abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211964910
quote:
Op sociale media is ophef ontstaan om een fragment uit een reportage van Nieuwsuur over de komst van een Nationaal Slavernijmuseum. Het slavernijmuseum zou in 2029 in Amsterdam moeten komen.
In de reportage, die zondagavond werd uitgezonden, is John Leerdam aan het woord. Leerdam, voormalig lid van de Tweede Kamerfractie van de PvdA, is als zogenoemde ’kwartiermaker’ betrokken bij de totstandkoming van het slavernijmuseum. Een gedeelte van de opnames voor de reportage zijn gemaakt bij het Scheepvaartmuseum, waar sinds 1991 aan de steiger een replica van een VOC-schip ligt. Leerdam zegt daarover: „Dit is een replica van het schip dat vroeger in de 17de 18de eeuw de slaven verplaatste van het ene continent naar de ander. Als je dan weet hoeveel mensen men vervoerde, betekent ook dat je je afvraagt hoe hebben ze dat in godsnaam kunnen doen?”

https://twitter.com/Nieuwsuur/status/1744101349342457977

De opmerking doet stof opwaaien op sociale media. Het VOC-schip in kwestie, zowel de replica als het origineel, zou nooit slaven vervoerd hebben. Het vertrok voor zijn eerste tochtje uit Nederland, maar strandde al in Engeland, is te lezen op de website van het museum. Leerdam zou dus ’onwaarheden verkondigen.’ „Het gebrek aan historische kennis is weerzinwekkend. Vanuit de woke-hoek wordt desinformatie verspreid om een valse agenda door te drukken”, schrijft iemand op X. Een ander, eveneens op X: „De VOC heeft zich nooit bezig gehouden met de slavenhandel. Dat was de West Indische Compagnie. Informeer jezelf voordat je onzin verkondigt!”

Huisslaven

Ook volgens historicus en expert op het gebied van ons koloniale verleden Piet Emmer zijn Leerdam ’s uitspraken onjuist. „Het is juist dat ook de VOC in (Aziatische) slaven handelde tussen de gebieden in Azië. Die slaven kocht de Compagnie van Aziaten, maar de VOC heeft bijna geen slaven van Azië naar een ander continent vervoerd. Als de VOC- ambtenaren naar Nederland terugkeerden, verkochten ze hun huisslaven meestal al op Kaap de Goede Hoop.”

Op de website van het Scheeptvaartmuseum valt te lezen dat het schip een replica is van het VOC-schip ’De Amsterdam': een goederenschip van de VOC. Hoewel het schip naar Batavia zou moeten varen, kwam het niet ver. ,,De originele Amsterdam vertrok in 1749 vanaf Texel voor haar eerste reis naar Batavia, het huidige Jakarta in Indonesië. Ver zou het schip niet komen: op de Noordzee raakte het schip in een storm en liep op een zandbank waardoor het roer afbrak.”
Aan de ene kant is een foutje maken natuurlijk menselijk, maar dit is wel heel treurig,

Ben je het opperhoofd van het hele slavernij museum gebeuren met een royaal salaris, want jij bent de man met alle kennis over het onderwerp.

Weet je blijkbaar niet eens waar je het over hebt :`)
https://www.telegraaf.nl/(...)-je-onzin-verkondigt

Wat vinden jullie, is John Leerdam de geschikte persoon voor zijn functie?

POLL
pi_211964967
Leerdam heeft overigens een historie met dingen waar hij geen verstand van heeft maar wel uit zijn nek kletst

quote:
Verzonnen straatterrorist
Leerdam kwam de afgelopen dagen in opspraak door een reeks blunders die hem werden ontlokt door het 3FM-programma 'Giel'. Zo blijkt eerst dat hij niet weet dat de voormalige Israëlische politicus Sharon al sinds 2006 in coma ligt. Daarna gaat hij serieus in op de vrijlating van een verzonnen straatterrorist. De derde blunder is dat hij net doet alsof hij de band Glen & The Kuckucks! kent.
pi_211968822
John Leerdam :')_!
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 8 januari 2024 @ 23:48:01 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211968863
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 19:45 schreef 111210 het volgende:
Leerdam heeft overigens een historie met dingen waar hij geen verstand van heeft maar wel uit zijn nek kletst
[..]

