abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211930769
Ik ga binnenkort op mezelf wonen (krijg volgende week de sleutel), en ik probeer een lijstje op te stellen met wat ik als eerste moet kopen. Dingen die absoluut nodig zijn om (hygiënisch) te kunnen wonen.

Een bed, een wasmachine, kledingkast, handdoeken, borden, stofzuiger, etc. Maar ik zie vast dingen over het hoofd.

Een airfryer, magnetron bijv. zijn wel dingen die ik belangrijk vind, maar niet van essentieel levensbelang. Ik hoef het niet per se week 1 in huis te hebben.

Dus vandaar dit topic, gewoon om te vragen: wat is volgens jullie het belangrijkst om als eerst te kopen?
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:26:59 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211930921
Tja, de essentials, maar dat is voor iedereen een beetje anders he. Nou ja, meubels, een bed, beddengoed, handdoeken, etc, bestek, keukenspullen, een TV (denk ik?), je internet aansluiting, schoonmaakmiddelen, wasmachine, droger? douchespullen.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:27:06 #3
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211930922
Een stuk of wat emmers, doekjes, schoonmaakazijn. Investeer in een goede wc-borstel zodat je niet na elke 10 keer schrobben je borstel onderuit de pot moet hengelen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:27:40 #4
16180 crew  CoolGuy
pi_211930926
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:27 schreef PzKpfw het volgende:
Een stuk of wat emmers, doekjes, schoonmaakazijn. Investeer in een goede wc-borstel zodat je niet na elke 10 keer schrobben je borsten onderuit de pot moet hengelen.
Als je je borsten onderuit de pot moet hengelen heb je grotere problemen dan een wc-borstel. :P
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:28:51 #5
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211930945
quote:
12s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je je borsten onderuit de pot moet hengelen heb je grotere problemen dan een wc-borstel. :P
?
Op 't randje en erover.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:32:50 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_211931006
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:28 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
?
Ja, je hebt je post aangepast.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:34:38 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211931044
Pizzasnijder.
Resistance is futile.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:36:05 #8
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211931062
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, je hebt je post aangepast.
Ok man.
Op 't randje en erover.
  Spellchecker vrijdag 5 januari 2024 @ 21:39:36 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211931116
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:34 schreef Seven. het volgende:
Pizzasnijder.
Het gaat over essentiële dingen :|W
  Spellchecker vrijdag 5 januari 2024 @ 21:44:50 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211931199
Een tafel en minstens twee stoelen.
Prullenbak(ken).

Wc-papier, keukenrol.
Paar verlengsnoeren.

Probeer vanaf het begin vaste plaatsen voor bv je sleutels aan te houden.

En wel of niet je schoenen uit binnen.
pi_211931221
Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik zou beginnen met mijn vakantie lijstje. Je moet kunnen:
Slapen
Je zelf wassen
Eten
Kleden
Vermaken
Werken. (ok, niet op vakantie).

Vanuit dit lijstje ga je verder kijken. Een kledingkast lijkt mij bijvoorbeeld meer essentieeel dan een wasmachine, dat kan voor een tijdje mogeljk nog bij je ouders of zo.

Ga je alles nieuw aanschaffen of beginnen in de kringloop en dan later zien wat je wilt vervangen door mooier of handiger spullen?
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:47:44 #12
16180 crew  CoolGuy
pi_211931259
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:45 schreef qajariaq het volgende:
Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik zou beginnen met mijn vakantie lijstje. Je moet kunnen:
Slapen
Je zelf wassen
Eten
Kleden
Vermaken
Werken. (ok, niet op vakantie).

Vanuit dit lijstje ga je verder kijken. Een kledingkast lijkt mij bijvoorbeeld meer essentieeel dan een wasmachine, dat kan voor een tijdje mogeljk nog bij je ouders of zo.

Ga je alles nieuw aanschaffen of beginnen in de kringloop en dan later zien wat je wilt vervangen door mooier of handiger spullen?
Mij lijkt dat juist omgekeerd. Een kledingkast lijkt me een stuk minder essentieel dan een wasmachine, want als je je huis schoon houdt kun je je kleren opvouwen en in 1 kamer op de grond (of op haddoeken) of whatever leggen, want of je kleding op de grond of in een kast ligt/hangt, het is wel bij je in huis, maar als je niet kunt wassen moet je daarvoor steeds ergens anders heen.

Maar goed, dat is natuurlijk ook weer voor een ieder anders.
pi_211931260
• Brandblusser

• Blusdeken

• Reservesleutel aan een bekende geven

Ik heb toendertijd bijna alles tweedehands gekocht, scheelt heel veel geld. Vooral banken kan je gratis of voor weinig ophalen.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:48:32 #14
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_211931269
Een tosti-ijzer
Pannen
Goede messen
Gordijnen
Wc papier
Looplampen voor tijdens het klussen

Airfryer is overigens serieus handig als je geen oven hebt, kan je ook broodjes in bakken.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:49:52 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_211931287
Allemaal niet zo boeiend toch, zolang je maar een internetverbinding hebt, dan heb je de rest 1 dag later in huis zodra je erachter komt dat je het mist.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:50:10 #16
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211931291
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211931310
en gereedschap, je moet vast en zeker dingen ophangen etc.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:54:51 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211931381
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:51 schreef Managarm het volgende:
en gereedschap, je moet vast en zeker dingen ophangen etc.
Dat kun je lenen :7

Serieus het enige gereedschap wat ik hier in huis heb zijn een hamer en een waterpomptang :D
A murky, forgotten land.
pi_211931382
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mij lijkt dat juist omgekeerd. Een kledingkast lijkt me een stuk minder essentieel dan een wasmachine, want als je je huis schoon houdt kun je je kleren opvouwen en in 1 kamer op de grond (of op haddoeken) of whatever leggen, want of je kleding op de grond of in een kast ligt/hangt, het is wel bij je in huis, maar als je niet kunt wassen moet je daarvoor steeds ergens anders heen.

Zonder kastruimte in het algemeen lijkt het mij redelijk onmogelijk om het huis redelijk georganiseerd te krijgen. Kleding zou je nog in wat Ikea tassen kunnen stoppen. Maar je huis vol zetten met stapeltjes losse kleding en dozen met keuken en andere spullen lijkt mij een recept dat je niet meer kan vinden en binnen een paar dagen het helemaal niet meer ziet zitten vanwege de rotzooi.
pi_211931406
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat kun je lenen :7

Serieus het enige gereedschap wat ik hier in huis heb zijn een hamer en een waterpomptang :D
Ja, maar daar moet je dan wel van te voren aan denken.

Ik heb een schuur vol gereedschap, maar ja, eigen huis aan het bouwen.
pi_211931427
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik had het eerste half jaar geen wasmachine, tot ik er een van mijn buurman kreeg. Het kan ook zonder.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:57:23 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211931434
Hoe is het budget?
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:11:02 #23
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211931591
Toen ik in mijn huidige woning introk had ik een hoop zaken overgenomen van de vorige bewoner (oa gordijnen, luxaflex en wat kastjes op zolder) dus ik sliep er 's avonds al.

