abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211930769
Ik ga binnenkort op mezelf wonen (krijg volgende week de sleutel), en ik probeer een lijstje op te stellen met wat ik als eerste moet kopen. Dingen die absoluut nodig zijn om (hygiënisch) te kunnen wonen.

Een bed, een wasmachine, kledingkast, handdoeken, borden, stofzuiger, etc. Maar ik zie vast dingen over het hoofd.

Een airfryer, magnetron bijv. zijn wel dingen die ik belangrijk vind, maar niet van essentieel levensbelang. Ik hoef het niet per se week 1 in huis te hebben.

Dus vandaar dit topic, gewoon om te vragen: wat is volgens jullie het belangrijkst om als eerst te kopen?
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:26:59 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211930921
Tja, de essentials, maar dat is voor iedereen een beetje anders he. Nou ja, meubels, een bed, beddengoed, handdoeken, etc, bestek, keukenspullen, een TV (denk ik?), je internet aansluiting, schoonmaakmiddelen, wasmachine, droger? douchespullen.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:27:06 #3
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211930922
Een stuk of wat emmers, doekjes, schoonmaakazijn. Investeer in een goede wc-borstel zodat je niet na elke 10 keer schrobben je borstel onderuit de pot moet hengelen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:27:40 #4
16180 crew  CoolGuy
pi_211930926
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:27 schreef PzKpfw het volgende:
Een stuk of wat emmers, doekjes, schoonmaakazijn. Investeer in een goede wc-borstel zodat je niet na elke 10 keer schrobben je borsten onderuit de pot moet hengelen.
Als je je borsten onderuit de pot moet hengelen heb je grotere problemen dan een wc-borstel. :P
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:28:51 #5
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211930945
quote:
12s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je je borsten onderuit de pot moet hengelen heb je grotere problemen dan een wc-borstel. :P
?
Op 't randje en erover.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:32:50 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_211931006
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:28 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
?
Ja, je hebt je post aangepast.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:34:38 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211931044
Pizzasnijder.
Resistance is futile.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:36:05 #8
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211931062
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, je hebt je post aangepast.
Ok man.
Op 't randje en erover.
  Spellchecker vrijdag 5 januari 2024 @ 21:39:36 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211931116
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:34 schreef Seven. het volgende:
Pizzasnijder.
Het gaat over essentiële dingen :|W
  Spellchecker vrijdag 5 januari 2024 @ 21:44:50 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211931199
Een tafel en minstens twee stoelen.
Prullenbak(ken).

Wc-papier, keukenrol.
Paar verlengsnoeren.

Probeer vanaf het begin vaste plaatsen voor bv je sleutels aan te houden.

En wel of niet je schoenen uit binnen.
pi_211931221
Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik zou beginnen met mijn vakantie lijstje. Je moet kunnen:
Slapen
Je zelf wassen
Eten
Kleden
Vermaken
Werken. (ok, niet op vakantie).

Vanuit dit lijstje ga je verder kijken. Een kledingkast lijkt mij bijvoorbeeld meer essentieeel dan een wasmachine, dat kan voor een tijdje mogeljk nog bij je ouders of zo.

Ga je alles nieuw aanschaffen of beginnen in de kringloop en dan later zien wat je wilt vervangen door mooier of handiger spullen?
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:47:44 #12
16180 crew  CoolGuy
pi_211931259
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:45 schreef qajariaq het volgende:
Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik zou beginnen met mijn vakantie lijstje. Je moet kunnen:
Slapen
Je zelf wassen
Eten
Kleden
Vermaken
Werken. (ok, niet op vakantie).

Vanuit dit lijstje ga je verder kijken. Een kledingkast lijkt mij bijvoorbeeld meer essentieeel dan een wasmachine, dat kan voor een tijdje mogeljk nog bij je ouders of zo.

Ga je alles nieuw aanschaffen of beginnen in de kringloop en dan later zien wat je wilt vervangen door mooier of handiger spullen?
Mij lijkt dat juist omgekeerd. Een kledingkast lijkt me een stuk minder essentieel dan een wasmachine, want als je je huis schoon houdt kun je je kleren opvouwen en in 1 kamer op de grond (of op haddoeken) of whatever leggen, want of je kleding op de grond of in een kast ligt/hangt, het is wel bij je in huis, maar als je niet kunt wassen moet je daarvoor steeds ergens anders heen.

