieroosters meer, maar ook de bestaande ventilatie-openingen dichtzetten. Moest ik dan mechanische ventilatie? Nee, gewoon, als het muf ruikt een raampje open zetten..
Ja, dan hou je wel veel warmte in je huis, maar of het ook goed is...

Lees op tweakers vooral dat ventilatieroosters geen probleem zijn, of ik heb net de verkeerde topics gescanned
pi_211991895
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:17 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,

Vraagje: we zijn voornemens om de beglazing in huis te laten vervangen.
Het gaat om een jaren 60 woning, met boven enkel glas en beneden dubbel glas.

We hebben verschillende offertes opgevraagd, en wat mij opvalt is dat de installateurs allen uitgaan van HR++ ipv tripple glas.
Bij 1 aanbieder gevraagd wat het prijsverschil is, en die kwam op een meerprijs van 1500 euro op een offerte van 36.000 euro.
Een klein verschil dus, dat ook nog eens wordt afgedekt door de ISDE subsidie, die 131 euro per m˛ bedraagt, ipv 46 euro per m˛.

Ik heb de twijfel bij mijn woning uit 1960 ook gehad en ben tot de conclussie gekomen dat kozijnen boeren die 3laags glas afraden allerlei barriers opwerpen omdat ze zelf er geen zin in hebben omdat ze niet ingericht zijn op het zwaardere werk en het niets te maken heeft met het belang van de klant.
Daardoor keeg ik enkele offertes met 3 laags glas die abnormaal duur waren om hun eigen HR++ te promoten.

De bedrijven die geen probleem hebben met 3 laagsglas zijn het meest transparant omdat die net zo goed HR++ plaatsen. Deze filtering is voorjezelf echt belangrijk om eerlijk advies te krijgen. En dat begint bij het bedrijf dat 3 laags glas niet adviseert

Persoonlijk ben ik groot voorstanden van 3 laags glas. Dat is in het buitenland al "standaard" en in NL over 10jaar ook. Je huis wordt er toekomstbestendiger door.

[ Bericht 0% gewijzigd door Barry1986 op 11-01-2024 13:21:51 ]
pi_211991946
quote:

[..]

Klinkt als een belabberd advies. Mensen als @Seven. en @Leandra kunnen beter zeggen hoe je omgaat met een situatie waarin je triple glas hebt en een warmteterugwinningsinstallatie. Ik heb begrepen dat je dan juist geen roosters, kieren en open ramen wilt, maar daar weet ik het fijne niet van.

Ik heb in huis alleen lokaal mechanische ventilatie (toilet en douche) en verder roosters. Dat gaat goed: met de warmtepomp krijgen we het huis goed warm en het verbruik is acceptabel. Daarnaast meet ik al jaren temperatuur, luchtvochtigheid, fijnstof en co2 in huis. Die waarden zijn ook goed, met als uitzondering het einde van de herfst / begin van de winter waarin de luchtvochtigheid bij ons wat te hoog wordt. Dat is tijdelijk tot de verwarming vaker aan staat. En tot slot maar niet onbelangrijk: ik vind het leefklimaat in huis prettig en heb geen geluidsoverlast van installaties.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen als ik nu opnieuw zou (ver-)bouwen, of ik van de roosters af zou gaan en voor een wtw-systeem zou gaan.
pi_211991964
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 07:57 schreef Seven. het volgende:

[..]
Jawel maar omdat de isolatiewaarde wat minder hoog is, is het iets minder belangrijk. Evengoed is goede ventilatie altijd belangrijk.
Waarom is dat zo? Die lagere isolatiewaarde komt toch omdat er kou door de ramen komt, niet omdat er buitenlucht doorheen gaat.
  donderdag 11 januari 2024 @ 12:21:58 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211992085
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Klinkt als een belabberd advies. Mensen als @:seven. en @:leandra kunnen beter zeggen hoe je omgaat met een situatie waarin je triple glas hebt en een warmteterugwinningsinstallatie. Ik heb begrepen dat je dan juist geen roosters, kieren en open ramen wilt, maar daar weet ik het fijne niet van.

Ik heb in huis alleen lokaal mechanische ventilatie (toilet en douche) en verder roosters. Dat gaat goed: met de warmtepomp krijgen we het huis goed warm en het verbruik is acceptabel. Daarnaast meet ik al jaren temperatuur, luchtvochtigheid, fijnstof en co2 in huis. Die waarden zijn ook goed, met als uitzondering het einde van de herfst / begin van de winter waarin de luchtvochtigheid bij ons wat te hoog wordt. Dat is tijdelijk tot de verwarming vaker aan staat. En tot slot maar niet onbelangrijk: ik vind het leefklimaat in huis prettig en heb geen geluidsoverlast van installaties.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen als ik nu opnieuw zou (ver-)bouwen, of ik van de roosters af zou gaan en voor een wtw-systeem zou gaan.
Ik heb geen WTW overigens, maar ventilatieroosters boven de ramen (beneden op Noord en Zuid, boven op Oost en West) en mechanische ventilatie.
Systeem C.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  donderdag 11 januari 2024 @ 12:26:17 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211992120
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 11:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh bij ons kan het op specifieke ramen zeker tot 12:00 duren. Op het noorden, uit de wind.
Het scheelt wel dat wij op het Noorden bijna geen ramen hebben, maar daar ontstaat ook vaak een of andere tornado op de oprit, dus die zullen daardoor niet lang beslagen zijn :D

Maar serieus, de voordeur is op het noorden en juist de ruit naast de voordeur is volgens mij nooit beslagen.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_211992147
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het scheelt wel dat wij op het Noorden bijna geen ramen hebben, maar daar ontstaat ook vaak een of andere tornado op de oprit, dus die zullen daardoor niet lang beslagen zijn :D

Maar serieus, de voordeur is op het noorden en juist de ruit naast de voordeur is volgens mij nooit beslagen.
Hier zijn de grote ramen in het zitgedeelte op het noorden en een staand raam iets meer naar rechts zit echt pal Noord zonder windtrek.