Ik had 's middags de volgende zaken alvast verhuisd om daar (minimaal) te kunnen wonen for the time being (gas water licht en internet en tv was vantevoren geregeld):

1 bank, matras, simpele tuintafel, tv, koelkast, combimagnetron, douche spullen/wc papier, wat kleding, prullenbak/vuilnisbak.
Dat was het denk ik wel.

De rest kwam later in de week.
A murky, forgotten land.
pi_211931643
Er bestaan wasserettes.
Heel handig zolang je (nog) geen wasmachine hebt.

Je moet kunnen slapen, eten en jezelf wassen. Dat is essentieel. De rest is van later zorg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:22:48 #25
459912 FlippingCoin
pi_211931716
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 22:15 schreef sigme het volgende:
Er bestaan wasserettes.
Heel handig zolang je (nog) geen wasmachine hebt.

Je moet kunnen slapen, eten en jezelf wassen. Dat is essentieel. De rest is van later zorg.
En veel mensen hebben wel een moeder, tante of zus met een machine.

Zie je die ook gelijk weer eens een keertje.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_211931731
Niet echt kopen maar dingen die je zo snel mogelijk moet regelen:

- Internet (+tv indien gewenst) abbonement.
- Stroom/gas/water leveranciers
- inboedel verzekering (al kan je daar ook zonder als je niet veel van waarde hebt
- AVP verzekering (als je die nog niet hebt)

Dingen die je mogelijk wel moet kopen, maar ook al aanwezig kunnen zijn:

- vloerbedekking
- lampen
- behang/verf
- gordijnen

Overige dingen:

- televisie
- Gasfornuis
- Koelkast
- Wasmachine
- Magnetron/oven
- stofzuiger/bezem/dweil (hangt van soort vloer af wat echt nodig is)
- pannen, borden, bestek
- eventuele keukenmachines zoals een mixer, maatkan, koffiezetapparaat, waterkoker
- Iets om op te zitten zoals banken/stoelen
- bed/matras/beddengoed/kussen
- kledingkast
- tafel
- prullenbak
- laptop/computer (is voor mij een eerste levensbehoefte, maar telefoon werkt even goed voor de meeste internetzaken)
- wc borstel/zo'n rubberen ontstopper
- handdoeken, theedoeken

Natuurlijk heeft niet alles evenveel prioriteit. En kun je mogelijk ook veel tweedehands kopen. Ook hangen een aantal dingen af van je levensstijl. En natuurlijk zijn er nog huishoud producten/hygiene producten/schoonmaak producten die je nodig zal hebben.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 22:25:50 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_211931744
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zonder kastruimte in het algemeen lijkt het mij redelijk onmogelijk om het huis redelijk georganiseerd te krijgen. Kleding zou je nog in wat Ikea tassen kunnen stoppen. Maar je huis vol zetten met stapeltjes losse kleding en dozen met keuken en andere spullen lijkt mij een recept dat je niet meer kan vinden en binnen een paar dagen het helemaal niet meer ziet zitten vanwege de rotzooi.
Ik weet niet wat dozen met keukenspullen van doen hebben met een wasmachine ja of nee, maar voor míj zou een wasmachine veel essentiëler zijn dan een kast. Daarom zeg ik; dat is voor iedereen anders.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:38:13 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211931842
Ik wou zelf ook niet afhankelijk zijn van wassen ergens anders, maar het is afhankelijk van het beschikbare budget of en welke keuze gemaakt moet worden.

Een kast hoeft niet duur te zijn, een kledingrek is sowieso heel betaalbaar. Een goede tweedehands wasmachine is ook wel te vinden.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 22:52:31 #29
16180 crew  CoolGuy
pi_211931948
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 22:38 schreef Lienekien het volgende:
Ik wou zelf ook niet afhankelijk zijn van wassen ergens anders, maar het is afhankelijk van het beschikbare budget of en welke keuze gemaakt moet worden.

Een kast hoeft niet duur te zijn, een kledingrek is sowieso heel betaalbaar. Een goede tweedehands wasmachine is ook wel te vinden.
Dat niet alleen, maar je hebt wel een kast en een tv maar wassen ga je ergens anders doen en dan moeten die mensen maar betalen voor de stroom, het water en het wasmiddel? En waarom? Ja ik heb eerst een kast gekocht? Het kan hoor, maar ik zou me daar persoonlijk nogal bezwaard over voelen.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:57:01 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211931984
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 22:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat niet alleen, maar je hebt wel een kast en een tv maar wassen ga je ergens anders doen en dan moeten die mensen maar betalen voor de stroom, het water en het wasmiddel? En waarom? Ja ik heb eerst een kast gekocht? Het kan hoor, maar ik zou me daar persoonlijk nogal bezwaard over voelen.
Gelukkig staat de wasmachine in de OP in het ‘essentieel-rijtje’.

Wasmachine, koelkast, stofzuiger. Daar zou ik mee beginnen.
pi_211932045
Budget is ongeveer ¤7000. Althans, dat is mijn spaarrekening. Idealiter wil ik niet alles er doorheen jassen, maar het kan wel als het nodig is. Heb stabiel inkomen. Tweedehands spullen zullen vast goedkoper zijn, maar eigenlijk heb ik niet zoveel zin om marktplaats of kringloop af te speuren naar koopjes en wil ik het meeste gewoon nieuw kopen.

Zijn er ook dingen die ik nu al kan regelen? Internet en TV zou wel chill zijn om zo snel mogelijk geregeld te hebben, maar kan denk pas als je de huurovereenkomst getekend hebt/sleutel hebt gehaald?
pi_211932062
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:07 schreef Gobledygook het volgende:
Budget is ongeveer ¤7000. Althans, dat is mijn spaarrekening. Idealiter wil ik niet alles er doorheen jassen, maar het kan wel als het nodig is. Heb stabiel inkomen. Tweedehands spullen zullen vast goedkoper zijn, maar eigenlijk heb ik niet zoveel zin om marktplaats of kringloop af te speuren naar koopjes en wil ik het meeste gewoon nieuw kopen.

Zijn er ook dingen die ik nu al kan regelen? Internet en TV zou wel chill zijn om zo snel mogelijk geregeld te hebben, maar kan denk pas als je de huurovereenkomst getekend hebt/sleutel hebt gehaald?
Als je weet dat je volgende week de sleutel krijgt kun je ook internet al regelen.
Hetzelfde ook voor stroom en gas
  vrijdag 5 januari 2024 @ 23:13:50 #33
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211932095
quote:

Internet, tv, gas/water/licht kun je ruim van tevoren regelen als je de datum van sleutel overdracht weet.
A murky, forgotten land.
pi_211932110
Met gas/water/licht weet ik nog niet 100% hoe het geregeld is... het is een flatgebouw, in de huuradvertentie stond stookkosten inbegrepen bij de huurprijs. Ik weet dus niet precies of ik dat nog apart moet regelen. Anders misschien ff bellen met de woningbouw
  vrijdag 5 januari 2024 @ 23:20:31 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211932159
Voor huishoudelijke spullen en gereedschap zou ik om te beginnen eens naar de Action gaan.
pi_211932199
Van gereedschap heb ik denk het meeste nodige al, plus er hoeft niet veel aan de woning te gebeuren... veel meer dan een schroevendraaierset zal ik denk ik niet nodig hebben.
pi_211932213
quote:

Stroom/gas/water zijn dingen die je na het intrekken nog kan regelen. Zolang je de meterstanden gelijk noteert de eerste dag dat je de sleutels hebt. Dan worden die gegevens gewoon gebruikt.