Het eerste waar ik aan dacht. Deze man is niet vies van wat confabuleren.

Activisten willen graag meer aandacht voor geschiedenis. Goed idee. Het is blijkbaar nodig.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211968869
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 19:42 schreef 111210 het volgende:
Aan de ene kant is een foutje maken natuurlijk menselijk, maar dit is wel heel treurig,

Dit is geen foutje, dit is bewust pogen de geschiedenis te herschrijven, is schering en inslag in die kringen. Gelukkig kreeg hij nu wat weerstand maar in z'n eigen bubbel zou iedereen instemmend toegeknikt hebben :')
  maandag 8 januari 2024 @ 23:58:05 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_211968906
Typisch...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_211968953
De vraag is vooral of dit schip (replica) vergelijkbaar is met de schepen die wel slaven vervoerde.

Dat deze man de achtergrond van het desbetreffende schip niet weet maakt niet dat deze replica geen inzicht geeft in de afschuw van de schepen die slaven vervoerde.

Ok begrijp vooral niet zo goed waarom er is gekozen een replica te maken van een schip die uiteindelijk geen slaven heeft vervoerd., er zijn meerdere schepen geweest die dat wel hebben gedaan.
Nu ligt de focus op het feit dat dit ene schip geen slaven heeft vervoerd ipv op de gruwelijkheden waaronder vele slaven wel zijn vervoerd.

Dat er in dit bericht van woke gedoe wordt gesproken terwijl we weten dat er vele slaven uitgehongerd en bijkans opgestapeld vast geketend lagen in zulke schepen vind ik echt erg.
pi_211968962
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 23:49 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dit is geen foutje, dit is bewust pogen de geschiedenis te herschrijven, is schering en inslag in die kringen. Gelukkig kreeg hij nu wat weerstand maar in z'n eigen bubbel zou iedereen instemmend toegeknikt hebben :')
Ja?
De geschiedenis herschrijven?

Dit is niet gebeurd?
pi_211968970
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 00:13 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Dat er in dit bericht van woke gedoe wordt gesproken terwijl we weten dat er vele slaven uitgehongerd en bijkans opgestapeld vast geketend lagen in zulke schepen vind ik echt erg.
Precies! Nederland zou zich juist diep moeten schamen voor haar slavernijverleden, ipv daarvan wordt het gewoon keihard ontkend.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 00:22:35 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211968978
Zijn er überhaupt replica s van slaven schepen verbouwd?

Batavia ging ook op haar eerste reis kapot al zit daar wel een heel verhaal achter
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 00:24:04 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211968982
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 00:19 schreef grrrrg het volgende:

[..]
daarvan wordt het gewoon keihard ontkend.
Lol

Nee joh
pi_211968994
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 00:24 schreef sp3c het volgende:

[..]
Lol

Nee joh
Weet je het zeker? Ik hoor er anders nooit wat over
  dinsdag 9 januari 2024 @ 00:33:00 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211968999
John Leerdam is dan ook een volslagen malloot, hoe die dergelijke functies weet te bemachtigen blijft een raadsel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211969003
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 19:42 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ben je het opperhoofd van het hele slavernij museum gebeuren met een royaal salaris, want jij bent de man met alle kennis over het onderwerp.