Die laatste kan echt uuuuuuren duren. Het grote raam is tegen 11:00-11:30 wel weer helemaal vrij
pi_211992176
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb geen WTW overigens, maar ventilatieroosters boven de ramen (beneden op Noord en Zuid, boven op Oost en West) en mechanische ventilatie.
Systeem C.
Kijk maar uit voor de koudebrug😉
  donderdag 11 januari 2024 @ 12:33:54 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211992190
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kijk maar uit voor de koudebrug😉
Gaat prima hier.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_211993626
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:04 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
Ik heb de twijfel bij mijn woning uit 1960 ook gehad en ben tot de conclussie gekomen dat kozijnen boeren die 3laags glas afraden allerlei barriers opwerpen omdat ze zelf er geen zin in hebben omdat ze niet ingericht zijn op het zwaardere werk en het niets te maken heeft met het belang van de klant.
Daardoor keeg ik enkele offertes met 3 laags glas die abnormaal duur waren om hun eigen HR++ te promoten.

De bedrijven die geen probleem hebben met 3 laagsglas zijn het meest transparant omdat die net zo goed HR++ plaatsen. Deze filtering is voorjezelf echt belangrijk om eerlijk advies te krijgen. En dat begint bij het bedrijf dat 3 laags glas niet adviseert

Persoonlijk ben ik groot voorstanden van 3 laags glas. Dat is in het buitenland al "standaard" en in NL over 10jaar ook. Je huis wordt er toekomstbestendiger door.
Ja, dacht ik ook, en diegene die daar in mee ging, ook al vond hij het onnodig ivm leeftijd woning en de haalbare isolatiewaarde, heeft wel de beste offerte tot nu toe.
pi_211994553
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 07:56 schreef Seven. het volgende:
@:wantie ga je de hele voordeur vervangen?
Ja, volgens mij wel.
pi_211994671
quote:

Bij mijn ouders ook gedaan. Glas is duurder maar je hoeft niet al je kozijnen aan te passen zodat het netto ongeveer hetzelfde uitkwam.

Overigens heeft wel als nadeel de afstandshouders.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211994690
quote:

Bij mijn ouders ook gedaan. Glas is duurder maar je hoeft niet al je kozijnen aan te passen zodat het netto ongeveer hetzelfde uitkwam.

quote:

[..]
Nou ja, ik zou het om willen draaien: de 15k die jij kwijt bent, is eerder erg laag. Maar goed, dat zou dus in ieder geval 22k worden inclusief montage. Dat vind ik nog steeds weinig. Is dat trouwens met of zonder BTW?
[..]
Dat heb ik vaker gelezen, dat je dat wel zelf kunt doen, en dat vind ik eerlijk gezegd niet zo realistisch. Als je al kluservaring hebt en weet wat je doet, dan misschien wel. Ik zie het de gemiddelde huizenkoper niet zelf doen. Het is niet zoiets als een laminaatvloer leggen.

Sterker nog zelf tripple glas plaatsen kun je vergeten want dat is zo zwaar dat het 90% van de tijd met een kraan moet gebeuren. Maar zelfs bij normaal dubbelglas gaat ene leke dat er scheef inzetten en daarnaast klote afwerken met een hoop tocht to gevolg.
quote:
[..]
Toch hebben wij met een niet veel diepere spouw een huis uit de jaren zestig afdoende weten te isoleren.
[..]
Zie ook van dezelfde website: Spouwmuurisolatie zonder vleermuisonderzoek snel weer mogelijk
[..]
[..]
Ik vond zelf het vervangen van oude beglazing het meeste verschil maken in comfort. Dat lijkt mij een heel zinnige investering.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_211995114
quote:
Met HR++ heb je hetzelfde. Alleen bij triple komt het voor dat je ijs op je buitenste raam hebt, net als de autoruiten zeg maar.

Waarom triple? Geen koudeval meer bij grote ramen en het is de isolatiestandaard van 2024. Kijk alleen al naar het verschil in isolatiewaarde als je het omrekent naar de RC waarde (1/U waarde), dan is het helemaal een no brainer. HR++ met een U van 1 heeft een RC van 1, triple met een U van 0,5 heeft een RC van 2. Dat scheelt serieus in het warmteverlies.

Voor de optimale thermische isolatie neem je trouwens wel kunststof spacers. Voor geluidsisolatie neem je verschillende glasdiktes en spouwdiktes tussen de glasplaten.
pi_211996226
Och er komt ook nog rente over die ¤36.000 heen. :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 11 januari 2024 @ 19:44:04 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211996502
quote:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Inclusief BTW.

M'n wederhelft wil een hogere rd waarde, is en blijft een persoonlijke keuze. Je geeft wel wat ruimte op door van binnenuit te isoleren.

Vloerverwarming is goed zelf te doen voor een handige Harry. Mensen met twee linkerhanden moeten dat uiteraard niet doen.

Goed dat het weer kan zonder ecologische onderzoeken (waanzin).