Internet/televisie kost tijd om opgeleverd te worden. En de meeste providers hebben hier geen snellere weg voor. Bij de providers die ik gehad heb was dat 4 weken tot een maand. Misschien dat een aantal providers wel sneller kunnen leveren in het geval van een nieuwe aansluiting. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Dus zo snel mogelijk doen.
pi_211932244
Oh, en nog een puntje. Vergeet je niet in te schrijven op het nieuwe adres bij de gemeente wanneer je daar gaat wonen.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 23:54:08 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211932363
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:34 schreef Delenlill het volgende:
Oh, en nog een puntje. Vergeet je niet in te schrijven op het nieuwe adres bij de gemeente wanneer je daar gaat wonen.
Inderdaad! En doe het tijdig.

https://www.rijksoverheid(...)even-aan-de-gemeente
pi_211932914
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Inderdaad! En doe het tijdig.

https://www.rijksoverheid(...)even-aan-de-gemeente
Kan dit niet pas als ik de huurovereenkomst heb ondertekend?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 01:09:56 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211932926
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:07 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Kan dit niet pas als ik de huurovereenkomst heb ondertekend?
Valt dat niet samen met ontvangen van de sleutel?
pi_211932952
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Valt dat niet samen met ontvangen van de sleutel?
Klopt
  zaterdag 6 januari 2024 @ 01:35:44 #43
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211933022
PC
Microfoon
Keyboard (bij voorkeur Yamaha Genos)
Airfryer
Waterkoker
  zaterdag 6 januari 2024 @ 01:50:05 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211933058
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:15 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Klopt
Dan zou ik het wel doen binnen 5 dagen daarna.
pi_211933072
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 01:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dan zou ik het wel doen binnen 5 dagen daarna.
Ok, doe ik dat.
pi_211933100
Zijn er trouwens nog adviezen voor de aanschaf van een wasmachine/droger? Ik heb hier echt nul verstand van. Je hebt wasmachines van 349, 699, 999. Wat is een goede prijs? Moet ik een losse wasmachine en droger kopen of is een wasdroog combinatie beter? Bij Coolblue kun je sets kopen van losse wasmachine + losse droger, de goedkoopste hiervan is ¤1069, maar het is van een merk dat mij onbekend is.

Ik heb echt geen idee wat ik moet hebben :')
  zaterdag 6 januari 2024 @ 02:39:32 #47
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_211933138
Een combi moet je alleen kopen als je geen plek hebt voor losse en echt een droger nodig hebt.
.een droger is niet nodig wanneer je plek hebt voor een wasrek. Je kleding slijt namelijk ontzettend snel van de droger.

Een droger is handig voor beddengoed, maar niet essentieel.

Kijk naar reviews van wasmachines, maar let vooral op taalgebruik.
Mensen die echt waterverbruik en energieverbruik benoemen moet je op focussen.

Geluid is een belangrijke factor.

Ik heb zelf zowel wasmachine als droger van Bosch.

De wasmachine heb ik al 15 jaar, de droger 10.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  One tough cookie zaterdag 6 januari 2024 @ 02:41:01 #48
169210 liesje1979
pi_211933142
Wil je ook nog wat opknappen aan de woning? Likje verf, nieuwe vloer... Dat soort dingen hebben flink invloed op je budget?
Vergis je ook niet in de basisdingen qua boodschappen en schoonmaakmiddelen. Een teiltje hier, een emmer daar, douchegordijn, het zijn juist die honderdduizend kleine dingetjes die in de papieren gaan lopen.

Kringloop is tegenwoordig trouwens ook niet meer zo goedkoop. Bokst eigenlijk niet op tegen de prijzen van de goedkoopste meuk van Ikea. Maar het kan volgens mij qua inrichting geen kwaad er eens te kijken. Bijvoorbeeld qua keukengerei.

Was verlichting al genoemd?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 04:25:56 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211933222
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:39 schreef maily het volgende:

[..]
Het gaat over essentiële dingen :|W
Pizzasnijder is essentieel.
Resistance is futile.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 04:27:41 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211933225
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:26 schreef Gobledygook het volgende:
Van gereedschap heb ik denk het meeste nodige al, plus er hoeft niet veel aan de woning te gebeuren... veel meer dan een schroevendraaierset zal ik denk ik niet nodig hebben.
Ga je nog gordijnen ophangen? Want dan heb je wel een boormachine nodig.
Resistance is futile.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 04:40:14 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211933233
Een lijstje van zaken die direct moeten:

Gordijnen en vloeren
Bank
Kledingkast (OK, het kan wel zonder maar is serieus behelpen)
Verlichting, al is het maar een kaal peertje maar zonder verlichting wordt het echt niet relaxt. Zoek ff uit wat er achterblijft en welke lampjes je daarvoor moet hebben (en check gelijk of je slimme verlichting wil)
Pannenset
Bestek
Pizzasnijder
Borden en ontbijtkommen
Koffiekopjes en mokken
Theedoeken
Vaatdoeken
Handdoeken
Schoonmaakemmer en allesreiniger
Schaar
Messenset
Koffieapparaat
Waterkoker

Een lijstje van zaken die niet direct moeten, maar schaf dit wel aan binnen een paar weken

Tafel en stoelen (eten kan best een paar weken op de bank, zeker als je een pizzasnijder hebt)
Flesopener, blikopener
Suikerpot, theedoos, koekblik
Voorraadbakken voor rijst, macaroni etc

Besparingen via marktplaats:
Bank
Tafel en stoelen
Koffieapparaat (als je iets luxer wil dan tweedehands, als je gewoon filterkoffie wil dan lekker nieuw halen)
Resistance is futile.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 06:10:45 #52
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_211933297
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 02:07 schreef Gobledygook het volgende:
Zijn er trouwens nog adviezen voor de aanschaf van een wasmachine/droger? Ik heb hier echt nul verstand van. Je hebt wasmachines van 349, 699, 999. Wat is een goede prijs? Moet ik een losse wasmachine en droger kopen of is een wasdroog combinatie beter? Bij Coolblue kun je sets kopen van losse wasmachine + losse droger, de goedkoopste hiervan is ¤1069, maar het is van een merk dat mij onbekend is.

Geen Whirlpool / Indesit.

Bosch / Siemens is hier favoriet.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
pi_211933302
quote:

Een droger is inderdaad niet een prioriteit. Met een droogrek en balkon kom je een heel eind. Vooral als je in je eentje woont. Ook zal het watergebruik/stroomgebruik niet zoveel uitmaken in je eentje. Ik was bijvoorbeeld maar 1 keer per week. En 1 keer in de paar weken neem ik ook mijn beddengoed enzo mee.

