abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211987316
Hallo allemaal,

Vraagje: we zijn voornemens om de beglazing in huis te laten vervangen.
Het gaat om een jaren 60 woning, met boven enkel glas en beneden dubbel glas.

We hebben verschillende offertes opgevraagd, en wat mij opvalt is dat de installateurs allen uitgaan van HR++ ipv tripple glas.
Bij 1 aanbieder gevraagd wat het prijsverschil is, en die kwam op een meerprijs van 1500 euro op een offerte van 36.000 euro.
Een klein verschil dus, dat ook nog eens wordt afgedekt door de ISDE subsidie, die 131 euro per m² bedraagt, ipv 46 euro per m².

Wat ik me dan afvraag, waarom biedt men HR++ aan?
pi_211987342
past het triple glas uberhaupt in je kozijnen? wel bizar veel geld voor wat glas 36k zeg man man man
pi_211987526
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:18 schreef Jahr00n het volgende:
past het triple glas uberhaupt in je kozijnen? wel bizar veel geld voor wat glas 36k zeg man man man
Ik had vandaag een installateur, die vroeg 50K voor HR++ :o

Of het past, ik neem aan van wel als de installateur dat als mogelijk aanbiedt.
Ik heb bij andere aanbieders ook geïnformeerd, en argumenten die ik krijg is dat het verschil in isolatiewaarde te minimaal is, of dat het nadeel is dat bijvoorbeeld vocht iin huis niet op de ramen slaat, maar ergens anders, wat schimmelvorming kan veroorzaken.

Maar niet dat het niet zou passen.
pi_211987590
36k voor alleen het glas? Tering Jantje. Hoeveel ramen heb je wel niet?

Hr+++ lijkt me het dan wel waard. Niet alleen voor de warmte zelf maar ook voor het comfort, ie minder geluid en kou bij het raam.

Maar je kunt ook gewoon de verwarming hoger zetten. Voor 36.000 euro kun je heel veel gas kopen. Krijg je er niet meer uit denk ik.
pi_211987921
Serieus? 36k voor alleen glas vervangen? Zit daar niet stiekem ook de vervanging van alle kozijnen bij? In 2018 hier op de middenverdieping bij 7 ramen nieuwe houten kozijnen met HR++ glas laten vervangen/plaatsen voor 11.500.
Of zit er ook compleet opnieuw schilderen van alles bij?

En om op je vraag terug te komen: omdat de subsidie nu heel hoog is op triple glas is het verschil klein. Triple glas is alleen wel anderhalve keer zo dik als HR++ glas, dus het moet wel in je kozijnen passen. Het is ook flink zwaarder, dus eventuele scharnieren moeten het ook aan kunnen. Daarbij geeft triple glas een andere kleuring, dus dat wil je niet naast HR++ glas. Het verschil in isolatiewaarde tussen HR++ en Triple glas is heel klein, veel kleiner dan tussen dubbel glas en HR++ glas. Als het niet enorm gesubsidieerd was dan zou ik de vraag omdraaien: waarom wil je triple glas ipv HR++ glas?
Sterker nog: ik zou zeggen: kap met die belachelijke subsidie en besteed dat extra aan het isoleren van woningen met F of G labels. Dat levert een veeeeel hogere rendement op.

[ Bericht 58% gewijzigd door vigier op 10-01-2024 21:11:33 ]
Da gao nie nou!
pi_211988143
Voor ¤36000 kun je 20 jaar gas verstoken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211988278
Ik ben niet duidelijk geweest merk ik, het gaat inderdaad om compleet vervangen van de kozijnen door kunstof met HR+ of tripple glas.
De woning heeft een F keurmerk, ik wil dat het liefst op A krijgen of B.

Subsidie is dus welkom :7

Waarom wil ik tripple?
Geen idee, ik wil het hoogstmogelijke, zodat ik in 1 x klaar ben.
En de veel hogere subsidie suggereert dat het beter is.

Als het verschil zo minimaal is, vraag ik me af waarom er naast dubbel ook tripple is, en waarom dat meneer subsidie oplevert.
pi_211988336
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:20 schreef halfway het volgende:
Voor ¤36000 kun je 20 jaar gas verstoken.
Ja, dat verdient zichzelf niet terug op die manier.
pi_211988470
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee? Waarom moet iets zich terug verdienen?