Met natuurlijke ventilatie verlies je veel warmte. Met mechanische ventilatie ook best wel trouwens. Wat acceptabel is, is een persoonlijke keuze. Ik geef alleen maar aan wat wij gekozen hebben en waarom.

En verder ben ik blij dat wij de vergelijking gemaakt hebben. Beglazing vervangen zou 13k kosten inclusief schilderwerk en hang en sluitwerk, en dan over 5 jaar alsnog alles volledig vervangen. Als de kozijnen nog 25 jaar meegaan, is het wel en heel ander verhaal.
Resistance is futile.
  donderdag 11 januari 2024 @ 19:45:45 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211996534
quote:

[..]

Wij hebben de vergelijking gemaakt tussen glas vervangen en kozijnen vervangen. Wel blij dat we dat gedaan hebben, de eerste weken waren wij er 100% van overtuigd dat we het glas gingen vervangen. Uiteindelijk toch besloten om alles te doen.
Resistance is futile.
  donderdag 11 januari 2024 @ 19:46:30 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211996543
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 16:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, volgens mij wel.
Voordeuren zijn best prijzig, dus dat verklaart ook wel deels waarom je kosten hoog zijn.
Resistance is futile.
  donderdag 11 januari 2024 @ 19:48:31 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211996587
quote:

[..]

Wij hebben alles dichtgezet inderdaad, maar dat heeft ook te maken met de wtw. Die ververst alle lucht en dan zelf lopen ventileren stuurt het systeem in de war.
Resistance is futile.
  donderdag 11 januari 2024 @ 19:49:49 #63
35189 Troel
scherp en bot
pi_211996615
Ik vind het geluidsisolerend van tripple echt vies tegenvallen. Wij hebben op kantoor tripple en ik hoor nog steeds het kind van de buren dat huilend en gillend in de tuin gezet wordt er dwars door heen. En dat zijn juist de geluiden die je graag wegfiltert. De gewone geluiden zijn namelijk veel minder indringend (vind ik)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 11 januari 2024 @ 19:50:25 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211996624
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

[..]
Sterker nog zelf tripple glas plaatsen kun je vergeten want dat is zo zwaar dat het 90% van de tijd met een kraan moet gebeuren. Maar zelfs bij normaal dubbelglas gaat ene leke dat er scheef inzetten en daarnaast klote afwerken met een hoop tocht to gevolg.
[..]

We zetten ze gewoon zelf, hoor. Je haalt het glas eruit voor je het kozijn plaatst..
Resistance is futile.
pi_211996689
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 17:51 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Met HR++ heb je hetzelfde. Alleen bij triple komt het voor dat je ijs op je buitenste raam hebt, net als de autoruiten zeg maar.

Waarom triple? Geen koudeval meer bij grote ramen en het is de isolatiestandaard van 2024. Kijk alleen al naar het verschil in isolatiewaarde als je het omrekent naar de RC waarde (1/U waarde), dan is het helemaal een no brainer. HR++ met een U van 1 heeft een RC van 1, triple met een U van 0,5 heeft een RC van 2. Dat scheelt serieus in het warmteverlies.

Voor de optimale thermische isolatie neem je trouwens wel kunststof spacers. Voor geluidsisolatie neem je verschillende glasdiktes en spouwdiktes tussen de glasplaten.
De grap is natuurlijk dat je daarmee ook de businesscase kapotrekent. Op een relatief koude winterdag van 0 C en binnen 20 C, heb je dan een verschil in warmteverlies van 10 W/m2. Bij een raam van zeg 3m2, is dat 30 W, oftewel 0,720 kWh/dag. Met een warmtepomp met COP=3, kost je dat 0,24 kWh per koude winterdag, oftewel iets van 8 cent. Dan moet je wel een hele hoop koude winterdagen hebben om het prijsverschil er ooit uit te halen.

Het kan natuurlijk nog altijd een overweging voor comfort zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 12-01-2024 12:47:51 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 11 januari 2024 @ 20:07:11 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211996997
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:12 schreef Viezig het volgende:

[..]
Waarom is dat zo? Die lagere isolatiewaarde komt toch omdat er kou door de ramen komt, niet omdat er buitenlucht doorheen gaat.
Volgens mij hangt het eerder samen met wat je binnenhoudt. Warme lucht is vochtiger en als je isolatie en ventilatie niet hand in hand gaan, dan kan je huis het vocht in al die warme lucht niet meer kwijt. En dan krijg je condens en uiteindelijk schimmel.

Maar zo'n expert ben ik ook weer niet, hoe het precies werkt is mij niet helemaal duidelijk.

Wat ik wel weet: beneden waar de wtw zijn werk netjes doet, hebben we een luchtvochtigheid van tussen 40-50%. Boven is de wtw nog niet aangesloten en het enkelglas op de zuidgevel staat elke dag vol met condens. Het triple glas in de badkamer ernaast is altijd netjes droog.
Resistance is futile.
pi_211997391
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 07:50 schreef Seven. het volgende:
@:Superrudi ben je niet bang dat je over 10 jaar alsnog moet vervangen?
Waarom zou dat dan? Vanwege het glas, of omdat de kozijnen dan zijn afgeschreven?
pi_211997795
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 19:46 schreef Seven. het volgende:

[..]
Voordeuren zijn best prijzig, dus dat verklaart ook wel deels waarom je kosten hoog zijn.
Ja, dat is ook 4 tot 6 duizend euro.

Wel blijft het vreemd dat de laagste offerte 27500 is, en de hoogste bijna 50.000.