Dus een wasmachine van een euro of 400-500 zal prima zijn voor jou. Een droger kan je altijd in de toekomst nog aanschaffen. Natuurlijk is het altijd aan te raden om wat research te doen voor een goede wasmachine voor die prijs.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 08:16:23 #54
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211933421
quote:

Ik zou kijken bij wat testen van de consumentenbond. Miele is altijd goed.
Op 't randje en erover.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 08:31:30 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211933438
quote:

Kijk eens op een site als CoolBlue waar je op eigenschappen van wasmachines kunt selecteren, want het is bijv. handig om voor je eenpersoons huishouden zeker niet een met de grootste trommel te nemen. 7 kg is voor jou prima. (Wassen met een trommel die voldoende vol is, wast het efficiëntst.)

Kijk verder een beetje heen door snufjes als stomen en automatisch doseren: heb je echt niet nodig.

Wat wel handig is: startuitstel, dus dat je je was er in doet en dat je dan kunt instellen dat hij over x uur begint, waardoor de was klaar is om een bepaalde tijd (= dat je de was direct kunt ophangen, want natte was moet eigenlijk direct uit de trommel).

Centrifugeren moet iig op 1400 toeren kunnen, lager zou ik de max niet kiezen.

Kijk ook even naar wat de wasmachine heeft aan beveiliging (automatisch waterslot oid) voor het geval er iets met de watertoevoer niet goed gaat. Zeker als de wasmachine op een verdieping komt te staan, want je wilt waterschade bij onderburen liever voorkomen.

Een wasmachine tussen de 500 en 800 euro zou prima kunnen voldoen, duurder is echt niet nodig. In een eenpersoons huishouden gaat een wasmachine sowieso al langer mee.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 08:37:33 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211933462
Denk je ook aan een inboedelverzekering? Die kost vrij weinig, maar komt wel goed van pas als er iets mis gaat.

Kijk ook naar je aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Ik weet nog dat ik voor dit soort dingen met mijn ouders was meeverzekerd zolang ik nog thuis woonde en toen ik op kamers ging sloot ik een zekerheidspakket (met iig inboedel en aansprakelijkheid) af.

Kost je hooguit een paar euro per maand.
pi_211933505
lijstje voor toen ik ging:
postverhuisservice want handig :@
bed
magnetron/kookstel (zodat je niet bakken met geld aan afhaaleten kwijt bent)
*iets* om aan te zitten/eten (tafel met stoelen of bank of een bureau met stoel)
wasmachine + iets waar je wat kan drogen.
badkamer leefbaar zodat je in iedergrval kan douchen enzo
pc/laptop plek

voor de rest kan je uit dozen leven tijdelijk imho :Y

[ Bericht 12% gewijzigd door mschol op 06-01-2024 08:52:28 ]
pi_211933532
quote:

mijn voorkeur gaat uit naar een wasdroog combinatie, ik gebruik de droger niet vaak maar wil er wel 1 hebben, en uit ruimte besparing oogpunt werkt een alles in 1 prima

ik heb een jaar geleden ofzo er 1 moeten kopen en was volgens mij ongeveer 600 kwijt aan een siemens was/droogcombinatie
pi_211933574
Belangrijkste is een plek om te zitten/slapen/eten. Dit kan je bij ikea halen. Mocht je naar een speciaalzaak gaan dan heb je kans op een lange wachttijd van weken.

Verder standaard digen voor in de keuken (bestek, messen, kommen, snijplank enz)

Schoonmaak spullen bij de action

Gordijnen zit vaak ook een levertijd op, of je moet een simpel rolgordijn van de bouwmarkt prima vinden.

Lampen (peertjes voor de eerste paar dagen) bij de bouwmarkt
pi_211933598
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 08:56 schreef 111210 het volgende:
Lampen (peertjes voor de eerste paar dagen) bij de bouwmarkt
ik zit 2 jaar na verhuizing nog steeds met verhuisfittingen :Y :@ :D

mede omdat ik de lampen die ik zie gewoon lelijk vind _O-
pi_211933605
Het meeste is al gezegd, dus hierbij wat aanvullingen/advies.

Voor wat betreft een startset aan servies zou ik je aanraden om naar Ikea te gaan, die verkopen één doos met ik geloof 4 stuks van de essentials voor een nette prijs. Ideaal voor mensen die voor het eerst op zichzelf gaan.

Voor bestek zou je ook bij Ikea kunnen kijken, maar volgens mij zijn die nog wel prijzig. Je kan tijdelijk ook uit de voeten met een kampeersetje of een paar vorken, messen en lepels kopen bij de kringloop. Als het niet van belang is dat ze matchen en je geen 8 stuks van alles nodig hebt.
Volgens mij verkoopt een zaak als Action of Blokker vaak ook kleinere sets van 4 stuks ofzo, dat kan ook schelen.
Vergis je niet in de kosten van lampen, als het je niet veel uitmaakt is zeker daarvoor tweedehands/kringloop een aanrader. Nieuw kosten simpele lampen al snel 50 tot 80 euro. Denk eraan dat je voor de badkamer wel een lamp met waterdichtheid (ip waarde) nodig hebt.
And the druids turn to stone...
pi_211933672
Sleutels afgeven aan bekende, je gaat jezelf buitensluiten.

En huisarts regelen als je ver van oude woonplaats gaat wonen. Onderschat dit niet, huisartsen zijn tegenwoordig schaars helaas.
pi_211933706
Een goed matras, niets is zo belangrijk als een goede nachtrust.

quote:
19s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 06:10 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Geen Whirlpool / Indesit.

Bosch / Siemens is hier favoriet.
Onze LG's doen het ook goed, de eerste verkocht na twaalf jaar. De volgende staat er weer 4 jaar.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 09:23:06 #64
382129 crew  Donna
pi_211933719
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 09:03 schreef Panthera1984 het volgende:
Het meeste is al gezegd, dus hierbij wat aanvullingen/advies.

Voor wat betreft een startset aan servies zou ik je aanraden om naar Ikea te gaan, die verkopen één doos met ik geloof 4 stuks van de essentials voor een nette prijs. Ideaal voor mensen die voor het eerst op zichzelf gaan.

Voor bestek zou je ook bij Ikea kunnen kijken, maar volgens mij zijn die nog wel prijzig. Je kan tijdelijk ook uit de voeten met een kampeersetje of een paar vorken, messen en lepels kopen bij de kringloop. Als het niet van belang is dat ze matchen en je geen 8 stuks van alles nodig hebt.
Volgens mij verkoopt een zaak als Action of Blokker vaak ook kleinere sets van 4 stuks ofzo, dat kan ook schelen.
Vergis je niet in de kosten van lampen, als het je niet veel uitmaakt is zeker daarvoor tweedehands/kringloop een aanrader. Nieuw kosten simpele lampen al snel 50 tot 80 euro. Denk eraan dat je voor de badkamer wel een lamp met waterdichtheid (ip waarde) nodig hebt.
Bij (mijn) Karwei liggen eigenlijk elke week lampen voor 20 of 25 euro in de sale. Heb zo hele leuke lampen gescoord.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 09:25:23 #65
382129 crew  Donna
pi_211933729
Bij Karwei en Gamma en andere bouwmarkten wellicht ook, kan je door je huur of koopcontract te laten zien een 10% of 15% (verschilt per winkel) kortingskaart op het hele assortiment krijgen. Met uitzondering van vast laag en aanbiedingen.
Kaart is meestal 1 maand geldig.