Je hebt de keuze om ofwel nu 36.000 uit te geven en dan dat wellicht op je 85e verjaardag terug te hebben verdiend. Of je hoeft nu geen investering van 36.000 te maken en je koopt een ouwe porsche en gaat hoeren neuken en Wagyu steak vreten tot je er bij neer valt en ... Oh nee, ik bedoel je zet de verwarming een graadje hoger dan dat nodig zou zijn indien je tripple glas zou hebben en dan houd je dan 20 jaar vol voordat je ook maar in de buurt komt van 36k.

Ik zou het maar om 1 reden doen en dat is wooncomfort. Ik denk dat je het in de praktijk het er amper uit zult krijgen. Als je straks je nieuwe ramen hebt, dan moet de verwarming nog steeds aan. Je zult wellicht iets minder verbruiken, maar het is niet zo dat je gasrekening naar 0 gaat natuurlijk. Dus ik vind die 20 jaar nog niet zo gek geschat van de user hierboven.
pi_211988636
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:47 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee? Waarom moet iets zich terug verdienen?
Nou, verschillende haalden aan dat je van dat bedrag best lang je huis warm kunt stoken.
Vandaar mijn opmerking.
Het is geen investering die zichzelf op die manier terug verdiend.

quote:
Je hebt de keuze om ofwel nu 36.000 uit te geven en dan dat wellicht op je 85e verjaardag terug te hebben verdiend. Of je hoeft nu geen investering van 36.000 te maken en je koopt een ouwe porsche en gaat hoeren neuken en Wagyu steak vreten tot je er bij neer valt en ... Oh nee, ik bedoel je zet de verwarming een graadje hoger dan dat nodig zou zijn indien je tripple glas zou hebben en dan houd je dan 20 jaar vol voordat je ook maar in de buurt komt van 36k.

Ik zou het maar om 1 reden doen en dat is wooncomfort. Ik denk dat je het in de praktijk het er amper uit zult krijgen. Als je straks je nieuwe ramen hebt, dan moet de verwarming nog steeds aan. Je zult wellicht iets minder verbruiken, maar het is niet zo dat je gasrekening naar 0 gaat natuurlijk. Dus ik vind die 20 jaar nog niet zo gek geschat van de user hierboven.
Ja, dat is ook meer de insteek.
Nu investeren, en dan tot aan mijn dood daar geen zorgen meer over en meer comfort in huis, etc.
Verder is de toekomst gasloos op lage temperatuur verwarmen, en dan is goed isolerende beglazing welkom. En ik begreep dat dat in combinatie met kunststof kozijnen beter is dan de bestaande houten kozijnen uit 1962.

En wat ik hier begrijp is dat dat net zo goed met HR+++ kan.

Ik schrok vandaag wel van de laatste kozijnleverancier, die voor het hele huis op 50K kwam.
Want moeilijk moeilijk, maatwerk, grote ramen, kraan erbij, boeidelen, whatever...

Ter illustratie, aan de voorzijde gaat het om een bloemkozijn van 1.90 hoog en 275 breed, zijkant 1 bloemkozijn van 1.60 hoog en 2.75 breed, achter schuifpui van 2.75 breed en 2.30 hoog, daarnaast kiepraam van 90 hoog, 60 breed, en 2 kleine ramen van 40x90.
Dan 1e verdieping met 2 x 2.75 breed en 1.20 hoog, 1 raam van 60 breed en 1.20 hoog, badkamerraam van 1.20 hoog en 2.80 breed, wc raampje, voordeur en 3 Keralit boeidelen van 2.75 breed en 1.20 hoog.
pi_211988670
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:04 schreef Wantie het volgende:
Nou, verschillende haalden aan dat je van dat bedrag best lang je huis warm kunt stoken.
Vandaar mijn opmerking.
Het is geen investering die zichzelf op die manier terug verdiend.
Ah ja je bedoelde dus eigenlijk hetzelfde. My bad.

Ja het is nogal een klus natuurlijk.

Wil je ook tot je dood in het huis blijven wonen? Ook iets om over na te denken natuurlijk.

En hoe zit het met andere facetten van het huis? Dakisolatie? Vloerisolatie? Vloerverwarming? Ik weet niet precies wat de juiste volgorde is, maar volgens mij zijn de ramen vaak niet de 'ergste' warmteverliezers.
pi_211988735
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:09 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ah ja je bedoelde dus eigenlijk hetzelfde. My bad.

Ja het is nogal een klus natuurlijk.

Wil je ook tot je dood in het huis blijven wonen? Ook iets om over na te denken natuurlijk.

