abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 9 januari 2024 @ 16:36:58 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_211974534

quote:
Sneeuwballengevechten en sneeuwpoppen maken? Het lijkt er misschien in te zitten. Als de weermodellen kloppen, krijgt Nederland volgende week woensdag namelijk te maken met een sneeuwstoring. Op sommige plekken kan tot wel 20 centimeter sneeuw vallen. „Als deze berekening uitkomt, ligt Nederland volgende week volledig plat.”

Het is natuurlijk altijd even afwachten of dit soort voorspellingen uitkomen. Maar als we het Europees Centrum voor Weersverwachtingen op Middellange Termijn (of het ECMWF) moeten geloven, gaat het écht gebeuren. En dat zijn geen koekenbakkers.

De supercomputer van het weercentrum is een van de krachtigste ter wereld, wat ten goede komt aan de kwaliteit van de verwachtingen. Dat betekent dat de prognoses regelmatig uitkomen. Tot twee dagen vooruit komen 95 procent van de voorspellingen uit. Bij vier dagen ligt dat percentage rond de 90 procent en bij vijf dagen rond de 80 procent. Het is niet duidelijk hoe hoog het percentage is bij acht dagen.

Momenteel is het al flink koud in ons land. Vandaag worden de eerste marathons op natuurijs geschaatst.

Sneeuw, sneeuw en nog meer sneeuw komt onze kant op
Mogelijk wordt Nederland bedekt onder een flinke laag sneeuw, zo voorspellen weermodellen: woensdagochtend 17 januari pakken er vanaf het zuiden flink wat wolken samen om over ons land te trekken. Die nemen een grote hoeveelheid sneeuw met zich mee die Nederland wit kleurt.

In het noorden kan tot 20 centimeter sneeuw vallen, in het zuiden van het land gaat het om enkele centimeters. Dat blijkt op het moment van schrijven uit weersite wxcharts.nl, die verschillende weermodellen in een handig kaartje bijeen brengt. Waar het ene model die dag vooral regen voorspelt, voorziet model ECMWF iets heel anders. Het is dan namelijk koud genoeg om die regen om te toveren tot sneeuw.

Het ECMWF-kaartje kleurt donkerpaars over ongeveer heel Nederland vanaf volgende week woensdag, wat inhoudt dat er dan flink wat witte vlokken uit de lucht vallen.

‘Als deze berekening uitkomt, ligt Nederland volgende week volledig plat’
Op X is het weerkaartje niet onopgemerkt gebleven bij de weermannen. Zo doopt iemand de voorspelling al om tot ‘sneeuwbom des doods’. „Je mag er eigenlijk niet naar kijken”, doelt een twitteraar op het feit dat het nog erg ver voor ons ligt. „Echter volgende week: 20 centimeter in het noorden aan sneeuw.”

Ook meteoroloog Michael van der Poel twittert over de sneeuwstoring. „Als deze berekening uitkomt, ligt Nederland volgende week volledig plat! De operationele run van ECMWF berekent rond 17 januari een sneeuwstoring, die precies over ons land trekt. Kijken of het signaal overeind blijft de komende runs.”
https://www.metronieuws.n(...)Q#Echobox=1704813111
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_211974558
De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Er zal dus misschien een halve mm aan sneeuw vallen volgende week.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211974593
Weet al precies welke kant dit opgaat: de hele dag hoopvol naar de lucht kijken, in afwachting van de beloofde sneeuwstorm, om vervolgens getrakteerd te worden op 10 minuten natte sneeuw.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 9 januari 2024 @ 16:45:19 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211974614
Dat een verwachting voor ruim 8 dagen in de toekomst precies zo uitkomt is niet heel waarschijnlijk, zeker in het geval van een weersituatie waarbij een kleine verandering in details voor compleet andere omstandigheden zorgt. Daarnaast is dit de output van één run van één weermodel, en laten de andere runs (en andere weermodellen) iets anders zien.

#cherrypicking #sensatiezucht
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 16:45:44 #5
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211974622
En wat zeggen de weermodellen echt? Nouja de ensemble runs van ECMWF en GFS.

dinsdag 9 januari 2024 @ 16:47:29 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_211974638
Als ze het volgende week dinsdag nog steeds voorspellen dan hou ik er misschien rekening mee.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 16:48:10 #7
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211974643
Aantal modellen voorspellen kans op een aantal cm sneeuw volgende week.
Journalisten: sneeuwbom des doods
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 16:49:19 #8
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211974661
En als de sneeuwbom des doods nu niet komt, is het schuld van het kut KNMI want ik heb het gelezen in de telegraaf.

Groetjes, Gerda
pi_211974674
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:49 schreef Momo het volgende:
En als de sneeuwbom des doods nu niet komt, is het schuld van het kut KNMI want ik heb het gelezen in de telegraaf.

Groetjes, Gerda
Vlug! Scheld Gerrit Hiemstra de huid vol en bedreig hem met de dood.