Vandaag de laatste vertegenwoordiger langs gehad, en die schrok van dat hoge bedrag. Ik ben benieuwd wat hij ervan gaat maken.
pi_211997813
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 20:52 schreef Wantie het volgende:

[..]

Wel blijft het vreemd dat de laagste offerte 27500 is, en de hoogste bijna 50.000.

Vandaag de laatste vertegenwoordiger langs gehad, en die schrok van dat hoge bedrag. Ik ben benieuwd wat hij ervan gaat maken.
Nja, laten we eerlijk zijn. Geen offerte uitbrengen staat nog slechter dan een te hoge
pi_211999218
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 19:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
De grap is natuurlijk dat je daarmee ook de businesscase kapotrekent. Op een relatief koude winterdag van 0 C en binnen 20 C, heb je dan een verschil in warmteverlies van 10 W/m2. Bij een raam van zeg 3m2, is dat 30 W, oftewel 0,720 kW/dag. Met een warmtepomp met COP=3, kost je dat 0,24 kWh per koude winterdag, oftewel iets van 8 cent. Dan moet je wel een hele hoop koude winterdagen hebben om het prijsverschil er ooit uit te halen.

Het kan natuurlijk nog altijd een overweging voor comfort zijn.
Het is niet veel inderdaad. De meeste woningen hebben wel een stuk meer glas en dan zal het iets meer doen.

De comfort beleving is ook belangrijk. In ons geval waren we dankzij de hogere subsidie op triple glas uiteindelijk nog goedkoper uit dan HR++ trouwens.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 08:07:36 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212000543
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 20:25 schreef Superrudi het volgende:

[..]
Waarom zou dat dan? Vanwege het glas, of omdat de kozijnen dan zijn afgeschreven?
Vanwege de kozijnen inderdaad.
Resistance is futile.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 08:09:27 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212000552
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 20:52 schreef Wantie het volgende:

[..]

27500 voor laten plaatsen klinkt me niet heel onredelijk. Je zou die aanbieder kunnen vragen om dezelfde offerte met triple glas.
Resistance is futile.
pi_212000569
Wij hebben onlangs de hele beneden verdieping in kunstofkozijnen laten plaatsen en daarbij ook gekozen voor triple glas. Het was maar iets duurder dan dubbel glas maar je merkt ook vooral qua geluid van buitenaf dat het beter is.
pi_212000596
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
27500 voor laten plaatsen klinkt me niet heel onredelijk. Je zou die aanbieder kunnen vragen om dezelfde offerte met triple glas.
Dat was de eerste offerte, die kwam op 28950 euro.

En dat verschil wordt met de subsidie gecompenseerd.
Prijstechnisch is er dus geen reden om tripple glas te weigeren.
Daarom verbaast het me dat elke aanbieder HR glas aanbiedt en tripple afraadt.
De laatste zei dat onze woning qua isolatiewaarde nooit onder de 1,5 kan komen, daarom is het toepassen van glas met isolatiewaarde 0,7 onzinnig.
pi_212000637
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:16 schreef Wantie het volgende:

[..]

De laatste zei dat onze woning qua isolatiewaarde nooit onder de 1,5 kan komen, daarom is het toepassen van glas met isolatiewaarde 0,7 onzinnig.
Waarschijnlijk vanwege gewicht. Triple glas is serieus zwaar. We hebben hier een paar grote ruiten en die gingen ruim over de 100kg per stuk heen. Daar hebben ze geen zin in.

Voor wat betreft je laatste zin: na het isoleren is glas altijd je grootste warmtelek in de woning. Daarom is het verstandig om juist het glas goed aan te pakken.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 08:41:38 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212000747
Het is overigens triple met 1 p, niet net dubbel p.
Misschien dat het in de TT ook aangepast kan worden door @Vonkenboer ik krijg er iedere keer kortsluiting van.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_212000822
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 19:50 schreef Seven. het volgende:

[..]
We zetten ze gewoon zelf, hoor. Je haalt het glas eruit voor je het kozijn plaatst..
Ja grapjas dat snap ik.
Maar dan nog is dat glas is zo zwaar dat het niet te tillen valt. Tenzij je kleine ramen hebt.
pi_212000834
Als je triple glas plaatst in bestaande kozijnen moet dat ook weer passen qua dikte. Ik ken mensen die ook triple glas wildde in bestaande houten kozijnen maar dat het qua dikte niet paste.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 08:54:02 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212000873
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:50 schreef OxygeneFRL het volgende:
Als je triple glas plaatst in bestaande kozijnen moet dat ook weer passen qua dikte. Ik ken mensen die ook triple glas wildde in bestaande houten kozijnen maar dat het qua dikte niet paste.
TS neemt sowieso nieuwe kozijnen, ongeacht of hij voor HR++ of triple glas gaat.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  vrijdag 12 januari 2024 @ 09:38:16 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212001227
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja grapjas dat snap ik.
Maar dan nog is dat glas is zo zwaar dat het niet te tillen valt. Tenzij je kleine ramen hebt.
Het is zwaar maar dat wil niet zeggen dat je het niet zelf kan :s) .
Resistance is futile.
pi_212001430
Mocht je ooit nog willen verhuizen, dan wordt het huis in de verkoop wel aanzienlijk aantrekkelijker bij (in het geval van triple glas, gevoelsmatig) betere beglazing. Dus dat 20 jaar stoken kan daar niet tegenop. Als het 1500 euro scheelt op het totaalbedrag van 36000 euro, dan is het waarschijnlijk beter om toch de triple te nemen.
pi_212001712
Zou ook eens een offerte opvragen voor BENGglas. Bedrijf van kennissen van mij en hoor zeer goede verhalen hierover. Geen idee alleen in welke prijsklasse ze zitten.
pi_212002493
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 09:38 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het is zwaar maar dat wil niet zeggen dat je het niet zelf kan :s) .
Klopt maar ga jij dan ook de kraan huren en coördineren met de machinist etc.
Eventuele vulplaatjes plaatsen, en om onvolkomenheden van de kozijnen rechttrekken?