Heeft me een hele hoop bespaard afgelopen zomer. ^O^
pi_211933736
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 09:14 schreef skrn het volgende:
Sleutels afgeven aan bekende, je gaat jezelf buitensluiten.
dat verschilt van persoon tot persoon..
ik was hier ook bang voor, 2 jaar later nog nooit gebeurd en geen sleutels bij anderen
hierop inhakend:
vervang je sloten zodat er niet een oude bewoner naar binnen kan met een "vergeten" sleutel
quote:
En huisarts regelen als je ver van oude woonplaats gaat wonen. Onderschat dit niet, huisartsen zijn tegenwoordig schaars helaas.
meeste huisartsen nemen wel mensen aan die geheel nieuw in de stad zijn maar wel ding om rekening mee te houden
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 09:31:45 #67
16180 crew  CoolGuy
pi_211933781
quote:

Een combinatie zou ik alleen doen als je geen plek hebt voor een losse droger. Met zo'n combinatie kun je meestal meer kg wassen dan je kunt drogen wat effectief betekent dat je een deel van je natte schone was niet direct kunt drogen en je daarna de droger een 2e keer aan moet zetten voor dat laatste restje wat onnodig energie kost.

Daarnaast kun je dan ook nooit, mocht je een keer veel was hebben, tegelijkertijd wassen en drogen. Ik heb een wasmachine en droger van Bosch. Beiden gekocht toen ik hier kwam wonen in 2021. Mijn vorige set was van AEG en die heb ik gehad van 2008 tot de helft van 2021. Met beide goede ervaringen.

Let bij de wasmachine op dat je iets van een beveiliging hebt op de watertoevoer. Je wil niet dat er ergens een keer iets mis gaat en je alles vol met water hebt staan.
pi_211933961
Het mag duidelijk zijn dat interpretaties van wat essentieel is uiteenlopen. Ik sluit me aan bij @sigme: eten, slapen en jezelf wassen zijn essentieel. Dat betekent dus dat je investeert in een goed bed (plus matras, dekbed en linnengoed - ik zou voor tweepersoons gaan als je de ruimte hebt) en dat wat je nodig hebt om te koken en eten te bewaren (koelkast met vriezertje, pannen, servies en bestek). Pannen en servies kun je vaak wel van familie krijgen.

Het klinkt alsof je wat verder bent dan een student die een minimum meeneemt. Ik zou dan ook investeren in een goede wasmachine. De droger zou ik achterwege laten: heb je niet nodig en schroeft bovendien je elektriciteitskosten op. Op nummer twee zou voor mij een bank staan. Op nummer drie een bureau en op nummer vier een eettafel met stoelen. Dat hangt van je eigen voorkeuren af: hang je graag op een bank of zit je liever aan een tafel? Hoe belangrijk is thuis werken achter een laptop? Op nummer vijf staat bij mij een vaatwasser.

Ik heb zelf in mijn eerste woningen nooit een stofzuiger nodig gehad omdat ze niet zo groot waren en een bezem voldeed. Woon je groter, dan zou ik een stofzuiger kopen. Ik vind zelf een steelstofzuiger de investering waard: die is zeker niet essentieel, maar zorgt wel voor veel gemak. Voor een grote klus als het schoonmaken van een eengezinswoning vind ik een reguliere stofzuiger fijner.

Dan heb je nog een emmer nodig met schoonmaakspullen en een aantal schoonmaakmiddelen. Eerder is de Action al genoemd als een goede plek om die spullen te halen. Wat ikzelf essentieel vind:
- microvezeldoekjes
- harde borstel
- schuursponsjes
- afwasborstel
- afwasmiddel voor de vaat
- allesreiniger voor sopjes om bijv. meubels af te nemen
- vloeibaar schuurmiddel voor kookplaat en oven
- antikalkmiddel voor in de badkamer
- glasreiniger (is niet écht essentieel, maar werkt zo goed om spiegels schoon te maken!)
- ontvetter in sprayvorm (gebruik ik het meest intensief, namelijk om dagelijks de keuken schoon te maken)

En je hebt natuurlijk een toiletreiniger en toiletborstel nodig. Zo'n goedkope borstel van de Ikea voldoet prima. Ik gebruik zelf dikke bleek. Heb je hardnekkige aanslag in de pot, dan kun je tabletjes kopen die je een nacht in de pot laat zitten. Die heb ik relatief recent ontdekt en die werken geweldig.

Verder gebruik ik voor het wassen van kleding het goedkoopste wasmiddel en ossengalzeep voor vlekken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211934192
Ik zou vooral iedereen in m’n omgeving laten weten dat ik spullen nodig had, voor je het weet komt er iemand die zegt: ik moet het huis van m’n overleden/naar het bejaardentehuis verhuisde oma leeghalen, kom maar kijken wat je kunt gebruiken.
Ouders hebben vast bepaalde keukenspullen dubbel, een paar handdoeken mag je vast ook wel meenemen en anders heb je daar de alom geprezen Action voor.

Ik ben begonnen met een campingsetje pannen, omdat dat toevallig nog bij mijn ouders op zolder lag, oma en oudtante hadden stapels handdoeken/theedoeken, iemand had nog een reservestofzuiger etc etc.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 10:22:55 #70
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_211934259
Oh en een Nintendo Switch
  zaterdag 6 januari 2024 @ 10:26:26 #71
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211934289
TS heeft wel budget, ik krijg nog niet een beeld van hoe TS hecht aan nieuw of dat tweedehands ook goed is.

Ik zou bijv. niet te veel investeren in pannen. Ik sta soms versteld wat voor prima kook- en braadpannen er bij kringloopwinkels staan. Zo’n ouderwetse zwart-blauwe BK-braadpan gaat enorm lang mee.

De tip van familieleden/kennissen is ook een goede. Ik gebruik nog steeds een braadpan van mijn oma.
pi_211934694
Ik heb pas afscheid moeten nemen van mijn familiepannen toen ik een inductiekookplaat nam.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:45:04 #73
459912 FlippingCoin
pi_211935049
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 09:25 schreef Donna het volgende:
Bij Karwei en Gamma en andere bouwmarkten wellicht ook, kan je door je huur of koopcontract te laten zien een 10% of 15% (verschilt per winkel) kortingskaart op het hele assortiment krijgen. Met uitzondering van vast laag en aanbiedingen.

Nooit geweten goede tip. :o
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 12:16:02 #74
16180 crew  CoolGuy
pi_211935435
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 09:25 schreef Donna het volgende:

Ik heb dit nooit geweten. :o

Dat werkt zeker niet als je met een bijna 3 jaar oud koopcontract aankomt he? :')
pi_211935441
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 02:39 schreef Mickytjuh het volgende:
Een combi moet je alleen kopen als je geen plek hebt voor losse en echt een droger nodig hebt.
.een droger is niet nodig wanneer je plek hebt voor een wasrek. Je kleding slijt namelijk ontzettend snel van de droger.