Maar goed, dat is natuurlijk ook weer voor een ieder anders.
pi_211931260
• Brandblusser

• Blusdeken

• Reservesleutel aan een bekende geven

Ik heb toendertijd bijna alles tweedehands gekocht, scheelt heel veel geld. Vooral banken kan je gratis of voor weinig ophalen.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:48:32 #14
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_211931269
Een tosti-ijzer
Pannen
Goede messen
Gordijnen
Wc papier
Looplampen voor tijdens het klussen

Airfryer is overigens serieus handig als je geen oven hebt, kan je ook broodjes in bakken.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:49:52 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_211931287
Allemaal niet zo boeiend toch, zolang je maar een internetverbinding hebt, dan heb je de rest 1 dag later in huis zodra je erachter komt dat je het mist.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_211931291
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211931310
en gereedschap, je moet vast en zeker dingen ophangen etc.
pi_211931381
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:51 schreef Managarm het volgende:
en gereedschap, je moet vast en zeker dingen ophangen etc.
Dat kun je lenen :7

Serieus het enige gereedschap wat ik hier in huis heb zijn een hamer en een waterpomptang :D
A murky, forgotten land.
pi_211931382
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mij lijkt dat juist omgekeerd. Een kledingkast lijkt me een stuk minder essentieel dan een wasmachine, want als je je huis schoon houdt kun je je kleren opvouwen en in 1 kamer op de grond (of op haddoeken) of whatever leggen, want of je kleding op de grond of in een kast ligt/hangt, het is wel bij je in huis, maar als je niet kunt wassen moet je daarvoor steeds ergens anders heen.

Zonder kastruimte in het algemeen lijkt het mij redelijk onmogelijk om het huis redelijk georganiseerd te krijgen. Kleding zou je nog in wat Ikea tassen kunnen stoppen. Maar je huis vol zetten met stapeltjes losse kleding en dozen met keuken en andere spullen lijkt mij een recept dat je niet meer kan vinden en binnen een paar dagen het helemaal niet meer ziet zitten vanwege de rotzooi.
pi_211931406
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat kun je lenen :7

Serieus het enige gereedschap wat ik hier in huis heb zijn een hamer en een waterpomptang :D
Ja, maar daar moet je dan wel van te voren aan denken.

Ik heb een schuur vol gereedschap, maar ja, eigen huis aan het bouwen.
pi_211931427
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik had het eerste half jaar geen wasmachine, tot ik er een van mijn buurman kreeg. Het kan ook zonder.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:57:23 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211931434
Hoe is het budget?
The love you take is equal to the love you make.
pi_211931591
Toen ik in mijn huidige woning introk had ik een hoop zaken overgenomen van de vorige bewoner (oa gordijnen, luxaflex en wat kastjes op zolder) dus ik sliep er 's avonds al.

Ik had 's middags de volgende zaken alvast verhuisd om daar (minimaal) te kunnen wonen for the time being (gas water licht en internet en tv was vantevoren geregeld):

1 bank, matras, simpele tuintafel, tv, koelkast, combimagnetron, douche spullen/wc papier, wat kleding, prullenbak/vuilnisbak.
Dat was het denk ik wel.

De rest kwam later in de week.
A murky, forgotten land.
pi_211931643
Er bestaan wasserettes.
Heel handig zolang je (nog) geen wasmachine hebt.

Je moet kunnen slapen, eten en jezelf wassen. Dat is essentieel. De rest is van later zorg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:22:48 #25
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_211931716
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 22:15 schreef sigme het volgende:
Er bestaan wasserettes.
Heel handig zolang je (nog) geen wasmachine hebt.

Je moet kunnen slapen, eten en jezelf wassen. Dat is essentieel. De rest is van later zorg.
En veel mensen hebben wel een moeder, tante of zus met een machine.

Zie je die ook gelijk weer eens een keertje.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_211931731
Niet echt kopen maar dingen die je zo snel mogelijk moet regelen:

- Internet (+tv indien gewenst) abbonement.
- Stroom/gas/water leveranciers
- inboedel verzekering (al kan je daar ook zonder als je niet veel van waarde hebt
- AVP verzekering (als je die nog niet hebt)

Dingen die je mogelijk wel moet kopen, maar ook al aanwezig kunnen zijn:

- vloerbedekking
- lampen
- behang/verf
- gordijnen

Overige dingen:

- televisie
- Gasfornuis
- Koelkast
- Wasmachine
- Magnetron/oven
- stofzuiger/bezem/dweil (hangt van soort vloer af wat echt nodig is)
- pannen, borden, bestek
- eventuele keukenmachines zoals een mixer, maatkan, koffiezetapparaat, waterkoker
- Iets om op te zitten zoals banken/stoelen
- bed/matras/beddengoed/kussen
- kledingkast
- tafel
- prullenbak
- laptop/computer (is voor mij een eerste levensbehoefte, maar telefoon werkt even goed voor de meeste internetzaken)
- wc borstel/zo'n rubberen ontstopper
- handdoeken, theedoeken