Dat is echt niet weggelegd voor Jan de klusser.
pi_212002808
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 00:32 schreef einzeinz het volgende:
Zorg dat je niet over isoleert, dan krijg je vocht/schimmel in huis.
Of co2 melders in iedere kamer moet hebben.
Prachtig, een over geīsoleerd huis :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212002874
@Wantie

Ligt totaal af van je budget of wat je zelf wil. En puur kijken naar de ROI. A of B is leuk, maar je portemonnee en wooncomfort zijn belangrijker dan een resultaat op een of ander ambtenarenlijstje.

1,5 jaar terug hebben wij de beneden verdieping al het glas laten vervangen. ¤5.500,- waren we kwijt voor 11 ramen HR++. M2 weet ik even niet meer. Wat er in zat was 1995 af bouw gewoon dubbelglas, bij 2 ramen ook lek.
Kozijnen hard hout en nog in top conditie. Zonde om te vervangen.
Boven hadden we door de vorige bewoners al kunststof kozijnen en trippel glas. Wat inderdaad is, is dat het op sommige dagen beslagen is tot de zon er op komt.

Bovenal beneden merkbaar meer comfort en ook de gasrekening is drastisch afgenomen. ROI is dan 5-10 jaar maar belangrijker nog, comfort is merkbaar verbeterd. Minder trek in huis en beter uit te houden met een lagere stook temperatuur.
1947-2016
pi_212002906
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:24 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Waarschijnlijk vanwege gewicht. Triple glas is serieus zwaar. We hebben hier een paar grote ruiten en die gingen ruim over de 100kg per stuk heen. Daar hebben ze geen zin in.

Voor wat betreft je laatste zin: na het isoleren is glas altijd je grootste warmtelek in de woning. Daarom is het verstandig om juist het glas goed aan te pakken.
Wij hebben dus triple glas boven. Een warmte camera heeft ons geleerd dat de randen tussen het kozijn en de muur een groter lek zijn dan het glas zelf.
Maar, relatief. Lekt bijna niets uit tegenwoordig.
1947-2016
  vrijdag 12 januari 2024 @ 12:49:40 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212003285
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 11:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Klopt maar ga jij dan ook de kraan huren en coördineren met de machinist etc.
Eventuele vulplaatjes plaatsen, en om onvolkomenheden van de kozijnen rechttrekken?

Dat is echt niet weggelegd voor Jan de klusser.
Wat maak je het ingewikkeld. Jan de klusser hier doet het gewoon zelf met zuignappen, wat tilhulp hier en daar. Inclusief vulplaatjes, stelkozijnen en noem maar op. Gaat prima. Het Badkamerraam heeft hij al zelf geplaatst (iets van 90cm breed bij 150cm hoog, we hebben maar 1 glasplaat die groter is dan dat, en dan nog dubbele openslaande deuren).
Resistance is futile.
pi_212004231
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 12:49 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat maak je het ingewikkeld. Jan de klusser hier doet het gewoon zelf met zuignappen, wat tilhulp hier en daar. Inclusief vulplaatjes, stelkozijnen en noem maar op. Gaat prima. Het Badkamerraam heeft hij al zelf geplaatst (iets van 90cm breed bij 150cm hoog, we hebben maar 1 glasplaat die groter is dan dat, en dan nog dubbele openslaande deuren).
Geef dan gewoon gelijk antwoord dat je kleine ramen hebt ipv mensen hier voor te houden dat je makkelijk zelf kunt doen. Voor hetzelfde geld gelooft hij het en gaat hij proberen.
pi_212004743
HR++... triple.... Vacuümglas is nu hip toch? Of krijg je daar geen subsidie op?
Facts don't care about your feelings
pi_212004823
Van dit topic krijg ik zin in een tripel :P

Het is duidelijk vrijdagmiddag.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 12 januari 2024 @ 19:29:40 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212006979
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 13:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Geef dan gewoon gelijk antwoord dat je kleine ramen hebt ipv mensen hier voor te houden dat je makkelijk zelf kunt doen. Voor hetzelfde geld gelooft hij het en gaat hij proberen.
Dat zijn geen kleine ramen, jij wil gewoon je gelijk halen. Dat jij het zelf nooit zou kunnen, wil niet zeggen dat anderen het zelf niet kunnen. Het is geen rocket science en het is wel degelijk prima zelf te doen.

En elke handige Harry moet zich inlezen op dit soort grote klussen.
Resistance is futile.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 20:15:15 #92
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212007689
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 20:07 schreef Seven. het volgende:

[..]
Volgens mij hangt het eerder samen met wat je binnenhoudt. Warme lucht is vochtiger en als je isolatie en ventilatie niet hand in hand gaan, dan kan je huis het vocht in al die warme lucht niet meer kwijt. En dan krijg je condens en uiteindelijk schimmel.

Maar zo'n expert ben ik ook weer niet, hoe het precies werkt is mij niet helemaal duidelijk.