Een droger is handig voor beddengoed, maar niet essentieel.

Kijk naar reviews van wasmachines, maar let vooral op taalgebruik.
Mensen die echt waterverbruik en energieverbruik benoemen moet je op focussen.

Geluid is een belangrijke factor.

Ik heb zelf zowel wasmachine als droger van Bosch.

De wasmachine heb ik al 15 jaar, de droger 10.
Ik wil eigenlijk toch het liefst ook een droger. Ik heb wel een balkon, maar we wonen ook in een land waar het zowat driekwart van het jaar regent. Dan is de vraag hoeveel het helpt om buiten te hangen.

quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 02:41 schreef liesje1979 het volgende:
Wil je ook nog wat opknappen aan de woning? Likje verf, nieuwe vloer... Dat soort dingen hebben flink invloed op je budget?
Vergis je ook niet in de basisdingen qua boodschappen en schoonmaakmiddelen. Een teiltje hier, een emmer daar, douchegordijn, het zijn juist die honderdduizend kleine dingetjes die in de papieren gaan lopen.

Kringloop is tegenwoordig trouwens ook niet meer zo goedkoop. Bokst eigenlijk niet op tegen de prijzen van de goedkoopste meuk van Ikea. Maar het kan volgens mij qua inrichting geen kwaad er eens te kijken. Bijvoorbeeld qua keukengerei.

Was verlichting al genoemd?
Ik ga niet veel doen qua opknappen. De vloeren heb ik overgenomen van de vorige huurder, deels laminaat en deels betegeld. Ziet er nog prima uit. Het behang wat erop zit is niet helemaal in top staat meer, hier en daar wat verkleuringen, beschadinkjes... maar heb besloten dit er voorlopig in te laten zitten. Het is niet super storend.

quote:
7s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 04:27 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ga je nog gordijnen ophangen? Want dan heb je wel een boormachine nodig.
Ik weet nog niet helemaal zeker wat voor soort gordijnen ik wil hebben. Twijfel tussen verduisterende rolgordijnen of traditionele gordijnen. Maar dit is niet mijn allerhoogste prioriteit. Ik ga op de 11e verdieping wonen, dus zal niet veel last hebben van mensen die steeds naar binnen kijken.

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 08:37 schreef Lienekien het volgende:
Denk je ook aan een inboedelverzekering? Die kost vrij weinig, maar komt wel goed van pas als er iets mis gaat.

Kijk ook naar je aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Ik weet nog dat ik voor dit soort dingen met mijn ouders was meeverzekerd zolang ik nog thuis woonde en toen ik op kamers ging sloot ik een zekerheidspakket (met iig inboedel en aansprakelijkheid) af.

Kost je hooguit een paar euro per maand.
Deze zijn niet verplicht, inboedelverzekering doe ik waarschijnlijk wel, al ben ik niet echt bang voor inbraak (ga op de 11e verdieping wonen).

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:26 schreef Lienekien het volgende:
TS heeft wel budget, ik krijg nog niet een beeld van hoe TS hecht aan nieuw of dat tweedehands ook goed is.

Ik zou bijv. niet te veel investeren in pannen. Ik sta soms versteld wat voor prima kook- en braadpannen er bij kringloopwinkels staan. Zo’n ouderwetse zwart-blauwe BK-braadpan gaat enorm lang mee.

De tip van familieleden/kennissen is ook een goede. Ik gebruik nog steeds een braadpan van mijn oma.
Het liefst wil ik wel alles nieuw.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 12:24:42 #76
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211935479
Inboedelverzekering is niet alleen voor inbraak. Denk ook aan brand- of waterschade.

Aansprakelijkheidsverzekering moet je wel doen, hoor. Die paar euro weegt niet op tegen een ongelukkige gebeurtenis waarvoor je aansprakelijk zou kunnen worden gesteld en wat je dan klauwen met geld kan kosten.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 12:27:12 #77
16180 crew  CoolGuy
pi_211935498
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:17 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ik wil eigenlijk toch het liefst ook een droger. Ik heb wel een balkon, maar we wonen ook in een land waar het zowat driekwart van het jaar regent. Dan is de vraag hoeveel het helpt om buiten te hangen.
[..]

Het liefst wil ik wel alles nieuw.
Een droger is écht handig, maar, je moet er wel plaats voor hebben, al kun je een wasmachine en een droger ook op elkaar zetten, daar heb je zo'n koppelstuk voor. Maar ook dán moet het passen natuurlijk. Áls het past zou ik het wel doen, want was die je moet ophangen om te drogen, als het niet op het balkon kan, dan moet dat droogrek érgens staan of hangen, en gedurende de droogtijd staat het dan ook in de weg.

Alles nieuw, maar je budget is een 7000 euro he? Oke, daar kunnen we mee werken. Wat zijn de dingen die je zelf vindt dat je ab-so-luut nodig hebt? Want wij kunnen wel dingen roepen, maar wat vindt jij? Dan kunnen we kijken hoe ver we komen met je budget + alles nieuw.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 12:28:08 #78
16180 crew  CoolGuy
pi_211935502
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:24 schreef Lienekien het volgende:
Inboedelverzekering is niet alleen voor inbraak. Denk ook aan brand- of waterschade.

Aansprakelijkheidsverzekering moet je wel doen, hoor. Die paar euro weegt niet op tegen een ongelukkige gebeurtenis waarvoor je aansprakelijk zou kunnen worden gesteld en wat je dan klauwen met geld kan kosten.
Ja, ik zou ook niet besparen op deze verzekeringen inderdaad. Ik snap dat TS dat niet wil om een en ander onder controle te houden, maar dit zou penny wise, pound foolish zijn.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 12:29:53 #79
382129 crew  Donna
pi_211935512
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb dit nooit geweten. :o

Dat werkt zeker niet als je met een bijna 3 jaar oud koopcontract aankomt he? :')
Haha nee, dan werkt het niet meer.
pi_211935668
Hoe groot is de woning die je gaat huren eigenlijk, TS? Dat 'bepaalt' hoeveel spullen je kwijt kunt. Als je een slaapkamer over hebt bijvoorbeeld, kun je daar prima een werkplek maken met een bureau en stoel.
Let ook op de eisen van de woningbouw: vaak moet er een bepaalde ondervloer gebruikt worden bij laminaat en mag je niet zomaar de cilinder van de voordeur vervangen.
Er zijn trouwens woningbouwverenigingen waar je een welkomstpakket met schoonmaakmiddelen krijgt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_211935755
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:17 schreef Gobledygook het volgende:

[..]

