Ik had vandaag een installateur, die vroeg 50K voor HR++quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:18 schreef Jahr00n het volgende:
past het triple glas uberhaupt in je kozijnen? wel bizar veel geld voor wat glas 36k zeg man man man
Ja, dat verdient zichzelf niet terug op die manier.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:20 schreef halfway het volgende:
Voor ¤36000 kun je 20 jaar gas verstoken.
Wat bedoel je daarmee? Waarom moet iets zich terug verdienen?quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dat verdient zichzelf niet terug op die manier.
Nou, verschillende haalden aan dat je van dat bedrag best lang je huis warm kunt stoken.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:47 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee? Waarom moet iets zich terug verdienen?
Ja, dat is ook meer de insteek.quote:Je hebt de keuze om ofwel nu 36.000 uit te geven en dan dat wellicht op je 85e verjaardag terug te hebben verdiend. Of je hoeft nu geen investering van 36.000 te maken en je koopt een ouwe porsche en gaat hoeren neuken en Wagyu steak vreten tot je er bij neer valt en ... Oh nee, ik bedoel je zet de verwarming een graadje hoger dan dat nodig zou zijn indien je tripple glas zou hebben en dan houd je dan 20 jaar vol voordat je ook maar in de buurt komt van 36k.
Ik zou het maar om 1 reden doen en dat is wooncomfort. Ik denk dat je het in de praktijk het er amper uit zult krijgen. Als je straks je nieuwe ramen hebt, dan moet de verwarming nog steeds aan. Je zult wellicht iets minder verbruiken, maar het is niet zo dat je gasrekening naar 0 gaat natuurlijk. Dus ik vind die 20 jaar nog niet zo gek geschat van de user hierboven.
Ah ja je bedoelde dus eigenlijk hetzelfde. My bad.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:04 schreef Wantie het volgende:
Nou, verschillende haalden aan dat je van dat bedrag best lang je huis warm kunt stoken.
Vandaar mijn opmerking.
Het is geen investering die zichzelf op die manier terug verdiend.
Dak, spouw en vloer worden als eerste geïsoleerd.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:09 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ah ja je bedoelde dus eigenlijk hetzelfde. My bad.
Ja het is nogal een klus natuurlijk.
Wil je ook tot je dood in het huis blijven wonen? Ook iets om over na te denken natuurlijk.
En hoe zit het met andere facetten van het huis? Dakisolatie? Vloerisolatie? Vloerverwarming? Ik weet niet precies wat de juiste volgorde is, maar volgens mij zijn de ramen vaak niet de 'ergste' warmteverliezers.
Hoe goed is het bestaande dubbel/enkel glas nog? Hoe goed zijn de kozijnen nog? Moet het sowieso vervangen worden? Dat zijn eventuele kosten die je eigenlijk ook in je berekening moet meenemen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dat verdient zichzelf niet terug op die manier.
Onzin.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:46 schreef Keukendrol het volgende:
Los van alle rekensommentjes en dergelijke. Wat mensen vaak vergeten is dat je met triple glas op sommige dagen tot 12:00 smiddags (bij wijze van) niet door je ramen kan kijken omdat ze beslagen zijn. Dat zei onze kozijnenboer in ieder geval.
Als het prijsverschil echt zo klein is, kan ik me voorstellen dat men geen zin heeft in al het extra gedoe (gewicht vnl) van triple glas.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:17 schreef Wantie het volgende:
Wat ik me dan afvraag, waarom biedt men HR++ aan?
Dan heb je een probleem met de ventilatie, niet met het glas zelf.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:46 schreef Keukendrol het volgende:
Los van alle rekensommentjes en dergelijke. Wat mensen vaak vergeten is dat je met triple glas op sommige dagen tot 12:00 smiddags (bij wijze van) niet door je ramen kan kijken omdat ze beslagen zijn. Dat zei onze kozijnenboer in ieder geval.
Nee, condensatie aan de buitenkant. Het is wel een ding met triple glas maar niet zo extreem dat je er last van hebt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 23:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dan heb je een probleem met de ventilatie, niet met het glas zelf.
Dat heb ik hier al met hr++, condens aan de buitenkant.quote:Op woensdag 10 januari 2024 23:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dan heb je een probleem met de ventilatie, niet met het glas zelf.
Heb ik met hr++ glas ook weleens in de zomer. 12uur is overdreven, zodra de zon echt op is, is het met een uurtje wel verdamptquote:Op woensdag 10 januari 2024 22:46 schreef Keukendrol het volgende:
Fineo? Ik vond het te gek worden en ook t.o.v. triple glas idioot duur. Vacuüm glas wordt veel gebruikt voor monumenten. Buiten dat het mooi, licht en dun is, geen voordelen t.o.v. triple glas.quote:Op donderdag 11 januari 2024 06:55 schreef Superrudi het volgende:
Wij zijn nu aan het kijken naar het alleen laten vervangen van glas in hardhouten kozijnen uit 81. Kozijnen zijn allemaal goed bijgehouden en dus nog hard/goed.