Wat ik wel weet: beneden waar de wtw zijn werk netjes doet, hebben we een luchtvochtigheid van tussen 40-50%. Boven is de wtw nog niet aangesloten en het enkelglas op de zuidgevel staat elke dag vol met condens. Het triple glas in de badkamer ernaast is altijd netjes droog.
Het is in beide gevallen belangrijk. Bij HR++ krijg je iets eerder/makkelijker condens op je ramen. Dat is dan een indicatie dat de luchtvochtigheid binnen te hoog is. Bij triple glas krijg je die indicatie niet.

In beide gevallen betekent het dat op andere plekken in je huis met koude oppervlakken condens en schimmel kan ontstaan. I.e. condens ontstaat niet alleen op de koudste oppervlakken (je glas) maar op alle plekken die koud genoeg zijn.

Ik zou bij triple glas ook altijd kiezen voor een WTW. Het is m.i. nl. zonde om je huis eerst goed te isoleren, en dan een zooi koude lucht naar binnen te halen waarmee je dat weer teniet doet.

Bonusopmerking: kijk naast isoleren en kozijnen en glas vervangen ook goed naar je luchtdichtheid. Dat doet veel meer qua energiebesparing dan mensen denken. Maar wel altijd i.c.m. goede ventilatie.
  vrijdag 12 januari 2024 @ 20:21:03 #93
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212007761
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 08:16 schreef Wantie het volgende:

[..]

Huh wat?
pi_212008754
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 19:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat zijn geen kleine ramen, jij wil gewoon je gelijk halen. Dat jij het zelf nooit zou kunnen, wil niet zeggen dat anderen het zelf niet kunnen. Het is geen rocket science en het is wel degelijk prima zelf te doen.

En elke handige Harry moet zich inlezen op dit soort grote klussen.
Dat zijn het wel. Er is er maar een die gelijk wil krijgen en dat ben jij. Het is gewoon een kwestie van natuurkunde. Bijna geen enkele woning heeft alleen zulke kleine ramen. Een beetje huis heeft zeker 1 ruit van 2 bij 3m.

Dat jezelf zo'n kleine ruit kan vervangen geloof ik nog wel. Sterker nog dat heb ik zelf ook gedaan. Dus waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel?
Je moest perse persoonlijk worden?
  vrijdag 12 januari 2024 @ 23:01:10 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212009051
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat zijn het wel. Er is er maar een die gelijk wil krijgen en dat ben jij. Het is gewoon een kwestie van natuurkunde. Bijna geen enkele woning heeft alleen zulke kleine ramen. Een beetje huis heeft zeker 1 ruit van 2 bij 3m.

Dat jezelf zo'n kleine ruit kan vervangen geloof ik nog wel. Sterker nog dat heb ik zelf ook gedaan. Dus waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel?
Jij mag het laatste woord, hoor :* .
Resistance is futile.
pi_212013016
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 23:01 schreef Seven. het volgende:

[..]
Jij mag het laatste woord, hoor :* .
Dank je dat je je ongelijk toegeeft.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 12:10:37 #97
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212013024
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dank je dat je je ongelijk toegeeft.
:*
Resistance is futile.
  maandag 15 januari 2024 @ 12:41:59 #98
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212036884
Interessant om even te volgen! Te meer omdat 'ze' hier 4 maart beginnen met vervangen álle ramen, kozijnen, deuren en schuifpui door triple glas (was 2500 duurder in totaal).

We hebben een vrijstaand huis met beneden:

Vaste ramen 12
Draai-kiep ramen 5
Deuren 3 (één voordeur, achterdeur en deur achter de garage)
Schuifpui 1

Boven
Vaste ramen 4
Draai-kiep ramen 6

maar boven wordne álle ramen draai-kiep, en horretjes !

alle draai-kiep ramen krijgen een 'tochtstand', van buiten zie je dan niet dat het raam iets open staat. super!

Ook gaan 'ze' het dakkapel voorzien van kunststof en nog een ander houtpaneel vervangen door kunststof. Huis uit 91, rondom dubbelglas uit dezelfde bouwperiode in houten kozijnen. Op een aantal plekken worden de ramen hoger, omdat ze de houten panelen vervagen door glas, zo ook bij de voordeur en de schuifpui..! Ik zal tzt voor - en na foto's maken voor de liefhebbbers ;)

Maar ik ben benieuwd, als ik zo naar de kosten kijk in dit topic, wat jullie denken dat ik kwijt zou zijn :) Ik heb een getekende offerte, maar wat denk je dat ik kwijt ben? Incl montage. Twee weken werk ongeveer.
  maandag 15 januari 2024 @ 13:11:20 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212037218
Ik heb boven ook alles draai-kiep laten maken.
In de smalle (iedere ruimte heeft er een, en onse kamer heeft er 2) heb ik 's zomers horren zitten.

Beneden ook een aantal draai-kiep maar die staan nooit open, zijn dus ook geen horren voor, voor de openslaande deuren beneden wel.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  maandag 15 januari 2024 @ 13:18:09 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212037286
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ons huis niet overigens, de grootste is de ruit die gelijk is aan de openslaande deuren in dezelfde pui, dus dan heb je het met 1.85 bij 2.40 wel gehad.