Ik heb gewoon een droogrekje binnenshuis. 's Winters moet ik wel eens vooruit plannen met de was omdat het een paar dagen kan duren voordat het droog is.
quote:
Deze zijn niet verplicht, inboedelverzekering doe ik waarschijnlijk wel, al ben ik niet echt bang voor inbraak (ga op de 11e verdieping wonen).
Inboedelverzekering is ook voor schade door bijvoorbeeld brand en lekkage (en wordt ook misbruikt door mensen die niet met hun spullen om kunnen gaan en bijvoorbeeld een splinternieuwe laptop laten vallen). AVP vind ik zelf wel belangrijk. Je hoeft soms niet eens wat fout te doen om toch aansprakelijk te zijn voor zeer grote schadebedragen. Maar dat zijn dingen die je niet in de eerste week hoeft te regelen.

Ik mis nog een hoeveelheid basisboodschappen zoals rijst, macaroni, blik bonen, broodbeleg, zout, wc-papier, afwasborstel, shampoo enz.
pi_211935797
En roze koeken natuurlijk voor als er iemand komt klussen of helpen verhuizen.
pi_211935998
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een droger is écht handig, maar, je moet er wel plaats voor hebben, al kun je een wasmachine en een droger ook op elkaar zetten, daar heb je zo'n koppelstuk voor. Maar ook dán moet het passen natuurlijk. Áls het past zou ik het wel doen, want was die je moet ophangen om te drogen, als het niet op het balkon kan, dan moet dat droogrek érgens staan of hangen, en gedurende de droogtijd staat het dan ook in de weg.

Alles nieuw, maar je budget is een 7000 euro he? Oke, daar kunnen we mee werken. Wat zijn de dingen die je zelf vindt dat je ab-so-luut nodig hebt? Want wij kunnen wel dingen roepen, maar wat vindt jij? Dan kunnen we kijken hoe ver we komen met je budget + alles nieuw.
Het liefst wil ik ze op elkaar zitten inderdaad, is het makkelijkst. Als ik volgende week de sleutel heb wil ik ff met een rolmaat aan de slag gaan om te kijken wat waar gaat passen. Daar heb je tijdens een bezichtiging niet echt de vrijheid voor.

Wat ik echt nodig heb, voor zover ik kan bedenken:

- Bed
- Bank of in ieder geval wat stoelen
- Koelkast (wil een koel+vries combinatie, ben alleen dus niet heel veel ruimte nodig)
- Wasmachine + droger
- Borden, bestek
- Handdoeken/washandjes
- Lampen (in de woonkamer hangen wat lampen aan het plafond die bij de overname inbegrepen zitten, volgens mij zit er in de badkamer ook al verlichting)
- Stofzuiger

Dit is wat ik nodig heb om in het begin er in ieder geval (schoon) te kunnen wonen. Denk ik.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 13:25:23 #84
16180 crew  CoolGuy
pi_211936009
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:23 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Het liefst wil ik ze op elkaar zitten inderdaad, is het makkelijkst. Als ik volgende week de sleutel heb wil ik ff met een rolmaat aan de slag gaan om te kijken wat waar gaat passen. Daar heb je tijdens een bezichtiging niet echt de vrijheid voor.

Wat ik echt nodig heb, voor zover ik kan bedenken:

- Bed
- Bank of in ieder geval wat stoelen
- Koelkast (wil een koel+vries combinatie, ben alleen dus niet heel veel ruimte nodig)
- Wasmachine + droger
- Borden, bestek
- Handdoeken/washandjes
- Lampen (in de woonkamer hangen wat lampen aan het plafond die bij de overname inbegrepen zitten, volgens mij zit er in de badkamer ook al verlichting)
- Stofzuiger

Dit is wat ik nodig heb om in het begin er in ieder geval (schoon) te kunnen wonen. Denk ik.
Nou, dat gaat voor 7k natuurlijk prima lukken, maar als 7k alles is wat je hebt wil je niét je gehele geld uitgeven. Maar ook dat hoeft niet met de wensen die je hebt. Een TV heb je al neem ik dan aan? Tenzij jij geen TV kijkt, dan niet, maar indien je wél TV kijkt en die niet hebt moet die op het lijstje erbij.

Die koelkast, is dat inbouw of vrijstaand? Want indien vrijstaand, dan moet je de ruimte daarvoor hebben, en indien inbouw dan zit je vast aan bepaalde maten waar dan én koelkast én vriezer in moet zitten.
pi_211936025
quote:
11s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:50 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Hoe groot is de woning die je gaat huren eigenlijk, TS? Dat 'bepaalt' hoeveel spullen je kwijt kunt. Als je een slaapkamer over hebt bijvoorbeeld, kun je daar prima een werkplek maken met een bureau en stoel.
Let ook op de eisen van de woningbouw: vaak moet er een bepaalde ondervloer gebruikt worden bij laminaat en mag je niet zomaar de cilinder van de voordeur vervangen.
Er zijn trouwens woningbouwverenigingen waar je een welkomstpakket met schoonmaakmiddelen krijgt.
Woonkamer is 23 m3, slaapkamers zijn 9m3, 11m3, 15m3. De grootste wilde ik eigenlijk gaan gebruiken om te gaan slapen. En dit klinkt een beetje verwend, maar het liefst zou ik een kingsize bed willen, of in ieder geval een tweepersoons. Wel stervensduur, en betekent wel dat ik nieuw matras en beddengoed moet kopen ook. Maar lijkt me wel suuuper chill. Misschien nog een TV in de slaapkamer zetten (heb nog eentje op zolder staan).
pi_211936054
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, dat gaat voor 7k natuurlijk prima lukken, maar als 7k alles is wat je hebt wil je niét je gehele geld uitgeven. Maar ook dat hoeft niet met de wensen die je hebt. Een TV heb je al neem ik dan aan? Tenzij jij geen TV kijkt, dan niet, maar indien je wél TV kijkt en die niet hebt moet die op het lijstje erbij.

Die koelkast, is dat inbouw of vrijstaand? Want indien vrijstaand, dan moet je de ruimte daarvoor hebben, en indien inbouw dan zit je vast aan bepaalde maten waar dan én koelkast én vriezer in moet zitten.
TV heb ik al (eentje die ik gebruik en nog een extra op zolder), TV meubel heb ik al, heb een boekenkast, bureau (wel redelijk klein, zou uiteindelijk een grotere willen). Da's zo'n beetje alles dat mee gaat vanuit thuis, plus hoop zooi wat op zolder staat. Moet nog ff uitzoeken wat ik wil houden en wat weg kan.
pi_211936066
Oh, en de koelkast. geen inbouw. De vorige huurder heeft een radiator in de keuken gedemonteerd om daar de koelkast neer te zetten, heb aangegeven dat ie dat zo mag laten. Ik wilde eigenlijk hetzelfde gaan doen. Weet niet exact hoeveel ruimte daar is, moet ik nog ff opmeten.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 13:38:43 #88
16180 crew  CoolGuy
pi_211936174
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:31 schreef Gobledygook het volgende:
Oh, en de koelkast. geen inbouw. De vorige huurder heeft een radiator in de keuken gedemonteerd om daar de koelkast neer te zetten, heb aangegeven dat ie dat zo mag laten. Ik wilde eigenlijk hetzelfde gaan doen. Weet niet exact hoeveel ruimte daar is, moet ik nog ff opmeten.
Nou, dat ligt dan vooral aan de hoogte, want een vrijstaande koelkast dan wel koelvriescombi, als het géén Amerikaans model is, is een standaardmaat in de breedte, dus als daar al een normale koelkast heeft gestaan dan past een andere niet-amerikaanse koelkast/koelvriescombi ook.