En hoe zit het met andere facetten van het huis? Dakisolatie? Vloerisolatie? Vloerverwarming? Ik weet niet precies wat de juiste volgorde is, maar volgens mij zijn de ramen vaak niet de 'ergste' warmteverliezers.
Dak, spouw en vloer worden als eerste geïsoleerd.
Vloerverwarming momenteel niet, dan moet de hele vloer vervangen worden, en dat is een flinke operatie.

Heeft ook te maken dat we de huidige woonruimte snel moeten verlaten, en de nieuwe dus snel 'bewoonbaar' moet zijn.
Kozijnen vervangen is minder invasief dan vloer vervangen in een bewoonde woning, en nu nog is de subsidie op glas aardig gunstig. Alhoewel wel 20 euro per m² minder dan vorig jaar.
Door andere meetmethode is dat verschil in iets kleiner, maar toch...
En op vloerverwarming zit helaas geen subsidie.

Verder heb je tegenwoordig allerlei potjes waaruit je kunt tappen, en die hebben allemaal eigen regels ten aanzien van duurzaamheid, etc.
Zoals een duurzaamheid bouwdepot, SNN-subsidie, Warmtefonds, etc.

Wil ik er tot mijn dood wonen ?
Tja,nu verhuis ik bijna elk jaar, dus misschien tijd om wat meer te settelen.
Daarnaast stijgt de waarde van de woning woning natuurlijk als deze is voorzien van nieuwe kozijnen.
En een A label levert 0,15% korting op de hypotheekrente op.
Na hypotheekrente aftrek bespaart dat iets van 10.000 euro op de looptijd van de hypotheek.
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:27:08 #13
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211988811
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 21:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoe goed is het bestaande dubbel/enkel glas nog? Hoe goed zijn de kozijnen nog? Moet het sowieso vervangen worden? Dat zijn eventuele kosten die je eigenlijk ook in je berekening moet meenemen.

Als je kozijnen bv. verrot zijn, dan zou vervangen door precies hetzelfde je misschien al 25k kosten.

Met betrekking tot de keuze triple glas of HR+++:
- Wat zijn de U-waarden? Er bestaat HR++ glas met beter waarden dan triple glas.
- Als de meerkosten van het triple glas relatief laag zijn, en de subsidie aanzienlijk hoger is, dan is de keuze w.m.b. snel gemaakt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:46:39 #14
392328 Keukendrol
Vuile klootzak!!!
pi_211988899
Los van alle rekensommentjes en dergelijke. Wat mensen vaak vergeten is dat je met triple glas op sommige dagen tot 12:00 smiddags (bij wijze van) niet door je ramen kan kijken omdat ze beslagen zijn. Dat zei onze kozijnenboer in ieder geval.
Op zaterdag 5 januari 2013 00:14 schreef LompeHork het volgende:
Deze username is gewoon perfect.
-------------------------------------------------
- Dearest (UI)
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:47:49 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211988905
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 22:46 schreef Keukendrol het volgende:
Los van alle rekensommentjes en dergelijke. Wat mensen vaak vergeten is dat je met triple glas op sommige dagen tot 12:00 smiddags (bij wijze van) niet door je ramen kan kijken omdat ze beslagen zijn. Dat zei onze kozijnenboer in ieder geval.
Onzin.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 10 januari 2024 @ 22:59:27 #16
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211988964
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:17 schreef Wantie het volgende:

Wat ik me dan afvraag, waarom biedt men HR++ aan?
Als het prijsverschil echt zo klein is, kan ik me voorstellen dat men geen zin heeft in al het extra gedoe (gewicht vnl) van triple glas.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 10 januari 2024 @ 23:20:21 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989140
Wij zijn net begonnen met het na-isoleren van een vrijstaande woning van 100m uit 1987 met beneden 1 schuifpui (vervangen we door dubbel openslaande), 4 zijramen, 1x erker. Boven hebben we 5 ramen. De prijzen die jij noemt voor kozijnen zijn echt hoog. Wij hebben een maand geleden 15k betaald voor triple glas en aluminium kozijnen via Creon. Die plaatsen we zelf (is geen rocket science). En we hebben ook al eens een offerte gehad voor het plaatsen via een lokale klussenbedrijf: 7000 euro. Sowieso nuttig om de vergelijking te maken via Creons website. Subsidies heb ik nog niet meegenomen.

Keuzes die wij gemaakt hebben:

Vloerverwarming beneden en boven. Als je het nu niet doet, ga je het nooit doen. Is overigens een klus die je wel zelf kunt. Wij hebben het laten doen voor 11k.