Natuurlijk heeft niet alles evenveel prioriteit. En kun je mogelijk ook veel tweedehands kopen. Ook hangen een aantal dingen af van je levensstijl. En natuurlijk zijn er nog huishoud producten/hygiene producten/schoonmaak producten die je nodig zal hebben.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 22:25:50 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_211931744
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zonder kastruimte in het algemeen lijkt het mij redelijk onmogelijk om het huis redelijk georganiseerd te krijgen. Kleding zou je nog in wat Ikea tassen kunnen stoppen. Maar je huis vol zetten met stapeltjes losse kleding en dozen met keuken en andere spullen lijkt mij een recept dat je niet meer kan vinden en binnen een paar dagen het helemaal niet meer ziet zitten vanwege de rotzooi.
Ik weet niet wat dozen met keukenspullen van doen hebben met een wasmachine ja of nee, maar voor míj zou een wasmachine veel essentiëler zijn dan een kast. Daarom zeg ik; dat is voor iedereen anders.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:38:13 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211931842
Ik wou zelf ook niet afhankelijk zijn van wassen ergens anders, maar het is afhankelijk van het beschikbare budget of en welke keuze gemaakt moet worden.

Een kast hoeft niet duur te zijn, een kledingrek is sowieso heel betaalbaar. Een goede tweedehands wasmachine is ook wel te vinden.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 22:52:31 #29
16180 crew  CoolGuy
pi_211931948
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 22:38 schreef Lienekien het volgende:
Ik wou zelf ook niet afhankelijk zijn van wassen ergens anders, maar het is afhankelijk van het beschikbare budget of en welke keuze gemaakt moet worden.

Een kast hoeft niet duur te zijn, een kledingrek is sowieso heel betaalbaar. Een goede tweedehands wasmachine is ook wel te vinden.
Dat niet alleen, maar je hebt wel een kast en een tv maar wassen ga je ergens anders doen en dan moeten die mensen maar betalen voor de stroom, het water en het wasmiddel? En waarom? Ja ik heb eerst een kast gekocht? Het kan hoor, maar ik zou me daar persoonlijk nogal bezwaard over voelen.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:57:01 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211931984
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 22:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat niet alleen, maar je hebt wel een kast en een tv maar wassen ga je ergens anders doen en dan moeten die mensen maar betalen voor de stroom, het water en het wasmiddel? En waarom? Ja ik heb eerst een kast gekocht? Het kan hoor, maar ik zou me daar persoonlijk nogal bezwaard over voelen.
Gelukkig staat de wasmachine in de OP in het ‘essentieel-rijtje’.

Wasmachine, koelkast, stofzuiger. Daar zou ik mee beginnen.
pi_211932045
Budget is ongeveer ¤7000. Althans, dat is mijn spaarrekening. Idealiter wil ik niet alles er doorheen jassen, maar het kan wel als het nodig is. Heb stabiel inkomen. Tweedehands spullen zullen vast goedkoper zijn, maar eigenlijk heb ik niet zoveel zin om marktplaats of kringloop af te speuren naar koopjes en wil ik het meeste gewoon nieuw kopen.

Zijn er ook dingen die ik nu al kan regelen? Internet en TV zou wel chill zijn om zo snel mogelijk geregeld te hebben, maar kan denk pas als je de huurovereenkomst getekend hebt/sleutel hebt gehaald?
pi_211932062
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:07 schreef Gobledygook het volgende:
Budget is ongeveer ¤7000. Althans, dat is mijn spaarrekening. Idealiter wil ik niet alles er doorheen jassen, maar het kan wel als het nodig is. Heb stabiel inkomen. Tweedehands spullen zullen vast goedkoper zijn, maar eigenlijk heb ik niet zoveel zin om marktplaats of kringloop af te speuren naar koopjes en wil ik het meeste gewoon nieuw kopen.

Zijn er ook dingen die ik nu al kan regelen? Internet en TV zou wel chill zijn om zo snel mogelijk geregeld te hebben, maar kan denk pas als je de huurovereenkomst getekend hebt/sleutel hebt gehaald?
Als je weet dat je volgende week de sleutel krijgt kun je ook internet al regelen.
Hetzelfde ook voor stroom en gas
pi_211932095
quote:

Internet, tv, gas/water/licht kun je ruim van tevoren regelen als je de datum van sleutel overdracht weet.
A murky, forgotten land.
pi_211932110
Met gas/water/licht weet ik nog niet 100% hoe het geregeld is... het is een flatgebouw, in de huuradvertentie stond stookkosten inbegrepen bij de huurprijs. Ik weet dus niet precies of ik dat nog apart moet regelen. Anders misschien ff bellen met de woningbouw
  vrijdag 5 januari 2024 @ 23:20:31 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211932159
Voor huishoudelijke spullen en gereedschap zou ik om te beginnen eens naar de Action gaan.
pi_211932199
Van gereedschap heb ik denk het meeste nodige al, plus er hoeft niet veel aan de woning te gebeuren... veel meer dan een schroevendraaierset zal ik denk ik niet nodig hebben.
pi_211932213
quote:

Stroom/gas/water zijn dingen die je na het intrekken nog kan regelen. Zolang je de meterstanden gelijk noteert de eerste dag dat je de sleutels hebt. Dan worden die gegevens gewoon gebruikt.