De vraag is dan alleen nog even de hoogte. Zit daar iets in de weg? had de vorige eigenaar daar ook een lage koelkast staan? Dus eentje die niet boven het aanrecht uit kwam, of stond daar een 'normale' hoge koelkast?
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 13:40:01 #89
16180 crew  CoolGuy
pi_211936197
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:29 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
TV heb ik al (eentje die ik gebruik en nog een extra op zolder), TV meubel heb ik al, heb een boekenkast, bureau (wel redelijk klein, zou uiteindelijk een grotere willen). Da's zo'n beetje alles dat mee gaat vanuit thuis, plus hoop zooi wat op zolder staat. Moet nog ff uitzoeken wat ik wil houden en wat weg kan.
Oke, prima. En qua bed, wat wil je? Moet dat ultra goedkoop (niet aan te raden voor je rug) of moet het een boxspring zijn, of wat wil je?
pi_211936257
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:27 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Woonkamer is 23 m3, slaapkamers zijn 9m3, 11m3, 15m3. De grootste wilde ik eigenlijk gaan gebruiken om te gaan slapen. En dit klinkt een beetje verwend, maar het liefst zou ik een kingsize bed willen, of in ieder geval een tweepersoons. Wel stervensduur, en betekent wel dat ik nieuw matras en beddengoed moet kopen ook. Maar lijkt me wel suuuper chill. Misschien nog een TV in de slaapkamer zetten (heb nog eentje op zolder staan).
En ga je daar alleen wonen? Doen ze bij jou in de gemeente niet aan passend toewijzen? :o.
Aan laminaat (mocht je daarvoor gaan) heb je dan al (incl geluiddempende ondervloer) zo'n 700 euro nodig (70 m2, keuken en hal zijn samen geschat 12 m2, á ¤10/m2). En dan moet je zelf leggen.
pi_211936263
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oke, prima. En qua bed, wat wil je? Moet dat ultra goedkoop (niet aan te raden voor je rug) of moet het een boxspring zijn, of wat wil je?
Ok, qua bed zat ik te denken aan dit:

https://www.ikea.com/nl/n(...)onkergrijs-80458976/
https://www.ikea.com/nl/n(...)lichtblauw-40470013/

Lijkt me wel echt super chill. Bed kan open dus scheelt kastruimte voor beddengoed en dergelijke. De afmeting staat nog niet 100% vast. Zoals ik al zei, moet ff kijken hoeveel ik kwijt kan ik die slaapkamer van 15m3. Moet er nog wel kunnen lopen. Maar het liefst minimaal 140x200cm.
pi_211936290
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:43 schreef Gobledygook het volgende:

[..]

Lijkt me wel echt super chill. Bed kan open dus scheelt kastruimte voor beddengoed en dergelijke. De afmeting staat nog niet 100% vast. Zoals ik al zei, moet ff kijken hoeveel ik kwijt kan ik die slaapkamer van 15m3. Moet er nog wel kunnen lopen. Maar het liefst minimaal 140x200cm.
Ik weet niet hoe lang je bent, maar als je bijna 2 meter bent (zoals ik), dan zijn alle bedden van Ikea te kort, die gaan maar tot 2m.
pi_211936295
quote:
11s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]
En ga je daar alleen wonen? Doen ze bij jou in de gemeente niet aan passend toewijzen? :o.
Aan laminaat (mocht je daarvoor gaan) heb je dan al (incl geluiddempende ondervloer) zo'n 700 euro nodig (70 m2, keuken en hal zijn samen geschat 12 m2, á ¤10/m2). En dan moet je zelf leggen.
Nee, inschrijftijd. Stond al tien jaar ingeschreven dus stond meteen 2e op de lijst. De 1e wilde hem niet, dus dat was een gelukje.

Laminaat ligt er al, in de woonkamer, slaapkamers. Neem ik over van vorige huurder voor ¤200 (plus wat plafond lampen)
pi_211936302
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe lang je bent, maar als je bijna 2 meter bent (zoals ik), dan zijn alle bedden van Ikea te kort, die gaan maar tot 2m.
Ik ben 1,85. Dacht dat 2m wel genoeg zou moeten zijn toch?
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 13:46:56 #95
16180 crew  CoolGuy
pi_211936309
quote:

[..]

15m2 neem ik aan, en geen 15m3? :P Dat is een prima slaapkamer, en daar kun je prima een 2 persoons bed in kwijt en een kast. Jij komt met een 140 breedte, dat is een zogenaamde twijfelaar volgens mij. Daar kún je met 2 personen in slapen, maar dan is het wel heel knus en die mensen mogen dan ook niet heel erg lang zijn. :P Ík zou dan voor 160 gaan bij 2.10 of 2.20.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 13:47:42 #96
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211936321
quote:

[..]

Da’s geen stervensduur bed. Dat kan veeeeel duurder.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 13:48:33 #97
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211936337
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
15m2 neem ik aan, en geen 15m3? :P Dat is een prima slaapkamer, en daar kun je prima een 2 persoons bed in kwijt en een kast. Jij komt met een 140 breedte, dat is een zogenaamde twijfelaar volgens mij. Daar kún je met 2 personen in slapen, maar dan is het wel heel knus en die mensen mogen dan ook niet heel erg lang zijn. :P Ík zou dan voor 160 gaan bij 2.10 of 2.20.
Twijfelaar is 1.20 breed.
pi_211936345
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:46 schreef Gobledygook het volgende:
Ik ben 1,85. Dacht dat 2m wel genoeg zou moeten zijn toch?
Ligt aan je ombouw, in jouw voorbeelden kun je je voeten eventueel over de rand laten hangen. Ik heb zelf een bedombouw met vast hoofd- en voeteneinde, waarin we nieuwe lattenbodems en matras h hebben geplaatst. Wel bewust op 2m10 lengte gezocht, want ik kan dus juist niet mijn voeten over de rand laten hangen.
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 13:49:40 #99
16180 crew  CoolGuy
pi_211936350
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Twijfelaar is 1.20 breed.
Volgens internet vallen zowel 1.20 als 1.40m breed onder de term 'twijfelaar' lees ik nu.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 13:52:48 #100
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211936384
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Volgens internet vallen zowel 1.20 als 1.40m breed onder de term 'twijfelaar' lees ik nu.
Ik kan getuigen dat 1.40 met twee volwassenen goed te doen is mits je een bed hebt waarbij omdraaien door de een niet resulteert in een meebewegend bed voor de ander.
pi_211936477
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh ja 15m2 natuurlijk haha. Ik bestel het liefst wel bij IKEA want dat is gewoon het makkelijkst voor mij. Ik ga binnenkort nog ff langs om wat te verkennen en alvast wat kleine spullen te kopen, misschien kan ik dan ff testen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')