Orde van Advocaten stelt onderzoek in naar kwestie Khalid KasemDe Amsterdamse Orde van Advocaten, die toezicht houdt op de advocatuur, gaat onderzoek doen naar de zaak rondom oud-advocaat en presentator Khalid Kasem. Vrijdag werd bekend dat Kasem in uitgelekte opnames tussen hem en Peter R. de Vries erkent dat hij een ambtenaar heeft omgekocht. Doel daarvan zou zijn om een cliënt eerder vrij te krijgen uit de gevangenis.
‘De deken van de Amsterdamse orde van advocaten heeft kennisgenomen van de artikelen in de media betreffende de heer Kasem en zal naar aanleiding van de daarin genoemde informatie nader onderzoek instellen. Over inhoud en uitkomst van dat onderzoek zullen, gezien de vertrouwelijkheid, in beginsel geen mededelingen worden gedaan’ meldt deken Barbara Rumora-Scheltema in een bericht aan deze site..
Het AD is in bezit van meerdere opnames uit 2019 die zeer waarschijnlijk zijn gemaakt door Peter R. de Vries, met wie Kasem op dat moment een advocatenkantoor heeft. In deze opnames erkent Kasem dat hij in zijn rol als advocaat een ambtenaar heeft opgekocht. Het zou gaan om een zogeheten selectiefunctionaris. Die werkt bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en buigt zich onder meer over de vraag of een gedetineerde op verlof mag uit de gevangenis.
Kasem geeft in de opnames uit 2019 toe dat hij een geld heeft aangenomen met als doel om een gedetineerde cliënt eerder vrij te krijgen. Nu ontkent Khalid Kasem alles in een schriftelijke reactie: „Laat duidelijk zijn dat ik mij nooit schuldig heb gemaakt aan omkoping, dus ik heb geen ambtenaar bij
DJI omgekocht en evenmin daartoe ooit een poging gedaan.”
In de zaak speelt niet alleen Khalid Kasem een rol, maar ook het kantoor dat hij op dat moment runt met Peter R. de Vries en diens zoon Royce de Vries. Nadat Kasem door de twee is geconfronteerd met het omkopingsverhaal besluiten zij om het probleem op te lossen door afscheid te nemen van de betreffende cliënt. Ze bespreken dat als de kwestie ooit uitkomt, ze simpelweg zullen ontkennen.
In detail tekst en uitleg
Khalid Kasem liet vrijdag in een reactie aan deze site weten dat hij zich al voor publicatie had gemeld bij de toezichthouder voor de advocatuur: „Ik heb inmiddels contact opgenomen met de Deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten om hier zelf verder in detail tekst en uitleg over te verstrekken.”
Ook Royce de Vries kondigde op voorhand aan dat hij zal meewerken aan een eventueel onderzoek: „Hoewel mijn vader noch ik bij enige omkoping betrokken zijn geweest, het niet ‘mijn’ zaak betrof en ik niet over het dossier beschik, zal ik volledig meewerken aan een eventueel onderzoek, voor zover dat op basis van mijn geheimhoudingsplicht is toegestaan.”
Niet alleen de Orde van Advocaten start een onderzoek. Ook de Dienst Justitiële Inrichtingen heeft een onderzoek aangekondigd. ,,Het is cruciaal dat iedere medewerker van
DJI op een integere manier zijn werk doet.
DJI neemt de melding van mogelijke omkoping zeer serieus. Dit signaal is reden om nader onderzoek te doen. Lopende het onderzoek kunnen we geen inhoudelijke mededelingen doen.”