Wij dachten aan hr++, maar worden door een glasboer nu geadviseerd mogelijk vacuumglas te zetten wat nog 2 keer zo goed isoleert als HR++, maar heel dun is.
Dat vacuumglas tov Hr++ is wel 2x zo duur.
Je bedoelt geen ventilatieroosters? Koudebrug, dit ondermijnt de werking van het triple glas.quote:Op woensdag 10 januari 2024 23:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat heb ik hier al met hr++, condens aan de buitenkant.
Maar hoezo zou je geen tickets doen met triple?
Op zich heeft hij wel een punt. Als je gaat isoleren, dan is een goed ventilatiesysteem echt een must.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik had vandaag een installateur, die vroeg 50K voor HR++![]()
Of het past, ik neem aan van wel als de installateur dat als mogelijk aanbiedt.
Ik heb bij andere aanbieders ook geïnformeerd, en argumenten die ik krijg is dat het verschil in isolatiewaarde te minimaal is, of dat het nadeel is dat bijvoorbeeld vocht iin huis niet op de ramen slaat, maar ergens anders, wat schimmelvorming kan veroorzaken.
Maar niet dat het niet zou passen.
Dat klopt inderdaad, maar dat geldt toch ook voor HR+++ glas?quote:Op donderdag 11 januari 2024 07:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Op zich heeft hij wel een punt. Als je gaat isoleren, dan is een goed ventilatiesysteem echt een must.
Jawel maar omdat de isolatiewaarde wat minder hoog is, is het iets minder belangrijk. Evengoed is goede ventilatie altijd belangrijk.quote:Op donderdag 11 januari 2024 07:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, maar dat geldt toch ook voor HR+++ glas?
Nou ja, ik zou het om willen draaien: de 15k die jij kwijt bent, is eerder erg laag. Maar goed, dat zou dus in ieder geval 22k worden inclusief montage. Dat vind ik nog steeds weinig. Is dat trouwens met of zonder BTW?quote:Op woensdag 10 januari 2024 23:20 schreef Seven. het volgende:
Wij zijn net begonnen met het na-isoleren van een vrijstaande woning van 100m uit 1987 met beneden 1 schuifpui (vervangen we door dubbel openslaande), 4 zijramen, 1x erker. Boven hebben we 5 ramen. De prijzen die jij noemt voor kozijnen zijn echt hoog. Wij hebben een maand geleden 15k betaald voor triple glas en aluminium kozijnen via Creon. Die plaatsen we zelf (is geen rocket science). En we hebben ook al eens een offerte gehad voor het plaatsen via een lokale klussenbedrijf: 7000 euro. Sowieso nuttig om de vergelijking te maken via Creons website. Subsidies heb ik nog niet meegenomen.
Dat heb ik vaker gelezen, dat je dat wel zelf kunt doen, en dat vind ik eerlijk gezegd niet zo realistisch. Als je al kluservaring hebt en weet wat je doet, dan misschien wel. Ik zie het de gemiddelde huizenkoper niet zelf doen. Het is niet zoiets als een laminaatvloer leggen.quote:Vloerverwarming beneden en boven. Als je het nu niet doet, ga je het nooit doen. Is overigens een klus die je wel zelf kunt. Wij hebben het laten doen voor 11k.
Toch hebben wij met een niet veel diepere spouw een huis uit de jaren zestig afdoende weten te isoleren.quote:Muren en dak van binnenuit isoleren met PIR (platen waar gips al op zit dus na montage kun je direct laten stucen). Wij hebben spouwmuurisolatie overwogen maar de redenen om dit niet te doen was dat de spouw maar 4cm is en daarmee kun je nooit een echt hoge isolatiewaarde halen. Dus ja, we zijn binnen wel wat ruimte kwijt omdat onze muren nu bijna 10cm dikker zijn.
Zie ook van dezelfde website: Spouwmuurisolatie zonder vleermuisonderzoek snel weer mogelijkquote:Verder moet je uitzoeken of je niet eerst een ecologisch onderzoek moet uitvoeren. Raad van State heeft hier in augustus uitspraak over gedaan (als in, verplicht ter bescherming van vleermuizen). Kosten: 5000 euro en het duurt een jaar: https://www.eigenhuis.nl/(...)ij-spouwmuurisolatie
Goede ventilatie is een must, maar mechanische ventilatie niet. Wij redden het prima zonder.quote:Verder moet je bij goed isoleren ook nadenken over goed ventileren. Mechanische ventilatie is echt een must. Wij zijn voor warmte terugwin unit gegaan uiteindelijk.