De rest is beneden allemaal 1.10 bij 2.00 of 70 bij 2.00 en boven zijn ze 1.10 bij 1.40 of 70 bij 1.40

Het zijn er wel een boel, dat dan wel weer :D
Wullie bin KOEL Š Soneal
  maandag 15 januari 2024 @ 13:40:46 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212037601
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ons huis niet overigens, de grootste is de ruit die gelijk is aan de openslaande deuren in dezelfde pui, dus dan heb je het met 1.85 bij 2.40 wel gehad.

De rest is beneden allemaal 1.10 bij 2.00 of 70 bij 2.00 en boven zijn ze 1.10 bij 1.40 of 70 bij 1.40

Nou, wát een mini-raampjes zeg!!
Resistance is futile.
  maandag 15 januari 2024 @ 13:56:01 #102
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212037739
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

En wat heb je ook alweer betaald uiteindelijk in totaal? :)
  maandag 15 januari 2024 @ 13:58:53 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212037767
quote:
12s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:40 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nou, wát een mini-raampjes zeg!!
Ja, het is dramatisch... :D
Wullie bin KOEL Š Soneal
  maandag 15 januari 2024 @ 15:11:35 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212038466
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:56 schreef Neo_ het volgende:

[..]
En wat heb je ook alweer betaald uiteindelijk in totaal? :)
Moet je even terugzoeken, ik heb het recent gepost maar ben onderweg.

Edit: ik zie dat dat niet in dit topic was...
Geen idee waar dan wel, ik weet dat het niet heel lang geleden was.

[ Bericht 9% gewijzigd door Leandra op 15-01-2024 15:22:03 ]
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_214780925
De kunstof kozijnen met triple glas is inmiddels geplaatst.

In totaal 14 ramen, 1 schuifpui, voordeur en achterdeur vervangen.
Kleinste raam is 40x60, grootste is 270x190.
Plus Keralit-panelen tussen de ramen beganegrond/eerste verdieping

Totaal 32.000 euro.
Binnenkort even berekenen welke subsidie daar tegenover staat ^O^
  vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:08:41 #106
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214781049
quote:

[..]
Je weet niet wat de gasprijs op termijn gaat doen. ;)
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_214781309
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 00:08 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Je weet niet wat de gasprijs op termijn gaat doen. ;)
Klopt, plus dat het scheelt in onderhoud, meer wooncomfort geeft, het energielabel omhoog gaat, en dat geeft in mijn geval recht op lagere hypotheekrente, en waardestijging van de woning.

Een straat verderop is pas hetzelfde type woning verkocht, alleen is dat een middenwoning, en dat van ons een hoekwoning. Die woning is 10 jaar geleden volledig geīsoleerd met kunststof kozijnen en HR glas en beter onderhouden, en bracht een ton meer op dan wij hebben betaald.
Als ons huis klaar is hebben we ongeveer 60.000 euro geīnvesteerd in o.a. isolatie, kunststof kozijnen, zonnepanelen, badkamer renovatie, nieuwe dakgoten en tuinaanleg. Daar gaat zo'n 20.000 an subsidies af.

En dan staan we er beter voor dan de woning van de achterburen.
pi_214781502
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 23:35 schreef Wantie het volgende:

Totaal 32.000 euro.
Volgens mij kan je alleen subsidie krijgen voor het glasoppervlak maar dat zal een lekker bedrag zijn ( als de subsidie pot niet al leeg is)
pi_214782372
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 07:49 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Volgens mij kan je alleen subsidie krijgen voor het glasoppervlak maar dat zal een lekker bedrag zijn ( als de subsidie pot niet al leeg is)
Klopt, maar hier in Groningen heb je nog een aantal subsidies, ivm aardbevingsschade.
Ik kan dan tot 20.000 subsidie krijgen, bij een investering van 40.000 aan verduurzaming
Daarnaast nog 4000 SNN-subsidie, en de vergoeding aardbevingsschade. Die laatste heb ik niet meegenomen in het bedrag.

En dan nog de ISDE-subsidie, maar die wordt dan aangevuld vanuit de subsidie in het aardbevingsgebied.

Geen idee of de ISDE-pot leeg is, maar anders declareren we begin volgend jaar.
pi_214784563
Leuk, dat het geplaatst is, merk je verschil? Ons nieuwe huis met triple glas, daar hoor je binnen echt bijna geen geluiden van buiten.
  vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:02:45 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214784576
Oude post, my bad :X
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_214785307
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 14:59 schreef Managarm het volgende:
Leuk, dat het geplaatst is, merk je verschil? Ons nieuwe huis met triple glas, daar hoor je binnen echt bijna geen geluiden van buiten.
Ja, het is een stuk stiller.
En we wonen aan een drukke weg.
pi_214786228
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:09 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ik denk juist dat de investering zich sneller terug verdiend als je verhuisd. Mensen kijken steeds meer naar dat label, een huis met een A label is dus snel ook meer waard dan een huis met F label.
  zondag 25 augustus 2024 @ 13:45:09 #114
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_214800351
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 23:35 schreef Wantie het volgende:

Totaal 32.000 euro.
Dat is niet duur volgens mij. In ieder geval een stukgoedkoper dan de offertes welke wij krijgen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_214800435
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 13:45 schreef sanger het volgende:

[..]
Dat is niet duur volgens mij. In ieder geval een stukgoedkoper dan de offertes welke wij krijgen.
Klopt, dit was een van de goedkoopste .
De duurste was tegen de 50K.