Weet je blijkbaar niet eens waar je het over hebt :`)
https://www.telegraaf.nl/(...)-je-onzin-verkondigt
Vanzelfsprekend is het onhandig van de heer Leerdam, maar het is niet zo dat hij de man met alle kennis over het onderwerp is. Hij is aangenomen als kwartiermaker, niet als inhoudelijk directeur of conservator of iets dergelijks.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 00:42:59 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211969008
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 00:29 schreef grrrrg het volgende:

[..]
_O-
pi_211969009
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 00:29 schreef grrrrg het volgende:

[..]
Nou ja, ik ben geen jonkie en heb dit al op school geleerd vroeger.

Het is vooral iets van deze tijd dat het nu ineens 'woke' gedoe genoemd wordt en er op details ingezoomd wordt om het woke, links en dat soort dingen te noemen.

20+ jaar geleden werd een vb niet afgeschoten. Omdat het gewoon realiteit was geweest. Het vb daar inzicht in gaf.

Wat ik zorgelijk vind is dat het erop lijkt dat hede ten dage er zo uitgepluist wordt. Als een vb niet 'perfect' is het vooral daarover gaat ipv waar het vb voor dient.

Neem bv het plaatje wat ik plaatste.
Je kan het hebben over de positie waarin de mensen lagen. Misschien was dat een klein beetje anders in de praktijk.
Maar maakt dat echt zoveel verschil?

Nu wordt er gedaan alsof het 'woke' en overdreven is zodra er een detail niet klopt. Maar de werkelijkheid was een gruwel.
Moeten we echt alles afwijzen omdat details niet geheel kloppen?
Of gaat het om het idee van hoe het ongeveer was weer te geven?

Dit betreffende schip heeft geen slaven vervoerd. Maar is wel gebouwd om dat te doen toendertijd.
De inrichting e.d. was daar wel voor.
Dit schip was niet ingericht om bosjes bloemen te vervoeren. Het geeft wel degelijk een inzicht in hoe slaven vervoerd werden.
pi_211969013
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 00:33 schreef -XOR- het volgende:
John Leerdam is dan ook een volslagen malloot, hoe die dergelijke functies weet te bemachtigen blijft een raadsel.
In dit geval: vriendjespolitiek en vanwege zn huidskleur waarschijnlijk.
pi_211969051
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 00:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ja?

[ afbeelding ]

Dit is niet gebeurd?
In De Amsterdam ja?
  dinsdag 9 januari 2024 @ 07:12:32 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211969402
Die staat wel goed voor lul weer
pi_211969419
quote:

[..]
Ja?

[ afbeelding ]

Dit is niet gebeurd?
Beter lekker liggen dan zelf moeten roeien tot je dood binnen een paar maanden zoals blanke slaven voor de Ottomanen.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 07:24:38 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211969441
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 01:17 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
In De Amsterdam ja?
Wel in spiegelretourschepen

Die fout vind ik nog wel te vergeven, dat hij de oost Indische Compagnie verwart met de West Indische Compagnie vind ik wel heel gênant
pi_211969466
quote:

[..]
Ja?

[ afbeelding ]

Dit is niet gebeurd?
Hebben wij niks mee te maken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_211969954
Moet nog steeds lachen om het filmpje en over zn kennis over de terrorist Jablabla.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 09:36:12 #24
168739 Red_85
'echt wel'
pi_211970236
Wat een kneus.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 9 januari 2024 @ 09:46:03 #25
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_211970331
quote:
De VOC heeft zich nooit bezig gehouden met de slavenhandel. Dat was de West Indische Compagnie. Informeer jezelf voordat je onzin verkondigt
Ik zou zeggen volg je eigen advies op. De VOC heeft zich wel degelijk bezig gehouden met slavenhandel. Niet met de transatlantische nee.

Juist in Batavia en Kaap de Goede Hoop zette de VOC wel slaven in en dit schip zou daar dus zeer waarschijnlijk ook voor gebruikt worden. Alleen is het nooit ver gekomen nee.

Maar de mensen die hierop losgaan geven ook geen ruk om hoe de situatie echt zat. Woke afkraken en het riedeltje zoals je op de basisschool geleerd hebt in stand houden, dat is pas echt belangrijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')