Ik vond zelf het vervangen van oude beglazing het meeste verschil maken in comfort. Dat lijkt mij een heel zinnige investering.quote:Anyway, we wonen net in het huis en alleen het Badkamerraam heeft mijn man al gezet. Het is echt lekker warm in de badkamer en daar hebben we alleen vloerverwarming. Rest van het huis is nog behoorlijk tochtig met de oude ramen (zelfde als jij, TS, dubbel beneden en enkel boven).
Ja, dat speelt bij mij ook mee.quote:Op donderdag 11 januari 2024 07:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Fineo? Ik vond het te gek worden en ook t.o.v. triple glas idioot duur. Vacuüm glas wordt veel gebruikt voor monumenten. Buiten dat het mooi, licht en dun is, geen voordelen t.o.v. triple glas.
Wij hebben ook gekeken naar alleen glas vervangen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat met buitenschilderwerk en al het hang- en sluitwerk vervangen, het verschil met nieuwe kozijnen best klein was.
Ik lees allerlei zaken die mensen van de kozijnenboer gehoord hebben en die ik in mijn huis met triple glas helemaal niet tegenkom.quote:Op woensdag 10 januari 2024 22:46 schreef Keukendrol het volgende:
De vergelijking die door sommige users gemaakt wordt met de kosten van gas is niet terecht.quote:Op donderdag 11 januari 2024 08:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dat speelt bij mij ook mee.
De kozijnen zijn niet verrot, maar is jarenlang geen onderhoud gepleegd, verder moet in de badkamer sowieso alles vervangen worden, en op begane grond kan geen enkel raam open.
Dat kun je beter alles in 1 X goed doen..
Dit dus.quote:Op woensdag 10 januari 2024 23:40 schreef tux87 het volgende:
[..]
Nee, condensatie aan de buitenkant. Het is wel een ding met triple glas maar niet zo extreem dat je er last van hebt.
Alleen al om de extra geluidsdemping is triple glas het waard.
Yep. Die van ons moesten dan alsnog over 5 jaar volledig vervangen worden. Nog 1x schilderen en we hadden het verschil in kosten ook alweer terugverdiend, dus dan maar alles nieuw.quote:Op donderdag 11 januari 2024 08:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dat speelt bij mij ook mee.
De kozijnen zijn niet verrot, maar is jarenlang geen onderhoud gepleegd, verder moet in de badkamer sowieso alles vervangen worden, en op begane grond kan geen enkel raam open.
Dat kun je beter alles in 1 X goed doen..
Kun je dat wel goed met elkaar vergelijken, als het om twee verschillende woningen op verschillende locaties gaat?quote:Op donderdag 11 januari 2024 09:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik baal hier zo enorm dat we ons door de aannemer van ons nieuwbouwhuis hebben laten leiden en niet voor triple glas als meerwerk hebben gekozen. Ik merk geen verschil tussen het jaren 90 dubbelglas uit ons vorige huis en het hr++ in dit huis. Nog steeds komt er kou (en in de zomer warmte)vanaf en ik hoor echt veel geluid van buiten. Volgende huis ooit wordt zeker triple glas.
Bedoel je dan alsnog gewoon ventilatieroosters?quote:Op donderdag 11 januari 2024 08:13 schreef Claudia_x het volgende:
Goede ventilatie is een must, maar mechanische ventilatie niet. Wij redden het prima zonder.
Ja. Roosters. Moet echt opletten als ik swype op het toetsenbord ipv tik.quote:Op donderdag 11 januari 2024 07:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je bedoelt geen ventilatieroosters? Koudebrug, dit ondermijnt de werking van het triple glas.
Oh bij ons kan het op specifieke ramen zeker tot 12:00 duren. Op het noorden, uit de wind.quote:Op donderdag 11 januari 2024 09:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik lees allerlei zaken die mensen van de kozijnenboer gehoord hebben en die ik in mijn huis met triple glas helemaal niet tegenkom.
Ja, de ruiten beslaan aan de buitenkant.
Nee, het is niet zo dat je tot 12.00 niet naar buiten kunt kijken.
Ook bij triple glas kan er vocht aan de binnenkant staan, in onze badkamer is dat wel eens zo.
Ik merk een wereld van verschil tussen jaren 90 dubbel glas en kozijnen vs modern hr++quote:Op donderdag 11 januari 2024 09:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik baal hier zo enorm dat we ons door de aannemer van ons nieuwbouwhuis hebben laten leiden en niet voor triple glas als meerwerk hebben gekozen. Ik merk geen verschil tussen het jaren 90 dubbelglas uit ons vorige huis en het hr++ in dit huis. Nog steeds komt er kou (en in de zomer warmte)vanaf en ik hoor echt veel geluid van buiten. Volgende huis ooit wordt zeker triple glas.
Ja, dan hou je wel veel warmte in je huis, maar of het ook goed is...quote:Op donderdag 11 januari 2024 10:07 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Bedoel je dan alsnog gewoon ventilatieroosters?