Internet/televisie kost tijd om opgeleverd te worden. En de meeste providers hebben hier geen snellere weg voor. Bij de providers die ik gehad heb was dat 4 weken tot een maand. Misschien dat een aantal providers wel sneller kunnen leveren in het geval van een nieuwe aansluiting. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Dus zo snel mogelijk doen.
pi_211932244
Oh, en nog een puntje. Vergeet je niet in te schrijven op het nieuwe adres bij de gemeente wanneer je daar gaat wonen.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 23:54:08 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211932363
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:34 schreef Delenlill het volgende:
Oh, en nog een puntje. Vergeet je niet in te schrijven op het nieuwe adres bij de gemeente wanneer je daar gaat wonen.
Inderdaad! En doe het tijdig.

https://www.rijksoverheid(...)even-aan-de-gemeente
pi_211932914
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Inderdaad! En doe het tijdig.

https://www.rijksoverheid(...)even-aan-de-gemeente
Kan dit niet pas als ik de huurovereenkomst heb ondertekend?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 01:09:56 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211932926
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:07 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Kan dit niet pas als ik de huurovereenkomst heb ondertekend?
Valt dat niet samen met ontvangen van de sleutel?
pi_211932952
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Valt dat niet samen met ontvangen van de sleutel?
Klopt
  zaterdag 6 januari 2024 @ 01:35:44 #43
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211933022
PC
Microfoon
Keyboard (bij voorkeur Yamaha Genos)
Airfryer
Waterkoker
  zaterdag 6 januari 2024 @ 01:50:05 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211933058
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:15 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Klopt
Dan zou ik het wel doen binnen 5 dagen daarna.
pi_211933072
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dan zou ik het wel doen binnen 5 dagen daarna.
Ok, doe ik dat.
pi_211933100
Zijn er trouwens nog adviezen voor de aanschaf van een wasmachine/droger? Ik heb hier echt nul verstand van. Je hebt wasmachines van 349, 699, 999. Wat is een goede prijs? Moet ik een losse wasmachine en droger kopen of is een wasdroog combinatie beter? Bij Coolblue kun je sets kopen van losse wasmachine + losse droger, de goedkoopste hiervan is ¤1069, maar het is van een merk dat mij onbekend is.

Ik heb echt geen idee wat ik moet hebben :')
  zaterdag 6 januari 2024 @ 02:39:32 #47
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_211933138
Een combi moet je alleen kopen als je geen plek hebt voor losse en echt een droger nodig hebt.
.een droger is niet nodig wanneer je plek hebt voor een wasrek. Je kleding slijt namelijk ontzettend snel van de droger.

Een droger is handig voor beddengoed, maar niet essentieel.

Kijk naar reviews van wasmachines, maar let vooral op taalgebruik.
Mensen die echt waterverbruik en energieverbruik benoemen moet je op focussen.

Geluid is een belangrijke factor.

Ik heb zelf zowel wasmachine als droger van Bosch.

De wasmachine heb ik al 15 jaar, de droger 10.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  One tough cookie zaterdag 6 januari 2024 @ 02:41:01 #48
169210 liesje1979
pi_211933142
Wil je ook nog wat opknappen aan de woning? Likje verf, nieuwe vloer... Dat soort dingen hebben flink invloed op je budget?
Vergis je ook niet in de basisdingen qua boodschappen en schoonmaakmiddelen. Een teiltje hier, een emmer daar, douchegordijn, het zijn juist die honderdduizend kleine dingetjes die in de papieren gaan lopen.

Kringloop is tegenwoordig trouwens ook niet meer zo goedkoop. Bokst eigenlijk niet op tegen de prijzen van de goedkoopste meuk van Ikea. Maar het kan volgens mij qua inrichting geen kwaad er eens te kijken. Bijvoorbeeld qua keukengerei.

Was verlichting al genoemd?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 04:25:56 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211933222
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:39 schreef maily het volgende:

[..]
Het gaat over essentiële dingen :|W
Pizzasnijder is essentieel.
Resistance is futile.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 04:27:41 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211933225
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:26 schreef Gobledygook het volgende:
Van gereedschap heb ik denk het meeste nodige al, plus er hoeft niet veel aan de woning te gebeuren... veel meer dan een schroevendraaierset zal ik denk ik niet nodig hebben.
Ga je nog gordijnen ophangen? Want dan heb je wel een boormachine nodig.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')