Groetjes Gerda #liefde
  dinsdag 9 januari 2024 @ 16:51:11 #10
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211974675
godverdomme koud man... ;(
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211974683
Lijkt me trouwens wel leuk weer eens, een dik pak sneeuw overal. Laatste keer was 2010. Bizar als je je bedenkt dat de laatste tien winters niet eens samen 1 strenge winter maken op de Hellmansindex.
pi_211974698
Ik stem voor.

Maar zo zal het wel weer niet werken.
pi_211974701
Ohjee...
pi_211974721
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:51 schreef Document1 het volgende:
Lijkt me trouwens wel leuk weer eens, een dik pak sneeuw overal. Laatste keer was 2010. Bizar als je je bedenkt dat de laatste tien winters niet eens samen 1 strenge winter maken op de Hellemansindex.
Laatste keer was in coronatijd. Drie jaar geleden, meen ik mij te herinneren. Toen lag er een flink pak en konden we hier ook nog eens schaatsen op ons prachtige meer (het Wolderwijd).
pi_211974729
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Moeilijk, moeilijk, gaan we dit vrij normale winterweer gewoon negeren om het klimaatoffensief weer op te starten nadat de goudvissengeheugens het alweer vergeten zijn, of gaan we doen alsof 20cm sneeuw in de winter extreem weer is, dat ook door klimaatverandering komt. Keuzes, keuzes.

Ik had me zo verheugd op een paar weken geen klimaatgedram omdat het gewoon winter is.
We komen met uit het natste en een van de warmste jaren of in Nederland, maar eens in de 15 jaar is er nog veel sneeuw, dus iedereen is een goudvis. De ironie van die claim :')
pi_211974744
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Laatste keer was in coronatijd. Drie jaar geleden, meen ik mij te herinneren. Toen lag er een flink pak en konden we hier ook nog eens schaatsen op ons prachtige meer (het Wolderwijd).
Was dat echt een dik pak wat een week bleef liggen? Ik kan het me hier niet herinneren. (Zuid Holland)
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 16:58:49 #17
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211974752
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:57 schreef Document1 het volgende:

[..]
Was dat echt een dik pak wat een week bleef liggen? Ik kan het me hier niet herinneren. (Zuid Holland)
15 cm toen in regio Den Haag, bleef aantal dagen liggen.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 16:58:58 #18
8781 crew  Frutsel
pi_211974757
Zou mooi zijn, gewoon weer eens een keertje

Maar eerst zien..
  dinsdag 9 januari 2024 @ 16:59:51 #19
3542 Gia
User under construction
pi_211974768
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:45 schreef Isdatzo het volgende:
Dat een verwachting voor ruim 8 dagen in de toekomst precies zo uitkomt is niet heel waarschijnlijk, zeker in het geval van een weersituatie waarbij een kleine verandering in details voor compleet andere omstandigheden zorgt. Daarnaast is dit de output van één run van één weermodel, en laten de andere runs (en andere weermodellen) iets anders zien.

#cherrypicking #sensatiezucht
Meestal staat er op buienradar, bij de 14-daagse voorspelling, vanaf dag 6 tot 14 dezelfde temperatuur, simpelweg omdat ze dat nog niet weten. En dan zouden ze nu goed zitten??? Als dat zo is, kunnen ze dan ook niet van de zomer wat nauwkeuriger voorspellen?
pi_211974778
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:57 schreef Document1 het volgende:

[..]
Sowieso een week. Ik weet dat ik bij een maatje aan het borrelen was en dat we de sneeuwlaag op zijn picknicktafel elk uur zagen groeien. Had in jaren niet zo'n dik pak gezien (in NL althans).
  dinsdag 9 januari 2024 @ 17:01:39 #21
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_211974782
Ja leuk allemaal maar dit is puur een dooiaanval en dat kan inderdaad bakken sneeuw opleveren, maar hey als men naar bed gaat is het de volgende dag allemaal alweer weg joh _O-
Oja als je in het noorden woont heb je dikke pech :D

En kans dat dit uitkomt is best klein, van die 20cm blijft misschien een cm over ;) we zullen het zien.
pi_211974795
Oh nee! Ik blijf voor de zekerheid de hele dag thuis en ga alvast wcpapier hamsteren.
pi_211974803
Ik hoop het echt, flink veel sneeuw en flink vorst en niet 20 cm sneeuw zoals hieronder geïllustreerd.

pi_211974805
Ik woon aan de kust, dus ik houd maar rekening met een mm of 10-20 aan regen die dag.
Zonder wrijving geen glans
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 17:06:05 #25
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211974811
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:59 schreef Gia het volgende:

[..]
Meestal staat er op buienradar, bij de 14-daagse voorspelling, vanaf dag 6 tot 14 dezelfde temperatuur, simpelweg omdat ze dat nog niet weten. En dan zouden ze nu goed zitten??? Als dat zo is, kunnen ze dan ook niet van de zomer wat nauwkeuriger voorspellen?
Buienradar is geen weermodel en werkt niet aan weermodellen. Het ECMWF model heeft een anomaly correlation van 50 procent dacht voor een voorspelling over een 10 dagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')