Ondanks dat ze een stuk goedkoper zijn is het wel Nederlands fabrikaat (Gealan), en ze werken netjes.
Alleen wel op eigen tempo en schema :7

We hebben 5 offertes laten maken.
3 zaten boven de 40K, 2 rond de 32K.
De andere was een Duits bedrijf.
Degene met wie we in zee zijn gegaan komt uit een dorp 40 km verderop.
Klein familiebedrijfje.
  zondag 25 augustus 2024 @ 17:54:35 #116
65960 sanger
pi_214804344
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 13:53 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ondanks dat ze een stuk goedkoper zijn is het wel Nederlands fabrikaat (Gealan), en ze werken netjes.

Klein familiebedrijfje.
En verder wel tevreden? Welke partij is het?
pi_214805404
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2024 17:54 schreef sanger het volgende:

[..]
En verder wel tevreden? Welke partij is het?
Ik woon in het hoge noorden ;)
  zondag 25 augustus 2024 @ 20:24:38 #118
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214805872
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 19:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik woon in het hoge noorden ;)
En dan kun je niet tevreden zijn, of..?

:P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214805948
quote:
16s.gif Op zondag 25 augustus 2024 20:24 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
En dan kun je niet tevreden zijn, of..?

:P
Nee, volgens zijn profiel woont Sanger buiten het werkgebied van de installateur.
pi_214808201
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 13:53 schreef Wantie het volgende:

[..]

Klein familiebedrijfje.
Ik wil mijn schuifpui ook nog vervangen, welke afmetingen heeft de jouwe en wat heb je er ongeveer voor betaald? Offertes die ik nu krijg zitten rond de 8-9k voor een (kunststof) schuifpui van 2.8 bij 2.5.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_214808262
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 08:11 schreef Zedi het volgende:

[..]
Ik wil mijn schuifpui ook nog vervangen, welke afmetingen heeft de jouwe en wat heb je er ongeveer voor betaald? Offertes die ik nu krijg zitten rond de 8-9k voor een (kunststof) schuifpui van 2.8 bij 2.5.
De schuifpui zelf kost ongeveer ¤5100,00.
Dat is exclusief montage en BTW.

Afmetingen is 2,75 breed, 2,5 hoog.

Totale kosten montage voor het hele huis is +/- ¤6.000,00.
Exclusief btw.
  maandag 26 augustus 2024 @ 10:06:42 #122
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214808782
Ik heb een paar jaar geleden overal 3 voudig glas laten zetten. Wellicht met A+++ tweevoudig glas dezelfde energie besparing gekregen maar 3 voudig glas heeft nog een groot voordeel. Het dempt het geluid van buiten veel beter. Is in huis met de ramen dicht nu doodstil, je zou hier podcasts op kunnen nemen.
Kortom, ik kan drievoudig glas erg aanbevelen. Zelfs al woon je in een rustige straat/buurt. Stillte in huis is een luxe die je pas waardeert als je het hebt en kent. Dan denk je FUCK YEAH
pi_214808839
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 08:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
De schuifpui zelf kost ongeveer ¤5100,00.
Dat is exclusief montage en BTW.

Afmetingen is 2,75 breed, 2,5 hoog.

Totale kosten montage voor het hele huis is +/- ¤6.000,00.
Exclusief btw.
Thanks, dan zijn de offertes zo gek nog niet. Dacht dat het voor ¤7k ook wel moest lukken. Als je bij Creon oid een schuifpui samenstelt kwam ik op ¤5k oid (incl btw) dan 2 man dag werk en transport…
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_214808967
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 10:20 schreef Zedi het volgende:

[..]
Thanks, dan zijn de offertes zo gek nog niet. Dacht dat het voor ¤7k ook wel moest lukken. Als je bij Creon oid een schuifpui samenstelt kwam ik op ¤5k oid (incl btw) dan 2 man dag werk en transport…
Ja, de meeste kosten zitten in het materiaal.
Ze zijn hier met 2-3 man een dikke 2 weken bezig geweest.
  maandag 26 augustus 2024 @ 12:07:04 #125
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214809524
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 10:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, de meeste kosten zitten in het materiaal.
Ze zijn hier met 2-3 man een dikke 2 weken bezig geweest.
Als ze met 2-3 man 2 weken bezig zijn geweest dan vallen de montagekosten me nog mee.

Maar goed, bestaande bouw dus dan zijn er eerst ramen en kozijnen die eruit gesloopt moeten worden, dat is andere koek dan nieuwbouw.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_214809832
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 12:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ze met 2-3 man 2 weken bezig zijn geweest dan vallen de montagekosten me nog mee.

Maar goed, bestaande bouw dus dan zijn er eerst ramen en kozijnen die eruit gesloopt moeten worden, dat is andere koek dan nieuwbouw.
Klopt, en er zaten een paar uitdagingen in de woning.
  maandag 26 augustus 2024 @ 13:27:50 #127
65960 sanger
pi_214809988
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2024 20:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, volgens zijn profiel woont Sanger buiten het werkgebied van de installateur.
Ah jammer.
pi_214973565
https://solarmagazine.nl/(...)vriendelijk-isoleren

quote:
Triple glas

Vanwege de gestegen investeringskosten worden de subsidiebedragen voor triple glas verhoogd van 131 naar 222 euro per vierkante meter en voor HR++-glas verhoogd van 46 naar 50 euro per vierkante meter.
Dat hakt er aardig in.
We hebben 27 vierkante meter aan glas, dat is al bijna 6.000 aan subsidie.
En dan zitten de deuren en panelen er nog geeneens bij.

Maar kom je ook in aanmerking voor het hogere subsidie bedrag als de maatregelen in 2024 zijn uitgevoerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')