Muren en dak van binnenuit isoleren met PIR (platen waar gips al op zit dus na montage kun je direct laten stucen). Wij hebben spouwmuurisolatie overwogen maar de redenen om dit niet te doen was dat de spouw maar 4cm is en daarmee kun je nooit een echt hoge isolatiewaarde halen. Dus ja, we zijn binnen wel wat ruimte kwijt omdat onze muren nu bijna 10cm dikker zijn.

Verder moet je uitzoeken of je niet eerst een ecologisch onderzoek moet uitvoeren. Raad van State heeft hier in augustus uitspraak over gedaan (als in, verplicht ter bescherming van vleermuizen). Kosten: 5000 euro en het duurt een jaar: https://www.eigenhuis.nl/(...)ij-spouwmuurisolatie

We kozen voor triple glas wegens minimaal prijsverschil. We hebben ook nog gekeken naar alleen glas vervangen (HR++) en kozijnen + HR++. Nou ja, met triple glas doe je dus geen ventilatieroosters en dat scheelt weer in de kosten. Het was in ons geval iets van 1800 euro duurder dan HR++ en het houdt geluid veel beter tegen. Dus die keuze was uiteindelijk wel rap gemaakt.

Verder moet je bij goed isoleren ook nadenken over goed ventileren. Mechanische ventilatie is echt een must. Wij zijn voor warmte terugwin unit gegaan uiteindelijk.

Anyway, we wonen net in het huis en alleen het Badkamerraam heeft mijn man al gezet. Het is echt lekker warm in de badkamer en daar hebben we alleen vloerverwarming. Rest van het huis is nog behoorlijk tochtig met de oude ramen (zelfde als jij, TS, dubbel beneden en enkel boven).

We willen nog vloerisolatie maar eerst ff wachten tot de kruipruimte en kelder droog zijn :+ . Maar dan hebben we echt ruim voldoende gedaan om uiteindelijk van het gas te gaan.
Resistance is futile.
  woensdag 10 januari 2024 @ 23:21:25 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989153
quote:
Dan heb je een probleem met de ventilatie, niet met het glas zelf.
Resistance is futile.
pi_211989262
quote:
7s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee, condensatie aan de buitenkant. Het is wel een ding met triple glas maar niet zo extreem dat je er last van hebt.

Alleen al om de extra geluidsdemping is triple glas het waard.
pi_211989273
quote:
7s.gif Op woensdag 10 januari 2024 23:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat heb ik hier al met hr++, condens aan de buitenkant.

Maar hoezo zou je geen tickets doen met triple?
pi_211989307
quote:
Heb ik met hr++ glas ook weleens in de zomer. 12uur is overdreven, zodra de zon echt op is, is het met een uurtje wel verdampt
pi_211989376
Zorg dat je niet over isoleert, dan krijg je vocht/schimmel in huis.
Cindy De Vuyst
pi_211989388
De kleine verbetering van tripple tov hr++ is de investering niet waard, HR++ is prima en stukken goedkoper
Vakman pur sang
pi_211989729
Wij zijn nu aan het kijken naar het alleen laten vervangen van glas in hardhouten kozijnen uit 81. Kozijnen zijn allemaal goed bijgehouden en dus nog hard/goed.

Wij dachten aan hr++, maar worden door een glasboer nu geadviseerd mogelijk vacuumglas te zetten wat nog 2 keer zo goed isoleert als HR++, maar heel dun is.

Dat vacuumglas tov Hr++ is wel 2x zo duur.

[ Bericht 7% gewijzigd door Superrudi op 11-01-2024 06:57:07 (Toevoeging) ]
  donderdag 11 januari 2024 @ 07:42:09 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989860
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 06:55 schreef Superrudi het volgende:
Wij zijn nu aan het kijken naar het alleen laten vervangen van glas in hardhouten kozijnen uit 81. Kozijnen zijn allemaal goed bijgehouden en dus nog hard/goed.

Wij dachten aan hr++, maar worden door een glasboer nu geadviseerd mogelijk vacuumglas te zetten wat nog 2 keer zo goed isoleert als HR++, maar heel dun is.

Dat vacuumglas tov Hr++ is wel 2x zo duur.
Fineo? Ik vond het te gek worden en ook t.o.v. triple glas idioot duur. Vacuüm glas wordt veel gebruikt voor monumenten. Buiten dat het mooi, licht en dun is, geen voordelen t.o.v. triple glas.

Wij hebben ook gekeken naar alleen glas vervangen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat met buitenschilderwerk en al het hang- en sluitwerk vervangen, het verschil met nieuwe kozijnen best klein was.

[ Bericht 20% gewijzigd door Seven. op 11-01-2024 07:49:41 ]
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')