Ik had laatst een 'energie-adviseur' over de vloer en die vond dat alle ventilatie eruit moest. Niet alleen geen ventilatieroosters meer, maar ook de bestaande ventilatie-openingen dichtzetten. Moest ik dan mechanische ventilatie? Nee, gewoon, als het muf ruikt een raampje open zetten..
Ik heb de twijfel bij mijn woning uit 1960 ook gehad en ben tot de conclussie gekomen dat kozijnen boeren die 3laags glas afraden allerlei barriers opwerpen omdat ze zelf er geen zin in hebben omdat ze niet ingericht zijn op het zwaardere werk en het niets te maken heeft met het belang van de klant.quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:17 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,
Vraagje: we zijn voornemens om de beglazing in huis te laten vervangen.
Het gaat om een jaren 60 woning, met boven enkel glas en beneden dubbel glas.
We hebben verschillende offertes opgevraagd, en wat mij opvalt is dat de installateurs allen uitgaan van HR++ ipv tripple glas.
Bij 1 aanbieder gevraagd wat het prijsverschil is, en die kwam op een meerprijs van 1500 euro op een offerte van 36.000 euro.
Een klein verschil dus, dat ook nog eens wordt afgedekt door de ISDE subsidie, die 131 euro per m² bedraagt, ipv 46 euro per m².
Wat ik me dan afvraag, waarom biedt men HR++ aan?
Klinkt als een belabberd advies. Mensen als @Seven. en @Leandra kunnen beter zeggen hoe je omgaat met een situatie waarin je triple glas hebt en een warmteterugwinningsinstallatie. Ik heb begrepen dat je dan juist geen roosters, kieren en open ramen wilt, maar daar weet ik het fijne niet van.quote:Op donderdag 11 januari 2024 10:07 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Bedoel je dan alsnog gewoon ventilatieroosters?
Ik had laatst een 'energie-adviseur' over de vloer en die vond dat alle ventilatie eruit moest. Niet alleen geen ventilatieroosters meer, maar ook de bestaande ventilatie-openingen dichtzetten. Moest ik dan mechanische ventilatie? Nee, gewoon, als het muf ruikt een raampje open zetten..
Waarom is dat zo? Die lagere isolatiewaarde komt toch omdat er kou door de ramen komt, niet omdat er buitenlucht doorheen gaat.quote:Op donderdag 11 januari 2024 07:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Jawel maar omdat de isolatiewaarde wat minder hoog is, is het iets minder belangrijk. Evengoed is goede ventilatie altijd belangrijk.
Ik heb geen WTW overigens, maar ventilatieroosters boven de ramen (beneden op Noord en Zuid, boven op Oost en West) en mechanische ventilatie.quote:Op donderdag 11 januari 2024 12:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Klinkt als een belabberd advies. Mensen als @:seven. en @:leandra kunnen beter zeggen hoe je omgaat met een situatie waarin je triple glas hebt en een warmteterugwinningsinstallatie. Ik heb begrepen dat je dan juist geen roosters, kieren en open ramen wilt, maar daar weet ik het fijne niet van.
Ik heb in huis alleen lokaal mechanische ventilatie (toilet en douche) en verder roosters. Dat gaat goed: met de warmtepomp krijgen we het huis goed warm en het verbruik is acceptabel. Daarnaast meet ik al jaren temperatuur, luchtvochtigheid, fijnstof en co2 in huis. Die waarden zijn ook goed, met als uitzondering het einde van de herfst / begin van de winter waarin de luchtvochtigheid bij ons wat te hoog wordt. Dat is tijdelijk tot de verwarming vaker aan staat. En tot slot maar niet onbelangrijk: ik vind het leefklimaat in huis prettig en heb geen geluidsoverlast van installaties.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen als ik nu opnieuw zou (ver-)bouwen, of ik van de roosters af zou gaan en voor een wtw-systeem zou gaan.
Het scheelt wel dat wij op het Noorden bijna geen ramen hebben, maar daar ontstaat ook vaak een of andere tornado op de oprit, dus die zullen daardoor niet lang beslagen zijnquote:Op donderdag 11 januari 2024 11:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh bij ons kan het op specifieke ramen zeker tot 12:00 duren. Op het noorden, uit de wind.
Hier zijn de grote ramen in het zitgedeelte op het noorden en een staand raam iets meer naar rechts zit echt pal Noord zonder windtrek.quote:Op donderdag 11 januari 2024 12:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het scheelt wel dat wij op het Noorden bijna geen ramen hebben, maar daar ontstaat ook vaak een of andere tornado op de oprit, dus die zullen daardoor niet lang beslagen zijn
Maar serieus, de voordeur is op het noorden en juist de ruit naast de voordeur is volgens mij nooit beslagen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |